Woenspots: make my day!

Auteur: , 43 Reacties

De oplettende lezer heeft vast gemerkt dat we vorige week onze vaste gespot-rubriek hebben gemist. Door wat technische problemen bleek het fotografische materiaal van Appeltje in een digitaal vacuüm te zijn blijven hangen. Geen nood, want een week later kunnen we het lekkers alsnog presenteren. Daar gaan we...

Het woord is zoals altijd aan Jim Appelmelk:


TVR Tuscan S

Mooi of lelijk? Bruut vind ik hem in ieder geval zeker! Tot in de zomer van vorig jaar stond de auto heel erg hoog in mijn lijstje nog-te-spotten, want toen mocht hij er af! Er zijn verschillende uitvoeringen van, zoals we gewend zijn van TVR. Dit model is een Tuscan S, Mark I wel te verstaan. Het verschil tussen deze auto en de “standaard” Tuscan I is het ietwat merkwaardige achterspoilertje, maar uiteraard heeft de auto ook wat meer vermogen gekregen. Veel lol voor relatief weinig geld, want zelfs in Nederland kostte de auto “maar” pakweg 90 mille. Dat is niet veel voor een auto die met 390pk een topsnelheid heeft van 314 km/u en de honderd “doet” in 3,8 seconde. Dat zijn maar platte cijfers, want we weten inmiddels wel dat de afwerking niet top is en de wegligging zal ook de prijzigere concurrenten niet evenaren.

TVR Tuscan S - Foto © Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto © Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto © Jim Appelmelk
TVR Tuscan S - Foto © Jim Appelmelk


Aston-Martin DB7

Een erg goed model van Aston-Martin is de DB7 Vantage. Die zie je dan ook stukken vaker rijden dan de 6-in-lijn variant, waarmee we hier te maken hebben. Dit was de eerste productieversie van de auto, waar een Ford motor in lag. De 3,2 liter motor bracht maar liefst 335 pk op, meer dan 100pk per liter! In 2000 werd de auto afgelost door de Vantage met 420pk 6 liter twaalfcilinder, die er stukken stoerder uitzag. Verschillen aan de buitenzijde zijn te vinden in de velgen, de mistlampen, de voorspoiler en de grill. Bij de oer DB7 zag dat er allemaal niet zo geweldig uit, wat denk ik mede verantwoordelijk is voor de matige verkoop ten opzichte van de Vantage.

Aston Martin DB7 - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto © Jim Appelmelk


Mercedes CL55 AMG

Een van de minder voorkomende AMG’s is die op basis van de CL. Er is namelijk ook een CL600, die naar ik aanneem beter past bij de clientele van dit model. Het is toch meer een luxe auto dan een echte sportauto zoals de SL. De auto heeft wat betreft afmetingen namelijk nog het meeste weg van een S-klasse, 5m 15 versus 4m 99 van de CL. Er zijn van beide modellen overigens twee AMG’s: de vroege heeft een 5,4 liter motor zonder compressor met 354 pk, de latere kreeg een compressor waardoor er 500 paarden beschikbaar waren. Daarom kreeg dat model ook twee extra uitlaten. Het afgebeelde model is dus nog een vroege met één uitlaat aan elke zijde.

Mercedes CL55 AMG - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes CL55 AMG - Foto © Jim Appelmelk


BMW Z8

James Bond heeft er ook in gereden : De Z8. Natuurlijk totaal geen auto voor hem, want hij hoort in een Lotus of een Aston-Martin. Dat maakt het geen mindere auto, het was wel de toproadster van BMW, met een 4,9 liter V8 waar 400pk uit komt. De auto verwijst naar de BMW 507, een sportieve cabrio die BMW in de jaren ’50 op de markt bracht. Inmidels is het een van de allerkostbaarste BMW’s van vroeger, er worden tonnen voor betaald. Ik denk niet dat het ook zo zal gaan met de Z8, daarvoor is het een te vaak geproduceerd model.

