Fifth Gear test de Brera 2.4 JTDM

Auteur: , 31 Reacties

Vicki van Fifth Gear verklaart in deze video wederom haar liefde aan Alfa Romeo in het algemeen en het Brera in het bijzonder.

Weliswaar wordt ze op stap gestuurd met de 2.4 JTDM, maar met 200 pk en 400 nm wil ook die best van zijn plek komen. Gezien het gewicht van de Brera zijn het geen supercar prestaties, maar in 8,1 seconden naar de 100 en een topsnelheid van 228 km/u zijn best acceptabel. Wel is de 2.4 JTD nogal zwaar in de neus net als de 3.2 JTS, maar who cares met zo’n uiterlijk. Net als de benzineversies wordt de Brera 2.4 JTDm aangeboden in twee uitrustingsniveaus: Brera en Brera Sky Window (respectievelijk € 46.050 en € 48.050).



31 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Je moet echt van die Alfa’s houden om ze mooi te vinden. Ik vind ze oerlelijk.
een Alfist houd van zijn Alfa, omdat die nog iets heeft wat weinig andere
normale auto´s nog hebben: karakter, uitstraling en een ziel.

die Vicky H. kan wel mekkeren dat de besturing alleen direkt aanvoelt als je een bocht aanvalt, je klappen krijgt in het stuur (hoort bij een echte mannenauto) en de auto te neuslastig is. Dan ze moet gewoon wachten op de 1.9 JTDm 16V, als ie komt, of zelf een transplantatie laten uitvoeren….wedden dat ze dan happy is ?
prachtig ding gewoon
iedereen die weet wat design is vind dit ding mooi
(Kenny weet dus niks van design ;) )
lekkere lijnen
mooie verhoudingen
gewoon heerlijk
vooral met de 3.2 JTS Q4 :shock:
heerlijk snelle motor
en die 2000 euro voor dat dakraam moet je er voor over hebben
want je krijgt er een behoorlijk vrij gevoel door ;)
Kijk.. de A.R. Brera is een mooie auto met leuke prestaties.
Maar een kleine 50.000 euro voor deze auto, are you kidding me!?
Ow okey JeffreyF, omdat ik de auto niet mooi vind weet ik dus niks van design?
haha denk dat jij er eerder niks vanafweet omdat menig auto lover alfa’s gewoon lelijk vindt. Het is een kwestie van smaak. Punt uit.
@ Kenny; hoe kun je nu zeggen dat “menig auto lover alfa’s gewoon lelijk vindt” waarop baseer je deze uitspraak (mening)? Over het algeneem zullen mensen en zeker auto liefhebbers Alfa hoog in het (design) vaandel hebben staan, maar dit is geheel mijn veronderstelling.

Bewijs anders maar het tegendeel ;-) (is overigens niet te bewijzen; beauty is in the eye of the beholder)
over smaak valt niet te twisten maar ik vind ze toch echt mooi
Nou beiden kunnen ze toch niet tippen aan de looks van bv de GT, maar ze mogen er wel zijn. Spijtig dat Alfa toch nog steeds een beetje blijft achter lopen op de afwerkingskwaliteit van de grotere Duitse merken, als ik m’n Alfa ermee vergelijk. Toch wel een beetje zonde want je betaalt er toch dik voor. Het blijft Italiaans zullen we maar zeggen ;).
@ Kenny: zoals je zelf zegt, het is een kwestie van smaak.

En jouw smaak is nog niet echt ontwikkeld blijkbaar, maar dat
kan nog komen. Dat begint nl. pas na de 30……
@Kenny
dan moet je toch eens een brera in het echt gezien hebben, zo gruwelijk mooi; beangstigend zelfs :shock:
Alle alfaliefhebbers,

get real! Er zijn genoeg mensen die Alfa’s niet mooi vinden. Misschien 1% van de wereldpopulatie, maar dat is hún smaak. Je kan die niet definieren als goed of slecht.

Ik vind deze Alfa’s er echt briljant uitzien, maar dan hoeft iedereen dat nog te vinden.
ja er zijn mensen die BMW’s mooi vinden bijvoorbeeld……tja dat zou je ook smaak kunnen noemen…. Dat Alfa’s vrijwel altijd betere proporties en fraaiere lijnen hebben dan de andere auto’s in de klasse is door veel experts (bijvoorbeeld ontwerpers/designers van andere merken) bij allerlei verkeizingen van het beste ontwerp in een gegeven jaar allang bevestigd….

Tuurlijk zijn er mensen die Alfa’s niet mooi vinden, maar ja sommige mensen vinden een auto mooi omdat ze de kleur mooi vinden (het design zien ze nauwelijks).
Ik heb hem al in het echt mogen bewonderen, wat een bloedmooi wagen!! Op de foto’s lijkt het ietwat langer en zo, maar zodra je hem in real ziet….dan ga je het pas echt waarderen.

