Rij-impressie: Alfa Romeo Brera – deel 1

Auteur: , 48 Reacties


Normaal lig ik op zaterdag ochtend langer in mijn bed, maar vandaag was ik er al vroeg uit. Om 9.15 uur stond Dennis voor mijn deur zijn claxon warm te draaien. Ik moest opschieten, want we hadden vandaag een missie die om 10.00 uur zou aanvangen in Gorinchem. Rustig maar Dennis, we komen echt wel op tijd, maar hij liet niets aan het toeval over. En terecht, vandaag was het immers dan zover, na maanden drooggeilen mochten we een stukje gaan sturen in een Alfa Romeo Brera.

Er stond een koude wind, maar het was droog en het zonnetje scheen, kortom prima Brera weer. Zoals gezegd meldde we ons om 10.00 uur bij MultiCar in Gorinchem. Daar we werden ontvangen door eigenaar George Houthuyzen, de “enfant terrible” in de ogen van de Alfa Romeo dealers (daar komen we in deel 2 op terug). Even snel een bakkie dan, want koffie drinken kan ik overal, het liefst gaan we zo snel mogelijk op pad. Tijdens het koffiegeleut had George een verassing voor ons, want wij hadden ons voorbereid op een ritje in een 2.2 JTS Brera, maar als we wilde konden we ook nog even een ritje maken in een 3.2 V6 uitvoering. Lastig hoor, even overleggen of we daar wel tijd voor hebben (ehum!)…

Maar first things first. Een schitterende zwarte Brera 2.2 JTS Skywindow lachte gemeen naar ons en ik dacht “wacht jij maar totdat ik de sleutels heb”. De Brera staat op 17” lichtmetaal en ziet er serieus sportief uit. Op de foto’s ogen deze velgen wellicht niet groot genoeg, maar neem van mij aan dat ze de wielkasten behoorlijk vullen. Ik dook nog even op mijn knieën om te kijken of het nu echt 17” was en geen 18”. Zo in de showroom is al duidelijk dat de Brera de missie heeft meegekregen om liefhebbers van sportieve automobielen te verleiden. Buiten in het zonlicht wordt dit gevoel nog sterker. Acht priemende lampunits (dim, groot, mistlicht en knipperlichten) kijken door smalle spleten gemeen de wereld in.
Aan de achterzijde vallen allereerst de vier rechthoekige uitlaten op – twee links en twee rechts. Maar in de afgeronde achterbumper heeft designer Giorgetto Giugiaro ook nog een soort diffuser opgenomen. Laat design maar aan Italianen over, de verleiding druipt er van af. Wel wijst George erop dat je voor het mooie, de uitlaatpotten zwart moeten laten spuiten. Bij deze zwarte 2.2 Brera heeft hij dit laten doen, maar we zullen bij de zilveren Brera zien dat dit niet standaard is. Daarmee vallen ze net te veel op en doen lichtelijk afbreuk aan het design van de bips van de Brera.
Het interieur ziet er strak en verzorgd uit. Geheel in de stijl die we van Alfa gewend zijn, terwijl het mijn inziens ook aardig zou zijn om hierin eens een keer flink vernieuwend te zijn. Jammer is wel dat enkele onderdelen van goedkoop ogend plastic zijn gemaakt. Zo zijn de grepen om het portier te openen van plastic en is ook de binnenverlichtingsunit gehuld in goedkoop plastic. Dat is jammer, want wat had het nu extra gekost om dit wel netjes af te werken? Laten we maar beginnen, want mijn rechtervoet jeukte. Nadat Dennis en ik een eed voor goed gedrag hadden afgelegd, kregen we de sleutels mee. Nee hoor, dat is niet waar, zonder enig wantrouwen reed George de Brera voor ons uit de showroom. De eerste kilometers moest de 2.2 vierpitter met directe injectie nog even warm worden, wat ons de tijd gaf om nog even de met de elektrisch verstelbare stoelen te spelen. De stoelen beschikken over een geheugen voor drie personen, waarmee ook automatisch de buitenspiegels worden afgesteld. De Skywindow versie is uitgerust met een volledig glazen dak, wat heerlijk veel licht geeft in het interieur, maar het kan niet open. Liefhebbers van frisse lucht moeten dus nog even wachten op de nieuwe Spider.

