Rij-impressie CLK DTM AMG

Auteur: , 63 Reacties


Ons leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Na gezellig een bakkie te hebben gedaan bij de AMG specialist ASV, mochten we ook nog een blokje om met de CLK DTM AMG.

Het zij vergeven als je in eerste instantie denkt dat je niet onder de indruk bent van deze gepimpte CLK. Maar deze auto is meer dan de som der delen. De combinatie van uiterlijk, de AMG motor, een gestript interieur en een fantastische wegligging maken duidelijk dat je met iets bijzonders op pad bent. Dat werd ons nog duidelijker gemaakt door dat regelmatig mensen foto’s maakten van de CLK, één er van verscheen zelfs op Autogespot. De CLK DTM AMG verlaat overigens de Mercedes fabriek als CLK 200, waarna Hans-Werner Aufrecht (de A uit AMG) er mee aan de slag gaat. Zijn nieuwe bedrijf H.W.A. GmbH bouwt ook de echte DTM auto’s.

Mercedes CLK DTM Amg motorkap open
Qua rijden kunnen we kort zijn: WOW! Iets langer kunnen we er ook over schrijven. We zijn zeker wat gewend (Brera, A8, AM V8, DB9, SL55 AMG en 911 Turbo), maar de CLK DTM AMG is toch echt iets bijzonders en niet alleen omdat er maar 100 van zijn gemaakt.
Mercedes CLK DTM AMG driekwart
Het begint al bij de kennismaking, de sportiviteit druipt er vanaf. De voorspoiler is laag en de voorbumper met zo veel luchtgaten lijkt kleine kinderen en huisdieren van het asfalt af te willen schrapen. Schuin van voren knallen bovendien de verbrede spatschermen het universum in. Er moet tenslotte ruimte worden gecreerd voor dik lichtmetaal en dito banden en remmen. Voor staat de CLK DTM AMG op 255/35 ZR 19 en achter op 285/30 ZR20 banden.

Mercedes CLK DTM AMG achterkant
Liggend op de grond achter de auto (we hebben wat over voor onze lezers), blijft het sportieve beeld ferm overeind. Twee dikke uitlaten, de brede banden en koolstofvezel spoiler op de achterklep zijn hier geen uiterlijke sier.

Al na de eerste meters wordt nog duidelijker dat dit geen standaard Mercedes Coupé met automatische versnellingsbak is. Alles in de auto praat tegen je: “Het kan sneller, ik kan nog meer, dat rechterpedaal mag verder naar beneden.” Het onderstel is hard, maar nog net niet oncomfortabel. De besturing is erg lekker, alleen de draaicirkel is gigantisch. Zoek voor het straatjekeren maar liever een plekje waar je dat DTM-style met rokende achterbanden kunt doen.

Mercedes CLK DTM AMG motor
Nadat de motor netjes opgewarmd was, werd het tijd om eens te gaan proeven hoeveel 582 pk nu precies is. Dat opwarm proces is overigens prima te volgen met behulp van de thermometers voor koelvloeistof, olie en de olie voor de versnellingsbak.

Plechtig hadden we onszelf beloofd enig respect te hebben voor de snelheidslimieten, een rijbewijs is tenslotte erg handig. En toen ging het rechterpedaal voor het eerst helemaal naar beneden. De versnellingsbak schakelt soepeltjes twee-drie versnellingen terug en tegelijkertijd begint er een voorwaartse versnelling die niet zou misstaan in een achtbaan. De sprint van 0-200 legt dit kanon af in 10,9 seconden. Van 80 tot je rijbewijs kwijt (170+ dus) in een tel of zes, door de G-krachten lukte het helaas niet de stopwatch te bedienen.

Mercedes CLK DTM AMG zijkant
De tractie is overigens erg goed, alleen bij een sprintje op een snelwegoprit flikkerde het lampje van de tractiecontrole lampje enkele keren. Toen reden we pas 90. De wegligging is meer dan goed, maar toch waren we niet erg geneigd te gaan experimenteren. Met 582 pk en 800 nm in combinatie met alleen achterwielaandrijving, wil de CLK best een stapje opzij zetten.

Mercedes CLK DTM AMG interieur
Dan de hamvraag: kun je een DTM auto dagelijks rijden? De CLK DTM AMG in ieder geval wel, al zijn de kuipstoelen met vijfpuntsgordels niet erg praktisch voor vrouwen in een galajurk. Een achterbank zit er ook al niet in, maar wel bevestigingspunten voor een imperiaal. Alleen nog winterbanden in de goede maat en met de skies op het dak cruise je zo met 320 op de klok naar de bergen. Net als het gros van de Mercedessen is deze CLK uitgerust met een automaat, maar dan wel een erg fijne. De bak wordt aangestuurd door snellere software en lijkt ook nog eens direct de lockup te gebruiken na het schakelen, zo direct werkt het. Voor de liefhebbers zitten er nog flippers achter het stuur, die slechts een subtiel tikje nodig hebben om van verzet te wisselen.

