Kliklijn voor Oom Agent buiten diensttijd

Auteur: , 23 Reacties

Een agent hoefde al niet in diensttijd te zijn om iemand te mogen bekeuren. Ook buiten diensttijd mogen agenten bekeuren, maar vaak heeft Oom Agent daar in zijn vrije tijd geen zin in. Daarom heeft de Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) een kliklijn ingevoerd die vanaf deze week in gebruik is. Automobilisten die te hard rijden, rechts inhalen of een andere verkeersovertreding begaan, maken vanaf maandag een grotere kans om gepakt te worden. Politie buiten diensttijd hoeven dan alleen nog maar het kenteken en de overtreding te melden en de boete gaat daarna direct richting het adres van de kentekenhouder. Geef mij ook dat nummer!!!

We hebben er 2600 paar ogen bij”, zei KLPD-woordvoerder F. Zuiderhoek. “Op dit moment zien we te weinig en krijgen we veel klachten van andere weggebruikers over asociaal rijgedrag.” Met deze ‘kliklijn’, of zoals de officiële naam luidt: het Meldpunt Asociaal Vekeersgedrag, hoopt het KLPD “een stroom aan bonnen” te krijgen. ” Zodat mensen zich thuis achter de oren krabben dat ze zonder de politie gezien te hebben, toch een boete krijgen” (via autotelegraaf.nl).



23 reacties

Wie gaat dat controleren? Wat als oom agent het kenteken verkeerd gelezen of onthouden heeft? En wat als de agent een hekel aan je heeft (wie kent em niet) kan hij/zij dus gewoon iedereen naaien door het kenteken door te bellen?… slechte zaak lijkt me.
Sir Smokalot
Vergeet het autoblogger. Het is altijd zijn woord tegen het jouwe, en zijnn woord telt zwaarder, aangezien hij een man van de wet is. Je moet er maar van uitgaan dat agenten hun rancune jegens jou niet misbruiken. Dat is trouwens ook link, want als het uitkomt dat Oom Bromsnor gelogen heeft volgt minstens een schorsing.

Dit is niets nieuws trouwens. Een vriend van me is ook eens ’s avonds opgebeld door een agent die die ochtend niet in functie was, maar well wat misdragingen had geconstateerd, en daar even een woordje over wou wisselen.
Ok, op zich is het niets nieuws maar het wordt nu allemaal wel erg makkelijk gemaakt voor de blauwpetten (mierenneukers), wat de kans op “fraude” doet toenemen…
die pet past mij ook.
Vanmorgen omstreeks 8 uur bij ’t Harde op de A28.
Vrachtauto OF-32-NB deed er ca 10 minuten over om 4 andere verachtvervoerders in te halen. Daarbij passeerde hij op zijn gemak het bordje waarmee inhaalverbod werd aangegeven.
Wat kan ik aan zulk gedrag helpen veranderen?
Je leest het, join the force: wordt agent!
Zaterdag 23 juli 2005.

Rotone brienenoordbrug een blauwe volkswagen met het kenteken PJ-RL-91 met een vaart van zeker 80 km door het rode licht.

Eigenlijk wens je op zo’n ogenblik dat zo’n iemand een paal tegenkomt, en zich hartstikke dood rijdt. Ik bedoel, ik zal net met mijn motorfiets door groen rijden, en….
“Het is niet zo dat een select groepje KLPD’ers het telefoonnummer plat belt, aldus de woordvoerder. Wel constateert hij dat kantoorpersoneel dat nooit bekeuringen uitschrijft, van deze kans gebruik maakt”…
Gisteren in De Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/23937221/IJverige_KLPD_ers_bellen_113_keer_naar_kliklijn.html
ik vindt het prima. als een scooter rijder heb ik last van de auto’s die willen sneller voorbij gaan . soms gaat het erg agressief. pak maar alle tijden asociale rijgedrag ook buiten de diensttijd. als een kliklijn is dat de burgers ook kunnen asociale rijgedrag melden dan ben ik als de eerste want dat heb ik iedere dag te maken.
Nee, die scooter-rijders dan. Die nemen het lekker nauw met de regels…
Wordt het overigens gewaardeerd als de lijn ook wordt gebruikt om ‘incorrect’ gedrag van de dienders kenbaar te maken.

