Gespot: sportief EN speciaal!

Auteur: , 45 Reacties

Er is eigenlijk geen introductie meer nodig, je weet dat het woensdag is en je weet wat er gaat komen. Het is alleen de vraag welke exoten appeltje deze keer weer heeft weten te spotten. Zaals de titel al zegt; sportief en speciaal! Take it away...

Het woord is aan Jim Appelmelk AKA appeltje:

Ferrari 360 Challenge Stradale
De Ferrari 360 Modena is een leuke auto voor erbij, aldus de eigenaars die voor het dagelijkse vervoer een Bentley Continental GT of een BMW 760LI in gebruik hebben. Mensen die het echt doen om de sportiviteit, de echte diehards dus, hebben er graag nog een ruime 30 mille extra voor over om een echte trackauto te hebben, zò, dat er nog wel uitstapjes mee kunnen worden gemaakt naar de P.C. Hooftstraat. Bij al deze auto’s gaat het niet puur om het aantal pk’s, de Challenge Stradale heeft er slechts 25 meer dan het basismodelletje. De belangrijkste aanpassingen zijn gedaan aan het koetswerk, zodat het gewicht omlaag ging. Er zijn enkele panelen vervangen voor koolstof delen, er is wat geknutseld met titanium en er is een aantal elektronische dingen en andere luxueuzigheden geëlimineerd. Dit resulteerde in een besparing van 110 kilo, genoeg om de 0-100 met 4 centiseconde in te korten tot 4,1 seconde.

Ferrari 360 Challenge Stradale - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 360 Challenge Stradale - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 360 Challenge Stradale - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 360 Challenge Stradale - Foto © Jim Appelmelk
Ferrari 360 Challenge Stradale - Foto © Jim Appelmelk

Porsche 996 GT3 RS
Het Duitse antwoord op de 360 CS is de 996 GT3 RS, een auto die sowieso al is afgeleid van een auto die al sportiever is dan de 360 Modena. Het zal dus flink tegenvallen wat er allemaal is veranderd aan de GT3 om tot de RS te komen. Zoals gezegd is de GT3 al de diehard variant van de 911, en is al redelijk kaal. De auto heeft ook nog wat wijzigingen aan het uiterlijk gekregen. Er zit nu een net iets andere “boekenplank” op de achterzijde, Porsche is altijd al erg inventief geweest met het vormgeven van spoilers. Daarnaast werd de auto alleen geleverd in wit met striping. Naast de rode striping van het afgebelde model werd de auto ook geleverd met lichtblauwe striping. Meestal zijn de velgen ook in die kleur gespoten. Of het mooi is, is nog de vraag, maar ik vind het wel bij de auto passen!

Porsche 996 GT3 RS - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 996 GT3 RS - Foto © Jim Appelmelk
Porsche 996 GT3 RS - Foto © Jim Appelmelk

Aston-Martin V12 Vanquish S
Twee jaar geleden werd de DB9 geïntroduceerd, die een ton minder kostte dan de Vanquish en slechts tien pk minder had! Wat nu? Om voor die paar dingetjes nou meteen 100 mille meer op tafel te leggen gaat wel erg ver, en aangezien dat belangrijk is voor de verkoopcijfers van Aston-Martin, bedacht men een simpele oplossing: We maken de Vanquish gewoon nog sneller, en ook nog eens duurder! Ieder foordeel hep se nadeel, om maar eventjes iemand te citeren. Er kwam ongeveer 60 pk bij, wat het vermogen bracht op pakweg 520pk! Zoals altijd bij dergelijke updates werden er wat kleine details gewijzigd; de voorbumper is net iets lager en ziet er anders uit, en de kofferklep loopt nu uit in een soort fliptail, een term die al eerder langskwam bij Aston-Martin.

Aston Martin V12 Vanquish S - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin V12 Vanquish S - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin V12 Vanquish S - Foto © Jim Appelmelk
Aston Martin V12 Vanquish S - Foto © Jim Appelmelk

Bentley Brooklands R
Ik zie inmiddels de bomen door het bos niet meer. Tot de Arnage bouwde Bentley sinds 1980 talloze verschillende modellen die er globaal hetzelfde uitzagen(Continental daargelaten), net als Rolls-Royce eigenlijk. In 1996 kwam er een opfrisbeurt voor de Brooklands, die er wel een beetje duf uit begon te zien. Het opmerkelijkste verschil is de grill. Het is geen spijlengrill, maar een gaasgrill, zoals die vroeger ook toe werd gepast op de jaren ’20 Le Mans auto’s. Bentley knipoogt graag naar het race verleden. Ook de velgen waren nu wat hipper. Naast een Mulsanne uit 1980 vind het het nog best een mooie auto, hoewel de lijnen niet de meest spannende zijn, zijn schoonheid zit in details zullen we maar zeggen. Modellen met een vormgeving van 16 jaar terug worden zoals altijd niet zo gewaardeerd, dus na 221 stuks stopte de productie. Er is ook nog een Mulliner uitvoering (100 stuks) en een uitvoering met een 10cm langere wielbasis (18 stuks).

