Waar is de Porsche 911 van de rijkspolitie gebleven?

Auteur: , 180 Reacties

Tijd voor een stukje geschiedenis, wie kent nog die geweldige oude Porsche's 911 van de KLPD? Dat was de tijd dat je als kind nog bij de politie wilde, Driebergen wel te verstaan. Uiteraard maar voor één reden: legaal met die Porsche over de snelweg jagen! De Porsche werd jammer genoeg vervangen door een Volvo, die tot op heden nog in gebruik is. De Porsche zou teveel geld voor onderhoud kosten en de Volvo zou volgens de minister goedkoper zijn en dezelfde capaciteiten hebben...

Rond 1974 heeft de toenmalige Algemene Verkeersdienst (AVD) van de Rijkspolitie in Driebergen, voorloper van het huidige Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD), vóórdat de Porsches daar hun intrede deden, proefgereden met de Fiat 124 Spider Abarth (CSA) om als hét snelle vervoersmiddel te dienen voor controle en toezicht op de Nederlandse autowegen.

De Fiat Spider Abarth heeft het uiteindelijk afgelegd tegen de later gekozen Porsche 911. De Porsche had onder extreme omstandigheden mogelijk meer bij te zetten dan de Fiat Spider. Ook factoren als degelijkheid van constructie, een hogere maximumsnelheid (voor de Porsche was dat 220 km/u en de Spider Abarth 200 km) en ook een mogelijk hogere inruilwaarde na intensief gebruik, speelden bij de uiteindelijke keuze voor de Porsche een doorslaggevende rol.

Tegenwoordig gebruikt de pliesie onder andere de Volvo S60 diesel. Ook leuk, maar minder…

UPDATE: veel meer info over de historie in DIT ARTIKEL!



180 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Het verhaal klopt niet reeds veel eerder dan 1974 reed de toenmalige AVD in Porsches rond. Ze zijn begonnen met de Porsche 356 dus lang voor de 911 had de rijkspolitie ook al porsches in gebruik.
Groeten

Hans Saaman
Die Volvo’s van tegenwoordig zijn wel zeer snel… ( T5 ) De BiTurbo’s… Mrja, er zijn ook nog gewone burgers die in echte auto’s rijden.
Porsche, Ferrari’s, Dikke BMW’s en Merces enz…
Kan de Politie never nooit bijhouden,
Zie filmpje met die witte M5 die snel de grens overduukt!
Duch police is to slow.

Peace
Al in 1960 werd op proef een eerste geheel witte porsche, van het type 356C cabriolet in gebruik genomen.
Op 1 januari 1962 werd naar Duits voorbeeld de Sectie Bijzondere Verkeerstaken, de latere Algemene Verkeersdienst (AvD) der Rijkspolitie opgericht.
In dat zelfde jaar werd de SAS (surveillance Auto Snelwegen)in het leven geroepen, werden er nog eens 11 porsches aan de dienst toegevoegd en werd begonnen met het surveilleren op de autosnelwegen.

Heb er nog veel meer info over voor de liefhebber.
Groet R. de Wit
Jerry Seinfeld heeft één van de tien 356’s in bezit die in 1966 aan de Nederlandse AVD geleverd werden. De productie van de 356’s was toen eigenlijk al gestopt. Ik hou me aanbevolen voor meer info.
Groet, Richard (356-rijder)
henkjan de jong
Wie weet nog een rijkspolitie porsche tekoop
Herman Rutgers
Mijns inziens was kolonel Vogel, destijds de commandant van de Algemene
Verkeersdienst de belangrijkste adviseur in deze van de minister. Voor kolonel was alleen het beste voor zijn jongens goed genoeg, vandaar dat men met porsche op de autosnelwegen surveilleerde.
Jurjen Lengkeek
Ik ben op zoek naar zo’n politie-porsche. Mijn broer werkt bij de politie, en gaat in mei trouwen. Het lijkt me fantastisch als hij dat in zo’n porsche kan doen. Weet iemand waar ze gebleven zijn? Worden ze ergens te huur aangeboden? Is er een verzamelaar/eigenaar die z’n porsche voor een trouwerij verhuurd? Met ieder stukje informatie ben ik blij!

Met vriendelijke groet, Jurjen Lengkeek
@Jurjen Lengkeek:
bij Blankemeijer Automobielrenovatie in Bleskensgraaf hebben ze er 1, denk ik . er stond een artikel over een politie Porsche in het “automobiel klassieker magazine” van juli 2006
De rijkspolitie heeft ook nog een tijdje proefgereden in de Alfa Romeo Spider 2000. Ik had ook zo’n auto en elke keer als er zo’n politie-Spider voorbij kwam staken ze hun duim op.
Had ik echt het idee dat ze m’n beste vriend waren….
Ruud van Manen
Ik wil even reageren op het stukje dat is geschreven over de AVD porsche targa’s. De Porsches werden al in 1962 in gevoerd bij de Rijkspolitie (toen nog de Sectie Bijzondere Verkeerstaken, de voorloper van de Algemene Verkersdienst Rijkspolitie). Het betrof de Porsche 356 Cabrio, die tot 1966 bij de A.V.D. heeft gereden. Daarna kwamen de eerste Porsches 911 (en ook nog een paar 912’s). Dat waren de Targa uitvoeringen met nog de uitritsbare achterruit. Uitgerust met een 2.0 liter motor. Via 2.2 en 2.4 modellen, kwa in 1975 het “tweede model” 911, uitgerust met de 2.7 liter motor. Daarna kwam in 1978 de 3.0SC en in 1984 de 3.2 Carrera Targa met 231 pk. De 964 Cabrio kwam in 1990 en heeft tot 1996 gereden bij de A.V.D./K.L.P.D. In de jaren 70 werden inderdaad de Fiat 124 Spider en de Alfa Romeo 2.0 spider getest door de A.V.D. Bedoeld om als 2e auto NAAST de Porsche 911 dienst te doen. Echter werden beide voertuigen kwalitatief gewogen en te licht bevonden. De eerste “vreemde” auto die naast de Porsche 911 dienst deed, was de BMW 323i. Daarna kwam de Mercedes 190 E (2.0 en 2.3/2.6). Pas daarna kwamen de Volvo’s (S70/V70 e S60/V70). Binnenkort zal het KLPD de eerste Volvo V50 in dienst nemen. Wellicht is het nu een klein beetje duidelijker. De 911 wordt door de oudere collega’s nog steeds node gemist. Helaas kunnen wij daar als gebruiker niets aan doen. Ik kijk met genoegen terug op een periode van 20 jaar dat ik met de 911 op de snelwegen heb mogen werken. Het was een betrouwbare en bloedsnelle makker!! Groeten, Ruud van Manen.
Gerard Lansink
Ruud van Manen bedankt.
Mijn vriend heeft één van de tien laatste 356 PORSCHES van 1965.
Er zijn enkele onderdelen verdwenen, wie kan hem helpen?
Hij zoekt de Geschiedenis de Luidspreker en het Zwaailicht, gaspedaal, kachel hefboom aan de tunnel,chromen wielen, 356 SC motor met 12 volts instalatie als het kan?
De pothelm en bijpassend uniform zouden hem ook goed staan, zegt zijn vrouw.
De restauratie is in volle gang ( staat bij de plaatwerker) de Porsche was zilver maar wordt weer in de originele kleur gespoten. Met vr. groet Gerard Lansink, archivaris H.A.V.
De Porsche 356 werd in 1962 in gebruik genomen door de Sectie Bijzondere Verkeerstaken (zoals het toen heette) o.a. omdat deze een luchtgekoelde motor had, waardoor het mogelijk was om snel met deze auto achteruit te rijden op de snelweg, als er een file was. Ze waren in eerste instantie geheel wit. Later kregen ze oranje vlakken onderaan de beide portieren.
Het Nederlands Politiemuseum in Apeldoorn is nog in het bezit van een Porsche.
nou hier is die dan.
reed gister zondag 14 oktober op porsche motion
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NNRW44S7.jpg

-edit: waar?-
Op zoek naar foto’s van een Alfa Spider van de AVD kwam ik op deze site terecht en zie daar een leuk stukje staan van een oud maatje van de AVD, Ruud van Manen. Samen hebben we heel wat kilometers gemaakt in de Porsches, Mercedessen en BMW’s. Maarrrr, hij heeft er nog een paar vergeten. Wat te denken de Volkswagen Passat Variant op LPG, de Mercedes C-klasse met een ellendige wegligging en zo’n goeie LPG installatie dat de enige kilometers die gereden werden, de afstand tussen Driebergen en het inbouwstation was.
“Proefgereden” werd er ook met de Porsche 914, de 924, (door ons tweeën illegaal met een 944 weet je nog Ruud?), BMW 323i Baur TC, een Nissan 200 zx en veel verder daarvoor nog met Triumph TR6 en zelfs een Citroen DS cabriolet. Inderdaad zoals Ruud al verwoordde: er was maar één surveillance wagen voor ons en dat was de 911. Onverwoestbaar,supersnel en samen met je maatje was je in de 911 de baas op de snelweg. Altijd in de belangstelling, leuke, adviserende gesprekken met weggebruikers die iets fout deden en een prent voor diegene die het te bont maakten. Helaas zijn dit slechts nog herinneringen, maar o zo leuk om over te vertellen.
Hannah Dogger
Voor het televisieprogramma Andere Tijden zijn we ook op zoek naar de witte Porsche die de verkeerspolitie gebruikte. Het is voor een uitzending over de file. Weet iemand of er nog een rijdend exemplaar te vinden is? Die van het Politiemuseum rijden helaas niet meer.
Hallo Hannah.
In Renkum zit een Porsche specialist die nog één van de laatste types Porsche 911 van de AVD heeft/had. Google even naar porsche en dan in Renkum. Meer info over de Porschetijd i.c.m. files kun je altijd bij mij krijgen hoor. 20 jaar ervaring vergeet je niet zo gauw.
@r.visser: dank u, ik heb er iets over geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/30/seinfeld-porsche-the-best
Meneer Pon eiste bij de verkoop aan de staat dat ze in het buitenland verkocht zouden worden. Anders zu de nl markt verpest zijn door een overvloed aan witte 2e hands porches…..

Als wat er nu rijdt is (op een museum stuk na) niet orgineel of via het buitenland weer terug gekomen…..

Daarom zijn er zo weinig!
Jeez, meer diepgang op dit topic dan ik in jaren op Autoblog heb gezien. En geen één woord van mijn zin is sarcastisch bedoeld.

