Is de 1000pk genoeg voor een M3?

Auteur: , 148 Reacties

Nul tot 100 km/u 3.2 seconden, nul tot 200 km/h in 8.8 seconden. Is dat snel genoeg?


Een topsnelheid van 340 km/u in ieder geval niet, de beperking zijn de bak- en overbrengingsverhoudingen. Met een langere eindoverbrenging zou 380 km/u haalbaar moeten zijn. Standaard doet DA Motorsports dat niet, want ze willen niet dat klanten iedere dag 380 km/u rijden, 340 is tenslotte een stuk veiliger.

De 1000 pk versie wordt gebouwd op basis van de 3.2 liter zescylinder, men voege wat turbo’s toe en voert enkele andere modificaties uit. Et voila: een BMW M3 Turbo met 1000 pk.

Bestellen kan bij DA motorsport.

BMW M3 Turbo DA Motorsport



148 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
donderz(H) BMW POWER!!
die motor moet je in een smart doen gaan ze weer verkopen: (
jeez… echt té veel! wel vette upgrade natuurlijk, ben benieuwd wat ze aan het onderstel en aandrijving allemaal gedaan hebben.
Volvo480turbo
In het artikel staat dat ze de standaard versnellingsbak en wel een versterkte koppeling gebruiken :p
zal wel niet lang mee gaan denk ik
Mercedestuner
Ja dit gaat wel vooruit verondrstel ik


sjeezes
ja maar met een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot turbo-gat
Pure verspilling van tijd en geld!
Als je toch per sé een motor met 1000 pk wil bouwen zorg er dan tenmisnte voor dat je er iets mee bent!

(en das nu nie omdat het nen bmw is, zelfs al ware het nen audi, mercedes of lada)
als die gasten no uook eens m’n brommer onder handen nemen :-P

DA MOTORSPORT 1.000 horsepower turbocharger kit is for 22.800 USD

ach, kost niks
e-mail:
[email protected]

Mesut Cemil sok. No:2 Mecidiyeköy
Istanbul / Türkiye

Tel: 00 90 533 813 16 21

nee turks :P

wel absurd veel voor zo’n wagen :|
doe mij trouwens maar die onderstelupgrad(van de site) met een upgrade naar 400pk ofzo, hou je alles langer heel maar wel een super wegligging :-P
heb even op die site zitten lezen en ze hebben heel erg veel van die motor vervangen. Ze verbouwen en vervangen zoveel dat er bijna niets meer standaard is. Het verhaal klinkt wel goed, maar de auto moet wel iedere 5000km nieuwe olie hebben, je mag geen speciale banden gebruiken die meer grip hebben dan de banden die zij aanbevelen en de ringen die om de zuigers zitten moeten iedere 40.000 km vervangen worden samen met de cilinderkop en de kleppen (dat is een kleine revisie van je motor die minimaal 2000 dollar (tegen turks uurloon) kost)

Heel knap van die lui, maar dure hobby en er bestaat wel degelijk een kans dat je blok een keer uit elkaar knalt als je tevaak die 1000pk loslaat.
Elke droom van een Jhonny…
in zo’n barrel 1000pk? :P
je bent gek als je daarmee gaat rijden :P
spectaculair klinkt het in ieder geval wel ;)
ik kom voor het autonieuws…en blijf voor de humor :-D
dikke lol:

340 is natuurlijk een stuk veiliger! :D
als je het met turbo’s opkitteld zo een pure saugermotor dan krijg je makkelijk enkele pk’s (lees dubbel plus) meer. over onderhoud gesproken hoe zit dat dan bij de veyron?
overbrengingsverhoudingen enkel aanpassen is niet toegestaan.

er bestaat ook zoiets als kritische snelheid waarmee de assen van een versnellingsbak mogen draaien.

als 1 van de tandwielen of as van de bak draait aan een frequentie gelijk aan haar eigenfrequentie dan slaat alles in het honderd. De doorbuiging van de desbetrefende as (oiv tangentiele en radiale krachten) waarop het tandwiel draait gaat theoretisch naar oneindig en de as breekt gewoon. Hij bereikt een spanning gelijk aan de breuksterkte (dus voorbij de vermoeiingsterkte zelfs) en de as begeeft het.

Neem nog eens aan dat bij hogere toeren ook nog eens grotere centrifugaalkrachten van as, tandwielen, onbalansen, etc. aangrijpen.

Een begrenzing op toerental heeft effectief haar nut

zomaar de overbrengingsverhouding aanpassen is niet toegestaan dus

bij een nieuw overbrengingsverhouding wordt ook nog eens het beschikbaar koppel bij een bepaald toerental beinvloed. Zo zal indien men voor een hoger toerental opteert, het beschikbaar koppel lager uitvallen en het versnellingskoppel Mv zal dus ook afnemen.

Mv = Ma – Mw = J dw/dt
dude, niet zo natuurkundig doen :P
het kan wel
je moet het alleen goed doen ;)

en dan krijg je:
hupsakee=hatsieflats : pruttelbak ;)
“er bestaat ook zoiets als kritische snelheid waarmee de assen van een versnellingsbak mogen draaien.”

moet worden

“er bestaat ook zoiets als kritische snelheid waarmee de assen van een versnellingsbak NIET mogen draaien.”
@jens
de assen uit titanium maken eh
ga toch lekker lesgeven op school en niet hier op de blog jens.

die versnellingsbak spat al uitelkaar als je de koppeling te bruut op laat komen.

300% het normale vermogen loslaten en waarschijnlijk 200 % koppel, dat gaat nooit goed.
@wouter
leuk dat jullie er wat over hebben geschreven ik had jullie iig erover gemaild. Ik ben ook actief in die forum en er staan een paar heftige vid’s op de site, ik link jullie jongens….. http://www.da-motorsport.com/video/video_en.htm
die jongens Kuban & Mert hebben erg hard gewerkt voor dit eindresultaat… zelf hebben ze een 1100hp 1200nm E36 Turbo die jullie tegen zullen komen in de vid’s.. veel plezier
“ze willen niet dat klanten iedere dag 380 km/u rijden, 340 is tenslotte een stuk veiliger.” Hahaha dat is inderdaad wel waar, hypocriete duitsers ook met hun begrenzers. Een auto als deze noemt men een “Sleeper” omdat hij van buiten niet erg spannend is, maar onder de motorkap erg veel te bieden heeft. Ik vind het toch niet echt een indrukwekkende auto van buiten. Daarnaast wordt het modificeren van auto’s pas echt interessant als je meer doet dan pk’s toevoegen, bijvoorbeeld door aan het onderstel te knutselen.
standaarkoppeling wel

maar er zijn nog andere soorten koppeligen die een grote aanloopstoot wel kunnen verdragen he. Te grote aanloopstoot kan opgevangen worden door zwaarder uitgevoerde koppeling (bijvoorbeeld een kegelwrijvingskoppeling), maar eigenfrequentie niet.
maar soit, tegen wie sta ik hier te lullen, 9 kanse op 10 weet turbopaultje toch niet wat eigenfrequentie betekend, en kent hij enkel de praktische dingen.


