Dacia Logan heeft probleem met elandtest

Auteur: , 35 Reacties

We hadden al eerder onze twijfels over de kwaliteit bij een goedkope auto, zeker na een vergelijkbare test met een tweedehands Golfje. Niet alleen ziet de Dacia er uit alsof we back in time zijn gestuurd, de kwaliteit is er ook naar. Weet iemand nog de elandtest met de eerste Mercedes A-klasse? In 1997 kwam de wagen op de markt maar bleek later tijdens de beruchte elandtest om te vallen. Volgende slachtoffer? yep, de Dacia Logan!

Het Duitse weekblad Spiegel heeft foto’s online gezet van de Dacia Logan die duidelijk niet slaagt voor de elandtest (via autoblog.it).

De test bestaat uit een manouvre om eventueel overstekend wild te kunnen ontwijken (vandaar de eland), met een snelheid van 65 km/h. Vanwege de zware bezuiniging tijdens de productie van deze goedkope wagen moge het duidelijk zijn dat er geen ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) aanwezig is. Dit systeem, dat is ontwikkeld door Mercedes-Benz na het omvallen van de A-klasse, controleert of de auto dreigt uit te breken of om te slaan. Indien er gevaar wordt geconstateerd grijpt het systeem direct in door één of meerdere wielen af te remmen of het motorvermogen af te laten nemen.



35 reacties

Jammer deze rollende Dacia.
Voor het geld wat je ervoor moet neertellen vindt ik het geen gek wagentje.
Alleen jammer dat Renault zijn expertise niet in dit wagentje tot uitdrukking heeft gebracht.
Maar ja,wat wil je voor die prijs….
Ben benieuwd wanneer ik er een ’in the wild’ kan bekijken.
was te verwachten!
Ja het is geen reclame voor Renault. Als je weet hoe ze ermee stoeffen. Achteraan op de wagen staat Dacia by Renault.
En dat terwijl Renault bijna allemaal 5 sterren auto’s heeft bij de NCAP zijn ze bij deze Dacia toch zwaar in de fout gegaan.
Ik wil geen kwaad woord horen over de Dacia. Waar westerse wagens al na twee weken op het Roemeense platteland rammelen aan alle kanten, tuft een Dacia gewoon door, en wat je erin kunt vervoeren… …3 varkens, geen enkel probleem, een vat wijn, dito. Ik rij met de auto naar Roemenië, maar aldaar stap ik altijd resoluut over op een Dacia
“Ik rij met de auto naar Roemenië, maar aldaar stap ik altijd resoluut over op een Dacia”….. dus je geeft toe dat de Dacia eigenlijk geen auto is?
Elandtestikel
Hebbe wij hier elanden…?
Nee. Zeik dan niet.
Hebben wij hier Dacia’s?
Kan iemand mij uitleggen wat juist die ‘elandtest’ is? Hoe en welk parcour men daarbij uitvoert? Bestaan er hierover ISO- of andere normen? Alvast dank!
” en wat je erin kan vervoeren”? Je kan de achterbanken niet neerklappen, dus zullen de varkens wel zeer krap zitten…
of stoppen we de varkens gewoon voorin? Bij dikke SUV zitten er wel vaker zwijnen achter het stuur….
Chris, bij de elandtest gaat het er om de auto met bepaalde snelheid (60 – 65 km/u) plotseling te laten uitwijken voor een bewegend object (bijvoorbeeld overstekend wild). Dit kan vrij gemakkelijk in scene worden gezet door een parcour te maken waarbij je op een bepaald punt de auto flink laat uitwijken, ook wel de bekend als de zogenaamde “ruk aan het stuur” ;)
In verband met deze test wordt nu veel gesproken over de condities van de auto zoals bandenspanning en dergelijke, dit lijkt niet altijd representatief te zijn…
Ik heb verder geen weet van ISO normen en dergelijke, misschien iemand anders?
Toch nog even een update: het blijkt dat de Logan de officiële tests gewoon heeft doorstaan. Volgens Renault heeft de Logan tot tweemaal toe een test gedaan met 100km/u waarbij zich geen problemen voordeden… Maar om toch wat mooie foto’s te kunnen maken zou de test onder typische condities hebben plaatsgevonden waardoor de Dacia uiteindelijk toch is omgeslagen.
Via http://www.autobild.de/aktuell/meldungen/artikel.php?artikel_id=9354

