Stop-start systeem voor BMW

Auteur: , 15 Reacties

BMW gaat volgend jaar een stop-start systeem introduceren, waarbij de motor wordt uitgezet wanneer wordt geremd. Dit idee is niet nieuw, zo heeft Citroen dit systeem al toegepast voor de C2 and C3 Stop & Start. Op de Volkswagen Golf was het systeem al in de jaren negentig leverbaar.


Nu de fabrikanten onder druk staan om emissies te verlagen, heeft ook BMW het idee weer afgestoft. Het door Bosch ontwikkelde systeem zal worden toegepast op vier- en zescylinder modellen in 1-series, 3-series en 5-series. De besparing die kan worden gehaald ligt rond de vijf procent (via Autocar).



15 reacties

wacht ff

als je remt voor een stoplicht valt je motor dus uit?
Jep, dat is het idee. Normaal gesproken zit er wel een vertraging in, maar hoe het bij BMW gaat werken is nog niet duidelijk.
balachlijk met een a.
Lupo 3 liter TDI heeft het ook. Wel jammer als je een uitlaatsysteem onder je BMW hebt zitten en die lichte gebrom op het achtergrond wil horen bij de stoplichten. Van mij hoeft dit niet, ondanks die 5% besparing.
goh wat lijkt me dat irritant zeg sta je in langzaam rijdende file waar je vaak stopt slaat je auto de hele tijd af is tog dom!
Call me stupid, maar een moderne injectiemotor verbruikt zowiezo geen brandstof bij het remmen (mits het toerental hoger is dan….). Een stop-start-systeem zet de motor compleet uit bij stilstand, voor een stoplicht bijvoorbeeld.

Iets met klok en klepel..
Ik ben vandaag de klepel. :-)

Het staat er wat wazig omschreven, maar dat bedoelde ik dus wel.
komen ze lekker laat mee
nouja, liever laat dan nooit ;)
vind het raar dat je je emissie daarmee drukt. bij het starten van de motor is de uitstootpiek het grootst en dus ook het verbruik, dus al je naar de supermarkt gaat en je komt 3 rode lichten tegen, wil dit zeggen dat je in totaal over heel het traject 8 pieken hebt. Dan hebben we nog niet in rekening gebracht dat je moet hoffelijk zijn en voorrang verlenen en dat je nog eens moet stoppen voor voetgangers. Ook de piekstroom die je dan uit je batterij trekt telkens is enorm hoog waarbij de levensduur ervan fel daalt.

denk niet dat je daarmee de uitstoot van broeikasgassen kunt drukken.
is volgens mij niet verstandig. het verbruik zal nog eens toenemen ook.
ze hebben berekend dat een motor die meer dan 15 seconden stationair loopt meer uitstoot veroorzaakt dan een motor die opnieuw gestart wordt. Dus bij het stoplicht of in een stilstaande file kun je veel beter de motor uit zetten. En als je ff bij iemand gaat staan kletsen, zet dan in godsnaam dat hok uit zodat je omgeving niet onnodig met de uitlaatgassen geconfronteerd wordt omdat jij te lui bent de auto uit te zetten…. bij voorbaat dank!
Maar energiebesparend is het zeker niet en ben je beter je motor op lage toeren te laten draaien dan uitschakelen en vervolgens starten. Wat misschien interessanter is, is de energie die verloren gaat bij stationair toeren, op te slaan in een vliegwiel bijvoorbeeld, die later weer vrij kan komen.
Dat van die 15 seconden zal wel kloppen denk ik en daarmee is het een goed idee. die 5% zal wel enkel in stadsverkeer lukken veronderstel ik?
Dat vliegwiel van Jens is ook een goed idee, je zou aan de motor een kleine electriciteitsgenerator – of noem het een grote alternator – kunnen koppelen die een aerogel supercapacitor oplaadt met een energie-inhoud van pakweg 0,1 kWh.
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor
Die energie voed je dan terug aan de alternator die dan electrische motor wordt om de motor met enkele peekaatjes te helpen tijdens het accelereren.

Je kan dat dan ook gebruiken om de motor ontieglijk snel in de toeren te helpen klimmen zodat je een racewagenachtige respons op het gaspedaal krijgt – nutteloos maar leuk :-)

Maar broeikaseffect Jens? Dat is imho de grootste milieuhoax ever, slechts gericht op het saboteren van de consumptiemaatschappij.

Bezoek regelmatig http://www.techcentralstation.com om de betovering door staatspropaganda te doorbreken die velen van ons gevangen houdt.
Ook het relatief hoge vermogen bij lage toeren gaat verloren bij diesels. Indien de motor aan 1000 tr stationair draait bij een koppel van 100 Nm bijvoorbeeld dit gedurende 15 sec (15 sec = 0,004 h)

p = M.n/9550

=100 Nm . 1000 tr/min / 9550 = 10 kW gedurende 0,004 h = 0.04 kWh

=0.144 Mjoule
Niet echt veilig lijk me, aangezien je een auto in stilstand niet even snel opzij zet als er gevaar is…
De motor valt tijdens het remmen niet uit. deze slaat energie op tijdens het remmen.
Het is alleen wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is.
De auto geen aandrijving nodig heeft. bijvoorbeeld voor de aircopomp.
Laagspanning van de accu dus de dynamo moet aangedreven worden. Zal de motor niet uitvallen.
Het is alleen als je bijvoorbeeld aan komt rijden. Je stopt met je auto voor het stoplicht je moet de versnelling in z’n vrij zetten en dan de koppeling loslaten. Dan valt de auto uit zodra je het koppelingspedaal weer intrapt start de auto automatische Als je in de file staat een klein stukje rijdt en weer stop zet je de auto niet in z’n vrij en laat je de koppeling niet opkomen dus de auto zal dan ook niet uitvallen. Ik rij zelf vaak met het systeem het is even wennen maar verder prima.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).