dus ga jij maar lekker even terug naar school turbopaultje, dan leer je wat bij.
@appeltje
Je hebt gelijk met power alleen kom je er niet.. Power is nothing without control. Maar ook daar hebben deze jongens rekening mee gehouden onderstel remmen ze hebben overal wat voor alleen is dat optioneel. Ook kan je voor een wide-body kiezen, maar dit alleen om bredere banden onder te plaatsen en niet zo zeer voor de look. Wide body ziet er erg soft uit… dat is hun ideologie ook.
Jens met alle respect voor je technische kennis maar ik versta dat echt niet. Ik vrees dat veel mensen hier op de forum daar ook moeite mee hebben.
ik wil maar zeggen dat je niet zomaar van een wagen die begrensd is, zomaar door wat aanpassingen te doen van je wagen een vliegmachine kunt maken. Je kan dat wel maar 9 kanse op 10 verneuk je heel je versnellingsbak en alles erond. De wagen is namelijk berekend op een bepaalde snelheid. pas je iets aan, dan klopt niets meer en krijg je vodde
Van Jens leer je tenminste nog wat bij, altijd handig!
Eigelijk superlogisch wat er gezegd wordt. Je gaat toch ook geen motorblok van een ferrari in een kevertje of een eend stoppen, da’s gewoon niet veilig odmat de auto voor andere snelheden is gebouwd. Wel een beetje een overdreven vergelijking, maar ik denk dat Jens dat wil zeggen, toch?
dus geloof niet al te snel die mense die zegge ik heb men begrensde 5 reeks opgekrikt naar een topsnelheid van ++300 km/uur. Die mense maken je blazen wijs, geloof me.

denk je dat 250 km/uur veilig is en 300 km/uur niet veilig???
de constucteur heeft de begrenzing niet gemaakt om je veiligheid, maar gewoon omdat de motor dat vermogen kan realiseren maar de onderdelen erond (versnellingbak, je wielen, cardanassen, motoronderdelen zelf, etc…) dit vermogen niet kunnen verdragen.
Nul tot 100 km/u 3.2 seconden, nul tot 200 km/h in 8.8 seconden. Is dat snel genoeg?

Een topsnelheid van 340 km/u in ieder geval niet, de beperking zijn de bak- en overbrengingsverhoudingen. Met een langere eindoverbrenging zou 380 km/u haalbaar moeten zijn. Standaard doet DA Motorsports dat niet, want ze willen niet dat klanten iedere dag 380 km/u rijden, 340 is tenslotte een stuk veiliger.

De 1000 pk versie wordt gebouwd op basis van de 3.2 liter zescylinder, men voege wat turbo’s toe en voert enkele andere modificaties uit. Et voila: een BMW M3 Turbo met 1000 pk.



klinkt toch allemaal op een fluitje van een cent!

en hopla: m3 1000 pk (met zijn 18 duim schnitzerkes eronder)
“enkele andere modificaties…” ik zou het verhaal op de site maar eens lezen, want de lijst met aanpassingen is nogal lang. Om precies te zijn: ze gebruiken oude “cast iron” motorblokken omdat de moderne lichtmetaalblokken dit soort geweld niet aankunnen. Verder gebruiken ze andere zuigers, drijfstangen, een aangepaste krukas etc…. van de originele motor wordt bijna alles vervangen. Ze schrijven ook dat ze al 6 jaar testen en experimenteren met allerlei verschillende componenten achter de rug hebben (turbo’s, zuigers etc. etc )achter de rug hebben.

Ze schrijven op hun site dat de Gertrag versnellingsbak zonder al teveel problemen blijft functioneren. De kwaliteit is (volgens Da-motorsport) bewezen door de talloze Toyota Supra’s met gigantische hoeveelheden pk’s die ook zonder al teveel problemen meedoen aan streetraces en dragraces op de baan.

Overigens ga ik er vanuit dat als je regelmatig die 1000pk gebruikt er van de Bmw niet al teveel over blijft. De hele auto zal waarschijnlijk na een tijd gaan kromtrekken.

Opvallend is trouwens de tekst over dragrace banden. Die mogen niet gebruikt worden omdat dan de krachten op de aandrijflijn veel te groot worden en o.a de versnellingsbak eraan gaat. (teveel grip is ook niet goed……)
Ze geven wel 2 jaar garantie. Dus ze zijn wel zeker van hun zaak dat de auto de krachten aankan. Je kan ook je M3 cabrio uitrusten met 1000 pk.
Zou dat lukken, die torsiestijfheid van een cabrio is toch pakken minder!
Junior (BMW Liefhebber)
http://www.boostjunky.com en dan moet je onder 500+ WHP checken! Zien jullie nog meer BMW geweld!
ik ben al klaar met school jens, ook met uni en weet meer over eigenfrequenties dan jij vermoed. Zo geloof ik dat jouw hersenpan al langer
in eigenfrequentie trilt en de amplitude een gevaarlijk bereik benadert heeft…

Maar dat terzijde. Het technisch gezever dat jij op deze blog plaats is echt useless…. daar begrijpt op een paar hightech´s niemand wat van.

1000 pk en 1200 Nm loslaten op een std. M3 bak ? Als jij werkelijk verstand hebt van techniek, dan weet je dat dat echt helemaal onmogelijk is zonder ellende.
=> Voor de Bugatti Veyron heeft men een speciale nieuwe bak ontwikkelt die het gigantische vemogen en koppel aan kan…. `t is maar dat je het weet.

die Bimmer op 340 begrenzen is zeker zinvol en wellicht noodzakelijk, aangezien de auto niet voldoende is versterkt en aerodynamisch is verbeterd. Het zou wel eens heel erg gevaarlijk kunnen worden boven de 350 !
Over de aandrijving zeggen ze zelf:

“Question: Will my drivetrain handle the extra torque?

Answer: First of all, it is the “torque” that damages parts not the horsepower. M3’s standard transmission, propeller shaft, final drive and rear axles survive with no damage at 1070 nM of torque. BMW engineers simply overengineered the drivetrain. Bear in mind that the six speed transmission is similar to the one used by Toyota Supras that also put down serious power figures

There is one essential point: none of our customers had a drivetrain problem even under extreme conditions. However, istalling drag slicks and running quarter mile races with sticky tires will cause drive train problems. As the friction and traction of the rear wheels are improved for a 1/4 mile race, so does the stress. Owners of M3 turbos should not use drag slicks and allow for limited wheel spin from a stand still”
verdraai mijn woorden niet he turbo;

Turbopaultje schrijft,

die Bimmer op 340 begrenzen is zeker zinvol en wellicht noodzakelijk, aangezien de auto niet voldoende is versterkt en aerodynamisch is verbeterd. Het zou wel eens heel erg gevaarlijk kunnen worden boven de 350 !

jou gezever van “340 km/uur = zeker zinvol en 350 km/uur = gevaarlijk”
is pas dikke zever jong. technicus in spe zekers

ps.: mijn hersene trillen aan een laag frequentie= eigenfrequentie,
wel als techneut (techneut in spe) kan je afleiden dat de massa aan hersenen een hoge waarde moet aannemen. wel bedankt voor het compliment, turboke -edit-
Geen ruzie op een vrijetijds blog hè ;-)… 10 km/h lijkt idd niet echt veel en aardig gezever, maar als je nagaat hoeveel extra kracht die 10 km/h kosten, daar kan heel wat aerodynamica bij komen kijken… mja om dit van zo’n afstand nu over deze auto te gaan bepalen, niemand van hier weet daar alle specs van deze Beemer dus lijkt mij ruziën hierover niet echt zinvol :-).