Bentley Brooklands R - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Brooklands R - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Brooklands R - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Brooklands R - Foto © Jim Appelmelk
Bentley Brooklands R - Foto © Jim Appelmelk

Jaguar XJR100
Het is blijkbaar een Britse gewoonte om zoveel mogelijk modellen uit te brengen met vrijwel dezelfde koets, want de XJR100 lijkt globaal toch best veel op de Sovereign, de XJ6 en de XJR. Als ik naar de auto kijk heb ik toch het gevoel dat er iets anders is, en dat klopt ook. Er liggen velgen onder om U tegen te zeggen want dat hebben ze daar bij Jaguar wel begrepen! De auto staat op 19 inch lichtmetaal, tegen 18 bij de standaard al niet malse XJR. Er ligt 370pk onder de kap, 12 meer dan de XJR er heeft. Deze wordt opgehoest door een 4 liter V8 met supercharger met 4 kleppen per cilinder. Een ander detail dat redelijk opvalt, -zeker wanneer de auto in een donkere kleur is gespoten-, is de lichte kleur van de badges op de achterzijde. De auto is gebouwd als gelimiteerde oplage van 250 stuks.

Jaguar XJR100 - Foto © Jim Appelmelk
Jaguar XJR100 - Foto © Jim Appelmelk
Jaguar XJR100 - Foto © Jim Appelmelk
Jaguar XJR100 - Foto © Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo SE
Bij de Diablo heeft Lamborghini zich al uitgeleefd met het uitbrengen van zo veel mogelijk speciale uitvoeringen, de ene nog specialer dan de andere. Dat kwam er o neer dat er van elk model enkele honderden werder gemaakt. Alles bij elkaar genomen zijn het dan alsnog bijna 2000 exemplaren. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de Gallardo, naast de standaard Gallardo zijn er namelijk ook een Roadster en het meest recent nog een GT3, vorig jaar kwam men met de SE. Er kwam 22pk bij, 522 paarden in totaal dus. De nul-tot-honderd tijd nam met 0,2 seconde af, wat ik best netjes vind voor een toename in vermogen van 4,4%. Daarnaast kwam er nog het een en ander aan zwarte accenten op de auto, wat hem met een fel oranje kleur echt fantastisch staat! De velgen in anthraciet, zoals we kennen van de 65 AMG reeks, een mooi zwart dak, een zwarte plaat over de motor heen, een zwarte achterspoiler en zwarte roostertjes op de achterkant. Bij Lamborghini denk men ook aan kleine details, want de SE heeft er nog een leuk horizontaal remlichtstrookje bij in de achterspoiler met een parkeercamera erboven! Heel subtiel… De auto is tussen een 996 Turbo en een 996 Turbo S Cabriolet met techart pakket ingeparkeerd, de laatse is al eens langsgekomen in een ander deel van Gespot. Het waren wat Britten die met hun supercars kwamen patsen in Amsterdam. Aan het kenteken te zien is deze uit 2005, want hij is PAS1, ik vraag me af of je naast custom plates in Engeland ook elk jaar en andere plaat kunt aanvragen om bijvoorbeeld de verjaardag van je auto te vieren.

Lamborghini Gallardo SE - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo SE - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo SE - Foto © Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo SE - Foto © Jim Appelmelk

BMW M3 CSL
Waar de standaard BMW M3 me een beetje ordi wordt, vind ik de CSL een technisch hoogstandje. De M3 is zelf al vrij veel afgestemd op geoed weggedrag, meer dan zijn concurrenten, voor zo ver die er zijn in zijn prijsklasse. Ook hier gaat het niet om een zo groot mogelijke hoeveelheid pk’s, bij de 343 oorsprokelijke paarden kwam een symbolisch aantal van 17 stuks. Waar het echt om draait is het feit dat de auto helemaal “van papier” is gemaakt, zoals iemand mij ooit vertelde. Ik had toen nog geen idee dat de auto zo bijzonder was, en vertelde hem dat ik nog een M3 CSL had zien staan, maar het niet bijzonder genoeg vond voor een foto. Om weer even ter zake te komen: Er is dus weer van het gewicht gesnoept, hij weegt nu nog maar 1385 kilo. Dit is gedaan door met koolstofvezel versterkt plastic te gebruiken voor de koets, in plaats van het gebruikelijke metaal. De auto kreeg nog wat kleine details mee waarin hij verschilt van de standaard M3 E46, zoals het gat in de voorbuper aan de bestuurderszijde, de naar binnen bollende velgen die er wel even iets dikker uit zien dan die van het standaard model, de carbon fibre lipjes aan de voorbumper, de fliptail en het carbon fibre dak.