Ondertussen is het dus een aardige soap geworden, de Dacia heeft zeker te lijden gehad onder deze slechte publicteit en denk dat we er nog meer over zullen horen!
Rândunica heeft gelijk, een westerse auto houd het niet op de Roemeense weg een Dacia wel! Ik zou wel een Mercedes op kleine regionale wegetjes zien rijden: geen kans, ze staan dan na 20 Km aan de kant! Met de Dacia kan je door heel Roemenië rijden op dat soort wegetjes en geen problemen! Dus Dacia is niet zo zwak!!!! Zoek maar op google naar plaatjes van Roemeense platte land wegetjes! Dan zie je wat de Dacia’s moeten door staan!!!!!!!!!!!
Het enige dat echt goed is aan die Dacia’s is de bodemvrijheid, maar die heb je hier in het westen nauwelijks nodig.

Ik denk wel dat het bericht over onveiligheid van de Logan, een overtrokken bericht is om het merk de grond in te boren. Wellicht gesubsidieerde negatieve reclame door de dure merken?

Ik wil nog steeds met een kitcar naar Roemenie, maar die liggen zowat plat op de weg dus dat wordt nog wat. Toch ga ik het doen met een superseven, kijk maar op mijn website.
Kijk de reden dat ze Dacia áfmaken’is dat het uit oost-Eropa komt en dat het bezig om heel wat winst te draaien in het westen. En ‘zij’ kunnen daar niet tegen!!!! Ga maar eens tellen hoe veel nieuwe Volvo’s of BMW’s je ziet op de weg, de meerder heid komt toch uit Azië! En dat soort merken worden nier bekogeld met negatieve reactie’s! Maar als Dacia enorme winst gaat maken zullen ‘ze’zich weer terug trekken!!!!!!!
Tip: kijk op http://www.dacia-logan.nl of op http://www.daciagroup.com
F.W. Bleekman
Van de site van ADAC

Röntgenstrahlen liefern jetzt möglicherweise eine Erklärung dafür, weshalb sich mit einem Dacia Logan im Umfeld eines Fahrdynamik-Tests des ADAC ein Überschlag des Fahrzeuges ereignet hatte. Im Anschluss an die ADAC-Tests war der Dacia bei einem Foto-Shooting umgekippt. Nach diesem spektakulären Unfall haben die ADAC-Tester zusammen mit Renault intensiv nach den Ursachen gefahndet.

Eine Spur galt den Reifen des Fahrzeugs, die durch die vorangegangenen Spurwechseltests im Bereich der Außenschulter stark abgefahren waren. Sie wurden jetzt vom Hersteller der Reifen untersucht. Dabei stellte sich heraus, dass die Reifen nicht nur optisch stark verschlissen waren. Mittels Röntgendiagnose wurden Schäden am Stahlgürtel gefunden. Ein solcher Reifenschaden ist versuchsbedingt und tritt im normalen Fahrbetrieb nicht auf.

Bei Nachtests mit neuen Reifen, die von Renault und anderen durchgeführt wurden, kam es nicht zu einem Kippen des Logan.

Heel slordig van ADAC.

http://www.presse.adac.de/meldungen/Test_Verbraucherschutz/Dacia_Logan_Ueberschlag_vermutlich_auf_Reifenschaden_zurueckzufuehren.asp?ComponentID=126024&SourcePageID=15767
Meer dan slordig, ben ik bang. Het is niet de eerste keer dat een “officiele” Duitse test de Logan de grond in boort. Groeten van een zeer tevreden Logan-rijder (+/- 11.000 km sinds januari 2005), wonend in Tsjechië.
Wat dachten jullie van de skoda die is ook zo begonnen en sinds de volkswagen er bij in zit ,en wat jaartjes verder zijn hoor je er niks meer van .Zo zal het met dit naar van loop van tijd ook wel gaan.Dachten jullie nou echt dat Renauld er zomaar zijn naam er mee te grabbel gooit,denk het niet.
Vol spanning wacht ik op de Dacia MVC Stationwagon. Dit model gaat een klapper worden want veel ruimte, Renault technologie en een concurrerende verkoopprijs zal menigeen tot denken zetten. Vergeet niet de 3 jaar garantie !
Men verwacht een verkoopprijs van ca 13.000 Euro. Wellicht met een 1.6-16v motor 13.500 Euro.
Kijk maar op http://www.auto55.be

