Alpina B6 Biturbo Coupé heeft 540 pk!

Auteur: , 52 Reacties

Nee BMW, als jullie niet opschieten met die vermaledijde nieuwe M6 dan zorgt Alpina wel weer voor de nodige pk-toevoegingen. Terwijl de B6 Cabrio het moest stellen met 'maar' 507 pk krijgt de dichte versie iets meer pony's om mee te spelen. Hebben!

In navolging van de B6 Biturbo Convertible die eerder dit jaar zijn primeur beleefde heeft BMW-Koning Alpina de B6 Coupé wereldkundig gemaakt. En van die 4.4-liter V8 onder de kap hebben ze serieus werk gemaakt. Standaard levert het blok 407 pk, na een kietelbeurtje van een paar Alpina-monteurs met namen als Wolfgang en Günther kwam het vermogen uit op 540 (!) paardenkrachten en 700 Nm aan koppel. Dit dankzij twee andere turbo’s met een relatief grote uitlaatturbine. Dat zorgt naast het forse vermogen ook voor een snelle gasresponse bij lage toerentallen, aldus Alpina. Het verbruik komt uit op 10,5L per 100 km (gecombineerd).

Met deze aanpassingen rag je de 1.870 kg wegende Coupé in 4,4 seconden naar de honderd. Vanzelfsprekend gooit Alpina elke vorm van snelheidsbegrenzing in de afvalemmer, en dus moet het mogelijk zijn om de Duitser naar een Vmax van 320 km/u te jagen.

Alpina B6 Biturbo Coupé

Ook de intercooler is vervangen door eigengemaakt spul en voor de gasafvoer zijn ze wezen shoppen bij de uitlaatspecialisten van Akrapovic, waar ze een lichtgewicht titanium exemplaar op de kop tikten. Het rijgedrag moet zijn verbeterd door aanpassingen aan het Dynamic Damper Control-systeem. Schakelen gaat nog steeds middels een ZF 8-speed automatische transmissie, maar deze is nu uitgerust met een begeerlijke Sport ALPINA SWITCH-TRONIC-knopje. Een soort M-knop dus. Dat maakt de Alpina B6 een heerlijke GT voor lange afstanden in de normale modus, en een hardcore bochtenridder in de S-stand. Me gusta!

Traditiegetrouw werden er vier onberispelijke Alpina-velgen in de wielkasten geplaatst en is de auto’s iets dichter bij het wegdek komen te staan. De voorwielen kregen tot slot meer camber aangemeten. Verder worden Alpina’s nooit uitbundig gewijzigd qua uiterlijk, zo ook niet in dit geval. Enkel wat aanpassingen aan de voor- en achterbumper waren voldoende. Heck, die achterspoiler, daar zou een reguliere tuner om lachen, maar voor Alpina-begrippen is ‘ie zelfs uitbundig te noemen.

Alpina B6 Biturbo Coupé - interieur

Het binnenste is uitgerust met handgestikt leer en een nieuw stuurwiel. Prijzen zijn nog niet bekend, maar foto’s om voorzichtig van te gaan kwijlen hebben we wel.



52 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Waarom zit het stuur aan de verkeerde kant?? Het is toch een duitse tuner??

Wacht toch liever op de m6.
@Burdy: De markt van rechtsgestuurde landen is voor Alpina erg belangrijk
@griffendahl: Nou ik denk dat de markt voor rechts gestuurde markten veel groter is.
@e550: Link bedoel ik natuurlijk.
@griffendahl: En welke landen zijn dat dan? Zo groot is Alpina toch ook weer niet.
@Burdy: Alpina is huge in Azie
@E34M5Touring: Dat mag dan wel zo zijn. In de landen waar ze rechts rijden moeten ze toch meer kunnen verdienen.