Chapeau.
Ja wat wil je als er mensen met echte kennis van zaken reageren!! Jammer alleen dat die Hannah dan niet meer reageert. Nu weet je niet of de informatie die je deelt ook werkelijk gebruikt wordt.
Ruud van Manen
Nog even terug reageren op de stukjes die Berend heeft geschreven. Idd hebben we ook die Passat op LPG en Mercedes C klasse op LPG gereden, maar die had ik echt uit mijn geheugen verbannen. Hahaha. Bedankt Berend!! Hahaha. En nog even over die Porsche waar Hannah en Berend het over hebben: Heb er laatst één op Autotrader zien staan. Volledig in de laatste striping. Stond te koop bij MH Porschespecialist te Peize. Maar ik twijfelde er aan of dit een originele was. En heb een maand of drie geleden een witte Targa op Marktplaats zien staan. Was volgens de aanbieder een ex politie Porsche. (dus goed onderhouden, schreeef hij) Was een 3.0SC, dus van begin jaren 80. En of je dan in 2007 nog mag zeggen dat ie goed onderhouden is…. Fijne jaar wisseling vooral maatje Berend. Was een onvergetelijke tijd. Goed dat we die nog hebben meegemaakt. Kom je binnenkort wel weer tegen. Groeten Ruud van Manen.
He Ruud.

Ik heb nog wel een mooi verhaal voor je. Kijk maar eens op http://www.spidersweb.nl. Gaat over de 124 Spider. En die kenne we ook. Maar daar stond wel een heel mooi verhaal bij. Dat heb ik enigszins naar waarheid aangevuld(past). Haha. Wel een heel leuke reactie gehad van de Fiat mannen trouwens.
see you in 3-Mountains
Ruud van Manen
En nog even terugkomend op de Porsche 944. Toen die nog niet officieel in Nederland was geintroduceerd, kwamen Berend en ik met de Porsche 911 achter een 944 te rijden op de A28 onder Wezep. Omdat we in 1e instantie dachten dat het een uitgeklopte 924 was, hebben we die bestuurder een stopteken gegeven en aan de kant gezet bij de Shell. Bleek een autojournalist van het toenmalige autoblad Autorevue te zijn. En hij was niet zo goed of Berend en ik maakten om beurten een rondje Nunspeet Wezep met die journalist naast ons. Die was na afloop wit om de neus, want wij beiden waren gewend om met snelheden van ver boven de 200 te rijden en hij kennelijk niet. Was een leuke kennismaking met de Porsche 944. Groeten Ruud van Manen.
Hannah Dogger
Ik had een oproep gedaan voor de witte Porsche. We hebben voor het programma Andere Tijden nu toch gebruik gemaakt van een exemplaar van het Politiemuseum, niet rijdend dus, maar toch leuk. Hartelijk dank voor alle tips. De uitzending waar dit inzit is op 10 januari aanstaande op Nederland 2.
Leuk die geplande uitzending, indien er behoefte aan is heb ik nog wel een orginele zwart/wit film met beelden van o.a. de porsche 356 in politie dienst.
Mijn vader was in die tijd hoofd van de fotodienst van de avd en heeft zodoende veel op film vast gelegd.
Hallo R. de Wit.
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik een oud gediende en nog steeds bij dezelfde dienst werkzaam. Ik ken jouw vader Fred heel goed. Hij fotografeerde voor ons heel wat langs de snelweg bij calamiteiten. Ik mag aannemen dat hij ook een geweldig fotoarchief heeft. Het zou toch mooi zijn als ik nog eens wat beeldmateriaal uit die tijd zou kunnen krijgen (kopieën). Hoe kunnne wij contact leggen met elkaar?
Gr.
Berend
Ruud van Manen
T.a.v. R. de Wit:
Sluit me aan bij mijn collega Berend. Ook ik heb je vader goed gekend. Het zou erg fijn zijn als er beeldmateriaal uit die tijd op schijf zou kunnen worden gezet. Enig idee of dit te realiseren is?? Hartelijke groeten, Ruud.
de politie porsche uit driebergen staat volgens mij gewoon in het politie museum maar voor de gene die hem zouden wilen bekijken moet ik helaas zegen want het museum is voor een jaar gesloten vanwegen een verhuising groetjes
John Voordouw
Leuk dat twee echte AVD mannen (waarvan ik weet, dat ze beiden een heel groot Porsche hart hebben) op dit blog actief zijn.
Ja John. Zo zie je maar weer waar je elkaar tegen komt. Als je nog Porsche wetenswaardigheden hebt kun je ze hier kwijt. Leuk om dat met elkaar te delen. Trouwens, Ruud en ik komen elkaar nog regelmatig tegen op het bureau in het oosten. Dat heb je met die jonge honden. Blijven maar werken he.
Ruud van Manen
Hé John, wat goed om een teken van leven van jou te zien. Hoop dat het goed met je gaat. Wat Berend al zei: die “jonge” honden blijven maar werken. Hartelijke groeten. Ruud
John Voordouw
Ruud en Berend!!
Jullie weten beiden…denk ik… dat, toen de stofzuigers verdwenen, ik op de TOR ben gestapt (de BMW 1100) en daarna in de TOR ben geaan; 4 jr terug.
Kom wel op de Seniordagen via RP Alex en daar wordt wel een hoop afgebebt.
Wat de Porsche wetenswaardigheden betreft……. jammer dat we niet wat fofo’s kwijt kunnen.
Ruud van Manen
Da’s goed om te horen John. Misschien treffen we elkaar nog eens. Ik heb nog even een vraag aan R. de Wit: U heeft hier wat racties neergezet, zodat ik er van uit ga dat u af en toe deze bloq bezoekt. Ik zou het heel erg op prijs stellen als u met mij contact op wilt nemen. Mijn telefoonnummer in Driebergen is 0343-535 295. Bedankt alvast.
David Andries
– reactie uit België –

Beste,
Die ex-politie Porsche 911SC van mei 1980 waarover hierboven wordt geschreven heb ik in bezit (een dealer uit Belgie heeft em ingevoerd en daarvan heb ik hem gekocht). Dat het een Nederlands ex-rijkspolitie voertuig is geweest is 100% zeker, dat heb ik door de nederlandse PON laten bevestigen aan de hand van chassisnummer. De wagen heeft natuurlijk al menige restauratie ondergaan en de politie-kleuren zijn verwijderd (het is een geheel witte nu). Eigenlijk is het er niet aan te zien dat het een ex-politie wagen was, op de witte kleur en de rechter buitenspiegel na (die staat op een Engelse deur, meer naar achteren dus en voor bestuurder niet bruikbaar, deze was bedoeld voor de bijzitter).

Ik ben eigelijk op zoek naar historie van mijn wagen en ben hierdoor op deze weblog terecht gekomen. Kan iemand mij helpen bij wie ik terecht kan voor wat eender welke info over de politie-carrière van mij Porsche?

mvg
David, België ([email protected])
Beste allemaal,

leuk dez verhalen te lezen. Ik ben nog op zoek naar een rijdende Porsche in Rijkspolitie uitvoering voor 2e Pinksterdag 12 mei a.s.
Knooppunt Kranenburg herdenkt dan in Biddinghuizen bij FlevOnice de eerste file van 1955 voor verkeersplein Ouden Rijn.
De Verkeerspolitie van het KLPD is daar voor uitgenodigd en kunnen daar eigenlijk niet ontbreken met een Porsche.
De Porsche uit het politiemuseum mogen niet meer naar buiten en rijden trouwens ook niet meer.

Reacties naar Frans Zuiderhoek, persvoorlichter KLPD, 0343-535216 of via de mail naar [email protected]
Gerrit Boonen
Nou dat is dus grappig, kom ik hier toch wat ex-collega’s tegen! Zit de Porsche dus toch echt in het bloed, en niet alleen bij mij! Ik ben al een tijd op zoek naar foto’s, gewoon via google, maar dan kom je niet zoveel meer tegen, en das wel jammer. Groeten! (Gerrit Boonen 0978)
Ruud van Manen
Gerrit,

Let op je interne mail. Ik stuur je wel een aantal leuke foto’s!
Ruud van Manen
Hé Gerrit,

Je ontbreekt in het adressenboek. Bel me even om je mailadres door te geven.
Intern nummer 5295.
Gerrit Boonen
Ha Ruud, Ik ben al 7 jaar weg…haha…we waren elkaar al een tijdje niet tegengekomen zeg maar. email = [email protected] en dan de hetemail.com
Ruud van Manen
Hoi Gerrit,

Hou je mail in de gaten!!

Groeten,
Ruud
Een betere ontwerper
Als die kneusjes en kneuzinnen in Den Haag nou een keer iets minder van ons geld met hun vliegtuig naar belgie of duitsland vliegen, of als er nou eens iets minder dan die ruim 100 miljoen euro naar het koningshuis gaat, dan zou er ineens een iets groter budget kunnen komen voor echte politieauto’s. Maar ja, dat doen we natuurlijk niet..

”Welcome to the Netherlandss…”
Ruud van Manen
U zegt ’t ………….
Hennie Doppenberg
Wat een schitterend geouwehoer over de tijd van toen. Ik zag dat de zoon van “onze” fotograaf dit ook bezoekt. Misschien kun je mij helpen aan KLEURENPLAATJES van de opvallende 914. Ik wil namelijk proberen om ook dat type als schaalmodel in de winkel te krijgen! Om dat realistisch te doen moeten er foto’s zijn van voor-, zij- en achterkant. De Wit junior, zou dat lukken?
Ik ben (meestal) bereikbaar via 0655186080.
Met warme luchtgekoelde groeten aan allemaal.
Gerrit Boonen
Ha Hennie! Zijn er dan goede schaalmodellen van de opvallende 911 in de winkel? Ik heb er eigenlijk nog nergens een gezien. (behalve die ene die ik zelf heb gemaakt – en inmiddels is overleden)
Ruud van Manen
Het wordt steeds meer een “even-bijkletsen-over-die-mooie-911-tijd”!!
Wat leuk om ook een reactie van Hennie Doppenberg te zien. Hennie, ik ga voor jou op zoek naar 914 foto’s. Ver weg in de archieven moet ik er nog een paar hebben. Zo gauw ik wat gevonden heb, neem ik contact met je op via je 06.
Hallo Hennie. Ik kan niet achterblijven. Alles goed? Zal wel. De meeste 58+’ers gaat het goed na een gezond buitenleven bij de AVD. Ik kan je wel aan een verzamelfoto helpen van een 914, 911, Spider en Abarth! Is dat wat, of heb je die al. Het is een foto die genomen is voor gebouw C aan de achterkant, dus waar Riek van Ommeren zat aan het Frackersplein. Maar denk je wel een beetje aan je bedtijd. ’s Nachts om 00.20 uur nog aan Porsches uit lang vervlogen tijden denken, kan wijzen op deformatie………..Hahaha.
Gerrit Boonen
Ben jij al zo oud Berend? Volgens mij heb jij ook nog wel een foto dat Riek staat de zwaaien naar je!
Ik wil er niet aan herinnerd worden………..
Hennie Doppenberg
Een bericht voor Gerrit Boonen: er is sinds kort een 1:43 schaalmodel van een 911 targa in de winkel.
Het ziet er zeer realistisch uit, is gemaakt door Minichamps (nummer 400 061190) en voorzien van het nummer 73 op het kofferdeksel en het daarmee corresponderende kenteken 83-BL-00 (van Mameren en van Zuilekom reden er in eerste instantie mee heb ik vernomen).
Mocht je het niet kunnen vinden, dan kan ik wellicht hulp bieden.