BMW M3 CSL - Foto © Jim Appelmelk
BMW M3 CSL - Foto © Jim Appelmelk

Mercedes-Benz CLS 55 AMG IWC Ingenieur
Of dit model in deze serie past is te betwijfelen, want de auto is slechts gewijzigd in details die de prestaties geenszins beïnvloeden. In samenwerking met de Zwiterse horlogemaker IWC Schaffhausen is dit model geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 55 stuks, die net een klein beetje verschillen van de standaard CLS 55 AMG. De 469 paarden blijven er 469, de 1730 kilo’s blijven er 1730, en de 4,4 seconde blijft ook 4,4. Blijft de prijs dan ook hetzelfde? Denk daar mar diep over na. De velgen zijn nu mat grijs geworden en er zitten klokjes in het interieur van IWC Schaffhaussen. Verder valt er niet zo veel meer te vertellen over dit model, de CLS 55 AMG is al eerder besproken.

Mercedes Benz CLS 55 AMG IWC - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes Benz CLS 55 AMG IWC - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes Benz CLS 55 AMG IWC - Foto © Jim Appelmelk
Mercedes Benz CLS 55 AMG IWC - Foto © Jim Appelmelk

Porsche Cayenne Turbo S
Dik, dikker, nog niet dik genoeg, dikst. Dat is waar het zo nu en dan om gaat in de wereld van de supercars. Daardoor draaien fabrikanten soms een beetje door, wat tot de meest nutteloze en voor spotters zeer interessante en zeldzame creaties leidt. Onderaan de prijslijst staat de Cayenne V6, toch al redelijk dik maar voor spotters toch geen geweldige auto. Dan de Cayenne S met 340pk, een beetje de standaard, dus ook al niet heel interessant. Dan de Cayenne Turbo met een enorme 450pk, of op aanvraag zelfs 500! Ook voor mij niet zo bijzonder meer, ik woon immers vlakbij de P.C. Hooftstraat/Cornelis Schuytstraat. Aangezien sommige mensen zich niet meer zo uniek voelden, door de P.C. rijdend in hun 450pk tractor, kwam er iets nog extremers, de Cayanne Turbo S! Met 521pk heeft de auto nog net één paard minder dan de Gallardo SE, verder zijn gelijkenissen trouwens redelijk ver te zoeken, waar je ze waarschijnlijk niet eens zult vinden. Gelukkig doet Porsche niet mee aan het buitengewoon hypocriete herenakkoord van BMW, VW, Audi en MB, dus de auto loopt rustig 270km/u. Bij deze snelheid rijdt een dergelijke auto ongeveer 1 op 1,5, zo vermeldde deze site anderhalve maand geleden.

Porsche Cayenne Turbo S - Foto © Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Turbo S - Foto © Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Turbo S - Foto © Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Turbo S - Foto © Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Turbo S - Foto © Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Executive GT
Een goed alternatief voor een 7 serie of een S klasse is de Quattroporte, naar mijn mening zelfs het mooiste alternatief, maar de Duitsers bljven natuurlijk beter. Maserati vond het wel een leuk idee om op basis van deze zakenauto twee net iets betere uitvoeringen te maken, de Spots GT en de Executive GT. De eerste heb ik vandaag nog zien rijden,maar helaas was ik te laat voor een foto. Dit is de zeldzaamste van de twee. Van de Executive GT worden er ook maar weinig geproduccerd, volgens de cijfers van autogespot zul je ze ongeveer 33 keer zo weinig tegenkomen als de standaard auto. Hij is voorzien van extra luxe, zoals veel hout, alcantara dakbekleding, en achterin onder andere klaptafeltjes in hout of titanium. Van buiten is de auto te herkennen aan de honingraatgrill, hoewel deze optioneel is voor de standaard uitvoering. Uitsluitsel geeft het “Executive GT” op de B-stijlen van de auto.