Zie onze dames en heren in hun wagens toch vaak de illegale U-turn maken om snel bij het hoofdkantoor te zijn om koffie te drinken of uit te klokken (geen sirenes/zwaailichten).
Ik had mijn mening gezegd over de korps die mag asociale rijgedrag buiten de dienst tijd door geven. Het gaat mij niet om de politie mensen dat misbruik maken van hun positie. De politie is niet veplicht om dit te doen maar op dit manier worden heel veel mensen met hun rijgedrag gepakt. Dat is juist goed als we vanuit gaan dat ze correct handelen. en nog over Sacha, ik heb het ook over de scooter rijders . Er zij ook veel scooter rijders met asociale rijgedrag. Natuurlijk dat zijn ook geen uitzonderingen. Het gaat mij om een goed en veillig verkeer. Als mensen zelf de regels en wetten niet respecteren dan moet er hardere maatregelen komen. kijk maar in Amsterdam. Rood licht betekent niets voor de fietsers. het is een zootje hier in Amsterdam.
Ìk had laatst last van een agressieve automobilist die bij een stoplicht tegen me zat te schelden en steeds zn middelvinger opstak, ook de politie gebeld maar niemand heeft er ooit iets aan gedaan. De volgende keer zal ik toch echt zelf uit de auto stappen en die asso en z’n “vriendinnetje” (lees snol) de mond moeten snoeren…
ik reed met scooter in rollestraat in Amsterdam en omdat de weg smal is kon een auto achter mij niet langs maar hij bleef achter mij toteren en uiteindelijk wilde hij mij aanrijden. is het mijn schuld dat de scooters op straat moeten rijden. als ik op fietspad gaan rijden krijg ik een bekeuring en anders uiteindelijk word ik slachtover. de auto’s willen meer dan toegestaane max snelheid ( 50 in de stad ) rijden en er is geen politie in de buurt. de controle ontbreekt heel erg in de stad. soms denk ik dat ik netals in de programma van wegmisbruikers twee camera moet hebben een achter en een voor en anomiem gaan filmen om het later aan de politie kan laten zien hoe rijden de auto’s met hen asociale rijgedrag
Rene de Bruin
vandaag (19-05-06) rond 18:00 uur reed ik op de Europaweg richting politie bureau. Voordat ik de tunnelbak in ging reed ik achter een personen auto. Rechts van mij zat een personen auto (33-jz-ph) die wilde op het laatst ook de tunnelbak in. De bestuurder zette zijn knipperlicht uit en ging meteen een baan opschuiven ik zag dat hij mij zag voordat hij zijn knipperlicht had aangezet. Hij zou perse ook de tunnelbak ik gaan. Met mijn auto zat ik al naast hem toen begon de bestuurder toch van baan te verwisselen dat ik in de verdrukking kwam. Na flink getoeter begreep hij dat hij achter me aan kon sluiten. Zo gebeurde het ook, maar voor hem was de kous nog niet af. In de tunnelbak vond hij het nodig mij flink af te snijden, dat ik vol in de remmen moest. Dacht ben verstandig blijf wel achter hem rijden op een afstandje. Zo reden we de tunnelbak uit en reden richting Den Haag. Van uit de tunnelbak gezien 2e stoplicht reed hij links en ik ging rechts rijden want het stoplicht stond op rood hij zag dat en vond het nodig mij nog een keer af te snijden ik was noodgedwongen uit te wijken op de bus baan die naast me lag. Toen het groen was reden we verder richting Den Haag hij reed de snelweg op en ik bleef in Zoetermeer. Niet normaal meer drie keer afsnijden door zo’n gefrustreerd mannetje niet normaal meer.
@Rene de Bruin