Wel grappig karretje op zich, ook handig dat de onderhoudsintervallen gelijk blijven aan die van een standaard Beemer!
@GeeJee: mijn bijdrage over de 40.000 km motorrevisie niet gelezen?
Sry maar ik kan niet geloven dat hen dat slechts 22 000 USD kost om een motor met 1000 pk te maken. Alleen dat al trekt heel hun showke in twijfel.

belangrijke levensles:
Wat te schoon lijkt om waar te zijn is dan meestal ook niet waar!!!!
aiiiiitttt
@tw
het antwoord daarop is de foto die ik hierboven poste
Denk dat het niet makkelijk rijden is met deze auto, dwz in de stad oid. Om dit vermogen te halen heb je grote turbo’s nodig, met dus een groot turbo gat..

Wie kent nog dat filmpje van topgear waarin die 400PK Evo het aflegt tegen een fiat oid?? Typisch voorbeeld van turbo lag…

Denk dat de versnellingsbak nog niet het grootste probleem is, meer de krukas en drijfstangen.

Bij andere takken van sport waarbij erg grote vermogens worden gehaald, bv dragracen en tractorpulling, zie je vaker drijfstangen uit een blok steken dan versnellingsbakken die de geest geven :-) Bij tractorpulling zijn ze zelfs verplicht om een ketting oid om het blok te doen, ter bescherming van omstanders… Mocht het blok ontploffen dan blijft het bij elkaar…

Dit is niet een technisch onderbouwd verhaal, meer een waarneming met daaraan vast een conclusie :-))))
@ w0o0dy: Sorry, dat stukje had ik inderdaad even gemist :).

Maar toch vind ik dat het dan nog wel meevalt qua voorgeschreven onderhoud… Als het bij die kosten blijft en je rijdt niet al teveel per jaar, dan valt het op jaarbasis nog wel mee om een 1.000 pk-monster te bezitten ;) (Heb nu niet opgelet of er ook specs waren voor brandstofverbruik (en eventuele andere vloeistoffen), maar wat verbruikt dat ding???)
@dekster
‘het antwoord daarop is de foto die ik hierboven poste’

Niet netjes van je om vooroordelen te gebruiken, ik deel de zelfde afkomst met deze tuners en voel me bij deze erg beledigd..
@Mpower
het in niet zozeer de vent die het doet maar kijk eens naar de overal die hij draagt en de infrasructuur van het gebouw
@dekster
De man die je op de foto ziet is slechts een techneut die misschien wel het vies werk moest uitvoeren. Ik zie in garages ook mensen lopen die ondergedompeld olie. Ik wil hier geen hele kwestie van maken maar als jij moet oordelen door alleen het overall te zien… ik verwacht zoeizo geen man in een nette pak die aan een motor sleutelt.
mpower laat ze lulle ze zijn allemaal jaloers op die turk we prate wel met ze verder als een nederlander of een belg dit ook kan (eigen motor van 1000pk let op de logo op de motor da-motors
F430 F1 Driver
Creeer je eigen Onur air met deze kit!

Je hoeft alleen de deuren open te doen als je flink op gang bent.
turkish airlines 2
al draagt een aap een goude ring het is en blijft een lelijk ding…. :D
1000 pk in zon krot!?
bij de bugatti hoort 1000pk, dat hoort bij de auto, maar je stop geen 1000 pk in zon oude gammele kut bmw..
ik zou me kappot schamen in deze bmw, elke seconde van de dag dat nerveuze gevoel van wat hoorde ik daar? hij blijft toch wel heel,….wat is dat nou weer?
@ Jens : grappig dat je hersenen in een lage eigenfreq. trillen. Je begrijpt er werkelijk geen ene meter van wat ik bedoel. Je wordt hier gedold door de een en andere blogger en jouw hersenpan checkt het niet !

Je leest bovendien ook nog met 2 halfdichte ogen de teksten en denkt altijd gelijk te hebben. Kortom: een echte leraar dus.

Wel eens de aerodynamica van een F1 wagen bestudeerd ? Weet je welke krachten er op de wagens werken boven de 300 km/h ? Ken jij banden in een kleinere maat dan voor de Veyron of de CCR die tot boven de 350km/h zijn gecertificeerd ? (Y is > 300 ,maar hoeveel ?) Denk je echt dat een std. M3 bak die brutale krachten aan kan zonder geforceerde koeling?

Kortom ga eerst je huiswerk maken voordat je professionals probeert wijs te maken dat je een goede natuurkundeleraar bent !
lol, wordt echt tijd voor een blogdag om elkaar in het gezicht te spugen geloof ik ;-) :-P
@ alwood

laat ons er een boksdag van maken, eerste kamp

jens vs turbopaultje

Weddenschappen kunnen afgesloten worden bij mij
@tw : joa, dan ken ik mss die eiguhtrilluh van jens d´ruit tikkuh ! ;-)
transporter tdi alle drie rood
turkish power wie haalt die bmw in
Niets te turkisch power…

Het is een DUITSE motor, maarja, dat kan je niet hebben waarschijnlijk
jah t s een duitse motor maar getuned met turkisch powerrrr
Harold speed 6 !
Duitse motor en turkse adrenaline :) ze hebben leuk werk geleverd heb ook eventjes op de site gekeken en volgens mij weten ze echt wel wat ze doen.
@benny
racist!
MC SERSERi (TR)
Ik ben in december bij die mannen binnen geweest..
al die rijke lui van turkije die laten hun motoren van hun autos.
modiveren.. de jongeren van de rijke lui dan

jongen daar stond een mini cooper.. ik kan je het gewoon niet vertellen..
Die jongens hebben gewoon verstand van auto’s.. tenminste auto’s
met BMW motoren erin..
Ik zeg een ding.. Hier zijn ook heelveel mensen die de buitelanders niet mogen..
Respect voor de anderen die de buitenlanders wel mogen..
Als dit door iemand van europa werd gemaakt.. dan stond i allang in de krant en op nieuws.. Gun die jongens .. BMW wilt met hun samen werken als het zo doorgaat.. laatste ding… NE MUTLUT TURKUM DIYENE ….
MC SERSERi (TR)
Trouwens die op de bovenste foto staat..
Die zwarte BMW die heeft 1000 pk..

Hun eigen auto is de rooie M3 op hun eigen site
waarmee hij tegen ferrari 360.. BMW M5.. en M3 e46 op video staat
die heeft 1100pk.. Ik heb die ook in istanbul gezien… Als die optrekt
dan smelt de asfalt van de grond .. DEAM
@mc serseri
Welkom op de site, maar zou je a.u.b willen ophouden met die onzinnige posts van je. Ik ben zelf ook Turks en waarschijnlijk ook wat ouder dan jou, maar je post heeft allesbehalve een toegevoegde waarde op dit artikel en vooral op de Turkse gemeenschap. Je wekt alleen meer irritatie op door nationalistische quotes in het Turks te posten op een site waar in het Nederlands wordt gecommuniceerd. Ik ben er ook sterk van overtuigd dat je (gelukkig) niet zo serieus wordt genomen met dit soort posts.
MC SERSERi (TR)
ik heb alleen geschreven wat ik heb gezien..
ik weet helemaal niet waar over je praat.. iedereen mag
hier z’n mening uiten.. en ook gaan vertellen wat hij heeft gezien….
+++ ik heb alles een beetje doorgelezen wat ze hebben geschreven..
en ook een beetje geprobeert voor te antwoorden..
@turboke

-edit-
je weet nog eens niet wat kritische snelheden zijn en je wil mij komen duidelijk maken dat je alles van versnellingsbakken weet. je kent juist echt niets.

