Ferrari P4/5 by Pininfarina “The Glickenhaus Car”

Auteur: , 53 Reacties

Via het forum van ferrarichat.com zijn afbeeldingen vrijgegeven van de door Pininfarina op maat gemaakte Enzo. Michiel had al eens een impressie gemaakt en we hebben er ook al vaker over geschreven, maar na het zien van deze beelden kunnen we concluderen dat ie toch wel errug strak is!

Opdrachtgever James Glickenhaus zal hier vast veel plezier aan beleven, want dit is naar mijn mening echt een prachtige kar. Of het ook daadwerkelijk 4 miljoen waard is valt te bezien, maar het is natuurlijk zeer uniek. Het design is gebaseerd op de klassieke P4/5 en is een eerbetoon aan de vroegere stijl van Ferrari (toen deze nog mooi was). De Ferrari P4/5 by Pininfarina zal deze zomer op het Pebble Beach Concours d’Elegance te zien zijn (20 augustus).

Ferrari Enzo Pininfarina Glickenhaus



53 reacties

Michiel van den Brink
De officiële naam is: Ferrar P4/5 by Pininfarina “The Glickenhaus Car”
Ferrari heeft aan dit model haar zegen gegeven, dus het steigerende paard zal op de neus staan.
Als je bedenkt hoeveel tijd er in zo’n project gaat zitten, verbaast me het bedrag van 4 miljoen niet eens.
Mooie lijnen, maar met dat donkere glas lijkt het wel een mock-up?
Ik snap het verhaal niet helemaal.
Waar is de auto nou voor gemaakt?
Wordt het een unieke auto waar er dadelijk maar 1 van is?

Circuit of straatauto?
Autoliefhebber
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de lijnen van de huidige Enzo heel fraai vindt.Ik vind de afgebeelde auto te rond en niet exceptioneel,ik vind hem niet de uitstraling hebben van een Ferrari,zeker ook niet als ik hem spiegel in de lijn van de 612,599,maar gelukkig smaken verschillen.
@Romeo: het wordt een unieke auto waar er maar 1 van is…
Ah, net de andere threads gelezen, dus toch een mock-up.
Ik vind wat ik tot nu toe gezien heb erg fraai.
De Enzo vind ik alleen in zwart acceptabel. (niet dat ik zou weigeren om in een rode of gele te rijden, zo principieel ben ik dan ook weer niet)
Is dit een vergelijkbaar project als destijds de Ferrari Mythos was (gebasseerd op de testarossa meen ik)?
Michiel van den Brink
Nee, de Mythos was een stylingstudie die niet straatlegaal was en slechts het kunnen van Pininfarina weergaf.

Dit is een droom van één man die er ook echt dagelijks in wil kunnen rijden.
Deze P4/5 is dan ook straatlegaal voor de hele wereld.
het ontwerp is in mijn ogen lichtelijk achterhaald, evenals de kleur
maar dat kan ook aan de kwaliteit van de foto’s liggen.

Op zich wel cool, zo’n op maat gemaakte bak van 4 miljoen, maar
ik vind ‘m zeker niet mooier dan een Enzo.
Zo dit is dus de langverwachtte pininfarina enzo…
Wel, hij heeft wel iets, maar ik weet eerlijk gezegd nog niet zo goed wat ik er van moet vinden.
Zijn er trouwens geen foto’s van de achterkant?Als ik meer foto’s zie, zal ik misschien beter kunnen oordelen.

@Michiel van den Brink : zat de uitlaat(en) van deze wagen niet op een speciale plaats??
Ik vindt hem er niet uitzien, Net alsof een F-40, een McLaren en nog een zooi auto’s het met elkaar gedaan hebben.
Gino
Benieuwd of/wanneer de pers er een ritje mee mag maken.
Ok, ik heb al een foto gezien van de achterkant, en idd, de uitlaten zitten op een wat ongewone plaats…niet waar ik ze zou plaatsen, het lijken trouwen ook echt “pijpen” ipv uitlaten.

http://www.leftlanenews.com/wp-content/plugins/iimage-gallery.php?idpost=3420&idg=1&idi=3
Miscchien een beetje te retro .. ? Maar zeker mooier dan een Enzo, die 100% in de windtunnel ontworpen is, en waarbij “mooi” op het 2e, 3e, of 4e plan kwam.