Groeten, Hennie.
Gerrit Boonen
Ha Hennie, Ik ga op zoek, mocht ik um niet kunnen vinden, dan roep ik wel een keer!
arnold Woldhuis
Hallo Hennie, CS.
Je wist al alles van volkswagen was daarin erg goed gedocumenteerd, weet ik nog, maar de Porsche liefde roest nooit.
Ik zou zelf graag wat fotomateriaal op de kop tikken van de 356, voor een eigenaar van een der laatste 10 porsches 356….
adres is ajwoldhuis aangesloten op het bekende NET
Ik ben benieuwd: Zou leuk zijn op mijn verjaardag, het isvandaag nl 22 augustus.
De FLO vliegt voorbij…
Groetjes allemaal!!!!
Ruud van Manen
Nog even en dit wordt een exclusieve KLPD/AVD site!! Hahahaha.
T.a.v. Arnold: Ik zal eens kijken wat ik nog boven water kan toveren.
Gerrit Boonen
Nou Ruud, je hebt wel gelijk. Ik denk eraan om een hyvessite o.i.d te maken. Kan iedereen wat fotookes plaatsen. Kunnen we er allemaal van genieten, want er staat best veel op de respectievelijke harde schijven cq in de schoenendozen.

Isdawa?
Zit ik op Vlieland, op een verregende vakantie-avond lekker te surfen en dan denk ik : “laat ik eens zien of er nog iets over mijn grote jeugdliefde, de RP-Porsche 911, te vinden is. Ik was een puber toen ik met enige regelmaat vanuit Amersfoort naar Driebergen (40 KM V.V.) fietste om me bij de ingang te vergapen aan die 911’s ! Helemaal geweldig. Één jaar vakatiewerk op de processen-verbalenadministratie aldaar maakte dat ik de hele dag de ramen open had om maar niets van dat heerlijke geluid te missen ! Ieder ritje op de autosnelweg draaide mijn 911-politie-radar met als doel “er ééntje spotten”. Mijn mede-autorijders probeerden me dan af te leiden zodat ik “er ééntje miste”. Vergeefse pogingen ! Ik weet nu dat er 911-plisiebloed door mijn aderen vloeit. Ik wil dus dolgraag fotomateriaal hebben en hou me daartoe aanbevolen. Wie er nog op intranet van de politie kan, kan mijn mailadres vinden in de regio GLD-mdn. Hartelijke groeten van Alexander Goumare, een immense 911-plisie-fan!
Gerrit Boonen
Tja..moet ik toch maar eens die hyvessite gaan maken…
John Voordouw
Gerrit, ik heb nog een schoenendoos vol!!!
Hoi Lex.
In welke tijd ben jij zo kranig geweest om op de processen-verbaal administratie te werken? Was dat nog in het oude gebouw C, die barak, of praten we al over Hoofdstraat 82.
Ik denk dat er meerdere ouwe knarren op deze blog fotomateriaal hebben. Ik zelf heb veel spul, zowel zwartwit als kleur. Die zou je moeten scannen ofzo. GLD-Mid en KLPD Wolfheze liggen niet zover van elkaar. Je zou eens langs kunnen komen. Mijn (werk)mailadres kun je zo maken van de gegevens die je uit dit bericht kunt opmaken. Kunnen we afspraken dat je eens langskomt. Misschien kan ik wat voor je betekenen met die foto’s.
Berend
Gerrit Boonen
Heren, Ik heb een hyves aangemaakt.
Foto’s komen van Ruud, zelf zal ik nog even wat inscannen en plaatsen!
http://rijkspolitieporsches.hyves.nl/?pageid=63VGOU5L4NSWOKK0S
Hallo, tijd geen inlog mogelijkheden gehad.
Er zijn inmiddels al veel reacties bij gekomen.

Ik heb in de jaren 1982 t/m ’87 zelf ook bij de fotodienst gewerkt.
Mijn vader was destijds hoofd van deze fotodienst.
Ik heb hem gevraagd of er nog foto mateiaal uit de goede tijd is overgebleven.
We gaan op zolder eens zoeken.
Helaas is heel veel van het foto archief in de jaren negentig verloren gegaan.
In die negentiger jaren is de eigen fotodienst AVD nl. opgeheven en geprivatiseerd.
Daarbij zijn nagenoeg ALLE archieven door de destijds verantwoordelijke mensen op bevel vernietigd???????!
Mijn vader heeft er in die tijd op aangedrongen eea voor het nageslacht te behouden, maar helaas…
Wel heeft hij een film kunnen redden, waar een groot deel van de eerste jaren van oprichting van de AVD en in gebruik neming van de porsche 356 en de 912 (voorloper 911 opstaan)
Deze Z/W film is inmiddels op DVD gezet en ter beschikking gesteld van de personeelsvereniging KLPD.
Hij is te verkrijgen via John Jansen.
Indien ik meer materiaal heb gevonden zal ik daarover natuurlijk berichten.

Tot zover groet Reinier de Wit
John Voordouw
Hallo Reinier,

Als dit de DVD “Het onstaan van de sectie bijzondere verkeerstaken” is, kan ik deze bij iedereen aanbevelen; een stukje historie ten voete uit!
Hallo John, dat is nderdaad de DvD waar ik op doelde.

Mag zeker niet ontbreken in de collectie van elke AvD’er en porsche liefhebber!
Beste Reinier,
Zou je me misschien eens willen mailen op mijn account bij de politie ? Ik ben stikbenieuwd hoe ik vanuit mijn positie aan die DVD kan komen ??
Ruud van Manen
Ik heb net, samen met wat Gouwe Ouwe collega’s (Bob Staal, Toon Brouwer, Koos van Tutten) naar de foto’s van Gerrit op Hyves zitten kijken!! Gerrit, je hebt er iets moois van gemaakt! We zijn hartstikke trots op je! Iedereen die dit leest en nog foto’s heeft die Gerrit nog niet op zijn Hyvesadres heeft geplaatst: stuur ze naar [email protected]
Gerrit (en met hem heel veel oud AVD-ers) is er hartstikke blij mee.
arnold woldhuis
De Foto’s van gerrit op Hyves net bekeken, oude tijden herleven bij hetr zien van die beelden: Porsche bleibt Porsche. Maar ook Eenmaal een AVDer altijd een AVD er, wel te merken bij de seniorendagen!!

Bedankt voor het zichtbaar maken van een onuitwisbare herinnering!!!
Hallo Lex,

Geef me maar en E-mail adres naar [email protected].
Dan mail ik je hoe je de dvd kunt verkrijgen.

Groet Reinier
Hallo Ruud, sorry ik ben wat laat met m’n reactie, was een tijdje niet on-line.
Ben inmiddels druk aan het zoeken naar foto’s etc.
Ik zal je aankomende week ff bellen!

Groet Reinier de Wit
Gerrit Boonen
Ha Ruud, dank voor je wervende woorden.
John (Voordouw) heeft er ook veel staan op zijn site.
Het zou leuk zijn als er meer mensen lid zouden worden, dan kunnen ze ook zelf foto’s plaatsen. En dan kan op het forum ook de Afdeling Sterke Verhalen weer worden opgestart!
Jaap Verplanke ( Japie )
Ik kwam in januari 1965 na de verkeersschool, direct bij de Sectie Bijzondere Verkeerstaken. Destijds in Den Haag als RP Alex onderdak vindend in de oude Alexanderkazerne.
In die periode werd ik de jongste, ongehuwde medewerker van de Porschegroep. Ik was alzodanig iets bijzonders, want tot dan konden alleen gehuwde politiemensen als bestuurder van een porsche worden opgeleid.
In het begin mocht alleen met mijn vaste mentor Aris van As en later Toon Meijer de weg op.
In die tijd reden we met Henk Haddering aan het stuur op Rw 12 een haas dood en gleden we met de achterkans van de 356 tegen het olifantsdraad.
Lichte schade maar het corpus delicti ( de haas ) werd meegenomen. Terug op de Alex konden we hem inleveren bij owmr. van Rijn.
In die tijd reisde ik vanaf Zeeuws Vlaanderen naar de Haag. Twee dagen op en twee dagen af. Reistijd was diensttijd en zo reisde ik 8 uur in de tijd van de baas.
Er waren heel veel collega’s die ook uit verrre oorden kwamen en dat feit was aanleiding om een film te maken. Gerrit Noorland was de regisseur en zo kwam het dat ik als filmster heb gediend in de zwart/witfilm die in 1967 werd opgenomen.
De film vertoonde de oprichting en het bestaan van de Sectie B.V., die ik in die tijd slecht 1 keer heb gezien.
Vorig jaar kwam Kees de Koning bij ons langs in Terneuzen en die overhandigde mij een DVD van de film. Ik was er erg blij mee en bekijk hem geregeld.
In de jaren die volgden werd ik na een tijdje vaste bestuurder met een vaste auto en reed vervolgens als koppel met Toon Meijer, Rien van Stroe, Jan Mertz, rotterdamse Kees.
Geregeld legden we proeve van bekwaamheid in het besturen af onder toezicht van Hill Koetje en die was niet snel tevreden maar werd na een koffie en een koek bij Wimpy in Arnhem wel snel milder.
We reden toe ook met testauto’s zoals de Ford Mustang, de Fiat Spider en de Volkswagen met middenmotor. ( ik weet het type niet meer. )
Ook reden we met gasten zoals onze partner of viendin maar ook mevr. Wittewaal van Stoetwegen, en andere genodigden.
Ik vond het een prachtige tijd aan het begin van mijn politie loppbaan. Wie wil er nu niet als broekie van 23 met een porsche rijden.
In aug. 1970 ben ik gaan werken bij de Vergeersgroep Zeeland, Post Terneuzen.

Groeten, Jaap Verplanke


Na een tijdje verhuisde de dienst naar Driebergen
Ruud van Manen
Zo langzamerhand kunnen we dit bloq wel gaan beschouwen als de officieuze AVD-site! Geweldig dat er zo veel (oud-) collega’s zijn die hier reageren. Leuk ook om het stukje van Jaap Verplanke te lezen. Jammer dat ie daarna naar de verkeersgroep Middelburg (want zo heette het destijds volgens mij) is gegaan, maar ja, niemand is perfect! Hahaha.
Gerrit Boonen
Beste mensen,
Ik heb inmiddels ook een Flickr fotosite gemaakt, waar mensen gewoon hun foto’s kunnen plaatsen.
Doe dat ook eens, en laat een ander eens die fraaie plaatjes bewonderen!

http://www.flickr.com/photos/[email protected]/
@Gerrit: thanks! mooie foto’s!
Haha, wat een geweldig topic is dit :D
Voor het evt. bestellen van de DvD oprichting Sectie Bijzondere Verkeerstaken!
Kun je bellen met de personeelsvereniging van het KLPD.

Het tel.nr: 0343535939
Je kunt vragen naar Dhr. John Jansen.