Alfa staat inderdaad hoog in het vaandel wat designs betreft.
Je kunt lullen wat je wilt, maar het design van een Alfa is gewoon super.
Alleen de voorkant is supergeslaagd. De achterkant is euh… maakt er een driedeurtje van en alle driedeurtje doen mij denken aan Golfjes. Geen echte auto`s dus. De Brera is voor mij dus echt een GEMISTE KANS.
@ stylez. Dit zijn Nederlandse prijzen en dan nog voor diesel MET sky window.
Ik kan het moeilijk vergelijken met Belgische prijzen.
Hier in België kost een Brera 2.4 JTDm met skywindow (na aftrek van kortingen) nog ‘maar’ 34.650 € BTWi.
Voor een nieuw model, met design van Guigiaro niet veel want je hebt het ook nog eens over een diesel.
Maar, en ik herhaal, ik kan het niet goed in de prijzencontext van Nederland plaatsen.
Dit sluit wat mij betreft mooi aan op die thread van ”Zijn de autobladen nog wel te vertrouwen?” ; zowel de autogids als evo klagen over het gebrek aan trekkracht onderin de touren door het turbogat. Vicky zegt nu dat er karrevrachten trekkracht zijn onderaan. Wat is het nu?
Overigens; gezien de Brera td net zo snel (of niet) is als een GT coupe td, ze allebei bloedmooi zijn en fwd hebben, waarom zou je dan meer betalen voor een Brera?

Wat design betreft; het blijft tagliatelle al rabiata vergelijken met bratwurst und sauerkraut. :-)
@ heidekonijn.
Het is nogal moeilijk om de Brera met de GT te vergelijken. Aangezien ze alletwee een verschillend motorengamma hebben.
Als je dan toch wilt vergelijken, en je neemt dan de motoren die het dichtst tegen elkaar aanleunen krijg je volgend resultaat (in België; maar de verhouding zal wel gelijk opgaan in Nederland denk ik)
GT distinctive 2.0 JTS Selespeed is 30 € goedkoper dan de Brera 2.2 JTS

GT distinctive 3.2 V6 24V is 5.450 € goedkoper dan de Brera 3.2 V6 Q4 (maar je hebt dan wel een vierwielaandrijving)

GT distinctive 1.9 JTDm 16V is 5.400 € goedkoper dan de Brera 2.4 JTDm 20V (hier kan je ook wel het verschil zien in motor resp. 150 pk / 200 pk)

En waarom geeft iemand meer geld uit voor een Brera. Misschien wel omdat die persoon de Brera mooier vindt (met de nieuwe lichtenblok tov de GT met de ‘oude’ lichtenblok). Of omdat het een heel andere motor wenst.

groeten,
– davy
Ik ben laatst even langs de Alfa dealer gegaan om hem te bekijken, want ik kwam hem maar niet op straat tegen. Damn, echt een mooie auto.

Maar inderdaad, over smaak valt niet te twisten.
stunning looks!!
@ Davy
Klopt wat je zegt, ik vraag me enkel af hoe slim het is om een gamma te maken waar je drie sportieve driedeurs diesels vindt met een ander koetswerk, maar die even snel zijn aan de stoplichten:
147 jtd 150pk; 0-100 in 8.8 s
GT coupe jtd 150pk; 0-100 in 9.6 s voor 5000 Euro meer,
Brera 2.4jtd 200pk; 0-100 in 8.1 s voor 7000 Euro meer dan de GT en 12000 meer dan de 147. Hallo? Wat is er fout met dit plaatje?

De Brera is een prachtige auto, de GTA zal waarschijnlijk hoog in mijn top tien komen, maar me lijkt toch dat er hier iets niet snor zit. Buiten de lease vraag ik me af wie er 12000 Euro teveel heeft.
Overigens heeft Hörmann al een tuningkitje klaar om het op 235pk te brengen. Volgens mij is er minstens iets van een 270pk nodig om het verschil te maken.
@ Heidekonijn.
Niet iedereen koopt een wagen omdat ‘ie snel is. De aanschaf van een wagen is iets emotioneels. Het rationele is vaak zoek bij de klant.
Dus afhankelijk van het model kan de prijs al verschillen. Dit kan door de uitrusting, de technische kant van de wagen en zelfs het design.
Dat kan al een eerste reden zijn.
De tweede reden geef je eigenlijk al zelf aan. Alfa is een merk dat zich naar de leasingsmaatschappijen goed wil profileren. En het dus goed wilt doen op de fleetmarkt.
Je wist dit misschien al, maar als je over leasing praat kan een duurdere wagen beterkoop uitkomen in de lease per maand dan een goedkopere wagen.
Dat zou nog een reden kunnen zijn.
Vanuit jouw perspectief gezien heb je gelijk. Het valt me op dat je gewoon een lekker snelle wagen wilt. Dan snap ik je punt!! Waarom zou je dan ook, inderdaad, meer betalen voor een andere model als ‘ie toch niet (veel) sneller is of zelfs trager.
Wat lease betreft zou men hier ten kantore / bij de klanten nogal fronsen als ik met een Brera zou komen aanzetten. Men verwacht (rond die klasse) iets meer ‘gesetteld’ als een 3 reeks of een X type of zo. Ik vermoed dat mijn werkgever en klanten daar niet alleen in zijn.
Zelfde verhaal mbt het besteden van eigen zuurverdiende centjes; mijn eigen situatie doet er niet toe (for the record; zuinig goedkoop dieseltje met wat pk’s voor woon/werkverkeer, snelle oudere Alfa’s voor het weekend).
Wat Alfa betreft zouden ze beter een stoppen en nadenken wat de gemiddelde potentiele alfakoper zou willen.
Of anders gezegd; BMW, Jaguar, Audi, Merc (het clubje premium merken waarbij Alfa aansluiting zoekt) hebben een ‘halo’ model in zowel benzine (M5 / S6 / 65AMG / Rtype) als diesel (motoren tot bijna 300pk) dat prestige afstraalt op de tweelitertjes die 80% van hun verkoop uitmaakt. Alfa kan met wat ze nu hebben geen gelijke tred houden, plus hun eigen modelpolitiek komt in mekaars vaarwater.
En geef toe, als er nu één merk is, waarvan je wil dat het snellere auto’s maakt dan de concurrentie, dan is het toch Alfa wel? Dat is alleszins bij mij zo.
Ja, ik begrijp je standpunt helemaal. Het klopt ook dat Alfa niet de gevestigde waarde is zoals de premium merken die jij opnoemt.
Uiteindelijk denk ik wel, ik heb helaas geen cijfers om dit te staven, dat er meer Alfa’s voor persoonlijk gebruik worden gekocht dan bv. BMW’s. Dit zijn toch vaak lease-bakken (op de Belgische markt toch). En dan moet je mijn stelling in percentages zien. (niemand moet het eens zijn met mijn stelling hoor).
Tot slot, als Alfa echt wilt doorbreken zou het inderdaad geen slecht idee zijn er wat meer ‘prestige’ aan toe te voegen. (zowel motorisch als uitrusting, als is dat laatste toch nog niet slecht).