Je ging opzij voor een grijze RENAULT LAGUNA; GRAND TOUR 1.8 16V 89KW S2005? Afstraffen en laten zien dat je sneller bent!:-P
Rene de Bruin
ja kenteken had ik al opgevraagd klopt idd dat het een renault was :)
bestuurder renault laguna
Rene de Bruin, als ik je weer tegen komt dan snij ik je weer af…. Je kop staat me gewoon niet aan
Rene de Bruin
wacht maar af, dit is nog niet afgelopen. Believe me. je hebt nu de verkeerde voor je. jammer voor je!!
één van de vele redenen om een leaseauto te rijden. Wil je schade? Ga je gang, ik rem echt niet!
Sommige mense zijn wel heel erg triest. Als we allemaal een beetje normaal doen en elkaar wat ruimte gunnen dan zijn we allemaal beter af, en het is ook beter voor je humeur.
Dus… lief spelen allemaal, ok?
TV-XN-57, zwarte VW (Golf?) op woensdag 20 september rond kwart over tien ’s morgens op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. De bestuurde heeft zich toen ongelooflijk onbeschoft en gevaarlijk gedragen. Rechts inhalen en daarna zo scherp snijden dat de auto vóór mij op mijn remmen moest staan. Deze actie heb ik hem nog 1 keer zien herhalen. Werkelijk van de pot gerukt die kerel.
Hier een reactie van een vrachtwagenchauffeur over een politie actie waardoor ik betrokken raakte bij een ongeval.
4-11-06 reed ik met een trekker oplegger op de A4 richting Den Haag vlak na het viaduct waar de hsl de A4 kruist passert een KLPD auto met sirenes mij op de derde baan, vlak voor een paar auto; s die voor me rijden schiet hij in een keer naar de rechter vluchtstrook omdat daar een auto stond met een persoon (metallic zilvere mercedes ML nieuwe model) die volgens een mede weggenoot onwel zou zijn geworden en daar dus melding van had gemaakt. De KLPDer stopt abrupt enige meters voor die betrefende auto springen er uit en rennen naar die auto tegen het verkeer in. Omdat ze vlak langs mijn rijstrook staan kijk ik snel in mijn linker spiegel om een beetje uit te kunnen wijken als ik weer voor me kijk staan er twee auto nagenoeg voor me stil ik slip en knal boven op de achterste auto die weer op de voorste botst. (gelukkig alleen blikschade en spierpijn). Als we even later op de vluchtstrook staan blijkt dat de persoon waar de politie voor uitrukte alleen maar even aan het slapen was want hij was moe (100 meter voor het tankstation met parkeer gelegenheid) bij deze wil ik die klootzak bedanken voor zijn actie dankzij hem moet de officier van justie gaan bepalen of er stappen tegen mij worden ondernomen omdat ik beginnend bestuurder ben (net een klein jaar mijn E rijbewijs). Dat schijnt een standaard procedure te zijn bij beginnende bestuurders die betrokken raken bij een ongeval. Tevens bedank ik de bestuurder van de auto van de KLPD ik begrijp niet hoe hij die actie in zijn hoofd haalde om in een keer van de derde baan naar de rechter vluchtstook te schieten tussen het drukke verkeer door om vervolgens voor de auto van het zogenaamde slachtoffer te stoppen. Volgens mij moet je als agent achter die persoon stoppen om het achter op komende verkeer op het gevaar te attenderen. En volgens mij leer je ook als eerste om in een situatie eerst voor je eigen veiligheid te zorgen en het overige verkeer en dan pas naar het slachtoffer te gaan dus niet op deze manier. Deze KLPDer heeft onnodig het overige verkeer in gevaar gebracht en vervolgens indirect een ongeval veroorzaakt door een schrik reactie van het overige verkeer. Maar volgens hun was dat niet het geval het kwam er op neer dat het passerende verkeer zich maar aan had moeten passen aan manier van handelen. Nu maar afwachten wat er nu gaat gebeuren ik laat het er niet bij zitten in ieder geval zijn er mensen die dit toevallig hebben gezien die eventueel willen getuigen laat dat dan ff weten. Jullie lezen hier wel met de tijd hoe het verder loopt.
Volgens mij was dit gisteravond weer eens in het nieuws en het is een hele slechte zaak. Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig? Alle automobilisten kunnen melding doen, de automobilist wiens kenteken wordt doorgebeld krijgt vervolgens een waarschuwing van de politie en als het vaker gebeurd loopt de automobilist het risico zijn rijbewijs kwijt te raken!

We zijn echt een land van NSB-ers aan het worden als dit een succes wordt, en daar ziet het wel naar uit. Dit is dus de ideale manier om een vervelende collega, een lastige buurman of wie dan ook eens goed te naaien. Of wat denk je van een vertegenwoordiger? Even een paar keer met een ander nummer bellen en je concurrent is zijn rijbewijs kwijt.

