Echt exclusief

Auteur: , 52 Reacties

Door zijn drukke schema en tot zijn grote schrik moet Appeltje konstateren dat hij een dag te laat is voor Woensdag Gespot-dag. Derhalve vandaag bij uitzondering Donderdag Gespot-dag.
Het thema van deze week is: “Zo zeldzaam mogelijk”. Ik geef snel het woord aan de meester zelf.

Bijna alle modellen die ik in deze rubriek bespreek zijn wel behoorlijk zeldzaam, maar dan gaat het toch om enkele duizenden exemplaren wereldwijd. Deze keer zal ik de aandacht voornamelijk richten op zo laag mogelijke productieaantallen, omdat dat natuurlijk erg bepalend is voor de toevalsfactor van het spotten. Helaas had ik er al een aantal verwerkt, dus ik kon nog 9 nieuwe spots vinden die aan dit criterium voldoen.



Aston-Martin DB7 GTA

Productieaantal: 112

We beginnen met de minst zeldzame, een über uitvoering van de redelijk populaire Aston-Martin DB7. De GTA is een afstammeling van de DB7 Vantage, die wat extra sportiviteit heeft. De DB7 GT kreeg 15pk bovenop de 420 van de Vantage, maar de GTA heeft er evenveel als de Vantage omdat de versnellingsbak het anders niet aankon. Het chassis was 20% stijver gemaakt om het rijgedrag te verbeteren, en de auto had een “flip-tail” gekregen ten behoeve van de aerodynamica. De bakverhoudingen werden ook aangepast waardoor de auto sneller accelereert dan zijn donor.

Aston Martin DB7 GTA - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 GTA - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 GTA - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 GTA - Foto © Jim Appelmelk



Lotus Elise 99T

De eerste auto die aan het criterium voldoet is deze speciale uitvoering van de Lotus Elise. Er zijn overigens talloze weinig voorkomende uitvoeringen van de Lotus Elise, allemaal met hun eigen uiterlijke kenmerken. Deze is herkenbaar aan de zwarte velgen en de knalgele kleur waarin elk exemplaar wordt geleverd. Dat refereert aan de racesuccessen die lotus heeft behaald met de knalgele Lotus 99T formule 1 wagen in 1987. Helaas is hij met 160pk niet zo snel als die auto, maar de lage massa van de auto maakt hem tot een snelle sprinter, 0-100 in 5,2 seconde.

Lotus Elise 99T - Foto © Jim Appelmelk
Lotus Elise 99T - Foto © Jim Appelmelk
Lotus Elise 99T - Foto © Jim Appelmelk
Lotus Elise 99T - Foto © Jim Appelmelk



Maserati Sebring 4000 GTI Series II

Productieaantal: 98

Dit model was een voortzetting op de Series I. Die is al eerder voorbij gekomen, en werd iets beter verkocht. Zo gaat dat met modellen die vernieuwd worden, na een paar jaar loopt de verkoop gewoon flink terug. De auto’s hebben op het eerste gezicht een gelijke koets, maar ze verschillen van elkaar in veel details, te weten: rechtere voorbumpers, iets andere luchthapperomlijsting, andere richtingaanwijzers, ovale koplampunits in plaats van de twee versmolten cirkels, ventilatieroostertjes, en achterlichten. Veel van dit type verschillen zijn ook terug te vinden bij de Ferrari 330GT 2+2 series I en II, die overigens uit precies dezelfde periode komen.

Maserati Sebring 4000 GTI Series II - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Sebring 4000 GTI Series II - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Sebring 4000 GTI Series II - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Sebring 4000 GTI Series II - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Sebring 4000 GTI Series II - Foto © Jim Appelmelk



Daimler Empress

Productieaantal: 97

Dit model is gebaseerd op de Daimler DB18 van voor de tweede wereldoorlog, en is geproduceerd van 1946-1953, iets meer dan tien per jaar dus. Het model waar het hier om gaat is de vierdeurs variant met Hooperkoets, in die tijd was het “in” om het model uit te voeren met verschillende typen koetsen, Rolls-Royce en Bentley waren daar ook erg actief mee bezig. In het vooronder lag een zescilinder in lijn motor met 2,5 liter inhoud, die een vermogen leverde van 86pk. Niet veel, zou je zeggen, maar ruim 34pk per liter was toen toch al behoorlijk veel.

