Loremo LS concept

Auteur: , 35 Reacties


De Loremo LS is een zeer zuinige conceptcar die ook in Genève aanwezig was. De Loremo LS verbruikt slechts 1,5 liter diesel per 100 kilometer, dit komt voornamelijk door het lage gewicht: 450kg! De wagen heeft 20pk en een topsnelheid van 160km/u, dat is minder snel dan de Prius (170km/u: alleen verbruikt die veel meer brandstof). De prijs is echter redelijk; 11.000,- euro ex.

Om in te stappen moet je de voorruit openklappen, er zijn dus geen portieren. Toen ik em in Genève zag staan zaten er twee mensen in, en dat zag er erg krap uit! Volgens de specs is er plaats voor vier inzittenden, maar dat lijkt me toch onhandig.

Loremo zal overigens ook een wat snellere versie aan gaan bieden (de Loremo GT), in plaats van de dikke tweecilinder turbodiesel zal er een driecilinder turbodiesel met 50pk komen, een topsnelheid van 220km/u zou dan mogelijk moeten zijn…

Meer info op loremo.com.



35 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Leuk, onnodige zooi eraf slopen, inc motor, chassis iets verstevingen. Hayabusa Turbo motor erin en voilá een snelle lichte auto. Aerodynamica hoef je je geen zorden over te maken.
Goede ontwikkeling!! Er kunnen hele zuinige auto’s worden gemaakt.Nu het comfort van de traditionele wagens.
zou het ding aan de grond blijven bij 200km/uur? Hij weegt vrijwel niets en heeft ook geen downforce……
Downforce kun je zelf maken.
Door middel van een paar grindtegels…..

:)
wat een lelijk ding
Zielig.
Heerlijk, een mobiel gemaakt met gezond verstand.
Jammer dat ie er (nog) niet uitziet. Ik zou ‘m zo al overwegen, maar een mooier jasje verkoopt beter.
is niet de mooiste maar als je er even 500 pk instopt zie je hem al niet meer langsgaan door de snelheid….
Aan de reacties te zien is het niet moeilijk te verstaan waarom zulke zulke auto’s niet bestaan,… overigens wil ik wel een auto die gratis is, niks verbruikt, het comfort heeft van een Airbus A380 en sneller dan een Spaceshuttle. En die past in mijn achterzak. Dank u :-)
Ik zou ‘m kopen. Ik rij nu meer dan 200 km per dag woon-werk in m’n auto
Lijkt me ideaal voor woon-werk verkeer, als ik alleen in de auto zit.
Geen 1500 kg verzeulen, maar slechts 450 en slechts een kwart van mijn huidige verbruik

Veel beter voor het milieu dan de trein.

