Audi A8 4.2 TDI quattro – Deel 2

Auteur: , 71 Reacties


Onlangs even een rondje gereden in de nieuwe A8. Wouter belde dat ie een leuk scheurijzer ten review had. Daar had ik natuurlijk wel oren naar! Bleek het om een dieselende Audi te gaan. Ja hallo!?!? Ik heb wel wat beters te doen dan in een gezapige vertegenwoordigers-auto te gaan rijden. En hoe bedoelt ie, scheurijzer? "Wacht maar", aldus Wouter, "Ik pik je wel even op".


Laat ik beginnen met te vermelden dat ik niks met Audi heb. Maar ik heb er ook niks tegen. Mijn beeld van het merk Audi is een beetje als volgt: Degelijk (Vorsprung durch Technik), goede wegligging (quattro) maar ook saai en emotieloos. In het trio Mercedes, BMW en Audi kies je de Benz voor comfort, de Bimmer voor sportiviteit en de Audi als je een rationele keuze maakt (auto/€). De Benz heeft een ‘handige jongens‘ imago, en is een beetje fout. De Bimmer heeft een ‘snelle jongens‘ imago, en is een beetje fout. De Audi heeft een neutraal imago; je krijgt als bestuurder hooguit het voordeel van de twijfel omdat je geen VW hebt gekozen.

Ik heb ook niks met diesels. En ik heb er wel iets op tegen. Dieselen is een straf. Dat doe je alleen maar als het echt om financiële redenen niet anders kan. Ook de leugen: “Je hoort niet dat het een diesel is” bij moderne diesels is voor mij om te huilen. Want terwijl je het niet zou horen dat-het-een-diesel-is, trillen de vullingen uit je kiezen terwijl je 0-100 probeert te doen in 12 seconden. Voor mij geen diesel. Punt.

We gingen dus een rondje rijden.

De eerste indruk van de vormgeving is geheel volgens verwachting en stelt niet teleur: Nette auto. Weinig tot niks op het voorkomen aan te merken. “Is het nou een A6 of een A8?“. De 19” velgen springen als enige in het oog, maar zijn niet misplaatst. En de zwarte uitvoering kleedt chic af. M.a.w. de auto is genoeg om je buren de ogen mee uit te steken, en genoeg voor je schoonvader om je er niet van te verdenken dat je een crimineel bent. Niks mis mee.

Audi A8 dashboard
Het interieur is ook geheel conform mijn verwachting. Typisch VAG, en dat vind ik niet mooi. Of het nou een Touareg, een Passat, een A6 of een A8 is, ik vind het gewoon niet mooi. Maar de afwerking is netjes, en gezien de consistentie kan ik er objectief gezien ook niks op aan te merken hebben. Mijn esthetische mening in deze is irrelevant en als je voor deze auto kiest, dan ben ik er zeker van dat je jezelf in no-time thuis maakt in deze omgeving.

Een stukje rijden dus. Ik start de auto door op de startknop te drukken (optie) en ik roep uit: “Hé! Je merkt bijna niet dat het een diesel is!“. “Wacht maar” zegt Wouter.

En inderdaad. Bij het wegrijden druk ik het gaspedaal flink in, en mijn vooroordeel jegens diesels wordt in één keer belachelijk gemaakt. Het lijkt wel een S-line of een AMG zo snel reageert ie op het gaspedaal! En dan overdrijf ik niet. Een S55 AMG met atmosferische 5,5l AMG motor is even snel van 0-100. Daar zitten wel een paar jaar tussen, maar we hebben het hier wel over een diesel! Erg indrukwekkend. En de wegligging is ook om door een ringetje te halen. Afhankelijk van de instelling van de vering kun je kiezen voor comfort, dynamisch (sport), automatisch en nog wat. In de sport stand zou je haast gaan twijfelen of je in een Golf R32 zit of een directie limousine die Nijmegen niet in mag van Groen-Links.

Het wordt mij vrij snel duidelijk dat mijn vooroordeel van het merk Audi (rationele keuze) geheel juist is. Alles wat je van zo’n auto mag verwachten wordt geleverd, and then some. Het lijkt mij onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk, om teleurgesteld te zijn in je (bewuste) keuze voor deze auto. Spannend is het allemaal niet, maar als je dat niet wilt dan zit je helemaal goed.

Misschien vraag je je af of er ook minpuntjes zijn. Nou, als jij de slakken haalt, dan haal ik het zout wel even. Er zijn ook minpuntjes. In de ‘sport’ stand staat de auto acceptabel op zijn wielen, maar in de ‘comfort’ stand lijkt de auto wel een SUV. Er zit, zo lijkt het wel, 10cm teveel ruimte in de wielkasten: Dat ziet er niet uit. En als je de portieren dicht gooit dan klinkt het niet ‘rijk‘ genoeg voor zo’n auto. In vergelijking met de Mercedes evenknie kun je het verschil in prijs uitrekenen enkel door de portieren dicht te gooien. En de stoelen zitten zo-zo.