Kijk alleen maar naar dit plaatje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Countries_driving_on_the_left_or_right.svg
@Burdy: Tuurlijk rijden de meeste landen rechts, echter is dat niet de enige reden om daar meer te verkopen. interesse door de markt is ook erg belangrijk.
@E34M5Touring: Ja, in China. China is links gestuurd.
@e550: Echt niet alleen in China hoor. Alpina is al lange tijd populair in Azie.
@E34M5Touring: En ook in de UK…
@Burdy: Ik zeg niet dat ze meer kunnen verdienen in landen met het stuur aan de rechterkant. Ik zeg alleen dat het voor Alpina een heel belangrijke markt is.
Zoals ik al had verwacht is de Alpina tuning op de nieuwe 6 zeer smaakvol.
Beter als die van AC Schnitzer denk ik.
@dennisberkhout: Mooier dan Schnitzer is niet zo heel moeilijk met die 20″ gedrocht velgen van hun.
@dennisberkhout: Alpina is geen tuner. Het is een volwaardige autofabrikant. Maar wel een heel luie, ze produceren op basis van BMW modellen in BMW fabrieken, leveren eigenlijk altijd dezelfde ouderwetse velgen en brengen een soort M model uit om een paar maand later door het echte BMW te worden overklast op alle fronten.
@mashell:

Je hebt werkelijk waar geen flauw benul van Alpina.
De auto is mooi, de kleur is mooi alleen de velgen zijn lelijk, ben zowieso niet echt fan van Alpina.
Gruwelijk!! Ik vind die Alpina’s altijd zo lekker hè. Mooie velgjes, subtiele spoilert erop, gewoon echt een mooie bak geworden zo.

Ik zou alleen het interieur anders doen, laat maar zeggen gewoon zoals die was. Nu is die redelijk lelijk.
@gforce: Maar ik denk dat het vooral met de kleuren te maken heeft.
@gforce: Dat subtiele spoilertje vind ik ook sappig. Staat erg chic bij deze auto!!
Smaakvol zoals altijd maar het is nog altijd een lelijke wagen.
Waar is de gouden striping?
@dragspert: Vind ik dus ook! Een Alpina heeft gewoon z’n gouden/ silveren striping nodig.
@d15b2:
Het jaar is inmiddels 2011…
@StijnB: Dus Als we jouw redenering aanhouden zou Porsche ook moeten stoppen met de 911. Het is immers 2011.
Hierop zat ik te wachten. Werkelijk geniaal zou hem bestellen zonder er een meter in gereden hebben. Dit jaar wen grote kerstboom kopen en hopen dat de kerstman deze jongen er onder parkeert.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Supermooi, maar ik zou voor een ander interieurtje opteren en tevens de achtervleugel laten verwijderen. Los daarvan, is die vermoedelijk nog mooier als de M6 die nog komen moet. Alpina’s zijn vaak meer GT’s waarbij de M’s wat meer hardcore zijn, het Alpina karakter past imho beter bij een 6.
Alpina krijgt het altijd voor elkaar de bmw nog iets mooier te maken. De velgen zijn altijd goed. Alleen de spoiler zou ik niet aanvinken
Normaal gesproken vind ik Alpina zeer nette wagens wegzetten.
Maar wat is de plank toch misgeslagen met dit geval. Dat blauwe interieur kan echt niet meer. Verder is de achterspoiler te dun t.o.v. de auto. Wanneer de spoiler wat dikker (qua afmeting zeg maar) zou zijn, oogt deze wat passender bij de wagen.

