De magische en inspirerende 1.000 pk grens

Auteur: , 28 Reacties

Er zijn tuningfanaten die leven voor de pk's. Als je hen kritisch de vraag stelt hoeveel pk nu écht voldoende is, zal deze afwijkend worden beantwoord met: "hoe meer, hoe beter". Volgens sommigen kun je dus nooit genoeg pk's onder de kap hebben. Hierbij is de 1.000 een magische en vooral inspirerende grens. We zagen hier al aardig wat voorbeelden voorbij komen waarbij de magische 1.000 pk een duidelijke inspiratiebron was.

Slechts een kleine greep: de 1.000 pk TVR Cerbera, de 1.000 pk Saleen S7, de 1.000 pk BMW M3, de 1.000 pk Nissan Skyline, de 1.000 pk Dodge Viper, de 1.110 pk Toyota Supra, de 1.500 pk Project 1221 en de 1.750 pk Nissan 350Z.

De Veyron is de eerste productie-auto met meer dan 1.000 pk en daarmee heeft Bugatti de lat lekker hoog gelegd. Velen voelen zich dan ook geroepen hier gehoor aan te geven. Doorgaans zijn dit kleine (hobby)projectjes, maar onlangs werd bekend dat Porsche plannen zou hebben voor een revival van de Porsche GT1 wat een échte Veyron-killer moet worden.

Trouwe bezoeker KeeZ wees ons op tuner V.S. Motor uit Noorwegen, die alweer wat jaartjes sleutelt aan een BMW M5 (E34 3,8 liter) en deze auto 1.129 pk laat produceren, goed voor een koppel van 1.130 Nm. Volkomen nutteloos als je het mij vraagt, maar voor de tuningfanaten (mag ik zeggen: freaks) toch wel weer een fraai hobbyprojectje.

V.S. Motor BMW M5 1.129 pk

V.S. Motor BMW M5 1.129 pk

Meer foto’s en video’s op: vsmotor.no. Met dank aan KeeZ voor de tip.



28 reacties

de dodge viper link .. linkt naar de supra..
Nee hoor… ;)
:zucht: Ik heb die enorme honger naar vermogen nooit zo begrepen . . . alhoewel:917 :yum:

Als antwoord of reactie plaats ik vaak:

http://motoring.virgin.net/gallery/Classic_Cars_Live_2004/AlfaTZ.jpg

All the performance I’ll ever need.
Ik vind een mooie 500 genoeg ^^
Al die fabrikanten kunne aankloten wat ze willen, maar veyronkillers worden het toch niet (ook al zouden ze sneller gaan). Een blok met 1000pk in een auto gooien is het probleem niet, kijk maar naar de Amerikaanse custom/hotrod/dragrace wereld. De auto handelbaar houden is het major problem, dat ze dat bij de veyron gelukt is maakt he nog steeds uniek. i.i.g. voor de komende jaren.

Die bwm-tuner zal wel niet de eerste de beste automonteur zijn.
Nee idd, die BMW-tuner weet wel wat hij doet…

Heb een 2 tal filmpjes van hem gezien en deze is mij wel bijgebleven :

http://www.youtube.com/watch?v=URLqSXTZTvs&search=bmw%201129
@SimonMC

Geweldig.
ze hebben zeker de pasagierszetel moeten verwijderen om de turbo te plaatsen

pk’s je hebt er nooit genoeg van… ik vind van wel, wat heb je erraan als je zegt, IK HEB DUIZEND PEEKAAS ONDER MIJN MOTERKAP, de enigste plaats waar jhonny’s dit gaan kunnen gebruiken is op de powerbank, want in een rechte lijn ben je er niks mee want die wagen gaat die duizend pk’s nooit op de weg kunnen krijgen. en in de bochten kan je die kracht toch nooit gebruiken, de enige wagen die 1000pk aankan is de veyron endat is iets wat velen niet snappen.(punt)
een Skyline met 1000pk is best goed te rijden (zie de video van Jeremy die de gele Skyline over een circuit jaagt). Verder zijn er genoeg andere voorbeelden van auto’s die het ook kunnen. Dus dat alleen een Veyron normaal te rijden is met 1000pk dat is gewoon niet waar…….
dat is waar (dat lelijk eendje,de ultima ben je vergeten.)
de ultima heeft 720 pk maar hoe minder gewicht en meer pk’s hoe beter.
FF een beetje offtopic, maar ik vraag me al een tijdje af waarom je bij sommige van die Dyno-runs, zoals die in de link van Woody op t eind ineens een heel erg gefluit enzo hoort, en dat die auto omhoog komt. Is dat de turbo of de NOS ofzo?
meestal gaat het dan om het geluid van de “blow-off valve” Die voorkomt een te hoge (turbo)druk door druk te laten ontsnappen. Zou je dat niet doen dan klapt de boel uit elkaar……
Achja… het enige waar al die Pk’s goed voor blijken: een stoere Dyno-print en een dragstrip.

