Twin Turbo Hayabusa Ultima

Auteur: , 30 Reacties

Misschien dat een aantal mensen op deze site het merk Ultima al kennen. Enige tijd geleden publiceerde autoblog al twee teksten over deze sportwagen. Een autoliefhebber uit spanje nam contact op met het kantoor van Z-cars in Engeland. “Kunnen jullie voor mij de snelste auto ter wereld bouwen?” Hij wilde een fraaie sportwagen laten bouwen met maar liefst twee Hayabusa motorblokken erin met turbo’s erop en 4-wielaandrijving...

Nou zijn de mensen bij Z-cars van het type wij zeggen nooit “dat kan niet”. Bovendien hebben ze al meer vreemde en extreme verzoeken omgetoverd tot rijdende auto’s, dus de ervaring is er. Dit was echter wel een heel extreem idee, dus moest er een heleboel worden uitgezocht voordat men met het bouwen kun beginnen.

Als basis koos men een fraai afgewerkte Ultima met maar 850 mijl op de klok. Deze auto stond nog niet zo lang op kenteken en was voorzien van een 5 liter TVR V8. Een 8-cilinder is een goede basis omdat er dan geen nieuw kenteken aangevraagd hoeft te worden. Na wat meetwerk bleek er genoeg ruimte te zijn voor alle nieuwe hardware.

De auto is inmiddels vrijwel klaar en het is een absoluut monster! En nee ik kan het (nog) niet bewijzen maar er is reden aan te nemen dat het inderdaad wel eens de snelste auto voor de openbare weg ooit kan zijn.

Een paar vergelijkingen maken veel duidelijk.
Zoals je kunt lezen in dit artikel over de Ultima GTR staat het wereldrecord voor 0-160-0 km/uur op naam van deze extreme sportwagen. Het record van de Ferrari Enzo werd verbeterd en inmiddels heeft Ultima zijn eigen record verbeterd en de te kloppen tijd is 9,8 seconden!

De Ultima GTR heeft een dikke getunede V8 van Chevrolet en dit blok levert 685 bhp. Als je bedenkt dat de auto ondanks die grote zware motor slechts 990 kilo weegt dan is duidelijk waarom deze auto zo vreselijk snel is. Het vermogen komt uit op 691pk per ton!

Maar het kan altijd gekker! De auto die z-cars ontwikkelt heeft 2 hayabusa turbo motoren en komt daarmee op ongeveer 1000 pk. Het rijklaar gewicht is echter nog steeds maar 980 kilo en daarmee komt dit monster op 1020pk per ton!!

Omdat de auto ook nog 4-wielaandrijving heeft lukt het heel aardig om deze pk’s op de weg te krijgen.

Hieronder de specs:
Twin Engined Hyabusa
Ultima sports (met een halve tank benzine)
Gewicht 980 kilo
Power: 1000pk, uit twee Hyabusa 1300 motoren (ieder met turbo)
Gewichtsverdeling: 49% voor en 51% achter
Pk/gewicht verhouding 1020 pk / ton
Aandrijving: Voor en achter

“Performance figures yet to be confirmed but expect record breaking results in every respect”

De twin turbo is nog niet getest, maar het record van de Ultima GTR staat ook op video.



