Fiat Seicento niet te klein voor Novitec

Auteur: , 52 Reacties

Tuner Novitec kennen wij toch vooral van het opleuken van Alfa Romeo en Ferrari, maar ook met je Fiat en Lancia, kun je er terecht. Zelfs deze Fiat Seicento was niet te klein om even flink onder handen genomen te worden. Ondanks dat de auto z'n uiterlijk niet echt mee heeft, hebben we hier te maken met een serieus stadsbommetje...

Het was behoorlijk priegelen onder de motorkap, om de dubbele turbo een plekje te geven. Het resultaat van dit priegelwerkje is een boodschappen wagentje voor mama met een brute 194 pk onder de kap. Waar mama vervolgens die boodschappen moet laten is nog even de vraag, want de achterbank moest wijken voor de verstevigingsconstructie. Novitec wil daarmee voorkomen dat de 194 pk’s het karretje volledig uit elkaar rukken, want van een normale gewicht/vermogensverhouding is écht geen sprake meer aangezien de Seicento standaard niet meer dan 710 kg weegt. Natuurlijk heeft de auto tevens grotere remmen gekregen, want het idee van scheuren in een bakkie zonder kreukelzone is een stuk prettiger wanneer je weet dat je ook weer kunt remmen. Verdere details ten aanzien van de prestaties ontbreken helaas.

Fiat Seicento Novitec
Fiat Seicento Novitec



52 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
jezus, wat een misbaksel :|
maar wel lekker veel power voor zo’n wagentje
snap echt niet dat ze zich met zo’n auto bezig kunnen houden :P
wat is de snelheidslimiet IN de supermarkt?
Sterker nog, ga maar eens naar Novitec.com en zoek maar naar de Fiat Panda;)

voorlopig alleen maar optisch, maar ik weet al wat ik volgend jaar aan moeders ga geven voor moederdag;)

http://novitec.net/com/pandagal.htm
bij een panda kan ik me tenminste nog wat voorstellen, maar bij deze seicento echt niet
wie wil zo’n goedkoop *** autootje nou tunen?
gaatjenixaan
hahahaha grappig ding lijkt op een supermarkt karretje
als je uitgaat van een gewicht van rond de 800 kilo dan moet dit autootje onder de 6 seconden naar de 100 kunnen sprinten als het een beetje lukt om de 194 pk en al dat koppel (twee turbo’s remember) op de weg krijgen. Ik heb er de cijfers van de lotus elise/exige bij gepakt en dan kom je tussen de 5 en 6 seconden uit. Topsnelheid zal zeker dik boven de 200 liggen (voor wie het durft).
Amai, wie al ooit met een seicento gereden heeft kan het zich voorstellen wat het zou geven als er 194 paardjes in de motorkap liggen te steigeren. Kzou er wel eens een ritje mee willen maken.
En ook de Lancia Ypsilon is niet te klein:
http://news.caradisiac.com/Lancia-Ypsilon-by-Novitec
das nogal een snelle bakske zenne.
waar kan ik de specs mss vinden ben benieuwd
grappig maar kleintjes zijn niet gemaakt voor te tunen tis wel leuk
rij zelf een cinquecento turbo met een .2 motor van een punto
de mensen weten nie wat ze meemaken als je ze inhaald of uitdaagd!!
als jij daar staat met je dikke bmw en je word snot gereden door zo’n klein ding
ik zie de humor er wel van in!!
Met een dikke BMW blaas je dat cinquento geval van de weg, dus doe geen moeite met 194pk…

Toch nog steeds wel geinig bakkie, maarja hij blijft een beetje lelijk…
Beste Koen,
Denk dat jij nog stil staat als herman al lang vertrokke is, hier geldt de wet van de natuur.
Hoe lichter de auto des te sneller is deze weg,jij zal toch eerst die duizend kilo in beweging moeten brengen ondanks je meer peekaas, dus verliezen ga je toch.
Heb zelf een Fiat Uno Turbo,net 840kilo en ruim 140 pk, geloof me heel wat dikke bakken heb ik al eraf gereden (laatst nog een BMW 328Ci en zelfs op top kwam die niet in de buurt),sprintje van 0-100 gaat binnen de 8 seconden.

Ik zou zeggen trek je conclussies.
inderdaad grote smurf.
mischien dat ie na een sprint van 0 tot 100km/u in de buurt komt maar niet voor die tijd hoor!! binnen 7seconden aan de 100 ja
word echt nie verwacht van zo’n auto!!
Cuore sportivo
ik zou eentje aan mijn schoonmoeder geven …
Haha geinig bakkie.

Nee..

tis een doodskist!