(Beter dan 10 minuten fietsen naar je werk kan natuurlijk niet, dat weet ik ook wel)
Een heel goede ontwikkeling. Dit verdient echt een kans te krijgen. Ik heb twijfels bij een ongeluk hoe kom je er dan uit. Bagage, dat is nog een probleem.
Alle kritieken die hierboven staan slaan meestal nergens op, deze mensen praten naar dat zij verstand hebben. Hebben dus geen verstand.
Ik ga er een halen! Wat een gaaf ding! Erg origineel! Ik kan haast niet wachten op de driepitter!!!
Het “ding” heeft wel degelijk downforce. De onderkant is een omgekeerde vleugel en maakt daardoor gebruik van het Bernoulli effect. Eigenlijk als een oude F1 (want daar mag dat niet meer als ik me niet vergis). De lucht stroomt door de ingangopening in de neus door naar de achterkant en wordt daardoor versneld wat een onderdruk genereert. Nee, de heren uit Munchen hebben daar best goed over nagedacht. En door de lichtheid en de gepatenteerde achteras heeft ie ook een overtuigende bochtenkarakteristiek. Ik heb ‘m maar vast voorbesteld. Leek me wel handig. En in 2010 kost de diesel geen 10,00 euro. Wel ergens in de buurt van de 1.30 schat ik. Maar geen nood, hij rijdt ook standaard op biodiesel en die heb ik net getankt in Duitsland voor 1.06.
De vormgeving is niet bepaald spectaculair. En ook de binnenruimte lijkt me (ik baseer me slechts op foto’s) niet echt enorm. Bovendien vraag ik me af of ook de oudere generatie met het voertuig overweg kan. Dan bedoel ik met name het in- en uitstappen. De Loremo ligt tamelijk laag bij de grond en dat kan voor de ouderen onder ons de nodige problemen opleveren. Die zijn immers niet meer de jonge hindes, die elke hindernis overwinnen. Als de fabrikant daar geen rekening mee houdt, schakelt hij op voorhand een steeds groter wordende bevolkingsgroep als mogelijke kopers van zijn product uit.
Blijft uiteraard een feit, dat de auto (bewezen) superzuinig én superveilig is. Echter de beloofde 1,5 liter op 100 km is niet haalbaar, zo is gisteren, zondag, tijdens een reportage op de Duitse tv over de Loremo gebleken. Het gaat toch richting 2,5 liter, wat uiteraard nog steeds peanuts zijn. En dan de prijs. Er circuleren berichten, die die rond de 11.000 euro zou zijn. Nou, forget it. Gisteren werd bekend, dat het voertuig in Duitsland tussen de 15 en 16.000 euro (voor de LS) gaat kosten. Voor de GT moet daar nog eens 5 mille worden bijgeteld. Let wel: dit zijn Duitse prijzen. Reken er dan maar op, dat je dan hier al gauw enkele duizenden euri meer uit de binnenzak moet toveren. In dat licht bezien, geef ik, ondanks alle superlatieven, de Loremo, althans in Nederland, heel weinig kans.
@ Hapo: Als je verstand van zaken hebt, dus minstens fullbread ingenieur bent of zo, weet je dat jouw opinie c.q. redenatie op een paar cruciale punten gewoon niet klopt.

De laatste zin is echt de mooiste: “In dat licht bezien, geef ik, ondanks alle superlatieven, de Loremo, althans in Nederland, heel weinig kans ” .

Ik ken weinig auto´s op de aktuele markt van ca. 17 mille die überhaupt alles kunnen bieden, wat de Loremo als nieuw concept gaat bieden. En in 2009 zal dat niet veel anders zijn…………Maar mss. heb ik het mis ?
Beste Turbopaultje,

Het is puur een kwestie van marktwerking en daar heb ik toevallig wel een heel klein beetje verstand van. Als de Loremo in ons land pakweg 17.000 euro gaat kosten, kan ik je tal van bestaande en op komst zijnde modellen noemen, die ver onder dit bedrag (komen te) liggen en aanzienlijk meer bieden. Toegegeven, die zullen een verbruik van 2,5 liter per 100 km niet halen, maar 4 liter is zeer goed realiseerbaar. Kijk bijvoorbeeld naar de Volkswagen Up (overigens een van de grote trekpleisters op de IAA), die in 2009 in de showroom staat. VW garandeert een verbruik van maximaal 4 liter per 100 km. En hoewel het om een relatief kleine auto gaat, is de binnenruimte enorm en voldoet de kleine aan de strengste veiligheidseisen. En, heel belangrijk: Volkswagen garandeert, dat de prijs van het instapmodel in heel Europa (!) onder de 10.000 euro blijft. Niet zo vreemd, dat er (volgens VW) inmiddels al ca. 25.000 zijn besteld. En dat is vrij uniek voor een auto, die nog bijna 2 jaar op zich laat wachten. Hoewel…VW kennende, zal het me niks verbazen, als de Up al eind volgend jaar bij de dealers staat.
@ Hapo: Marketing alleen is zeker niet zaligmakend, wel belangrijk. Een slecht produkt is alleen evt. met goede marketing nog verkoopbaar . Een goed produkt is zelfs met slechte marketing nog te eenvoudiger verkopen. Voorbeelden te over……..

