ANWB: Chinese terreinauto levensgevaarlijk

Auteur: , 48 Reacties


Schreef ik gisteren nog dat Peter Bijvelds zich gelukkig mocht prijzen, vandaag zal hij het wat moeilijker hebben op de IAA. Er is namelijk slecht nieuws voor Landwind. ANWB heeft onderzoek gedaan naar de Chinese terreinauto en de inzittenden van de Jiangling Landwind zullen een frontale botsing met een snelheid van 64 km per uur niet overleven. Dat valt af te leiden uit een serie crashtests, die de ANWB samen met Europese zusterclubs heeft laten uitvoeren. Video is beschikbaar...

De resultaten zijn volgens de ANWB zo slecht dat deze auto niet op de Europese markt moet worden toegelaten. “In de meer dan 20 jaar dat de ANWB over crashtest publiceert heeft nog nooit een auto zo slecht gescoord als deze. Bij de frontale botsing wordt het compartiment van de bestuurder totaal samengedrukt. Na de botsing zit de testdummy volledig klem tussen dashboard, stuurwiel en autostoel. Het stuurwiel schiet via het hoofd van de bestuurder tegen het dak.”

“Bij de zijdelingse botsing, die voor een SUV gemakkelijk te verwerken moet zijn, ontstaan zeer ernstige verwondingen aan het hoofd van de bestuurder. Het hoofd van de bestuurder slaat zo hard tegen de dakstijl dat de gevolgen van de klap dodelijk zijn.”

De ANWB vindt dat een zo onveilige en vervuilende auto niet in aanmerking zou mogen komen voor een Europese typegoedkeuring. “In de Europese Unie worden veel inspanningen gepleegd om de verkeersveiligheid te verbeteren en het milieu in stand te houden. Een nieuw autotype toelaten met een technisch niveau van meer dan 30 jaar geleden doorkruist die inspanningen.” De bond ziet daarbij ook een hiaat in de Europese regelgeving. “Personenauto’s met een maximale toelaatbare massa van meer dan 2500 kg – bij de Landwind is dat 2510 kg – zijn ontheven van een aantal toelatingseisen.”

De Duitse variant van de ANWB, de ADAC, heeft video’s van de crash op het internet gezet (bron: nu.nl).



48 reacties

En weer eens blijkt: “kost niets, maar dan heb je ook niets”.
Rutger van der Maar
Dadelijk is er weer fraude gepleegt, zoals bij de Logan.
Dat zou inderdaad goed kunnen! Het bleek al eerder dat de ADAC publiciteitsgeil was. En die Duitsers zijn de concurrentie liever kwijt dan rijk, dus wat dat betreft kan dit verhaal best nog wel een vervolg krijgen…
Zelf ben ik trouwens niet echt positief over die Landwind, heb em zien staan in Frankfurt en de afwerking is echt bagger dus je kunt je afvragen wat de kwaliteit is.
Eelco Buikema
Lees de tests eens over veiligheid van andere gerenomeerde SUV’s, bij enkele vlieg je ook met je hoofd door de Airbag en overleven voetgangers de crash ook niet. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er het een en ander mankeert aan de Landwind, maar zou het voornamelijk niet zo zijn dat de condurrentie gigantisch bang is voor de goedkope maar toch volledig uitgeruste SUV?? De A-classe van Mercedes heeft de negatieve publiciteit toch ook overleeft ondanks de Elandproef
Sir Smokalot
@autoblogger: Volgens mij zie je spoken. ADAC heeft nou niet echt grote contracten met alle Duitse fabrikanten, ze zouden enorme imagoschade oplopen als zou blijken dat ze lulkoek hebben verkocht, en bovendien heb ik die verhalen al van meerdere kanten gehoord, dus ik geloof het wel.

