2007 Toyota FJ Cruiser

Auteur: , 60 Reacties

Toyota komt naast de Land Cruiser met de FJ Cruiser. De populaire Toyota FJ40, die van 1960 tot 1983 verkocht werd, diende als visuele inpiratie voor deze nieuwe FJ Cruiser. We konden al eerder melden dat de productieversie uitgerust zou worden met een 4-liter V6, en in het laatste persbericht wordt gesproken over een vermogen van 239pk en max 278 Nm koppel. Edmunds heeft inmiddels een rijtest gedaan en op de site is een video van de test beschikbaar.

Toyota noemt de FJ het meest herkenbare SUV-model… True! Maar als je em zo ziet rijden vind ik het nog best meevallen. En hij heeft zelfs suicide doors!

Zie het volledige persbericht van de FJ Cruiser op dubspeed.



60 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Geweldige machine. De 3 liter D-4D diesel met een roetfilter eraan inbouwen en haal ‘em snel naar Europa. Koppel is schat ik 380 nm (van de benzine). Altijd een goede site Edmunds inside line, vooral de video’s.
(Al moet ik toegeven dat dit soort extraverte auto’s met zulke opvallende kleuren in Californie gewoon goed “passen”. In Nederland rij je al snel voor lul).
Je kan hem ook in een normale kleur kopen, ik vind hem wel schoon maar langs de voorkant, voor de rest, de achterkant en zo is te futuristisch
Dit model is echt heel apart. Wij hebben er nu twee van staan. Lijkt ook wel een beetje op de Hummer. Van binnen helemaal top
is deze ergens te koop in Duitsland/België?
@christopher: in Nederland zelfs!
All American Imports schijnt em te hebben: http://www.all-american.nl
Staat bij ons op voorraad.
Mag altijd langs komen om hem te bewonderen.Of aan te schaffen
In Leende bij Eindhoven staat een zwarte, moter,diesel of benzine??.
Ik zag er laatst een staan. De voorkant is wel leuk. Het lijkt net een speelgoedauto. Maar de rest klopt niet. Er is iets mis met de verhoudingen.
IK heb hem in augustus in de VS een aantal keren zien rijden. En afgelopen vrijdag in Wassenaar. Prachtig retro ontwerp. Geweldig in het licht blauw.
Vorige week stond de er een FJ Cruiser tweedehands te koop bij een handelaar in Piano Perlezza in Italie. In zilvergrijs en een creme dak. Het is net een Hummer. Ze hadden hem wel een prominente plek gegeven tussen de andere handel. Er stond vanalles. ouwe troep, maar ook een Ferrari.
Ik heb hem vandaag zien rijden tussen Amersfoort en Utrecht. Het was een zilvergrijze met een NL kenteken. Ik moet zeggen het is wel wennen vergeleken met de andere modellen van Toyota. Heel apart.
Vandaag voor het eerst gezien en viel meteen op.
lijkt op een hummer maar niet zo lomp,aso en pocherig.
een heel mooi model van Toyota.
Schitterende wagen, zie ‘m iedere dag staan, in de zwart-witte uitvoering. Wel apart twee kleurstijlen.
vette bak
heb fj in zwart. weinig plaats achterin maar super prestaties off road!!

aanrader!!
Ik zag er net (1 minuut geleden) nog een door mijn straat rijden! Vrij zeldzaam, dat ding.
Fantastische auto, rijden hier in alle kleuren en de prijs is een schijntje van de overprijsde Hummers. Vooral in de woestijn geweldig om te hebben. Motoren benzine 4L prima. Jammer dat in NL de belastingdienst de grote gelukkige met deze auto zal zijn.
Ik overweeg serieus om een FJ Cruiser in Nederland aan te schaffen. Nu lees ik eigenlijk als enig min punt de Amerikaanse afstelling van de vering (kortom; deinen). Kan een van jullie mij vertellen wat je ervaringen zijn met het weggedrag van deze auto?
FeestBeest Raymundus
Ik zit te denken om zelf een FJ cruiser uit de states te halen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Zijn er nog bepaalde punten die omgebouwd moeten worden. Via Duitsland (TUV) beter dan direct in NL? IK hoor het graag. R
Hoi,

ja daar komt altijd wat bij kijken, maar als je zeker een kenteken wil dan zou ik voor de Duitse ubocht constructie gaan. Rogier Kösters bij VDS in Zoetermeer 0795939445 weet hier alles van.