Zo een seicento is véél te klein om 200+ mee te gaan
@Grote smurf.
Die 7 seconden is allemaal wel heel mooi, maar geef nou toe, wie geeft er nu geld uit aan zo een auto? Standaard, tot daar aan toe, dat is je eigen smaak, maar ik denk niet dat iemand echt geld gaat uitgeven om zo een ding te laten tunen.

Geef mij dan maar liever een benz, of een bmw desnoods zelfs, maar geen fiatje, da’s gewoon not done. Als je een kart wil koop je maar lekker een mooie Lotus Elise!
Kick ass Cinque. Alleen voor de stadracers aan te raden.

Tank is leeg voordat de motor warm is en de voorbanden al weggerookt na 3 stoplichtsprintjes…… ;-)
het moet natuurlijk een Seisenso zijn….
Cuore sportivo
jaja benz of mers of audi of vw … die auto’s leven niet meer, alles is weggefilterd zodat je niet echt meer rijdt, leuk ?! tuurlijk leuk, als je 80 bent !!
J.J. van Ramshorst
Een jaar geleden had ik een novitec turbo besteld voor de fiat seicento. Deze kon helaas niet geplaatst worden voor MPI , enkel voor de oudere eerste uitvoering met Single Point Injectie. Daarbij ging het om 114 pk en 0 tot 100 in 8,5 sec. Gewend aan 2.0 16V wilde ik enkel, omdat het wagentje voortreffelijk spoort op glad geasfalteerd wegdek ( de grote weg dus ) meer acceleratie boven de 100 km/hr. Hij rolt wel uit tot dik 150 echte km, +/_ 130 is zonder veel herrie prima te kruisen, maar de acceleratiepuf is er dan volledig uit.

Ondanks de geringe spoorbreedte is de wegligging voortreffelijk en dat komt door een laag zwaartepunt met een korte harde vering en onafhankelijke wielophanging. Onvermijdelijk hard en bumpy op slecht wegdek. Een kart.
Voorin zitten grote mensen beter dan in een fiat panda door meer ruimte in de breedte voor je benen en je schouder. Op en neer naar Marseille met de kleine
fiat was geen straf. Een heel redelijk comfort vooral ook door een fijn, stil en soepel en zuinig motortje en vrij goede stoeltjes. Achterbank eruit en je hebt een 2 persoonswagen met 900 liter bagageruimte. Wasmachine past erin.
Voor 2 personen heb je functioneel gezien niet meer nodig.
Dan is er veel gekrakeel over de passieve veiligheid. Op de snelweg tussen al die zware vrachtwagens heb je die gewoon niet. Dan moet je een Hummer gaan rijden.

Nu dan een twin turbo tot 194 pk. Absurd. Peperduur speelgoed door allerlei
noodzakelijke aanpassingen. Om over de slijtage , revisie en reparatiekosten
maar te zwijgen. Het koelsysteem zal dat ook niet aankunnen. Bak ellende.
Dit is voor freaks , hobbyisten die graag sleutelen.
Waarom komt novitec niet met een wat kleinere betaalbare uitvoering met een
goede praktische bruikbaarheid ?
Ik heb zelf een fiat 126 en ben al een tijdje op zoek naar 12′” of 13″ inch licht metalen velgen. kan iemand mij verder helpen. email adres: [email protected].

alvast bedankt!!

Met vriendelijke groet,

Nick
Ik rijd zelf in zon zelfde blauwe seicento novitec turbo met enige mods, waar ik nu 115pk uithaal op 700kilo….

Zal je wat vertellen rijd liever in mijn boodschappen autotje dan in zo’n ”dikke” bmw…

En zeker voor in de stad is het gewoon dikke lol van stoplicht naar stoplicht ;)

En dan niet te vergeten wat je kwijt bent voor zon seic turbo aan wegenbelasting etc..
het kost gewoon niks :D
J. van Ramshorst
De Novitec turbo voor een Seicento die ik een jaar geleden bestelde kon enkel geplaatst worden bij het oudere type met monopoint injectie. Is hij nu ook verkrijgbaar voor MPI ?
Nope is nog steeds alleen verkrijgbaar voor single point injectie.
Seicento tuner
hoi allemaal k heb zelf n seicento turbo 710kg 108 pk t rijd super dat s nog maar standaart.k ben nu bezig met audio achterin aan t inbouwen ook bij mij is mn achterbank weg. er komt nog een NOS systeem in als k dat zal gaan gebruiken kom k op 162 pk uit maar dat doe k niet! k bouw mn auto uit voor de show! je ziet altijd die golfjes hondas en al die andere standaart uitgebouwde wagens echt saai!!! wie bouwt er nou een seicento uit? ik! novitec uitlaatjes novitec frontbumper verlaagd nog geen velgen kuipstoelen enz enz k kan niet meer stoppen met tunen! voor de liefhebber kom maar naar autoshows je ziet me vanzelf! groeten!!
he best wel vet ik wil er ook een gaan koppen allen ik zoek nog sites enz allen de muziek dinge heb ik al van sub 5000 watt en een versterker van 6000 watt daar heb ik al meer dan €10,000 dus ik begin met een klein goed koop autotje stuur effe wat sites door dankje
Blijft natuurlijk een Fiat….. mooi maar geen kwaliteit
ik heb een seicento mpi sporting abarth sinds bijna een jaar.
auto had maar 21000km en was 5 jaar oud het ding kostte me nog geen 4000 euro met jaar garantie (en hoeveel kost een lotus elise???)