@Eelco: De concurrentie mag dan wel bang zijn, maar een product wordt pas verkocht als het kwaliteit en degelijkheid heeft. Lada is ook spotgoedkoop maar daar staan de straten nou ook niet bepaald vol mee, of wel?
De parrallel die je trekt met mercedes is imo niet terecht: mercedes maakt al meer dan een eeuw degelijke auto’s, dus dat was gewoon een onvergeeflijke fout die ze wel weer recht hebben kunnen breien. Landwind is een auto die wordt gebouwd door mensen die nog maar net leren auto’s bouwen, en bovendien zijn de kwaliteitseisen en het toezicht op de productie in China wel even wat anders dan hier in Europa…
@Smokalot: Geen spoken, de test met de Dacia bleek achteraf ook niet te kloppen: “De Duitse equivalent van onze ANWB had namelijk een bericht de wereld in gestuurd, dat de Dacia Logan bij een uitwijkproef, beter bekend als de beruchte elandtest, op zijn dak was gegaan. De Logan belandde weliswaar ondersteboven, maar dat was niet tijdens de officiële test gebeurd, maar tijdens het nemen van foto’s. Om het gelijk te bewijzen, heeft Renault de Logan zelf getest, in het bijzijn van de ADAC, en toen bleef hij keurig op de been.”
Voor 16950Euro, gaat ie kapot, koop je toch gewoon een nieuwe!!
@Marcel, gaan je vrouw en kinderen kapot koop je zeker ook nieuwe?
Moet je het filmpje eens goed bekijken de klap is op de hoek van de auto. een paar centimeter naar rechts of links geeft al een heel groot verschil in schade. Dus ik verschiet er niets van dat het een en ander gemanipuleerd is ten gunste van de europeese auto industrie. De auto heeft al een europeese type goedkeur dus die geven ze niet zomaar denk ik
Ach, veiligheid is relatief. voor hetzelfde geldbedrag als je betaald voor een Landwind koop je een Skoda Fabia. Mocht de Fabia frontaal botsen met de Landwind dan zit ik toch veel liever in de Landwind!
Ach jongens, mogen die chinezen ook auto’s bouwen. De Koreanen kregen tot voor kort ook veel kritiek, nu bouwen ze ook echt wel mooie en degelijke auto’s en beweer nu niet het tegendeel!Tuurlijk zijn de gevestigde merken bang voor omzetverlies en natuurlijk hebben ook de autobladen (verstrengelde) belangen, dat geldt zelfs ook voor onze ANWB etc.
We zijn blijkbaar ontzettend bang voor de chinezen, kijk maar naar die confectieoorlog…uiteindelijk moesten ze toch wel overstag gaan.
Het zijn de natuurlijke ontwikkelingen, dat kan niemand stoppen of veranderen.
Behalve weer oorlog voeren, maar dat is moeilijk tegen een miljard chinezen, we konden zelfs in Indonesie en vietnam niet winnen laat staan….
Ach de Opel Frontera scoorde ook niet al te best. Ik zag op de foto van de Frontera ook de stuurkolom richting hoofd gaan (ook op de ANWB sit te vinden). Maar hopen dat ik geen betonblok tegen kom op de weg. Maar een Fiat Panda geen probleem!
Hallo Frank, je kan China niet vergelijken met Zuid-Korea, hoor! Hahaha wat een onkunde…
Marco de Bruijn
Gisteren heb ik mij ook mateloos geïrriteerd aan de berichtgeving van de ANWB over de Chinese Landwind auto.

Zelf heb ik vanochtend ook even onderzoek gedaan op http://www.euroncap.com:
Zie bijgaande resultaten (in punten):
Nissan Almera: front 3, side 11, totaal 14
Fiat Seicento: front 2, side 10, totaal 12
Suzuki Baleno: front 2, side 12, totaal 14
BMW-3 (oud model): front 2, side 8; totaal 10
Opel Frontera (aangepast): front 3, side 16 (slechte beoordeling in woorden), totaal 19
Landwind: front 1, side 12, totaal 13
Chrysler Voyager: front 0 (!!!!), side 14

Het is dus zéker niet zo dat de Landwind op basis van deze test de meest gevaarlijke auto ooit is. De Chrysler heeft nul punten voor front en de BMW-3 heeft totaal zelfs 1 punt minder.

