Hyundai Santa Fe: Europese primeur voor Nederland

Auteur: , 40 Reacties

De nieuwe Hyundai Santa Fe werd in november in Seoel onthuld, maar zijn debuut voor het grote publiek is nu in Detroit. De Nederlandse Hyundai-importeur verwacht het nieuwe model al eind februari, danwel begin maart te kunnen leveren. Dit is in dezelfde periode als de Europese première in Genève en daarmee heeft Nederland dus een Europese primeur...


De Santa Fe komt er als een 2.7i 4WD StyleVersion met 189 pk en als een 2.2 CRDi VGT 4WD StyleVersion met 150 pk. Beiden varianten worden geleverd met een handgeschakelde 5-bak. De V6 wordt in de 4WD-uitvoering samen met een automatische viertraps transmissie geleverd. De diesel kan worden gekoppeld aan een vijftraps automaat. Volgens autoweek worden de prijzen naar verwachting begin februari bekend gemaakt.



40 reacties

Ziet er goed, zeker als je bedenkt dat het een hyundai is!!!
Heeft wel iets weg van de Infiniti FX, en dat vind ik een stoere bak. Dus inderdaad. goed gedaan.
r e al m e n r a c e
wat een gedrocht
Hallo mensen,

Ze zijn eerder bij de dealer……

Hij is inderdaad mooi echter komt hij al in januari 2006 naar nederland.

Ben gisteren bij de dealer geweest en hij heeft op 7 december tijdens de dealermeeting gezeten in een handgemaakte en op duits kenteken nieuwe Sante Fe gezeten.

Begin januari heeft hij er 13 stuks staan allemmaal 7 persoons en in de style versie (duurste uitvoering) staan
vanaf vandaag is de site actief: http://www.santafe.nl
WOW wat een mooie car zeg!!!!
ik heb vandaag proefgereden met de nieuwe SF, écht super! Heerlijke stille motor en toch super veel power als je ´m op z´n staart duwt. Je zit heerlijk hoog, een koningszetel. Heel veel waar voor je geld!
ik heb hem inmiddels de nieuwe santa fe en rijd fantastisch doet weinig onder voor de xc 90
Hoi,
sinds 2 wk de gelukkige bezitter van de duurste Santa Fe version, 2.2 diesel automaat.
Zojuist terug van wintersport vakantie met deze wagen! Ervaringen: In een woord geweldig! Stil, zeer ruim voor onze 2 kids van 10 & 13 jr. Genoeg power! Ik mag de auto qua wegligging niet vergelijken met mijn vorige auto (BMW320 D) maar het moet gezegd: het valt absoluut niet tegen! Natuurlijk kan hij door zn grootte wat gaan overhellen bij het nemen van een bocht met een relatief hoge snelheid. Maarre zeker niet slecht!
Op basis van prijs/kwaliteit kan ik hem iedereen aanbevelen! Met name als je niet te veel aan onze belasting Bijtelling wil betalen. Accessoires ( navigatie, open dak, side bars, Parking assistant etc) kunnen achteraf worden gemonteerd!
Hoi M wijngaard
Wat is het verbruik van de santa fe
Ik heb zelf ook een StyleVersion diesel gekocht dus ben wel benieuwd naar het gebruik
Rijgemiddeld 65000 km per jaar
hallo g. de weerd,