Ben benieuwd naar de foto’s van Pebble Beach.
Michiel van den Brink
De Enzo is inderdaad 100% in de windtunnel ontworpen ten koste van een mooi design.
Daarom is het des te leuker dat wanneer je Pininfarina de vrije hand geeft er een auto ontstaat met een betere aerodynamica!
Dit ding heeft minder drag en meer downforce dan de Enzo.
Imagine that!!
Het is een bijzondere wagen, en ergens is het geweldig dat iemand zoiets laat maken en dat Pininfarina er zoiets spectaculairs van maakt, maar mooi zou ik het niet direct noemen. Met name de neus vind ik niet geweldig, maar dat vind ik bij de Enzo ook een zwak punt. Heeft deze ook betere aerodynamische eigenschappen dan de FXX?

Dat de auto niet past in de lijn van de 612 en de 599 is wat mij betreft een gigantisch compliment! Die zijn echt onder de maat voor een echte Ferrari (vind ik)
Ja, ik heb de 612 ook nooit echt een waardige ferrari gevonden.
En dat geldt zowel voor zijn uiterlijk alsook de plaats van de motor.
Michiel van den Brink
Deze mockup is in de windtunnel beetje bij beetje fijngeslepen en de dingen die er nu nog een beetje raar uitzien zoals de neus, zullen straks nog wel een beetje anders overkomen.

Stel je eens voor om dit model in het echt voor je te zien staan: korter, lager en breder (!) dan een Enzo!
Dit hele project zet Ferrari serieus aan het denken…
Hopenlijk zijn de tijden van de Enzo, 612 Scaglietti en de 599 GTB en Ken Okuyama snel voorbij.
Michiel van den Brink
@Woody: Ja, dit ding heeft een lagere weerstand dan de FXX en de hoeveelheid downforce is regelbaar.
De FXX is enkel gebouwd op meer downforce t.o.v. de Enzo, dus is de weerstand een stuk hoger.

Bovendien zorgt het lagere gewicht ook voor betere prestatiecijfers.
Binnenkort wordt er op hoge snelheid getest en dan worden de exacte cijfers bekend.

Schattingen op basis van berekeningen zijn: 0-62 mph in 3,55 sec.
Topsnelheid 362 km/u
Als deze ondanks de lagere weerstand in de buurt kan koomen van de downforce van de FXX dan is dat een hele knappe prestatie!

Lagere luchtweerstand staat wel lager op mijn prioriteitenlijstje dan meer downforce want ik rij zelden 350+ ;-)
Michiel van den Brink
Wat ook erg bijzonder is… de radiator zuivert de lucht die hij opzuigt!

Lees alles over die techniek hier: http://www.thecarconnection.com/Auto_News/Techno_Beat/PremAir_Kills_Ozone_Dead.S198.A3637.html
Ongelofelijk mooi, nog wel ietwat anonym maar dat is juist de kracht dit design. De auto is niet opdringerig of overdesigned zoals een Spyker of Pagani of andere bling bling tuig. Een paar scherpe details zouden echter niet slecht zijn, vooral de koplampen.

Sowieso beter dan alles wat momenteel uit Maranello komt.
what the fack man… je kan zeggen dat je hem niet of wel mooi vindt maar dat maakt geen fuck uit… je moet wel heel COOL zijn als je bij ferrari een eigen auto kan laten maken die dan ook nog eens 4 miljoen gaat kosten… die gast heeft euro’s er is er maar 1. die man heeft het helemaal gemaakt!!! afgezien ervan hoe de auto eruit ziet… en ok… hij is een beetje vreemd maar wel cool!!!
@ willem : hij is helemaal niet gemaakt bij ferrari…en ook “een eigen auto laten maken”is niet echt correct, laat ons zeggen dat ze een enzo hebben genomen en rond het chassis een volledig nieuw ontwerp erop hebben gezet.
O ja, er was trouwens wel iemand en die heeft zijn eigen ferrari laten maken, maar ik weet totaal niet meer wie en wat voor ferrari.
Volgens mij een of andere sjeik…
De sultan van Brunei heeft verschillende unieke Ferrari’s door Pininfarina laten maken. Een 456 shooting break oa.
Jan-Jaap-Karel-Kees
Die shooting brake is echt geweldig :D . Ik weet niet hoe t komt maar k vind hem gewoon erg mooi.

