Summertime: Cabrio gespot!

Auteur: , 32 Reacties

Appeltje breekt door en alleen de P.C. Hooftstraat is niet meer genoeg. Met al dat gespot in Marbella zoekt hij ook de grenzen op en is een weekendje in Knokke geweest.

Het woord is zoals altijd aan Jim Appelmelk:

AC 428 Convertible
Aangezien ik van mening ben dat ik minstens één keer in het spot-walhalla van Knokke moet zijn geweest, ben ik er afgelopen zaterdag heen gereisd. De 5 uur lange heenreis beloonde me met onder andere deze ultra zeldzame auto. De fabriek heeft er door de jaren heen 29 als convertible geleverd en 51 als coupé, maar aangezien de Cobra een veel gewilder en kostbaarder model is, is er een aantal omgebouwd. Helaas, want replica’s van de Cobra zijn er al genoeg! Het is geen bijzonder kostbare auto als je kijkt naar het vermogen van 350pk, en natuurlijk de onvindbaarheid van het model. Van de AC worden dan ook alleen de Cobra’s en daarop lijkende modellen veel gewaardeerd.
AC 428 Convertible - Foto © Jim Appelmelk
AC 428 Convertible - Foto © Jim Appelmelk
AC 428 Convertible - Foto © Jim Appelmelk
AC 428 Convertible - Foto © Jim Appelmelk
AC 428 Convertible - Foto © Jim Appelmelk

Bentley Azure
De Bentley Continental Convertible was al redelijk bejaard, de koets stamde immers af van de eind jaren ’60 Bentley T2. De Azure is gebaseerd op de Continental R die ook al niet erg goedkoop was, de Azure stond bij Hessing voor 800 mille(In guldens dus). Hij is zeer geliefd bij rappers die er veelal kotslelijke verchroomde velgen onder zetten, al dan niet spinners. Onder een Escalade is het prima, maar onder een Azure… Nee dankje. Dit is een gentlemens car, geen auto voor gefortuneerde sjonnies. Op de achtergrond van het zijaanzicht zien we overigens nog de elegante bips van een zwarte Arnage Red Label.
Bentley Azure - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Azure - Foto © Jim Appelmelk

Citroën DS 21 Décapotable
Een Citroën DS is tegenwoordig voor een schappelijke prijs te krijgen, er zijn er immers nog heel veel over en het waren nieuw geen bijzonder dure auto’s. Naast de sedan en de stationcar was er echter ook een cabriolet, die een kapitaal kostte in die tijd. Daarom is de open versie zo slecht verkocht, en nu zo veel waard. Er zijn drie verschillende cabriolets: De simpele ID19, de DS19 en de DS21. Van de ID19 zijn er maar 112 gemaakt omdat de simpelste variant was. Als je toch al een dure auto koopt, ga je niet bezuinigen. Van de andere twee zijn er samen 1253.
Citroën DS 21 Decapotable - Foto © Jim Appelmelk
Citroën DS 21 Decapotable - Foto © Jim Appelmelk
Citroën DS 21 Decapotable - Foto © Jim Appelmelk
Citroën DS 21 Decapotable - Foto © Jim Appelmelk

Aston-Martin DB9 Volante
Een auto die door bijna iedereen wel mooi wordt gevonden is de DB9. Iets eleganter en minder uitgebouwd dan de Vanquish en ook meteen ruim een ton goedkoper, terwijl er bijna evenveel vermogen in ligt. Daarom is de Vanquish S overigens op de markt gekomen, die behandel ik later nog. Geheel naar traditie kwam er een Convertible uit die “Volante” werd genoemd, latijn voor “Vliegend”. Wie vaak in de P.C. Hooftstraat komt is er vast wel eens eentje tegengekomen met Abraham Moscovicz achter het stuur.
Aston Martin DB9 Volante - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin DB9 Volante - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin DB9 Volante - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin DB9 Volante - Foto © Jim Appelmelk

Porsche 996 Turbo S Cabriolet
Zoals altijd in de wereld der supercars is er naast de “gewone” versie, een versie met meer power, in dit geval de 911 Turbo ten opzichte van de 911. Maar natuurlijk is een opperversie altijd te overtroeven, dus kwam de S er voor mensen die niet de zoveelste 911 Turbo in de P.C. Hooftstraat willen rijden. De auto kreeg 30pk bovenop de 420 van de standaard Turbo maar is daarmee slechts een fractie sneller. Je zult het verschil niet merken, maar gevoelsmatig maakt het natuurlijk uit dat je uitsteekt boven een 911 Turbo en uiteraard dat je een exclusievere auto hebt.

