Clarkson doet boekje open over Koenigsegg CCX

Auteur: , 26 Reacties


We hadden het al aangekondigd, vanavond weer TopGear op de buis. In deze aflevering zal ook de Koenigsegg CCX voorbij komen en een rondetijd neerzetten op het TopGear circuit. Dat zou weleens de snelste tijd tot nu kunnen worden, maar dat weten we dus vanavond pas. Jeremy Clarkson heeft in zijn column wel alvast een boekje open gedaan over deze supersportauto...

Helaas is ‘ie niet zo positief over de auto die de potentie heeft om een Veyron killer te worden. Op zich is het niet zo moeilijk om een auto te bouwen met meer dan 1.000 pk en een top boven de 400 km/u. Het is de kunst om al dit geweld enigszins fatsoenlijk op de weg te houden. Daar heeft het Volkswagen concern met de Veyron nog de meeste tijd aan besteed.

De Koenigsegg CCX voelt boven de 300 km/u van achteren onzeker aan, waardoor je niet echt harder durft te gaan. Op het moment dat je de remmen flink intrapt, ligt de CCX ook van voren niet als een blok op de weg. Nadat de remmen in Koenigsegg’s mobile workshop waren bijgesteld ging het een stuk beter, maar veel harder dan 320 km/u durfde Clarkson toch niet te gaan. De producer van TopGear wilde de CCX per see op zijn circuit hebben, ondanks dat de auto nog niet definitief af is. Het motormanagement raakte continue oververhit, hetgeen resulteerde in akelige misfire’s. Het mag dus duidelijk zijn dat er nog wel het een en ander aan de auto moet worden gesleuteld.

Toch had Clarkson ook nog iets positiefs te melden. Het spreekt hem bijvoorbeeld aan, dat de CCX geen vleugels nodig heeft om ‘m aan de grond te houden. Dankzij het te verwijderen glazen dak, is er ook ruimte voor basketball spelers, maar ja, dan moet het niet regenen. Over het algemeen is het een opwindende auto om in te rijden en met name het brute motorgeluid is onbeschrijfelijk. De vlammen uit de uitlaat, houden de bumperklevers op afstand. Tot slot heeft de auto ontzettend veel grip, maar let wel, wanneer je de grip toch kwijt raakt, is de slip nauwelijks te herstellen.

Dan nog even wat cijfertjes: vermogen van 806 pk (met speciale bio-brandstof 900 pk), een koppel van 678 Nm, 6-bak, sprintje van 3,2 seconde en een top rond 400 km/u.

Lees de column van Jeremy Clarkson op timesonline.co.uk.



26 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
ik denk niet dat deze auto sneller zal zijn dan de zonda F, hij is iig bij lange na niet zo mooi als de zonda. wel vet dat ze met biobrandstof bijna 100 pk meer eruit halen!
In deze aflevering zal ook de Koenigsegg CCX voorbij komen en een rondetijd neerzetten op het TopGear circuit. Dat zou weleens de snelste tijd tot nu kunnen worden, maar dat weten we dus vanavond pas.
Ze hebben nu een nieuw circuit, en ze gaan wel iets doen om de tijden aan te passen, maar helemaal accuraat zal t nie worden…
deze vind ik wel echt een grave wagen ze.
Geen wonder dat Clarkson niet harder durft , over het algemeen is het een bange haas als het gaat om topsnelheden.
5th gear mag dr dan niet zo gelikt uitzien, z.e toveren over het algemeen wel het uiterste uit de auto
Ik verbaas me dr over dat Clarkson uberhaupt 300km/h heeft gereden :-?
(Dat laat btw niet weg dat de CCX net als de CCR waarschijnlijk een slecht beheersbare/onbetrouwbare wagen is.)
ik vind de CCR een veel mooiere auto dan de CCX, qua design is koenigsegg achteruit gegaan in mijn ogen..
maar ik vind wel dat de CCX een herkansing bij Top Gear als ie daadwerkelijk af is
Die Clarkson is toch echt de typische Mercedes-rijder; het moet wel hard gaan maar je moet er niet al teveel moeite voor hoeven doen. Tiff Needell is in mijn ogen toch meer de ‘echte’ sportieve autorijder (OK, hij is dan ook coureur). Echt autorijden is hard werken…
“De producer van TopGear wilde de CCX per see op zijn circuit hebben, ondanks dat de auto nog niet definitief af is”

Waarom ga je uberhaupt een auto ‘testen’ in je programma als ie nog niet eens af is ?
Waarom ga je uberhaupt een auto ‘testen’ in je programma als ie nog niet eens af is ?