BMW Z8 - Foto © Jim Appelmelk


Bentley Arnage RL Mulliner

Er zijn talloze verschijningsvormen van de Bentley Arnage. Aanvankelijk was alleen de V8 4,4 Green label te koop wegens geldgebrek, maar die werd gauw vervangen door de redelijk populaire Red Label met 6,75 V8 van Rolls-Royce. Toen kwam er nog een T met extra veel vermogen en nog wat minder bekende uitvoeringen, tot de auto een facelift kreeg. Ook van dat model zijn er weer talloze uitvoeringen, waarvan de RL Mulliner wel een van de meest exclusieve is! De naam verraadt al dat de auto langer is dan normaal, en dat het een speciale uitvoering is, dat geeft men bij Bentley immers altijd aan met het achtervoegsel “Mulliner”. De auto is onder andere herkenbaar aan de pooierige verchroomde velgen, je kunt het misschien al raden, ik vind ze verschrikkelijk. De nieuwe koplampunits vind ik overigens ook niet geweldig.

Bentley Arnage RL Mulliner - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Arnage RL Mulliner - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Arnage RL Mulliner - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Arnage RL Mulliner - Foto © Jim Appelmelk


Ferrari 456 GT

In 1992 werd het weer eens tijd voor een vierzits Ferrari, of eigenlijk een 2+2. Dat komt er op neer dat je achterin geen al te grote mensen kwijt kunt. De auto volgde in wezen de 412 op, een vierkant geval dat er vrijwel hetzelfde uit zag als de 365 GT/4 2+2 uit 1972. Een model dat al 18 jaar meeging! In de 456GT lag uiteraard een V12, want V8 motoren worden alleen in de “kleine” Ferrari’s gebruikt. Later kwam de 456M GT met wat wijzigingen onder- en bovenhuids. Daarvan heeft Prins Bernard Junior er nog zeker twee van gehad, een groene en een zwatre. Het is geen Ferrari die erg wordt gewaardeerd door Ferrari freaks, die hebben toch liever een pure sportauto.

Ferrari 456 GT - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 456 GT - Foto © Jim Appelmelk


Chevrolet Corvette C6

De Chevrolet Corvette is wer zo’n auto die nooit uit productie zal gaan, maar steeds een gehele opfrisbeurt krijgt door de jaren heen, net als de Porsche 911. Momenteel zijn we toe aan de zesde generatie, vandaar C6. De C1 was er al in 1953, naar mijn mening de mooiste. Toen kwam de C2 Stingray met split-window, een gedeelde achterruit. Later werd dat een gewone achterruit en zaagde iedereen de balk weg, maar toen de split-window weer meer waard werd, ging diebeweging weer de andere kant op! De latere modellen vind ik zelf niet erg boeiend, veelal ordinair ogende auto’s waarvan er ook nog eens te veel van werdern gemaakt om nog bijzonder te zijn. Er is ook een überversie Z06, die geheel naar Amerikaanse traditie een veel te grote V8 motor heeft met 505 pk.

Corvette C6 - Foto © Jim Appelmelk
Corvette C6 - Foto © Jim Appelmelk
Corvette C6 - Foto © Jim Appelmelk


Cadillac CTS-V

Een andere krachtpatser uit de verenigde staten is de CTS-V. Wat hier een M5 of E55 AMG is, is deze auto in Amerika. De auto is hier niet echt populair, waarschijnlijk heb je hem nog (bijna) nooit zien rijden. Amerikaanse auto’s zijn nou eenmaal niet zo populair in Europa. Ik vind hem eigenlijk ook niet zo stoer als bijvoorbeeld een M5, de voorbumper is magertjes en de uitlaten zijn ook niet echt dreigend. Het is dus wel een veel exclusievere auto om hier te spotten, op Autogespot staan nogmaar 3 verschillende exemplaren. De auto heeft een 5,7 V8 met 400pk en haalt net als zijn concurrente 250km/u. 0-100 duurt slechts 4,9 seconde, en is daarmee net iets minder snel dan de concurrentie. Zowel de RS6 als de E55 Amg en de M5 hebben overigens een hele hap meer vermogen.