Groet,
Hans
Leiderdorp
Heb als tweede wagen een Dacia Logon aangekocht
Ben heel tevreden met mijn Dacia aankoop
Als ik vergelijk met mijn Renault Clio 1500 DCI moet ik zeggen geef mij maar Dacia
Rijd zeker zogoed en is de helf goekoper

Een tevrede Dacia rijder
Inderdaad, de autojournalistieke maffia vindt alleen dikke karren van Europese makelij goed. Schoorvoetend geeft men toe, dat de Lexus ook wel aardig is, maar verder mag het niet deugen. Honderdduizenden gewone mensen rijden al jaren Jap of Koreaan zonder problemen en met een prettiger prijs. Zelf rijd ik 15 jaar Jap, zelfs als die in Born geassembleerd is, is die nog prima.
Voor € 10.000 heeft men een keurig karretje.
Als je normaal rijd, mag je ervan uitgaan dat de kans dat je omkiepert
in een dacia zeer klein is.
De kans dat een vrachtwagen op zijn kant gaat is vele malen groter.
Ik kan me niet heugen dat ik in de laatste tien jaar heb moeten uitwijken
voor overstekend wild of een paar wilden die oversteken.

Gevaar wordt soms door de bestuurder zelf uitgelokt, snelheid is de meest voorkomende.
Ga donderdag een proefrit maken met de MCV uitvoering. De MCV uitvoering ziet er bijzonder goed uit. Renault techniek. En dan die prijs. Compleet aangekleed ca. 15.000,- Heb ervaring met de Espace V6. Kijk, vergelijk dan eens de ruimte en de prijs. Dan is de Logan MCV een revolutie. Donderdag weet ik hoe hij rijdt. En dan zal ik mijn commentaar geven.
Ben nu toch wel aan het twijfelen gebracht of ik nu een Dacia of een japanse auto moet kopen.Wie helpt mij over de drempel?
Zeg Vincent waar ben je gebleven na je proefrit? Je hebt hem toch wel heelhuids overleefd?
Ben benieuwd naar je commantaar.
Over die eland test gesproken, vroeger wist men er niks van en nu loopt men zich een apezuur om zoiets.
Er is altijd wel iemand die een bepaalt merk de “gond in wil boren” omdat die het gewoon een lelijke auto vind.
Moet die persoon zelf weten, gelukkig smaken verschillen.
Alle waar is naar zijn geld. Vandaaag een proefrit gemaakt in de Dacia combi. Was blij dat ik weer in mijn eigen Fiat Punto kon stappen. Kleiner maar veel comfortabeler. Toch een nieuwe auto gekocht de Daihatus Materia 1,5 Soul. Kost veel meer dan die Roemeen maar biedt ook zeer veel meer.
Voordelig en veilig van A naar B met 2 volwassenen en 3 kinderen in maxi-cosi en stoeltje. Zitten we dan goed met een Dacia Logan MCV 1.6?

Proefrit ga ik zeker wel even maken. Daarnaast even testen of achterin 2 maxicosi’s + 1 stoelje past en of er totaal 3 stoeltjes in passen….de tweeling moet natuurlijk over 6 mnd over in een stoelje!
De 7 zits is denk ik geen optie aangezien er dan weinig kofferruimte overblijft en die sleurhut (geen caravan maar een tweeling kinderwagen) moet ook mee.

Financieel denk ik aan 5 jaar (liefst langer) zodat we weer uitkomen op rond de 2000 euri per jaar afschrijving. Vermoedelijk levert deze Dacia na 5 jaar weinig op.