Groet Reinier de Wit
Degenen die geïnteresseerd zijn in het gebruik van Porsches bij de voormalige AVD te Driebergen moeten zeer zeker eens kijken op de website http://www.rijkspolitieverkeersgroepen.nl.

Op deze website staan o.a. verhalen van AVD’ers van het eerste uur die enthousiast schrijven over de tijd dat zij bij de AVD werkzaam waren. Lees over hoe en waarom meteen na de oprichting gebruik gemaakt werd van de Porsches.

Theo Scholte
Theo,
Ik mailde je zojuist al even op je site-adres.
Wil je mij misschien op korte termijn even bellen ?
In mijn mail staan de nummers.
Hartelijke groeten,
Lex Goumare.
Verzoekje aan Jaap Verplanke.
Naar aanleiding van je mooie verhaal van jouw tijd bij de SBV/AVD heb ik een vraagje aan je. Daarom verzoek ik je met mij contact op te nemen via
[email protected]
Alvast bedankt voor de moeite.
Theo Scholte.
Van koten jan
Jaap Verplanke, herriner jij Jan van koten nog!!! en eddy kroesse, die zaten ook in den Haag in de oude Alexanderkazerne.
Jaap Verplanke
Natuurlijk Jan. Nu je het zegt. Eddie Kroese kan ik me niet meer voor de geest halen, maar wel heel veel andere collega’s van die tijd. Wat een tijd, waarin alles kon en de bomen tot in de hemel groeiden.

Groeten, Jaap.
Ruud van Manen
Dit wordt het bloq van de oud-AVD-ers!! Hahaha. Let op mijn woorden! Geweldig om reacties tegen te komen van “ouwe” maten. En tot mijn verbazing zie ik ook een reactie van Jan van Koten! Dag Jan, ik hoop dat het goed met je gaat! Hartelijke groeten uit het Driebergse!

En last but not least: Ik wens alle (oud-)collega’s en andere lezers een geweldig en gezond 2009 toe!
Hallo Jan van Koten.
Ook dan maar even de groeten van mij uit Wolfheze. Je weet wel, de vroere afdeling oost. Ik zit er nog steeds en ga niet meer uit het bos weg. Hoe gaat het met de gezondheid en vrije tijd? Gelet op het feit dat je op deze blog terecht bent gekomen laat het vroegere werk je toch niet helemaal los. Maar ik geloof dat dat bij heel veel AVD’ers zo is. Het was ook fantastisch!!!!
Er komen steeds meer “ouwetjes” op dit medium. Heel bijzonder om te zien hoe zich dit ontwikkelt.

Groeten, Berend
Jaap Verplanke
Inderdaad, dit wordt toch wel leuk, temeer daar er uit blijkt dat veel oud svb/avd medewerkers van toen nog steeds op het net zoeken naar hun oude liefde : verkeerspolitie en in het bijzonder de porschegroep.
Intussen vergeet ik alweer alle lezers van deze blog een gezond en gelukkig 2009 te wensen. Bij deze en van harte.

Groeten, Jaap.
Arnold Woldhuis
Steeds meer namen passeren hier de revue!. Jan van Kooten, oude buurman! De naam Kroesse moet zijn : Jos Kroes, ook een uit de Karel de Grotestraat, (mijn buurman destijds). Eddie was zijn zoontje , die kon net zo goed vloeken als zijn vader: viel hij met zijn stepje, dan was het GVD alsof er een grote kerel stond.! Jos was een vervente 356 rijder, bleef daar tot het laatst consequent in rijden. Is naar Arnhem gegaan, de TR. woont(de) in Didam.
Van Koten Jan
Jan van Koten, schrijft de oude garde, en de nieuwe.
Gaat goed met mij, en met deze site houden we contact.
Hoi Mannen, Ik ben voor jullie en vreemde eend in de bijt. Ik ben niet bij de politie geweest. Wat ik dan kom doen hier is jullie verhalen lezen. Wel leuk allemaal om zo terug te kunnen kijken. Toch zocht ik hier iemand. Ene Jaap Verplanke. Ik heb hem en zijn vrouw ontmoet met de camper. Dus Jaap, als je dit leest neem ff contact op met [email protected]. Bedankt.
Groetjes Gert en Maria Horvers
Hallo mannen,
Het wordt hier steeds leuker.
Geweldig leuk om te zien.
Hartelijke groeten,
Lex Goumare,
Regio Gelderland Midden.
Oproepje aan oud AVDers de hier kennelijk regelmatig langs komen. Sinds kort staat er op rijkspolitieverkeersgroepen.nl een lijst met foto’s, roepnummers en kentekens van porsches die bij de voormalige AVD in gebruik zijn geweest. Mogelijk kunnen jullie daar eens naar kijken. Indien je dan aanvullingen of wijzigingen heb, horen wij het graag.
B.v.d. Theo Scholte.
Hallo allemaal,

Een vraagje: Wat was de reden voor de open daken in de Porsche’s van die tijden?
En ze zullen in de regen gereden hebben, werdt het Targa dak paneel er well eens ingezet bij een wolkbreuk? Op sommige foto’s lijkt het erop dat er gewoon geen ruimte was voor het dak paneel vanwege de lengte van de politie man en de helm die gedragen werdt.

Groeten uit Vancouver.
Ik bezit zelf een Porsche 993.
Arno Wienands
een verhaal over een POLITIE PORSCHE 911 heb ik helaas niet, wel wat info over de eenige nog in NL bekende 914-6 van de rijkspolitie…

http://www.914parts.nl/index.php?cont=arno_6

tips en fotos zijn altijd welkom.

met vriendelijke groet, Arno Wienands
Ruud van Manen
Voor Hans uit Vancouver:

De Porsche 911 Targa was de opvolger van de 356 cabrio, die in de eerste helft van de 60er jaren bij de A.V.D. reed. Voor de cabrio/targa werd destijds gekozen om o.a. de volgende redenen: 1. het open dak bood het voordeel dat bij een plotseling opdoemde file/ongeval/calamiteit, de bijrijder rechtop in de auto kon gaan staan en het achteropkomende verkeer middels arm zwaaien kon waarschuwen; 2. er was vanuit de Porsche een direct contact met vrachtwagen-/buschauffeurs en soms was dat nodig om de chauffeur heel snel en kort iets duidelijk te willen maken; 3. door in weer en wind open te rijden waren de Poschemensen sneller geneigd om uit te stappen om een “praatje” te maken met weggebruikers als die wat hadden gedaan (of niet hadden gedaan) en er niet meteen een bekeuring utigeschreven hoefde te worden. Ik zal vast nog wel een paar dingen vergeten zijn, maar de meelezende collega’s kennende, zullen die mij ongetwijfeld aanvullen. Ik hoop dat ik je antwoord op je vraag heb kunnen geven. Overigens, de 993 die jij hebt, heeft bijde A.V.D. nooit gereden. De 964 was het laatste type 911 dat bij ons heeft dienst gedaan.
En hier dan die aanvulling.
Je was als Porsche rijder op deze manier altijd buiten. Je was heel goed zichtbaar. Je was eigenlijk motorrijder op vier wielen. De achterbankjes waren verwijderd. Daar was een bekisting gemaakt met een ruimte waar het opgevouwen targadak zo in geschoven kon worden. En wee je gebeente als je het dak niet op je laarzen zette als het het invouwde. Als het dak er op zat kon je zonder helm nog ruim zitten. Alleen de jassen zaten vaak in de weg.

Groeten

Berend
Bedankt Ruud en Berend.
Hardstikke leuk om van jullie to horen.
Werd er dan gewoon op het leren zitje gestaan? En met hevige regen zal de wagen vol lopen met water – hoe werdt dat opgedroogd?
Ik heb gelezen dat één van de aantrekkelijke punten van een luchtgekoelde wagen was dat er snel mee achteruit gereden kon worden. Ik heb ook ergens gelezen dat één van de vereisten om Porsche piloot te worden je gertouwd met minstens twee kinderen moest zijn. Klopt dat ook?

Nogmaals hardstikke bedankt voor de reacties.
Groeten uit Vancouver
Ruud van Manen
Hallo Hans (en Berend en wie er nog meer mee leest)

Als je als bijrijder de tijd had, dan schoof je de passagiersstoel naar voren en ging je in de ruimte achter de stoel opd e vloer staan, maar vaak was snelheid vereist en ging je op de zitting van de stoel staan. Als het echt hevig ging regenen, was het óf blijven rijden met een snelheid boven de 100 en dan ging het meeste water er wel overheen, óf je stopte onder een viaduct en deed alsnog het dak er op. Maar dat waren echt uitzonderingen. We reden zo veel mogelijk open en zelfsa bij temperaturen van -10 werd er open gereden. Kachel vol op de voeten en dik ingepakt en dan was het prima uit te houden! In de jaren zestig was inderdaad een vereiste voor de Porsche rijders dat ze waren getrouwd en 1 of 2 kinderen hadden. Dat zou een groter verantwoordelijkheidsbesef met zich mee brengen. Later is men daar van af gestapt, omdat bleek dat ook niet getrouwde wachtmeesters wel degelijk ruim voldoende verantwoordelijkheidsbesef hadden.
MH Automobielen in Peize heeft er een tijdje een originele in de showroom gehad. Mochten we een weekendje mee touren, echt een blikvanger. Jammer dat die verkocht is, was echt te gaaf :D
Ruud van Manen
@ J:

Ik moet je teleurstellen. Die Targa waar jij op doelt was een (mooie) replica, maar GEEN originele AVD Porsche.
Het Porsche embleem op de klep van de bagageruimte (voorkant 911 dus!) ontbrak bij de originele AVD Porsches. En die zit wel op het exemplaar waar jij op doelt. Ook de claxons van de 2-tonige sirene (onder de voorste nummerplaat) zijn weliswaar mooi nagemaakt, maar geen originele. Ook de houten bekisting op het achterbankje ontbreekt. Maar wat niet wegneemt dat ik het met je eens ben dat het een mooie 911 Targa is!!
Hallo allemaal,
Dit voertuig, de HJ-36-VK, was “in het eerste leven” wel een AVD-Porsche en is ook als zodanig ingezet (Onder voorbehoud dat recentelijk niet gerommeld is met de kentekens uiteraard) alleen het call-sign, door Peize veranderd in Alex 12-06, klopt niet. Dat was de Alex 12-07 in werkelijkheid. Ook de velgen, striping etc etc klopten allemaal niet meer. Inmiddels is deze auto in het bezit van een man die deze 911 weer behoorlijk netjes heeft terug gebracht in originele staat. Of dat ook geldt voor bij voorbeeld de afdekking van de achterbankjes weet ik niet maar in ieder geval zitten bij voorbeeld wel weer de originele claxons onder de voorbumper en niet meer de replica’s die er eerder op zaten. Ik beschik inmiddels over vermoedelijk het grootste digitale foto-archief van AVD-Porsches en daar komt deze 911 in beide varianten in terug.
PS : even mijn laatste zin van het vorige commentaar nuanceren. Bij teruglezen komt die wat belerend over en dat is natuurlijk niet mijn bedoeling!
evezogoed nodig ik iedereen die fotomateriaal van de AVD heeft van harte uit om dat met mij te delen.
Het is voor het eerst dat ik al die verhalen lees, maar af en toe schiet ik vol.Geniet al 20jaar van het pensioen en denk nog vaak aan die prachtige tijd in een 356er en de 911 en aan gewldige collegaas.
Ruud van Manen
En ik schiet vol als ik zie dat hier een berichtje staat vanmijn voormalig ploegcommandant van ploeg C oftewel Toon Meijer. Geweldig om te lezen dat hij al 20 jaar van zijn pensioen geniet. Dag Toon, wat fijn om weer iets van je te horen/lezen. Hartelijke groeten (ook aan Ria uiteraard!). Ruud van Manen.
Beste Ruud
Als ik achter de computer zit en ik kijk rechts van me dan zie ik een 356,kijk ik achterom,dan zie ik een porsche 911 met daarnaast mijzelf,een afscheidscadeau gemaakt door ons aller fred de wit..Leuk om al die verhalen te lezen, groeten ……Toon
Er was eens een Koetje, die zei:vergaderen moet je, het zette alles op een rij,waarna hij heel vrolijk zei:Ik moet nog ver rijden, ik groetje.
arnold Woldhuis
Beste Toon (en alle anderen)