leg er een turbo op, intercooler, raceradiateur (verlegt naar midden van bumper zodat uitlaat niet zo dichtbij is) en betere waterpomp (elektrisch), aem of motec computer, spec zuigers en stangen, kleppen, klepveren en nokkenas, koppeling, bredere velgen en (toyo proxes R) banden en verlaging en stabilisatorstang en voor een totaal aan 12530 euro heb je een wagen die +- 205 pk kan leveren tegen 7300rpm (uitgerekend op pc progr. en met mechanica en andere vakken) en hoeveel kost die lotus alweer?

door de aem computer kan je starthulp (anti-wielspin) en het knalknal-systeem gebruiken of andere methoden om turbo aan gang te houden, gebruiken bij sprintje,
je kan turbodruk afregelen vanuit je zetel, zodat je ook bijna zonder turbodruk kunt rijden (zuinig) of met 0,3 bar bijvoorbeeld of zelfs tot 7 bar als je zo gek bent
maar je hoeft je dus geen zorgen te maken ivm slijtge of zo want die top pk’s gebruik je maar heeeeel zelden dus blokje ziet niet enorm af
door computer ook cruisecontrol mogelijk, watersprayers, motorcontrole, ….

afgezien van de synchromesh die door de vorige eigenaar om zeep is geholpen (hand op pook laten leunen) loopt dat ding super
redelijk zuinig ook al heb ik een zware voet

had eerst toyota celica 1600 van 1991 en dat is zoals geweten gewoon een bijna perfecte wagen op het vermogen na
dus….
was aanpassen aan seicento, maar na een paar dagen ook hier verliefd op geraakt en ik moet zeggen dat de kwaliteit enorm goed is voor het geld en de commentaar die degenen geven die er nog nooit een hebben gereden of gehad

afgezien van de thermostaat, die je beter af en toe voor de zekerheid kunt vervangen (kost 20 euri) gaat zo’n seicento gewoon nooit stuk
ik ging bij dealer een werkplaatshandboek bestellen en zijn antwoord was: jongen, bespaar je het geld, er komt toch niets aan die auto, en moest er toch OOIT eens iets gebeuren, dan kom je maar een kopietje nemen
Hij had nog nooit een sei binnen gekregen die echt stukken had!!!

DIT IN TEGENSTELLING TOT BMWs, MERCs, AUDI, VW en ford, waar je constant mee in de garage staat en ik kan het weten ik heb bij ford gewerkt, en in vrije tijd help ik mee in garages nu bij vw en merc (elektronica en mech probleem oplossingen)





met zijn 55pk standaart gaat dat ding echt wel super vooruit, dat verwacht je niet

ben al van noorden belgie naar magny-cours gegaan met de sei met drie man, twee 33cm subs en composet in doos, 10liter naft-tankje, 8-persoonstent, 3 luchtmatrassen, elektrische koelbox, kleren, 4 slaapzakken
en we hadden nog plaats over!!!!!!!!! doe dat maar eens met zo n stomme bmw of merc sedan

natuurlijk is ie niet zo veilig als een ander, maar daar moet je rekening mee houden en tegen 200peruur heb je NOOIT iets te zeggen

sommigen vinden hem lelijk, nu ik ben super japanner fan, maar ik vindt dit een keimooi en best racy uitziend karretje
gewoon kwestie van smaak

ik vindt fransozen bijvoorbeeld maar zeer zelden mooi, zijn nog veel minder kwalitatief gebouwd, gewoon kut
en die andere wagens zijn meestal inderdaad volledig uitgefilterd, daar kun je toch geen RIJplezier meer aan beleven?