De VW Up ! in de huidige vorm is bijv. zo´n slecht produkt. En als je die als voorbeeld neemt als concurrent van de Loremo ipv een echt vooruitstrevende auto…… Sorry, maar dan kan ik niet anders concluderen dat je mijn statement opnieuw bevestigd.
@Turbopaultje: iedere bedrijf, of het nu gaat om een producent van veiligheidsspelden of om een autofabrikant, baseert zich op marketingstrategie. Als je echter beweert, dat een slecht product alsnog verkoopbaar is met een juiste marketingstrategie, heb je niet zo heel veel kaas van economie gegeten. Sorry. Bovendien onderschat je wel heel erg de steeds mondiger wordende consument, die zich, ondanks allerlei mooie praatjes van verkopers, echt niks (meer) in de maag laat splitsen.
Terug naar de auto. Die wordt weliswaar nog altijd deels gekocht op emotie, maar dat, en vraag dat maar eens aan de dealers, wordt duidelijk minder. Er wordt meer en meer gekeken naar prijs en vooral verbruik. En dat zal nog fors toenemen, nu economen hebben voorspeld, dat de benzineprijzen de komende jaren wel eens zouden kunnen stijgen tot 3 euro en meer per liter. Mede reden, dat status, zeker bij Jan Modaal, een steeds ondergeschiktere rol speelt. Dat blijkt ook uit de explosieve groei van het wereldwijd verkochte aantal kleine auto’s. Zelfs de Amerikanen, toch altijd berijders van kolossale en brandstofverslindende automobielen geweest, komen daar van terug (de Amerikaanse automobielindustrie zit niet voor niets zwaar in de problemen). Dit allemaal wetende, haasten de Europese autoproducenten zich om in ijltempo superzuinige (stads)auto’s op de markt te brengen en alles in het werk te stellen om verloren gegaan terrein aan met name de Japanners terug te winnen. Over enkele jaren zal letterlijk iedere zichzelf respecterende automobielfabrikant meerdere ‘rugzakmodellen’ in het assortiment hebben, waardoor de keuze groot zal zijn. En wie de Up niet mooi vindt, gaat winkelen bij Renault, Peugeot, Fiat (van de 500 zijn er inmiddels al 80.000 (!) aan de man/vrouw gebracht), BMW (ook een stadsauto op komst) of bij elke willekeurige andere auto-aanbieder.
@Beste Hapo: je argumentatie hier is al dermate in conflict met je eigen statements, dat ik vermoed dat het zinloos is om daar überhaupt op te reageren.

Echter een ding wil ik duidelijk corrigeren. Je schrijft: ” Als je echter beweert, dat een slecht product alsnog verkoopbaar is met een juiste marketingstrategie, heb je niet zo heel veel kaas van economie gegeten. Sorry” .

Ik vermoed dat je hiermee bedoelt dat ik dit dus gesteld en geschreven zou hebben: LEES MIJN VORIGE POST NOG EENS HEEL GOED ! Zoals ik dus al schreef, als je verstand van zaken hebt………..
Ik zou ook niet (meer) reageren, als ik er weinig of niets van zou begrijpen. Mensen, die beweren, dat iets fout of tegenstrijdig is, zonder dat op enigerlei wijze te beargumenteren, zijn inderdaad verdere discussie niet waard. Dat is water naar de zee dragen.
@Hapo: wil het best doen, maar ik ben bang dat het dan naar voor je gaat uitpakken…… Heb een reputatie hierin.

De meest belangrijkste fout heb ik er voor je uitgelicht. De rest is matter of typen en daar heb ik gewoon geen zin meer in. Nutteloos in dit geval en dat herken ik dit keer voortijdig.
Slimme jongen…Maar je hebt gelijk, schrijven is niet mijn sterkste punt. Dat kun je bijvoorbeeld ook wel zien op de website http://www.mooivak.eu, waarvan ik mede-oprichter en auteur ben.
Gefeliciteerd hapo. En ik zeg dus nogmaals: Schoenmaker hou je bij je leest

Wat een bijzonder mooi passend spreekwoord in dit geval….. :-)))
@Turbopaultje, moet je nou echt, zij het tussen de regels door, aan de grote klok hangen, dat mijn IQ aan de lage kant is, waardoor ik veel dingen nu eenmaal niet begrijp? En moet je werkelijk 40 jaar journalistieke arbeid domweg in de vuilnisbak smijten? Ik ben gebroken en niet waardig om met je te communiceren, hetgeen ik hierna ook niet meer zal doen. Wat een wijsheid, wat een kennis, wat een kunde geef je ten beste. Jij komt er wel…In de autobranche? Of misschien toch als lulmeier in een condoomfabriek?
@ Hapo: Heb je gewaarschuwd. Dus………… Maar wees gerust, mijn uitspraken of meningen zijn niet persoonlijk of zeker niet kwetsend bedoeld, zoals ik uit je laatste tekst lees. Dat is jouw interpretatie en die is hier niet correct gesteld.