Conclusie? Laat ik het zo samenvatten: Kwa prijs zitten de Mercedes E420 CDI en deze A8 een dikke €10K uit elkaar (zonder opties!!!). God mag weten hoeveel de S420 CDI meer zal gaan kosten dan deze A8. Dus als je niet al te merken-geil bent, en het hoeft allemaal niet zo spannend, en je zoekt een auto in dit segment, dan ben je een eikel (cq. dief van je portemonee m/v) als je deze A8 niet in je overweging mee neemt.

Nou zijn er altijd nog van die mensen die vragen: “Maar waarom moet het nou een 4.2 TDI V8 zijn? Dat is toch helemaal niet nodig? Een 3.0 TDI V6 is toch ruimschoots voldoende?“. Daar hebben ze gelijk in. Je hebt geen 300+ Pk nodig. En je hebt geen 650Nm koppel nodig. Maar het is net als met home-cinema: Je kunt dezelfde DVD op een TV via de speakers van die TV bekijken, of via een breedbeeld-beamer met een DTS 7.1 installatie. Uiteindelijk zie je dezelfde film, maar de liefhebbers weten waar ze voor zouden kiezen.



71 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
De A8 is de enige mooie auto in zijn klasse!!
Ik begrijp alleen het bestaansrecht niet van een 4.2 diesel. Als je een dergelijke auto kan betalen ben je naar mijn mening een malloot als je dan niet voor een opzwepende 4.2 fsi krachtbron kiest.
Jan-Jaap-Karel-Kees
K heb een keer meegereden in een A8 4.2 (gewoon benzine) en ik vond het een geweldige auto. Gewoon prachtig hoe dat ding eruit ziet. Er was alleen een problem, hij kostte 140000 euro…
autoliefhebber (de enige echte)
De A8 is mooi, maar ik vind de A6 nog mooier, meer een coupélijn, hij is bijna evengroot en met ongeveer dezelfde motoren leverbaar.
Het is inderdaad te merken dat je niks met Audi hebt. Alleen om het zo af te kraken vind ik wel erg ver gaan. Echt veel positiviteit kun je er niet uit halen. Laat zo’n auto in het vervolg staan en laat een ander er mee rijden.
Audi wint met dit model elke test in Duitsland tegen zijn concurrenten S-klasse en 7-serie. Veruit de elegantste verschijning.
De A8 ziet er inderdaad stukken beter uit dan een Mercedes S of een BMW 7. Het zal dan ook mijn keus zijn, maar volgens mij kan je beter even doorsparen voor een S8.
@Pieter: ik vind dit niet in het rijtje “afkraken” thuishoren, we proberen hier gewoon een eerlijke onafhankelijke mening te beschrijven. Dat is dus niet altijd lofzang…
niet alleen de a8 maar alle andere audi modellen hebben de zogenaamde achterstand op mercedes en bmw allang ingehaald en misschien zelfs wel ingehaald.als je nu al bij top gear hoort dat een rs4 beter is dan een m3 dan zegt dat wel iets natuurlijk.een grote autotest in duitsland waar 4 audimodellen met de prijzen er vandoorgaan, dan wil dat ook wat zeggen want in duitsland worden immers ook mercedessen en bmw’s gefrabiceerd niet dan? dus ik vind dat audi op dit moment gewoon hoog op de troon mag zitten en een lange neus naar iedereen mag maken.en inderdaad ze zitten niet stil bij audi dus we kunnen zeker nog wat hoogstandjes verwachten.
Ik sluit mij compleet aan bji Jordan!! Audi is op het moment het best verkopende merk in zijn segment.. Met BMW als grootste concurrent! Mercedes heeft het op het moment heel zwaar, maar daar komen ze wel uit.(niet te snel hoop ik..) Maar Audi krijgt in 2006 en 2007 een hoop mooie nwe modellen.. Q7, nwe TT, nwe Allroad, nwe cabrio de S en RS modellen, hopelijk zsm de A5, de R8 ik noem maar wat… Dus we kunnen nog een hoop verwachten van Audi.. Maar eerlijk is eerlijk, als je mag kiezen tussen een Audi, BMW of Mercedes, dan heb je het gewoon goed voor elkaar, toch?
kijk de film Transporter 2!! Hoofdrol voor de A8 W12!!
die w12 is niet zo snel als je zou denken maar toch blijft het een beest
Klopt je hebt het goed voor mekaar als je een van de drie toonaangevende merken kunt rijden.
Klopt ook dat emotie in dit segment meestal doorslaggevend is.
Maar het is helemaal topklasse wanneer je in dit segment in zo een korte tijd het evenwicht in jouw voordeel verstoort. Ik heb veel respect voor het management van Audi. Ze laten zich niet gek maken door achtelijke hypes. (ik noem peugeot die een achtelijke ruimte onder de motorkap creert omwille van de voetgangerveiligheid. Hebben we vroeger niet geleerd dat je driemaal moet kijken voordat je oversteekt.) BMW neemt een grote gok met nieuwe styling. Niet handig in dit segment. Mercedes probeert iedereen te overbluffen met hightech snufjes. (Maar heb een test gezien van dat adaptieve cruisecontrol waar een S toch nog een paar meter tekort kwam.. Ik bedoel, klinkt erg leuk maar als een Porsche voor je ineens hard op de rem gaat staan heb je weinig aan dat adaptieve remmen. Maarja Mercedes rijders willen het liefst zo min mogelijk communiceren met hun auto, en dat is een keuze.
Audi combineert stijl, sportiviteit, elegantie en no nonsense op een sublieme wijze naar mijn mening.
Woodsaw: Je hebt helemaal gelijk. Audi is gewoon de beste van de drie.
@Woodsaw: Sluit ik me bij aan!
autliefhebber (de enige echte)
Audi is misschien in Duitsland de beste, terwijl Lexus de wereld verovert met kwalitatief onverslaanbaar goede auto’s die er ook steeds beter uit gaan zien.
alleen jammer dat Lexus niet in het segment thuis hoort ;)