We hebben (eindelijk) ook een kort filmpje van eigen hand, klik op het plaatje:

En nog even de cijfers om mee af te sluiten: de topsnelheid is begrensd! op 320 km/u, de sprint naar de 100 wordt in 3,9 seconden afgelegd en zonder belasting kost de CLK DTM AMG 203.000 euro.

Meer lezen? Dat kan op de AMG website of bij het integrale persbericht op WorldCarFans.



63 reacties

Ik had hem ook al op de autorai gezien waanzinnig mooi, normaal ben ik helemaal niet weg van Benz. Ik ben erg jaloers op jullie, dat je dit mag rijden..
Michiel van den Brink
Leuk artikeltje, jongens!
Mijn complimenten!
Erg leuk om te zien dat Autoblog.nl steeds serieuzer wordt genomen en dat jullie serieus testmateriaal ter beschikking gesteld krijgen.
Ga zo door!
Over dat filmpje : wat een sound van die motor !!!
Ja top verhaal! Autoblog brengt jullie wel in hele lekkere auto’s zeg. Vooral doorgaan!
en dan bellen ze ook niet ff hè? toch jammer ;-)
Top verhaaltje, gave bak, lekker absurd!
Keuzes, keuzes, keuzes Woody… Ik voel je pijn, want ik kon helaas ook niet mee. Staat ook zo raar wanneer je daar met 5 man komt aanzakken, terwijl je een auto met maar twee sportstoelen aan de tand gaat voelen. Misschien wanneer een keer met een grote MPV op pad gaan, maken we er meteen een Autoblog bloggersdag van. Of wanneer we straks nog groter zijn (kan dat dan?). Dan hebben we natuurlijk naast onze eigen “Stig” minimaal een cameraman, geluidsman, verlichtingsman en regisseur bij ons. ;-)
Mag ik dan ook mee?
ben bezig met een vette en *erg* grote bak, daar kunnen wel meerdere mensen in mee ;-)
Met dank aan Cees Hendriks en de A50(waar geen flitser te vinden is, maar wel een prachtig stukje ZOAB)
ik wou dat ik er bij was:-[
Als je de CLK AMG DTM coupé in het echt wilt zien moet je over een maandje naar EMA eindhoven gaan, daar staat er een.
Of je rijdt gewoon naar Veghel, ASV, en loopt de de SterOcassion zaak van Cees binnen. Staat hij 9 van de 10 x.
Als je dan toch naar Cees gaat, dan kan je beter naar de SLR kijken :D
Wat een gave bak zeg! Zou er ook zo een stukje mee willen toeren…. Weet iemand trouwens wat voor nummer onder die video staat. Ben het ff kwijt.
Achterspoiler eraf en die auto is af!
top artikels zoals deze zijn echt wat autoblog maakt! ga zo door jongens
@Stylez: achterspoilers eraf en de auto gaat eraf…… dan is het weggedrag ineens één en al ellende…. dus die moet er op.
Wat een beest zeg :D
Zou ik ook wel een keer mee willen rijden man!!!!!!!
jaja, oppassen dat je rijbewijs geen gevaar loopt, ik zie het….. bij welke snelheid was dat ook alweer? ;-)
Zeker vet, heb t normaal nie zo op mercedessen, maar dit is tog wel bruut…

@Robin: Dat nummer is: Pharell ft. Gwen Stefani – Can I have it like that
Kun je jezelf in bedwang houden met al dat potentieel onder het zitvlak???? :p
!¿!Mats!¿!
die is mooi!!!
LoL

Jullie zijn meteen gespot tijdens jullie testrit…
Heerlijk die auto, alleen dat gebrul al mmmm.
een vraagske heeft dit echt een goede handeling
beter dan een m6?
waarom mogen jullie weer in één van mijn favo’s rijden :(
niet eerlijk, ik ga een klacht indienen B)
@Silasse: de M6 is een straat auto die je eventueel ook mee zou kunnen nemen naar het circuit. De CLK DTM is een racewagen die de straat op mag….. wat denk je?
a zo woody
kdacht dat het meer een auto is voor straat
maar dan wel kei snel.

peace out
@Rik & DDK: inderdaad!
Dit was de spot tijdens de rit: http://www.autogespot.com/viewimages.php?id=68c56a829
deze is ook al gespot de cabrio versie
de mercedessen zijn de lelijkste wagens ooit en de traagste ter werleld.