Groetjes

Jos
gaaf iemand een foto van het interieur?>
heb het al sry niet zo mooi trouwens:S
-Edit: Nutteloze bijdrage-
Ben zelf sinds een week of 6 in bezit van de FJ.
Full option, alle pakketten dus.
Geimporteerd uiteraard, maar zeker niet teveel betaald.
Geweldige wagen .. die 4.0 L V6 is werkelijk een genot voor het oor en de rest van de zintuigen.
Nu enkele keren in het terrein geweest en deze auto kan echt veel.

Ik denk dat Toyota Nederland zich nog wel tandenknarsend zal afvragen of het wel zo verstandig was om deze auto niet hierheen te halen.

Iedere keer als ik ergens met deze auto verschijn, zijn er enthousiaste belangestellenden.

Groet, O.
heb FJ cruiser op Curacao en neem deze mee naar NL. Speciale regeling zonder tax vanwege inboedel. Weet iemand hoe het met de garantie zit? Wat voor maat kentekenplaat komt er achterop..zo’n joekel of een us maatje?
Hoi Henk,

als het verhuisgoed is dan heb je weinig kosten. Neem maar eens contact op met VDS in Benthuizen, die weten er alles van http://www.autoimportservice.eu
@Henk,
Houd er rekening mee dat je garantie waardeloos is in Nederland. Onderdelen zijn lastig te verkrijgen omdat Toyota Ned er absoluut niks mee te maken wil hebben. Onlangs bij een dealermeeting kwam een van de dealers bij Toyota Nederland met een FJ aanzetten en moest deze beslist buiten de hekken van het Toyota gebouw neerzetten. Dit zegt voldoende…
Zoals Jos zegt kun je hem via de verhuisregeling invoeren en dat scheelt je de BPM. Houd er rekening mee dat de RDW er veel aan zal doen om grote kentekenplaten gemonteerd te krijgen. Ik heb de truc toegepast om een voorziening voor een trekhaak op de auto te nemen (dit terwijl ik geen trekhaak wil) waardoor de kentekenplaat echt op de daartoe aangewezen (rechtsachter) plaats moetst worden gezet. En laat daar nu net alleen een kleine passen.
Andere tip; kies een dealer uit die b.v. Amerikaanse auto’s importeert en die in de buurt zit waar jij gaat wonen en koester deze. Zo hoef je niet half Nederland af te rijden voor een reserve onderdeeltje. Succes want het is zeker de moeite waard om je FJ mee te nemen naar Nederland, ik heb er veel plezier van en nog meer bekijks mee dan alle andere US cars die ik ooit heb gehad.
Hoi Sjees en Henk

ja Toyota is moeilijk maar dat betekent niet dat je nergens geholpen wordt. Er zitten ook goede dealers tussen die je wel helpen. Tja met de RDW is het altijd een gok, naar welk keurstation je gaat en welke keurmeester je krijgt speelt ook een grote rol. De een krijgt het wel, de ander niet. Ook dat is RDW, geen eenheid.
Om de auto in onderhoud te brengen is op zich geen probleem. Er zijn genoeg amerikaans gerichte bedrijven in NL
@ Sjees

Ik heb zonder problemen drie officiele Toyota-dealers gevonden die de auto graag in onderhoud nemen, waarvan een in s’Gravenzande, die er al een stuk of 8 in vast onderhoud hééft.
In het Westland zie je deze auto dan ook behoorlijk veel rijden.
Betreffende dealers gaven allemaal aan het een pure miskleun van Toyota te vinden, mwb het niet op de Europese markt verschijnen van deze auto.
Da’s goed nieuws. Kun je zo aangeven welke dealers dit zijn dan bel ik meteen even.
@ Sjees

Heb je een telefoonboek?
Zoek ff op Toyotadealers, en bel er een paar … of bel jezelf .. want jij schijnt veel inside-info te kunnen bemachtigen via je dealer-meetings?
Waar zit jij precies met je garage?

Verder:

In oud-beijerland Z.H. zit een Toyota-dealer die zonder problemen alle garantie geeft op FJ’s die zijn geimporteerd door een bedrijf uit Kaatsheuvel.

Zoek de namen zelf maar .. lijkt me geen probleem voor jou.
Hoi Sjees, Jos en Omerta

bedankt voor jullie antwoorden. Hte is echt een te gekke bak. Degene die ik op Curacao heb gekocht heeft de general specificaties, dus km ipv milesteller, E merk banden etc. Allen mistlamp heeft ie niet..kennen we hier ook niet..dus.
Enig idee waar de mistlamp achter zit en wie dat kan monteren? wat betreft de Toyota importeur..arrogantie ten top. Zijn nu kinderachtig aan t doen met een handelaar die er wel brood in ziet..echt knullig. het lijkt wel een echte importeur.
Ahoy, Henk ..