Qua afwerking, techniek, status en design zal Lexus het het niet halen bij Audi.. of BMW..
autoliefhebber (de enige echte)
Haalt Lexus het qua techniek en en afwerking het niet bij de Duitse merken?? Ik dacht dat ze nog wat van Lexus konden leren op dat gebied. In de VS trekken ze zich van status geen barst aan en kopen massaal een Lexus. Kwestie van tijd totdat dit besef ook tot Europa doordringt. Mercedes heeft kwaliteitsproblemen (al sinds de W124), BMW’s zijn lelijk hoezo design) en Audi’s blijven toch opgetutte Volkswagens, ik kan het niet helpen.
@autoliefhebber: Mitsubishi schijnt ook heel betrouwbaar te zijn….
En lexus is geen opgetutte Toyota????? pffff..
@autoliefhebber: De afwerking van Lexus is goed. Maar audi is wat betreft dat punt, toch een stap verder. Alles zit waar je het mag verwachten. Lexus is nog niet zo ver met diesels als bij Audi. De enigste diesel bij lexus is geloof ik die 177 pk. Dus wat dat betreft loopt Audi toch weer wat puntjes in.
autoliefhebber (de enige echte)
Pieter, sinds wanneer laten wij de beoordeling van topklasseauto’s afhangen van dieselmotoren?? Dieselmotoren zijn voor vrachtwagens en tractoren!
@autoliefhebber: De insteek achter zijn verhaal is, is dat Audi qua technieken die zij toepassen gewoon een stuk verder is dan Lexus.. En gezien er in de zakelijk markt meer vraag is naar dieselmotoren, is het volgens mij niet verkeerd om daar op in te spelen, toch?? of wil je niet dat Lexus zijn marktaandeel vergroot en dan eindelijk met de grote jongens mag meedoen.. het gaat toch in de markt om vraag en aanbod? Dus ben je grotendeels afhankelijk van de zakelijke markt die diesel wil rijden, dus dan moet je daar op inhaken.. begrijp me niet verkeerd.. ik vind Lexus echt wel een mooie auto..Niks mis mee.. Maar om ze nou als een DIRECTE concurrent van Audi, BMW of Mercedes te beschouwen, gaat mij net wat te ver..En tuurlijk gaat er niks boven het fantastiche geluid van een 6, 8, 10 of 12 cilinder benzinemotor.. (had Lexus deze motoren nou ook??) maar voor veel zakelijk verkeer is het niet de meest praktische oplossing.. En op het moment scoort Audi gewoon waanzinnig goed!
Sir Smokalot
Gelukkig is het niet zo duidelijk te merken dat jij niets hebt met audi Sasha :-). Persoonlijk ben ik de laatste paar jaren steeds meer audi-fan geworden, en met mij nog veel meer mensen, getuige de enorme hoeveelheid A6-en die je sinds een jaar rond ziet rijden. Mij maak je niet wijs dat dat allemaal kopers zijn die hun gevoel geen rol laten spelen. De A8 zit hier natuurlijk nog een klasse boven, en die zie je hier in het Noorden dan ook nauwelijks rijden, maar als directie-auto staat de A8 toch al jaren aan de top, getuige eerder berichten van jullie, en dat moet toch wel wat zeggen ljkt me…
Ik ben het met je eens dat de auto zich niet echt van de A6 onderscheidt, behalve dan qua omvang, dat is wel een minpuntje.
Ik ben blij dat je toegeeft dat je vooroordelen over diesels toch wat achterhaald beginnen te worden, ze worden steeds geraffineerder! Je moet het toch met me eens zijn dat geen benzineauto je zo’n bruut koppel kan leveren als een snelle diesel?
Zijn er nog meer foto’s aanwezig van de test?
autoliefhebber (de enige echte)
Audi, wacht nog maar een paar jaar dan is Lexus gewoon het grootste luxe-merk ter wereld. Zoals Toyota volgend jaar het grootste autobedrijf ter wereld zal zijn. En dan moeten de Chinezen op langere termijn nog komen…Begrijp me goed, ik ben er ook niet blij mee.
@autoliefhebber: Ik geloof best dat Lexus steeds meer van zich laat horen.. Maar vergeet niet dat Audi ook niet stil staat… “voorsprong door techniek”.. En wat hebben de chineze hiermee mee te maken.. Laten hun zich maar druk maken om hun nieuwe aanwinst: Rover- MG..hehe
@ Sascha: dieselen een straf? In wat voor tijdperk ben je blijven hangen? Heb zelf in flink wat diesels gereden (S400 CDI en 320CDI, 530D, A8 4.0 TDI) dus ben aardig op de hoogte. Diesel = Koppel = tussenacceleratie. Een 530d is 2 tiende van een sec langzamer naar de 100 dan een 530i maar rijdt hem verder zoek. Beetje betere voorbereiding kan geen kwaad.