Neem het met een korreltje zout, echter er blijft wel een kern van waarheid inzitten en daar gaat het om. Mijn business is o.a. automotive georienteerd voor het geval dat je dat nog niet wist…………
@Turbopaultje, nog even dan. Ik bedoel het meestal ook niet persoonlijk, maar ik heb nu eenmaal een hekel aan mensen, die menen, dat ze het altijd beter weten. Iedereen mag een mening hebben, en of je het daar nu wél of niet mee eens bent, respecteer die in ieder geval, en als je reageert, beargumenteer die reactie dan. En verlaag je niet met flauwe opmerkingen, zoals Schoenmaker blijf bij je leest.

Ik ben, zoals gezegd, inmiddels ruim 4 decennia lang vakbladjournalist (o.a. Reed Business/Elsevier). Ik heb bladen gemaakt voor tal van branches en ken het bedrijfsleven dan ook redelijk goed. Wat ik in bovenstaande berichten verwoord, is datgene, wat ik in de markt(en) hoor en ook zelf waarneem. Dat was ook de basis voor onze website.

Nee, ik had niet begrepen, dat je in de automotivesector werkt of in ieder geval daarmee gelieerd bent. Automotive is echter een zeer omvangrijk begrip. Dat varieert van vertegenwoordiger (tegenwoordig heet dat trouwens Sales Representative – we moeten alles verEngelsen, want dat klinkt beter)) tot marketingmanager. Dus het woord Automotive sec zegt me bitter weinig.

Als je verder wilt discussiëren, stel ik voor, dat je mijn e-mailadres gebruikt: [email protected]
Ok, hier komt Turbopaultje dan een nog keer met argumenten:

1. Citaat: ” iedere bedrijf, of het nu gaat om een producent van veiligheidsspelden of om een autofabrikant, baseert zich op marketingstrategie ”

Dit klopt niet in mijn optiek. Ook de omgekeerde weg wordt vaak bewandeld door succesvolle bedrijven. Dwz. een nieuw produkt is ontwikkeld voor een nieuwe kopersgroep, zonder marketingresearch etc. Eerder op basis van een goed gevoel voor markt en een hele grote dosis moed. Dat is echt succesvol ondernemen. Punt.

2.Citaat: ” Terug naar de auto. Die wordt weliswaar nog altijd deels gekocht op emotie, maar dat, en vraag dat maar eens aan de dealers, wordt duidelijk minder. Er wordt meer en meer gekeken naar prijs en vooral verbruik”

Laat de Loremo nu vooral op dat laatste punt, verbruik dus uitstekend scoren.
Wat is hier je argumentatie dan om te stellen dat de Loremo volgens jou “heel weinig kans in NL heeft ” ?? En dat VW volgend jaar een billigauto, die 4 l zou verbruiken en op de Up ! zou lijken ? Leg me dat eens uit, dat gaat je nl. echt nooit lukken.

3. Citaat : ” Over enkele jaren zal letterlijk iedere zichzelf respecterende automobielfabrikant meerdere ‘rugzakmodellen’ in het assortiment hebben, waardoor de keuze groot zal zijn “.

De Loremo met rugzakmodellen vergelijken toont dat je geen inzicht hebt en7 of verstand van auto´s. Als je dit wel zou hebben, zou je pas realiseren wat Loremo aan het doen is. Namelijk iets heel spectaculairs en gedurfd. Alle bestaande ideeen of standaardoplossingen zijn namelijk overboord gegooid.
Waarom ? Omdat je alleen zo tot een echt innovatieve auto kan komen.

Resultaat: Een high tech 4-zits auto met een gewicht ver onder de 1000kg, een ultralage CW waarde, een hoog veiligheidsniveau en comfortniveau, veel praktische ruimte en gezien dit alles nog een bescheiden prijs. De enigzins high tech Toyota Prius is bijv al 2x keer zo duur…….