kritische toerentallen worden in het algemeen berekent bij tandwielkasten!
zo ook bij versnellingsbakken!
kom jij af met de aerodymaica van de wagen. wel ja dat aerodymaica, sow?
dit kan allemaal makkelijk berekend worden in CAD programma’s (solvers zoals nx nastran, ansys, abaqus) de invloeden van die krachten kunnen eenvoudig berekend worden hierin, dus lul niet heel de tijd over aerodymaica, het gaat hier niet over aerodymaica!

dus lees eerst goed de tekst en comentarieer dan! turbo paultje, de naam zelf gevonde? bewijs van een heel erg gewaardeerde proffesionalisme, indd!
en idd het bmw artikel loopt weer uit op schelden…vloeken…veel geblaat… bmw’s zijn mooie auto’s maar de post’s bij de artikelen zijn het absolute dieptepunt.

scheppen jullie daar nou voldoening in? schelden op blog’s? je kan ook gewoon in je kamer ff lopen schreeuwen, hebben de goedbedoelende blogger’s er geen last van!
@ alwood

Alwood schrijft,

13 June 2006 om 8:32
lol, wordt echt tijd voor een blogdag om elkaar in het gezicht te spugen geloof ik

tw schrijft,

13 June 2006 om 10:25
@ alwood

laat ons er een boksdag van maken, eerste kamp
jens vs turbopaultje
Weddenschappen kunnen afgesloten worden bij mij

Turbopaultje schrijft,

13 June 2006 om 10:42
@tw : joa, dan ken ik mss die eiguhtrilluh van jens d´ruit tikkuh !
Inderdaad, jens weet wel hoe je een goede discussie moet voeren;)

En de opmerking van myarda snap ik helemaal niet… Omdat iemand schrijft over een aap is die een racist?!? dat is wel heel suggestief;)
MC SERSERi (TR)
Mensen laten we het leuk houden.. hou het hier op de 1000pk
ja… jens in die regels is níet gescholden…
opzoute Jens met je gezever en val me niet meer persoonlijk aan met je inhoudsloze en onsamenhangende teksten. Doe het met kennis en feiten die kloppen ! Tot nu toe niets van dat gezien van jou, gaat ook niet komen.

1000 pk in een M3 met bijna std. 17″ banden (bekijk de foto eens goed?) en gewoon een std. versnellingsbak kan niet. punt uit. Vraag de ontwikkelaars van de Veyron maar eens met welke constructieve problemen je te maken krijgt ! Daar hebben de mannen van M GmbH ook nog niet van gehoord.

Nog zo´n gezever van jou jens en dan kan het wel eens gebeuren dat ik je dermate virtueel verbouw, dat je nooit meer last hebt van een laagfrequente eigentrilling en een definitieve, subsoon aerodynamische vorm krijgt.

Game on !
zeg gaste beld elkaar es op en vecht het daar uit eh
voor mij is dat rasistich autoblogger.
mijn eerste mening hierover was het volgende:

jens schrijft,

11 June 2006 om 23:08
overbrengingsverhoudingen enkel aanpassen is niet toegestaan.

er bestaat ook zoiets als kritische snelheid waarmee de assen van een versnellingsbak mogen draaien.

als 1 van de tandwielen of as van de bak draait aan een frequentie gelijk aan haar eigenfrequentie dan slaat alles in het honderd. De doorbuiging van de desbetrefende as (oiv tangentiele en radiale krachten) waarop het tandwiel draait gaat theoretisch naar oneindig en de as breekt gewoon. Hij bereikt een spanning gelijk aan de breuksterkte (dus voorbij de vermoeiingsterkte zelfs) en de as begeeft het.

Neem nog eens aan dat bij hogere toeren ook nog eens grotere centrifugaalkrachten van as, tandwielen, onbalansen, etc. aangrijpen.

Een begrenzing op toerental heeft effectief haar nut

zomaar de overbrengingsverhouding aanpassen is niet toegestaan dus

bij een nieuw overbrengingsverhouding wordt ook nog eens het beschikbaar koppel bij een bepaald toerental beinvloed. Zo zal indien men voor een hoger toerental opteert, het beschikbaar koppel lager uitvallen en het versnellingskoppel Mv zal dus ook afnemen.

Mv = Ma – Mw = J dw/dt


ik zei dus dat het NIET gaat met een standaard versnellingbsak
jou reactie hierop:

Turbopaultje schrijft,

11 June 2006 om 23:18
ga toch lekker lesgeven op school en niet hier op de blog jens.

die versnellingsbak spat al uitelkaar als je de koppeling te bruut op laat komen.

300% het normale vermogen loslaten en waarschijnlijk 200 % koppel, dat gaat nooit goed.


Wie valt wie aan???

Ik mag mijn mening te theoretisch geven ook al is dat niet door anderen gewenst. Ieder heeft een eigen mening en een bepaalde kijk op iets. De ene bekijkt het vanuit een praktische kant en de andere vanuit een theoretische kant. Beide zijn immers nodig in de werkelijkheid. Er waren immers mensen die de theoretische gedachtengang wel waardeerde. Je moet dus ook rekening houden met anderen en niet enkel verwachten dat mensen enkel gaan vertellen wat jij graag hoort.

Dus val anderen niet aan en je zal niet aangevallen worden.

einde discusie
In feite heeft het vermogen weinig invloed op de krachten die inwerken op de aandrijflijn. Natuurlijk zal een hoger vermogen de acceleratie van de assen van de versnellingsbak doen stijgen, want het koppel (dat enorm gestegen is) wordt in een kortere tijd vrijgegeven.
Maar het is vooral koppel dat schadelijk is voor de koppeling (in de eerste plaats).
Het kan zijn dat de versnellingsbak sterk genoeg is omdat ze oorspronkelijk met de racerij voor ogen gemaakt werd. (onwaarschijnlijk omdat ze zowel in de Supra als in de M3 voorkwam).
Echter de tandwielen van een versnellingsbak “grijpen” in elkaar… ze kunnen dan ook heel wat koppel aan.
De reden waarom men er geen sliks mag opzetten is om de schadelijke koppeloverschot kwijt te raken in wheelspin …
Mét sterkere versnellingsbak zou men dit wel kunnen
@ turbo

gezever dat ik vertel?

wel surf naar deze link en zoek op de pagina naar “kritsche snelheden”.
Daar krijg je alles over kritische snelheden van assen.

http://www.klein-gelenkwellen.de/nl/8_Bemessung_von_Gellenkwellen.htm

dit zijn de feiten en cijfers!
Jij moet je stellingen echt niet bewijzen voor mij hoor, weet wel beter!

punt einde discussie!
zoek naar “kritisch toerental” ipv “kritische snelheden”

is immers hetzelfde ( v = w r)
Bewijs me met een uitgewerkt voorbeeld dat je gelijk hebt …
Je weet het immers beter !
En over dat deel van eigenfrequentie: heel mooie theorie, maar een voorwerp dat resoneert gaat niet noodzakelijk daarvan kapot
Dat van kritisch toerental gaat niet over versnellingsbakken, maar van aandrijfassen … De formules kloppen dan niet meer, ze zijn specifiek voor die toepassing en niet voor een draaiende as in het algemeen (zoals men ook terug kan vinden in versnellingsbak)
Als ze een andere bak steken, kunnen ze meer uren aanrekenen, en toch doen ze het niet
Mein lieber Schollie, jens ! einde discussie. Wat een ongelofelijke k…. leraarsopmerking en zoals Boostman ook bevestigd, wederom theoretisch gezever. Waar heb jij in hemelsnaam die bullshit geleerd ? Niet in NL hoop ik….. Wel eens gehoord van een eindoverbrenging c.q. dif ?