Moderne autos hebben naar mijn mening teveel “toeters en bellen” waarvoor ook betaald moet worden, alleen zie je deze kosten nooit terug in de totaalprijs van de auto. Neem de Peugot 307…veel problemen bij introductie. Desondanks mijn inziens een prima wagen. Waarom kunnen we dan van de Dacia geen problemen verwachten? Dat hoort er gewoon bij. Geluk moet je wel een beetje hebben denk ik. Sommigen hebben nooit problemen met de auto terwijl anderen er vaak problemen mee hebben. De Dacia kent weinig “toeters en bellen” waardoor er mijn inziens minder problemen te verwachten zijn, hoop ik… Ik heb het op een rijtje gezet en ga met de dealer praten.

Opvallend punt vollgens folder: Spiegels niet van binnenuit verstelbaar? Moeten we eerst raampje opendoen in de regen om de spiegels goed te stellen? Lijkt mij niet handig.

Ik kom uit op 14.365 euri voor een 1.6 Logan MCV Laureate uitgerust met airco, CD, zij-airbags, bagagenet, metaal lak.
Na een proefrit met de Dacia MCV 1.6 MPI 90 Ambiance ( 7 stoelen), ben ik meteen verkocht. Wat een super auto! Vast op de weg, geen problemen met bochten. Heb mijn kinderen en hun vriendinnen meegenomen.
Nou ik moet toegeven, over drempels gereden, perfect. De kinderen die achterin zaten, schoten niet omhoog. De 2 stoelen achterin zijn in een hand omdraai eruit te halen, zodat je een laadruimte hebt van 420 liter!
De MCV heeft een lengte van 4.30 m poehh.. Had wel moeite met parkeren.
Maar voor dat geld heb ik het wel voorover. Heb het totale pakket genomen.
( electrische bediening, ramen, cd speler, airco, deur vergrendeling etc)
en ook nog bagage ee afdekhoes. prijs : 14.552,00 euro. exclusief inruil auto.
nadeel is dat het in januari 2008! wordt afgeleverd ( te veel vraag naar)
Daar heb ik wel vrede mee omdat ik de MCV nog niet echt nodig heb en je kan
in die tussen tijd nog wat geld sparen.
Dit jaar doen wij nog een vliegvakantie en volgend jaar 2008, wordt het een autovakantie.

Als je niet veel geeft om LUXE en/ of STATUS symbool.
Een aanrader met een griffel.

Hoe langer je wacht des te langer de levertijd.
@F. W. Bleekman. 17 November 2005 om 8:45

Ik zelf ben in Duitsland woonachtig (werk daar) en lees sinds ik daar ben gaan wonen geen enkel Duits autotijdschrift meer. De praktijk is, naar mijn gevoel, altijd hetzelfde, zelfs bij de ADAC. Hun blaadje gaat ook meteen de prullenbak in.

Is het een niet-Duits budgetkarretje en van mindere kwaliteit, dan is het een aardige optie “voor werkloze Duitse armmoedzaaiers die zich geen Duitse auto kunnen veroorloven, maar ja …….. het is en blijft geen Golf he.”

Lijkt de niet-Duitse auto echter kwalitief een dreiging te worden, dan zullen ze ALTIJD wat vinden om hem af te zeiken. Laatst kwam de KIA Ceed er in een vergelijking met de laatste Golf er zo goed uit, dat ik me afvroeg, waarom je dan eigenlijk überhaupt nog een Golf zou willen hebben. Dat dacht de redactie kennelijk ook en plaatste de veel goedkopere Ceed op plaats 2, omdat “ie een saai interieur had. Het is tenslotte geen Golf, he”.

Kijk, dat gebeurt nu kennelijk ook met die Logan. Goedkope maar kwalitatief goede auto zonder al te veel luxe, die kennelijk maar knarsetandend op de Duitse markt wordt geaccepteerd. Zodra hij op zijn kant ging werd dat overal in de media verspreid. Nu lees ik hier op dit forum bij Bleekman echter, dat het aan de banden gelegen heeft, dus niet aan de Dacia zelf.