Om heel eerlijk te zijn; ik weet het niet precies en let er ook niet echt op!( Leaseauto) Maar wat ik wel weet dat je bijna 800 km op een tank kan rijden. Volgens mij is het een 70 liter tank.
Het is alleen ontzettend jammer dat men noch bij de dealer noch bij de importeur te horen krijgt wanneer de door jouw bestelde auto in Nederland aankomt en wanneer de auto dan afgeleverd gaat worden.
De importeur kan schijnbaar nergens zien welke auto’s er zich op de boot bevinden. Verwijst terug naar de dealer die naar eigen zeggen ook niets weet.
Auto besteld in april en wacht nu nog steeds!
Beste Frans,
Misschien een troost, ook ik heb de nw Santa Fe in maart besteld. Ook bij mij was het onbekend bij de importeur en de dealer wanneer hij aankomt. In mei werd mij verteld dat hij op de boot stond. Inmiddels is hij aan wal, met een beetje geluk krijg ik hem aankomende week. Waarschijnlijk ligt het aan het type auto, want de diesel is zover ik weet wel voorradig. Ik heb namelijk de V6 4wd automaat benzine besteld. Gezien de positieve berichten kan ik niet wachten hetzelfde te ervaren. Succes.
hallo allemaal,
Ik heb in mei een sante fe diesel met automaat besteld ik moet eerlijk zeggen ik reed hiervoor een audi a4 avant maar omdat de kinderen groter werden zocht ik een auto met meer ruimte en ik moest erg wennen aan het gevoel dat ik nu audi reed en dadelijk hyundai ik heb de proefauto wel 3 x meegenomen om te kijken of het wel wat voor me is maar elke keer weer was ik verkocht.
wat een super auto ik ben nog nooit zo weg geweest van een auto ik mail dit omdat ik weet dat er meer mensen zijn die twijfelen om deze auto te kopen.
ik kan alleen zeggen dat die super rijdt ik rijd gemiddeld per jaar 60.000 km ik heb er nu zo 10.000 km opzitten en elke dag met een big smile rijd ik door nederland heen.ik heb nog even getwijfeld of ik wel een mail moet sturen maar het heeft mij ertoe gezet toen ik al deze mail las vooral die mail van die man met zijn bmw dat was voormij de druppel om hem te bestellen
als de mogelijkheid er is bestel wel twee extra stoelen achterin waanzinnig als je wel eens met ze 7 weggaat voor de gene die nog twijfelen gewoon doen
p.s je kan met een tank 700 a 800 km rijden ligt aan de bestuurder maar zo 1 op 12 is te doen.veel geluk
Arnoud Doornbos
Hoi Allemaal,
Ik heb in oktober 2006 ook een Sante Fe diesel met automaat besteld ik moet eerlijk zeggen met dezelfde motivatie als een van de vorige schrijvers.
Ik rij nu ook nog een Audi A4 avant (zoals een van de vorige schrijvers) maar omdat de kinderen groter worden en er een derde baby bij kwam, zocht ik een auto met meer ruimte. Ik moest wel erg wennen aan het gevoel dat er een Koreaan op de oprit komt te staan terwijl ik nu Audi rij.
De proefritten gaven echter absoluut de doorslag. En zijn Looks.
Ik heb ook de proefauto wel 3 x meegenomen om te kijken of het wel wat voor me is maar elke keer weer was ik verkocht. Ik heb de benzine versie 2 maal gereden ( hand geschakeld en automaat) en de diesel automaat (die is het geworden). Derde rij stoelen erbij en parelzwart met beige leder van binnen. Als extra een Pioneer radio / CD / DVD / TV / navigatie / Bluetooth met zo’n touch screen erbij besteld.
Wat een super auto die diesel, stil en enorme trekkracht.
Ik overweeg echter nog wel middels chiptuning het vermogen wat op te krikken naar 180 PK en de trekkracht naar ruim 400. Topsnelheid wordt ook iets hoger , terwijl hij ongeveer 8 a 10 % zuiniger gaat lopen.
Dit kan heel eenvoudig via het herprogrammeren van het motormanagement en kost niet veel.
Moet nog even wachten tot de SF begin 2007 wordt afgeleverd en dan … genieten !
Ik heb de 2.2 diesel nu twee maanden, het is super, om in te rijden, naar te kijken en vooral ook om er in te zitten. Hiervoor had ik een Zafira de meest luxe uitvoering, in vergelijking is dat gewoon een simpel autootje. Wat een klasse is dit zeg !!! Wel een aparte imperial nodig voor de skibox (dus op tijd bestellen) en ik weet nog niet hoe het met de winterbanden en velgen gaat.
Gewoon kopen !!!!!
Hoe bevalt de parkeersensoren, die blijkbaar achteraf geplaatst moet worden?