Het is natuurlijk wel zo dat je de uitkomst van de Landwind niet kan vergelijken met de uitkomst van bijv. een Audi A6 nieuw model; maar dat kun je de prijzen ook niet!

Dus, een nuance inzake dit Landwind verhaal lijkt mij op de plaats.

Ik begrijp overigens niet dat de ANWB zich laat lenen voor dit soort berichtgeving. Het lijkt mij duidelijk dat de ANWB zich door de automobiel industrie voor het karretje heeft laten spannen omdat men wel weer eens “positief” in het nieuws wilde komen. En de automobiel industrie wil gewoon een nieuwkomer uit de markt nemen. Dit gaat voor de ANWB vast wel een juridisch staartje krijgen. Ik zeg in ieder geval mijn abonnement op!

Marco de Bruijn
Voor een dubbeltje kun je nu eenmaal niet eerste rang zitten.
Als mensen zo’n Landwind (de naam alleen al) kopen om lekker de suv hype te volgen, moeten ze zich realiseren dat de auto niet echt meer voldoet aan de huidige veiligheids maatstaven.
Dit komt simpelweg voort uit het feit dat dit een kopie is van de Isuzu/Opel Frontera (wat al geen beste auto was), die omstreeks 1993 gelanceerd is. De techniek en de kennis met betrekking tot de veiligheid van auto’s is de laatste 10 jaar behoorlijk ontwikkeld.
Dus omdat het oorspronelijke ontwerp van de auto al zo oud is, ben ik niet verbaast dat de testen vrij negatief uitvallen.
Dat de ANWB dit gebruikt om zelf beter van te worden is natuurlijk schandalig, en klaarblijkelijk hebben ze dit iets te opzichtig gedaan gezien alle negatieve reacties hierboven.
Gelukkig kunnen we er allemaal nog om lachen, he Joep!
Zonder onze Koreaanse vrienden te kort te doen, china staat aan de vooravond van een ontwikkeling die zijn weerga niet kent, een enorme potentie en een uitdaging voor Global Industrial Investment.
Ook een grote delegatie van onze regering en multi-ondernemers zijn na terugkomst van een bezoek onlangs aan dit land terdege onder de indruk geraakt.
Joepie…zou zijn kennis eerst eens wat moeten bijspijkeren voordat die over andermans onkunde spreekt!
China zou aan zo’n vooravond kunnen staan als ze geen eenpartijstaat zouden zijn en daar koste wat kost aan vast zouden blijven houden. Wat dat betekent in de praktijk daar hoor je niet zo veel over, maar scheiding tussen staatsbelangen en ondernemersbelangen is zeker niet zo duidelijk en gegarandeerd als in het westen, zelfs de Chinese ondernemers beklagen zich daarover. Dan heb je nog een zwakke banksector, corruptie, toenemende inkomensongelijkheid…allemaal zaken die er toe doen wanneer je die “ontwikkeling die zijn weega niet kent” wil laten plaatsvinden. Ten slotte is het leuk om de Chinese propaganda in jouw woorden door te zien klinken. Ik weet waarover ik praat want ik heb zelf jaren in China gewoond en 10 jaar geleden zei de Partij ook al van: “Over 15 jaar hebben we Amerika ingehaald!”
Wat is jou probleem Joep?
Voor iemand die beweert jarenlang in China te hebben gewoont,blijk je erg weinig affiniteit met dat land verworven te hebben, erg sneu voor je…
Ja, het is geen democratisch land, maar wellicht een betere optie momenteel voor dat immens land.
Voor de goede orde: Ik heb niets met China of Korea.
Waar ik wel kennis heb vernomen, en dit wordt wel degelijk bevestigd door internationale economen, politici en Chinakenners, zijn de stormachtige ontwikkelingen daar de afgelopen decennia.
Wellicht ben je te vroeg vertrokken?,.. hoewel..ik kan het me levendig voorstellen dat er geen Chinees daar rouwig om zal zijn…;-)
Geen probleem, alleen met oppervlakkige meningen.
