Kwaliteit of kwantiteit?

Auteur: , 33 Reacties

Wat maakt een goede kunstenaar, de kwaliteit- of de kwantiteit van z'n werk? Daar kunnen we lang over gaan bomen, maar de ideale situatie is natuurlijk kwaliteit èn kwantiteit. Is dat wel realiseerbaar? Onze autospotter laat zich van zijn beste kant zien en toont aan dat hij niet alleen mooie en bijzondere auto's spot, maar ook nog eens zoveel mogelijk tegelijk. Met soms gevaar voor eigen leven is hij er weer op uitgetrokken om de bijgevoegde haarscherpe plaatjes te schieten.

Jim Appelmelk kan het maar beter zelf verwoorden, want ik raak het overzicht een beetje kwijt…


Naast het gebruikelijke spotwerk is wat creativiteit ook altijd erg leuk, zo veel mogelijk supercars op één foto krijgen bijvoorbeeld:

Wiesmann Roadster vs. Ferrari 612 Scaglietti vs. Porsche 911 GT3

Zo zag ik een paar maanden terug deze donkergrijze Wiemann Roadster in de P.C. Hooftstraat staan. Even later kwam de 911 GT3 voorbij rijden, overigens met een andere spoiler dan de auto oorspronkelijk was geleverd, een paar jaar geleden zat er nog een standaard model op dit exemplaar. Deze parkeerde dus tegenover de Wiesmann, en toen ik die combo aan het vastleggen was, was er precies een plaats leeg achter deze auto, en daar kwam nèt een Ferrari 612 Scaglietti aan die wilde parkeren! Overigens staat er ook nog een Audi A8 voor de 911, maar zolang het geen W12 is, vind ik het niet zo heel bijzonder.

Ferrari 612 Scaglietti - Wiesmann Roadster - Porsche GT3 - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 612 Scaglietti - Wiesmann Roadster - Porsche GT3 - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 612 Scaglietti - Wiesmann Roadster - Porsche GT3 - Foto © Jim Appelmelk


Bentley Arnage T Mulliner vs. BMW M5 vs. Bentley Continental GT

Bijna hetzelfde verhaal als bij de vorige combo; ik was bezig de Arnage te fotograferen toen de M5 eraan kwam, en een paar uur later reed er nog even een Continental GT langs. Met de laatste auto kun je overigens altijd wel combo’s maken, blijf op een zaterdagmiddag naast de eerste de beste geparkeerde patserbak staan, er komt vanzelf wel een Continental GT voorbij rijden waarmee je hem kunt combineren. In totaal staat er ongeveer 7 ton aan auto’s op de foto, zou ik schatten.

Bentley Arnage T Mulliner - BMW M5 - Bentley Continental GT - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Arnage T Mulliner - BMW M5 - Bentley Continental GT - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Arnage T Mulliner - BMW M5 - Bentley Continental GT - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Arnage T Mulliner - BMW M5 - Bentley Continental GT - Foto © Jim Appelmelk


Maybach 57 vs. Jaguar Super V8 Portfolio

Het is niet een van de duidelijkste combo’s, maar wie op de achtergrond let zal de kenmerkende neus van de Portfolio meteen zien. De ietwat merkwaardige luchtsleuf in de zijkant vind ik overigens geen vooruitgang, maar ik vind het erg fijn van Jaguar dat ze het ons gemakkelijk hebben gemaakt hem te onderscheiden van zijn serieproductiebroertjes. De dikke kont van de Maybach was waarschijnlijk wel in het oog gesprongen, ondanks het feit dat ze ruim drie keer zo veel kosten zul je ze stukken vaker tegen komen dan de Portfolio, die op de markt kwam in een gelimiteerde oplage van 145 stuks voor de VS, en nog een aantal voor de rest van de wereld.

Maybach 57 - Jaguar Super V8 Portfolio - Foto © Jim Appelmelk


Chevrolet Corvette C1 vs. Lamborghini Gallardo vs. Ferrari 348TS

Naast alle moderne pk-patsers zie je zo af en toe ook nog wel eens een mooie klassieker in de P.C., zoals deze witte Corvette. Hij stond al in een van de eerdere afleveringen, hier echter nog in combinatie met een Lambo en een Ferrari. Vaak zul je het dus niet zien, want noch de Lambo, noch de Corvette zie je vaak in de P.C.. Deze Ferrari 348TS rijdt er overigens wel vaker. In verhouding tot de rest is het ook geen bijzonder kostbare combo, de totaalwaarde hangt voornamelijk af van de 2 ton kostende Lambo.