Gisteren had ik nog een gelijkaardig gesprek met mijn broer, het ging erover dat Alfa qua looks meer sportwagen is dan bv. BMW (of Mercedes, Audi, …) en dat inderdaad het technische specs niet recht evenredig zijn met de looks.

Anywayz, het blijven prachtige wagens en het is een plezier om voor Alfa te mogen werken.
Okey het is een mooie auto om te zien. Maar wat mij een beetje op mijn alfahart trapt is de naam opel die er bij op zou kunnen staan. Immers praten we niet over een opel(onder)blok met een prachtig omhulsel. Of ga ik nu echt te ver? Ik bedoel Alfa had toch echt een geweldige v6 of niet dan….
Cuore sportivo
-edit: nutteloze bijdrage-
De reden waarom Alfa Romeo geen auto’s kan/mag maken die kunnen concurreren met M-tech, Amg en andere consoorten is heel simpel. Alfa Romeo is deel van de Fiat groep, waartoe ook Ferrari en Maserati behoren, dus worden beperkingen opgelegd aan Alfa Romeo, omdat zij ‘goedkope’ supercars zouden kunnen bouwen, wat niet gunstig is voor de verkoop van Ferrari en Maserati.

Grtzzzzz
ik vin de auto wel mooi.
alleen jammer dat (bij alle alfa’s) de voorkant niet mooi is.
dit ligt niet aan het design maar het nummerbord. het haalt de symetrie eruit :(
voor de rest… prachtig!
De Brera heeft de prijs van mooiste auto van het jaar gewonnen.
De Spider heeft de prijs van mooiste cabrio van het jaar gewonnen.
Zegt genoeg…
De brera IS de mooiste auto in z n prijsklasse, daar is geen twijfel over mogelijk, en dat is echt niet alleen omdat ik er zelf 1 heb, ha haaaa!!

Ik ben dus in het bezit van een 3.2, waarover niets dan lof kwa betrouwbaarheid en rij-eigenschappen. De enige echte grote minpunten zijn mijns inziens toch wel de veel te hoge zitpositie, en de inderdaad ten opzichte van de inhoud van de moter toch wel matige prestaties, hoewel je daar in het dagelijkse nederlandse verkeer HEEL weinig last van hebt..

Maar hey, lets be honest, kijk even hoe die wagen er uit ziet zeg.. Ik heb toch echt alles gereden, van meerdere m3’s tot porsche en maserati, stuk voor stuk prachtige en fantatische wagens trouwens, maar zelden zo veel complimenten over het uiterlijk van een wagen gekregen dan bij deze brera, iedereen, maar dan ook echt IEDEREEN is er weg van! en dat voor deze prijsklasse… Ben er inmiddels na 3 maandjes ook echt wel een beetje veliefd op geworden.. En dat komt echt niet omdat ik een pure alfist ben of zo (kijk maar naar de bovenstaande opsomming), maar omdat sommige wagens gewoon mooi ZIJN, dan valt er simpelweg naar mijn mening zelfs over smaak niet meer te twisten.

Voor de gemoedsrust van alle andersdenkenden, lees (te) fanatieke oosterbuuraanhangers nog wat voorbeelden: audi a5, nieuwe 3 coupe. Ook hier valt volgens mij niet over te twisten, misschien geen designstatements in de ware zin van het woord, maar wel prachtige wagens..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).