A8 is de mooiste!
@Tom5: De beste stuurlui staan aan wal…

@Wouter-Sacha: Petje af heren, leuke maar vooral goed te lezen reviews
De Audi A8 is toch een prachtige auto. Wel jammer van de diesel die erin ligt. Ik vind zelf diesels ook niet geweldig. De meeste zijn traag en maken veel herrie.
autoliefhebber (de enige echte)
Nee, Joost, moderne diesels presteren bijna net zo goed als benzinemotoren door meerkleppentechniek en turbo’s. Zelf heb ik les gehad in een diesel, een Opel Kadett Turbodiesel met 1,5 motor van Isuzu en dat reed toen al als een speer (1989). Het gaat mij gewoon om het idee, in een topklassewagen verwacht ik een fluisterstille, trillingvrijlopende, spinnende V8/V12-benzinemotor.
Hee, Lotte is ook weer op de been!
Lexus hebben hun succes te danken aan mercedes, ze hebben gewoon mercedes nageaapt. En je kunt zeggen wat je wil, ik zit nog altijd liever in een van de drie duitsters dan die lexus. Maar ik geef toe, ze maken goede auto’s
autliefhebber (de enige echte)
Lexus kopieerde de lijnvoering van de S-klasse met daaronder betrouwbare techniek. Mooi zijn ze niet, maar ze doen het altijd.
heb je al eens gekeken hoe imens doe koffer is?
Het is gewoon een heerlijke comfortabele auto met een elegant design. De prijs is scherp, en mensen die kiezen voor een A8 kijken niet op een paar duizend euro. Dit jaar zijn er al 3 A8-en W12 verkocht en die beginnen pas bij 170.000……. Economie groeit gestaag…. :d
ach ja je vindt hem mooi of niet. Ik vind het een kanjer van een auto. en of het nou diesel is of benzine. Ze mogen hem bij mij voor de deur parkeren!!met de sleutels in de brievenbus! :D
Audi heeft momenteel de mooiste auto’s in alle segmenten (gelukkig dat de A2 niet meer te bestellen is :D).
En qua prestaties moeten ze zeker niet onderdoen.
In mijn ogen blijft Mercedes steken in z’n oude doen en is er te weinig verniewing. BMW heeft ook mooie auto’s (buiten de 1-serie die ik lelijk vind), maar ze halen het niveau niet van Audi vind ik.
Uiterlijk is altijd persoonlijk, maar ik hoor niets dan goed over Audi met de geprezen nieuwe voorkant en elegante – maar toch ietwat sportieve – look.
Enkel de achterkant van de nieuwe A4 kan iets beter vind ik persoonlijk, maar geen auto die nog maar in de buurt komt in die prijsklasse.

Het enige minpunt aan Audi is dat ze (NOG) niet de naam heeft zoals die van Mercedes of BMW. Misschien laat je je in je review iets teveel leiden door de naam van het merk. Als het logo van Audi was vervangen door één van Benz, zou ik ervoor durven wedden dat je review véél positiever geweest was.
Dat vind ik spijtig, want een review zou zonder vooroordelen moeten worden geschreven en de auto zou zonder vooroordelen getest moeten worden.
En je kan er niet onderuit dat je die had, want het staat letterlijk in je review.
Je mag je eigen mening over een auto gerust vertellen en zelfs aan heel de wereld, maar niet in een review.
Voor de rest zalige site ;)
Yep, Lotte is weer op de been na het op de wereld zetten van een nieuwe (auto-)blogger ;-)

