Chevrolet Epica: middenklasser van Chevrolet

Auteur: , 22 Reacties


Kan iemand Chevrolet laten weten dat het inmiddels 2006 is? Dit design gaat echt way back! Retro maar dan toch niet... De Epica (zo heet ie) is het eerste middenklassemodel van Chevrolet dat in Europa wordt geïntroduceerd. Een voordeel is dat de wagen volgens Chevrolet zeer veel ‘value for money’ biedt...

De Epica beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève (2-12 maart 2006) en verschijnt vanaf juni op de Europese markt.



Kopers kunnen in eerste instantie kiezen uit twee motoren: bij de introductie levert Chevrolet de Epica met naar keuze een zeer soepele 2.0- of 2.5-liter zescilinder in-lijn benzinemotor met respectievelijk 142 en 155 pk. Later volgt tevens een versie van Chevrolet’s geheel nieuwe familie van common-rail turbodieselmotoren. De zescilinder benzinemotor is waarschijnlijk de kortste zescilinder die wereldwijd op de markt leverbaar is. Daardoor past de krachtbron netjes in een lichtgewicht, dwarsgeplaatste aandrijfeenheid. In Nederland wordt de 2.0-uitvoering van de Epica standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 2.5 zescilinder komt bij ons enkel op de markt in combinatie met een geavanceerde, nieuwe en elektronisch bediende vijftraps automaat (via Chevrolet persbericht).



22 reacties

Niet te vaak doen hoor… een onaangepast persbericht dat stijf staat van de marketingpraat op een blog gooien. Juist de subjectieve noot en de vlotte schrijfstijl is de kracht van autoblog… Dat laatste stuk tekst past hier absoluut niet bij…

“een zeer soepele 2.0- of 2.5-liter zescilinder in-lijn”
“Chevrolet’s geheel nieuwe familie van common-rail turbodieselmotoren”
“is waarschijnlijk de kortste zescilinder die wereldwijd ”
“geavanceerde, nieuwe en elektronisch bediende vijftraps automaat”



Tenenkrommend…
Wat is er mis met deze auto? Ik vind hem mooier dan de Sonata/Magentis en je rijd voor weinig geld in een ruime, veilige auto met zeer soepele zescilinder motoren. Alleen de foto’s die gestuurd zijn, zijn niet erg mooi (lmv bijv.)
Mooiere foto’s (daewoo tosca-versie)

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=749&n=0
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=409&n=3
Laten we niet over de bouwkwaliteit praten over deze Chevrolet ( made in Taiwan ).
Het blijft voor mij gewoon een Daewoo, een auto wat totaal geen persoonlijke uitstraling heeft, veel zaken van dit model zijn geript van andere (duitse)merken. Had wel wat meer verwacht van de amerikanen. Als ik value for money wil hebben dan koop ik wel een honda, toyota of een mazda, die (nu) wel een eigen gezicht hebben.
Je hebt gelijk, liever een auto die niet aan schizofrenie lijdt!
autoliefhebber
Het lijkt wel alsof ze steeds nietszeggender lelijker worden die Koreanen…
@Rits, wat Amerikanen? Afgezien van het moederbedrijf en dat embleempje is er niets Amerikaans aan. De auto is ontwikkeld voor en door Daewoo. Dat Daewoo hier vanwege de marketing Chevrolet heeft, maakt ’t nog niet Amerikaans.
@william
Daarom staat er ook; het blijft voor mij een Daewoo. Wat betreft marketingtechnisch heb je gelijk. Chevrolet wil meer naamsbekendheid in europa dmv Daewoo over te nemen en er een chevy logo erop te zetten.
Maar wat ik ermee wil zeggen is; dat chevrolet een auto moet maken (ongeacht of het door Daewoo en voor Daewoo is ontwikkeld) dat meer uitstraling/persoonlijk heeft dan dit bijeen elkaar geraapt zooitje.
Dat de huidige chevrolet modellen nog gewone Daewoo modellen zijn dat is logisch want je kunt die modellen bij wijze van niet merkloos door het leven laten rijden.
Maar zorg er dan wel voor als Chevrolet zijnde dat de toekomstige Chevrolet modellen er europeser/amerikaans eruit zien, zoals bijv chrysler/cadillac het doet in europa.
Het merk Chevrolet heeft een historie/eigen gezicht en die reputatie gooien ze nu weg dmv zouteloze japanners te verkopen onder hun eigen naam.
Stel je voor op verjaardagen
-Wat voor auto rij je?
-ik rij in een Chevy
-vet!!! wat voor een?
-een Matiz 0.8l 3 cylinder :(
@Rits, ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Chevrolet in Europa zal altijd Daewoo blijven. Het is niet dat Chevrolet meer naamsbekendheid wil en dat ze daarom hun logo op Daewoo’s plakken. Neen, General Motors denkt dat Chevrolet beter verkoopt dan Daewoo. Dáárom hebben ze de naam in Europa verandert.

Chevrolet in Europa zal dus altijd Daewoo blijven, ook in de toekomst. Het design blijft dus ook altijd Daewoo. Chrylser en Cadillac zijn ‘echte’ merken met eigen modellen (hoewel dat bij Cadillac al de foute kant op gaat). Bij Chevrolet ligt het gewoon écht anders, omdat het om Daewoo-modellen blijft gaan. Nu en ook in de toekomst.

Dat het niet zo’n slimme zet is van GM, dat blijkt wel uit deze discussie. Daewoo is trouwens Koreaans en niet Japans.