Cadillac CTS V - Foto © Jim Appelmelk
Cadillac CTS V - Foto © Jim Appelmelk


Ferrari F430 Spider

Meer, meer, en nog eens meer. Daar gaat het eigenlijk alleen maar om in de wereld van supercars. 90 pk meer in dit geval, 400 voor de 360 tegen 490 voor de F430. De F staat er dus weer voor, net als bij de F355, de andere V8 modellen hebben dat dan weer niet. Het is maar een klein detail, maar ik blijf het vreemd vinden. De auto lijkt het meeste op de 360 natuurlijk, die grappig genoeg weer heel erg anders is dan de F355. Ik verwacht dat het volgende V8 model weer geheel anders wordt, want de 308 en de 328 leken ook al op elkaar, en de 348 en de F355 ook, maar die waren dan weer heel anders dan de 328. Het zijn al erg populaire auto’s onder de elite, want hij is in niet al te lange tijd al 74 keer gespot, terwijl hij natuurlijk ong niet erg lang op de markt is.

Ferrari F430 Spider - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari F430 Spider - Foto © Jim Appelmelk


Audi RS4 Sedan

Het nieuwste lid van de A4 familie is de RS4. De vorige RS4 is er alleen als Avant geweest, deze is er als Sedan, station, en zelfs cabrio! Natuurlijk is de auto weer begrensd op 250 km/u, harder dan dat zou toch belachelijk zijn… Een behoorlijk hypocriete “afspraak” die overigens ook niet 100% eenduidig is. De auto’s kunnen zelfs met begrenzer nog harder, maar niet permanent. Wat betreft prestaties is het een concurrent van de M5 en de E55 Amg, hoewel de RS6 dat ookal was. De C55 AMG is immers nog aanzienlijk minder snel. Merk overigens op dat het minder snelle broertje S4 vier uitlaten heeft, terwijl deze het moet doen met 2 (forse-) uitlaten.

Audi RS4 Sedan - Foto © Jim Appelmelk
Audi RS4 Sedan - Foto © Jim Appelmelk
Audi RS4 Sedan - Foto © Jim Appelmelk



43 reacties

Nice, nice, nice De CL AMG ziet er echt goed uit, een van de weinige Mercs die ik mooi vind.
Qua vormgeving kick ik op DB7, uiteraard kies ik het liefst Vantage of DB7 GT versie. Ook Ferrari 456 GT vind ik een hele mooie auto. Het is natuurlijk heel wat anders dan andere ferrari’s, maar toch heeft 456GT best Ferrari-kenmerken in zich. Het is een erg sportief 2+2 zitter.

BMW Z8 vond ik een geslaagd ontwerp, maar naar ik me herrinner was Top Gear niet echt lovend over de rijprestaties van Z8.