Daimler Empress - Foto © Jim Appelmelk
Daimler Empress - Foto © Jim Appelmelk
Daimler Empress - Foto © Jim Appelmelk



Bentley Turbo S

Productieaantal: 60

Eigenlijk lijken ze allemaal op elkaar, de Bentley’s uit de jaren ’90. Van buiten zitten de verschillen in de velgen, en de Turbo S had nog een streep over de zijkant lopen. Onderhuids zijn de verschillen ook niet zo enorm, want overal ligt de ijzersterke 6,75 liter V8 in, die al behoorlijk lang mee gaat en nog steeds in de Arnage terug is te vinden. Die was er overigens in vele maten, sommige modellen brachten meer paarden onder dan andere. Deze had er meer dan de Turbo R, ik gok het op ongeveer 380 pk. Het was de bedoeling om er minder dan 100 te verkopen, en alleen in landen binnen Europa, Azië en het Midden Oosten. Dat is ze gelukt, want 60 is minder dan 100. Ze zijn per stuk genummerd, ik heb er hier in Amsterdam twee gespot, waarvan er ééntje heel lang in de buurt heeft gestaan.

Bentley Turbo S - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto © Jim Appelmelk



Maserati Ghibli Cup

Productieaantal: 57

De Maserati Ghibli was er zoals eerder vermeld in vele uitvoeringen, die een 2.0 V6 en een 2.8 konden hebben. Dit model heeft de 2.0 V6 met maar liefst 330pk, waar de “gewone” versie er al 306 had. Met zijn 1365 kilo kon je doorscheuren tot de 270 km/u, in die richting zat de topsnelheid van een Ghibli altijd wel. Van het hypocriete begrenzen hebben ze in Italië in ieder geval nog nooit gehoord, ook de Quattroportes accelereren rustig door tot de 260-270. Momenteel is de auto voor €15.000 al te krijgen, niet echt veel voor zo’n snelle auto.

Maserati Ghibli Cup - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Ghibli Cup - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Ghibli Cup - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Ghibli Cup - Foto © Jim Appelmelk



Bentley Turbo RT Mulliner

Productieaantal: 56

De Turbo RT Mulliner is nog een stapje verder dan de Turbo S. De uiterlijke verschillen zitten ook nu weer in details. Zoals bijna elke Mulliner-uitvoering heeft ook deze weer de kenmerkende roostertjes in de zijkant. De auto heeft geen spijlengrill maar een rooster en is daarnaast voorzien van sideskirts en andere uitbouwsels, die nog net niet richting sjonnie gaan. In de motorkap zitten nog roosters waar de motor door kan ademen. Er ligt 400pk onder de kap en het is een van de snelste echte Bentley’s. Aangezien de 6,75 liter V8 nogal laagtoerig is, is het maximum koppel altijd enorm, in dit geval maar liefst 800Nm bij 2000 toeren per minuut!

Bentley Turbo RT Mulliner - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT Mulliner - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT Mulliner - Foto © Jim Appelmelk



Porsche 911R

Productieaantal: 23

De eerste generatie Porsche 911 vind ik zelf altijd erg leuk om te zien, er rijden er nog veel van rond. In totaal zijn er bijna honderdduizend van gemaakt, waarvan slechts enkele in deze bijzondere uitvoering. De auto was speciaal gemaakt voor op het circuit en was daarom veel lichter en had 210pk onder de kap, een stuk meer dan de andere typen. Van alle exemplaren schijnen er nog maar 10 over te zijn, dus het is te verwachten dat er veel fake-exemplaren rondrijden. Ik kom er bijvoorbeeld net nu achter dat dit een doodgewone 911S is. Bah…