Ben ik nou gek of niet? Voor een verstokte Mercedesfan is Sacha ontzettend positief. De Audi overtuigt een Mercedes- fan… Hoe wil je het hebben? Dus voortaan mogen de heren het geen review meer noemen, maar een… “Op Hollands poldermodel gebaseerd stukje tekst waarin de auteur vooral zijn EIGEN mening tentoonspreid en vooral niet wil impliceren dat die mening de enige echte waarheid is”. Jeremy C. (hoe vaak is zijn naam al genoemd, volgens mij heeft hij Britney Spears inmiddels van de Google- troon gestoten) doet ook aan reviews en vertelt ook zijn mening…
Nou ja, verstokt. Mercedes (AMG) is natuurlijk toch het neusje van de zalm, dus de lat ligt hoog voor de concurrentie. En de concurrentie doet z’n best, dus dat mag dan ook best wel gezegd worden.
.
.
:)
En voor sacha aan te vullen. S65amg, ben benieuwd of audi hier iets op terug heeft…..
Jammer genoeg heb ik geen ritje in de A8 mogen maken, maar ik vind het qua looks in ieder geval een mooiere wagen als de topmodelen van BMW en Mercedes.

@Nullius: Waarom mag je geen mening geven in een review? Jij leest liever een advertorial?
ik rijd al 12 jaar met audi, 2x A3 en nu pas een A6 tdi, ik moet een diesel voor het grote aantal kilometers, maar zelfs zonder dat gegeven ,het koppel van een moderne diesel is toch zalig als je het gewend bent. hoewel ik een audi fan ben, heb ik telkens toch rondgekeken bij andere merken maar er was geen enkel merk voor mij dat qua totaalpakket aan audi kan tippen, hoewel ik moet toegeven dat de nieuwe BMW 320 ook aardig in de buurt komt
Sir Smokalot
Lotte, proficiat! Is het een jongetje of een meisje?
…een jongen! Bedankt voor de felicitaties. Binnenkort is op dit weblog een REVIEW te lezen van de BMW Baby Racer ;-)
Yep, die bedoel ik. Mama gaat naar de importeur bellen voor een proefritje ;-)
@autoblogger: Een review moet de bevindingen bevatten van de auteur, maar niet zijn mening vind ik. Noem het dan ‘testrit’ ofzow, maar niet review ;)
Een review moet zoveel mogelijk objectief worden geschreven en als je dan al begint met de zin ‘Ik heb eigenlijk niets met audi en ook niets met diesels’, dan geef je je mening. Ook zijn mening over het uiterlijk doet er niet toe eigenlijk, maar als men er niet in overdrijft kan het allemaal geen kwaad. Ik vond gewoon dat ie net iets teveel vooroordelen en meningen in z’n ‘rewiew’ vertelde.

Maar t’is geen wereldramp natuurlijk :D
alle autobloggers,en vooral alle audi fanaten vast een goed uiteinde,en een beter begin gewenst.en als die klapper bij de staats loterij vannavond hier valt,dan staat die audi hier binnenkort voor de deur.en de s8 staat in bestelling haha.nou iedereen een goed en gezond 2006.
Autobild heeft een vergelijking tussen de Audi 4.2 TDi quattro en de BMW 745d. De A8 blijkt uiteindelijk toch net iets beter volgens de Duitsers…
http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=9329&artikel_seite=5
Lastige keuze: de A8 is wel de mooiste van de twee!
’t is wel net een kerstboom binnenin die A8 met al die lampies.
Misschien nog leuk leesvoer voor de liefhebbers: http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,22750-1984109,00.html
7 serie rijdt egt wel beter ik heb er 1
mooi verhaal
Hahaaha zo grappig dat jullie allemaal de voorkeur hebben naar een opgefokte volkswagen alsjeblieft.. wat is t beste merkimago? MERCEDES… audi s niets vergeleken met mercedes en bmw die gasten denken veels teveel.Het is en blijft van volkswagen.Je koopt gewoon een opgefokte volkswagen.hahahahaa daarom lacht audi ook om jullie dat er van zulke dwazen rondlopen die gewoon extra geld geven voor die 4 ringen terwijl t een volkswagen is.Reclame heeft duidelijke invloed bij jullie.Mercedes en BMW de echten hebben dat shit niet dat ze “gesponsord”moesten worden.Echte duitse kracht telt en geen zieltjes zoals audi die afhankelijk zijn;)
@ Bmw Lover: Je weet echt niet hoe een audi eruit ziet van binnen etc. Kijk naar kwaliteit en gebruikte materialen. Die zijn toch wel een behoorlijk stuk beter dan volkswagen, BMW en Mercedes. Dus BMW lover laat jij je lekker opnaaien door mercedes en Bmw. Kijk nou bijvoorbeeld naar die R-Klasse of die 1 serie! Wie wil dat gedrocht nou hebben. Audi heeft het heel wat beter voor elkaar.
Waarschuwing: lang verhaal!
Eigenlijk ben ik geen fan van BWM, Mercedes of Audi, maar heb wel in alledrie (mee)gereden dus misschien ben ik wel beter in staat om een vergelijking te trekken.