Mwb die mistlamp:

Die zit bij mij , als je recht achter de auto staat met je gezicht naar de auto toe, aan de linkerkant onder het bumpergedeelte ..
De bediening is toegevoegd op het dashboard dmv een klikknop met lichtindicator.
De mistlamp is in Nederland wél verplicht, en dient vóór de keuring gemonteerd te zijn.
Lijkt me geen echt specialistenwerk, en kan volgens mij door een beetje monteur zo uitgevoerd worden.
Hoef je echt niet speciaal voor naar een Toyota-dealer.

Trekhaak was een ander verhaal ..
De mogelijkheid om een kogel te plaatsen was er, maar geen kogel in Nederland te verkrijgen.
(een vierkant buisprofiel met haak en kogel, die simpelweg als afneembare trekhaak te boek staat)
Besteld dus, via mijn importeur, bij Toyota in Amerika en aangezien ik een trekhaak nodig had, onvermijdelijk.

Groet, O.
Hoi Henk en Omerta,
Allereerst bedankt voor de tips mbt de Toyotadealer adressen!
Ik heb mijn mistlamp vlak naast de trekhaak (onder aande bumper) laten monteren. De benodigde kabel is dan ook via de kabelboom voor de trekhaak gelegd. Mijn garage (ben dus zelf geen Toyota dealer;-) heeft een mooie oplossing gevonden door een mistlamp installatie te vinden met een afstands bediening (los kastje met een knopje) Dit kastje past wonder boven wonder exact in het rechthoekige kleine bakje op de middenconsole. Zodoende geen geboor in het dashboard.
De trekhaak heb ik mee laten komen met de auto. Inderdaad moeilijk te krijgen hier. Er zijn overigens wel een paar webretailers (Mico uit Baarlo) die je dit zo kunnen leveren vanuit de States.
Overigens moest mijn auto voor de rDW keuring ook richtingaanwijzers op de voorwielkassen (achter het voorwiel hebben). Heb een paar kleine oranje vierkante genomen, in stijl van de auto. Gelukkig maakte de RDW geen bezwaar tegen de lichten in de zijspiegel die meteen gaan branden als je de verlichtign aan zet. De daytime running lights zorgen er voor dat er geen kleine stadslichtjes in de lampen geschroefd hoefden te worden.
Veel succes en rijplezier!
@ Sjees

Even over die extra richtingaanwijzers ..
Wat vreemd?
Mijn auto ging moeiteloos door de keuring zónder extra knipperlichten?!!
Wel moest de dimverlichting, die in de dezelfde unit zit als waar de knipperlichten (voor) zich bevinden, uitgeschakeld worden.
In nederland mag slechts witte verlichting voor gevoerd worden, en in het geval van de FJ werd er dus oranje licht bíj gevoerd.
Deze draadjes moesten dus worden doorgeknipt, aangezien de in die unit bevindende lampjes twee gloeispiralen hebben…
Een lamp erin zetten met een enkele spiraal heeft geen zin, want dan krijg je simpelweg een half om half-effect ..
Wél ff goed geisoleerd, en nu dus geen bekeuring vanwege oranje licht aan de voorkant voeren.

Voor de rest: vorige week al schade aan de auto door een onverlaat die mijn keienvanger stuk had gedrukt met zijn trekhaak … om dood en doodziek van te worden, zeker gezien er natuurlijk geen briefje bij lag.
Inmiddels uiteraard al gemaakt.

Groet, O.
Hi Omerta en Sjees,

wederom bedankt voor de tips. vwb die mistlamp lijkt me dat knopje van Omerta een prima oplosing. Is dat inderdaad dan een gat boren of een schakelaar toevoegen bij o.a. de parkingsensor knop?
Zo ja, waar heb je dat knopje en de mistlamp destijds gekocht. Lijkt me wel mooi als alle FJ’s in NL er een beetje het zelfde werk van maken. Die lichtknopjes (knipperlicht) opzij..waar heb je die vandaan gehaald Sjees?
Hoor/zie het wel weer. In de tussentijd voop genieten van de FJ op Curacao.

Groeten !!
@ Henk

De mistlamp en bediening is vlak voor de keuring ingebouwd door de importeur die mijn auto geleverd heeft, en had ik zelf dusdanig geen zeggenschap over.
De bediening zit links van het stuur, vlak naast de dimmer voor de dashboardverlichting, en niet op de middenconsole ..
Is gewoon een transparante drukschakelaar van anderhalve cm, die bij indrukken een lichtindicatie geeft ..

