Aus der Reihe Autospotter

Auteur: , 18 Reacties

Het is weer zover. Onze huis-spotter gunt ons weer een kleine blik in al het moois dat hij zoal tegen komt op de openbare weg. Als een waar paparazzo legt hij de nietsvermoedende exclusieve automobiel op de gevoelige plaat vast (letterlijk, want hij gebruikt nog degelijke ouderwetse fotorolletjes), geen bolide in de Randstad is veilig voor hem. Op de vraag hoe het nou met de kwaliteit van de foto's zit antwoord hij vluchtig: "ik zal er naar kijken, maar ik heb eigenlijk geen tijd voor dat soort futiele details". En hij is alweer op weg naar de volgende spot...

Autospots tot nu toe – Aus der Reihe Appeltje:

Het woord is wederom aan Jim Appelmelk:

Mercedes 190SL
De Mercedes 190SL was als het ware het kleine broertje van de 300SL Roadster. Hij was dus ook een stuk betaalbaarder, want terwijl er van de open 300SL ongeveer 1800 werden geproduceerd, rolde de kleinere cabrio maar liefst een ruime 25.000 keer van de band. Je zult de auto momenteel nog steeds wel eens tegen komen, want ze zijn dus niet zo superzeldzaam. Ze zijn echter wel behoorlijk duur geworden, voor ongeveer een halve ton ben je eigenaar over een goed exemplaar.

Mercedes-Benz 190SL - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 190SL - Foto © Jim Appelmelk

Audi A4 DTM
De A4 DTM is misschien geen sensationeel snelle auto, exclusief is hij zeker wel. Met zijn 220pk 2.0 Turbo motor zit hij nog een stuk onder de S4, en dat terwijl er ook nog een veel heftigere RS4 op de markt is. De auto is uitgebracht om Audi’s DTM overwinning van 2004 te vieren. Er komen er 75 naar Nederland, dus neem aan dat er ongeveer 5000 van zijn geproduceerd.

Audi A4 DTM - Foto © Jim Appelmelk
Audi A4 DTM - Foto © Jim Appelmelk

Aston-Martin V8 Vantage
Sinds een paar maanden hebben de Vanquish en de DB9 een klein broertje dat het moet opnemen tegen de nieuwe Porsche 911. auto’s van respectievelijk ruim 3 en 2 ton zitten toch wel erg ver boven het budget van de meeste Porsches, met ongeveer anderhalve ton zit het prijsniveau toch wat dichterbij. Ik vind het een mooiere auto, maar helaas is de Porsche wel in elk ander opzich beter, blijkt veelvuldig uit tests.

Aston Martin Vantage - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin Vantage - Foto © Jim Appelmelk

Renault Clio Sport V6
Dat je een ietwat truttige Renault Clio helemaal kunt ombouwen tot een hardcore racer, bewijst dit model. Sommige vinden hem een iets te hoog Sjonnie-gehalte hebben, maar ik vind het toch wel op een erg stoere manier gedaan. De auto is behoorlijk versleuteld, een achterbank heeft hij niet meer en de V6 motor is daar voor in de plaats gekomen. Overigens weegt hij wel erg veel meer dan de standaard Clio, ruim 1300 kilo! Ik heb zelf eens meegereden in dit exemplaar, en het is toch wel een erg snelle auto, ondanks zijn ietwat tegenvallende aantal pk’s per kilo.

Renault Clio V6 - Foto © Jim Appelmelk
Renault Clio V6 - Foto © Jim Appelmelk

Cadillac Eldorado 1959
Het jaar van de heftigste vinnen! Een echte klassieker is deze Eldorado, een gigantische auto die wel moet opvallen, zeker in deze kleur. Met zijn lengte van 5 meter 70 is hij net zo lang als de Maybach 57, maar de lengte zit hier niet echt bij de achterpassagiers, eerder bij de neus en achterklep. Bij achteruit rijden moet je extra voorzichtig zijn, de achterlichten zijn niets anders dan lichtgevende priemen. Echt sjonnie zou ik hem niet noemen, ondankt het feit dat Sjonnie in deel één van Flodder precies een dergelijk exemplaar reed. Helaas ging die in vlammen op na een conflict met de buurt.