Stephan – 07 Mei ’06 – 15:10

Das Top Gear ;) ..
als het maar lachen is.. en TG is ook het beste Autoprogramma.. :)
en altijd de nieuwste Auto’s (wel allemaal in de Hoogste Prijsklasse)
de Humor en de Onderwerpen die Nergens op slaan.. dat maakt Top Gear het beste Autoprogramma!..
ze zijn de helfd van de tijd niet serieus..
alleen maar ouwehoeren.. :P

(jokerp)
Ik vind t ook vreemd dat ze m al gaan testen als tie nog nie af is… Ik bedoel dat doen ze bij andere auto’s tog ook nie… Als ze nou gewoon een serie wachten en in de volgende serie een echt goed exemplaar gebruiken…
Haha de stig die door de bandenstapel vloog:-P
en ook nog eens die carwash die in brand vloog, het nieuwe seizoen belooft weer wat moois:-D
Wist ik al lang op voorhand dat die ccx niet het record kon verbreken van de zonda f.

De koenigsegg heeft niet zo’n beheerst weggedrag en natuurlijk zonder spoiler vanachter voor die auto op de weg te duwen, zit je wel een stuk beperkt.

Vond ik wel goed van koenigsegg dat ze na de test van top gear, een en ander gaan veranderen, onder andere die spoiler erbij zetten.

Kon wel niet verstaan wat ze nu anders hadden gedaan de laatste poging van the stig, toen hij daar in die bandenmuur vloog?Volgens ik hoorde hadden ze toch iets veranderd?
Nee, eerste rondje was ie aan het shortshiften, en de stig beweerde zelf dat als ie wat meer risico zou nemen in de bochten en langer zou doortrekken, dat ie dan sneller kon zijn, maar zoals te zien was, ging dat niet helemaal goed…

al met al een pracht van een wagen om te zien, en die superchargers die gieren wel van hier tot yesterday in die incar shots met jeremy…
(*&^@*&^%$#(*%$#(&^%$##@ vervloekte (*&Y(*&%^## peeep :( heb die shit gemist. Ik had gewoon de wekker op me mobiel moeten zetten mja was ik te dom voor. ik kijk meer beeldmateriaal via autoblog.nl dan dat ik ouderwets tvprogramma’s zit te kijken dus dat zegt genoeg.

Iemand enig idee welke tijd de koenigsegg reed? en of jeremy in de uitzending er nog wat in zag of net als in de voorbeschouwing de boel te wiebelig is?

hopelijk kan koenigsegg alle minpunten van jeremy clarkson wegwerken want wat mij betreft is koenigsegg toch wel de top.
De koenigsegg deed de rondetijd in 1.20 minuten, en de stig beweerde dat als er een vleugel op de achterkant van de wagen zou staan, dat hij er nog 4 seconden zou afkrijgen, en zou hij sneller zijn als de nr 1 : de pagani zonda f, die de rondetijd heeft in 1.18 seconden.
Euhm, 1.18 minuten uiteraard ;-)
Heeft iemand al enig idee waar de uitzending terug te zien is? Kon hem namelijk niet helemaal kijken. Bij voorbaat dank!! :-)
“vroeger” was op dinsdag om 9 uur geloof ik altijd de herhaling op bbc2. ik weet niet of dat nu ook weer zo is, moet je maar ff op internet zoeken.
Misschien morgen al op bittorrent…
@Donny, mastermind, ea: http://www.mininova.org/tor/303486
thnx!!!! ben meteen aan het downloaden.


Jammer van die spoiler dan hopelijk maken de mensen van koenigsegg in de uiteindelijke versie er nog een spoiler plus verbeteringen aan remmen en dergelijke en dan hoop ik meteen ook dat top gear de uiteindelijke versie ook nog test!!
Deze is groter (en misschien dus een betere rip): http://www.mininova.org/tor/303374
was de mc 12 ni op nr1
aflevering net gecheckt. Het was mijn wens dat ze er een spoiler op gingen zetten en nou blijkt het nog het plan te zijn ook:) mooie crash trouwens!!!
De video staat inmiddels op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=kBzJdoBky1Q
@silasse : nee, die staat op de nr 2, de pagani zonda f staat op 1.

http://www.topgear.com/content/tgonbbc2/laptimes/thestig/
de bukati gaat veel sneller dan jullie denken hij gaatbinnen 2.5 sec naar de 1ookm 1000pk
Top snelhijd 407km

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).