Ik dacht dat ik de enige was met die porsches in zicht……

Vanuit de oude K de Gr club:

er was eens een avd-er, Meijer,
die riep je maakt me niet blijer
dan met een meisje met rode haren.
Hij heeft haar nog steeds,
al jaren!

Duidelijk voor elke insider!
groetjes ook van Corry
Hallo Toon (an anderen),
Het wordt tijd ietsjes meer te vertellen over mijn activiteiten op dit moment.
Er gaat een Porsche 911/964 aangeschaft worden (binnen afzienbare tijd; de evrwachting is een paar dagen) die tot medio eind herfst 2009 civiel zal blijven en daarna geheel opgebouwd gaat worden als AVD-911, een Po-Po zoals onze oosterburen ze zo lieflijk noemden (polizei-Porsche). Opzet is dat deze auto ingezet gaat worden voor allerhande doelen zoals de stichting Hoogvliegers maar ook op bij voorbeeld politiedagen, afscheid van collega’s etc etc. Stichting, internetsite etc etc zijn allen zo goed als rond en nadat dit project van de grond is gekomen gaan we door met een poging onder andere een boekwerk te maken over de auto’s en hun berijders. Daar zijn ook direct of zijdelings meerdere oud AVD-ers (dus collega politiemensen) bij betrokken.
Ik doe bij deze een oproep om oud AVD-ers fotomateriaal in te laten zenden. U / Je kunt met mij in contact komen via [email protected].
Al het fotomateriaal wat mij wodt toevertrouwd wordt in hoge resolutie gescand, zorgvuldig gearchiveerd en u / je krijgt één en ander uiteraard zo snel mogelijk en met een CD met de digitale bestanden retour.
Hartelijke groeten,
Lex Goumare.
Fijn, zo’n ingewikkeld mailadres. Moet dus zijn : [email protected]
Ruud van Manen
Heb ‘m gezien en vergeleken met de laatste keer dat ik deze 06 zag staan, zijn nu vier originele tweetonige hoorns onder de voorste kentekenplaat gemonteerd. Begint nu toch wel een heel mooi exemplaar te worden. Alleen dat Porsche embleem op de kofferklep hoort daar niet thuis (althans, niet dat ik me kan herinneren).
Klopt, dat embleem zat er destijds niet op. Hij lijkt er inderdaad steeds meer en meer op. Even los van het feit dat het nummer op de kofferdeksel niet correspondeert met het origineel maar een kniesoor die daar op let.
Mijn 911-964 is inmiddels aangeschaft en staat me tegemoet te blinken in de bewaakte stalling bij Defensie. Een onoverdreven schitterende auto die ook al door diverse oud AVD-ers bezichtigd is en ook zij vonden ‘m om door een ringetje te halen. Nu maar eens zien dat we de ombouw gefinancierd gaan krijgen. Zo niet, dan blijf ik ‘m gewoon zó rijden. Afwachten maar
Hallo allen,

Hallo allen,

Ik ben geen ex-AVD-er maar ben in bezit van 1992 DR-TF-82 (roepnummer 29).

Weet iemand meer over de geschiedenis van deze 964 of heeft er foto’s van?

Mijn email: [email protected]

Mvg,

Peter.
Wel jammer dat de nieuwste volvo’s niet harder dan 140 kunnen vanwege de overhittende remmen :p Nou ja, er staat toch meestal file dus het hoeft ook niet zo hard :D
Renger van de Biezen
Leuk om al jullie reacties en oproepen te lezen. Het is voor de eerste keer dat ik deze site bezoek en dat ging ook nog per ongeluk. Voor wat betreft de in de loop van de tijd bereden auto’s bij onze dienst SBV / AVD / KLPD heb ik er nog één gemist. We hebben ook nog een korte periode een Volvo Amazone van onze collega’s uit Zweden op proef gehad. Ik kan me nog herinneren dat Ap van der Woude met deze auto reed. Hij was toen voor zover ik weet een van de rijinstructeurs van het toenmalige BVI. Ook ik heb gelukkig een flinke schoenendoos met foto’s uit de goede oude tijd, die niemand ons ooit meer afpakt. Groeten aan alle bekenden Renger
Hallo Renger (en anderen),
Als ik goed ben geïnformeerd, en ik denk wel dat ik dat ben, dan waren er nog meer test-auto’s. Zoals een Citroën DS cabrio. Van die Volvo’s Amazone heb ik misschien nog wel een foto. Als je kijkt op alex1262.nl dan staat ie er misschien tussen.
Stuur me anders een mailtje via die site, ik zou graag met je in contact komen.
Hartelijke groeten, ook aan alle andere autobloggers,
Lex Goumare.
Op 20 en 21 februari 2010 tijdens het Oldtimerweekend in het autotron hebben we de Expodome van 6000 m2 vol staan met film(politie) auto’s. Hier zie je oa Opel en BMW+zijspan van de Rijkswacht, witte en blauwe kever, de 1e Politiefiets in politiekleuren, de auto’s van Flodder, Vet Hard, Shouf shouf, enz. (totaal 30+ voertuigen)
Tevens hebben we TWEE Porsches 911 K Targa van de KLPD (helemaal origineel) inclusief historische Alex communicatie in 1 van de auto’s.
We zoeken nog vrijwilligers (ex-KLPD, VVG) die actief een stand willen bemannen en we zoeken ook nog display materiaal zoals foto’s, uniformen, etc. (in bruikleen)
Een partij “Politiebrommertjes” zou ook nog welkom zijn.

Voor info: [email protected]
Een vraagje aan jullie als vakmensen, is het wel toegestaan door de overheid om een witte 911 uit te voeren in de politie kleuren en daar op de openbare weg mee te rijden? Mogelijk een domme vraag maar ik ben maar een beginner.. Ik kan daar niets online over vinden namelijk.
Beste GMCtje,

in antwoord op je vraag:

Nee, het is niet toegestaan, zelfs bij wet verboden om je voor te doen als gezagsdrager, dus ook het bezit van (ex)politieauto’s kan aangepakt worden. Er zijn in Nederland slechts een handjevol mensen die een vergunning hebben om “politievoertuigen” te hebben. Dit betekent niet dat ze ermee op de openbare weg mogen komen, hiervoor is “per case” nog een aanvullende, kortdurende vergunning voor nodig. Dit kan bijvoorbeeld afgegeven worden voor filmopnamen e.d.

zie ook http://www.politiestriping.nl

Uit oogpunt van eenduidigheid, opvallendheid en herkenbaarheid en dus ook veiligheid brengt het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in samenwerking met het Korps Landelijke Politiediensten, het “handboek striping voor de politiediensten” uit.

Met deze website, zijnde de digitale uitvoering van het handboek, wordt beoogd de gebruiker, online, een altijd actuele versie van het handboek te bieden. De website is een initiatief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De website bevat het ontwerp voor de striping op de voertuigen binnen de genoemde sector en geeft toekomstige gebruikers en leveranciers inzicht in de consequenties als zij het beschreven ontwerp willen toepassen op hun voertuigen, respectievelijk op voertuigen van opdrachtgevers.

De intellectuele eigendomsrechten op het ontwerp berusten bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Om het exclusieve gebruik van het ontwerp voor de voertuigen voor de politiediensten te behouden, is een correcte toepassing van het ontwerp noodzakelijk. Eveneens is correcte toepassing nodig om de optimale herkenbaarheid van de politiediensten voor de burger te vergroten.

Het hanteren van afwijkingen, hoe klein ook, bij het toepassen van het ontwerp kan, volgens de jurisprudentie leiden tot een inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten.

Indien er voor wordt gekozen de politievoertuigen van striping te voorzien, dient dit integraal en onvervormd te worden toegepast volgens de voorschriften zoals op deze website zijn weergegeven.
Tegen incorrect gebruik door politiediensten alsmede tegen wederrechtelijk gebruik door anderen dan de politiediensten zal door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties worden opgetreden.

@

Per voertuigtype zijn stam- of montagetekeningen beschikbaar volgens welke de voertuigen van de gebruikers, indien het ontwerp wordt toegepast, moeten worden beplakt. Voor afwijkende voertuigen dient vooral toestemming te worden gevraagd bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
@3A-Team: eey mag je de oude streepen van de rijkspolitie ook niet namaaken dan??? dat bestaat toch niet meer of maakt dat niet uit???
Wow, wat een degelijk antwoord van een vakman! Hartelijk dank, ik ga me er in verdiepen.
In tegenstelling tot de huidige striping is de vroegere striping van de rijkspolitie volgens mij vrij te gebruiken. Deze strijping is in de praktijk ontstaan en werd regelmatig aangepast of vernieuwd. Lijkt mij dus dat niemand daarom zich kan beroepen op het intellectuele eigendomsrecht laat staan dat hij dat kan aantonen. Ook is hierover niets in het merkenrecht vastgelegd.
In de jaren 70 en 80 reden er al motoren rond met oranje kuip en auto’s met de oranje chevrons die ook op de RP voetuigen zaten waartegen niet opgetreden kon worden.
Zie ook [email protected]
Dat bericht van Theo Scholte maakt me gelukkig! Hopelijk reageert er nog een ex medewerker van de Rijkspolitie die dit zeker weet. Na de restauratie kan hopelijk als nog de striping geplaatst worden.
Jan de Winter
@Gmctje:
Even een reactie op jouw mail en die van Theo. Ook de oude “rode” striping was toen verboden om op andere voertuigen dan die van de RP te voeren. Ik kan me nog herinneren dat in Zeist een particuliere motorfiets reed met een rode kuip zoals die toen bij de motorploeg (GMS) gevoerd werd. Die kuip is toen om die reden in beslag genomen.

