Rij impressie: Aston Martin V8 Vantage – deel 1

Auteur: , 32 Reacties

Er is een hoop over deze auto te doen geweest. Ulrich Bez, ooit eindverantwoordelijk voor de 993 Porsche 911, en eindverantwoordelijk voor de DB9 had zijn zinnen gezet op het 'compacte' high-performance sportcoupé segment. Een segment wat al sinds jaar en dag gedomineerd wordt door diezelfde 911, waarvan de 997 de nieuwe ongekroonde koning is. De verwachtingen waren hooggespannen. Inmiddels is de Vantage al weer een tijdje leverbaar en zijn er een hoop reviews, waarvan de meeste onmiddellijk de vergelijking met de 911 Carrera S maken. Die reviews komen veelal tot de conclusie dat de Vantage het toch echt moet afleggen tegen de 911 op het circuit.

Maar ik ben geen circuitrijder, en ik denk dat de meeste (potentiële) 911 en Vantage klanten dat ook niet zijn. Het gaat uiteindelijk om gevoel en emotie. En het moet natuurlijk wel een beetje lekker rijden.

Wij wilden het fenomeen Aston Martin V8 Vantage wel eens ervaren. Dus vroegen wij de Nederlandse Aston Martin dealer/importeur na het interview dat we ze hadden afgenomen om een Vantage voor een dag. Dat was geen enkel probleem.

De auto

Bij de eerste aanblik van de auto is het volstrekt duidelijk dat we met een Aston Martin te maken hebben. De auto oogt overzichtelijk (4,38m), misschien zelfs wel compact, maar is onmiskenbaar lid van de familie. Voor de leek is een Vantage en een DB9 één en dezelfde auto, voor een conaisseur juist weer helemaal niet.


Ik zit ergens in het midden, en dan lijken ze gewoon veel op elkaar. Maar dat is in dit geval een groot compliment, vergelijkbaar met de constatering dat je moeder op Sharon Stone lijkt.


Interieur

Het interieur is niet uitbundig, maar wel erg netjes afgewerkt. En met de kleurcombinaties en afwerkingsopties kun je als klant het interieur helemaal naar je eigen smaak samenstellen. Denk hierbij aan leer in 20 kleuren, fijn of grof stiksel in twee kleuren, negen hemelkleuren en acht tapijtkleuren. Met een beetje fantasie maak je het alsnog uitbundig. Want wie denkt er immers na over de toekomstige inruilwaarde bij aanschaf van een Aston Martin?


Bij het in-en uitstappen merk ik wel dat het om de ‘compacte‘ Aston Martin gaat. Maar met de electrisch verstelbare stoelen, en de verstelbare stuurkolom is de zitpositie comfortabel af te stellen. Ik had iets meer verwacht van de afstelmogelijkheden van de stoelen, en de handmatige stuurkolom afstelling vind ik niet helemaal op zijn plaats. Bovendien lijkt het niet mogelijk om een geheugen-pakket voor stoelen, spiegels en/of stuur als optie te kiezen. De auto delen met iemand anders betekent dus elke keer afstellen. Aan de andere kant, met wie moet je ‘m delen?


De klokkenwinkel in het dashboard blijft een aparte vermelding waard. Vergelijkbaar (identiek?) aan die in de DB9 moet dat de mooiste toeren- en Km-teller zijn die ik ooit heb gezien: High-tech en toch klassiek.

Rijden

Tijdens het rijden wordt het vrij snel duidelijk wat de bedoeling van de Vantage is. Hij is sportief (enigzins stug) geveerd en ligt als een huis op de weg. Ondanks de 19″ zomerbanden (bij winterbandenweer) heeft ie opmerkelijk veel grip bij acceleratie en in de bochten. De auto is uitgerust met tractie controle, electronische stabiliteits controle en een limited slip differentieel voor de moeilijke momenten, maar gedurende de hele rit krijg ik niet de indruk dat dat ook maar één keer ingrijpt. Naar mijn maatstaven is de wegligging dik in orde. Bovendien zijn de remmen erg goed en erg direct alsof ze ietwat overgedimensioneerd zijn uitgevoerd, wat ik een goede zaak vind.


De motor heeft genoeg, maar geen overdadig vermogen. Bij sommige auto’s heb ik wel eens het idee dat het te veel van het goede is, maar bij de Vantage heb ik dat zeker niet. Sterker, zo af en toe bekruipt me het gevoel dat het wel een beetje meer zou mogen zijn. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat voor ongewenst temperament zou kunnen zorgen waardoor het gevoel van balans wat de Vantage duidelijk overbrengt verloren gaat. En wie weet wat voor opgevoerde uitvoering nog in de koker zit.