Porsche 996 Turbo S Cabriolet - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S Cabriolet - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S Cabriolet - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S Cabriolet - Foto © Jim Appelmelk

Spyker C8 Spyder
Nederland is nou niet echt het land van de auto-industrie. Er worden wat merkwaardige producten gemaakt zoals de Donkervoort en de Carver, die allebei een hoog hardcore-gehalte hebben, niet zo praktisch zijn, weinig worden verkocht, en in mijn ogen wel erg veel kosten. De Spyker C8 Spyder houdt deze traditie uiteraard hoog, behalve dan dat ik dit een echt mooie auto vind, en de andere twee niet echt gauw mooi zal noemen. Het merk is zo klein dat de techniek van de oosterburen wordt toegepast, met een paar extra pk’s. Om het minder cryptisch te formuleren: een 4.2 V8 van Audi met 450pk. Dit model werd geëxposeerd voor een winkel waar het nieuwe 24-uurs Spykerhorloge werd geïntroduceerd.
Spyker C8 Spyder - Foto © Jim Appelmelk
Spyker C8 Spyder - Foto © Jim Appelmelk
Spyker C8 Spyder - Foto © Jim Appelmelk
Spyker C8 Spyder - Foto © Jim Appelmelk
Spyker C8 Spyder - Foto © Jim Appelmelk

Jaguar E-Type Convertible
Een echte klassieker is de Jaguar E-Type. Het was een erg grote hit in de jaren ’60 en ’70, dus tegenwoordig zie je ze nog redelijk vaak rijden. Er werden veel verschillende varianten gemaakt, Series 1 was een model met 3.8 zescilinder. Daarna kwam de 4.2 zescilinder, die ook te vinden was in Series 1, en later in Series 1½ en 2, en Series 3 was de afgebeelde 5.3 V12. Uiterlijk verschilden de auto’s niet zo veel van elkaar, maar wel op kleine punten in redelijk duidelijke opzichten. Series I heeft clignoteurs boven de voorbumper en Series II en III heeft ze eronder. Daarnaast hebben Series II en III in tegenstelling tot de eerdere modelen koplampen zonder plexiglas kap.
Jaguar E-Type V12 Convertible - Foto © Jim Appelmelk
Jaguar E-Type V12 Convertible - Foto © Jim Appelmelk
Jaguar E-Type V12 Convertible - Foto © Jim Appelmelk

Morgan Plus 8
Ook een echte klassieker is de Morgan Plus Eight, een auto waarvan het uiterlijk dateert van 1955, toen alleen nog met viercilinder blok in het vooronder. Het model is natuurlijk alleen van buiten hetzelfde gebleven door de jaren heen, er ligt nu relatief moderne techniek onder de kap. Volgens velen is dit een ouwelullebak, maar die hebben de prestaties van deze auto dan nog niet vernomen. Met een niet bijzonder hoog maximum vermogen “doet” de auto de honderd toch in 6,7 seconde! Niet wereldschokkend, maar meerijden in deze auto, terwijl hij voluit gaat, is toch zeker een sensatie!
Morgan Plus 8 - Foto © Jim Appelmelk
Morgan Plus 8 - Foto © Jim Appelmelk

Mercedes CLK 55 AMG Cabriolet
Een niet zo heel erg populaire Mercedes uit de AMG familie is de CLK. Blijkbaar hebben CLK-rijders niet zo’n behoefte aan 367pk, of koopt het publiek toch liever de iets stoerdere SL. Van de open versie zijn er nog net iets meer dan van de dichte. Veruit de meeste exemplaren hebben slechts twee pijpen aan de achterkant, wat toch vrij opmerkelijk is voor een 55 AMG configuratie. Bij het optrekken komt er een mooi V8 grommetje uit, overigens stukken subtieler dan de brutale brul van een F430.
Mercedes CLK55 AMG Cabriolet - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes CLK55 AMG Cabriolet - Foto © Jim Appelmelk