Leuk om al die verhalen te lezen. Mijn AVD en PORSCHE hart gaat helemaal open. Heerlijk gewoon.

Kijk eens in het januari nummer van het blad Porsche scene Live. Een artikel over de restauratie van de oude porsche 914-6 de 12. Of kijk eens op http://www.914parts.EU daar staat ook van alles over de “12”.

Hi guys allemaal de beste wensen voor 2010.
Jan de Winter.
Of kijk eens in het blas RS Porsche magazine van december – januari. Leuk artikel over Alex1262. Ego-strelerij van mij.
Jan, zou jij mij misschien eens via de site alex1262.nl willen benaderen ?
Hoi Jan.
Leuk je hier ook te ontmoeten.
Er ontstaat zo wel een leuke discussie over striping.
Ik zou er nog het volgende aan toe willen voegen.

Ook in Nijmegen heeft jaren lang een BMW met oranje Glazer kuip gereden. Diverse collega’s zijn hier toen mee bezig geweest. Echter zonder resultaat.
Dat een kuip in beslag genomen is wil nog niet zeggen dat het strafbaar is/was.

De oranje chevrons op RP voertuigen waren eerder al op verkeersborden te zien dus wie heeft nu waar recht op.
Als ik een deur oranje maak (Porsche) mag dan niemand meer met oranje deuren rijden?

Ik heb zelf met zaken te maken gehad waarbij men gebruik maakte van de nieuwe huidige striping. Het Ministerie zei toen dat zij, buiten het sturen van een (dreig)brief met het verzoek tot verwijdering, hier om “juridische redenen” verder niets mee konden of wilde doen.

Volgens mij (ik ben geen jurist maar heb wel ervaring met dit soort zaken) is het ook geen strafbaar feit en kan er dus strafrechtelijk ook niets tegen gedaan worden (bekeuring inbeslagnamen etc.)

De tegenpartij zal een civiele procedure moeten gaan beginnen en dat kost nogal wat eurotjes. Dat zal dus zeker voor oude striping niet gedaan worden.
Komt bij dat op het moment dat je de striping verwijderd er geen zaak meer is.

Let wel op dat de kleur van het kentekenbewijs overeen komt met de kleur(en) van de auto want dat kan wel een strafrechtelijk gevolg hebben. En zorg ook dat als je op de openbare weg bent er geen werkend blauw zwaailicht op zit. Een oranje zwaailicht mag geen probleem zijn dus oranje kapje erop.

Groeten Theo.
Hoi Jan.
Leuk je hier ook te ontmoeten.
Er ontstaat zo wel een leuke discussie over striping.
Ik zou er nog het volgende aan toe willen voegen.

Ook in Nijmegen heeft jaren lang een BMW met oranje Glazer kuip gereden. Diverse collega’s zijn hier toen mee bezig geweest. Echter zonder resultaat.
Dat een kuip in beslag genomen is wil nog niet zeggen dat het strafbaar is/was.

De oranje chevrons op RP voertuigen waren eerder al op verkeersborden te zien dus wie heeft nu waar recht op.
Als ik een deur oranje maak (Porsche) mag dan niemand meer met oranje deuren rijden?

Ik heb zelf met zaken te maken gehad waarbij men gebruik maakte van de nieuwe huidige striping. Het Ministerie zei toen dat zij, buiten het sturen van een (dreig)brief met het verzoek tot verwijdering, hier om “juridische redenen” verder niets mee konden of wilde doen.

Volgens mij (ik ben geen jurist maar heb wel ervaring met dit soort zaken) is het ook geen strafbaar feit en kan er dus strafrechtelijk ook niets tegen gedaan worden (bekeuring inbeslagname etc.)

De tegenpartij zal een civiele procedure moeten gaan beginnen en dat kost nogal wat eurotjes. Dat zal dus zeker voor oude striping niet gedaan worden.
Komt bij dat op het moment dat je de striping verwijderd er geen zaak meer is.

Let wel op dat de kleur van het kentekenbewijs overeen komt met de kleur(en) van de auto want dat kan wel een strafrechtelijk gevolg hebben. En zorg ook dat als je op de openbare weg bent er geen werkend blauw zwaailicht op zit. Een oranje zwaailicht mag geen probleem zijn dus oranje kapje erop.

Groeten Theo.
Sorry. Een keer was natuurlijk genoeg.
De huidige striping is wel degelijk beschermd en er wordt ook tegen opgetreden.
Daar zijn ook wel interne schrijvens over vanuit het Ministerie aan de politie en er zijn ook al voor de staat succesvolle zaken over gevoerd.
Voor wat betreft de oude striping is het risico op veelvuldige controles en (al dan niet tijdelijk) van de weg halen van het voertuig aanwezig.
(A)Lex Goumare / alex1262.nl
Inderdaad, u spreekt over de ‘huidige’ striping. Hier word echter de striping van rond 1984 bedoeld. Voor zover ik het nu begrijp is de oranje striping, zwart cijfers en een niet werkend blauw zwaailicht wel toegestaan. Mogelijk zou er nog een verbod op de naam Rijkspolitie zijn, alhoewel deze term momenteel ook niet meer gebruikt word. Ook hier zou dus nog een mogelijkheid kunnen zitten.
Hallo oud collega’s.
Met genoegen heb ik de reacties gelezen. In het bijzonder die van Ruud.Ik bewonder steeds zijn schrijftalent. Weet je nog Ruud de verkeersschool Bilthoven in de beginjaren ’70?? “Kereltsie, jochie, mannechie” dergelijke kreten galmden door de gangen. Altijd begroetten wij elkaar hiermee. Een bere fijne tijd gehad bij de AVD. I’ll never forget.
Ruud van Manen
Evertjie, jochie, kereltjie toch! Geweldig om je hier te treffen! Had van Taco al een keer de groeten van je gehad en je de groeten terug gedaan. Die jaren 70 Evertjie, dat was het toch wel helemaal!! Of niet dan?? Hoop dat het goed met je gaat. Pak regelmatig een pilsie en geniet van de dingen om je heen! Wens jou (en uiteraard alle andere lezers hier) een geweldig, gelukkig, maar bovenal gezond 2010 toe! Hoop je nog eens te zien.
Ha die Evert.
Ik kan me je nog wel herinneren. De laatste jaren bij TMC. Grote snor en altijd in voor een geintje. Ja de jaren vliegen voorbij. Naar aanleiding van het artikel in het personeelsblad krijg ik ook reacties van mensen die dit forum ontdekken. Dat kan nog wat worden Ruud. Wat hebben we teweeg gebracht.

Evert groeten van mij.

Berend
Reminder: 20 en 21 februari Autotron Rosmalen Oldtimer beurs met 6.000 m2 “filmauto’s” waaronder >30 oude en antieke Politieauto’s. Er zal een meetingpoint worden ingericht waar (oud)collega’s elkaar kunnen ontmoeten.
Er staat een origineel uitgeruste 911 K Targa KLP porsche (nr 27 op de kap, zou 50 moeten zijn..)
Ik hoop jullie allemaal te mogen begroeten.

Ad Koolen
Zie ook http://www.Rijkspolitieverkeersgroepen.nl
Daar zie je heel veel foto’s en lees je alle verhalen over de voertuigen van de toenmalige AVD. Dus ook over Porsche.
Dat wordt wel leuk, daar in Rosmalen.
Zoals de geluiden nu zijn zullen er misschien zelfs wel 2 AVD-Porsches zijn. Beide voertuigen onlangs van striping voorzien. Leuk hoor.
Als ik maar even tijd heb ga ik kijken; neem ik mijn eigen witte Targa ook mee.
Als je nog meer foto’s wilt zien van AVD-911’s : http://www.alex1262.nl
Ja hoor , het is geregeld, 2 Porsches 911 met alles “dr op en dr aan” Dit mag je niet missen, de vrijwilligers zijn op dit moment druk in de weer om zoveel mogelijk te kunnen laten zien op hun meetingpoint !!!!

[email protected]
albert mulder
Dag mensen

Met plezier heb ik bovenstaande verhalen in dit forum gelezen. Leuke anekdotes en byzonderheden

Ik bezit sinds vorig jaar de HJ-33-VK 911 3.0 sc targa die zo blijkt vanuit Theo Scholtes vermoeden en vandaag de bevestiging vanuit PON Holding origineel geleverd is in feb 1982 aan de AVD; Deze zou mogelijk de Alex 12.10 hebben geheten.

Ik heb besloten met deze porsche het restauratie traject in te gaan. Staat van deze porsche is reeds goed doch hij zal nog mooier gaan worden. Wanneer iemand foto’s of informatie heeft,verneem ik dit graag op [email protected]