De met leer beklede stoelen zitten comfortabel. Kanttekening voor lange mensen is wel dat de hoofdsteun niet te verstellen is, aangezien deze integraal onderdeel uitmaakt van de stoel. Voor lange mensen vervalt hierdoor de functie van een hoofdsteun. Gek genoeg zitten er op de achterstoelen wel losse hoofdsteunen, terwijl die stoelen in veel gevallen enkel geschikt zijn voor mensen zonder benen. Alleen in het geval dat de voorpassagiers een flink stuk naar voren zitten kan een klein persoon achterin plaatsnemen. Maar laten we daar niet over klagen, want het mag duidelijk zijn dat de doelgroep voor deze auto niet het gezin is van Jan Modaal met twee kinderen.

Na een paar minuten oordeelde we dat de motor nu wel voldoen de warm was en het tijd werd om eens te serieus te bekijken of het in de Brera een beetje wil vlotten. De 2.2 JTS laat een mooie inlaat roffel klinken wat lager in het toerenbereik, heerlijk wat heb ik dat als dieselrijder gemist. Er stonden nog niet echt veel kilometers op de teller, dus ons was verzocht niet boven de 6000 toeren te komen.
Dat kunnen wij wel braaf beloven, maar wat nu als de Brera daar zelf anders over denkt? Al met al bleek het nog een behoorlijke uitdaging te zijn, want de Brera nodigt absoluut uit tot een sportieve rijstijl. Niet zo gek, want er is 185 pk te verdelen en een nette 230 Nm koppel beschikbaar. We hebben de stopwatch er niet naast gehouden, maar volgens specificaties moet het sprintje naar de 100 km/h in 8,6 seconden kunnen worden afgelegd. De topsnelheid die wij helaas ook niet hebben kunnen uitproberen, ligt volgens Alfa Romeo op 222 km/u.

Ondanks dat alleen de voorwielen worden aangedreven is tractie geen probleem. Ook onderstuur of andere rare fratsen blijven uit, de wegligging van de Brera staat absoluut op een hoog niveau. Onderstuur blijft erg lang uit en de achterkant voelt zeer stabiel aan. Electronische hulpjes zoals tractiecontrole en VDC (Vehicle Dynamic Control), wat je moet zien als Alfa’s variant op ESP, zijn op alle Brera versies standaard. In beste Alfa traditie laten deze systemen veel ruimte voor de chauffeur en geen moment zaten de systemen ons in de weg.
Weer aangekomen bij het pand van MultiCar hadden we de zwarte Brera weer netjes een plekje gegeven op het parkeerterrein. Met een grote glimlach op ons gezicht stapten we uit. Veel tijd om na te genieten van o.a. alle aandacht die we onderweg kregen, was er niet, want er was meer werk aan de winkel. Na een korte koffiepauze kropen we vol verwachting achter het stuur van de 3.2 JTS Q4 Skywindow.

Onze ervaringen met deze nog brutere vierwiel aangedreven Brera lees je in deel twee. Dan leggen we ook meteen uit waarom George Houthuyzen eigenaar MultiCar een “enfant terrible” is in de ogen van de Alfa Romeo dealers. Om geen verkeerde suggesties te wekken, kunnen we wel alvast verklappen dat het ermee te maken heeft dat George de nieuwste Alfa modellen net altijd iets eerder heeft dan de officiële Alfa dealers…

Lees hier deel 2…



48 reacties

Leuk stukje heren, ben benieuwd naar deel2! En wat een kontje!
Wel jammer van het dashboard, een vernieuwing zou inderdaad goed zijn…
Ze is prachtig! Op deze foto’s vind ik de auto er mooier uitzien dan op de persfoto’s die ik tot nu toe ben tegengekomen. Nu maar hopen dat Coronel er vanaf blijft, want dan zitten ze weer met schade…
Leuke rijimpressie! Wel lees ik graag meer details over het weggedrag van de auto. Maar nice job! verheug me op de volgende :-)
is verreweg de mooiste Alfa van dit moment.
Nice mensen, ik vind de rijimpressies een welkome aanvulling op de site. En de Brera, blijft een mooie wagen.
En Wouter, verliefd of verleid?
mooiste rijinpressie tot nu toe vind ik ;-)
Wouter (autoblog)
Verliefd Sacha, verliefd :-)

W0o0dy: ben nu bezig met deel 2 waarin we inderdaad wat meer over het weggedrag vertellen.
cool beans!
George Houthuyzen
Geweldig autoblog om dit te publiceren.Ik heb nog een paar auto in het verschiet voor jullie.Spreek jullie snel.En veel succes in Geneve.
Leuk verslag, maar het mag best wat kritischer. Ik kan me niet voorstellen dat deze mooie Alfa geen enkel nadeel heeft. :-\
@ R – klasse

Precies wat jij zegt!