Porsche 911S - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 911S - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 911S - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 911S - Foto © Jim Appelmelk



Bentley Continental T Mulliner

Productieaantal: 23

Aan het begin van de jaren ’90 kwam Bentley met een sportieve coupé genaamd Continental R. Hiermee werd verwezen naar de Bentley R-Type Continental uit het begin van de jaren ’50, die momenteel het meeste opbrengt van alle naoorlogse klassieke Bentley’s. In 1996 kwam er een nog sportievere uitvoering van dit model, dat 10cm korter was gemaakt, een beetje was uitgebouwd en 426pk had, in plaats van 385. In 1999 kwam de auto op de markt als Mulliner, nog sportiever dus. De auto was onder andere een stuk stijver dan de standaard T. Waarschijnlijk was de auto veel te duur en niet recent genoeg voor overtuigende verkoopcijfers, de standaard T kostte hier al bijna 800.000 florijnen.

Bentley Continental T Mulliner - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental T Mulliner - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental T Mulliner - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental T Mulliner - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Continental T Mulliner - Foto © Jim Appelmelk



Mercedes Trasos SL-RS

Productieaantal: 1?

Hoeveel er van dit model zijn geproduceerd is niet bekend, het schijnt dat hij uniek is. De Trasos SL-RS is duidelijk gebaseerd op de Mercedes SL 55 AMG, maar heeft trekjes van de SLR in de neus zitten. Overigens heeft hij ook dezelfde topsnelheid: 334km/u… De motor is opgevoerd tot een vermogen van 640pk, dat is nog 140pk meer dan de standaard SL 55 AMG. De auto heeft nog meer gelijkenissen met de SLR: De deuren! Die gaan ook schuin omhoog open, LSD doors noemt men dat, en het staat hem nog best goed; in tegenstelling tot veel gesjonnificeerde civic’s die daarmee alleen ietwat lachwekkend zijn.

Mercedes-Benz Trasos SL-RS - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes-Benz Trasos SL-RS - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes-Benz Trasos SL-RS - Foto © Jim Appelmelk



52 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Die Mercedes Trasos SL-RS is erg vet!
weer een mooie collectie appeltje!

alleen die bentley’s dat blijven blokkendozen;)

die sl-rs is idd wel dope…

Ik kijk alweer uit naar volgende week!
Leuk topic weer, alleen beetje veel Bentley’s.

En ‘gesjonnificeerd’ hou ik erin als je het niet erg vindt, haha
Valetparker
DAt zijn nou echt mooie nineties Bentleys!

Trouwens ik denk dat er op woensdag 31 mei redelijk wat gespot kan worden in Rotterdam! Later meer info!
Echt heel leuk stuk deze week :-D
die Trasos lijkt mij ook heel erg bruut haast wreder om te hebben dan een slr omdat ie juist weer wat minder opvalt en makkelijker parkeren etc… :-P

ook die turbo RT mulliner, wat een droomwagen!
ik kan alleen een carlsson sl-rs vinden via google :-( maar die heeft een veeeeel lelijker neus.
was trouwens bijna vergeten dat de sl een klapdak heeft en de slr niet >-)

en die spoiler op die aston staat em zeker niet verkeerd, beetje meer de classic look van db5 en 6 krijgt ie dan weer. MOOOOOI oe ! :-D
leipe sessie deze week appeltje