Ook ik twijfel om deze auto te kopen. Rijd nu een Saab 9-3 sport sedan.
Hallo,
Sinds 25.11.06 rij ik met mijn nieuwe Santa Fe 2.2 crdi Colorado automaat 2wd.
Voorheen 20 jaar met BMW gereden.
Mijn Santa Fe verbruikt tussen de 8 à 9-L/100-km. Automaat en/of triptonic doet het goed evenals de bijgeplaatste parkeersensoren.
Stille werking van de motor met voldoende optrekvermogen voor het hedendaags verkeer.
In de JDPower-tevredenheidsenquete komt Hyuandai op de 3de plaats.
Hallo, wij rijden de santa fe 4wd 27 benzine met alles er op en er aan. echt een super auto ongelooflijk stil en zeker genoeg pk’s we hebben onze santa fe al vanaf mei 2006 en zijn nu bijna 140000 kilometer verder, en we zijn super tevreden jarenlang mercedes gereden nou de santa fe doet er echt niet voor onder.
super gezins auto, wel moeten we een dakkoffer aan gaan schaffen voor de vakantie’s maar dat zal wel aan ons liggen dat we te veel mee willen nemen, ik las in een erder bericht dat je daar een speciale imperial voor moet hebben? er zitten toch verstelbare darails op of zijn die niet geschikt voor een dakkoffer het zou me verbazen mar als iemand me daar meer over kan vertellen graag.kort samengevat een geweldige auto wij rijden er met heel veel plezier mee!!!
Hallo wij rijden sinds juni 2006 met de santa fe colorado we zijn net terug van enkele dagen oostenrijk.
Net voor het vertrek merkte ik dat mijn dakkoffer niet zo goed stond op de de verstelbare dakrails die er origineel opzitten nl. deze kan je niet ver genoeg naar voor plaatsen met als gevolg dat je koffer niet helemaal open kan je dakkoffer zit dan in de weg,ik ben dan eens gaan rondsurfen en merkte dat er nog mensen dit probleem hadden , eentje zijn dealer had het zo opgelost (de dakrails klikken vast in gaatjes maar deze lopen niet ver genoeg door naar voren dus hij heeft er enkele bij geboord).Persoonlijk ben ik hier niet voor te vinden dus ben net even bij mijn dealer langs geweest en heb de originele imperial besteld zoals in folder vermeld voor transport van lange voorwerpen bv een dakkoffer kost ongeveer 120€ lijkt me beter dan gaten boren in een nieuwe wagen.
Ik overweeg een sante fe te kopen (nieuw model). Ik twijfel alleen nog of ik een handgeschakelde neem of een automaat.
Is een automaat wel zo lekker met caravan, ik heb er geen ervaring mee.
Wellicht kan iemand mij overtuigen of op de hoogte brengen.
Reactie voor R Mooi, Volgende week vrijdag haal ik mijn nieuwe SF 2.2 CRDI. Ik heb gekozen voor de handbak. Rijd nu nog C5 (gas) 4 traps automaat maar is mij met caravan rijden naar Italie niet goed bevallen. Zo rond de 80 bleef het ding op- en terugschakelen. Dus dan zette ik hem in de handstand en liet hem maar in z’n 3 staan. Tevens scheelt het in de acceleratie en dan vooral bij het optrekken vanaf stilstand. Kan nooit ff snel er tussen. De SF heeft een 5-traps automaat, zal dus wel schelen met het trekken van de caravan. Toch niet voor gekozen ivm bijtelling. De SF automaat (diesel) met chiptuning naar 180 pk heb ik ook geprobeerd en dat is top, maar geen eerlijk vergelijk. De uitvoering met handgeschakelde bak is wat vlugger (tov standaard dan). Het schakelt ook goed. Scheelt € 2.795,= en ieder jaar € 615,= bijtelling. En die eerste € 615 kan ik dan mooi gebruiken om het grootste gedeelte van die chiptunig van te betalen. Kijk eens op http://www.ziptuning.nl Reden genoeg (voor mij) Heeft iemand overigens ervaring met deze mannen????
Ik rijd nu een maand in de nieuwe Santa Fé 2.2 d 2wd.
Voorheen een passat station gehad. De Santa Fé rijdt eigenlijk nog beter.
Ik heb nu een automaat wat mij goed bevalt. Supersnel voor zo’n grote bak.
De chiptuning heeft volgens mij alleen zin bij de 4 wd, tenzij je graag altijd met gierende banden rijdt. De 2wd kan nu de kracht al bijna niet kwijt.
Ik haal 800 km op 1 tank. Het verbruik is volgens de computer 9,1 liter op 100 km. Ik ben wel een linksrijder met deels snelheden die niet meer voldoen aan de wettelijk toegestane limieten.