30 reacties

nu nog op de koenigsegg wachten en dan zullen we zien…
dat wil ik zien!
mooi nmaar ultima’s zijn altijd zo lelijk
geef mij maar een veyron
deze auto is zo licht dat de Koenigsegg ruim 1200pk zou moeten hebben en het dan waarschijnlijk nog steeds aflegt. De Ultima heeft 4wielaandrijving en de Koenigsegg alleen achterwielaandrijving. Door het extreem lage gewicht zal de auto bij gelijke grip toch sneller stilstaan. We zullen zien maar het record van 0-160-0 gaat vrijwel zeker niet naar Koenigsegg.
wel speed in’t everything
klopt, daarom hou ik (ook) van klassiekers
topsnelheid hoeft van mij niet, maar acceleratie en vroeg koppel. graag!
Maar wat is nu eigenlijk de reden dat die mens perse 2 hayabusa moters er in moest hebben?Zijn die beter qua pk/gewichts verhouding?
En zo ja, waarom gebruikt niet ieder merk van sportauto’s zo’n motorblokken??
een aantal redenen: het hayabusa motorblok is goed te tunen en omdat het ontwikkeld is om hoge toerentallen aan te kunnen komt er ongelofelijk veel vermogen uit dat blok (meer dan 500 pk is met een turbo op het blok goed mogelijk en het blijft redelijk lang heel). Een andere goede reden is het gewicht. deze motorblokken wegen veel minder dan een automotorblok. Als je gaat zoeken kom je heel veel kitcars tegen met motorfiets blokken (bike engined cars) Verder is het natuurlijk ook gewoon kicken om 10.000 toeren te draaien ;-)
Sir Smokalot
De vraag is echter: hoe link is het om met zoveel vermogen in een auto van nog geen 1000 kg te rijden? Hoe gedraagt deze auto zich in de bochten? Hoe lang houdt een 1300cc-blok (of 2) het als je er 500 pk uitperst?
Ik geef toe dat het een behoorlijke prestatie is om zoiets te bouwen, en de auto is zeker zeer extreem, maar ik wil eerst nog wel zien hoe deze Ultima zich gedraagt op de weg. Een van de zaken waar je bijvoorbeeld tegenaan loopt is dat je, ook met AWD, mazzel hebt als je de helft van het vermogen kwijt kunt op het asfalt, je hebt ook wielspin in hogere versnellingen en er is geen corrigerende rijhulp om de boel in het gareel te houden als je je rechtervoet net iets dieper (of vroeger) intrapt dan deze delicate auto aankan.

Zoals al eerder gezegd; ik vind het een erg leuk pk-pakhuis, maar pk’s zijn er maar voor de statistiek. Het benutten ervan is in deze auto maar aan een handvol mensen voorbehouden. Je kunt het vergelijken met iemand met een 25 kW-rijbewijs op een MotoGP-machine zetten… 99% zou hem in de hekken van de Ring rijden, dus ik twijfel aan de functie van de auto naast zijn hoge pats-factor…..
ja idd, probleem met deze wagens is het vermogen op de weg te krijgen.
Als hij al wilt vertrekken alleen, zal hij zeker niet te veel gas mogen geven of hij staat stil.En in de bochten zal hij ook wel gedosseerd gas mogen geven, anders zal hij snel de controle verliezen.
reactie op woody deze ultima is natuurlijk geen in productie gebouwde auto en de koenigsegg wel
@patrick: dat kun je idd zo zien, de standaard Ultima GTR is echter wel de wereldrecordhouder 0-160-0 en dat is wel degelijk een productieauto. Alleen is deze (zei het geen productieauto) NOG sneller….