Als je affiniteit hebt met de Chinese cultuur en dus met de Chinezen (zoals ik) dan is het onmogelijk om affiniteit te hebben met het huidige politieke systeem daar. Het sneue is dat men daar onder die omstandigheden moet leven. Begrip van dat systeem haal je niet uit de media of van het verslag van een handelsdelegatie die enkele dagen in het Hilton verblijft en alleen met hotemetoten praat. “Wellicht een betere optie” is bullshit want diezelfde Chinezen hebben het in democratisch Taiwan wel goed voor mekaar gekregen. Stormachtig inderdaad, maar waar het toe leidt is de vraag…Ik heb in China veel goeie vrienden gemaakt dus die laatste opmerking slaat nergens op.
Overigens zijn er ook internationale economen en Chinakenners die langs de zelfde lijnen denken als ik, lees vooral Amerikaanse media om deze kant van de zaak eens te leren kennen, succes!
Dus dat is jou probleem(blush)-l!
Zoals zovelen tegenwoordig, heb ik het niet zo met Amerika.
Juist om hun verwerpelijk hypocriet beleid!
Hoewel toegegeven, daar zullen zij geen enkel moeite hebben dat de (US-version)Landwind op hun wegen rijden.
Blijf maar zoeken naar “mijn probleem” als je zo graag denkt dat dat er is….maar nu even dit: ik heb het over Amerikaanse media –> het is echt niet zo dat daarin alleen Amerikanen aan het woord komen.
Ik zou zeggen lees (als je de tijd hebt) even alle crashtests van de ANWB. Daar zijn ze vaak ook niet mals geweest over ‘Europese’ auto’s. Bovendien, schijnt Landwind weer een tak van Ford te zijn. Het klokje gaat zo weer rond. Belangenverstrengeling? Lijkt me dus absoluut belachelijk. Oh ja…en Frank, volgens mij heeft importeur Bijvelds een echt probleem.
Nee Joep, ik heb geen belang in problemen en zeker niet van een ander en dat is niet egoistisch bedoeld, Ok?
Amerikaanse media dan denk je gelijk aan Amerikanen.
Ik begrijp wel wat je bedoeld.
Echter, in Amerika kom je alleen aan het woord als je je positief uit over dat land en over de Amerikanen, kritiek mag maar dan over andere landen zoals bvb. China.
Sterker nog, je mag wel oppassen anders beland je nog in een of ander us-jail of interneringskamp.
Maar goed, we zullen wel zien wat de toekomst brengt en misschien spreken we elkaar dan nog wel.
Succes!
Amerikaanse bladen geven verschillende meningen over China weer, en als je ze zou volgen Frank, dan zou je zien dat de jubelende verhalen in de meerderheid zijn.
Voor censuur moet je echt in China wezen en niet in de US.
Veel succes met je meningsvorming!
Ja, ik heb ergens gelezen dat vele Chineze autofabrikanten “kontakten” hebben met buitenlandse bedrijven…?, dus ik kijk nergens meer van op.
Dat wil niet zeggen dat er mogelijk belangenverstrengelingen bestaan tussen bepaalde organisaties…
Ik heb weleens vernomen dat er “financieele of andere” vergoedingen worden toegepast…!?, dus naief? zeg het maar, ik niet.
Of Bijvelds een probleem hebt intresseert me niet, kent hem niet en hou ik me ook absoluut niet mee bezig, jelle.
Als je het filmpje van de chrashtest ziet dan plooit de auto toch wel heel serieus bij elkaar, maar wat men zegt dat dit de slechste auto ooit is qua veiligheid is toch wat overdreven.
btw de veiligheid is dan misschien niet niks maar de motor is toch van mitsubishi, de prijs is goed en je krijgt vele opties.
Maar moest ik een chineze auto kiezen zou ik toch voor de Brilliance gaan. 15 000 euro en hij lijkt op de Lancia Thesis (allicht vanvoor).
Rutger van der Maar
Niemand zit op een Chinese luxe sedan te wachten. Ze moeten gewoon Chery naar Europa halen: moderne modellen (QQ, A21, M14, B13, B14, Tiggo, Oriental Son). Dan heb je gelijk een heel modellenaanbod!
De ANWB gaat de kopers van de Landwind hulp bieden in de juridische strijd tegen de importeur. Ze gaan er dus vanuit dat de importeur niet de juiste weg zal bewandelen en dat de rechter aan te pas moet komen. En dat zonder overleg met de importeur?..yek! getver!.