Als je de keuze hebt: neem de 4wd diesel automaat met chiptunig.
Zie ook mijn bericht van 30.11.2006.
Thans een 5000 km gebold, waarvan de helft met aanhangwagen.
Met mijn 2.2 crdi 4×2 automaat gebruik ik bij het slepen van de aanhangwagen wel voornamelijk de tiptronic, wat het (te) vlug opschakelen in automaat tegengaat.
Bij tiptronic-rijden is het optrekken merkelijk krachtiger door het aanspreken van hogere toerentallen van de motor; het afremmen kan tevens met hulp van de motorrem.
Gemiddeld verbruik tot op heden 8,8L/100-km.
Olieverbruik niet het vermelden waard.
Nog steeds zeer te vreden over de Santa Fe
Sinds juli 2006 rijd ik de nieuwe Santa Fé na 3,5 jaar VW Sharan te hebben gereden. Een 2,7 Ltr 6 cyl. 2WD Benzine. Naar een VW ga ik niet terug. De Santa Fé rijdt fantastisch. Hyundai zal hoge ogen gooien met deze wagen. Zelf ben ik alleen een beetje teleurgesteld over het verbruik. Ik kan 1 : 10 niet halen ook al probeer ik nog zo zuinig te rijden. Daarnaast zou ik graag zien welke accessoires kunnen worden aangeschaft. Ik zou graag een ski/dakkoffer willen hebben die past op de originele dragers. Wie kan me hierbij helepen?
Aan JAN:
Hyuandai zelf heeft voor de Santa Fe 2006 en dakkoffer ter beschikking van 410 liter, in duurzaam UV-bestendig ABS, met gasveren en driepuntsluiting; ook andere afmetingen ter beschikking (zie catoloog ‘accessoires Santa Fe’).
Sinds juli 2006 een Hyundat Santa Fe 2.2. ltr. CDRI 4wd automaat. Nu ruim 14.000km erop zitten met een verbruik van 1:10 gemiddeld. Wagen rijd boven verwachting. Rijd prima met zware caravan van 1850 kg. Afgelopen week de dakrail aangepast door het boren van 2 gaatjes van rond 8.5 mm. Daardoor kan de roofrail nu verder als met ook de twee kleine boutjes (torx)even verwijderd. Hierdoor kan de grootste skibox van Thule antlanis 900 op de Santa Fe. Is niet eng om te boren en men verliest volgens mijn dealer ook niet de garantie. Dus geen extra dragers kopen bij de dealer gewoon doen.
@Rob S:
Ik heb ook dezelfde Santa Fe (van de zaak) en mag er een jaar in rijden, heb zelf de thule koffer 900 liter, en ben geinteresseerd over hoe jij deze pasbaar hebt gemaakt op de bestaande rails..
Groeten
Willem van Essen
@Willem: Voor mijn Thule dakkoffer heb ik aparte Hyundai dragers gekocht (ca €100). De originele dragers gebruik ik daar niet voor. Deze gebruik ik alleen voor mijn surfplank.
Sinds 2 januari rij ik een Santa Fe.
Wat een top auto heb er nu 6000 opzitten en dit is echt een superbak.
Ik heb in veel auto’s mogen rijden en had hiervoor een Volvo V50 2.0D
super snelle auto, maar dit is echt heerlijk comfortable rijden.
Wij willen een caravan kopen en moet dus nog een trekhaak erop laten zetten. iemand nog een tip voor ons.
allemaal veel plezier van deze mooie auto
Hallo mensen,
Ik neem maandag a.s mijn nieuwe santa fe in gebruik, wie kan mij vertellen over de gaatjes in de dakdrager voor een skibox.
Hoever moeten deze naar voren ,en hoe krijg ik de dakrail er af om te boren.
Intussen is er een forum opgericht, exclusief voor Santa Fe gebruikers. Daar kan u ongetwijfeld ook terecht met al uw vragen.

http://www.santafe.be
Hierbij een nuttige info over chiptuning: http://www.fasttech.nl, [email protected]
Tel:0623878846. Ik heb bij deze jongens 2 jaar geleden mijn Tucson laten tunen
en was daar zeer tevreden over. Binnenkort ga ik Santa Fe 2.2 CRDI rijden en weer terug naar fasttech voor de tuning.
De extra gaten van 8.5 mm moeten inlijn met de schijding van de front en achterdeur.
Het is alluminium dus het is met een draadloze boormachine zo gebeurt.
wel oppassen met eventuele spaanders.