Van de zes versnellingen zijn de 5 en de 6 voor mij overbodig. De motor leent zich uitstekend om met hoge toeren te rijden waardoor instant vermogen en koppel beschikbaar is. Niet helemaal conform Het Nieuwe Rijden, maar wel leuk en dat is wat telt. Bovendien zorgt de electronisch gestuurde uitlaat tuning voor het betere trompetgeschal bij 4.000 toeren en hoger. Zo klinkt het allemaal redelijk beschaafd bij lage toeren, en dominant aanwezig bij hoge toeren. En met dominant aanwezig bedoel ik eigenlijk oorverdovend. Enig minpuntje is dan wel het verbruik, wat gemiddeld ergens tussen de 1-op-4 en 1-op-5 lag gedurende ons ritje.

Al met al is het gewoon dikke pret. De Vantage is duidelijk het ‘pret model‘, of de ‘kwajongen‘ van Aston Martin. Voor gebruik op de openbare weg zou de Vantage voor mij precies hetzelfde niveau van rijplezier bieden als, bijvoorbeeld, een 911 Carrera S. Je maakt alleen een iets ander statement.

Daar waar een 911 uitstraalt dat je het hebt ‘gemaakt‘, zo straalt een Vantage uit dat je bent ‘gearriveerd‘. Een 911 is een instant klassieker, en een Vantage biedt instant klasse. Bovendien is een Vantage per definitie veel exclusiever dan een 911 alleen al door de beperkte productie oplage. Subtiele edoch belangrijke verschillen, het is maar net wat je van een auto wilt.

Techniek

De Vantage is niet enkel een leuk smoelend auto’tje met een krachtige V8, er zit redelijk wat modern technisch vernuft in. Het monocoque VH platform (wat gedeeld wordt met de DB9 en toekomstige modellen) zorgt voor een hoge torsiestijfheid met relatief laag gewicht. Hoe hoger de stijfheid en hoe lager het gewicht deste beter de wegligging.

De 4,3 liter V8 is exclusief voor/door Aston Martin ontworpen en wordt in de motoren-fabriek in Keulen volledig met de hand geassembleerd. De 32-kleppen motor maakt gebruik van variabele klep-timing en is gebaseerd op het zogenaamde dry sump ontwerp. Variabele klep-timing zorgt voor een betere koppelcurve, en de dry sump zorgt oa. voor een lager zwaartepunt wat de wegligging ten goede komt en betere motorsmering in scherpe bochten. De motor levert 380 Pk @ 7.300 rpm en 410 Nm @ 5.000 rpm waarbij 75% van het koppel al bij de semi-stationaire 1.500 rpm beschikbaar is.


De gewichtsverdeling is ook behoorlijk optimaal omdat de auto een midden-motor ontwerp heeft waarbij de motor achter de vooras, en de versnellingsbak voor de achteras ligt. In verhouding zit al het gewicht dus tussen de voor- en achteras, wat ook weer de wegligging ten goede komt.

Aanschaf

Mocht je geïnteresseerd zijn, dan dien je de beschikking over een budget van een kleine €150.000,- te hebben alvorens je tot stappen over kunt gaan. Echter, als je het echt goed wilt aanpakken dan moet je over meer middelen beschikken. Mijn ultieme versie (noot: ik hou van luxe) komt op een dikke €175.000,-

Let wel dat ik dan een metallic lakkleur naar keuze heb aangeleverd, het beste leer (met het mooiste stiksel), 19″ velgen, Xenon verlichting, remklauwen in de kleur van de lak, Bluetooth carkit, Navigatie en een Dolby Pro Logic muziekje (plus nog wat andere onmisbare opties). Uiteraard allemaal wel in een courante kleurstelling, want anders krijgen we die discussie weer bij de inruil voor de op stapel staande V8 Roadster.



32 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Wouter (autoblog)
Mooi verhaal Sacha, ik zou bijna gaan sparen om over tien jaar een incourante V8 Vantage te kunnen oppikken. Bestel maar in foute kleuren, scheelt mij weer pecunia straks! :-)

“limited slip differentieel voor de moeilijke momenten”

LSD kan ook voor moeilijke momenten zorgen, maar is voor het circuit en de sportieve driftert eigenlijk onmisbaar.
autoliefhebber
Ik zou het wel weten, doe mij de Aston maar en niet de 911.
Geef mij maar die Duitser
Als je nog iemand zoekt voor dit soort testritjes als je geen tijd hebt…

