Amerikanen moeten Chevy Volt niet, fabriek stilgelegd

Auteur: , 52 Reacties

Ondanks een zwaar media-offensief van GM om de Chevy Volt te pluggen (get it?) laten Amerikanen zich niet makkelijk charmeren door de elektrische auto. Dit heeft er vermoedelijk grotendeels mee te maken dat je in de VS bij zakelijk gebruik géén 12 biljoen aan subsidie op je elektrogebakje krijgt (en misschien een beetje met de eerdere probleempjes). Dus laat de klant hem links liggen, en mag het fabriekspersoneel verplicht 5 weken met verkansie.

Het valt niet mee om in de VS je EV met range extender aan de man te brengen, als je voor een paar dollar meer een Mustang met 5 liter V8 krijgt..(en waarom zou je dat met een benzineprijs van drie kwartjes per liter niet doen?) GM zette zwaar in op de Volt, maar in 2011 werden de verkoopdoelstellingen bij lange na niet gehaald (7.671 Volts, tegenover een doelstelling van 10k), en het lijkt er ook in 2012 niet veel beter op te worden (tot nu toe 1.626 exemplaren verkocht).

Omdat ze nu verzuipen in de Volts zal de assemblagefabriek in Detroit vanaf maart voor 5 weken stilgelegd worden. Dit betekent dat 1.300 werknemers volop de tijd hebben om te gaan vissen, hardlopen, of bankhangen, terwijl ondertussen hopelijk een groot deel van de voorraden van de Amerikaanse COTY verkocht wordt. En dat na een uitgebreide kerstvakantie die pas in februari tot een einde kwam.

Laten we voor dochter Opel hopen dat de Ampera niet het zelfde lot beschoren is. Maar aan Nederland zal het niet liggen. Zoals Opel PR-manager Jeroen Maas eerder vandaag in de BNR Nationale Autoshow al meldde: ons land heeft het ideale klimaat voor auto’s als de Ampera. Iets wat je van de VS nog niet kan zeggen. (Detroit Free Press, via TTAC)



52 reacties

Kan ik me iets bij voorstellen. De Prius is daar echt een begrip, is veel veelzijdiger…en dacht niet dat ik dit ooit nog eens zou zeggen, ziet er beter uit. Die Volt/Ampera is echt FUGLY.
@mopar: Vind de Ampera veel mooier dan de prius :O zag ze laatst (heel toevallig) achter elkaar staan bij het stoplicht.. duidelijk mooi die Ampera..

mja, mijn mening :)
@dennisr: eensch…nothing can beat the Prius (kwa lelikheid).
@dennisr: de Prius is echt een afschuwelijke auto om te zien, maar hij is net als merkkleding: om te laten zien dat ze er een hebben.
Prius is dan weer mad bekend daar. Wat zijn de verkoopcijfers daar dan van..
@wobwobgaserop: 100 miljoen miljard exemplaren per maand.
@wobwobgaserop: of om precies te zijn:

20.589 x Prius in de maand februari 2012
1.023 x Volt in de maand februari 2012
@robbie: en van de Nissan Leaf werden afgelopen maand 478 exemplaren afgeleverd in de VS.
@robbie: Maar die heeft een wachttijd van een jaar. ;)
@robbie: Dan doet Toyota toch iets goed…
Het is dan ook een ultralelijk hok, het ziet eruit alsof het koreaans is, levert pisprestaties en je bent er meteen de pussy van de straat mee naast al die ronkende V8’s… En eerlijk gezegd, ik moet hem ook niet…
@temptation: niet eens een beetje tempted?
@temptation: that’s the spirit!
@temptation:

Yeah, boy, yeah!
Ik zou graag een Ampera kopen als ik daar geld voor had. Nieuwe auto’s kopen doe ik niet. Te veel verlies.
Maar dit verhaal vind ik technisch mooi.
Sir smokalot,
Weet je wel hoeveel 12 biljoen is?
Stukje uit het Amerikaans vertaald. dat is zeker.
@ixjeer1300: is dit relevant tov het artikel? NEE
@ixjeer1300: …eeehm…lees n’s wat vaker stukje van @Sir_smokalot … en je leert je humorgrenzen te verleggen !
@Megakix: Naar een uitermate laag niveau wel te verstaan.
@Melvivio: och, iemand een grijns geven vanuit een tekst is heel wat moeilijker dan in het echte leven lachen om gesproken grap. Probeer het maar n’s.
Overigens zijn inderdaad niet alle grappen evenleuk gebracht. True..
-=edit: check!=-