Nu is mijn grote vraag: Kan dit zomaar in een rechtsstaat? Dit systeem is een regelrechte uitnodiging tot misbruik. Nu weten we allemaal wel dat je als automobilist vogelvrij bent in NL, maar er zijn toch grenzen? Blijkbaar niet. Ik ben zelf ook slachtoffer van een aantal onterechte bekeuringen, dat weet ik 100% zeker, maar je hebt in dit pokkeland gewoon geen poot om op te staan!!

Voorbeelden? Dat kan!

Ik rijdt in het donker op een winteravond en het sneeuwt behoorlijk. Ik rij heel rustig, maar de ramen aan de zij- en achterkant van de auto blijven dichtsneeuwen ondanks de achterruitverwarming bleef er namelijk sneeuw van het dak naar beneden schuiven. Een onbekende auto rijdt al een tijdje achter op behoorlijke afstand, dat kon ik zien door spiegelverwarming en af en toe het raam schoonmaken. Op een gegeven moment haalt hij me in en houdt me staande met de mededeling dat ik geen gordel draag => bekeuring. Ik had mijn gordel wel om, maar die zou ik net omgedaan hebben. Knap dat die ***** door een dichtgesneeuwd achterraam kunnen constateren of iemand wel of geen gordel om heeft.

Nog een voorbeeld: ik krijg een schikking thuisgestuurd voor het over een witte lijn rijden => 130,-. Ik ben niet staande gehouden, niets. Volgens mijn ritcomputer reed ik rond het tijdstip inderdaad over die weg, maar was me van geen kwaad bewust.

Derde voorbeeld: Ik wordt met een auto die ik net had aangehouden omdat ik met mistlampen aan zou rijden. Ik weerlegde dat met het verhaal dat het breedstralers zijn en die mag je wel voeren. De agent schrijft een bekeuring uit, ik vecht hem aan, maar mijn bezwaar wordt ongegrond verklaard en ik moet betalen.

Laatste voorbeeld: Ik wordt aangehouden voor het niet dragen van mijn gordel (zeker een geliefd item bij de KLPD). Weer met slecht zicht, en ’s avonds, dus dat kon hij helemaal niet zien, en ik krijg een bekeuring. Oom agent (als het echt familie van je was zou je hem onterven) was ronduit agressief in zijn benadering en daar heb ik een schriftelijke klacht over ingedient waar ik nooit meer iets van gehoord heb, vertelde dat de papieren van mijn auto keurig in orde waren. Ik krijg mijn portefeuille terug en zie tot mijn stomme verbazing dat hij de papieren van een hele andere auto heeft gecontroleerd en niet de papieren van de auto waar ik in reed. Op mijn bezwaarschrift krijg ik een reactie dat de constatering van de BOA doorslaggevend is. Ik kan het nogmaals aanvechten voor de kantonrechter, maar dan moet ik eerst de boete betalen als zekerheidsstelling (hoe krom kun je het maken) en vervolgens hoor ik er al maanden helemaal niets meer over.

Nee lekker rechtsstelsel hebben we in dit land. Reorganiseren die boel. Als zelfs BOA’s al zoveel fouten maken dan kunnen we nog wat verwachten als allerlei burgers te pas en te onpas gaan bellen. Tijd voor een vals kenteken??
ik kreeg vanavond (31-01-2007) omstreeks half negen bezoek van 2 agenten.
die kwamen mij een bekeuring omdat ik bij een spoorovergang het rode licht negeerde en de slagbomen moesten ook al naar beneden gaan volgens de ene agent.
waarop ik vroeg wanneer en hoelaat vandaag?
de agent zei tegen mij “ik fietste gistermiddag (30-01-2007) rond een uur of half vijf middags vlak bij de spoorovergang op het fietspad en zag dat jij gas bij gaf om nog net over de overgang te komen”.
ik zei stomverbaast waar was dat dan?
op de stationsstraat in buitenpost (Fr).
(de stationsstraat is in het midden van het dorp bij het NS station en daar is echt niet een fietspad.)
nou is het wel zo dat ik een spoorweg overgang op m`n route heb, maar die ligt ver buiten het dorp.
ik had m`n collega bij me in de auto te zitten en die kan dat bevestigen.
heb ik nou ook kans van slagen als ik in beroep ga.
want ik kreeg de bon een dag later omdat hij toevallig m`n auto zag staan!
help asjeblieft want dit is zo scheef

MVG k koster uit kollum
31-01=2007

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).