en het standaard kitje van abarth is eigenlijk perfect om niet al te veel op te vallen maar toch sporty eruit te zien

en trouwens, het model lijkt in grote lijnen op de vw polo’s, de ibiza’s, de punto’s, de ….. alle kleine hatchback’s zien er ongeveer hetzelfde uit als een sei, dat is eenmaal het concept
dus als je een sei echt lelijk vindt, dan wil dat eigenlijk zeggen dat je niet van hatchbacks houd

i rest my case

zelf heb ik al fk regelbare verlaging, bellini 16inch velgen, 60literkist met twee focal 33cm polyglass 33V1 subwoofers, composet focal 165 polyglass moet nog worden ingebouwd in polyester dicht kist in voordeur, audison lrx1400 versterker

waarmee ik wil zeggen dat je best een sei kunt tunen en dat dat niet belachelijk is of dat je daar gek voor moet zijn en welke wagen je ook tuned, het is eigenlijk weggegooid geld (bij verkoop, maar ik snap nooit dat iemand zijn getuned bakkie kan verkopen na zoveel werk)

wat nog het meest belachelijk is dat zijn die kerels die een trage diesel (EN ALLE DIESELS ZIJN TRAAG!!! want je moet een 1600turbodiesel vergelijken met een 1600turbobenzine en niet met een 1600naft zonder turbo en dan wint de turbobenzine weer met gemak!!!!!!!!!!!!!)
en als je over zuinig begint te zeuren: als ze al dat geld dat ze in de dieselmotoren staken eens in benzinemotoren hadden gestoken, dan waren die nog veeeeel zuiniger en krachtiger
(er is een totaal nieuw motorconcept bedacht gewees dat uit een 1000cc benzine 480pk haalde bij verbruik van 2liter benzine op 100km, maar dat heeft shell opgekocht om brandstof te kunnen blijven verkopen)
en als je weet dat 1liter diesel maken 3 keer duurder is dan 1l naft, en dat het de taksen zijn die naft duuder maken, dan ligt de fout bij de regering en wanneer de taksen normaal verdeeld zouden worden, dan zou naft veel goedkoper zijn aan de pomp dan diesel en zou het dus voordeliger zijn om een meer verbruikende benzine te rijden dan een zuinigere diesel waar de diesel dan 3keer duurder is

en die nieuwe dieselmotoren veroorzaken immens veel kankerverwekkende roetdeeltjes en andere stoffen, veel meer dan bij benzine.
en roetfilters zijn tijdelijke oplossingen want die vangen roet op, en daarna worden de filters vervangen en worden de volle filters verbrand en dus komt de roet weer 100procent in de lucht terecht!!!!!!!!!!!!!!!

dieselmotoren zijn dus helemaal niet goed voor het milieu!!

daar hebben we op de internationale ontmoetingsdag op onze school (hogeschool kare de grote) een thesis over voorgedragen en iedereen ging aan het einde ervan ermee akkoord.
ook professoren en politiek raadgevers aangaande milieu en techniek alsook industrieel afgevaardigden!!!!!!!!



de groeten
aan J.J. van Ramshorst en turbosmurf en eenieder die het wil weten:

de mpi heeft twee lambdasondes, de spi maar 1

daardoor zegt novitec dat de tubokit niet op de mpi past, maar dat gaat dus wel. novitec mag dit niet zeggen, want dan zijn ze strafbaar bezig.

waarom dient de eerste lambdasonde?
* om te zien of het luchtbrandstofmengsel juist is (ingespoten geweest) en indien nodig wat aan te passen
deze sonde MOET aanwezig zijn anders loopt je motor slechter en kun je thermische en mechanische schade aan je motor krijgen

waarom dient dan die tweede sonde?
* die dient om te checken of je katalysator nog in orde is. niet meer en niet minder

wat kun je doen?

1) je plaatst de tweede sonde iets verderop in de uitlaat dan de eerste, je moet dan wel een gat boren in de uitlaat en er iets op lassen (bijvoorbeeld een moer of een buisje en dan een draad in tappen) zodat je de sonde erin kunt draaien
voor het standaart ecu kun je best een katalysator tussen de beide sondes in bouwen zodat de tweede sonde een constante waarde afgeeft maar je kan de ecu beter door een racecomputer vervangen en dan heb je daar geen last meer van

het kan geen kwaad als je geen kat steekt en de standaart comp gebruikt, maar dan kan er een kleine foutcode of zo optreden in de ecu