Maserati Quattroporte Executive GT - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte Executive GT - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte Executive GT - Foto © Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte Executive GT - Foto © Jim Appelmelk



45 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Mooi verhaaltje weer! Die Gallardo SE herrinner ik me nog als de dag van gisteren :P
Waar staan in hemelsnaam al die bakken man?
Hier in Brabant zie ik echt nooit zo eentje…
wederom een mooi stukje
Doe mij de Challange Stradale uit al die wagens maar! Zo puur en hardcore to the bone anders ben ik wel zoet met de CoupeSportsLeight, zo zie je maar weer wat mijn stijl is. Sting like a Beemer!!!
leuk zo’n Gallardo SE
vooral in die kleur
en een GT3RS zie je niet vaak in het rood
meestal in het blauw ;)
een 360CS is in mijn ogen niet meer zo bijzonder
hij is wat exclusiever dan de gewone 360
maar je ziet hem net zovaak ;)
>> Ferrari 360 Challenge Stradale

Volgens mij zijn er 4 ‘deciseconden’ afgesnoept: Voor 4 centiseconden winst geeft /niemand/ geld uit hoor ;)
cayenne turbo s aub
wat een wagens weer jim prachtig
ik zat al te wachten op deze aflevering :)
doe mij die cayenne maar:P…De velgen lijken alleen wel erg klein in verhouding.
@ Koen: in Amsterdam onder andere.

Die 360 heb ik hier wel eens zien rijden in de Sarphatistraat, de Vanquish op de Nieuwmarkt en in de Jordaan (Singel). Turbo S zie je wel vaker in Amsterdam, evenals de Quattroporte en DB9 overigens (zit altijd een vrij jonge gast in die DB9 en heeft een kentekenplaat uit Berlijn). Porsches zie je overal, maar de GT3 RS heb ik nog niet gezien. De M3 CSL ook nog niet. De CLS 55 vaak zat, maar de IWC Ingenieur versie nog nooit.
DIe velgen van de Cayenne Turbo S zijn egt strak!
i’ll take the Gallardo SE ;)
Ook deze keer niks meer dan lof.
Die CLS heeft 476 pk ipv 469!!
ohwja en de Gallardo 520 pk ipv 522
heeft de M3 CSL 6 cylinders dan?
Mooie plaatjes, de Vanquish is verreweg de mooiste wagen. Verder vind ik CLS en BMW CSL ook fraaie bakken. Lamborghini Gallardo is ook mooi en bruut, maar me veels te opvallend.
@BMW

Yep, heeft 6 cylinders, er is nog geen 3 series (van BMW, niet andere tuners) met een 8 cylinder motor… die komt met de nieuwe M3 e90
ik heb net achter een audi RS4 avant gereden. ik denk denk dat hij werd getest voor een boekje of zo. weet er iemand van jully waneer de RS4 avant in onze showroom zou moeten staan?
tja wel speciaal die auto’s

maar zag zondag in Bergen NH ook al een Maserati Quattroporte
woensdag in Alkmaar een CLS 55 AMG en 2 weken terug
bij de BP (daar zie je m t vaakst) de Cayenne Turbo S

ik neem ook maar eens een cam mee haha
@ Christoff: In Nederlans staat deze al in de showroom als het goed is. Je kan hem via de website ook al selecteren via de configurator.
Wat lijkt de Vanquish van achteren toch veel op de A6
die lambo is mooi, heb een zien rijden (ik denk deze) en die heeft zo van die naverbrandende uitlaten
De Gallardo vind ik normaal gesproken geweldig maar deze achterkant vind ik er weinig verfijnd uitzien. De Maserati is mijn favoriet ditmaal.

Geweldige retro-look van die Porsche (had ook favoriet kunnen zijn…)
die velgen van die cayenne zijn veelste klein, ziet er echt niet uit.
@ Ejay,
ik zie anders weinig gelijkenissen
Uber geil… die Gallardo SE en de CLS 55 AMG, in 1 woord: smullen.
Paar weken ook een Cayenne Turbo S gespot. Wist het verschil niet, nu wel. Leuk verhaal alleen (wederom) jammer dat de foto’s zo donker zijn. Misschien een keer photoshop aanschaffen Appeltje?
Mijn favoriet dit keer is de GT3 RS, erg mooi!

En wat ik echt ziek vind is die gast die zn fiets zo fucking dicht op die M3 CSL zet! Wat een aso!

Overigens nog een vraag aan appeltje: Wat doet die filmcrew bij de AM Vanquish S? Enig idee waar dat voor was?
Mooie auto’s alleen sommige zijn niet zo zeldzaam. Die Bentley Brooklands heeft mijn buurman ook. Maserati Quattroporte zie ik ook vaak rijden. Maar altijd leuk om te zien:p
heej

leuke serie foto’s alleen die cayenne turbo s is niet meer zo speciaal voor mij…
reed laatst mee met een vriend. hij was op scooter en werd aangereden door een cayenne turbo s… hahaha je had ze kop moeten zien… net nieuw 5 km op de teller. plastic zat nog op de deur klinken…
maar het was niet zijn schuld… ongeveer voor 2500 euro schade.
Bedankt voor jullie veelal leuke reacties!