En die andere aangepaste Ferrari vind ik ook erg gaaf. Het hele ontwerp is apart, maar ik vind de lijnen erg mooi. Vooral het plaatje van de zijkant is gaaf.
De ferrari die ik bedoelde heb ik niet echt gevonden, maar ik heb wel een foto gevonden waarvan ik een licht vermoeden heb dat het hem is, ik weet het zelf niet meer goed, aangezien het wel een tijd geleden is dat ik hem gezien heb.

http://mk23.image.pbase.com/v3/31/67831/2/48094617.2004Ferrari.jpg
in de topgear stond een mooie 612 die gerestilled was echt prachitg
Michiel van den Brink
Alle zogeheten one-off specials uit het verleden hebben een bestaande Ferrari als basis.
Zelfs alle modellen van de Sjeik van Brunei zijn gebaseerd op bestaande techniek.
Niemand heeft ooit een compleet nieuwe Ferrari voor zichzelf laten bouwen.
Maar het toepassen van bestaande technieken voor one-offs maakt ze gelukkig niet minder uniek.

Bij deze P4/5 is er echter niet zomaar een nieuwe carrosserie op een bestaand chassis geplaatst.
Het voorste subframe is aangepast voor een nieuwe horizontaal geplaatste radiateur en de rolkooi is anders qua vorm.
Het chassis met deze twee aanpassingen is virtueel gecrasht om te bewijzen dat hij nog altijd aan de veiligheidseisen voldoet.
Dit is één van de duurste stappen in het proces geweest.

Conceptcars met of zonder werkende techniek kan je niet rekenen tot de club der one-offs, omdat de meesten simpelweg niet streetlegal zijn en dus ook niet als volwaardige auto verkocht kunnen worden.
Ze worden echter soms wel verhandeld als kunstwerken.

De Scaglietti die dekster noemt is de zogeheten 612 Kappa van Peter Kalikow, een vriend van James Glickenhaus.
Zie: http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/16/maatwerk_koets_voor_ferrari_61
Misschien bedoelde SimonMC de 575GTZ van Zagato, die gemaakt is voor Yushiyuki Hayashi?

http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/13/eerste_foto_van_ferrari_575gtz
Nee, de ferrari die ik bedoel, lijkt zeer sterk (als het hem al niet is ) op de gepostte foto.
ben ik de enigste die zie dat die wagen geschilderde lichten heeft?
Hmmm…Geschilderd?Op het eerste zicht zou je dat wel kunnen denken ja, maar als je kijkt naar het dak en de ruiten zou je eigenlijk kunnen concluderen dat die precies ook geschilderd zijn.Dus ik denk dat het gewoon van dat getint glas zal zijn, want deze wagen is wel road legal, en zonder lichten lukt dat niet vrees ik.
Michiel van den Brink
@SimonMc: dat is de Pininfarina Rossa Conceptcar.
Een concept op basis van de 550 Maranello van Pininfarina om te laten zien waar Pininfarina in de toekomst heengaat met Ferrari.

@dekster: zoals gezegd is de auto op de foto nog een mockup.
Oftewel een model van hout, klei en plamuur.
De koplampen, het dak en al het andere is dus nep.
@ MvdB: Begrijp er niets van. waar komt die Rossa Conceptcar ineens vandaan ?

Bovenstaande auto of nog een andere rode Ferrari ? Bovenstaande, Glickenhaus auto lijkt nl. ook nog aardig op een mock up. Koplampen en ruiten donker getint, meestal is er dan niks achter te zien…… als dat net zo mooi wordt als exterieur kunnen ze in Maranello de FXX en volgende projecten stoppen.
Michiel van den Brink
Quote van James Glickenhaus:

What you’re looking at isn’t the car. It isn’t a car. It’s a model milled out of Eppa Wood and painted. The wheels aren’t real. The tires aren’t real. There are no headlights/taillights/glass/etc. IT IS A FULL SCALE SOLID MODEL THAT IS 8 MONTHS OLD. It is where we started not where we ended up.