Groet

Albert Mulder
12 jaar AVD een prachtige tijd gecreeerd door een man die zijn tijd ver vooruit was (kolonel Vogel)Een dienst die nooit had hoeven te verdwijnen. Respect van een ieder met een geweldige uitstraling. Goed te lezen dat Van Koten en Renger ook meedoen, laatste was mijn se commandant o.a. Samen met hans Oskam heb ik het steunpunt Assen mogen opbouwen en uiteraard Piet Hertog. Nu woonachtig in de Dordorgne, Frankrijk.
ha die Jop. Ja vergane glorie, maar je ziet dat het nog leeft. Jij in de Dordogne, Ik op dit moment met een geweldige 911 Targa in Zuid Frankrijk. Helaas alleen voor een vakantie. Kortgeleden gestruikeld over een pracht exemplaar uit 1985 en hup naar Frankrijk. Het geluid en de kracht zijn nog net zo als toen. Geweldig. Ik ben nog steeds werkzaam bij hetzelfde circus. Onkruid vergaat niet he! Het ga je goed.
Berend Tanis
Gerrit Boonen
Berend! Mazzelaar! Boffert! Heel veel plezier!
Ruud van Manen
Hé Berend, kan het wel met gerrit eens zijn. Bofkont en mazzelaar zijn zacht uitgedrukt. geweldig man! Je maakt toch wel foto’s van het hele gebeuren, toch? Geen idee of je nog onderweg bent. In dat geval: nog veel plezier en anders zien we de foto’s wel tegemoet.
Die politie Porsches waren alles behalve comfortabel in winter- en miezerig weer. De 2 inzittenden waren gekleed in leren tenue en hadden een helm en een soort motorbril op. Van de Porsche 911 was bekend dat die niet uit een slip gehaald kon worden. De wagen draaide dan 180 graden en ging zijn motor achterna.
Als sportwagen is de Porsche eigenlijk volgens een verkeerd concept gebouwd met de motor op de achteras. Men heeft geprobeerd de motor voorin te bouwen, maar dat stuitte op verzet bij de liefhebbers van dit merk. In het verloop van decennia heeft men met inzicht en vernuft de Porsche modellen veiliger kunnen maken.
Ruud van Manen
RB, als je alle commentaren hierboven leest, dan weet ik zeker dat de meesten van mijn (ex-)collega’s het niet met je eens zijn. En leren kleding hebben we nooit gehad. Heb van 1975 t/m 1996 in een 911 gesurveilleerd en heb hem geen dag als oncomfortabel ervaren. Integendeel, de 911 is en blijft de koning van de surveillanceauto’s die dienst hebben gedaan (en nog doen) bij AVD en/of KLPD. Tot op vandaag is er geen surveillanceauto die kan tippen aan prestaties en uitstraling van de 911. Enige nuance is dus op z’n plaats.
U was vast geen Porsche-rijder bij de Algemene Verkeersdienst van de rijkspolitie. Uw opmerking inzake de dienstkleding is maar deels juist. De lange rijtrainingen die de Porsche-rijders kregen waren onder andere bedoeld om de zaken die u noemt goed onder controle te krijgen. maar u hebt inderdaad gelijk : het was en is een verkeerd concept en daarom zijn er ook maar zo weinig Porsches gebouwd en verkocht. Eigenlijk is de 911 nooit een verkoopsucces geworden. Dat is ook de reden dat de auto inmiddels nog maar een kleine 40 jaar mee gaat. Het is dus maar net langs welke meetlat men de term “verkeerd concept” legt. Helder is dat u er geen liefhebber van bent of was. Ik vrees alleen dat u op dit blog anders denkenden zult vinden voor wat betreft deze auto en de diensten die de 911 bood aan de politie en met name de snelweggebruiker. Dat ging iets verder dan dat de auto onhandelbaar zou zijn. Er zat méér folosofie achter de bruikbaarheid en met name de functie van het voertuig en de rijders richting het snelwegpubliek van de jaren ’60, ’70, ’80 en ’90 van de vorige eeuw.
Beste RB.
Ik kan het alleen maar met bovenstaande schrijvers eens zijn.
Ten eerste omdat ik hetzelfde geluk had en SAMEN met Ruud 20 jaar met die onmogelijke Porsches op hare majesteits autosnelwegen heb mogen werken. Dus diezelfde ervaringen heb en dus diezelfde mening. We kregen volop rijtrainingen en elk half jaar kreeg je herhalingsinstructie. En ja, daar werd je vertrouwd gemaakt met de techniek van het rijden met een verkeerd gebouwde auto. En ja daar werd je gewezen op de “gevaren” van het concept. Maar let wel, DE BESTUURDER is in principe degene die de auto zijn wil op legt. En doet de bestuurder iets, wat de auto niet kan, dan lukt het even niet. Gelet op het feit dat wij altijd veel sneller reden dan de rest van het verkeer zijn er verhoudingsgewijs maar zeer weinig ongevallen gebeurd. Die ongevallen waren dan meestal ook nog eens te wijten aan het gedrag van anderen. Vlak voor een Porsche naar links komen en dus niet goed kijken. Daar hadden we last van en trainden we ook op tijdens de instructies.
En ja af en toe vloog er eens eentje uit een bocht. Dan moest de bestuurder toegeven, dat de snelheid bij het insturen van de bocht te hoog was geweest. En dan is de 911 niet meer vergevingsgezind. Kijk, als je een computer een verkeerde opdracht geeft doet ie ook niet wat je verwacht. Een computer doet ook alleen maar dingen die je hem opdraagt.
Oncomfortabel?? Ik heb net een vakantiereis van 4500 km achter de rug met een 911. En dat is er eentje zonder stuurbekrachtiging. Geen centje pijn. Door de motor achterin verwaait het geluid en als je die motor al hoort is het een genot. En veercomfort? Een luchtgekoelde 2 CV is misschien comfortabeler. Overigens was het zo dat doordat wij altijd open reden, het ziekteverzuim ernstig laag was. Je zat altijd buiten.
Tegenwoordig met die airco’s is dat wel anders.
Nee je begrijpt het natuurlijk al. Ik ben gekleurd, maar als je iets verteld doe het dan goed.
Lees de hele blog eens na en maak dan het plaatje voor jezelf af. Je zult zien dat het iets anders was, dan dat je nu schetst.
Berend
Jan de Winter
Hallo Ruud en Berend.
Zucht, die RB is er weer één. Heeft altijd graag er bij willen horen maar voldeed niet aan de eisen. Dan maar negatief doen en afgeven op een prachtig stuk werktuig.
Je blijft ze tegen komen.
Wij blijven PORSCHE nog steeds met hoofdletters schrijven.
Groet Jan de Winter.
En voor diegene die zich nog steeds afvraagt waar de Porsche 911 van de Rijkspolitie gebleven is?
Kijk maar eens hier

http://www.rijkspolitieverkeersgroepen.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=337:porsches-in-ammerzoden&catid=1:latest-news&Itemid=50

Gr. Theo Scholte
Gerrit Boonen
@Theo Scholte: helemaalPrachtig!
Jammer alleen van dat artikeltje over die playboy-politie. Oh ja er waren ruimdenkende collega’s maar het overgrote merendeel waren heel keurige huisvaders zonder pretenties.
Goedemorgen Theo, mooie foto’s en een heel mooi filmke.

enne: @ Berend: niet Playboy-POLITIE maar Playboy-PolitieAUTO, waarmee de status wordt bevestigd. (t.o.v. het alledaagse politieblik)

Toch leukzo’n blog, veel reacties…..

Ad Koolen
René van Vliet
Heren (ex-) avd’ers. Als weggebruiker met m’n Golfje diesel couriers wagentje, wel een s in aanraking geweest met jullie. Grootst verschil met tegenwoordig. het lijkt wel of tegelijk met de Porsche’s het zelfstandig denkvermogen van de dienders is weggedaan. Als courier reed ik wel eens sneller dan toegestaan (wettelijk dan), maar met ca 2,5 miljoen km ervaring, meestal niet onverantwoord hard. Daar kon in die tijd (1986) nog wel onderscheid in gemaakt worden. Nu met die Koos Spee adepten is er (bijna) geen zelfstandig denk- en /of inleveingsvermogen meer, lijkt wel. Hoewel bij de motorjongens…. Zal wel aan de buitenlucht liggen..
Ruud van Manen
@René van Vliet: Of het aan de buitenlucht ligt: het zou zo maar kunnen. Maar 1986 is 2010 niet. Dat moge duidelijk zijn. Politiek Den Haag is in de loop der jaren steeds anders over de politie gaan denken en nu worden er zelfs prestatiecontracten met korpsen afgesloten. In 1986 hadden we van het woord zelf nog nooit gehoord. Waar de schoen wringt, is het feit dat men in politiek Nederland de politie als een producent (van bonnen) is gaan zien. En de zorgverlenende taak is steeds meer op de achtergrond gedrongen. Het probleem is alleen dat de “buitenwereld” geconfronteerd wordt mer de bonnenschrijvende collega, die steeds meer agressie en weerstand ondervindt en die voor al die bonnen ook niet heeft gekozen. Dit even om uw stukje te relativeren.
René van Vliet
@Ruud van Manen, ik ben mij ervan bewust dat de zgn ‘prestatiecontracten’óók bij de uitvoerende politieagenten een boel frustratie opreopt en een zeker deel van het ‘werkplezier’ontneemt. En dát vindt ik eeuwig zonde. Je leest hierboven in de stukjes van de ‘oude garde’aan Porsche-rijders het plezier dat er was in het werk. Dit plezier werd, mijns inziens, voor een, niet onaanzienlijk, deel veroorzaakt door het vertrouwen wat er was van de medeweggebruikers in het beoordelingsvermogen van deze professionals. De Porsche-troopers genoten een groot respect van het overige wegverkeer. Juist omdat deze deel uitmaakten van het verkeer. En dat wordt gewoon niet zo ervaren bij de radar- en laser-boys… En ja… Daar kunnen we de politiek voor bedanken. Zodra ze in Den Haag begonnen zijn om de politie (KLPD) als oplossing voor schatkist tekorten, te gaan zien ging het mis.
Ruud van Manen
Helemaal mee eens. Maar als eenling verander je niet veel. Zou een stuk bewustwording in de politiek moeten zijn. Maar helaas wordt daar de struisvogel-oplossing nog steeds veelvuldig toegepast. Met alle gevolgen van dien.
Ruud van Manen
Ik weet trouwens niet wie ooit het proza “Waar is de Porsche 911 van de rijkspolitie gebleven” heeft heschreven, maar hij/zij zal toch ook nooit hebben kunnen vermoeden, dat zijn/haar stukje zo veel reacties zou losmaken. Inmiddels staat de teller op 150. And counting…
Ruud van Manen
heschreven moet uiteraard geschreven zijn…
René van Vliet
Eén van die verhalen die het respect voor de “Porsche-troopers” goed illustreert: Een nog Jonge Jan Lammers, die op de A4 dacht te kunnen ontsnappen aan de Porsche.. Want Jantje was coureur en die rijdt zo een smeris er wel effies uit.. Niet dus. Jantje werd gepakt. Resultaat: Rijontzegging voor 1 jaar én race licentie ingetrokken voor 1 seizoen. Commentaar van Jan Lammers: “Wat kunnen die gasten rijen zeg!”
Gerrit Boonen
Even een aanvulling: volgens zeer betrouwbare bron heeft Jantje toen staan te janken naast zijn auto. Krokodillentranen!
En nu nog even de vraag om door te gaan voor de vaatwasser: Met welke auto reed Jan(tje)Lammers toen??
Gerrit Boonen
Was dat niet een Renault Alpine A310?
Je hebt ook de vaatwastabletten erbij gewonnen!!!!
Gerrit Boonen
Moet ik dan nog wel zelf inruimen en uitruimen?
Vandaag Jan de Ru tegen gekomen op Vehikel oldtimerbeurs. Heerlijk een half uur bij geouwehoerd. Wat een AVD’er en gentleman like always.
Geweldig ook, dat je zeker met de liefhebberij van je vak zo weer op één lijn zit en praat alsof er geen 14 jaar zonder Porsche bij de politie al voorbij zijn!!!!
Ik weet zeker dat hij al zit te lezen op dit autoblog en dat hij zich gaat melden.
Gerrit Boonen
Jan de Ru… mijn eerste kilometers “met het dak dicht” om nu eens goed te leren autorijden bij BVI…
Jantje Lammers stond toch stil voor het verkeerslicht op de 201??
Veel herinneringen op deze site. Word ik op de Vehikel beurs op mijn schouders getikt door Berend. Sorry Berend dat ik niet even op de naam kon komen. Gaat het goed met Ruud, Gerrit en J v K ??
Hennie Dop zie ik wekelijks. Had mij wel even kunnen vertellen dat hij aktief was op deze site. Berend ik heb nog een leuke systeemhelm op de kop getikt.
AVD info heb ik indertijd bij de reorganisatie weg moeten gooien. Heb ik gedaan, in de achterbak van mijn auto, begrijp je!!

groetjes
Jan de Winter
Jan de Ru ook dit “AVD” blog. Prachtig. Nog even en we kunnen weer een SE samen stellen en gewoon weer de weg op.
Jan kijk ook eens op http://www.rijkspolitieverkeersgroepen.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=category&id=73:avd-voertuigen&Itemid=56&layout=default
Kan je je hart ophalen aan AVD voertuigen.
Mocht je nog in je prive verzameling foto’s van Porsches hebben, zij zijn er gek op. Alles wordt daar bijgehouden.