Cadillac ElDorado - Foto © Jim Appelmelk
Cadillac ElDorado - Foto © Jim Appelmelk

Ferrari F355 F1 Spider
Ook weer een klassieker, van alle F355 zijn er meer dan 10.000 verkocht, een echt verkoopsucces voor Ferrari! Leverbaar als Berlinetta, -een coupé-, GTS, -een targa-, en deze. Aanvankelijk met een conventionele 6 bak, later kwam de F1. Dat is een semi-automatisch schakelsysteem zonder koppelingspedaal, dat via flippers aan het stuur wordt bediend. Hij moest het indertijd opnemen tegen de Aston-Martin DB7, en dat is hem goed afgegaan.

Ferrari F355 F1 Spider - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari F355 F1 Spider - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari F355 F1 Spider - Foto © Jim Appelmelk

Maserati Gransport
Wat een 360 Challenge Stradale is ten opzichte van een 360 Modena, een 911 GT3 RS ten opzichte van een GT3, dát is wat deze auto ongeveer is ten opzichte van de 4200GT. Helaas geen grote fitnessbeurt voor de GT, want de Gransport weegt niet veel minder. 1.665 kilo dus. De benaming “bodykit” is een echte belediging voor de uiterlijke veranderingen, het is erg mooi toegepast. De velgen zijn eveneens niet sjonnie, -derde keer dat ik de term gebuik-, maar van een heel mooi design.

Maserati Gransport - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Gransport - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Gransport - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Gransport - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Gransport - Foto © Jim Appelmelk

Jensen CV-8
Een erg mooi exemplaar van dit model kwam ik laatst tegen toen ik richting mijn studie fietste. Deze Jensen CV-8 kwam net terug van een show, en stond nog even een dagje buiten voor hij weer richting garage zou gaan. Hij zit vol mooie details, zoals de erg bijzonder vormgegeven achterlichtunits, de overall lijn van de auto mag er overigens ook wel wezen! Van deze Britste bolide zijn tussen 1962 en 1966 slechts 500 exemplaren geproduceerd.

Jensen CV-8 - Foto © Jim Appelmelk
Jensen CV-8 - Foto © Jim Appelmelk
Jensen CV-8 - Foto © Jim Appelmelk
Jensen CV-8 - Foto © Jim Appelmelk

Lamborghini Murciélago
Waar de Diablo nog een wilde stier was, is de Murciélago veel getemder. Hij is veel makkelijker te besturen, hij rijdt veel soepeler, en ziet er met zijn rondere lijnen net iets minder ruw uit. Dit exemplaar heb ik tweeëneenhalf jaar geleden gespot, veelvuldig op de meest onverwachte momenten, zoals dinsdag om half vijf, en zaterdagavond. Naar alle waarschijnlijkheid rijdt de bekende voetballer Winston Bogarde erin rond.

Lamborghini Murciélago - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Murciélago - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Murciélago - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Murciélago - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Murciélago - Foto © Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Ward Convertible
Vroeger vond men het leuk om naast een fabrieksmodel met standaard carosserie (“standard steel”) nog een hele reeks modellen te maken met interessante koetswerken van allerlei andere bedrijven, zoals Mulliner en Park-Ward, die op een gegeven moment zijn gefuseerd. Helaas bestaat die gewoonte niet meer. Wegens de koplampen draagt dit model de politiek incorrecte bijnaam “Chinese eyes”. Vaker werd de auto als Bentley geleverd, als RR zijn er minder dan 50 afgeleverd. Een standaard Silver Cloud hoeft geen fortuin te kosten, modellen met bijzondere koetswerken als deze leveren makkelijk meer op dan anderhalve ton.

