Er is een nieuwe SUV-speler op de Nederlandse automarkt: Santana. Santana is een Spaanse fabrikant van 4x4 terreinvoertuigen, dat zijn roots heeft in de productie van Land Rover-modellen voor de exportmarkten. Ook worden veel 4x4 modellen van Suzuki door Santana geproduceerd.
René Leeuwenkamp, directeur van Santana Motor Nederland in Purmerend: “Ons bedrijf is van oudsher gespecialiseerd in echte 4×4 terreinvoertuigen en mede door onze expertise zijn wij vorig jaar door Santana uit Spanje benaderd met het verzoek de officiële import op ons te nemen. Een regelrechte uitdaging, om dat woord maar eens te gebruiken. Het is gelukt om binnen een jaar een serieuze organisatie op te kunnen zetten, waarbij we naast ons importbedrijf ook al enkele dealers hebben aangesteld. Dat distributienetwerk zal overigens nog worden uitgebreid… Daarnaast bereiden wij ons voor op de uitbreiding van ons leveringsprogramma.”
Santana mikt volgens eigen zeggen op een specifieke doelgroep van praktische 4×4 gebruikers die prijs stellen op praktische gebruiksmogelijkheden en een robuust karakter. Santana Motor S.A. is gevestigd in Linares (Andalusië) in het zuiden van Spanje, waar zo’n vierduizend medewerkers betrokken zijn bij de productie van Santana. Santana Motor is een van de weinige automobielfabrikanten ter wereld die uitsluitend 4×4 voertuigen ontwikkelt en produceert. Het bedrijf heeft meer dan 46 jaar ervaring in de fabricage en ontwikkeling van 4×4 modellen. Land Rover / Santana heeft 279.848 4×4 voertuigen gebouwd, deels voor Land Rover U.K. en deels voor eigen exportmarkten. Vele innovaties die tot op de dag van vandaag ook in andere 4×4 merken worden aangetroffen zijn ontwikkeld en gefabriceerd door Santana Motor.
Suzuki Japan heeft Santana Motor in 1993 uitgekozen als licentiepartner voor de fabricage van de Suzuki Samurai, Vitara en Jimny voor de Europese markt. Van deze modellen zijn tot op heden 437.422 stuks gefabriceerd in de fabriek in Linares.
De productie van het huidige model, de Santana PS10, is gestart in november 2002 met de Station Wagon 5-deurs LWB. Maar er wordt door Santana Motor voortdurend gewerkt aan innovaties, verbeteringen en uitbreiding van de modellenreeks, zoals de 2-deurs pick-up en een 3-deurs Station Wagon. Deze uitvoeringen zijn op dit moment in ontwikkeling en zullen binnenkort aan de modellenreeks worden toegevoegd.
De wagens zijn aantrekkelijk qua prijs. De Santana PS10 Plus (5-9 persoonsuitvoering) is er vanaf € 37.900,- incl. BTW en BPM, terwijl de Commercial uitvoering een prijskaartje heeft van € 23.900,- ex BTW en BPM. Heeft iemand ervaring met dit merk?
29 reacties
Zag er trouwens toevallig gisteren één rijden.
Alhoewel de term asobak ook nog wel past zodra je deze in de stad tegenkomt;)
Waar zag je em rijden als ik vragen mag?
lijkt me weer beter dan zo’n diesel van landrover
moet je toch 6 ton mee kunnen rijden en 9 persoons is dus een ideale taxi…… santaxi
http://static.autoblog.nl/images/mercedes_g55_amg_copy.jpg
If you’re asking for the 300-350, I’m sorry, because I have no info of them. I think they’re the same as the Suzuki Vitara, but I’m not sure.
Here you can find more info: http://www.santana-suzuki.es “
Jij snapt het denk ik niet…
Prijs speelt hier ook nog een rol.
Maar ik waardeer wel goeie smaak.
Mooie bak die G-classe, het liefst de G55 v8 Kompressor die werd getest in TopGear. Dat is pas een moerasmonster
Wij hadden er nog geen aandacht aan besteed dus dit was een mooie gelegenheid;)
En wat betreft het kaf van de koren, je bent volgens mij vrij goed op de hoogte dat je ook weet dat wij hier de laatste tijd veel primeurs hebben gehad. Wij zullen dan ook ten alle tijden proberen het nieuws als eerste te brengen.
bron: http://www.autoweek.nl/
De Santana PS10 heeft standaard 5 deuren, de Defender niet dus is het niet juist dat de Defender goedkoper is, die kost namelijk € 42.700, bijna € 5000 meer dan de Santana. Verder bouwt Santana de 300/350, een door ItalDesign (Giugiaro) aangepakte Suzuki Vitara van 1995 met o.a. een nieuwe neus.
Hierbij heb ik nog geen enkel probleem gehad , terwijl ik hiervoor een defender had die elke 5000 kilometer terug naar de garage moest.
De zitpositie is ook erg verbeterd
Hierbij werd de defender wel met sper maar zonder mud banden neergezet.
En werd de santana zonder sper maar met mud banden neergezet.
was die Landrover die je hiervoor had een td5 of een 300tdi?
Maurice
Gezien de hoeveelheid oude Land Rover Santana’s die in Spanje nog altijd vrolijk rond-rijden deden ze het toen ook niet verkeerd.
het spaanse leger rijdt overigens ook al jaren in de Santana’s.
dat ze het goed gaan doen is voor mij geen verassing meer…
groetjes, jean