Next bitch(topic)
hou wel van Alfa’s dus als er nog wat interessants in de planning zit….
Hij ziet er niet zo denderend uit hoor..
dat is een kwestie van (jouw) smaak, ik vind de brera één van de mooiste auto’s die je nieuw kunt kopen.
@R-Klasse: Dank voor het compliment. Wat betreft het kritische aspect… Meningen en ervaringen zijn voor een belangrijk deel erg persoonlijk. Wij waren behoorlijk enthousiast over de Brera, maar pretenderen hiermee niet hier een wetenschappelijk onderzoek te hebben verricht. Ten aanzien van de afwerking in het interieur hebben een kritische noot geplaatst, maar over het algemeen waren we dik tevreden over de Brera. Nogmaals, onze ervaringen zijn absoluut subjectief (kan mijn inziens ook niet anders).
Ik ben het met R-Klasse eens, dat iedere auto zijn minpunten heeft, maar dan ben ik het ook wel weer met Dennis eens dat dit voor iedereen heel persoonlijk is. Trouwe autoblog bezoekers weten dat Wouter een voorliefde heeft voor Alfa (althans, dat maak ik op uit zijn reacties), dus wellicht wanneer je iemand anders in deze auto had laten rijden, dat de review er heel anders had uitgezien. Bewijst maar weer eens dat smaak heel persoonliijk is.

Overigens erg leuk stukje heren, kijk uit naar deel 2!
Goed artikel en ja die Brera ziet er inderdaad geweldig uit!!
en bytheway: laten we blij zijn dat er zo’n enfant terrible rondloopt, tenslotte…Alfa is passie!!
Allé zeg. Zoveel mensen die dat een mooie wagen vinden?
Persoonlijk vind ik dat een van de lelijkste alfa’s.
De GT en zo een touring zijn toch veel mooier.
Prachtige auto dit, daar niet van, net als de GT overigens. Het enige dat ik niet helemaal snap is wat nou het verschil is tussen de GT en de Brera.
Tuurlijk, het zijn twee verschillende auto’s, maar het zijn toch allebei 3-deurs coupe-achtigen, die je koopt omdat je er verliefd op wordt? Of mis ik nou een elementair verschil…?
Pieter Frits
Wat vinden jullie jezelf toch geweldig. Lees je eigen tekst nu eens na. Vind je dit niet vreselijk populair taalgebruik? Jullie moeten jezelf niet teveel voorstellen. Jullie zijn maar een weblog hoor. Verstand van auto’s vind ik wel ontbreken.
als het je niet aanstaat zoek dan een andere site
@pieter wat is er mis met populair taalgebruik? De meeste “officiële autojournalisten” (in nederland)zijn klonen van elkaar. Ze vinden zichzelf reuze interessant en ze strooien continue met clicheteksten. Dat kennen we allemaal onderhand wel. Dit is een site van enthousiastelingen die nog niet aan het handje van een eindredacteur of betalende klant hoeven te lopen en dat vind ik leuker. Als jij denkt dat je het beter kan, dan moet je dat maar eens laten zien!
Dat pieter frits zelf dan eens zo’n site op touw zet, maar ik vrees dat er dan niet enkel kennis van auto’s zal ontbreken. Ik vind autoblog geweldig!
iedereen die hier min of meer aan meedoet doet het uit liefde voor wagens
en niet omdat ze zich moeten bewijzen
Knappe auto (velgen wel niet echt mijn ding), ben benieuwd naar deel2. Enneuh, van kritiek hoef je je enkel iets aan te trekken als ze opbouwend is hoor ;-)
Wouter (autoblog)
Danny: je hebt gelijk wat betreft de GT en de Brera. Helemaal logisch is het niet. De GT is iets goedkoper en vooral ook met lichtere motoren te verkrijgen.