2) de eerste sonde meet de hoeveelheid pure zuurstof in de uitlaat, en geef een hiermee overeenkomende spanning af (ben even de waarden vergeten, maar die zijn bij iedere wagen gelijk)
dit uitgangssignaal is dus niet constant, maar wisselend
de tweede sonde staat bij een standaard wagen na de katalysator en geeft een (+-) constante spanning af zolang de kat niet stuk is
je kan dus de ecu laten denken dat er een kat aanwezig is alsook de sonde en dat die in orde zijn, door de sonde te vervangen door een spanningsgever die constant die waarde afgeeft (je kan ook gewoon 12V nemen en weerstand tussen zetten tot je de waarde bereikt)

dan heb je dus maar de eerste sonde nodig en die kan je wel in de uitlaat van novitec steken
@davy: 200pk met een sei, heb je wel 2turbo’s nodig net als novitec doet!
radiateur verplaatsen naar achter ed.
7 bar boost haha gaat nooit lukken met een 1.1 blaas je zo alles kort!
rij zelf een cinq turbo, standaard staan de cin’q en sei’s op 0.5bar.
tot een bar of 1 – 1,2 is het denk nog wel tedoen maar dan houd het op hoor!!

zelf rijd ik een cinq met een punto 60 motor (1242cc) en me turbodruk verhoogt naar 0.7bar ongeveer 130pk’s. top is ‘gewoon’ 200 maar dat is niet leuk meer hoor!!
@ herman

herman, ook met 1 turbo kan je aan 200pk raken, maar dan is het turbo-gat wel redelijk groot als je geen extra manier gebruikt om de turbo sneller op te laten spoelen, want je gebruikt dan gewoonweg een grotere en loggere turbo, die pas na bijvoorbeeld 4000tr/min of later echt opspoelt tenzij je een knal-knal systeem ge

bruikt of enig ander middel om snel op te spoolen


de enige reden dat novitec twee turbo’s (twee kleinere turbo’s dus he) gebruikt is dat het turbo-gat dan klein genoeg blijft om “dagelijks” te kunnen gebruiken. m.a.w. er wordt eerder druk geleverd
natuurlijk is het ook een beetje publiciteit he, want bi-turbo klinkt nog altijd indrukwekkender dan turbo

m.a.w. als je wil draggen, dan neem je ALTIJD!! één grote turbo, wil je er ook gewoon lekker mee scheuren, dan neem je 1 of twee kleinere turbo’s, die sneller opspoelen

één grote turbo levert meer rendement en grotere druk (eigenlijk luchtdebiet) dan bi-turbo,
kleine en bi-turbo leveren sneller druk, maar hebben kleiner max luchtdebiet


je had een opmerking over mijn volgende zin?

“je kan turbodruk afregelen vanuit je zetel, zodat je ook bijna zonder turbodruk kunt rijden (zuinig) of met 0,3 bar bijvoorbeeld of zelfs tot 7 bar als je zo gek bent”

ALS je duidelijk had gelezen, voordat je conclusies trekt, dan zie je dat ik schrijf zelfs tot 7 bar als je zo gek bent.

ik bedoelde hiermee enkel te zeggen dat je zelf onbeperkt de turbodruk kunt regelen met een racecomputer, niet dat het blok dit aankan!!!!!!!!!!!! dus je kan kiezen 0 bar in stappen van bijvoorbeeld 0,1bar tot de max turbodruk die je motor aankan.
je kan met de ecu de turbodruk bijvoorbeeld toch op 7 bar zette, maar dan zal inderdaad het blok het begeven
mij ging het enkel om te laten zien wat je met de ecu kunt regelen!!!




nu, er wordt altijd gesproken over de turbo-druk, maar dat wil niets zeggen over het uiteindelijke aantal pk’s en wat je blok aankan

bij motortuning zijn een heleboel factoren van belang en de drie belangrijkste zijn benzinehoeveelheid en zuurstofhoeveelheid en temperatuur

door turbo forceer je een grotere luchthoeveelheid in de verbrandingskamer en dus meer zuurstof, zover zul je wel volgen he?

nu, doordat de turbo lucht compresseert wordt deze warm.

warme lucht wil altijd uitzetten en creeert alzo druk
hoe kouder lucht is, hoe groter de massadichtheid en hoe “compacter” de lucht wordt, en hoe meer zuurstof je dus toevoert. hoe kouder de lucht hoe lager de druk

gebruik je een turbo en geen intercooler, dan krijg je al heel snel een hoge turbo-DRUK, terwijl de extra luchthoeveelheid kan tegenvallen

door een intercooler te plaatsen na de turbo verlaag je de temperatuur van de lucht en dus wil die minder uitzetten, dus minder turbodruk, maar meer luchthoeveelheid

door de intercooler (of andere (extra) temperatuurdalende maatregelen) kan je dus veel meer extra luchthoeveelheid binnenpompen bij dezelfde turbodruk dan bij enkel een turbo


ook de temperatuur in de verbrandingskamer zelf is heel bepalend.

door waterinjectie (water of water-methanol) in de inlaat kun je de temperatuur nog extra laten dalen in de kamer (ook door opvoeren rendement van waterkoeling circuit)
hierdoor is de thermische belasting van de motor lager en kun je eventueel nog iets meer turbodruk aanleveren voordat de motor het begeeft


de regel in de techniek is ALLES KAN, ALS JE HET GELD MAAR HEBT!!!!