Het wordt hoog tijd die automatische 3-gangs bak van jou te servicen, daar de kritische belasting allang is bereikt en niet meer op of terugschakelen kan. Ook raad ik aan een nieuwe EPROM te laten monteren in je hersenpan om het vermogen wat op te peppen, of beter, een complete revisie uit te voeren en een turbo te laten inbouwen. Neem dan wel een met het bang-bang systeem, dan heb je altijd brainpower ! Maar je wordt dan waarschijnlijk net zoals deze M3 met 1000 pk: useless overpowered.
vw transporter t5
die bmw spat so uitelkaar op zn 120kmp/h
ulen serseri je ken die bwm nooit gezien hebben want hij rijd al 2 jaar niet(wegens buitelanskenteken) k weet wat je allemaal verzint als je vraagt hoe je dit weet k ken die gaste
@boostman

Dit gaat nu toevallig over aandrijfassen, maar kritische toerentallen moeten steeds onderzocht worden bij assen in het algemeen. Iets dat trilt tegen de eigenfrequentie gaat perse niet stuk. Maar een as die draait aan haar resonantiefrequentie, gaat wel stuk omdat de doorbuiging steeds toeneemt en blijft toenemen (tot oneindig). De as bereikt zijn maximaal toegelaten doorbuiging en breekt. Het kritisch toerntal van een as moet steeds vermeden worden omdat een as steeds geen 100% excentriciteit bezit en zo bij het kritisch toerental breekt. Algemeen wordt het maximaal toegelaten toerental van aan as op 80% van haar kritisch toerental genomen.

indien nkrit = 10000 tpm => nmax = 8000 tpm

p.s.: een vernsellingsbak bezit een aandrijfas en een gedrevenas. Deze aandrijfas van de versnellingsbak vormt wel een gedreven as bekeken tussen motor en versnellingsbak.

@turbo: zeker niet geleerd in NL, wel aan een belgische universiteit. Het niveau van de belgische onderwijsinstellingen is wel hoger dan deze van de nederlandse. Er komen immers veel nederlandse mensen een studie volgen aan een belgische onderwijsinstelling omwille van het betere kwaliteit
pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff !! lololol @ jens : je geeft zeker les in belgie aan de universiteit voor willie wortels ….. en kuifjes….

Keep on dreaming jens, die versnellingsbak van die M3 gaat echt niet stuk vanwege kritische toerentallen. Als die bak al std. is, wat ik absoluut in twijfel trek, gaat ie zeker snel kapot door :
1. brute kracht van 1200 Nm erop los te laten bij acceleren in met name bochten, vliegen de tandwielen, lagers en assen echt wel om je oren, een std M3 heeft immers niet meer dan 320 Nm op de krukas en voor de bak wordt geen factor 4 als reserve genomen .
2. Op hogere snelheden door thermische problemen die gaan optreden
3. bij het verkeerd gebruiken van die extreem heftige koppelingsset die nodig is om die pk´s op de aandrijfassen te krijgen.

Kritische toerentallen ? Jens, je snapt er echt geen hout van. Die versnellingsbak moet dus eerst dermate aangepast worden dat ie heel blijft. Dan moet er een andere eindoverbrening onder om die auto rijdbaar te maken, de versnellingsbak verder te ontlasten en ook die hoge eindsnelheid te kunnen halen. Snap je nu eindelijk hoe het in de paktijk werkt of schakelt die tandwielkast van jou nog steeds niet ?
wel als jij denkt dat ik er geen fluit van ken en jij kent het allemaal veel beter. ok

dan is dat zo, maar je moet een beetje redelijk blijven man. “Ik weet het en iemand anders kent er geen fluit van” beweren is toch al wel gedurfd en is toch het bewijs van een hoge dunk van je eigen. Probeer toch wat bescheiden te blijven man.

einde discusie nu!
het Bugatti SAS/VW Engeneering team doet er jaren over om een auto met 1000 PK te maken, en ‘DA Motorsport’ denk dat ook wel ff te kunnen, …
1000 PK kan best, maar als er maar 100 op de grond komen heb je er nog niets aan,.. en als ie uitelkaar knalt door (laten we zeggen) oververhitting..? tja pech dan?
ze kunnen het niet, en zeker niet uit een V12… NOOBS
@Jens: Ik ben geen Willie wortel en ook geen Kuifje.

Wel iemand die heel goed weet waarover ie praat en schrijft. En dat doe ik in redelijke en concrete teksten voor iedereen te volgen. High level engineering talk of luchtkasteelverhalen zijn hier volgens mij niet op zijn plaats….

@ Jerro : precies ! Dat is wat ik ook al in diverse posts schrijf. Ik denk V12 moet zijn 6 in lijn ?
@turbo

iemand die heel goed weet waarover ie praat???

man man, laat me niet lachen! je kent juist nouga bolle
Engineering talk is voor jou niet gewenst, zal mij worst weze man
ik verkondig mijn inbreng hier op mijn manier ongeacht wat jij wenst!
Het gaat hier nog altijd over pk’s, snelheden, overbrengingsverhoudingen, etc.

Zie je echt boekhouders of marketeers hier hun mening doen???
het gaat over techniek en bij techniek zijn engineers onontbeerlijk, wat jij allemaal lult is allemaal dikke boelshit, ik weet niet waar jij je vorming hebt gehad, maart zal zeker geen vette geweest zijn!
Toch teveel zelfvertrouwen hoor, verkoop jezelf, maar wel op een gepaste manier, probeer toch wat een beetje bescheiden te blijven, he

weet waarover hij praat, man man toch.


Hollander toch, hahahaha
Feit is dat een Veyron versnellingsbak zo is gebouwd om 20 jaar ofzo mee te gaan, de versnellingsbak in deze M3 gaat heus geen 20 jaar mee ( laat staan 3 jaar )
ff snel tussendoor…..

@ Jens : je bent pas verneukt als je laat blijken dat je je echt verneukt voelt !

Sorry, maar ik ben een maatje te groot voor jou en heb dus ander nivo, in opleiding en manieren. Maak dus geen goedkope belgen grappen of andere simpele bullshit, maar spreek jou alleen direkt aan op jouw onjuiste statements en theorien.

@SimonMc: denk deze M3 overleeft misschien net 1 testsessie ?
@turbo en jens: zullen we het hier maar eens mee bij laten? Het niveau wordt er niet beter op en ik geloof niet dat er iemand zit te wachten op scheldpartijtjes.
@ woody: kom op zeg, het begint nu pas leuk te worden.

Gescholden heb ik nog steeds niet en ook nog geen klappen uitgedeeld. Alleen verbaal hier en daar een paar rake. Dit is toch harmless ? En ja, een onwetende belg op de kast jagen is erg leuk.

Is er ooit een Belg geweest die een echte auto in Belgie heeft gebouwd ? Nee dus. Wel heeft een heel goede designer, Luc Donckerwolke, de Murcielago en Gallordo op papier gezet ! En raad eens ? Hij is een Belg !
Volgens mij hebben jullie allebei al geroepen dat de ander er maar weinig van snapt….. Als je de tegenstander minacht en van mening bent dat hij geen verstand van zaken heeft dan heeft verdere discussie toch weining zin? Het enige dat je dan kunt verwachten zijn (volgens je eigen waarneming) waardeloze antwoorden….

Minerva en Ginetta zijn twee voorbeelden van merken die uit België afkomstig zijn.
@Turbopaultje : Gillet Vertigo bv??
NL heeft 10 merken gehad volgens Wiki en Belgie maar 5.