Rolls-Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Ward Convertible - Foto © Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Ward Convertible - Foto © Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Ward Convertible - Foto © Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Ward Convertible - Foto © Jim Appelmelk



18 reacties

Aan liefhebbers in Nederland blijkbaar geen gebrek.
Je kan een week in Brussel gaan camperen en nog niet de helft van deze exotica tegen de lens lopen…
ook dit keer weer leuk spul. De Cv-8 is wat mij betreft de leukst in deze lijst. Overigens was/is de Clio Sport V6 een officiële fabrieksauto met een prijs van meer dan 45000 euro. Er is ook een europese raceklasse geweest waar een aantal nederlanders in mee deden (verschuur en bleekemolen geloof ik)
aan de kust in België zijn de auto’s anders ook niet flauw (qua prijs) alleen wel erg veel audi, bmw, mercedes en porsche en SUV’s en helaas weinig echt speciale merken/uitvoeringen. Dus idd minder liefhebbers dan mensen met veel geld.
Djivy, ga eens naar de louisalaan, de grote zavel of naar de Meridien aan het centraal station in brussel daar zou je toch al wat schoonheden mogen tegenkomen. GA anders eens naar Knokke ;)
Daar sla je de nagel op de kop, Woody.
Veel geld aan de kust, maar deste minder smaak.
was 1,5 week geleden in Knokke dus ik weet wat daar rond rijd/staat. Daarom ook mijn opmerking.
What!? Fotorolletjes? Wanneer is Appeltje jarig? Geeft die gast toch een digitale camera…
Beetje jammer dat de foto’s van de audi a4 DTM ergens gejat zijn. Kijk zo kan ik ook doen alsof ik prachtige auto’s spot, maar intussen jat ik ze gewoon van autogespot.nl!!
Relax Pieter, dit is van/door dezelfde fotograaf.
@ Pieter, dan jat je waarschijnlijk de foto’s van appeltje, die heeft bijna meer 400 auto’s gespot en gepost op autogespot.nl, waaronder deze: http://www.autogespot.nl/viewimages.php?id=efcac692 Komt die je niet bekend voor?

Verder weer prachtige collage van zowel modern als klassiek.
Even een correctie, Appeltje: de Cadillac die je hebt gefotografeerd is geen Eldorado, maar een Series 62 convertible. De luxere Eldorado Biarritz convertible is een uiterst zeldzaam collector’s item: 1320 exemplaren geproduceerd (tegenover 11.130 Series 62 convertibles). De Eldo herken je aan details als o.a. wieldoppen, “Eldorado” letters op de spatborden, “V’s” op motorkap en achterklep, geen stootstrips op de flanken, speciale grille achter, en speciale chroomtrim. Zie deze foto:

http://www.pcauto.com.cn/zt/sh2005/news/0504/pic/1959kaidilake-Eldorado_Biarritz.jpg
Ik kan je verzekeren dat Appeltje geen jatter is.
in tegenstelling tot andere mensen die “hun” spots uploaden op http://www.autogespot.com
Als er van iemand gejat wordt dan is het wel van de collectie van Appeltje..

Weer een mooie collectie
was van’t weekend in knokke kijkje gaan nemen en heb toch een aantal leuke auto’s gezien: Bentley Continental GT, een stuk of 5, Bentley Continental Flying Spur… met zoontje op de achterbank…, Porsche Cayman, Merc SL55AMG, Maseratti Quatroporte, Lancer evo9, BMW Z8, Aston Martin DB9, en tientallen Range Sport’s, blijkbaar is dat daar de ideale boodschappen wagen…enfin, knokke is altijd de moeite.
@Nick
Ik denk niet dat je erg mooie 30 bij 45 uitvergrotingen krijgt met een niet heel erg dure digitale camera, daarom WIL ik er ook geen. Analoog is nog steeds niet helemaal verslagen, zeker niet op 645 formaat.
Erg leuk! Keep up the work Appeltje!
die audi is een heel mooie wagen
whood die lak van de murcielago is egt helemaal top

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).