Eerst even per merk een paar kritische noten:
BWM: Eén van de nadelen van BMW vind ik het imago en de berijders, teveel afgetrapte 3-series met spoilers en andere ellende. Verder natuurlijk de duurdere grotere uitvoeringen die vaak bestuurd lijken te worden door mensen die zichzelf gedragen alsof zij zichzelf beter dan anderen vinden. (mijn persoonlijke observatie, geen wetenschappelijk feit) Verder lees/hoor ik regelmatig berichten over problemen met de kwaliteit van de auto’s en matige maar toch een tikkeltje arrogante dealers.
Als laatste de styling, die de laatste tijd nogal ehm anders is en zeker niet bij de top hoort (in mijn ogen)

Mercedes: Ook van dit merk zie je regelmatig de (oude) pooierbakken en verder natuurlijk de aannemers of de wat oudere heer met een goede baan of een dik pensioen. Ook hier weer veel berichten die erop wijzen dat de kwaliteit behoorlijk achteruit is gegaan de laatst 10 jaar en dealers die nog steeds teren op de reputatie van vroeger.

Audi: relatief weinig berichten over kwaliteitsproblemen, maar ik weet uit eigen ervaring dat de dealers soms wel erg overtuigd zijn van het product en daarom te weinig hun best doen. Verder een beetje conservatieve styling en natuurlijk forse prijzen onder andere voor het onderhoud. Vraag maar eens naar het standaardtarief voor een grote beurt, da’s echt veeeel duurder dan je zou verwachten. Vooral als je in je beoordeling meeneemt dat veel onderdelen gedeeld worden met Seat, Skoda en Volkswagen, die allen een vriendelijkere prijs vragen voor hetzelfde werk.

Nu de positieve punten per merk:
BMW: het rijdt meestal erg goed en je kunt ook echt genieten van sportief rijden (zelfs in een 318i), de motoren zijn vaak juweeltjes (al zijn sommige wat kwetsbaarder dan gewenst), de gebruikte materialen zijn prettig en stijlvol. Het imago heeft minpunten maar je rijdt zeker niet voor lul in een nieuwe BMW. Weinig mensen zullen “loser” denken.

Mercedes: Niet altijd even goed styling maar de C-klasse, nieuwe s-klasse, de CLS! en de M-klasse zijn allen fraaie en stijlvolle auto’s in vergelijking met de andere auto’s in de klasse. Nog altijd een “dure auto” qua uitstraling (en dat kan zakelijk ook een nadeel zijn).

Audi: Fraaie maar soms qua styling ook een beetje brave modellen waarbij ik die nieuwe neus wat opschepperig vind, maar ok. Technisch echt goed doordacht en qua materialen en afwerking is er bijzonder weinig mee mis. Ze gaan ook niet al te vaak stuk en het rammelt ook na 7 jaar trouwe dienst en 140000 km nauwelijks. Zeker de duurdere uitvoeringen horen bij de top van de klasse, maar de prijzen voor de goedkope uitvoeringen zijn gewoon hoog! Dat de restwaarde nog niet bij de top hoort, zie je terug in de lease tarieven. Maar ze rijden heel goed, over het algemeen eerder relaxt dan sportief, goede kilometervreters. Door de consequente styling lijken ze niet zo snel oud of achterhaald en quattro is nog steeds erg fijn in de regen.

Ook ik heb geen antwoord op de vraag welke het beste is. Ik weet wel dat ieder merk zijn sterke kanten heeft en dat wat jij als koper/berijder het belangrijkste vindt de beslissing zal laten uitvallen voor de één of de ander. Audi is een merk in opkomst, Mercedes is door een dal gegaan maar lijkt op de weg terug naar de top en BWM heeft al jaren maar weinig blunders gemaakt……
Geniet van de luxe te kunnen kiezen tussen één van deze drie (of andere auto’s met een vergelijkbaar budget) en maak vooral ook proefritten in alledrie om je keuze te bepalen, de uitkomst zou je wel eens kunnen verbazen!
ik heb ook een A8 en ik moet wel zeggen dat één van mijn elecktrische ruiten deze winter kapot is
het zal waarschijnlijk aan mij liggen want ik had het opengedaan toen het -20°graden was en die wagen had al 3 dagen voor mijn buitenverblijf in de ardennen gestaan aan constante vriestemperatuur maar toch dit zou eigenlijk niet mogen gebeuren
@woody: Audi heeft 2005 afgesloten (qua aantallen) boven BMW en Mercedes. In het premium- segment is Audi dit jaar dus winnaar!! :’-)
Audi is idd verschrikkelijk goed bezig en gezien de komst van de nwe modellen, wordt 2006 ook een top jaar voor Audi
@dekster: is idd niet echt slim X-(
Wat grappig om dit een vertegenwoordigersauto te noemen. Ik zou graag de eerste vertegenwoordiger willen ontmoeten die in een dergelijke auto rijdt. Kennelijk snappen de heren van autoblog de waarde van geld niet helemaal. Nog leuker is om te weten dat je met een diesel ook een le mans kan rijden. Succes heren van Autoblog…..
@mark: “Nog leuker is om te weten dat je met een diesel ook een le mans kan rijden. Succes heren van Autoblog…..”