En i.p.v. Minerva etc. hadden wij Hollanders Spyker. State of the art ook toendertijd ! En ook vandaag weer echte auto`s, net als de Donkervoorts.
Do I need to say more ?

PS. Misschien is de naam Harm Lagaay ook de onwetenden bekend ?
Nogal Off-topic (het Topic is tenslotte niet “Nederland-België”)

En ik weet niet welke pagina jij hebt gezien maar ik vond op Wiki:

België: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_automerken
Nederland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_automerken

ik tel er meer dan 5 en meer dan 10….
turbo

Ik weet dat wiki je favoriete plaats is, maar als je wiki bezoekt, leer je les dan goed en kom niet met zever af!
j&s : hoe denk jij te kunnen beweren dat jij weet dat Wiki mijn favoriete plaats is ? Alweer een subversief statement van je.

Mijn favoriete plaats is achter het stuur van mijn zwaar gepimpte brommer !

Het is gezever en niet zever j&s…… voor een vlaming is je nederlands echt belabberd. Je technische kennis en inlevingsvermogen is net iets beter dan dat, maar dan houd het ook op. Zal ik nog verder in detail treden en je een paar adressen voor een goede bijscholing in NL geven ?
in nederland no thx

op zn brommer zei hij
En beweert het lekker cruise met een 500 pk

man man man, heb me in eeuwen nog niet zo ziek gelache

ik zen nen antwaarpenaar en ben der fier oep oek!
allemachtig Jens, wat schrijf jij type jij beroerd zeg…….
Allen die zich aangesproken voelen,

Reacties gelieve on-topic. Ik houd er niet van om berichten op te schonen, omdat ik vind dat iedereen alles moet kunnen zeggen, zolang het redelijkerwijs met het artikel te maken heeft en je een ander niet moedwillig beledigd.

Dank u! ;)
@ dennis : hoor jij tot de blogpolitie of ben je een regelridder ?
het is erg stil geworden nu de blogpolitie heeft ingegrepen…….

net zoals deze M3 die na een poos echt de geest geeft ;-)
Dat is wel ool 1000 PK :D
maar voor die 1000 PK kan je net zo goed een BMW M5 E60 of BMW M6 pakken die hebben allebij een 5-liter V10 motor van 507 PK alleen die is electronisch begrenst bij een snelheid van 250 km/h :S maar als je die eraf haalt halen de BMW M5 E60 en BMW M6 een snelheid van 330 km/h en ik vind die nog wel wat vetter dan de M3 :D
Hallo,

Ik lees dit hier eventjes en merk het volgende op..

het lijkt erop dat Jens gewoon wilt beweren dat wat die turken hebben gedaan principiëel gezien niet kan ook al zie je het wel gebeuren.

je ziet hun M3 een modena/m5/E46 m3 eruit accelereren, je ziet dat hij niet verrot klinkt tijdens het optrekken.

die Mr. Herbert Gattermeier is een ervaren techneut als ik lees dat hij –>

He has studied motor vehicle engine design in Upper Austria, then worked for BMW in Munich, Porsche in Salzburg and then – for a little while – Masse-Ferguson in England. Afterwards he has established BAVARIACARS and modifies BMWs. His experience in turbocharging and great personality helped us a lot

–> dit allemaal kan, nu kan ik 2 dingen doen.

A. denken dat een turk alleen maar liegt en dat hij eigenlijk niks kan en de hele site een groote oplichttruc is
.
B. denken dat hij met al die ervaring misschien wel veel kan bereiken ze hebben gewoon een passie voor bmw en hebben er uit eindelijk iets mee bereikt.

echt sneu vind ik het dat een supra met 1600 Pk wel bestaat
en een skyline met 1300 pk van Ex Vi Termini ook gewoon bestaat.

maar zodra het een M3 betreft, kan het allemaal maar niet
ERG HYPOCRIET!!!

leeeeeeeeeeeeeees alles wat ze te zeggen hebben over die M3 turbo en HOEVEEL JAAR ze bezig zijn geweest, alleen al 6 jaar met het zoeken naar een compression ratio. LEES____>


DA MOTORSPORT 1000 horsepower turbocharger kit comes with forged pistons made by J.E Pistons according to our specifications. DA MOTORSPORT has tested over 35 different pistons with different compression ratios to find the optimum “boost pressure vs. compression ratio combination”


– It took for DA TeaM six years to find a compression ratio that would work at 30 psi and use only 96 octane fuel. M3 turbo is filled up with 96 octane pump gas and needs NO octane booster. This is wonderful as many turbocharged engines need over 100 octane fuel when they are boosted over 22 psi. We know very well that Toyota Supras boosting 22 psi and over need race gas.

Ja, ik zou dat verhaal ook gewoon uit me duim zuigen, ik bedoel ik licht ze toch op, we bewerken de filmpjes wel zodat het net lijks alsof we snel rijden, dat deden ze bij nightrider toch ook??

En dan de laatste vraag, weten de mensen hier wel wat VANOS eigenlijk is????????
Dat vanos systeem het paradepaardje van bmw motoren boven de 2.5 liter, ook wel VArriabele NOkkenasSturing.

( de suprieure variant van de V-tec systeem van honda whahaha )

De DME berekent op basis van het gaspedaal hoe ver de gaskleppen en nokkenas moeten staan om de optimale koppel bij lage toeren en veel vermogen bij hoge toeren te krijgen. de snelle motorresponse is juist 1 van de kenmerken van een M motor.

die Turbo wordt dus altijd met voldoende lucht gevuld vanaf het moment dat je het gas intrapt!

Welleens geluisterd naar een M3 turbo??

http://video.google.com/videoplay?docid=-314155435082935108&q=m3+turbo

http://video.google.com/videoplay?docid=-503516563279331222&q=m3+turbo

http://video.google.com/videoplay?docid=1488214457119012774&q=m3+turbo

Luister maar naar het verschil bij het laatste filmpje, die M3 klinkt heel wat aggressiever dan die Supra -> met alle dank aan het VANOS systeem!

Dat heeft die 400pk steke EVO van topgear niet!
dus ja dan krijg je een super Turbo gat.

verder ben ik er van overtuigd dat je met de vernieuwde prijs van

32.000 USD voor een
1.000 horsepower E36 M3 Turbocharger Kit
for S50B30 & S50B32

Daadwerkelijk een snelle auto kan creeëren.
bmw maakt nou eenmaal goede motoren. anders hadden ze ook niet 5 jaar achter elkaar de prijs gewonnen voor motor van het jaar of niet dan?

einde discussie, die auto bestaat. de pk’s bestaan, en ja het is te koop
die turken lichten je niet op!!
ze hebben express voor het standaard uiterlijk van een M3 gekozen want ze wouden conservatief blijven.
voor de vocabulair minder bedeelde onder ons, het betekent “Traditioneel”
ik bedoel.. stel je rijd in je ferrari 355 en je ziet zo’n aap met een wat een standaard M3 lijkt, je inhalen.
jij bent echt stoer en denk whaat sukkeltje ik zal je laten zien tot wat ik met me snelle italiaan toe in staat ben!!! muwhahahaha..

en dan blijkt dat je geen schijn van kans maakt om hem in te halen.. :s
hoe triest voel jij je dan?

dat is als 28 jarige pro kickboxer. in elkaar geslagen worden door een 16 jarige puber

DAAR KRIJG JE GEWOON RESPECT VOOR!

het is makkelijk ergens commentaar over te leveren. moeilijker wordt het om te waarderen waarom ze iets hebben gedaan.

dat niveau van denken is niet voor iedereen toegankelijk, het schelden en afkraken is makkelijker en kost minder inspanning.

ik vind dat ze goed werk hebben geleverd,

vrede op aarde mensen!
@ Vanos: correct commentaar. Maar een 28 jarige pro zal nooit door een 16 jarige puber in elkaar getikt kunnen worden.