We used that model to determine what we liked and what we didn’t. We then made a full sized ABS/Plastic shell and mounted it to my Very modified Enzo chassis and took that to the wind tunnel. We learned some very interesting things. We modified the shape especially the nose. The inlet was reduced. The fender line was made more curvey. The shape of the headlights was changed. Inlets were tested and shapes modified. The curve of the Tail was changed. The back of the model looks flat/dull/because it SOLID. When it’s grill and what you’re looking at is the Ceramic coated exhaust chimneys/Engine/ Suspention/etc. through the rear the ENTIRE section of which is open grill and the light flows through the rear greenhouse which unlike the model which is solid painted wood and you see the engine and ceramic coated headers the effect is somewhat different…

When the tail lights are the ones from the 599 and the rear F1 rain light is mounted things change a bit as well. The real headlights with their rows of LED running/turn signal lights set behind form fitting more curved clear cover aren’t too bad either.

The Greenhouse, except for the windshield is polycarbonate so it’s very light. It’s all so very UV filtered and the entire structure is supported by a very light exotic alloy high strength roll cage that results in a roll over strength, tested, greater than the Enzo and better than full road and racing requirements

Cx isn’t the whole story. You must take frontal area and downforce into account. At some time we may publish a technical paper on her aero but in the mean time let me say she’s low drag (remember to multiply Cx by Frontal area when making comparisons) with more/GREAT/better balance downforce in both high and low down force modes.

Getting down to talk about her reduced weight and better aero and Enzo HP. she will be the fastest road going Ferrari ever built. She will go 0-100KPH very, very close to or possibly at 3 seconds and she will continue on a touch past 240 MPH.

In summation while these photos give you an idea of where we started off and the basic shape as Rodger sang:

You ain’t seen nothing yet…
Hebben ze ook al een keer gedaan met de 575 GTZ, in opdracht van een Japanse klant: http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/13/eerste_foto_van_ferrari_575gtz
Michiel van den Brink
@JPS: Joh!

Die 575 GTZ is een “eenvoudige” rebody met een nieuwe styling waarbij de onderliggende structuur en techniek niet zijn aangepast.
De A- en B-stijlen zijn daarbij intact gelaten zodat de originele voor- en zijruiten hergebruikt konden worden.
Simpelweg een 575 in een nieuw jasje.

Deze P4/5 gaat net weer een stapje verder.
Dit is een serieuze optimalisatie van de Enzo.
@ Michiel van den Brink: Mooi verhaal van James. Persoonlijke correspondentie ?
Michiel van den Brink
Nee, dit komt gewoon van het Ferrari-forum waar James vrijuit spreekt over zijn project.
In mijn column van komende vrijdag zal ik meer aandacht besteden aan dit project en correspondentie met James.
Tenminste weer een Ferrari zoals het hoort! Extreem! Ze moeten bij Ferrari weer eens een frisse wind door de ontwerpafdeling laten waaien en een keer afstappen van de zogenaamde ingetogen modellen. Een raceauto hoort extreem te zijn, echter dat hebben ze bij Ferrari helaas niet begrepen, daar worden alleen nog maar te grote lompe hyunday-look-a-like coupe’s gemaakt zonder enige vorm van schoonheid….zonde….
michiel hoe oud ben je je praat echt als een of andere oude lul.
de auto lijkt echt op een soort star wars ding
zo lekker positief he :P
Michiel van den Brink
Ik BEN ook een oude lul… ;)
BLGGGG wat een verschrikkelijk lelijke auto.
Ik ben het zeker een met Jan-Jaap nog wat.
De shooting brake en niewe Enzo zijn eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerg mooi.
Enzo (niet de auto ) zou er trots op zijn als hij ze zag.
ik heb net heel het gesprek gelezen. en het is gwn te grappig hoe jullie praten.
jullie weten allemaal dat iedereen zijn eigen smaak heeft en dat er altijd wel wat te zeggen is over een auto wat je er neit aan bevalt maja al met al het is een mooie auto om te zien en iedereen zal zich beslist omdraaien als hij voorbijkomt rijden en iedereen zal hem zeker wel willen hebben.
James Glickenhaus
what a fugly car!!!
Hoe erg kun je een Enzo verneuken. Alleen stomme Amerikanen komen op zo’n idee.
VEEL EN VEEL MOOER DAN DIE LELIJKE ENZO! Schandalig dat die bak de naam van de oprichter draagt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).