Er zijn meerdere auto modellen die geen crash test hebben gedaan en hier wel rondrijden, zullen wij die maar afkeuren dan?.

Het is een leuk stokpaardje voor de ANWB maar wel over een ander z’n rug.

Nog even technisch gezien:

Stel je maar eens voor dat je met een vrachtauto frontaal een betonnen muur pakt met 40% offset… helaas je bent als bestuurde zo plat als een dubbeltje. Toch zie je in de praktijk de chauffeur van de truck tijdens een aanrijding een betere overlevingskans heeft dan de mensen in de met 5 sterren bekroonde personen wagen.

De crash testen zijn goed hoor maar niet vergelijkbaar met de praktijk.
De snelheid en weerstand zijn vastgestelde waarden (64 km/h tegen een 40% offset betonnen blok met aluminium).
Een van de belangrijke factoren die na bovengenoemde factoren komt is massa!.

Het is mooi dat die clio 5 sterren heeft en maar liefst 14 punten voor de frontale aanrijding, wil dat niet zeggen dat jou overlevings kansen groter zijn dan die van de Range Rover bestuurder met een sterretje minder..De test is eenvoudig rijd ze allebei frontaal op elkaar en je weet het. 1100 kg. vs. 2500 kg.? .

Qua constructie is die Landwind gedateerd, maar vergeet niet hij heeft ook een bovengemiddelde massa.

De massa, snelheid en weestand zullen er voor zorgen dat het ene voertuig het andere voertuig zal doen verplaatsen ( schuiven, wegslingeren, indeuken, etc.). Als je dus tegen een gemiddelde auto aanrijdt heb je een voordeel in je massa. Feitelijk is er dan dus niet echt een probleem voor de Landwind.

Het probleem ontstaat wanneer de weerstand een blok beton is, dan zie je dat de massa van de auto de voorkant in elkaar drukt, dit is een bekend fenomeen ( Inertia ) een goede autoschade hersteller weet dit. Dat zie je ook bij de kia carnival en bij zeg maar heel veel auto’s van voor 1995
Deze auto’s zijn nog van pisbakken staal gemaakt en de Landwind dus ook.

Conclusie: Die auto moet je niet op een betonnen muur of op een boom rijden… dus:
1. niet dronken achter het stuur gaan zitten.
2. niet flikvlooien tijdens het rijden.
3. niet spullen zoeken tijdens het rijden.
4. niet in een ruk effe naar zuid italie rijden.