Mvrgr Jan de Winter.
Ruud van Manen
Weer een nieuwe verrassing op dit blog in de persoon van Jan de Ru! Dag Jan, het gaat uitstekend met me. Ben niet weg te slaan uit het Driebergse. En als ik het zo inschat, blijf ik de komende 6 á 7 jaar deel uit maken van de inboedel hier. Maar heb het nog prima naar m’n zin, alhoewel ik niet meer dagelijks langs de baan zit. Ik hoop dat het met jou ook goed gaat en wie weet lopen we elkaar nog eens tegen het lijf. En voor Jan de Winter: mocht je een nieuwe S.E. gaan starten, mag je mij meteen inlijven!!!
Jan de Winter
Ruud, weest gerust. Je stond al op mijn lijstje. Ik zocht alleen nog een mentor voor je. Die heeft zich al aangemeld. Jan de Ru lijkt mij een uitermate geschikt persoon voor je.
Nog meer liefhebbers om een S.E. te bemannen.
Gruwlijk hoe diep het allemaal zit. Heerlijk.
Ruud van Manen
En weer bedankt Jan!!
En porsches hebben we ook al………….
Jan de Winter
Noteer vast in jullie agenda, 19 en 20 feb 2011 Autotron.
Als het me allemaal lukt, wordt nu de helft van de hal gevuld met politieauto’s, anwb voertuigen en nog veel meer van dat soort voertuigen. Ik ga nog niet alles weggeven, maar spectakulair wordt het wel.
John Voordouw
Wie weet het nog!
1. welke bandenspanningen stonden op de blauwe dynostrips op de spatborden;
2. wat lag er al zo onder de kofferklep behalve de roemruchte sleepkabel;
3. wie heeft er tekeningen of een beschrijving, danwel foto’s van de houten bak op de achterzitjes en de inhoud van de bak.

Ik hoor het graag
Hoi John.
De bandenspanningen verschilden per type. Dus je kunt niet zo maar even zeggen welke bandenspanning er op de spatborden was aangegeven. Ik denk dat je de technische specificaties van het specifieke model even zou moeten opzoeken.
Wij hadden niet zoveel ruimte onder de kofferklep. Er lag een compleet reservewiel weet je nog. Dat nam alle ruimte in. Dat complete wile hadden we omdat we niet met een thuiskomertje inzetbaar waren!!
Maar voor de rest hadden we bij ons:
Verlengstaaf voor het zwaailicht, een grote koevoet, sleepkabel, dreglijn of reddingsklos, (in de laatste jaren) een plastic schop met afschroefbare steel, bezem, plastic kleed om onder een auto te kruipen of over een slachtoffer te leggen, twee gevaren driehoeken (één voor jezelf en één voor een pechklant die je er even mee verder kon helpen als die er zelf geen had en die je dan later weer kon ophalen op de plek waar je hem achter gelaten had. Jaja toen gebeurde en kon dat nog…..). Ik geloof dat dat het wel was. We hadden dan nog net een beetje ruimte om de lange witte jas opgevouwen onder de klep te leggen. Later lag de blauwe EHBO tas ook nog in de kofferruimte meestal in de holte van het reservewiel.
Voor de houten bak moet je even contact zien te leggen met Lex Goumare. Ik weet dat hij er al eentje heeft laten maken. Je kunt lex via dit autoblog wel bereiken. Denk er echter wel aan, dat de eerste houten opbergrekken anders waren dan de later types. We hadden “vroeger” veel meer spullen bij ons, zoals bijvoorbeeld twee Eisemann lampen en een artsenkoffer dan in de nadagen.
Trouwens, ben jij een (politie) Porsche aan het inrichten of zo of ben je iemand behulpzaam??

Groet,

Berend
Dag John,
Ik zag je vragen op dit blog en uiteraard ook de antwoorden erop van Berend.
Als je me benadert via [email protected] dan kan ik je misschien verder helpen met betrekking tot de houten materiaalbak. In onze eigen RP-Porsche is deze gereed. Op de site alex1262.nl vind je ook veel fotomateriaal ongeveer 60 % van wat we hebben) alleen niet met betrekking tot de drie vragen die jij stelt. Maar misschien dat we elders in onze archieven nog aanknopingspunten vinden…………
Hartelijke groeten,
Lex Goumare.
John Voordouw
Beste Berend

Een heel nuttige aanvulling; dank je wel.
Ik ben in 1980 aangetreden bij de AVD en heb dus ook nog de houten bak meegemaakt met de Eisemann lampen en de artsen koffer (nog uitgereikt in het oude BC)
Ja, ik zal best in de daarop volgende jaren diverse types hebben bereden. Ik ben toen bij Jan Benou als pupil begonnen in de 1254 (zilverkleurige ‘rolbar’)met een 2.7 l motor.
Bandenspanning was heel belangrijk, vandaar die stripjes.
Ik dacht zelf 2.1 om 2.3. Ja het juiste type weet ik nog niet. Zodra ik het weet meld ik het.

Het laatste gedeelte van je antwoord en tevens een vraag;
Nee, was het maar zo. Het betreft een kennis van mij die de voormalige 12.22 (B’h.dorpauto) in ere heeft hersteld en nu de puntjes op de i aan het zetten is.
Ik heb er op de veteranendag in Naarden-Vesting mee kennis gemaakt en ben toen ook even met mijn oude maatje Fredje Droge de A1 opgeweest.
Man, wat een beleving na 20 jaar! en wat een plaatje van een auto.

Groetjes

John
John Voordouw
Beste Lex

Bedankt voor je aanbod. Ik meld me!

Gr. John
Gerrit Boonen
@ John: Stinkend jaloers! :-) Maar ik zal de enige niet zijn!
John Voordouw
Gerrit,

wat heet, dit was puur genieten. Je verleerd het nooit; net als fietsen. Alsof ik een paar weken met vakantie was geweest. Toerentellertje tak, tak en stil he.

Ik vraag me alleen af waar al die andere schoenendozen blijven. Er moet toch enorm veel materiaal onder de (oud) collega’s zijn.

Gerrit geluk man.
Jeminee, kom je toevallig op een site en ben je uren bezig om het te lezen en omdat er herinneringen boven komen.Toon Meijer , wat kon die man keepen. Ruud van Maanen kon ook goed overweg met een Range Rover. Berend Tanis die volgens mij ook al schrijft in een echt klassiekerblad. Hennie Doppenberg, de man die ik zag fotograferen op de vlasakkers als er circuitje gereden moest worden. Heb je die foto’s nog? Jan van koten , die een zwaar beladen vrachtauto met appels aan de kant zette, vervolgens er een appeltje afhaalde, dat smakelijk verorberde, en daarna riep dat het wel weer ging met het gewicht. En Jan de Ru was toch degene die zich een tijdje heeft laten discrimineren op de antillen? Ik ga snel naar de genoemde sites voor de foto’s. Groet, Rob
18 oktober 2010, een geweldige 75ste verjaardag gevierd van mijn vader Fred de Wit (voormalig hoofd fotodienst Avd)
Rond 10:30 reed de geheel gerestaureerde porsche 12.22 de straat in met zwaailicht en sirene en hebben we er een dikke 2.5 uur in schitterend weer mee mogen sturen. via oa. amerongen, elst, rhenen, arnhem, A12 richting KLPD waar we voor een goed verzorgde lunch en rondleiding werden opgewacht. Al met al een fantastische beleving en een dag om nooit te vergeten.

Met dank aan Rob Stoffels en John Jansen en allen die aan deze dag een bijdrage hebben geleverd!

Groet Reinier de Wit
Leuk om al die reacties te lezen. Nu in deze koude tijd doet het me weer denken aan de tijd dat we (ook met vorst) gewoon open reden. Beste kachel zat er in. Ik heb het met Jitse Bergsma eens uitgeprobeerd tijdens een strenge winter. Ik dacht die van 1987. Tot min 15 ging het prima.
Bij min 18 lukte het niet meer. Als je uitstapte werd je in de auto niet meer warm. Jullie weten het denk ik nog wel. Cocosmatje omhoogtrekken tegen de stoel, Lange jas goed om te benen trekken, de kachel op “levensgevaarlijk” en rijden maar. Niks koud krijgen. Met deze kachel in gedachten heb ik bij mijn boot hetzelfde concept gebruikt.
Pijp om de uitlaat gemaakt. Slang er aan en (gratis)stoken maar.

Groetjes Fred Dröge
De 911 SC targa van de KLPD, vorige week gespot bij PCG in heteren:
http://www.autojunk.nl/2011/04/porsche-911-sc-targa-politie
Beste heren/dames,

Ik ben freelance-schrijver en ik ben op dit moment bezig met een artikel over de politieporsches. Voor het artikel ben ik voornamelijk op zoek naar informatie mbt de ingezette porsches uit de jaren ’80 en ’90. Daarvoor zou ik dolgraag in contact willen komen met bestuurders uit die jaren, om wat mooie ervaringen en anekdotes op te kunnen tekenen uit die tijd.
Daarnaast ben ik op zoek naar iemand die een Porsche uit die tijd in politie-outfit in bezit heeft, zodat er ook een mooie fotoshoot gemaakt kan worden.
Het artikel zal geschreven worden voor Youngtimer Magazine.

Wanneer u interesse heeft, zou u dan contact willen opnemen op onderstaande e-mail:

rgstoove @ hotmail.com

Ik zie de reacties graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,


Ralph
Ik lees net toevallig dat Hennie Doppenberg is overleden. Toen ik in 1981 bij de AVD kwam heb ik de eerste van vele kilometers met hem gereden. Dak erop, zodat je goed de toeren van de motor kon horen.
Veel herinneringen aan hem, van de opleiding bij BVI ook later tijdens de herhalingsritten
Die Doppendoos…hij mocht maar 65 worden.

Gerrit Boonen
BVI en Hennie Doppenberg; voor mij synoniem. Hennie reed als een fluwelen doekje en soms dacht je dat de Porsche over een automaat beschikte. Mijn eerste rit zonder dak was op een mooie zonnige dag op het L traject.
Reden met vrij hoge snelheid een afrit voorbij en Hennie riep “Was dit écht Ohé en Laak”. Ik had geen idee wat hij op dat moment bedoelde. Ik mocht de volgende afrit keren en terug rijden. Op de vluchtstrook/berm gestopt voor de afrit die hij in het snotje had. Op het afritbord prijkte met koeienletters Echt Ohé en Laak. Grote schik natuurlijk
bij Hennie. Gememoreerd mag toch wel worden de stukjes in de PersAlex “Kleintje auto”en later “Grootje motor”.
Hennie.
Ik sluit mij aan bij Gerrit en kan alleen maar zeggen ‘Hennie bedankt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).