Dacia Logan: goekope auto uit Roemenië

Auteur: , 16 Reacties

De Dacia Logan is een Roemeense wagen met een leuk prijskaartje. Op het eerste gezicht lijkt het echter alsof de beschaving twintig jaar terug is gezet, ahh! Het is een budget-auto zonder handschoenenkastje, autoradio en zelfs de ramen mag je zelf open draaien! What the F*#k... Renault liet echter weten dat de Logan aanslaat. Ruim 30.000 verkochte auto´s in nog geen drie maanden tijd! Zeer netjes natuurlijk, belangrijkste reden hiervoor is uiteraard de prijs. Nu maar afwachten of de wagen kwalitatief ook wat waard is, als dochtermerk van Renault zou je de voordeel van de twijfel willen geven...

De Logan werd eerst alleen in het Oostblok verkocht, voor zo’n 5.000 euro. In eerste instantie waren er geen plannen om de auto in West-Europa te gaan verkopen maar daar kwam al snel verandering in. De Renault-dochter heeft al meer dan 30.000 stuks van de nieuwe Logan verkocht en de goedkope Logan zal al snel naar West-Europa komen. De wagen moet hier ongeveer 9.000 euro gaan kosten.

Paar weken terug vierde Dacia de bouw van 100.000 eenheden in één jaar! Maar Renault wil meer, de Franse autofabrikant wil op jaarbasis één miljoen stuks vervaardigen. Daartoe zal de vierdeurs sedan, die later bijval krijgt van een stationwagon en pick-up, in meer landen worden geïntroduceerd en in productie worden genomen. Voordat dat zover is, leven we in 2010. Rond die tijd hoopt Renault jaarlijks 900.000 (!) Logans te bouwen. In Nederland komt de Logan in november van dit jaar op de markt. Hij zal onder de merknaam Dacia worden gevoerd, maar via hoofdzakelijk Renault-dealers worden geleverd.

Leuk detail: het Duitse blad Autobild citeerde een uitspraak van Volkswagen-ceo Pischetsrieder ‘Je kunt nog beter een gebruikte Golf 4 kopen dan een nieuwe Logan’.



16 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Frans heh?
Renault Nederland heeft dertien dealers aangesteld die ook de Dacia Logan gaan verkopen. De verkooppunten zullen met hulp van een vlag, een kleine lichtbak en een sticker op de ramen duidelijk maken dat het de spotgoedkope Logan aanbiedt. In de showroom komt ten minste één Logan te staan. De auto verschijnt in november op de Nederlandse markt.
Dat schrijft de telegraaf vandaag: http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=38195
De Dacia is helemaal niet zo armzalig!! De Auto heeft wel een handschoenenkastje, en wie het tegendeel durft te beweren moet weten dat ik zelf in een Dacia Logan heb gezeten in Roemenië. Dan Over het uiterlijk, de auto ziet er modern uit want wanneer je een auto van 20 jaar geleden zoekt zie je dat het heel hoekig is(niet op zo’n manier hoekig als de Dacia Logan!!)
Dan; de ramen met elektrische bediening is Optioneel! Autoradio zit er standaard in!!!!!
Dacia is natuurlijk niet te vergelijken met Volvo of BMW maar vergeleken met de vorige dacia’s is dit een top wagen!!
En ik kan het weten….
Echt mooi is de Dacia Logan niet. Zeker de voorkant ziet er niet mooi uit. Voor mij hoeft een auto echter niet mooi te zijn, de auto die ik nu heb is een stuk lelijker. Een auto moet betrouwbaar en zuinig zijn en goedkoop. Volgens advertenties verbruikt de Logan ongeveer 1:14,7. Dit is niet het goedkooopste verbruik, de onderhoudskosten zullen waarschijnlijk wel meevallen (Renault onderdelen). De aanschafprijs van €8.495,– zou voor mij een reden zijn om er eentje te kopen.
Inmiddels is, tegelijkertijd met de MCV, de ‘nieuwe’ Dacia Logan sedan op de markt gebracht, met o.m. een knop voor het openen van de kofferbak (niet meer via de sleutel). Ook zijn er enkele nieuwe kleuren en bekledingsvarianten aan het gamma toegevoegd. Kortom: het is allemaal een onsje luxer geworden. En dat zonder prijsverhoging. Daarmee blijft de sedan de goedkoopste auto in zijn klasse.
Ik heb recentelijk een proefrit gemaakt (in de goedkoopste uitvoering) en ik was aangenaam verrast. De wagen beschikt over plenty ruimte, zit comfortabel, rijdt prima, heeft een uitstekende wegligging en dito remmen. En ook de afwerking is uitstekend. Een groot gemis is stuurbekrachtiging, die zelfs niet in de duurdere Ambiance en Laureate als optie leverbaar is. Al rijdend heb je er niet zoveel hinder van, maar bij het inparkeren is het werken geblazen voor de chauffeur en zeker voor de dames onder ons, die door de bank genomen over minder spierballen beschikken. Auto’s met een gewicht van bijna 1 ton zonder ‘stuurhulp’ kan anno 2007 echt niet meer. Hier zal Renault toch op korte termijn moeten ingrijpen. En al even vreemd is, dat geen airco op het instapmodel kan worden besteld. Dan moet je al kiezen voor de Ambiance-versie, die 800 euro duurder is. Daar komt dan nog bijna 1.000 euro voor de airco bij, al moet er eerlijkheidshalve bij worden vermeld, dat je voor dat geld tevens een radio met cd-speler krijgt. Overigens begrijp ik niet, waarom voor airco op de sedan bijna 1.000 eurootjes moet worden betaald, terwijl exact dezelfde installatie op de nieuwe MCV nog geen 500 euro kost. Dat kon ook de dealer me niet uitleggen. Desondanks is de Logan met een instapprijs van nog geen 8.500 euro een meer dan prima aanbieding, zeker voor mensen, die allerlei luxe op en aan een auto kunnen missen als kiespijn. Waarschijnklijk volgende maand ga ik er een bestellen, hoewel ik voor de Ambiance zal kiezen vanwege de airco.
Al die luxe is mooi en kan makkelijk zijn maar als het gaat om kwaliteit in gebruik dan hoeft al die electrische snufjes van mij niet.
Vindt het al irri als ik het raam open heb (en vergeet dicht tedoen) als ik de motor uit heb dat ik vervolgens het contact weer aan moet doen.