Nog een tippie van mij: Rijdt nooit met een vrachtauto voor u en eentje achter u! met uitzondering van harmonica (trekzak) liefhebbers, die mogen dat wel ha ha.
Wordt straks schrikken voor de eerste 100 kopers in NL bij het inruilen…zie je jezelf al staan bij een dealer als bijvoorbeeld Volkswagen als je er weer vanaf wilt? “Heeft u nog wat in te ruilen?” Als je een dikke bak wilt rijden moet je gewoon dik geld hebben…
300€ euri afschrijving per maand x 3 jaar = 10.800 dus krijg je 7 mille. ach.. bij die volkswagen dealer wordt je altijd gepakt..jouw inruiler is niets waard maar die auto’s in de showroom zijn uniek en een vermogen waard.
Voor de liefhebbers een mooie fotocollectie: http://landwind.bootnetworks.com
Marco de Bruijn
Mooie foto’s; dank autoblogger.
Wat mij bij nadere bestudering van de foto’s opvalt is dat de Landwind wel een aantal centimeters (minimaal 10 tot 20 zo te zien) verder naar rechts op het blok rijdt dan de VW. Als dat zo is dan betekent dat dus dat de energie die tijdens de crach vrijkomt wordt verdeeld over een kleinere oppervlakte, wat weer resulteert in een hardere klap en dus een diepere penetratie.
En, zoals de ANWB reeds toegaf, het is géén EuroNCAP test en hiermee ook niet te vergelijken.
Kortom, ik vetrouw die ANWB nog voor geen milimeter. Ik wacht met mijn conclusies nog even totdat Landwind officieel reageert.
Marco de Bruijn
guus van der Nol
ik heb mijn bedenkingen over de test ik denk dat de anwb weer eens een wit voetje wild haalen over de rug van een ander de landwind is een kopie van de frontera door andere materialen kan de kooi iets verzwaken maar zo erg als bij de test geloof ik niet dan moet de frontera net zo slecht zijn
Ik mag aannemen dat dit nieuws niet zo groot was uitgebracht als er een kans bestond dat het niet een kern van waarheid zou bevatten.

Ik zet geen vraagtekens bij de veiligheid van deze wagen, deze zal ver onder de grens liggen die andere merken bieden voor hetzelfde geld. Dat deze wagen in een andere klasse ligt en daarmee vergeleken moet worden met daarbij passende concurrentie vind ik niet helemaal juist, want zo zet je alleen de auto in een andere groep waar hij evt in kan passen. En dan zou hij alleen in DIE groep een tikkeltje veilig zijn in vergelijking met andere auto’s van deze prijs.

Ik vind persoonlijk dat deze auto gewoon van de weg moet verdwijnen in NL, wat de rest doet interesseert me niet zoveel. Nederland vind veiligheid toch zo belangrijk????… Ik hoor er niet zo veel van terug in bovenstaande berichten…

Deze auto is een gevaar voor zijn inzittenden en omdat deze auto vanwege zijn prijs goed in de markt zal liggen en daarmee goed verkocht zal worden, zal hij ook nog niet schaars op de weg verschijnen. Meer onveilige auto’s… eeeeh… t zou verboden moeten worden!!!!
Jans, je hebt gelijk eigenlijk moeten alle auto’s gewoon van de weg. Motoren en brommers zijn ook onveilig. Gaan we toch gewoon weer lekker fietsen, dat is gezond!. Trouwens we kunnen Schiphol toch ook gewoon sluiten, maken we daar een leefgebied voor de korenwolf van.
effin.. Onzin dus.. Er is momenteel een opgeklopt verhaal de wereld in geholpen. Het is echt niet zo dat die auto meer dodelijke ongelukken gaat veroorzaken. Er rijden in Nederland netzo..zoniet gevaarlijkere auto’s rond. Het heeft dus met hele andere dingen te maken dan het product.
De ford f150 is wereldwijd de meest verkochte auto, zie de crash foto’s van autoblogger en je ziet dat die niet zo veel beter in elkaar steekt, wel vervelend als je concurrentie krijgt uit China. wat kost die f150 hier?, ik denk 40.000 € om maar even een idee te hebben. Zolang de consument maar twijfeld en niet koopt scheelt dat. Het zou toch te mooi om waar te zijn dat je door regelgeving de concurrentie buiten de deur kan houden?. De opinie van de klant is inmiddels al aardig beinvloed.
Willem Pieters
ben het met Remco eens. Sue ANWB, Landwind!
Jazeker aanklagen die ANWB, Landwind is gewoon een super auto wat prijs kwaliteit betreft.
en wat die Crash test betreft kan de ANWB wel wat publiciteit gebruiken. Maar eens kijken hoe lang ze het volhouden om dealers zo dwars te zitten tewijl zij degene zijn die de boel het meest oplichten….