Wat wil je daar mee zeggen?
http://www.autoblog.nl/archive/2005/12/13/primeur_audi_r10_diesel_power + http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/19/audi_r10_wint_sebring_12uursra
Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een 3.3TDi uit 2001, en daar geniet ik nog iedere dag van! Gelukkige bijkomstigheid is dat ik al diverse keren zéér jonge A8’s mee kreeg als vervangende auto (ook al eens de 4.2 in benzineuitvoering). Maar dit is helaas ook meteen een nadeel, vooralsnog kom ik dus regelmatig in de garage…
auto expert
hoe kun je nu een audi vergelijken met een bmw.
iedereen weet dat bmw het veel beter doet dan audien mercedes.
bmw was de eerste die met een diesel afkwam van de laatste generatie, nl. de common rail diesel(gemeenschapelijke spuitbuis die zorgt voor een krachtige, stille en zuinige werking!!!!.daarna begon mercedes die dieseltechniek te copiëren! sindsdien volgde elk automerk. van peugeot tot ….. .
BMW staat voor op alles! nix aan te doen!
een oom van me heeft een ‘audi a8 6.0 quattro lang’ gehad (2004). iemand zij dit:

De A8 is mooi, maar ik vind de A6 nog mooier, meer een coupélijn, hij is bijna evengroot en met ongeveer dezelfde motoren leverbaar.

autoliefhebber (de enige echte)


de a6 vind ik wel mooi maar een mercedes cls 55 amg dat is pas een strakke grote 4 deurs coupe;)
Mercedes rijder
Wat een boel gelul over welke auto nou het beste is in het topsegment en welke niet, Audi Mercedes of BMW. Ikzelf rij al jaren mercedes van een 190 2.5 turbodiesel naar een e klasse 300 diesel (w124) en hierna 4 S klasses 350 sd 300 sd 400 cdi en nu een 320 cdi. De 190 en de w124 waren sober maar onverwoestbaar, de 350 sd was een ramp motor na 120.00 km volledig kapot. De 300 sd was weer super degelijk niet kapot te krijgen kwa motor dan maar het chassis begon spontaan te roesten na 4 jaar, geclaimd bij mercedes maar dit was geen garantie. De 400 cdi was een rampen auto twee motor revisies binnen de garantie termijn was voldoende om te beslissen dat hij na de tweede revisie meteen ingeruild werd op een s 320 cdi. Motorisch geen klagen over deze motor maar ook aan deze auto gaan de nodige dingen kapot, ventielenblok van de luchtvering, de luchtvering zelf, kabelboom van de versnellingsbak, airco pomp, regelunit van de airco, koplampsproeiers, turbo, luchtmassameter, interkoeler, schakel mechanisme van de versnellingsbak….. eh, nu heb ik alles geloof ik. Oh nee, hij begint nu te roesten op de voorschermen. Ik vind zeker dat Mercedes te kampen heeft met een zwaar kwaliteitsprobleem zoveel onderdelen kapot en roest, dit mag niet voor een auto met een prijs van boven de 100000 euro’s. Ik ben nu toe aan een nieuwe auto. Ik ben echt een mercedes rijder en vind de nieuwe S echt een mooie auto maar hoe zit t nu met de kwaliteit??? Ik ben mijn blik verder gaan verruimen en kom dan natuurlijk bij de 7 serie en de Audi A8. Voor mij valt dan de 7 serie op voorhand af, ik vind m gewoon spuuglelijk zowel van buiten als van binnen en natuurlijk is het imago van een 7 ook fout. Gekeken Dus naar een A8 en uitgekomen bij een A8 L 4.2 tdi. Ik moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk was van de kwaliteit van de auto. Ik had mij nooit zo verdiept in Audi, maar wat een auto! Het interieur vind ik met voorsprong mooier en chiquer dan een S en een 7 bij elkaar. Het model vind ik ook ontzettend mooi, BMW vind ik te patserig en de nieuwe S vind ik ook tegen het net niet kunnen aan. De A8 vind ik chique en sportief, een mooie combi. Dan het rijden. De A8 rijdt werkelijk fantastisch, hues de s320 rijdt ook werkelijk fijn maar die Audi….. Moet alleen even wenne aan de bediening, dit vind ik bij mercedes toch allemaal net even beter voor elkaar maar verder….top! Bij de Mercedes dealer gekomen een offerte laten maken voor de nieuwe S 320 cdi. Een proefrit kon ik niet maken omdat de directeur met de S hiermee op vakantie was. Nou vraag ik je, wil je auto’s verkopen of niet??? heel vreemd zaken doen, maar ja volgens de verkoper werkt hij er hard voor, jaja. Geen proefrit dus maar wel een offerte. Over het rijden in een nieuwe S kan ik dus niets meededelen. Ga denk ik van de week naar een andere garage waar hopelijk de directeur niet op vakantie is om alsnog een proefrit te maken. Ik denk dat dit slechts een formaliteit is want de nieuwe S moet mij wel heel erg gaan overtuigen wil hij mijn indrukken en bevindingen van de Audi overtreffen. Over de kwaliteit van de Audi kan ik niets zeggen maar slechter dan die van de S zal deze zeker niet zijn. Ik denk dat ik echt Mercedes af ben.
uhmm, petje af voor de 4.2! hij is besteld voor januari! maar dan grijs! had m laatst een week mee voor proef, rijdt fantastisch. mooi hoor. En ja, de AMG gaat de deur uit :P
Wat een slecht artikel, dan krijgen jullie zo’n mooie auto mee en dan maken jullie er zo’n krom en subjectief stukje van, valt me ECHT tegen!

