Gaat het toch nog goed komen met Alpine?
Dat BMW en Alpina samenwerken weten we wel, maar het schijnt dat BMW nu ook de handen ineenslaat met Alpine. Dit zou bijzonder goed nieuws zijn, want er zijn veel vraagtekens bij het voortbestaan van het Franse sportwagenmerk.
Het Renault-concern in zijn geheel zit momenteel in financieel zwaar weer. Ze moeten daarom bij de Franse overheid aankloppen voor geld, veel personeel ontslaan en fabrieken sluiten. Een sportwagenmerk erop na houden lijkt niet in dit rijtje te passen. Daar komt bij dat de Alpine-fabriek in Dieppe op termijn gesloten zal worden.
Dit alles belooft dus weinig goeds voor de toekomst van het merk, dat in zijn huidige vorm nog maar vier jaar bestaat. Uiteraard profiteren ze wel van een geschiedenis die veel verder teruggaat. Het is echter zeker niet alleen de naam die het doet: met de A110 heeft Alpine gewoon een geweldig leuke auto neergezet.
Het zou daarom doodzonde zijn als Alpine alweer op de fles gaat. Gelukkig is er positief nieuws. Het Franse La Revue Automobile zegt namelijk dat Alpine een overeenkomst met BMW gesloten heeft. Dit zou dus betekenen dat er wel degelijk plannen zijn voor een opvolger van de A110.
Volgens het Franse magazine gaat BMW Alpine van motoren voorzien. Het zou gaan om het B48-blok. Deze vier-in-lijn turbomotor kennen onder meer uit de Mini. Het vermogen van dit blok loopt uiteen van 181 pk tot 301 pk. Deze laatste variant ligt in de M135i en de Mini John Cooper Works GP.
De A110 wordt momenteel aangedreven door een geblazen viercilinder van Renault zelf. Deze produceert 252 pk in de normale A110 en 292 pk in de S. Dit blok is ook te vinden in de Mégane RS. Het voortbestaan van dat model is ook onzeker. Misschien kan de samenwerking met BMW dus ook de redding betekenen van Mégane RS.
Bron: La Revue Automobile
qoekje zegt
Renault en lullen over betere motoren waar hebben we dat eerder gehoord?
EnthousiaST220 zegt
@qoekje: gelukkig schakelen ze hier wel professionals in.
mikje90 zegt
@finn1996: professionals in saaie niet lekker klinkende motoren. Gaat die A110 straks ook motor geluid over de speakers krijgen?.
berlinetta zegt
Welke viercilinder klinkt tegenwoordig wel nog lekker dan? Enige die ik kan bedenken, zijn de blokken van Subaru. De rest klinkt allemaal als een stofzuiger die diarree heeft.
florisje zegt
@berlinetta: Ford Focus RS klinkt niet verkeerd.
berlinetta zegt
Ik moet bekennen dat ik die nog nooit in het echt heb gehoord, althans niet goed.
3246cm252kw zegt
@florisje: weet niet welke je bedoelt maar gisteren er een gehoord en die had er een flinke turbo op natuurlijk maar dat ding klonk voor geen meter ? net een gorgelende vogel ofzo
kennone zegt
@berlinetta: ABARTH 500??
henkp1 zegt
Jaja, grappig.
Renault bouwt al meer dan 120 jaar uitstekende motoren. Dat kan je niet van veel andere fabrikanten zeggen.
stationcar zegt
Huh, heeft Mercedes niks in de aanbieding?
mashell zegt
Inderdaad dit klinkt als iemand die ergens het woord Alpina voor Alpine heeft gelezen en er een heel artikel over gefabriceerd heeft wat de rest van het internet vervolgens weer overneemt. Want logisch is dit als je in een samenwerking met Mercedes zit niet echt.