Sue ANWB Landwind
“Roken kan dodelijk zijn” dat staat in ieder geval op alle rookwaren. Alleen nu maakt men zich er druk over dat nergens meer gerookt mag worden.
Autorijden kan net zo dodelijk zijn als je de pech hebt dat het je treft en dan maakt het merk niet uit.
Dus plak een sticker op elke auto met de opschrift “autorijden kan dodelijk zijn”
Marco de Bruijn
“ANWB lidmaatschap kan dodelijk zijn”; dat zou in ieder geval op de jaarlijkse acceptgiro moeten staan. Persoonlijk zou ik niet willen wedden of ze het einde van 2006 halen. Ik hoop het in ieder geval niet. Net als Fokker: “wegens succes gesloten…”
Anonymous Coward 2004
To Marco and anybody else that owns a Landwind,

What worries me is that you are trying to divert attention to the ANWB, whereas the real problem is that the Jiangling Landwind very clearly crushes its occupants to death in even the slightest collision. The videos make it clear that not only would the driver have been crushed to death, he or she would also have been decapitated. By turning on the ANWB and the ADAC, you are missing the point. Fact is: if you have an accident in the Jiangling Landwind, you will die the most unpleasant death possible, namely being crushed to death and then for good measure, decapitated.

This story has gone global: see http://www.redstaterant.com/archives/1203-Wary-of-the-Chinese-Auto-Industry.html

Just thought you’d like to know.

-Anonymous Coward 2004
Eelco Buikema
To Anonumous Coward 2004??
How fast is your computer or connection with internet?? I think you missed some important facts about the tests with the Landwind, or are you a member of the New ANWB in the UK. The ANWB is going down in Holland and maybe the started in the UK??
Hallo, beste deskundigen, ik heb een Landwind gekocht sinds 2 weken, en hij rijdt gewoon goed 160 hij zuipt wel maar dat wil je ook met zo’n bak, verder zitten alle deuren er nog aan. En ik denk laat iedereen maar lekker lullen!! Crash maar eens met een citroen of zo.En na een paar jaar breng ik hem gewoon naar het afvalbrengstation
dat is helemaal niet waar met zo’n test moeten ze met een snelheid van 50km per uur testen niet met 64 per uur!! Belangelijk. Elke test word met 50 km per uur getest alleen bij deze type auto niet dat is niet normaal.
@Jazeker aanklagen die ANWB, Landwind is gewoon een super auto wat prijs kwaliteit betreft.
en wat die Crash test betreft kan de ANWB wel wat publiciteit gebruiken. Maar eens kijken hoe lang ze het volhouden om dealers zo dwars te zitten tewijl zij degene zijn die de boel het meest oplichten….

ik sluit me hier volledig bij aan.
ik heb pas een folder aangevraagd van de landwind en het is wel een verdomd luxe wagen..
verbieden die boel , europa heeft het al moeilijk genoeg en het laatste waarop we zitten wachten zijn onveilige kutchinese auto’s !!
Design trekt op niks , en kwaliteit nog minder !
Wagens staan meer stil dan ze rijden en dan vindt je nog geen garage die er aan kan of wil werken !
Leuk, hoor, zo’n voordelige wagen. Maar hoe zit het dan met service, onderdelen, garantie, inruilwaarde enzovoort? Goedkoop is meestal duurkoop. Inderdaad hebben de Koreanen vergelijkbare problemen gehad en die zijn in de loop van de tijd opgelost (deproblemen natuurlijk, niet de Koreanen) maar wat ik denk is dat de verkoper voor zo’n lage aanschafwaarde de service maar achterwege laat. Weggooien en een nieuwe kopen? Hou op, dat is niet het soort maatschappij waar we met zijn allen op zitten te wachten!
ja hoor, mijn landwind heb een frontaale botsing tegen
een honda crv ,die man en zij vrouw lig wel in ziekenhuis hoor en ik geen schrametje .
en dan te bedenken dat ze nu nogsteeds in nederland staan weg te rotten (koopman terminal amsterdam)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).