Voor de rest allemaal stoere bakken.
Die F430 Spider blijft te mooi…
weer een leuke verzameling. De 456 vond ik altijd een erg mooie auto, goede proporties en fraaie lijnen zonder dat er teveel lijnen en andere drukte op/aan zit. Hoe anders de 599 en die vind ik dan ook lelijk. In het echt is de 456 trouwens mooier dan op de foto’s. Hier lijkt de auto niet zo laag en “gemeen” als hij in het echt wel is. Het geluid van de V12 is prachtig, vol en laag bij rustig cruisen maar als het hele orkest los gaat………. wow!
GADVER DIE Z8 IS ECHT OM VAN TE OVERGEVEN!! WAT VOOR SMAAK HEEFT DIE MENS WEL DIE DIT HEEFT GEKOCHT!!
Appeltje, zat je bij die Cadillac CTS-V in een boom ofzo? ;)
misschien krijgt appeltje vleugels als ie een bijzondere auto ziet? (zoiets als peter pan, lol)
Als je eens gaat kijken bij kart wedstrijden in Nederland kom je ook erg mooie auto’s tegen.
bijvoorbeeld bij wedstrijden van Chrono.nl.
Laatst stond er een am vantage en een corvette en er staan regelmatig ferarri’s e.d.
Groeten Pascal
gisteren op de A50 nog een db7 gezien :-D iemand in de buurt heeft een oranje Tuscan :-D :-D én ik ken een toa met een oud type RS4 :-D :-D :-D
die rs4 is echt GRUWELIJK
wat droom ik toch altijd voor zoon bakken te hebben.
De RS4 is de bruutste en de mooiste. Wat een bak
tuscan S voor mij. en een extra set ondergoed.
een raodster zoals de z8 of zelfs de z4 koop je niet echt om de looks. een roadster beleef je adem je en je gedraagt je er zelf naar. het is een levensstijl. echte raodster puristen leven op een ander niveau. als je deze mensen vraagt dewelke ze het liefst zouden hebben is de z8 acht bij de top drie. en de z4 bij de top vijf. welke is dan de top 1? nog steeds en altijd op nummer 1 staat de shelby cobra. mijn favoriet is de mark V “night-hawk” ( voor de leken diegene met de twee tankdoppen achteraan op de achterste wielkappen, dubbele ventilator in chroom, twee dubbele holley twin vacuum carburators op de alom bekende 724inch v8) deze is enkel op bestek en bestelling leverbaar. op voorwaarde dat ze hem willen bouwen, want hier blijkt het schoentje te nijpen.
Zeker te weten een Tuscan. Valt mee die prijs… exclusief en een eyecatcher!
Ja, voor de prestaties is het geen erg hoge prijs, maar de afwerking is natuurlijk wel weer wat minder allemaal, en de wegligging denk ik ook. Ik zou er wel voor gaan denk ik!
weer een heele mooie collectie wagens. mijn voorkeur gaat uit naar de TVR, de Bentley en de Audi RS4. de Cabrio van de RS4 ziet er ook heel goe uit. de Ferrari’s zijn zeker ook niet slecht. is Bentley van VW (of omgekeert)??
Bentley is van VW, net zoals Bugatti.
Erg mooi allemaal weer. Alleen die Bentley die je geschoten hebt; da’s geen RL maar de ‘gewone’ korte versie. Check de foto’s van de RL op http://www.bentleymotors.com en je kunt het verschil duidelijk zien (uiteraard zit ’t ‘m in de achterportieren).
Mooie wagens. Maar ik vind dat je u de moeite mag doen om de nummerplaten onleesbaar te maken.
@ Guy, nu is Bentley van VW, dit model stamt nog van voor de tijd.

Er staat hier in de buurt wel eens een Z8 van een man die elk jaar weer in de Quote staat, hij is BMW fan en heeft nog 2 X5 en nog wat meer staan.
Wat is dat nouw weer voor iets dat de 456 niet erg wordt gewaardeerd door Ferrari freaks ? ik ben een Ferrari freak en ik ken een hele hoop ander Ferrari freaks en ik heb nog nooit iemand gehoort die de 456 niets vond
@Marnix, dat vind ik ook, want ik weet wie de eigenaar is van die Z8. Ik denk dat die dat dan ook niet echt apprecieert
@mgs13: de 427 bedoel je? 724 ci is wel erg veel. :-P

Mooie serie weer! Uiteraard voor mij de CTS-V, de Vette of anders de Tuscan. En die 456 is zeker wel een schitterende Ferrari, prachtig tijdloos.

Ik vind het wel prima dat die nummerplaten erbij staan. Kun je tenminste zien hoe oud de auto is, geimporteerd of niet, etc. Maar eerlijk is eerlijk, als ik een foto van mijn eigen auto op internet zet veeg ik ook altijd het nummerbord weg.
Weer een erg mooie selectie!
De TVR is inderdaad een zeldzame auto, maar dat komt vooral omdat het een ruwe, onvergeeflijke en best oncomfortabele auto is. Je moet een goede beheersing hebben om deze auto echt onder de duim te houden.
Die RS4 is echt een beauty! Ik moet ook eigenlijk nog de eerste persoon tegenkomen die hem niet mooi vindt…
Ik deel je mening over de Amerikaanse auto’s volledig, alleen zou ik de CTS-V niet tegen de M5 etc. willen afzetten, maar meer tegen de nieuwe generatie RS4, M3 etc., ook al is het een lomp grote bak.
Die 456 GT is geen lelijke auto, maar wel erg luxueus, net als zijn grote broer, de 612 Scaglietti. Waarschijnlijk past hij daarom wat minder in het plaatje van de puristen, en wat beter in het straatje van de exclusieve Mercedes-kopers (maar dan een stukkie prijziger en exclusiever).
een nieuwe RS4 is zo leuk om te zien
zag er laatst ook eentje in het blauw in Haarlem
echt een stoer wagentje
F430 is gewoon een beauty
en een TVR zo exclusief dat je hem wel mooi moet vinden :D
Nummerbord weghalen vind ik zelf een beetje onzin, het geeft ook meer het gevoel dat je hem spot, in plaats van dat hij in de showroom staat.