de trasos heb ik ook een keer in de PC zien staan
1 van de mooiste wagens die ik ooit heb gezien..
De Trasos wordt wel aangepast aan de wensen van de klant (en is daarmee dus eigenlijk uniek), maar er zijn er wel meer van gemaakt. Dit kwam ik tegen op een website over de TopMarques Show in Monaco:
“Trasos, another exhibitor, is also celebrating taking an order for 5 of the Trasos SL 55-RS which debuted at the show. Hand built to each client’s specifications, and with a price tag of Euros 300,000, the car has 620hp and 20 inch hi-tech wheels and boasts a top speed of 330 km/h and a 5.5 litre engine with compressor.” http://www.topmarquesmonaco.com 2004
voor zover ik iets zinnigs heb kunnen vinden is Trasos inmiddels opgedoekt. Het zou een bedrijf in Amsterdam zijn geweest (de website is weg en ook in de telefoongids zijn ze niet meer te vinden) Trasos Tuning. Stekkenbergwg 10a, 1105AJ AMSTERDAM ZUIDOOST
Trasos deed de import van Carlsson: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=2544
Die Trasos SL-RS heeft maar liefst 6 uitlaatpijpen. Dat noem ik nog is een uitlaat:P
6 uitlaatpijpen? Beetje teveel van het goede, maar voor de rest ziet ie er zeer strak uit
altijd leuk om te zien een oude porsche :)
en zo’n SL heb ik werkelijk nog nooit gezien :|
het is anyway een beauty :)
Hijs super vett die Trasos SL-RS,, heb hem zelf ook gezien in hoofddorp ! Daar heeft de eigenaar een Winkel,,
ik vind die db7 gta eht schitterend, maar ligt het aan mij of hebben die achterlichten iets goedkoops, pontiacigs over zich heen hebben? (puur een gevoel hoor)
hele mooie colectie. doe zo voort
Ja, de Aston-Martin heeft misschien wat onderdelen van Ford, die beheert het toch? Die Trasos heeft inderdaad ook 6 uitlaten, ik vind het er niet uitzien, maar verder vind ik hem nog redelijk mooi getuned. Ik was trouwens vergeten te vermelden dat er van de Elise 99T 99 zijn geproduceerd. Verder inderdaad veel Bentley’s want er zijn heel erg veel van die onbekende speciale modelletjes die je dan typisch weer in de P.C. ziet (meer luxe auto’s dan echte supercars daar).
Echt mooi gedaan!! Mijn complimenten, ga zo door!!
Kies ik uit de lijst, dan ga ik voor de Aston. De rest zijn ook mooie exemplaren. Goed werk, ga zo door.
Slager Korrel
Die achterlichten van de Aston kunnen inderdaad goedkoop overkomen. Ze zijn namelijk overgenomen van de Mazda 323 F. Zie http://www.plekkie.net/anton/ahura/mazda/323fc.jpg voor het origineel. Aston heeft ze wat dieper in de carosserie geplaatst, maar het zijn ze echt!
Mooie serie weer, ik hou wel van die vierkante Bentleys en die Ghibli.
De uitlaten zijn zonde van de SLRS, 6 pijpen vind ik persoonlijk ook een beetje te veel van het goede.
Voor de rest is het een prachtige auto.

http://img73.imageshack.us/img73/2985/trasos10zr.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/6711/trasos32fs.jpg
Die laatste foto’s van Stylez zijn voor het ING gebouw in A’dam gemaakt. FWIW…
slaat ook eigenlijk nergens op… het is een 8 cilinder…. daus lijkt het me logisch als je er 4 onder zet of desnoods 8 maar 6???
Zeer mooie foto’s :-)
“Dit model is gebaseerd op de Daimler DB18 van voor de tweede wereldoorlog, en is geproduceerd van 1946-1953, iets meer dan tien per jaar dus” Volgens mij maar 7 hoor :-.
@Ricars: is 97 gedeeld door acht bij jou geen 12,125?
Als 1946 en 1953 meetellen dan is de auto 8 jaar gebouwd en aangezien er staat “Daimler Empress Productieaantal: 97”
Ik heb zelf een keer een MacLaren F1 GTR zien rijden (productieaantal:
Ik vind die Maserati Ghibli Cup echt een mooie bak, goedkoop, onopvallend en tog snel. Vlak bij mij staat een gewone Ghibli, vind ze echt mooi!
@ Sacha, die eerste ook hoor.
Maserati van Zagato is ook wel aardig.
die bentley continental T mulliner heeft die ook die 800nm koppel?
Nog evne over die Trasos RS. De basis daarvoor is de Carlsson SL-RS. De RS modellen van Carlsson zijn over het algemeen erg goed. Hier een erg goed filmpje (in twee delen in het Duits) van de Carlsson SL55 RS.

Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=UK0jkXEoZoU
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=bEQHQlPB6Ow
En het wordt pas echt leuk met de Carlsson CLK55-RS.

Filmpje! http://www.youtube.com/watch?v=RZFBMaPo4Ls
practige benz
stef van belgie
die trasos zie je in bel 5 keer per dag rijden
en die porsche ook
stef van belgie
sorry belgie bedoel ik
@stef van belgie
Ik heb ze beide nog nooit rond zien rijden, en het lijkt me ook sterk dat ze dan in de rubriek _“Zo zeldzaam mogelijk”_ zouden staan.
Ik denk dat je de gewone SLK bedoelt Stef ;)
stef van belgie
oke ik overdreef meschien wat :-s maar ik heb hem vandaag een uurtje geleden nog gezien
maar de gewone slk zie je hier wel 5 keer per dag
sorry
ben ook van belgie en ik heb zone sl nog nooit gezien

en wat is die clk 55 rs een gave bak
soms heb ik de gevoel dat mercedes de beste auto’s zijn en een ander keer niet
stef van belgie
ik zie hem soms omdat er hier in het centrum iemand met veel centen hem heeft
waarom heeft hij de uitlaten van de trasos niet gefotografeerd ?
daar gaat toch wel een beetje om bij deze wagen
trouwens ik heb fel ingezoomd en ik zie 0 uitlaten
trasos was een bedrijf in amsterdam dat mercedes sl’s ombouwde maar werd gerund door een stel oplichters waar menig mens de dupe van is geworden.
beetje oud nieuws.
die trasos is alweer bijna 2 jaar oud joh.
staat in mn boekie van cartuning 2004/2005
Ja Jordy, het is ook geen nieuws… lees het artikel anders even.
Dat bedrijf Trasos was dus niet van stel oplichters want ik ken degene die dat bedrijf had opgericht, dat was maar 1 man….door omstandigheden (die mij in vertrouwen zijn verteld) is diegene gestopt. Dus weten waarover je lult voordat je lult…
ja de turbo rt is nog wel eentje die op mijn oprit komt te staan ooit wat een heerlijke bak zeg!!!
srry hoor maar trasos was van mij ik heb het opgericht met mike elizabet
trouwens binnen kort heb ik een nieuwe website en een nieuwe tuning bedrijf kijk daar voor even op de website http://www.lotec-gmbh.de

trasos was gesloten wegens opbouw van exotic cars in Dubai

http://www.exoticcarsdubai.com/Exotic/main.htm
@Sabri:
Mike heeft mij wat anders verteld :-)
die SL-RS heb ik met zeer grote regelmaat gespot. (voor het huis van de eigenaar!)

heb hem alleen de laatste tijd nooit meer gezien. en zag alleen nog maar hummers en escelade’s staan zo af en toe.

overigens wel jammer dat 1 van de kids van die eigenaar ooit een kras op mijn wagen heeft gemaakt, maar bij gebrek aan bewijs heb ik ze er nooit mee lastiggevallen.
dat is niet zo leuk om te horen zinds ik de vader van die kinderen ben maar dat moet dan wel al en hel tijd geleden zijn gewest want het is al anderhal jaar geleden dat ik nog die hummers en de escalade voor mijn deur heb gehad
Is ook al zeker een jaar of 2 misschien zelfs 3 geleden.
Ach, en kinderen blijven kinderen! heb die wagen allang niet meer en de kras kon toen voor een klein bedrag redelijk goed weggepoetst worden. (overigens niet zo netjes van mij dat ik zoiets openlijk hier op internet neerzet, excuus)

maar je hebt die SL-RS zeker niet meer? zie hem namelijk nooit meer staan. (al moet ik bekennen dat ik ook alweer een poosje niet in die buurt geweest ben)
ben je nou echt zo stom???

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).