Pieter Frits: kan je nagaan wat een Brera met je doet! Je voelt je weer helemaal het mannetje na een paar uur sturen. :-)
“Dat pieter frits zelf dan eens zo’n site op touw zet, maar ik vrees dat er dan niet enkel kennis van auto’s zal ontbreken. Ik vind autoblog geweldig!”
Zo moeilijk is dat niet. Koop een domeinnaam, installeer een weblogpakket en klaar. Artikels van andere sites en blogs verzamelen kan iedereen.
Ik ben het helemaal eens met Pieter Frits, stelletje popie jopies… http://www.autoweek.nl/forum/smileys/smiley12.gif
@R-Klasse
je moet het maar doen
Handige opmerking van R-Klasse uitgerekend onder één van de vele zelf geproduceerde en exclusieve artikelen http://forums.mbworld.org/forums/images/smilies/nonono2.gif
Eén van de weinige ‘zelf geproduceerde en exclusieve artikelen’ bedoel je. Maar goed, het gaat hier over de Brera, niet over Autoblog.
Zodra jij begint met reageren gaat het toch altijd over Autoblog? Ik heb je nog nooit op een daadwerkelijk inhoudelijke reactie kunnen betrappen. Maar ik kan er natuurlijk ééntje gemist hebben.
WAT een lelijk interieur
@R-Klasse & Sacha
maak er toch zoveel ophef niet over
toch wel een tikkie zielig als je nooit meer te melden hebt dan zeuren over de herkomst van de artikelen…. Als het zo makkelijk is, waarom gaat R-klasse dan niet lekker voor zichzelf beginngen? En van Pieter Frits verwacht ik ook binnenkort een literair hoogstaande rij-impressie op de site. Kom maar op met je grote mond, jij kan het beter?
@R-klasse. Nederlands schrijven kan niet iedereen blijkt maar weer: “artikels”!
Heb ik iets gemist?? ;-)
“Nederlands schrijven kan niet iedereen blijkt maar weer: “artikels”!”
Ik herhaalde de woorden Sacha, vandaar de aanhalingstekens. Ik ken heus het verschil wel tussen artikels en artikelen.

“Als het zo makkelijk is, waarom gaat R-klasse dan niet lekker voor zichzelf beginngen?”
Geen slecht idee.

Kunnen we nu a.u.b. ophouden en het over de Brera hebben?
Nou R-Klasse, geef eens het goede voorbeeld; wat vind jij van de Brera?

Enneuh, ‘artikels‘ was je eigen bijdrage ;-)
Over de Brera kunnen we het wat mij betreft altijd hebben, maar als ik me niet vergis kwam er iemand met een beetje uitgekauwde opmerking tussendoor.

Wat mij trouwens verbaast is dat de Brera niet met achterwielaandrijving wordt geleverd. Als je het stukje over de 149 leest.. daar staat (en dat heb ik niet verzonnen) dat het onderstel van de 159 en de Brera (en dus ook de 149 over een tijdje) juist geschikt is om eenvoudig voor-, achter- of vierwielaandrijving mogelijk te maken… Wellicht zou de auto te duur zijn geworden, dat is goed mogelijk. Dan moet je een cardanas en nieuwe aandrijfassen ontwikkelen en moet de versnellingsbak naar achteren. Maar toch misschien wel een gemiste kans. Als ik de verschillende bronnen hoor (lees) schijnt de Brera niet echt veel last te hebben van aandrijf-onderstuur, maar toch.
Smaakversterker
Design is iets wat iedereen anders oppakt, ik vind het persoonlijk een gedrocht, geen coupe, geen break, alleen een inspiratieloze gammavervollediging van alfa, centro stile heeft wel al mooiere exemplaren uitgebracht, foei deze keer.
moet het dan altijd in de bekende hokjes passen om goed of mooi te zijn? Je kunt alleen maar vernieuwend zijn als je dingen anders dan de rest durft te doen. Daar heb ik persoonlijk geen problemen mee, ook al vond ik de Brera de eerste paar keer niet vreselijk mooi. Zoals bij veel goede Alfa’s moet ik aan het design wennen maar daardoor is het meestal ook wel een ontwerp dat niet zo snel verouderd.

Trouwens, waarom is dit volgens jou geen coupé?
Leuk om die tests te lezen! Trouwens, de Alfa GT mag er ook zijn. Ze zijn op de goede tour. ( zie 159 )

Grappig dat de dealer zegt niet boven 6000 te komen. Rood begint net daarna, dus zeg dan nix ( als dealer )
Beste Mark,

Leuk dat de modellen van Alfa Romeo je bevallen. Overigens “grappig” dat je het toerental aanhaalt, dat is nu wat ze bedoelen met het “inrijden”. Anyway, succes autoblog keep on the good work!
De 2.2 JTS rijdt goed, zijn er ook al (positieve) ervaringen met de 3.2 V6?
@WE: Lees ook deel 2 van onze Brera impressie, want dan rijden we in de 3.2 V6 Q4
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/27/rijimpressie_alfa_romeo_brera_
.
geinig bakkje maar hij weegt zo zwaar maar ze hebben heb verlicht
ik vind haar heel lelijk mensen kijk eens naar de velgen en dat lelijke snelheidsmetertje en dan nog niet eens over de bekleding gesproken walgelijk gewoon!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).