tijdens testrit op standaard ford mondeo 2.2 tdci voor mijn eindwerk heb ik met het WDS-systeem via CAN-lijn een werkelijke turbodruk van 2,8bar gemeten tijdens kickdown-tijd (korte hevige acceleratie onder vollast) en ja dat is veel, maar wel reeel.

ik ben er dan ook zeker van dat 3bar op een seicento mogelijk is, als alles voldoende wordt aangepast








ik wil je wel nog feliciteren met je auto want cinque’s rocken nog altijd, zeker met turbo
cuore sportivo
ik ben echt onder de indruk van de post hier, ik vind dit eerlijk gezegd interessant deze post. Ik het be sinc altijd een leuke auto gevonden, maar ik het geld er niet voor opbrengen om een te kopen en te tunen met turbo,maar het is wel leerrijk en ik save dit voor in mijn archieven, maar 7 bar is denk ik wel een beetje teveel van het goede !! Bestaat er ook een mogelijkheid om een 126 tot de limiet te tunen binnen de beperkte maten van het mogelijke??
Ikzelf ben bezig aan een restauratie van ene die ik origineel wil houden maar wil me een 2e aanschaffen en deze tot een race bak om te vormen, waar kan ik daar verdere info over vinden of waar moet ik daar voor zijn ??
Ik bezit een alfa 164 2.0 TS super ’97 op lpg, maar deze auto is te beschaafd voor mij en te volwassen, zijn er sites waar ik deze kan kwijtspelen voor een degelijke prijs zodat ik mijn wens kan vervullen met een kleinere speelse bak ?
Ik reed hiervoor met een 33 16V die aan die eisen voldeed … De zotte aankoop van een 164 heeft me overdondert maar de keerzijde van de medaille is de fun die ik niet meer heb. Ik wil een kleine bak met meer fun en meer fun en nog eens fun maar die beperkt blijft bij de pomp !! De 33 zoop aan de pomp en zelf de 164 op lpg ook … (om maar te zwijgen over taks en verzekering als 23jarige) Ik wil niet volwassen worden !!! Het is moeilijk om mijn grenzen te verleggen, maar het kan, alleen bij grotere snelheden en dwz dat de gevolgen bij een verkeerde sturing ook heel grote gevolgen heeft !! Kunnen jullie mij sites van fora doorgeven waar ik mijn 164 kwijtkan en een seic of een ‘pimped’ 126 kan aanschaffen evt in ruil voor de 164 ?? Meer info op aanvraag … Dankje wel op voorhand
@ cuore

“maar 7 bar is denk ik wel een beetje teveel van het goede”
nogmaals, je kan geen 7bar op een sei-blok loslaten, maar je zou het EVENTUEEL!!! KUNNEN INSTELLEN OP DE ECU

die zeven bar was om te laten zien dat je met de ecu totale controle hebt over hoeveel turbodruk je wil hebben




“Bestaat er ook een mogelijkheid om een 126 tot de limiet te tunen binnen de beperkte maten van het mogelijke??”
antwoord: natuurlijk kun je een 126 ook optunen!
je zal waarschijnlijk alleen per extra pk meer geld moeten betalen dan bij een grotere motor

tunen kan altijd en het kost altijd bakken geld

typ fiat 126 in op google, google een paar uurtjes en je vindt een hele hoop info en forums en onderdelen




“Ik bezit een alfa 164 2.0 TS super ‘97 op lpg, maar deze auto is te beschaafd voor mij en te volwassen, zijn er sites waar ik deze kan kwijtspelen voor een degelijke prijs zodat ik mijn wens kan vervullen met een kleinere speelse bak ?”
antwoord: ebay, kapaza, tweedehands, autoscout24, autokazzie, ……………..
@davy;

allemaal knap dat je dit heb geschreven maar het gaat hier om de sei bi-turbo van novitec he! en niet wat er allemaal kan met andere auto’s met grotere motoren. back to basic topic gaat over de seicento en geen andere auto’s over wat wel en niet kan!
Ik zoek eigenlijk een sportuitlaat voor de seicento (van novitac links/rechts)
Weet iemand er een, liefst 2e hands?
hey heb ook een seicento en heb witte wrc velgen gekocht merk oz kost prijs met banden is maar 835euro en ze zijn prachtig heb ook een abart kit ip mijn autoke heb horen zeggen dat je daar een 6 fitis kan in steke is dat waar of niet heb model 2001 dank u
peter kijk eens bij auto style staan twee uitlaten bij voor seicento sporting 98 kost prijs299 euro
heb zo wat zitten lezen de auto tje uis ms klein mar een saxo is nie veel groter dan deze dus waarom wel een saxo tunen en een seicento niet kvint alle maal boel schit ik beleef veel plezier met deze wagen en blijf hem tunen in begin dacht ik ook ze gaan me uit lachen met deze auto maar hoelanger ik rond rij hoe meer ik er zie en het zijn nie aleen oude peetjes en meetjes groetjes
gelukkig nog een happy owner van een sei!!!