@Smokey&SimonMc: Dat deze auto moeilijk zijn pk’s kwijt zou kunnen is mogelijk, maar aan de andere kant…. door het lage gewicht is er ook minder massatraagheid. Je hebt dus ook minder koppel nodig om snel te accelereren. De motoren leveren ook niet bijzonder veel koppel, dat heeft in een motorfiets niet al teveel nut. En over die Hayabusa motoren zou ik me maar niet zoveel zorgen maken. Z-cars gebruikt ze in allerlei snel speelgoed en mij zijn erg weinig verhalen bekend van opgeblazen motoren. (als iemand daar andere info over heeft…. graag) Het Hayabusa blok wordt vaker naar 400 of meer pk gebracht met een turbo. Door het (in verhouding tot een auto) extreme toerental krijg je relatief makkelijk veel pk’s uit zo’n ding.
moet je dit ff lezen toch wel behoorlijke handling he cynisten http://www.koenigsegg.com/news/articles.asp?news=98&page=&type=news
gaat wel over de koenigsegg dan he
Patrick
7min24 sec is niet zo fameus voor de nurnbergringf
wat wil je met dat linkje nou bewijzen? De Carrera GT haalde met 612pk al een snellere tijd op de Nürburgring…… en de Donkervoort D8 270RS (met slechts 350pk) heeft een tijd staan van 7 minuut 18.1 En dan hebben we het over een highspeed-circuit waar je met meer vermogen relatief makkelijk een snelle tijd neerzet. Hockenheim is helemaal veel rechtdoor….
zo te zien gaat deze de veyron voorbij kwa acceleratie, de standaard gaat al in 2.8 seconden naar honderd dus ik ben benieuwd wat deze presteerd
update: Waarschijnlijk gaat Ultima een record poging doen op de Nurnburgring, helaas nemen ze mijn suggestie om Sabine Schmidt van Ringtaxi te vragen niet over, ze willen een “all Britisch record attempt” doen (vraag me wel af of dat kan als je een Amerikaanse V8 gebruikt maar goed) p.s de info komt direct van Ultima, alleen staat er niet bij wanneer….
De Ultima is de onbetwiste nummer 1. Er rijdt bij mij in Friesland een Ultima rond waarvan ik wel zeker weet dat dit de snelste auto ter wereld is (zonder enige twijfel). De wagen heeft 1200pk, heeft een volledige carbon carosserie, weegt slechts 1050kg. De wagen loopt naatr verluid 420 km/pu !!!!!
wil je ook zoiets, wij leveren in nederland diverse van dit soort auto;s ook met motorfietsmotoren.
geweldig !!!
Dat is nog zonder twijvel nix ronko !
ik woon in hilversum en mijn buurman heeft een raketmotor in z’n veyron zitten.
denk wel 5000 pk en haalt met gemak 600 km per uur zonder enige twijvel.
zag hem laatst nog (zweer het je) toen ie werd aangehouden op de hilversumse straatweg.
het is een ex F-16 piloot zeker weten. en hij heeft zonder twijvel verkering met paris hilton want die zag ik laatst nog aanbellen zeker weten man.
tuurlijk zeker geloofwaardig。。。
jij weet ook veel van auto‘s pff niet dus 600 km/h
dat ding eheft zeker 20 nabranders en 60 cm brede branden
je weet niet eens waar je het over hebt met je 5000 pk en 600 kmu

jouw buurman en jij ebnt zeker miljonair
@ rudolf

pff… loser 5000 pk hoeft niet meteen gelijk te staan aan 600 kmh, je zeikt maar wat.. niet geloofwaardig hea.. jaahahha raketmotor in zn veyron, paris hilton aangebeld jij wel…:S

ga een andere site pakken om je behoeften te verwaarlijken loser
@kk
@Hayabusa
@—–

Mafketels, hoeveel sarcasme moet er bij rudolf vanaf vanaf druipen voordat jullie het snappen.

HET IS EEN REACTIE OP HET BERICHT VAN ronko.
Ik woon toevallig ook in Hilversum en als het mooi weer is zie ik die gekke auto waar rudolf het over heeft wel eens rijden deze man die er in rijdt is uiteraard milionair hij riijdt altijd met rokende banden en dat lijkt me wel een dure hobby maar ik heb gehoord dat hij zijn rijbewijs nu een tijdje kwijt is
Hallo ik ben op zoek naar info over het inbouwen van een hayabusa in een auto. Waar kan ik info vinden over de overbrenging { differecieel} Ik heb ook een achteruit nodig wie o wie kan mij hierbij helpen.
@van de gevel: je kunt eens contact opnemen met tiger sportscars (kitcars) of met Fisher Fury. beide bedrijven maken auto’s die ook met hayabusa motoren worden geleverd.

Tiger sportscars (heeft trouwens ook een partner in NL http://www.tigerracing.com/b6.php

Fisher Sportscars Uk
http://www.fishersportscars.co.uk/

Daarnaast kun je de mensen achter deze twin turbo proberen
http://www.zcars.org.uk/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).