Chevrolet Corvette C1 - Lamborghini Gallardo - Ferrari 348TS - Foto © Jim Appelmelk


Maserati Quattroporte V vs. Bentley Continental GT

Combinatie’s met een Continental GT erin heb ik dus genoeg geschoten, maar ze blijven toch leuk. Vergeet niet dat een Continental GT zelf nèt iets meer motorvermogen heeft dan een Lamborghini Diablo 6.0, en een zeer ruime 300km/u haalt! Dat is dus op zichzelf al een combinatie van racen en relaxen, want het is natuurlijk ook een erg comfortabele auto. De Quattroporte eveneens, ik vind hem er zelfs nog stukken beter uit zien! Tsja, Italianen blijven toch de beste ontwerpers, vind ik.

Maserati Quattroporte - Bentley Continental GT - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte - Bentley Continental GT - Foto © Jim Appelmelk


Lamborghini Gallardo vs. Aston-Martin V12 Vanquish

Hoewel een Vanquish een zeer ruime €100.000 meer kost dan een Gallardo en ook nog eens minder snel is, zie je ze stukken vaker. Ze zijn samen goed voor bijna 1000 paarden, en brengen deze allebei op de weg met een gecombineerde handbak/halfautomaat met flippers aan het stuur. Het allereerst waren die te vinden op de Ferrari F355 F1, geïnspireerd op echte formule 1 auto’s. Sindsdien wordt het òp erg veel auto’s toegepast.

Lamborghini Gallardo - Aston Martin Vanquish - Foto © Jim Appelmelk


Maybach 62 vs. BMW M6

De Miljonairsbeurs in de RAI staat altijd garant voor goede spots, ookal moet je goed uitkijken dat de bewakers niet opeens een pitbull in je nek leggen, wat ik daar uit ervaring geleerd heb. Op de parkeerplek stond toen deze pakweg €750.000, waarvan pakweg 78% bepaald wordt door de limo. Of ik erg blij ben met de rode kleur van de M6 betwijfel ik, zeldzaam is het in ieder geval wel.

Maybach 62 - BMW M6 - Foto © Jim Appelmelk
Maybach 62 - BMW M6 - Foto © Jim Appelmelk


Bentley Arnage T vs. Lamborghini Murciélago

Ik vind dit eigenlijk wel mijn aller mooiste combo, geschoten in de rustige avonduren van een zomerse dag. Het was nog wel in een behoorlijk verlaten P.C. Hooftstraat, dus het is zeker toevallig dat deze twee auto’s dan net tegenover elkaar staan! Daarnaast zijn het sowieso twee fantastische auto’s, de ene is een snelle luxe zakensedan, de andere een volbloed supercar die zelfs bij 330km/u nog niet helemaal klaar is met accelereren. De Lambo stond twee jaar geleden overigens wel vaker op de meest onverwachte momenten in de P.C. Hooftstraat, de eerste keer dat ik hem spotte was dinsdagmiddag rond een uur of half vijf.

Lamborghini Murcielago - Bentley Arnage T - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago - Bentley Arnage T - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago - Bentley Arnage T - Foto © Jim Appelmelk


Aston-Martin V12 Vanquish vs. Maserati Quattroporte

Een uitstekende combinatie vind ik deze, allebei auto’s met stijl, echte gentlemen zullen we maar zeggen. Ze passen ook bij elkaar in het opzicht dat het allebei zowel luxueuze als spotrieve auto’s zijn, een Quattroporte is naast 5 meter luxe ook nog sportief met een mooie motorsound, geheel naar de historie van het merk, en de Vanquish is alles behalve hardcore racer, dan had men hem wel op dieet gezet, want ruim 1800 kilo kan niet alleen het broodnodige bevatten.

Aston Martin Vanquish - Maserati Quattroporte - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish - Maserati Quattroporte - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin Vanquish - Maserati Quattroporte - Foto © Jim Appelmelk


Bentley Arnage T vs. Bentley Arnage Red Label vs. Maybach 57

Mijn kostbaarste combo tot nu toe is ongetwijfeld deze, met een waarde van ongeveer ruim €1,1 mjn. De Arnage Red Label (op de rijbaan) voor de mensen die een zeven-serietje nog niet genoeg vinden, de Arnage T voor mensen die de Red Label te traag vinden, en de Maybach voor mensen met nog meer geld, en nog minder smaak. Zo is er voor iedereen wel wat. Met een gezamelijke lengte van 16,5 meter zijn ze net zo lang als 4 gemiddelde sedans, met een totaalmassa van ruim 7800 kilo brengen ze net zo veel op schaal als 6 Audi A3’tjes, en het gezamenlijk maximum vermogen komt overeen met dat van 10 redelijk pittige middenklassers.