je hebt helemaal gelijk: seicento is niet veel kleiner dan saxo en polo en die twee worden (werden) massaal getuned

ps tommy david, heb je fotos van je sei? of een site of zo?

greetz
nog nie ben bezig met fotos nemen en ga ze dan ip internet zetten
Hoezo zijn diesels traag???????????
VW Golf V
2.0 TDI 170 pk’s
hoezo diesels traag zijn?

je hebt zelf het antwoord al gegeven; T D I

jij vindt een 2liter dieselmotor met turbo, intercooler en directe injectie snel als hij 170pk levert?

een atmosferische 2liter benzine motor levert tussen 160 en 180pk zelfs zijn er atmosferische motoren die af fabriek 200pk leveren (denk ook toyota, maar ben daar ni zeker van)

neem je een 2liter turbo intercooler benzinemotor met directe injectie, dan kom je al heel snel richting 250 tot 280pk


dus nee, in vergelijking met DEZELFDE TYPE motoren zijn diesels traag

ik zal even zoeken en dan post ik hier later een webadres waar ook het hoger koppel van dieselmotoren weerlegt wordt

maar het komt erop neer dat een dieselmotor in DEZELFDE versnelling wel een hoger koppel heeft, maar als je de aandrijfverhoudingen meetelt, dan heeft bijna iedere benzinemotor een beter en hoger koppel ten opzichte van een diesel, enkel moet hij dan wel in een lagere versnelling rijden

en dat wist iedereen al, want je trekt gewoon langer door in dezelfde versnelling, we moeten minder snel schakelen





korte samenvatting: diesel is WEL SLECHT voor het milieu, in verhouding met het geld dat in de ontwikkeling is gestoken verbruiken ze nog altijd veel en ja ze zijn en blijven langzamer dan vergelijkbare benzineautos

case closed
ps ik heb A1 automechanica gedaan en alleen ik en men maat dachten hier zo over, al de rest (leerlingen en leraars op hogeschool) dacht dat diesel zoveel beter was
op een internationale dag op onze school hebben we een kort betoog gehouden en op het eind was haast iedereen het met ons eens dat de diesels onterecht zo goed worden bekeken door ons. (enkel in belgie nederland luxemburg en duitsland is de diesel zo superpopulair)
zelfs automotive engineers en professoren uit het buitenland waren aanwezig

want waarom verbruikt een diesel minder dan een naft? omdat er voor miljarden en miljarden geinvesteerd is in de ontwikkeling
de eerste dieselmotoren verbruikten niet veel minder, maar ze hadden geen ontstekingsmechanisme nodig, dat was hun enige voordeel

de naftmotor is nog voor 90% hetzelfde als vroeger, moest er voor hetzelfde bedrag geinvesteerd zijn geweest in deze motor, dan zou deze nog veel minder verbruiken dan de huidige diesels

het bewijs hiervan is een benzinemotor met roterende schijf die de zuigers bedient, met een aantal cilinders (geloof een stuk of 8) in een cirkel geplaats die toekomt met 2 liter per 100km en meer als 300pk levert

dit ontwerp was en is er, maar shell heeft dit opgekocht omdat dit nefast is voor de olieindustrie



de dieselmotor heeft door de vw golf op een of andere manier een hype gestart hier in onze regios en alle andere fabrikanten zijn gaan volgen uit schrik voor verkoopverliezen

de reden dat er steeds diesels worden gepromoot in de reclames is het gedacht van de mens EN VOORAL de enorme kosten die deze motoren opleveren bij de fabrikanten en deze moeten worden terugverdient
hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel die de gewone mens steeds meer doet denken dat diesels beter zijn



oh ja, en wist je dat 1liter diesel maken DRIE keer zoveel kost als 1liter benzine?
en dat de benzine enkel zo duur is door de enorme taksen die erop zitten omdat vroeger enkel benzine werd getankt door de burger en de staat hier goed op wou verdienen?