Die extra knipperlichten lijken mij niet nodig, zeker gezien mijn auto twee en een halve maand geleden nog moeiteloos werd goedgekeurd door de RDW, en dit met de bestaande knipperlichten.

Gr. O.
Hoi Henk, zouden hem ook graag via curacao willen meenemen als inboedel kun je zeggen wat hij ongeveer kost of gat kosten,In of ex tax?
Alvast bedankt, Mike Dam
Hi Mike,

zie je mail nu pas. Mijn FJ komt pas eind november as naar NL dus weet niet wat de kosten gaan doen. Transport moet je ongeveer rekenen op NAF 2400,00. heb dit bij Meyers aangevraagd to Cordia. Succes
Henk
Net terug uit Florida-Miami. Ik had de FJ gehuurd bij Alamo voor 3-weken. Het was fantastisch om erin te rijden.
Ik ga er een kopen! Echt vette bak, 2 keer in gereden. Serieuze shit! Toyota Nederland kan zeker juridisch verplicht worden de wereldwijde garantie (3) jaar te ondersteunen, ook al weigeren ze dat in eerste instantie. Heel flauw, als ik zo’n auto bij Toyota in onderhoud zal gaan geven dan lijkt me dat al helemaal geen probleem. Deze kleinzierigheid van Toyota Nederland zal zich op hen wreken als ze niet uitkijken. Bizar, ze hadden zelf ook deze auto kunnen importeren. Kortzichtige handelsgeest. Een brief sturen naar het management van de fabrikant doet edoch wonderen…
@ Ecore

Zoals ik al hier had vermeld, er zijn genoeg Toyota-dealers die hem in onderhoud zullen willen nemen.

Let wel: de kosten voor het onderhoud kunnen oplopen door de eventueel in Amerika te bestellen onderdelen.
Voor de rest is het simpelweg genieten geblazen met zo’n kar ..
Kortgeleden in een Nissan Patfinder gereden van een collega, maar met alle respect: wát een vreselijke k*t-auto in vergelijking met de FJ.

De FJ is zó’n heerlijk soepele machine, rete-taai in het terrein en op de weg simpelweg een verademing.
Zelf twee jaar Patrol gereden, maar voor mij voorlopig niks anders meer dan de FJ… nope.
Maakt de RDW er geen probleem van dat er geen E-keurmerk in de lampen staan en dat de koplampen niet in hoogte te verstellen zijn?
Jochem,

Nee, bij niet iig.
Misschien dat er in de toekomst naar gekeken gaat worden.
Vraag aan alle FJ Cruiser gebruikers. Wat is het realistische verbruik van de FJ Cruiser? Echt zuinig zal ie niet zijn. Ik overweeg aanschaf maar wil een goede inschatting van alle kosten maken. Dus wat deze in verbuik doet, en wegenbelasting en verzekering en onderhoud. Als er mensen zijn met ervaring op LPG (ook het verbruik op LPG) dan lees ik die hier graag terug.

Dank & groet
Frans
Frans,

ik zou hem niet kopen als je de benzine al niet kan betalen.
Frans,

Wat Jos zegt zit een kern van waarheid in.
De FJ rijdt absoluut niet goedkoop .. sterker, hij is duur in gebruik.
Ik schat zo gemiddeld 1 op 5 á 6 ..
De auto kan verzekerd worden voor waar hij in Nederland is verkocht.(na import, incl. BPM)
Er is geen vaste waarde voor de verzekeringspremie te schalen, immers .. de werkelijke in Amerika prijs ligt vele malen goedkoper dan dat de wagen hier voor wordt verkocht.
Koop je de auto na import voor bijv. 45.000 euro, dan kan je hem daar ook voor verzekeren.
Ook voor eventuele bijtelling kan uit worden gaan van dat bedrag.
Zo is het althans wel bij mij gegaan.
Als je de auto bij wijze nu voor 65.000 nieuw bij bijv. een van Vliet koopt, dan lijkt de zaak mij anders te liggen.
Zowieso mwb de slurptax.


Kortom, het is geen goedkope jongen, zeker niet aan de tank.
@ Jos

Gaat niet om benzine kunnen betalen, maar over het niet onnodig over de balk willen smijten. FJ is Fun Auto, absoluut, en dat mag ook wel wat kosten. Maar ervaar graag van gebruikers de realistische kosten. En hoe dat dan rijdt op gas.

omerta, thx voor je verhaal.
Frans
Wat zou er aan BPM worden berekend op een Toyota FJ Cruiser uit 2007?
De catalogusprijs kan ik niet vinden. Groetjes, Jan
@Frans

Graag gedaan.