Nee, not my cup of tea.
Geweldige wagen! Alleen mogen ze wel een keer een ander setje velgen maken.
@raoulkroes: Dit zijn traditionele Alpina velgen, zonder deze velgen zullen de mensen waarschijnlijk niet zien dat het om een Alpina gaat.
@vwally: lol, velgen maken of breken de auto.. ;)
@euro95: Das waar, maar ik ben ook van mening dat Alpina toe is aan andere velgen
@euro95: Oh, ik zie net hieronder dat ze al nieuwe velgen hebben.. Vraag me dan ook af waarom ze die niet hebben gebruikt
Velgen en spoiler lijken van de zijkant niet zo mooi, maar op de foto van de achterzijde is de spoiler wel weer leuk. Nu nog even wachten op de pk’s van de m6..
Zeer fraai, voor mij alleen zonder die achterspoiler en met het interieur van de cabriolet a.u.b.
Ik zou mijn centjes niet spenderen aan dit model auto, maar zie deze auto wel graag terug in het straatbeeld :) Alpina vind ik een van de weinige tunerts (ja ‘tuning’ stelletje jankerds met je Alpina-is-geen-tuner!) die auto’s prima weten te verfraaien, zonder een uitgebalanceerd lijnenspel te vernachelen. Ik zeg; “Ja, juist traditie houden en deze wielen erop” en zeg daarom ook; “wtf, waar is de striping?!”
Wat een kermis zeg
…de mooiste alpinavelgjes…en een heerlijke zoefmonster. Daarbij is de afstelling van de auto zó immens perfect, dat het weg-/bochtengedrag het absolute maximum is.
@Megakix: En ik maar wachten op jouw reactie. ;) Ik wist dat je iets koesterde voor Alpina.
@AutomotiveDesigner: dat heb je goed onthouden van ons etentje tijdens de Focus Challenge ! Tsja, en nog steeds heeft een Alpina mijn autohart; eenvoudig van buiten, buitensporig goed onderhuids en luxe…de ideale mix voor een fantastisch cruise over de wegen :lol:. Overigens, ik heb het dan over auto’s die uiteindelijk ‘bereikbaar’ zijn….
@Megakix: Ik snap wat je bedoelt. Ik vind de spoiler wel bijzonder geslaagd. Normaal vind ik bij dit soort auto’s een spoiler niet passen. Vreemd genoeg staat het deze “6” wel goed. :) Multispoke velgen op een GT is altijd goed! 8)
Heel erg mooi die nieuwe 6, vandaag nog staan te kwijlen bij de BMW dealer waar ik bij toeval langs kwam.(Damn wat is die nieuwe 1 serie mislukt zeg)
Maar deze Alpina versie sla ik over en dat komt bijna nooit voor. Vind het cosmetisch minder mooi dan standaard.
Velgen vind ik wel mooi i.t.s. tot veel anderen.
Buiten het design om zorgen zoveel spaken voor een mooi dichte velg waardoor je geen koetswiel effect krijg.
Interieur kleuren vind ik trouwens ook helemaal niets.
Nee ik wacht wel op de M6. (donaties heel erg welkom)
@GOD: ik heb nog wel wat zonden die je mag vergeven…maak ik ff wat euri’s over…. ;-)
Alpina was altijd een decente tjoenert (jaja, fabrikant) die BMWs echt wat extra’s meegaf, zowel technisch als optisch. Tegenwoordig vind ik het echter steeds ordinairder worden, die kleuren die ze in het interieur gebruiken, dat stuur met dat blauw leer (blegh) en dan ook nog die extreem lelijke spoilers. Tuurlijk kan je het er allemaal aflaten of wat decenter invullen, maar toch. Ik vraag me ook al een tijdje af of de motor die ze in de B5/6/7 lepelen nu gebaseerd is op het nieuwe 4.4 blok van BMW (die twinturbo) of de oude ongeblazen 4.4 van enkele jaren geleden (333pk uit mijn hoofd). Toen was er namelijk ook al een B5 met een 4.4 biturbo gebaseerd op dat NA blok en dezelfde specs. Het kan natuurlijk ook andersom zijn dat het BMW turboblok op dat van alpina gebaseerd is. Tenslotte had alpina ook al een twinturbo I6 diesel blok voordat BMW uiteindelijk kwam met de 535d.
@jaapiyo: Zelf even opgezocht. De motor is dus (zoals je wel mocht verwachten) gebaseerd op het nieuwe N63B44 blok en niet op ye olde M63B44 blok of diens voorganger, de M62B44.

Ja, leuk, alfanumerieke afkortingen die staan voor BMW motoren…
Interieur ziet er echt mooi uit. Spoiler moet er vanaf of aangepast worden en dikke engine. Van de kleur ben ik niet zo weg, maar ja typisch Alpina.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).