Bentley Arnage T - Bentley Arnage Red Label - Maybach 57 - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Arnage T - Bentley Arnage Red Label - Maybach 57 - Foto © Jim Appelmelk



33 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
die M6 is walgelijk
dat is dan nog netjes uitgedrukt!
kleur is prima, tis de verkeerde auto! :-)
Inderdaad, voor een brandweerauto was de kleur perfect geweest.
Die Bentley en die Lambo zijn inderdaad de beste combo, leuk contrast…
hij gaat wel als de brandweer….maar dat bedoelde ik eigenlijk niet :-)
M6 moet donker van kleur zijn. Als een goed gecamoufleerde jager in het Beierse bos.
Mooi gedaan Jim!
zijn die allemaal in de pc hooftstraat gespot, dan wil ik daar ook wel eens doorrijden
echt leuke serie weer :-D heb zelf laatst nog een quattroporte gezien, wat is dat toch een macfhtige wagen!
sws geweldig spul allemaal.. ben helaas weinig in de buurt van de PC maar verheug me nu al op het begin van het seizoen in Zandvoort en Bloemendaal aan zee, ook altijd genoeg leuks te zien daar..
Nou…supercars zijn enorm moeilijk wendbaar bij het in- en uitparkeren. Je krijgt er enorm veel gedoe mee. Maar mijn complimenten, allemaal mooie combo’s gekiekt! Vanquish vind ik persoonlijk de mooiste…daarna Murcielago en Bentley Arnage T.
Tip voor een goede lokatie om zeer dure auto’s te fotograferen: Op zaterdag of zondag even 5 kilometer over de Nederlandse grens in Knokke (aan de kust) gaan kijken. Lippenslaan, Dumortierlaan, Kustlaan, Zoutelaan & Sparrendreef. Zoiets als de P.C.Hooft, maar dan wat groter en duurder. (Er zit ook een Bentley/RR-dealer in Knokke, dat zegt genoeg).
ik ben daar een paar weken geleden gaan winkelen met mijn vriendin idd place to be
Knokke had vooral veel Duits spul, geen echte fraaie supercars…
kweet slr hoort bij duits spul net zoals maybach
in mijn ogen beide behoorlijk lelijke mormels
en arnage en F430 en continental GT(die ik ook heb gezien)
De GT3 op de eerste foto is een Clubsport uitvoering vandaar de afwijkende spoiler. In november heb ik nog in deze GT3 gereden. Auto beschikte ook nog over een rolkooi en een brandblusser voor de passagiersstoel.
Die GT3 had ooit nog een gewone spoiler, ik heb hem ook twee jaar geleden nog eens gezien en toen zat die er dus nog op, maar nu inderdaad een spoiler á la clubsport, best stoer maar ik spot liever een echte natuurlijk.
Jim weer mooie dikke dubbelspots-aflevering!
Tering macaroni, balharen in sojasaus, wat rijden er toch een bakken rond in zo’n klein landje als Nederlands.
zijn deze foto’s ook weer van appeltje??
!¿!Mats!¿!
geweldige foto’s!

alleen inderdaad jammer van die kleur van die m6!
1 woord. Práchtig!!!!
Op http://www.autogespot.com (ik zag die site vandaag voor het eerst) staan er ook flink wat. Je kunt er ook zoeken op merk/stad etc. Grappig dat je sommige auto’s kunt “volgen”. Een RR Phantom stond bij de jachthaven van Stellendam en later weer op de foto in Bergen (NH). De eigenaren moeten niet zeuren over evt. privacy problemen. Daar vragen ze zelf om wanneer ze dit soort protserige show-wagens aanschaffen.
(Ik heb die Phantom nog niet in levende lijve gezien, maar op de foto’s is het een monsterlijk gedrocht).
Ha die M6 is ven een kennis van mij, de meneer in kwestie is helemaal gek van die kleur rood…..
Zijn vorige auto’s waren ook rood.. Rode X5 4.6i, rode M5,Rode 7-serie, rode Z8, rode Z1….. Laat hem lekker genieten van zijn rode M6…… Jullie mochten willen dat je er in rond mocht rijden…..(jokerp)
Sir Smokalot
Laat me raden, die kennis van je is een echte BMW-adept?!
Mijn complimenten voor de inparkeerkunsten van de zwarte M5, en die standaardvelgen van de quattroporte zijn toch wel erg jammer….
Een erg leuke verzameling dure auto’s weer, wat me weer doet realiseren hoezeer de exclusieve auto’s allemaal in het westen gecentreerd zijn. Het spannendste wat je hier door de bank genomen ziet is af en toe een dikke Porsche…
Wisten jullie dat Winston Bogarde ( http://dump.geenstijl.nl/mediabase/773/85ecbd71/index.html ) af en toe ook eens in een M6 rijdt?
@ Sir Smokalot (ik neem aan sir skamalot?)

Maar dit is geen M6 hoor volgens mij. Het is namelijk een cabrio waar er toch nog geen M6-en van rond rijden???
Ik keek nog maar weer ’s ff op car-spotter.nl, en nu durf ik het denk ik wel aan. Zullen we een – onofficieel – wedstrijdje houden?

Wie z’n auto wordt het meest gespot?! :-P
Fraaie foto’s Jim, doe zo verder
staat er nu een spoiler op die continental GT , of is dat dat mulliner pakket
eerlijk is eerlijk die lamborghini is de mooiste …
de db9 ook wel maar die is iets te zakenlijk voor een lambo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).