En nog een laatste ding, Chevrolet heeft Daewoo niet overgenomen. Het moederbedrijf GM heeft bepaald dat Daewoo in Europa voortaan Chevrolet heet. Niet meer en niet minder. Die truucjes haalt GM wel vaker uit, maar goed, dat is een andere discussie.
Oja stom van me het is koreaans. Thanks voor de opheldering al blijf ik het zonde vinden. Stel je voor de Fiat groep gaat de Lada omtoveren tot Ferrari’s(alleen het logo) zodat de Lada(Ferrari) beter in Europa verkocht zullen worden.
Ik vind dat GM hiermee verkeerd bezig maar ja wie ben ik.
GM is zéker verkeerd bezig, maar dat is inmiddels bij iedereen wel bekend.
Die fotos die Chinabudget in een link geeft zijn idd heel anders. Ik vind het wel tof dat ze gewoon lekker dwars een 6 cilinder erin monteren. Audi moet meteen weer in lengterichting doen, en BMW doet het nooit anders ivm die achterwielaandrijving. Bespaart een hoop ruimte!
Ik reken mezelf tot het kamp van GM-fanaten en èchte Chevy-rijders het liefst alle bowties van die koekblikjes af zou rukken. Maar dat Daewoolet GM geen windeieren legt, blijkt wel uit het feit dat ze in 2005 30% meer auto’s verkocht hebben in NL. Waar we ons toch al niet toe laten verleiden door een ander embleempje…
beetje de styling van de laatste 5-serie; ook niet de mooiste bbmw die ik ken…
Ben al acht jaar tevreden Daewoo Leganza rijder,buiten het vervangen van de achterste knalpot geen kosten gehad.
Ben vandaag gaan kijken naar de nieuwe Chevrolet Epica,prachtige wagen.
Enig minpuntje het ontbreken van een gps.
Ik heb dan ook een afspraak gemaakt om deze volgende week te gaan proef rijden,en zal dan zeker een nieuwe bestellen.
http://www.alpra.com
staan de leukste foto’s van de epica.
heeft volgens mij ook inderdaad wat weg van de laatste bmw 5.
spijtigste vind ik de motoren. +/- 150 pk maximum in de “topversie” van het hele modellengamma?
met lichte tuning (beetje velgen enzo) en alle merkherkenning verwijderd moet het toch nog wel op iets trekken denk ik, en voor de prijs moet ge het precies niet laten.
Ik wordt altijd een beetje moe van die steeds terugkerende afkeer tegen oosterse auto’s. Ik denk dat het nog heel lang zal duren voordat europese auto’s een dergelijk kwaliteitsnivo zullen hebben bereikt. En dan heb ik het nog niet eens over de prijs/kwaliteitverhouding. Er zijn legio mensen die bv maar een Volkswagen of een BMW kopen omdat ze anders bang zijn om er niet bij te horen. Gelukkig heb ik daar maling aan…. En mijn beloning is keer op keer een auto die probleemloos de 5 ton haalt zoals nu mijn Mazda 626.

Ik heb al proefgereden in de nieuwe Epica… En geloof me, hier kan menigeen europese auto niet aan tippen… Zeker gezien de nieuwprijs. Om even een voorbeeld te geven: De passat begint bij € 33.000 en dan heb je slechts de “instapper” te pakken. Het gekke is dat je mensen alleen maar hoort over een hogere inruilwaarde, ja vind je het gek??

Ik vind het tevens zeer zielig dat de “echte” chevy rijders zich gepikeerd voelen maar dat terzijde.

Ik denk dat de Epica het zeer goed gaat doen en dat verdienen ze ook.
Tja ik ben ook zo’n traditionele ‘merkenfreak’ als het om auto’s gaat, ik rij nu een Saab 9-3 20.t dus dan weet je het wel.
Toch heb ik de Chevrolet Epica geprobeerd en ik vond hem zo geweldig dat ik er nu serieus over denk om over te stappen van een zweeds premium-merk naar een Amero-Koreaan!!
Ben ik nou gek? het scheelt dus wel 10.000 euro!
Gek toch, zo’n discussie over kwaliteit en merk.
Ik heb mijn Chevrolet Trans Sport pas verkocht, heerlijke auto (160.000 km mee gereden)
Daarvoor had ik een Pontiac Trans Sport, ander uiterlijk, zelfde model motor (50.000 km).
Daarvoor een Deawoo Espero (85.000 km)
En nu ga ik zeer waarschijnlijk rijden in een Chevrolet Epica.
En al die keren is niet het merk, maar prijs, kwaliteit en functionaliteit bepalend geweest. Bij veranderende wensen in fuctionaliteit verandert bij mij ook het model auto.
En reken maar dat de Epica daar nu de beste koop bij is!
Er is maar een Amerikaan en dat is een echte Amerikaan. Met alles erop en araan.
Ik zelf heb een chevrolet epica lt versie 6 cilinder en kwil maar zeggen dat dit beter rijd dan mijne bmw 318 d van bouwjaar 2004 . en comfort is ook wel beter dan bmw dus al degene die zeggen dat de kwaliteit er niet is bij chevrolet wel kzou kik niets anders meer moetn hebben dan een chevrolet kvind hem beter dan mijn bmw en kwa prestatie ook

dusja voor je kretiek op chevrolet geeft rijd er zelf eens mee en spreek dan;

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).