spoel ze weg maar ga niet met je handen de boel verwijderen of een bijv met een poestdoek ,de spaanders zijn namelijk erg scherp en je hebt zo een beschadiging in de lak.
gaten moeten in het midden van de rails (zie al bestaande gaten)

Boverstaande opmerking is uit schade en schande t.b.v. een tule box 900
Johan Vergaert
Ik ben ook sinds mei 2007 de bezitter van een S.Fe 2.2 CRDI en het moet gezegd de wagen rijdt pittig en bijzonder stil. Toch een vraagje is er nog iemand die last heeft van een irriterend gekraak in het dashbord rechtsvoor, telkens de baan even een oneffenheid vertoont ? En is het ondertussen opgelost geraakt. Mijn wagen is er reeds een keer voor in de garage geweest maar zonder een positief resultaat. Graag jullie reaktie.

JohanV.
Hoi we zijn over gegaan op de santa fe en we gaan hem donderdag op halen het is de 2.2 crdi style version. We rijden nu een Volkswagen Pheaton ook dit rijdt natuurlijk geweldig van benzine pomp naar benzine pomp, We zijn over gegaan vanwegen de hoge instap en de uitstraling niet vanwege de luxe want daar kan je bij de Phaeton niet om heen. Maar met alle optie”s op de Santa fe heb je ook niet te klagen, ook ben ik overgestapt vanwegen de hele hoge bijteling op de Pheaton daar kan je twee auto”s van rijden, en de ruimte van de Santa fe is ook niet klein . En het is natuurlijk ook leuk dat je met 7 pers een keer weg kan. Maar na een proefrit met de Santa fe was ik toch ook wel meteen verkocht. Ik vindt hem gewoon super om te zien. en rijden natuurlijk ook. Dus al met al zeer positief over de Santa fe.
Er is mij stellig afgeraden door dealers (info via de importeur) om een skibox op de bestaande dragers te monteren. Met of zonder extra gaatje voorin. De pootjes in de gaatjes waarmee de huidige dragers vastzitten kunnen het begeven als de skibox beladen is. Die zijn hiet niet op berekend.
Het gevolg kan je raden. Dus advies, toch aparte dragers er bij zetten op het dak. Wel een beetje een misser vind ik van hyundai. Verder heel tevreden over de santa fe na 15000 km.
hoi,
ik vraag me nu af of al deze verhalen echt is ik lees geen een negetief bericht.
dat kan tocht niet waar zijn dat iedereen 100% tevreden is.
wat mij wel opvald is dat de verbruik er hoog is met een volle tank van 70 ltr rij je tussen 700-800 km.
ik rij nu een bmw 320d met 60 ltr tuessen 1000-1200 km.
ik vind mooie auto maar hoge verbruik.
Johan Vergaert
Hallo Bram,
niet alles is positief zie 27/12/2008. Maar heb ondertussen 40000 km op de teller en het zijn allemaal leuke kilometers. Het gekraak heb ik zelf dan maar opgelost… En qua verbruik zit ik toch net iets zuiniger… Een gemiddeld verbruik van 7.7 à 7.8 l/100 km is toch niet slecht voor een wagen van deze omvang. En even meegeven dat ik toch een sportieve rijstijl heb. Ik was aan het twijfelen bij de aankoop; een BMW 320d of een S. Fé 2.2, het hoog zitten en de nog net iets betere prijs hebben me voor de laatste doen kiezen…

Groetjes, Johan V.
@Johan Vergaert: Hoe heb je dat gekraak opgelost ?? Het is mij nu met de koude opgevallen dat mijne het ook doet. Dacht eerst dat het aan de vrieskou lag tot ik las dat jij dat ook hebt.
Hallo Bram,
Ik heb de santafe 2.2 diesel 4wd nu 1 jaar en bijna 60000 km meegereden. Met veel lange afstanden en sportieve rijstijl is verbruik ook ong. 7.8l/100 bij mij. Verder heel tevreden, veel ruimte, zeer praktisch, rustige loop, goede trekkracht, alleen de stoel vind ik aan de te harde kant. Die had wat zachter gemogen. Behalve de verplichte beurten nog nooit de garage hoeven bezoeken. Ik ben nog zeer tevreden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).