Ik vond dat al raar. Alsof Renault niet zelf ook de Elandtest heeft uitgevoerd toen zij de Dacia zelf testten. Dat geloof je toch zelf niet. Dit past weer eens geheel in mijn persoonlijke beeld van de “Duitse autotest”.

Ik krijg steeds meer de indruk dat die Dacia (vooral die stationwagen) een een prima een karretje is.
awel, zoveel lovend over de logan op het internet, wij overwegen onze megane II in te ruilen voor een dacia.
Waarom? omdat onze megane een is van de begintijd van de II, dus vol kinderziektes zit, veel te duur was in vergelijking, en nu we een kindje hebben, ook nog te klein is geworden.

We kregen een logan MCV als vervangwagen, en lachtten eerst de garagist eens goed uit, zo van, wat ne prul geeft ge ons nu mee…
We dachten echt dat het een koekeblik was, gewoon omdat we het niet kende, en het bestempeld werd als goedkope wagen.

Awel, na 4 dagen er mee rondgecrossed te hebben, een paar keer op en af zee, en in totaal 2000 km gereden te hebben, met een grote koets, een kinderbed, EN een satelietschotel in de koffer (moest terug naar de schoonpapa), (en nog niet in de helft van de kofferruimte te zitten), Was ik dus helemaal verkocht!!

Hij rijdt natuurlijk minder als mijn megane, maar is wel twee keer zo lang, en heeft 3 keer zoveel opbergruimte, en mits enige opties (zoals airco en radio), is deze zeker zo leuk om mee te rijden.
Lekker stijf afgeveerd, en een plezier in de bochten! hoeveel Breaks kunnen dat zeggen!

Dus niet te lang meer wachten om te bestellen, want de wachttijden zijn idd ellenlang!
Ik heb op http://www.dacialoganmcv.nl de gang van zaken rond deze ‘elandtest’ maar ‘ns een keertje op een rij gezet. Erg leuk is de bijdrage van Allard Kalff die laat zien dat er niks aan de hand is met de wegligging als er een eland om de hoek komt. Zijn sprekende kommentaar: “Die testrijder van ADAC kon domweg niet rijden”. ’t Stukje is hier te lezen:

http://www.dacialoganmcv.nl/?p=507

[ Ger ]
hoi heb gisteren een proefrit gemaakt met een 16 stw van dacia een lekere grote auto voor weinig geld. momenteel rij ik een kia pregio bestelbus met dubbele cabine en een 2.7 dieselmotor. de reden dat ik voor een andere goedkope wagen ging rondkijken was dat de wegenbelasting 3x zoveel is geworden. heb dus een testrit gemaakt en was toch niet geheel tevreden. minpunten bij deze auto zijn toch wel de wegligging veel overhellen in bochten en als je boven de 120 km per uur komt hoor je veel windgeruis. verder is het een lekkere grote auto die goed schakeld remt, maar ben er niet van plan om mijn kia daarvoor op te ruimen. Ps ook de inruilwaarde is zeer laag op deze auto omdat ze zogenaamd geen marge hebben???
Sinds een jaar een dacia mcv 7 persoons, 1.6
Geweldig, 25.000 km probleemloos.
Rijdt heerlijk, redelijk zuinig, zeker voor een 8 klepper.
Gaat alles in, veel bagage, vakantie met 2 fietsen er IN geen probleem.
Volgende auto wordt ook een Dacia mcv, maar dan de 16 klepper laurette, ook omdat daar een boordcomputer in zit.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is de ruime draaicirkel.
Erg tevreden, vooral over de airco die erg goed en snel werkt.
Ja zeg ik heb ,hoe kan je het geraden ,een dacia steaway
en ben er tot hiertoe uiterst tevreden over,rij iedere dag van Antwerpen naar BRUSSEL heen en weer ,maar wat jullie dar voorstellen met dat elandgedoe komt dat hier ook voor?? overgens de dag vandaag loont het niet meer om een snelle wagen te hebben rij normaal en je hoeft zo geen maneuvers uit te halen overgens heb ik een rijbewijs en ben dit waardig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).