Ohja, en om te hobby-en natuurlijk…
1000pk is denk ik vooral de laatste tijd heel erg in het nieuws omdat er een goede concurrent voor de Veyron moet komen :P
Er zijn genoeg auto’s die overweg kunnen met meer dan 1000 pk en er zijn zeker getunede auto’s bij die qua optrekken de Veyron vies vernederen. Op top misschien niet, maar als je het mij vraagt kun je beter snel optrekken dan een hoge topsnelheid, dik 200 rijden kan nog wel, maar 400 zal niemand op de openbare weg halen.

Tevens is wegligging ook erg belangrijk, en verschillende Japanse tuners weten dit ook nog eens goed te combineren met veel Newtonmeters en Pk’s. Dus wat mij betreft is de Veyron lang niet de beste auto, het kan nog veel beter.
@w0o0dy

een blow off valve dient niet om de turbodruk onder een bepaald maximum te houden. Daarvoor dient de waste gate. Die hoor je niet, die laat namelijk de druk geluidloos via de uitlaat weg.

Een blow-off valve zorgt ervoor dat de turbo druk direct weg is als je het gas loslaat. Daardoor is er geen druk meer in het inlaatgedeelte en wordt de turbo niet afgeremd. Zodra je dan weer gas geeft is de turbo sneller op toeren en reageert de auto dus sneller/heeft sneller vermogen.

Bij (turbo)rally auto’s kon je altijd erg goed de blow-off valve’s horen, dat gaf zon heerlijk geluid.

Op standaard turbo auto’s, zowel diesel als benzine, zul je wel een waste gate tegenkomen, maar nooit een blow off valve.
@supergrover: volgens mij heb je gelijk (foutje, bedankt!)

The waste-gate is a
device that by-passes the turbine wheel of the turbocharger, limiting the
shaft-speed of the turbocharger. Therefore, limiting the boost
(pressure) that the compressor generates and keeping the turbocharger
from over-speeding.

A blow-off valve is mounted in the intake plumbing between the
turbocharger compressor and the throttle plate. The blow-off valve is a
second safety measure against the turbocharger over-boosting and damaging
the engine.

The blow-off valve is more commonly used to keep the turbocharger spinning
when the throttle plate is suddenly closed. When the turbocharger is
generating maximum boost pressure at full throttle and then the throttle
is suddenly closed, compressed air coming from the compressor slams
against the throttle, generating extremely high pressures that travel
backwards to the compressor stopping the compressor from spinning. When
the throttle plate is again opened, the engine must spool the turbocharger
shaft again. The effects of this high pressure can also be very damaging
to the turbocharger.

Brian Wright
Washington University in St. Louis Formula SAE Racing
Okee, maar wat is dan dat geluid waar ik het over had?:-P Is dat dan dat ze op het laatst nog ff Nitro gebruiken om de maximale waarde te bereiken?
@W0o0dy -> nooit te oud om te leren, toch? ;-) Vond mijn uitleg wat korter en beter :-)

@franqie, dat is waarschijnlijk die blow-off valve, ook wel dump valve genoemd. Geeft een hard sis geluid.

Als ik trouwens naar die turbo kijk op die Noorse BMW, dan moet dan ding een erg groot turbo gat hebben. Het is een erg grote turbo, wat betekent dat die pas bij hoge toeren zijn werk gaat doen. Maar zal niet de bedoeling zijn om met die auto in de file te rijden of met lage toeren eeen bochtje te pakken…
het zal de turbo zelf of de blow-off valve zijn, heeft vrijwel zeker niets met Nitro (NoS) te maken
Okee, weer wat geleerd:-P
@supergrover: turbolag zal bij een dragster niet echt erg zijn denk ik. Lekker revven op de lijn en wegwezen. filmpje al gezien??

http://www.vsmotor.no/wmv/vsmotor-m5-tullinge-883.wmv
http://www.youtube.com/watch?v=URLqSXTZTvs&search=bmw%201129

of gewoon ff op mn naam klikken :)
Ze moeten dan eens de veyron tunen kijken wat die kan :P
mmmm, zo’n 3000pk ofzo
een uit de hand gelopen hobby.
2200pk… en legaal.


http://www.youtube.com/watch?v=YtxfbxGz1u4

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).