kan zo nog 4GB vol blijven schrijven maar dat zal ik niet doen stuur ma een mailtje naar [email protected] als je mijn relaas wil horen






voor de rest SEICENTO RULES, fuck you dikke bakken en leve de rugzakjes op vier wielen!!!!!!!!!!!!!!
ohja,

afgelopen zaterdag kwam ik terug van de cinema in hasselt en voor mij stond een bmw 3serie, een van de nieuwere modellen

weet niet welke want de achterkant was gecleaned


enfin, we stonden voor een rood licht en ik vond hem te langzaam vertrekken (wou snel thuis zijn) en dus stak ik hem links voorbij

die kerel verwachtte dit blijkbaar niet en zal mischien gedacht hebben dat ik de mijne opgetuned had (turbo?) of zo, want vanaf toen is hij me blijven uitdagen om te sprinten



grappig hoe je met 55pk een kerel met een bmw op zijn tenen kunt trappen
waar koop je een turbo voor een cinquecento ? lijkt me gaaf al die grote bakken eruit trekken
turbo voor seicento?

neem eens een kijkje op forum daar is er veel over te vinden

G-tech en novitec hadden turbokits, maar doen dat schijnbaar niet meer of nog heel weinig
je wagen mocht ook maar 50000km hebben anders deden ze het niet meer

het belangrijkste is dat je een kleine turbo neemt

je kan bijvoorbeeld een turbo van een smart nemen (of is dat een compressor?! dank het wel) of van een andere kleine auto met turbo
ik denk dat een daihatsu charade ook een turbo versie heeft en sommige kleine subarus hebben dat ook gehad (nog steeds?)

aangezien je maar een motor van 1100cc hebt kun je beter geen turbo nemen voor autos vananf 1300cc, want dan wordt het turbogat te groot of je krijgt zelfs minder vermogen

turbos kun je overal op veilingsites vinden, en nieuw kun je ze ook makkelijk kopen



houdt er wel rekening me dat je niet enkel een turbo moet monteren, maar ook je ECU moet laten aanpassen en mogelijk zelfs vervangen door een race-computer
wellicht ook andere bougies, kleppen aanpassen, betere koeling, extra of grotere benzine-injectors, …

prijs voor turbo meestal tussen (nieuw) 900 en 1800 euro voor kleinere modellen

injectors geloof ik ongeveer 60euro stuk

race-computer vanaf ongeveer 1200euro

instellen race-computer bij tuner ongeveer 500 euro (tenzij inbegrepen in prijs computer bij aankoop)

dus die 115pk die je dan krijgt (je KAN noog verder gaan) is wel redelijk duur, maar prijs/prestaztie en prijs/fun is best laag, want je gaat met die 115pk meer lol hebben als in een subaru of zo met 2l turbo en 220pk
thanx
mijn fiat seicento abarth
wat je zegt als je eens op je gas duwt dat de tank meteen leeg is,niet meteen zo mee eens!!!
volle tank doe ik 400km mee,op zijn minst wel te zeggen;)
weining taks,weinig verzekering,zuinig,droog,etc.
Ik rij nu al een tijd in een fiat seicento novitec turbo, mijn broer rijdt in een cinquecento novitec turbo en me pa in een alfa spider novitec turbo.

Als je een turbokit op je fiat wilt hebben word de cilinderkop aangepast, de hoogte door een andere koppaking ( Spesso ), Hij word gevlakt, en de verbrandinsruimte word aangepast. Dan komt er nog een novitec Tectronic computer in, een Novitec Chip,een 2e injector achter op je inlaatspruitstuk, een intercooler, de turbo ( Switzer S1 ), Novitec uitlaat systeem diameter geloof ik 67mm.

Ik geloof niet dat je zo 225 PK eruit haal, dit is gewoon niet mogelijk ivm de koppaking en de compressie in het blok. Wat altijd het snelste kapot gaat is de koppaking bij een turbo blok, en bij de fiat novitec turbo’s zijn die gewoon erg zwak ( heb hem er al 2keer eruit gehad ). Standaard krijg je met deze turbo kit 101PK op 0,4 bar en met al deze set ups kan je zonder veel risico tot 0,5 / 0,6 bar . Wil je hoger gaan dan loop je kans op schade.

http://www.mccsport.nl in veghel weet veel van de Novitec turbo kitjes daar kan je veel informatie krijgen. Ik zelf rij nu op 0,8 bar dit kan ik rijden omdat ik er voor een speciale aangepast koppakking erop heb zitten.
Ik heb vele verhalen gelezen, hier op deze site.

Ik ben door omstandigheden mijn Fiat seicento kwijt geraakt.Total loss gereden door wooncorporatie). Ik rij nu in een Fiat panda. Maar als ik nu mijn seicento weer terug kon krijgen, deed ik het direkt.

Oke panda oogt wat mooier, ook omdat die van mij zwart van kleur is, maar ik mis nog dagelijks mijn doppie. Jammer dat ik niet meer een nieuwe seicento kan kopen.

gr Alice

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).