Om maar eens wat te noemen:
-“Spannend is het allemaal niet, maar als je dat niet wilt dan zit je helemaal goed.” Dit is een auto van 150.000 euro, alsof dat niet spannend is :S

-“Of het nou een Touareg, een Passat, een A6 of een A8 is, ik vind het gewoon niet mooi.”
Ten eerste zit er tussen bovengenoemde modellen qua interieur echt TE VEEL, en TE GROTE verschillen. Ten tweede wat vind je niet mooi dan, beschrijf maar eens…

-“Maar waarom moet het nou een 4.2 TDI V8 zijn? Dat is toch helemaal niet nodig? Een 3.0 TDI V6 is toch ruimschoots voldoende?“
Ooit wel eens van concurrentie gehoord als één automerk zoiets levert, dan zijn de anderen bijna verplicht… (duhhhhh)
btw. supercars zijn dan dus ook overbodig volgens jou redenering :S

-“Dus als je niet al te merken-geil bent, en het hoeft allemaal niet zo spannend, en je zoekt een auto in dit segment, dan ben je een eikel (cq. dief van je portemonee m/v) als je deze A8 niet in je overweging mee neemt.”
Als je wel van merken houdt dan neem je zeker een Mercedes of een BMW, echt jongen wat denk je nou zelf, zie je nu wat ik bedoel, beetje heel erg kort door de bocht allemaal. Audi koop je natuurlijk ook voor de naam en daar BETAAL je ook voor, dus ik weet niet wat jij doet als je een auto koopt, maar ik kijk naar dingen als rij-eigenschapen etc, ga jij maar lekker je auto kiezen op merk… :S

Echt een zeer matig artikeltje :/ :/
Een journalist hoort objectief te zijn.

Je vooroordelen tegen diesels, kijk ff naar de winnaar van de 24h van le mans 2006. Je kunt vooroordelen hebben tegen audi, kijk even naar de winnaars van de jaren ervoor.. De winnaar van volgend jaar laat zich natuurlijk raden.

En waar is ‘pauperbak’ BMW in de DTM ?


Weesgerust ik rij geen audi.
mijn vader mag ook een nieuwe lease auto uitkiezen, hij rijd nu een bmw 535d, en hij wil toch nog iets NOG snellers, en hij moet diesel blijven rijden, dus ik vind de 4.2 absoluut NIET overbodig, oké dit is een uitzonderlijk geval. maar het is cker geen overbodige auto, als je een snelle diesel wilt rijden uit een hogere klasse (mercedes S, bmw 7, audi A8 dat soort) dan kom je al snel op de 4.2 van audi die het snelste is volgens mij.
Ik ben een Mercedes S-Klasse liefhebber in hart en nier (met name de oudere modellen), maar als ik een nieuwe auto uit dit segment zou aanschaffen zou het denk ik inderdaad een Audi A8 worden! De Mercedes S-Klasse (W221) en de BMW 7-Serie (E65/E66) hebben beiden een vergelijkbaar dashboard… de Audi niet, maar dat maakt het zeker geen lelijk dashboard! En wat me ook altijd opvalt (tevens in meerdere Audi modellen) is dat ze goed maar rustgevend verlicht zijn wat het rijden in het duister aangenamer maakt en het zicht op de weg verbeterd… Kortom, een goede auto!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).