Zo liggen de feiten nu eenmaal, m.a.w. forget it !

No een opmerking: Vanos beter dan V-Tech ?? laat me niet lachen……. ook bij 9000 min-1 ? Got my point ?
@Turbopaultje

de kans dat een 28 jarige wordt geklapt door een 16 jarige is klein, maar als we eens naar het oosten zouden gaan en kijken naar die shaolin monniken zou ik het woordje nooit niet zeggen..
maar goed.
Wat is er bij V-tec dan precies
want zover ik weet heeft het 2 standen
een normale waarmee je lekker optrekt tot de 4500 of 5500 toeren, en zodra de olietemperatuur en olie druk correct is komt er een stand 2 waarbij de kleppen langer open blijven en er meer lucht en benzine vermengt wordt.

het is niet te ontkennen dat V-tec je een lekker gevoel in je maag geeft, en dat het geluid ervan ook als muziek in de oren klinkt.

ik was namelijk eerst fan van het hele V-tec systeem, vond het geweldig en tof
maar toen ik later steeds meer las over VaNoS
kwam ik erachter dat dat iets meer deed dan V-Tec alleen.
V-tec berekent niet hoeveel je van wat nodig hebt bij een variabel toerental
je v-tec slaat in bij de 45000 toeren en klaar. niet eerder en niet later

(Bij M3 -> Double )VaNoS grijpt in bij elk toerental en heeft een veel meer controle over de samenstelling van de lucht/benzine verhouding etc.

Er is altijd een Maar, ik geloof trouwens zelf dat 14 jarige shaolin monniken volwassen mannen helemaal lens kunnen slaan
er is bij hun 1 verschil met normale kinderen
zij kunnen niks anders dan dat, dat is waar zij goed in zijn.
de feiten liggen niet vast
er is altijd een alternatief alles heeft ze redenen of ze beperkingen.

Graag zou ik willen weten wat dat V-tec geavanceerder dan VaNoS maakt
blijkbaar heb ik iets gemist dan.
Hoge toeren alleen maakt je toch niet beter?
het gaat toch om de afstelling en de prestaties van de motor bij bepaalde toerentallen. BMW zou ook wel tot de 9500 toeren kunnen maar blijkbaar is dat niet nodig.
BMW krijgt het voor elkaar 100 PK per liter te produceren ZONDER TURBO welteverstaan!!!
vertel mij eens waarom v-tec met minder vermogen beter is als Vanos??
Die 16 jarige monnik van jou slaat een Vladimir Klitschko alleen knock out als Vladimir slaapt of straalbezopen is. M.a.w. forget it.


Waarom is V-tech beter ? 1. BMW kan alleen in racetrim 9500 min-1 draaien. 2. Wel eens gehoord van de S2000 ? Nee ? kijk hier dan maar eens:

http://www.honda.de/content/car/15113_241_data.php

….. 120pk/l zonder turbo.

Statement proven.
blijkbaar :)

ik kende S2000 wel hoor, wist DIE specs even niet :P
maar oke V-tec is goed
Maar VaNoS ook. :P
Leuk al die commentaren,hebben we het over autos of discrimminatie?Maar ja ik weet wel dat ik in het gelukkige bezit ben van een normale 320 e36 24 klepper en die heb ik laten ombouwen met een v8 tot 570 pk loopt lekker kan ik je zeggen maar geen 340 maar wel 315 echte kilometers en ik hoef niet elke 5000 km nieuwe olie en niet om de 40000 een halve revisie beurt.de auto is van 1994 en voor en achter vernieuwd en ik ben er zeer tevreden mee.groetjes Albert
O nog even dit er zit een nieuwe 6bak in en een ander diff.echt leuk hoor.
PRECIES ALBERT!!!!
BMW WEET WEL WAT ZE DOEN HOOR, !!!
rij je er ook weleens mee op een circuit?
pieter autofreak
ik denk niet dat je hem zo maar kan besture hoor,je hebt er vliegbewijs voor nodig :p
BMW M3 turbo: elaborazione da 1000 cv!
[…] via | autoblog.nl PUBBLICITÀ PUBBLICITÀ Cosa è stato modificato per raggiungere una tale potenza? La risposta è semplice: pressoché ogni cosa, l’unico componente ad essere stato mantenuto come “mamma” BMW l’ha fatto è il blocco dei cilindri. […]
da-motorsport voor life bmw m3 power
he turbopaultje je zou eens wat vaker achter je compu vandaan moeten komen inplaats van op een forum te lopen kafferen wat je allemaal wel niet weet want in de echte wereld is het toch allemaal net even anders hoor en kom maar op met die v-tech ga je echt niet halen tegen mijn vanos en een s2000 draait geen 9500 min-1 dat is 8300 min-1
Als HTS-Autotechniek student en vrij nieuwe bezoeker van dit forum wil ik graag het volgende hier nog even kwijt:
Mensen die zoals ik een studie in de richting van de techniek va nauto’s volgen of zoals ik geïnteresseerd zijn in tuning vinden de informatie die Jens hier geeft wel degelijk interessant en of het dan helemaal foutloos is ofniet vind ik het niet volwassen om er zoals TurboPaulus zo’n schennis om te schoppen.
Ieder zn mening, accepteren of deelnemen aan een Anger Management cursus!
Ik hoop dat er rekening is gehouden met de stijfheid van het chassis, want als een chassis begint te verwringen zou ik toch niet te snel meer rijden …
‘T is wel tof he, zoveel pk’s hebben … ben is benieuwd hoe dikwijls hij bij de benzinepomp staat, of gebruikt hij keronzine :d
een 5-reeks met een 2.5 l vind ik al genoeg hoor … en de diesels van tegenwoordig gaan ook goed vooruit hoor, zelfs achteruit.
P.S. BMW ruled
ABSURT!
ik hou jullie wel op de hoogte van mijn 520pk kitje als de boel er op zit.
op die 1000pk jongen houd de bak het wel, net als het diff. bekende van mij rijd met een opgefokte 325 (3,5 liter m30 blok met 743 pk op wielen) met originele bak en diff, nog steeds alles in 1 stuk. dus zwam niet en denk dat je t beter weet totdat je het zelf heb gezien.
die mannen in turkeye weten echt wel wat ze doen hoor!
wel kinderachtig dat er zo geruzied moet worden hier. stap in je beemer en zoek een parkeerplats op en leef je uit, heb fun! daar is een m3 (bmw) voor!
Wat jammer dat er hier van die types rondhangen die met handen en voeten elkaar afzeiken in afschuwelijk nederlands… Je ziet toch dat het ding rijdt? De filmpjes laten weinig aan de verbeelding over…

Bovendien, zoals terecht opgemerkt door Babe, een 3 serie met 250 pk is ook meer dan genoeg. En tenslotte: de wagens die echt snel gaan op een circuit zijn echt niet deze 1000pk mobielen, eerder goed afgestelde (en lichte) supersportwagens met rond de 600 pk (inderdaad zoals de DBR9)… nice!