Opel Speedster
In mijn ogen een niet al te goed geslaagd model is de Opel Speedster. De auto is gebaseerd op de Lotus Elise, die er ook meer sportief dan mooi uitziet. De auto volgt het concept “Zo licht mogelijk en een kleine motor met niet bijzonder veel paarden”. In dit geval een 2,2 liter 4 cilinder met 147pk in een auto van maar 840 kilo! 0-100 in 5,9 seconde dus, zonder al te kwistig om te gaan met benzine. Voor pakweg 16 mille kun je hem nu tweedehands aanschaffen, dan heb je een vlotte en betrouwbare auto die nog vrij lang mee zal gaan.
Opel Speedster - Foto © Jim Appelmelk



32 reacties

Leuke foto’s, maar een tweedehands opel speedster voor 16.000 euro ? Dat wordt lang zoeken, ga maar uit van 20000-24000 en voor een turbo uitvoering richting 30000.
Die foto’s van die Citroën DS doen het niet.
echt een gave serie wéér :-P vooral ook dat je een spyker gespot hebt!

deze etype vind ik helaas heel erg lelijk! de vroegere types juist het tegenovergestelde. ik geloof dat deze ook vooral voor de amerikanen was… met deze spatborden en bompers en lichten en uitlaten, om te kotsen. alle sier is er vanaf.
heb hem ook naast mooie exemplaren in brummen zien staan en hij was zo ongeloofelijk veel lomper! dat kleine dingen zo’n groot verschil kunen maken vind ik hiermee bewezen.
doe mij maaar de aston
@Danger: gefixt! Probleem kwam alleen voor in Internet Explorer;)
echt ruigen foto’s hoor
maar geef mij maar die vette aston martin DB9

echt stoer
Designer Jonas
Doe mij maar De Spyker of De Snelheid Van de Turbo S
de jaguar E – Type is nog altijd een zalige wagen. die heeft zalige lijnen. heel mooie colectie met uitzondering van de citroën DS
Heb ooit een Opel Speedster mogen misbruiken. Mijn hemel, dat is een sensatie!
Met dak eraf 220 aangetikt. Later las ik in Autoweek dat dat niet zo verstandig is. Elk contact met de weg is dan ver te zoeken. Van 0-100 in 5,9 deed in die tijd ook een M3 of een Boxster S. En dat met 147 pk. Niks dan lof over deze ondergewaardeerde racer pur sang.
Ik ga natuurlijk voor DB9!! Wat zag ik nou, een E-type met 4 ronde uitlaten???
Wat de E-Type betreft:
– weet er iemand of deze versie standaard van 4 uitlaten voorzien was?
– en die hardtop, was die destijds beschikbaar?