(mercedes-fan)
@kleemann: als je werkelijk een mercedes fan bent, zou je zoiets niet zeggen…

Ok, vroeger was mercedes beter ( betrouwbaarder ), maar om ze lelijk en traag te noemen?

Ga eens bij google afbeeldingen zoeken naar “cl65 amg” en “sl65 amg” en na je een paar afbeeldingen bekeken hebt, plaats dan hier nog eens een reactie…

Oh ja, zoek anders het bewuste filmpje van top gear op waar jeremy clarckson de cl65 amg test.Als je dan nog traag durft roepen??Ik weet niet hoor, 1000Nm koppel vanaf 2000 toeren per minuut zal wel vrij snelle resultaten geven denk ik…
Leuk artikel, klasse. De auto is ook zeker niet mis, persoonlijk zou ik toch liever een gelijkwaardige bmw hebben, maar ik zou een ritje in dit apparaat zeker niet afslaan :)
mercedessen zijn de mooiste wagens ooit en de snelste ter wereld.

dank u simonmc voor mijn vertrouwen terug te halen in mercedes.

en nick jij bent zeker een bmw-fan i can sense it.
Als je de CLK AMG DTM coupé in het echt wilt zien moet je over een maandje naar EMA eindhoven gaan, daar staat er een.

Kenny – 10 Mei ’06 – 12:24


dat is bij lange na niet zo vet als hem in het echt zien én horen!
jl. 9 december heb ik ook in een CLK DTM AMG gereden. bij Rosier in Oldenburg.
ben sinsdien smoorverliefd.
de vorige was prachtig alleen vind ik het spijtig dat de nieuwe (63AMG) maar evenveel pk’s heeft voor een grotere moter
VET! beste en schoonste in zijn klasse!
wat een geluid:|
@Tim

Sorry voor de superlate reactie, maaruh :D M’n pa heeft hem dus besteld, dus dat zien en horen en rijden komt wel dik inorde hehehe
uhh… ut is een 4zits
Super,
afgelopen zondag ben ik met de CLK DTM AMG op pad geweest richting Zandvoort. . . .
ook als bijrijder weer genoten.

met dank aan ASV Mercedes Benz
Inmiddels is bij ASV een cabrio CLK DTM AMG te bewonderen. Een SUPERgave auto.
Je kunt niet rijden man, dat invoegen leek echt nergens op.
Bijna net zo leuk als ons filmpje :-)
btw…. de nieuwe CLK63 AMG als F1 pacecar…
http://www.youtube.com/watch?v=FjsxK6jPtN4
Aardig filmpje op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=QWKqY0v8ndI
en toch is het niet de top CLK ;-) 0-200 in minder dan 10 seconden tegen de bijna 12 van deze DTM amg……. De “Clk” GTR….

http://www.youtube.com/watch?v=1LDDl6xjP30
Wat een monster!
Ook iets voor vrouwen achter het stuur?

PS. Leuk filmpje heren! Gaan we dat vaker doen?
Idd een stoere auto al vind ik het iets over the top. Wat ik me afvraag, dat ding heeft een topsnelheid van 320 +, maar geen diffusor? De meeste snelle auto’s hebben zowel een spoiler als diffusor, maar op deze MB zit ook wel een enorme spoiler, dat compenseert waarschijnlijk…
Vandaag bij ASV geweest. Bijzonder prettig te woord gestaan, hier kunnen vele andere collega MB-dealers een voorbeeld aan nemen!. Sterker nog, men reed bovenstaande CLK DTM speciaal voor ons (mijn pa en ik) voor, en dat terwijl wij niet eens “serieuze” klanten waren. Mocht het ooit een AMG worden dan zal ie hoogstwaarschijnlijk hier vandaan gaan komen.

Tevens vandaag bij EMA geweest, daar stond de CLK DTM cabrio (nog steeds).
In Almelo staat een cabrio
ik vind dit de mooiste die er bestaat top werk van mercedes
CLK DTM AMG lover
Kan ik jullie filmpje ook downen?
212 zag je dat hoe snel geweldig .
prachtige auto met een prachtig circuitleven en een prachtige AMG afkomst :P , en ik ben niet een overdreven mercedes fan maar dit is al iets anders :P

maarre, kan iemand mij het nut uitleggen van een auto te begrenzen op 320 KM/h ?!? , als je dan al sterft toch liever tegen 330-340 dan tegen een begrensde 320 , dit heeft toch niet veel met veiligheid te maken denk ik, dat begrenzen
@db: Banden en zo.
ik heb in die clk dtm amg gezete en dat was de mooiste dag van mijn leven
ik heb ook in de cabrio gezete en die andere vette wagensdie bij ASV staan
er rijdt er één van in nederland en ik heb hem gisteren gezien (en gehoord) : )

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).