OT: ik vind dat ding er ook gewoon niet uit zien
ik zou dan zeker weten voor de mustang gaan
Best ehmmm… schokkend voor Chevrolet. Dat hadden ze vast niet verwacht.
Ena laatste woord: *kna-> kan
@bigcar: Op één na laatste…
Tja. Zelfs de echte boomknuffelaars kopen zo’n auto niet. Te vervuilend in productie en sloop. Zo’n auto heeft een tot op het bot hypocriet (lees: Nederlands) belastingsysteem nodig, daarom zul je hem hier vast vaker gaan zien dan in de VS. Ik denk dat ik maar emigreer…
Leve de Prius! :)
Verkoopscijfers bewijzen het ook.
Als ik moest kiezen(met de natruk op moeten) dan ging ik recht voor de Prius.
Insight & volt kunnen er niet aan tippen.
Nissan Leaf is helemaal elektrisch dus geen goede vgln.
Hoe hebben ze dat eigenlijk met die oplaadpunten, in elke stad 1? En dan straks uren op elkaar wachten met opladen?
@freezzr: jij weet blijkbaar niet hoe een Volt werkt.
@robbie: Hij heeft wel een punt. Hoeveel oplaad punten zijn er in Amerika? Als die er niet zijn rij je in een auto die niet eens 1 op 12 haalt. Dus is hij zeker niet zuinig. Je koopt hem omdat je zuinig, milieuvriendelijk en ( sommige) goedkoper wilt rijden. Maar zonder oplaad punten is hij niet veel zuiniger dan een Chevy Captiva SUV. :(
@autogek123: Foutje. Hij rijdt 550km met een tank inhoud van 64 liter. Dat is geen 1 op 12, maar 12 op 100. Dus 1 op 8 als je hem niet oplaad. Dat zijn “bijna” Hummer H3 verbruik gegevens.
@freezzr: met een lege accu doet de Volt nog 550 km op een volle tank..
@dennisr: De brandstofmotor is puur een agregaat om de elektromotor van energy te voorzien en de accu op te laden. Net zoals de dieselloks bij de spoorwegen. Deze auto’s hebben dus niet eens een oplaadpunt nodig
Ik vind die achterkant echt grúwelijk mooi !!
Ik vind ik er geen bal aan, Prius ziet er beter uit.
**Handel ziet**
Even bellen met GM. Ik neem ze over voor weinig en breng ze naar NL.
Hier telt uiterlijk namelijk niet, anders had ik vanmiddag geen trailers vol met Ampera’s zien rijden.
Ach de goverment zal wel weer een paar miljard in steun verstrekken om de boel aan de gang te houden.
Viel te verwachten, Chevrolet maakt sinds jaar en dag auto’s met dikke 8pitters en opeens komen ze met zo’n waterkoker.
Tja, met de brandstofprijzen van daar zou ik ook niet direct een noodzaak zien. Overigens vind ik de Ampera heel wat beter eruit zien dan de Volt, ben ervan overtuigd dat die in Europa wél aanslaat.
Ik vind het nu ook niet een echte prachtbak… Net als die Opel Ampera…
Zou er niet in gezien willen worden… Dan nog liever een Prius… of een fiets..
Zo zal het ook met de andere elektrische auto’s gaan. Je weet toch dat veel Volts gekocht worden door General Electric? (“al onze sedans”)? Dus tel dat er af en het is nog slechter.

Blijkbaar dringt dit niet door tot in bepaalde media.

Of ben ik nu de enige die er zo over denkt?
De meeste elektrische auto’s zijn voor overheden of voor “milieubewuste” bedrijven. Particulieren hebben er nauwelijks interesse voor, dat komt er van als iets door de strot wil jagen zonder een beetje redelijkheid.

En massa’s geld wegsmijt in crisistijden.
@objectieveautofan:

in Amerika doet de Prius het toch bijzonder goed bij particulieren ..

en geld wegsmijten in crisistijd (je bedoeld waarschijnlijk “geld verplaatsen) is nou ook niet echt negatief op te vatten ..

dus doe eens een beetje objectief ..
@lincoln

Ik bedoel geld steken in groene energie, oplaadpunten, etc… iedereen en alles moet besparen, maar daar mag niet aan geraakt worden?

In Amsterdam moeten elektrische auto’s nu wel betalen om te mogen parkeren, teken aan de wand?

Blijkbaar mag je als autoliefhebber niet kritisch staan tegenover elektrische auto’s.
Ik ben dus niet tegen alternatieven voor de verbrandingsmotor, maar als ik mag kiezen… geef mij maar aardgas of misschien zelfs een “gewone” hybride, zoals de A8. ;-)
Dit soort wagens is gewoon prut op het moment. Idioot dat Nederlandse ambtenaren – niet het snuggerste volk – hier belastinggeld in de vorm van subsidies aan verspillen.

Laat ze eerste eens fatsoenlijke accu’s ontwikkelen die niet al te zwaar zijn, een acceptabele capaciteit hebben, niet te duur zijn en betrouwbaar en duurzaam zijn ook in koude omstandigheden.

Die zijn er nog niet, dus afvoeren die hap.

Ze kunnen beter investeren in bio-brandstoffen.
Toch best wel duur, zo’n Volt / Ampera. 37K euro droog aan de haak voor de Belgische markt, voor die prijs vind je best wel wat interessante concurrentie.
Tja met dat economische klimaat daar zou ik ook wel voor een dikke brandstofverbruiker gaan, makkelijk te betalen. Al die reparaties aan kapotte elektrische auto’s die niet goed in elkaar zitten..
Hier in NL zijn er dit jaar ook pas 6 verkocht. Wellicht heeft het toch iets te maken met de hoge prijs.
En 59 van de Ampera. Doet Chevy tocg iets verkeerd aangezien de volt zelfs iets goedkoper is als de Opel.
De consument begint gewoon door deze enge hype heen te prikken. Dergelijke auto’s zijn doorgaans een stuk zwaarder dan vergelijkbare benzine/dieselauto’s,veel complexer en dus duurder in bouw en sloop en allesbehalve veiliger dan onze normale auto’s.

Hier een mooi voorbeeld van wat een lithiumaccu doet die doorboord word: http://www.youtube.com/watch?v=W0tE_ohirhI

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).