Wel knap geparkeerd…
Meest exclusieve wagen die ik tot nu toe in Knokke heb gezien is een Bristol Blenheim (engelse nummerplaten) in bordeau-rood: in het echt idd net zo lelijk als op de foto. Ook rijdt er op mooie weekends soms iemand met een donkerblauwe lamborghini diablo spyder/cabrio. Allebei de wagens heb ik op autogespot.com of autoblog nog niet zien langskomen: blijven fotograferen svp, vroeg of laat krijg je ze voor de lens.
@Djivy: de latere types met de V12 motor hebben 4 uitlaten (ik vind het lelijk). Deze serie III was voornamelijk gericht op de amerikaanse markt. Door het zware motorblok is het weggedrag van de V12 ook minder dan dat van de 4.2 liter 6 cilinder (lijn)motor
Bart, helemaal mee eens, trouwens de Speedster Turbo was niet voor niets sportwagen van het jaar 2003 in Topgear.
@ d_vdm wat cool dat je een Blenheim hebt gespot, die is inderdaad eerder apart dan mooi, maar ik ga toch voor auto’s die je bijna nooit ziet, zoals die! Ik heb hier in Amsterdam 5 Bristols gezien, allemaal oudere typen nog. Er staat op AG wel een Fighter, ook heel cool (en erg zeldzaam!) en best mooi.
sterker nog, volgens mij is die (lelijke) MarkIII E- Type voor de amerikaanse markt ergens tot 1990 geproduceerd!
doe mij maar een MK2 oid. veeeeel mooier
vØlvØ frǽk
doe mijn maar de Spyker C8 Spyder:-D
of nog ff wachten op de nieuwe Porsche 911 (997 dacht ik) Turbo Cabriolet
Nog `n spotterswalhalla-tip: Brasschaat net ten noorden van Antwerpen in B…excuseer Vlaanderen.
vette wagens
doe mij maar de aston
doe mij maar de spyker
24 uurs horloge, dat wil ik wel eens zien ;)
Moeilijke keus om hier mijn favoriet uit te halen… de Turbo S is wel erg bruut, maar de DB9 Volante is weer super mooi en het blijft een Aston Martin.
En natuurlijk kan ik de Speedster ook niet vergeten met zijn enorm hoge fun-factor voor zijn relatieve lage prijs…
Heel moeilijk.
die 4 uitlaten onder die jaguar zien er echt lelijk uit , die Aston en spyker zijn gewoon te DIK
@ Appeltje:
Volkomen mee eens: ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van al die foto’s op autogespot.com van BMW M & Mercedes AMG modellen: het zijn gewoon standaard sedan’s of coupe’s met een opgeboorde motor: saai en helemaal niet bijzonder in de welvarende villadorpen etc.
Veel spotters zouden er beter aan doen zich te richten op kwaliteit ipv quantiteit: liever een foto van een echt bijzondere auto dan de zoveelste afbeelding van een relatief banale M3 of 911.

(Er rijdt in Knokke ook een meneer rond met een donkergrijze Maybach 57, iemand met een hele mooie donkergroene klassieke Maserati (model weet ik niet), en ik op een zomeravond hoorde ik aan het geluid dat er iets bijzonders aankwam: een klassieke Lamborghini maar ik ben in klassieke auto’s helaas nog niet goed thuis, dus het kan ook een Iso-Rivolta zijn geweest: de 2 heren reden heel relaxt rond: schitterend.
Ook heb ik wel eens een heer met een jaren ’50 mercedes 4-zits cabrio gezien met zo’n hele hoge grill: tot in de puntjes gerestaureerd. Zou me niet verbazen als zo’n klassieke Mercedes meer kost dan een nieuwe Porsche 911. Verder nog zien rijden: rode Alfa “het monster” SZ30 (relatief veel van gebouwd dacht ik), rode Ferrari F40, klassieke Zagato(?) Aston Martin (ronde vormen, mosgroen), rode Diablo, beige Hummer H1 met open laadbak, op een stille zomeravond heb ik een rode Ferrari Dino met forse snelheid over de Zoutelaan zien rijden: niet nadoen want de verkeersdrempels zijn in Knokke superscherp: veel touristen vergissen zich daarin en beschadigen hun karter/voorbumper bij het op de grond stuiteren als ze over zo’n drempel zijn gevlogen: dat kenmerkende schrapende geluid hoor ik regelmatig. Extra lullig als je dat overkomt met een hele dure auto en er ook nog veel mensen staan te kijken: geen beter vermaak dan leedvermaak!)
zo dikke bakken weer en wat staat er naast die turbo S toch een mooie wagen
trouwens appel we gaan zondag in noordwijk ook nog wel ff een paar mooie cabrio’s fotograferen :P
Oja… Heil Appeltje en Sacha! :P
wat een stomme ds, hoe zeldzaam hij ook is. ik begin die astons saai te vinden; altijd het zelfde. voor de rest wel mooie bakken(behalve dan de jaguar e-type,zooooooooooooooooooooooooo lelijk!)
aston martin fan
wat een auto die aston martin!!!

prachtig
ik ben een Belg maar geef mij toch maar de fotoreeks uit Marbella, want dit was maar een wakke fotoreeks hoor. De helft van die auto’s zie ik hier op de straat rijde die opel, die merc, die porsches, en nu toevallig die aston ook in Mortsel(die is anders wel fat)
pieter autofreak
ik ga elk jaar naar mijn appartement in knokke en ik zeg je,er zijn nog veel meer bloedmooie auto’s trouwens ik ben ook belg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).