Dutchdriftking zegt
Oke, als we dan toch naar BMW gaan, kan er dan een Alpine A610 komen? Vroeger een 3.0 V6 turbo, nu een 3.0 6 in lijn turbo, ik zie het wel zitten. Klap koplampen zouden het helemaal af maken.
mikje90 zegt
@dutchdriftking: Dat is ook design wat echt moet terugkomen, klapkoplampen???.
jmeverts zegt
@dutchdriftking: b58 Alpine zou wel heel dik zijn. Dan kunnen ze zich net zo op de kaart zetten in bijv usa als de supra
berlinetta zegt
En als AlpinA daar ook nog een variant van maakt, wordt het helemaal feest!
jupke zegt
Als die BMW motor net zo goed is als die ze nu in bouwen hou ik mijn hart vast!
henkp1 zegt
Inderdaad die 1.6 motor van BMW/PSA is nou niet bepaald een toonbeeld van degelijkheid.
mashell zegt
Die is toch ook al heel lang uitgefaseerd?
alexnaoumov zegt
@jupke: niets mis met de huidige lijn bmw motoren..
kevertje zegt
Spijt dat dit een Renault is, dus hoe minder techniek waar je wellicht nog onderdelen uit de tijd van R4 in terugvindt, hoe beter ;-).
Ik heb voor hij op de markt was erin gezeten en was meteen verkocht. Moest ik het fun-budget (dat nog redelijk meevalt) én de rug hiervoor hebben, hij stond direct voor m’n deur maar in het echte blauw natuurlijk. Al de rest moest strafbaar zijn.
henkp1 zegt
Praat jij jezelf nou niet tegen? De A110 ìs feitelijk een Renault, dat vind je spijtig en toch wil je hem hebben??
Lekker verdraagzaam ook ten aanzien van kleurkeuzes.
utregcity zegt
Auf Wiedersehen Toyota?
ericd zegt
Laat BMW dan maar de hele Alpine brand overnemen als Renault het niet kan behappen. Dit lijkt half werk, een Mini motor in een Alpine koets, meh.
vpowert zegt
Wat een vreemde move. Als je al een samenwerking hebt met Mercedes-Benz op motoren gebied, dan is het toch logischer om daar te shoppen?
Daarnaast denk ik dat het merk Alpine niet gered is met een motorenleverancier. De kosten zullen vooral zitten in de ontwikkeling van het unieke platform, de finetuning van het rijgedrag en het opzetten van de productielijnen. De motor is het meest generieke onderdeel van de auto.
Overigens is die gele Alpine boven dit artikel wel een hele fijne uitvoering. Ik hoop dat Alpine blijft :-)
retetikker zegt
Zou een cross-plane motor niet leuk zijn?
henkp1 zegt
Het artikel bestaat echt, maar ik vind het een vreemd verhaal. Bovendien is er verder geen bericht van te vinden op het www. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Reden zou zijn om aan de EU7-norm te voldoen.
Overigens is het zeker nog niet zeker dat ‘Dieppe’ dicht gaat; de komende drie jaar in ieder geval niet en dan wordt er verder gekeken (https://www.google.nl/amp/s/france3-regions.francetvinfo.fr/normandie/seine-maritime/dieppe/renault-alpine-usine-dieppe-ne-fermera-pas-1834846.amp)
Overigens het huidige 1.8 blok komt origineel van partner Nissan. Prima motor.
Overigens is de kans groter, lijkt mij, dat de opvolger van deze A110, want daar zou het om gaan, een elektromotor krijgt. En die bouwt Renault (ook) zelf.
deSjonnies zegt
Wijze woorden.
meneerbergsma zegt
De Supra wordt helemaal neer gemaaid door de pers en nu is het een uitkomst dat de Alpine er mee wordt uitgerust. Berijp het niet helemaal…
degrotemuis zegt
@meneerbergsma Snel bekeken vreemd ja, maar uiteindelijk wel logisch vind ik. Toyota had in hun vorige Supra natuurlijk een geweldige motor die precies aankon waar de nieuwe Supra voor gemaakt lijkt te zijn: flinke ouderwetse technische tuning. Er was wat hoop op een vergelijkbaar blok in de nieuwe. Dan is dat BMW blok wel oké, maar toch een stapje terug. Alpine lijkt op het hakblok te liggen, kan helemaal verdwijnen. Dan is een motordeal met BMW geweldig nieuws! Niet omdat het BMW blok zo super is ten opzichte van het originele blok, maar omdat er blijkbaar nog een toekomst gezien wordt in Alpine.
Ik ben niet zo op de hoogte van de blokken per jaar in de Mini, maar als het blok ook al in een 2016 Mini Cooper S 3 deurs zat, lijkt het me niet echt een verbetering op het gebied van beleving.