Leuk stuk, mijn complimenten
Je schrijft over een 4.2 V8 terwijl het echt 4.3 moet zijn volgens de eerste foto. Kleinigheidje maar staat beetje lullig in zo’n leuk stuk…..
Leuk verhaal, ga zo door. Gaan jullie in de toekosmt ook nog video-en?
Video willen we zeker wat mee doen maar we zijn nog aan het oefenen;)
@martin: heb de 4,2 aangepast naar 4,3, thanks!
liever de aston dan de 911, want dit is nou een van de mooiste auto s die er nu te koop zijn.
ik hou van astons maar ik ben een 911 freak
en dat is niet voor niets dekster want er zijn waarschijnlijk weinig auto s die zo veeel “fun factor” hebben als de 911, de aston is wel veel mooier maar de 911 rijd beter
Leuk stuk Sacha! Interessant en met humor geschreven. Ik zou hem zeker verkiezen boven de 997, hij heeft gewoon veel meer stijl vind ik.
Aston Martin
Aston Martin is voor mij gewoon pure klasse. Ik zou toch ook de V8 vantage verkiezen ipv de 911, porsche is ook mooi maar aston is exclusiever. Ik vind het veruit de mooiste auto die er te krijgen is, wel spijtig van de prijs, maar ergens begrijp ik toch ook wel dat hij zoveel kost. En trouwens: leuk stuk, zo mogen er meer komen, en dan liefst ook over Aston Martin ;)
We hebben natuurlijk ook in de DB9 gereden, dus dat verhaaltje volgt nog…
@sacha: leuk stuk, en wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Zo’n auto is misschien niet de snelste maar hij kan meer dan menigeen ooit zal gebruiken. We verliezen soms wel een beetje uit het oog dat sneller en wilder niet altijd leuker/beter is in de praktijk. Voor een leuke review, mag je me altijd uitnodigen…ik stuur graag regelmatig in iets nieuws. :-)
Porsche 911 – Aston V8: Moeilijke keuze.:-.
Het is een leuk autotje die Vantage. En Sacha ik ben het met je eens, je moet de luxe versie pakken. Ik houd namelijk ook van luxe. Daarom vind ik ook de Phantom en de Arnage geweldig.
Leuk geschreven, maar heb je er ook echt mee gereden…?
Wat denk je William
@William: Ik respecteer je als een trouwe en kritische autoblog bezoeker, maar je moet natuurlijk geen retorische vragen stellen. :-/ Sacha en Vincent hebben de V8 en de DB9 beiden even meegekregen. Dat zou jij ook wel willen hè? ;-)
Ik zou niet kunnen kiezen tussen de Am v8, RR phantom en de B arnage, de AM is meer een sportwagen en de andere 2 zijn dikke limo´s….prijsverschil????, Tom van autovisie is pas echt goed, sacha en vincent..pfff
je moet een aston ook zeker niet vergelijken met een rr of bentley, trouwens dan doe maar de vanquish s als de prijs niet meer uitmaakt, dat is en blijft gewoon de mooiste en beste auto ooit gemaakt
Inderdaad, wat is dat voor vergelijking, en wie is Tom van autovisie?
Automagazines zijn so 5 minutes ago;)
@MSE: ik vraag me hardop af wat ene tom van autovisie er toe doet? Als je de mensen van autoblog niet waardeert om wat ze doen, dan is het misschien slim om een andere site te zoeken die je meer aanspreekt en daar tekstjes te plaatsen. (twee letters verder naar links en ik kan de reactie beter plaatsen )(jokerp)
Ik geloof het graag, maar ik kreeg niet zo 1-2-3 de indruk. Vergeef me mijn wantrouwen. Je weet trouwens niet welke auto’s ik zoal moet rijden ;)
Je weet trouwens niet welke auto’s ik zoal moet rijden ;)

Eerlijk gezegd interesseert me dat ook niet zo.
Ik begrijp dat je daar geen interesse in hebt, maar mijn zin was een reactie op die van Dennis: “Dat zou jij ook wel willen hè?”


Goed lezen wat ik typ en waar ik op reageer, overhaaste en overdreven reacties siert je niet…
altijd al een enorme fan geweest van AM sinds ze de velg diameter moesten vergroten tot 18inch om de rem te kunnen plaatsen dat hoeven ze in duitsland nog niet.dit word een echte KILLER
overhaaste en overdreven reacties siert je niet…

Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen.
Dat doe ik – naar mijn mening – ook. Ik geef kritisch commentaar, verbeter fouten en vul zaken aan. Dennis en Vincent hebben me al een aantal keer aangemerkt als “trouwe en kritische bezoeker”.

Maar jouw persoonlijke aanvallen kan ik niet goed plaatsen. Ik geef louter reacties op het geschrevene, puur inhoudelijk. Maar goed, als klaarblijkelijk de verstandigste zal ik hier maar niet meer verder op ingaan.
Persoonlijke aanvallen? Volgens mij maak je je druk om iets wat er niet is. Sit back & enjoy zou ik zeggen http://forums.mbworld.org/forums/images/smilies/thumbsup.gif
als er nog meer off-topic over gebabbeld moet worden dan is email wellicht een beter medium. En vergeet niet: geschreven tekst klinkt vaak zoals jij zelf de tekst interpreteert, niet zoals degene die het schreeft het bedoelde. Dus chill and play nice :-)
Inruil? You must be joking!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).