@JeffreyG Jij ziet een 360 Challenge stradale net zo vaak als een 360 Modena… Waarom staan er dan 7 keer zo weinig op Autogespot?

@Mercedes Gek sommige bronnen zeggen 522, en andere 520, het is sowieso niet precies te zeggen omdat het altijd wel een paar pk’s van elkaar afwijkt.
En de CLS 55 AMG heeft volgens sommige bronnen 469pk, ik dacht zelf ook 476 (zoals de SL 55 AMG van een paar jaar terug, inmiddels 500pk)

@Jeff Ik heb het al bewerkt met photoshop, CLS 55 AMG en 360 CS zijn dia’s, dat vind ik ook nog wel eens leuk. Die zijn nogal moeilijk goed te belichten.

@Thomas Alle Bentley’s van 1980-1997 zien er ongeveer hetzelfde uit, dus dit model lijkt heel veel op veel minder zeldzame types, maar van de Brooklands R zijn er wereldwijd dus maar 221! En van de Quattroporte Executive GT zijn ook maar heel weinig :)
Ik vind die vanquish toch zo lelijk aan de achterkant, die auto is veel te hoog daar erg jammer. Net als bij de DB9 trouwens. De achterkant van de Vantage vind ik weer wel mooi :)

Mooiste auto uit deze lijst… poeh… de lambo of de bmw :)
@Jim Appelmelk AKA appeltje/autoblogger,

Ik moet je helaas teleurstellen! De XJR 100 heeft welliswaar 370 pk maar dat heeft een normale XJR ook! Alles 4.0 V8 S/C motoren van Jaguar hebben namelijk 370 pk (zowel in de XJR als de XKR). De XJR 100 is alleen maar een speciale uitvoering qua uitrusting. Oa 19″ velgen (F-Type design), speciaal hout, rode stiksels in het interieur en speciale Brembo remmen. Maar geen extra vermogen!!!

Hetzelfde misverstand is er omtrend de XJ8 Super V8 Portfolio. Deze heeft 400 pk net als alle andere 4.2 V8 S/C motoren die Jaguar en Land Rover gebruiken. Een heleboel mensen denken dat de Portfolio 10 pk extra heeft maar dat is niet waar!!
De verwarring komt volgens mij door het feit dat er twee manieren zijn van het meten van PK’s (DIN Pk’s en nog eentje). Heeft volgens mij iets te maken met de Amerikaanse manier van meten!

Maar dit neemt niet weg dat de XJR 100 een zeer speciale uitvoering is!

AX lover

PS Hoe ik aan deze info kom? Ik heb bij Jaguar gewerkt…
Hmm, ik herinnerde me ook al dat de XJR 370pk had, uit de autovisie jaarboeken. Toen heb ik het gechecked op supercars.net en daar stond 358… Strange. Leuk dat je dat weet van de Jaguar dealer, want ik dacht ook dat de Portfolio 10pk meer had, stond op een van de websites die ik had geraadpleegd.
@Appeltje, omdat ik nooit foto’s maak en ze dus ook niet op die website zet :P
okay ik geef toe, de CS is exclusief
veel exclusiever dan de gewone 360
maar je ziet ze allebei zovaak dat ik ze niet meer exclusief noem ;)
Ik heb voor zover ik weet nog nooit een 360CS in Nederland zien rijden. De 360 Modena wel, maar ook niet uitzonderlijk vaak hoor, in tegendeel.
Een Challenge Stradale wordt over het algemeen 7 keer zo weing gespot als de Modena, en dan is het ook nog zo dat de meeste in de buurt van circuit worden gespot, niet zomaar in de stad.
Appeltje, any word on the filmcrew? Zie mijn vraag hierboven…
in één woord, WAUW, behalve die Bentley.
zo`n bentley komt echt massief over. Het is ook de auto naast de sportieve racer.

Nette foto`s jim!
die gt3 is mijn favoooo :-D
Designer Jonas
Mooie Auto die Porsche
jaja hoor zeer mooie foto’s
De Jaguar, sowieso.

Het is volgens mij de meest tijdloze auto in het hele gamma.
Al staan der natuurlijk nog mooie wagens in dit artikel.

Jaguar XJR x308 = HOT

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).