Als je dus deze punten, en het feit dat je meende dat ik van marketing geen kaas gegeten zou hebben, op een rij zet………..kun je maar 1 conclusie trekken. Q.E.D.
Ongetwijfeld zijn er bedrijven, die zonder marktonderzoek producten ontwikkelen en vermarkten. In hoeveel gevallen gaat dat goed, denk je? Ik ben geen marketingman, maar ik weet dat dat percentage verdomde laag is. Een van de talrijke voorbeelden (en ik blijf maar bij de autobranche), die ik zou kunnen geven: Volkswagen (ik noem VW, omdat een vriend van me dealer is en ik de bedrijfsstrategie van het concern goed ken) bracht enkele jaren geleden zonder enig marktonderzoek de 3 liter Polo op de markt, in een periode, dat de brandstofprijzen al begonnen te stijgen. Maar de markt was er nog niet rijp voor, omdat het nog niet écht tot de consument dóórdrong, dat dat pas het begin was van een explosieve verhoging van de prijzen van fossiele brandstoffen. Bovendien was de auto veel te duur. Gevolg: de Polo 3 liter werd weer van de markt genomen. Het heeft VW klauwen met geld gekost. Bij toekomstige introducties zal de fabrikant daarom wel 2 keer tot 10 tellen alvorens weer zo’n bok te schieten. Met andere woorden: zonder marktonderzoek gebeurt er niets meer. Bovenstaande kun je uiteraard vertalen naar vele andere sectoren.

Ik heb nooit beweerd, dat de Loremo niet zuinig of niet innovatief zou zijn. Ik heb gesteld, dat het prijskaartje, dat eraan komt te hangen, velen van een aanschaf zal doen afzien, in vergelijking met wat er voor veel minder geld aan zuinige en ook veilige auto’s op de markt is of binnen enkele jaren zal komen. Ik heb het concept van de Loremo nooit afgekraakt en ook niet vergeleken met een ‘rugzakauto’. Ik heb dat woord gebruikt, om aan te geven, dat alle autofabrikanten binnenkort of op termijn een uitgebreid scala kleine, zuinige en goedkope auto’s zullen introduceren, die zich, technisch gezien, met de Loremo kunnen meten. De vormgeving is een heel ander verhaal. Je vindt hem mooi, of je vindt hem lelijk. De keus is aan de consument. Overigens heeft een Duitse tv-zender op de IAA een bezoekersenquête inzake de Loremo gehouden. De uitslag: men is weliswaar onder de indruk van het geringe verbruik, maar de meerderheid zegt de auto niet te zullen kopen, vanwege o.m. het (te lage) model en het moeizame in- en uitstappen. Geef voor deze uitslag wat je wilt. Overigens was de 450 kg wegende Loremo nooit tot stand gekomen als daar geen forse subsidie van de Duitse overheid en een nóg groter bedrag uit Brussel beschikbaar voor waren gesteld.

En dan de door jou aangehaalde Up! Enkele vooraanstaande Duitse autojournalisten hebben ermee mogen rijden. En wat ze ook deden, op geen enkel moment kwam het verbruik boven de 4 liter. En dat gold dan nog de benzineversie. Een diesel, die er ook komt, kan mogelijk nóg zuiniger zijn. Als je de Duitse politiek een beetje volgt, en dat doe ik, weet je, dat de overheid fabrikanten nagenoeg dwingt om zuinige(re) auto’s te ontwikkelen. Het is ook niet voor niets, dat bijvoorbeeld VW diverse Bluemotion-versies en Mercedes de TrueBlueSolutions heeft gelanceerd, waarvan het verbruik maximaal 6 liter is, hetgeen absoluut niet slecht is voor toch vrij grote auto’s.