electrische deur vergrendeling leuk maar voor een enkel iemand als ik vindt ’t alleen maar l;astig.

Dan is het aantrekelijk om voor dit geld een nieuwe tehebben dan een 2e hands met een ton (of ietsje minder) op de teller met alle kosten die erbij komen kijken.
Uiterlijk zegt niet alles, zolang je hem zelf maar leuk vindt.
Wacht maar tot je deze tegenkomt…………..

Eindelijk dan weer eens een auto zonder al die overbodige onzin. Zoiets moest er ook wel een keer komen, omdat de heilige koe onbetaalbaar aan het worden is. Zelf je raampje opendraaien, zijn er nu echt mensen die dat teveel moeite vinden?? Je zult trouwens maar in het water belanden; het blokkeren van ramen en deuren heeft al de nodige levens gekost.
Ik heb de Dacia Logan MVC, de wagen rijdt stabieler dan de Skoda Fabia combi. De auto is perfect. Het enige nadeel is dat hij veel benzine verbruikt gemiddeld 7,7 op 100 km(en niet zoals in de brochure 6,8). Tapijt en de verankeringspunten van de 3e zitrij slijt zeer snel(na 1 mnd zag de tapijt eruit op de auto al 4 jr oud is). Maar verder is het ruim en hij rijdt prima.
Als iemand de auto wil kopen, koop hem dan niet bij Renault dealer bij de Arena, want daar wil men niets extra’s bij de auto doen dan de standaard uitrusting(verkooper was Maarten). De verkoper was na de verkoop niet meer zo behulpzaam als voor de verkoop.
Ben van Helden
Wat een eigenaardige teneur heeft dit stuk. Twintig jaar terug? Zijn de schrijvers zo verblind dat ze niet zien dat er in de echte wereld andere dingen spelen dan airconditioning, alles elektronisch en computers in de auto? Er is een hele grote groep auto gebruikers die al die troep niet willen hebben. Die sleutelen ook zelf aan hun auto en hebben geen zin om een mooiere wagen te hebben dan de buren. Ik voorspel u een enorm succes van budget auto’s zonder al die computer troep en gewoon lekker basic. Meer dan een vervoermiddel is het niet. Wat maakt het uiterlijk van een auto nou uit? Je zit er toch in?
@Ben van Helden: Interessant dat je op een pak em beet 2 jaar oud stukje reageert en meteen een van de eerste zinnen verkeerd interpreteerd.
ist niet goedkope ipv goekope?
ik overweeg er eentje aan te schaffen.
Ik ga me oriënteren.
Heb inmiddels dverse tests in Autoweek gelezen. Vooral de Dacia Logan MCV komt er (mede door prijsvergelijking) steeds goed uit. Al eens overwogen om in je auto te gaan slapen? Stoelen plat, matras erop en een dekbedje. Kan je er net zoals wij gedaan hebben, een Amerikaanse SUV-tent aankoppelen en voila… heb je een heuse minicamper. Back to the Basic. Gaaf en betaabaar! Nog twee jaar weken en dan zijn we van plan onze Avensis Verso MPV in te ruilen voor de Dacia Loga MCV. Heb er zin an!!!
Ben van der Maerret-Tack
Het is net erg als je geen geld aan autos kan of wil uitgeven. Maar gan dan niet een lelijke luxevrije auto zitten ophemelen!
In de guldens tijd kocht je in NL nog een oerdegelijke nieuwe Lada, wel een vierkante, voor 9999.
Kon wel een caravan trekken.
Alles wordt toch voordeliger, arbeidsloon etc. in die landen, ook door méér machines?
Iemand een nieuwe sterke auto gezien voor 4500 euri?
Ik niet.
Wij worden gewoon genaaid met die hoge belastingen.
Ik heb een erg klein portemoneentje, en kan nog steeds geen auto kopen, omdat ik van dag naar dag moet leven.
Binnenkort aow, en daar kan het ook niet van.
Als dat dure ziekenfonds er af zou zijn, kon je nog wat proberen te sparen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).