http://youtube.com/watch?v=DQ22r3nAJeY
sow wat een gezeik laat effe de auto god maar eens praten, dus ikke:d

Vtec en vanos is maar net wat je wilt hebben. 9500 toeren is erg leuk vooral met een Vtec controller kan je nog hoger komen, maar vanos zorgt ervoor datje bij elk toerental maxiaal rendement hebt. ik zou voor de lol voor eigenn plezier een vtec kiezen,maar als ik echte performance wil dan de vanos.

ik hou niet van BMW ik vind er geen ruk aan, maar wil wel de technologie onder de kap van mijn manta wel muahaha

dinges over de de 1000 pk wrmniet zon ding levert al 286 ponys andere zuigers andere dit dat en zoals jekan zien is er een heel ander MMS, wrm zou je daar geen 1000 ponys uithalen??

en iedereen vergeet net als altijd dat BMW net als een boot is de lichtste m3 is 1420 kilo en dan word er tegen een standaard m3 geraced met een honda super vtec van 800 kilo en zelfs alsnog verliest de vtec. een vanos trekt zon groot gewicht met zon gruwelijke acceleratie kijken of een Vtec dat ook kan,nee die weet niet wat koppel is, maar wel toertjes:d

ieder zijn keuze Pk of koppel
http://www.da-motorsport.com/video/video_en.htm


hiet zitten wat video’s bij kijk hoe ze die ferrari afmaken ;)
Iedereen kan zeuren wat ie wil…of het nou wel of niet goed is voor de transmissie en etc. Die jongens in Turkeye hebben een sterk staaltje werk verricht. 1100 pk krijg je niet zomaar door ff een turbo’tje erin te plaatsen!!!

De een heeft liever 320 pk’tjes onder de motorkap zonder elke maand bij de garage te staan voor een revisie beurtje. En voor de ander is het een passie waar het hem of zij geen reet uitmaakt hoevaak er een revisie beurt nodig is en wat het kost. It’s all about money and thrills!!!!

Helemaal toppie turkey boys!!!!! keep up you’re good work!!!
daar sluit ik me bij aan, al dat gezeur over waarom het niet zou kunnen is gewoon een tekort aan kennis. ze hebben het voor elkaar gekregen en het ziet er tof uit!!
ja dat kan nooit ff 1000pk door een turbotje
en als het wel kan bouw dan een fatsoenlijke auto er voon
1000 pk uit een 3.2 liter, ik geloof er niks van.een bugatti heeft wel een 8.3 liter W12 nodig voor 1000 pk.
vindt het wel nen toffen bak, ze ziten wel te memmen dat dat niet kan 1000 pk vo ne bmw. zal ik u eens wa zeggen als ge het nie gezien hebt zwijg dan en vooral als ge ter geen kennis over hebt. NAH das mijn gedacht.


Vetten bak trouwens. ik hem ne E46 M3 GTR ok ee nice bakske gaan ok ne serieuze turbo steke en al

Adios !!!
@Jurgen
Omdat VW niks anders kon.
@Jurgen

Ga een boek lezen ofzo, dat jij het niet geloofd zegt alleen iets over jou IQ en NIKS over de Feiten!! laat me raden, het is onmogelijk 1000pk uit een METALEN SPORTBLOK te persen met 20psi een Turbodruk omdat het turken zijn?

waarom zouden ze moeten liegen?? ga je eens verdiepen in BMW en hoe turbo’s werken en kom dan maar eens terug, vriendelijke vriend.

gegroet
Vlot autootje, maar om nou te zeggen “snel”…..
vette lol :P
@jurgen

Ik denk dat bugatti met 12 cilinders niet zover komt….k dacht toch echt dat het er 16 waren……..

on topic

Gewoon een ubervet bakkie om over te lezen toch? sow what oftie het (jaren lang)
doet of niet
Supeerrr snell..Ze zetten er niet alleen een turbo op hoor verder wordt ook alles aangepast…Als wij (turken) iets doen, doen we het meteen goed:D Ik heb nog nooit een 1000 pk gezien in nederland..Lkkrr
Ja klopt, ze kunnen het maar het lukt niet bij iedereen!!

http://www.youtube.com/watch?v=RB7purjf1ys

Deze man heeft 18 maanden op ze M3 moeten wachten en dat ding is nog verrotter afgesteld dan een racefiets met een versnelling van papier maché.

Dit bewijst eigenlijk dat het best wel een stel oplichters zijn AAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAH JAMMER!!! ik vond ze eerst ook zo goed
hahaha grappigg….Hebben ze een bmw e36 m3 van 1000 pk? Ja of nee…Dat hebben ze zeker check de video’s hoe de m3 een ferrari,lamborghini uitrekt:)
De koper is gewoon dom je gaat toch de auto eerst laten testen op een rolbank ofzo? of het echt 1000pk is ? deze kerel heeft dat niet gedaan blijkbaar:D
die komt bij DA Motorsport vandaan. als je een deal sluit om de turbo-kit in zijn geheel te laten monteren en afstellen, ga je er toch vanuit dat je duizend pk krijgt? dat is toch gewoon normaal lijkt mij?

die gasten zijn gewoon niet zo proffesioneel als ze zichzelf willen doen lijken.
nogmaals:deze m3 heeft GEEN 1000 pk,hij heeft nog nooit een dyno laten zien,en ja ik ken mert zijn “tuning” ,kjik maar eens op bimmerforum wat ze van hem vinden,en die franse jongen die op youtube staat met zn m3 turbo van mert,vraag eens aan hem wat hij ervan vind?????
oh ja, om een ferrari zoek te rijden heb je ongeveer 420 wiel pk nodig,op de wielen dus………de video s staan op streetfire en op you tube
Jongens DENK NA
Jaren 80
Formule 1
1500 cc turbo tijdperk in de formule1
Met gemak 1000 pk of nog meer
Het is zeker mogelijk:

Een bmw e36 m3 met 1000pk, geef eens 1 reden waarom niet?

geen dyno?

check this==> http://www.youtube.com/watch?v=lAhy0qfvMl4
over de 800 rwhp (rear wheel horse power)
DAT komt zowat overeen met 1000pk aan de motor(lees vliegwiel)

Het is logisch dat hij aan de motor meer vermogen heeft dan op de wielen, dit is in verband met de weerstan van alle roterende delen + de versnellingen zijn koppel omvormers.


gegroet,
stijn
hallo met p.ruys
het is wel mogelijk om 1000 pk uit een bmw te hallen
en als je een rece kopeling en race drukgroep ge bruikt is selfs 1200pk mogelijk want ik heb het zelf gezien ja maar ik zou er niet op de openbare weg gebruiken dan is de trekkracht te veel voor de voorgangen daar zit je er zo in
ik heb zelf een 325i die gaat van 192pk naar de 500 pk
Heeft uzelf ook een fotoapparaat? ( http://www.autojunk.nl )
Ik wil dat wel eens zien :)
Waarom gaan Jens (die inderdaad niet begon met aanvallen) en Turbopaul niet gewoon gaan soliciteren bij BMW of ander automerk als ze het allemaal zo goed weten.. ?? Zo’n job betaalt goed hoor ! Wij hebn mensen als jullie nodig !!

Ik denk ook wel inderdaad dat die mensen van BMW weten wat ze doen, het klinkt inderdaad allemaal een beetje overdreven en vooral onveilig, maar als ze niets probeerden dan reden we nu nog met paard en kar ! Of moet je ook uni gedaan hebben om dat te weten ?

Kom toch eens overeen met jullie kennis kiekens ipv van te vechten !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).