Wat kost dat nou, zo’n auto?

Auteur: , 16 Reacties

Autorijden is duur, heel duur! Dat vergeten we geregeld, doordat we gelukkig lang niet altijd het complete plaatje voor de geest hebben, want anders zaten we een heel stuk minder fijn in de auto. Zelf rijd ik al jaren een lease-auto met zo'n handige tankpas, maar ik kan me goed voorstellen wat voor een aderlating zo'n volle tank benzine iedere keer weer is...

Hoewel de brandstofkosten iedere keer heel direct een aanslag doen op je liquiditeiten, zijn er veel meer kosten die bepalend zijn in wat een auto nu écht kost. Zaken als de aanschaf, de afschrijving, onderhoud en reparaties, de autoverzekering, de wegenbelasting, de verzekering en de brandstofkosten spelen een rol bij wat je auto per kilometer kost. Dan hebben we het nog niet eens over de schadegevallen.

De rekenkamer van de ANWB maakte voor ons een berekening, waarbij van zo’n 450 nieuwe personenauto’s een autokostenbegroting gemaakt. Hierin zijn de totale autokosten per maand en per kilometer uitgerekend. Er is onderscheid gemaakt in auto’s op benzine en op diesel. In de berekening is men ervan uit gegaan dat er met de nieuwe auto 4 jaar gereden wordt met een gemiddeld jaarkilometrage van 15.000 km voor de benzineauto’s en 30.000 km per jaar voor de diesels.

De overzichten:
Autokosten benzinemodellen per merk
Autokosten benzinemodellen per voertuigklasse
Autokosten dieselmodellen per merk
Autokosten dieselmodellen per voertuigklasse

Als we even door de lijst lopen, zien we dat dat de Bentley Continental GT met een bedrag van 2,75 euro per km de kroon spant. Daarmee is hij duurder dan de Ferrari F430, want die kost 2,31 euro per kilometer. Met de Smart Fortwo 800 CDI kom je voor 21,1 eurocent per km het voordeligst op je bestemming aan. Een gemiddeld Golfje kost bijna 50 cent per kilometer. Bekijk voor de grap eens wat het ritje naar je werk je iedere dag weer kost. Dat is ongetwijfeld meer dan die lullige kilometervergoeding die je ontvangt.

Toelichting op de berekeningen vind je op anwb.nl.



16 reacties

Hehe moeders panda 1.2 emotion… lo toch weer 30cent per kilometer;) tijd voor kwartje van Kok terug, dan draaien we bijna quite;)
denken jullie dat die prijzen van cent per km ook overeen komen in België of zouden we daar goedkoper rijden per km?
ik woon in belgie jan en tis daar veel goedkoper dan hier
en
autos verduren natuurlijk en de branstof ook toch logisch
Toch wel weer confronterend zulke bedragen. Doet je toch nadenken hoeveel je kwijt ben elke kilometer dat je rijdt..:-[
Wouter (autoblog)
Mocht je geinteresseerd zijn in andere kilometrages of andere modellen, kijk dan op de site van een willekeurige leasemaatschappij. Daar staan ook tarieven op en dat vormt vaak een aardige indicatie van de kosten.
Laten we stellen dat een auto die in deze ANWB test voorkomt in België dan 10cent minder kost per kilometer?

Dus mijn Land Rover Freelander TD4 daar staat 48cent per km dus in België(waar ik woon) zou ik mss 38cent per km betalen of is dit nog minder?
oeps, das toch weer schrikken zoiets… Nederland en autorijden, daar wordt je niet blij van…

En dan komt er ook nog bijtelling om de hoek kijken :(

Mn auto kost volgens dit lijstje 1500 per maand? :( nooit gerealiseerd….
Wanneer je de overall kosten bekijkt, zoals de ANWB gedaan heeft, dan is zo’n auto best prijzig, maar ga eens met je gezin een dagje met de trein en kijk dan eens wat je kwijt bent.
mijn auto kost echt nooit 1750 euro per maand, dus als je veel rijdt slaan deze bedragen per km nergens meer op…
1.12euro per km ik denk dat hier toch iets niet klopt bij hun berekeningen
deze getallen gaan alleen op als je ongeveer 15.000 km per jaar rijdt….. dan zorgen afschrijving en de wegenbelasting en verzekering voor een vrij hoog bedrag per km. Mijn leasebak kost veel minder, maar ik rij dan ook veel meer dan 15.000
als je gwn 2e hands koopt scheelt dat heel veel…
ze hebben bij de diesels erg weinig kilometers gedaan. Als je 80000 kilometer per jaar rijd ben je meteen stukken goedkoper uit
Mijn advies : Gebruikte Japanner op de kop tikken van 5 jaar oud met een kmstand van +-100.000km daarna 5 jaar rijden en weer inruilen. Geen auto kopen boven de 10000 euro en zeker niet met een lening.

Afschrijving + onderhoud + brandstof + verz/WB 5 jaar/20-25K/jaar tussen de 15 & 30 cent /km
(Berekening op basis van -Daihatsu tot luxe wagen -Camry/Accord/Primera)

Gastank is heel rendabel op het moment, met het verschil van bijna een euro op een liter, calorische waarde is lager van LPG dus iets hoger verbruik maar break-even-point is na 1-1,5 jaar gehaald. Inbouw gastank tussen de 1500-2500 euro.

Autorijden hoeft niet duur te zijn, maar als je berekent wat er precies naar de (r)overheid gaat dan betaal je eigenlijk veel te veel!
De link naar benzine doet het niet (meer)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).