@ Jan

Reken ongeveer op 5 a 6000 euro.
Hierbij er van uitgaande dat de auto plusminus 40.000 (dit is uiteraard incl. BTW en BPM) euro kost.
Dit is namelijk afhankelijk welke optiepakketten er op de auto zitten.
Ik adviseer je om goed rond te kijken.
De FJ wordt op dit moment meer en meer aangeboden en er zitten forse prijsverschillen in, is me opgevallen.
Een FJ zonder optiepakketten zou je van die leeftijd voor 6 á 37.000 euro moeten kunnen kopen.
Dit is natuurlijk nóg een berg geld, zeker gezien de aankoopwaarde (nieuw) in Florida.
We praten dan geloof ik over max. 30.000 dollar.
Maar misschien loont het de moeite om de auto zélf in te voeren?

groet, O.
Ga naar http://www.vdsautomotive.nl voor BPM berekening zij weten er alles van
TREKHAAK FJ Cruiser

Wie heeft er ervaring met de US Trekhaak welke bij de FJ Cruiser wordt geleverd. Ik heb daar een verloop met NL kogel voor. Maar er zit nog een US stekkertje aan. Bestaan er converters naar NL stekkers (7 pins DIN danwel 13 pins DIN plug)? Moet de trekhaak gekeurd worden of is dat reeds in orde bij invoering bij de RDW? Staat dat op kenteken. Wat kan ik aan problemen bij verzekering verwachten.

Groet
Frans
Maurice Dassen
Hallo Frans,

Van mijn dealer heb ik begrepen dat de US trekhaak niet voldoet aan de eisen van de RDW en dat er een hele nieuwe op zou moeten. Ook zou een verzekering lastig kunnen doen na een ongeval, als de trekhaak niet aan de keuringseisen voldoet. Meer weet ik er niet van.

Groeten

Maurice
Dank je Maurice,

Ik heb dit inderdaad mer gehoord. Wat eigenlijk vreemd is, gezien de strenge USA eisen aan zo’n trekhaak. Ik vraag me af als ik door een ingenieursbureau de trekhaak zou laten testen of dat soelaas biedt. Ook heb ik gehoord dat een dergelijke trekhaak bij de ene RDW wel accoord is en de andere niet. Maat dat zelfs bij een RDW goedgekeurde USA trekhaak, de verzekeringsmaatschappijen, corrupt als ze zijn, toch nog zullen proberen eronder uit te komen, bij schade.

Ik zal contact opnemen met de RDW, want de meeste auto’s met een USA trekhaak zullen bij de RDW binnen zijn gekomen en dus ook met trekhaak zijn goedgekeurd.
Ik neem aan dat er meer Toyota FJ trekhaak rijders met dit probleem te maken hebben/krijgen. Graag verneem ik alle ervaringen/oplossingen.

Dank allen. Zo kunnen we elkaar helpen.
Keep ‘m rolling!

Frans
-edit: nu is het wel duidelijk-
-edit: spammen doe je maar ergens anders-
Ik heb er sinds een paar weken ook een! Ik had m eerst gehuurd voor 2 weken in Puerto Rico, en daarvoor ook nog een Jeep XL. maar de FJ kreeg ruimschoots de voorkeur.
Heb m uiteindelijk in Woerden gekocht met all opties erop denk ik…
RDW is geen probleem, heeft de garage gedaan, maar bij miju schijnen de oranje knippers nog. ook heb ik geen mistlamp, trekhaak is custo made, Brink met achterplaat met profiel dat erin schuift. zou 3500 kg mogen trekken.
Kun je met kenteken en geen mistlamp en de gele stadslichten toch nog een bekeuring krijgen?
Gefeliciteert!

Ik rij op LPG en ik moet zeggen, da’s echt lekker, kun je ‘m rijden zoals het hoort, zonder zorgen over de brandstofprijzen.

Oranje knippers moeten uit, kun je bekeuring voor krijgen, mistlamp is eenvoudig: offer 1 achteruitrijlicht (links) ervoor op en leg een schakelaar aan links onder dashboard.
Als je NL kenteken hebt dan zou je nooit goedkeuring hebben gekregen van RDW zonder mistlicht en gele stadslichten. Staat ie wel op NL kenteken dan?
Kan iemand mij zeggen waar je toyota fj cruiser onderdelen kunt bestellen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).