@Guy het is zeker wel een RL Mulliner, over dit model (facelift) is alleen niets te vinden. Er zitten correcte velgen op en een Mulliner embleem!

Wat ik probeerde te zeggen met dat de 456 niet erg wordt gewaardeerd is dat het meer een luxe auto is dan echt ee sportauto, net zo goed als dat een 400i nu echt niets kost ten opzichte van de 308-nieuw veel goedkoper dan de 400i-aangezien er dus niet echt belangstelling voor is.
idd, het nummerbord weghalen heeft ook geen toegvoegde waarde voor diegene van wie de auto is. Je kan er als leek toch niks mee. Appeltje. wanneer spot je een cl65 amg? Rijden die eigenlijk wel rond in Ned.?

superauto, die 456! Model stamt al uit 1994
Hoe meer bentleys ik zie hoe lelijker ze lijken te worden .. de audi RS4 daarintegen ziet er me een echt raspaard uit! De 456 is ook geweldig!
Moet je aan de nummerplaat zien of het geen showroomwagen is? En welke waarde voegd dat toe aan de eigenaar? Moest ik zo een wagen hebben en ik zie hem hiertussen staan dan zou ik ook ff vragen om het onleesbaar te maken. Sommige zullen het mss ver gezocht vinden maar moest er iemand met minder goeie bedoelingen op het internet zitten en dan nog eens het toeval heeft om op deze site terecht te komen… Mensen die zulke wagens stelen zijn wel een beetje georganiseerd. En het gebeurt meer dan je denkt.
Als je zo`n wagen wil stelen en je hebt toegang tot een kenteken/adressenbase ga je gewoon bij de pc hooft staan met een pen en papier en schrijven maar.. Maar het heeft geen zin om zulke opvallende auto`s te stelen. Niemand neemt zo`n auto af. Dan eerder een s-klasse of 7 serie, en die kun je overal tegenkomen.

Keep the licence plate alive!
helemaal mee eens luciano
ze stelen zoon dingen niet maar eerder de s-klasse en de 7 serie.
het is ook bij mij gebeurt vroeger
Mooie auto’s, zo’n cadillac zie ik erg vaak rijden in Vlissingen, maar dat zal wel een stuk tragere versie zijn :)

En wat zijn die nieuwe Audi’s toch mooi, de keuze Audi BMW word steeds makkelijker gemaakt. De BMW’s worden lelijker, de Audi’s mooier :)
@j

‘En wat zijn die nieuwe Audi’s toch mooi, de keuze Audi BMW word steeds makkelijker gemaakt. De BMW’s worden lelijker, de Audi’s mooier :)’

helemaal mee eens.
silasse vertel..
Klasse weer appeltje.. :)

@ Luciano

Er rijden 2 CL65 op Nederlands kenteken rond :)
Voor mij de Arnage. velgen zijn mooier als ze niet verchroomd zijn.
TVR Tuscan S heb ik ook in wetteren gezien en ik mocht meerijden
Audi Rs4 helemaal mij ding 420PK!!
Ford GT Freak
leuk aleen de prijs niet
-edit: nutteloze bijdrage-
@ Stoes: Heb je al gehoord wat de Mercedes C63AMG gaat doen? Kan die RS4 wel helemaal inpakken en de M3 ook vrees ik.
@ Barry330cd: maar die audi is nog mooi ook

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).