Moraal van het verhaal: iedereen is vrij om te kopen wat hij wil, uiteraard straks ook de Loremo. Als ik beweer, dat ik de auto weinig kans geef, is dat een persoonlijke mening, die is gebaseerd op het huidige consumentengedrag. Of ik gelijk heb of niet, kan alleen de toekomst uitwijzen.
Nog ter aanvulling: het moge duidelijk zijn, dat een lager brandstofgebruik inherent is aan een lagere CO2-uitstoot. Want uiteraard speelt ook het milieuaspect een steeds belangrijkere rol. Volgens niet bevestigde berichten zou de Loremo 90 g/km CO2 uitstoten. En dat is lager dan de uitstoot van de nieuwe Smart, die met ca. 100 g/km beweert op dat gebied het wereldrecord in handen te hebben.
@Hapo: Slecht verhaal met een opnieuw een reeks fouten of onjuiste stellingen. De 3L Polo bijv. is nooit gebouwd door VW. Het zijn de 3L Lupo en A2 3L TDI en dus niet Polo…….

VW zat op zich helemaal juist met die auto´s , alleen hebben ze de kosten niet goed in de gaten gehouden en eveneens ook niet de tijdsgeest. Beide auto´s waren volgestopt met high tech en dus peperduur. Toen bleek dat ze moeilijk te verkopen waren en bijna geen of slechte marketing erop loslieten ging het mis. Produktie werd gewoon stilgelegd zonder opvolging of facelifts, ofschoon het overduidelijk was dat dit de juiste auto´s zouden worden, voor een lagere prijs natuurlijk.

Nu staat de consument erom te springen en heeft VW geen 3L auto meer………. Gebruikt zijn die auto´s dus zeer gewild momenteel.

Je verhaal over de Loremo is een draaiverhaal, een poging om mijn argumenten te omzeilen en niet consequent met je eerdere posts. De meerderheid is irrelavant voor de Loremo, want het is een zeer innovatieve auto, die eerst alleen door trendsetters gekocht zal worden. Precies als met de Smart bijvoorbeeld. En dat is dus een kleine groep. Later zal dat kunnen gaan groeien. Met een goede naam, service, image en betrouwbaarheid etc.
Dat was een korte les marketing.

De stelling dat andere fabrikanten op korte termijn, of op termijn een uitgebreid scala kleine, zuinige en goedkope auto’s zullen introduceren, die zich, technisch gezien, met de Loremo kunnen meten is volledig uit de lucht gegrepen. Wie heeft die moed om dat te gaan doen ? VW met de Up ! ? Of Toyota met iQ ? Denk het niet. Kan nog een reeks andere thema´s aanspreken, maar ik laat het maar hierbij.

Geloof toch eenvoudig of wees je nu eens bewust dat je een discussie probeert te winnen van een automotive expert. Dat is dus ECHT kansloos.
Hé, automotive-expert, als ik ooit nog eens een superdeskundige nodig heb, weet ik je te vinden. Intussen zal ik je voordragen voor de Kwispedoorprijs voor de beste automotive-expert van Nederland, nee, van Europa. De prijs bestaat o.m. uit een fallus met een grote kwast eraan.

Ik sluit deze discussie af met een citaat uit een bericht van de VW Lupo Club:

‘De VW Polo 3liter (3 liter op 100 km, 1:33) is na jaren matige verkoop uit productie genomen’.
Nog een tip voor Turbopaultje: als je in je ongetwijfeld zeer drukke bestaan als super automotive-expert (het bedrijfsleven zal wel om je vechten) een klein gaatje vindt, even langs een psycholoog gaan. Want je spoort toch niet helemaal. Dat was een lesje psychologie.

Definitief einde discussie.
Dank voor de tip Hapo. Ben je ook nog een wannabee psycholoog, die in zijn vrije tijd wannabee autokenner speelt ?

Je bent gewoon niet in staat een discussie met mij af te ronden en dan te moeten toegeven dat je argumenten gewoon geen hout snijden. Dus grijp je naar bovengenoemde, vrij laffe methode. Super, daar heeft men en ik ook
echt respekt voor…….

Dit was een bijdrage Turbopaultje, tot de volgende keer !
2 correcties op mijn vorige posts:

1. Het moet zijn A2 1.2TDI ipv A2 3L TDI
2. Die mannen van Loremo………….. Ik heb sinds gisteren enigzins twijfels
of die wel in staat zijn die auto tot een goed serieprodukt door en uit te ontwikkelen. Ik heb heel sterk de indruk dat dit alleen mbv stevige Toyota manpower gedaan kan worden.
Hapo, had jij in die tijd niet voor ons aan het werk gemoeten?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).