Volkswagen Phaeton 2007 update

Auteur: , 56 Reacties

Dat de Volkswagen Phaeton geen commercieel hoogtepunt is geweest weten we allemaal. Toch geeft VW de moed niet op en zal binnenkort met een update komen.

Volgens AMS zal de productie van de Phaeton V10 TDI met 313pk niet voortgezet worden. De Enige Phaeton diesel die overblijft is de 3-liter TDI met 225pk, deze krijgt er na de update wel 8pk bij. De 4,2 liter V8 krijgt er 15pk vermogen bij en gaat van 335pk naar 350pk. Daarnaast wordt de bestaande 3,2 V6 vervangen door een 3,6 V6 FSI met 241pk (uit de Touareg).

Hieronder een scan van wat een spyshot moet zijn van de nieuwe Phaeton,
inmiddels op diverse fora en blogs te vinden:

Volkswagen Phaeton 2007



56 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
persoonlijk ben ik geen fan van VW maar de Phaeton verdient meer. Mooie auto en onderscheidt zich van de traditionele luxe wagens.
Het is een topwagen, vooral de zwaardere versies.

Helaas met de verkeerde merknaam. Facelift lijkt aan de buitenzijde niet veel voor te stellen. Grille en voorbumper beetje restyled :-(
hangt daar nou een vouwwagen achter die Phaeton (bovenste foto) ;-)
@W0o0dy: klopt, op de onderste foto ook volgens mij…
Pheaton lang W12 6.0 € 173.900,- > A8 lang W12 6.0 € 166.330,- (prijzen van de vw- en audi-site). Zo maken ze de keuze wel erg moeilijk… A8 is mooier (vind ik), sneller en goedkoper! Zie ik iets verkeerd of zo?
Phaeton is en blijft toch een knap bakske .. maar als ik moest kiezen ging ik voor de a8
@w0o0dy
volgens mij gaan ze proberen die kia van zijn plaats als beste caravantrekwagen af te nemen
@750i
de phaenton werd appart van de A8 ontwikkelt, het zou de beste auto ter wereld moeten zijn. (soort van pensioens-wens van de vw topman)
@ dekster,

Gemiste kans zeg ik…
De Pheaton is voor die prijs wel rijker uitgerust, neem je de A8 met een pro line pakket zit je qua prijs op hetzelfde niveau….. We hebben ze beide in onze showroom staan maar moet zeggen dat ik me meer thuis voel in een A8
@Jeroen
werk jij in een vw of audi garage?
de lijst met eisen die dhr Piech heeft opgesteld voor de ontwikkeling van de Phaeton was absurd (vonden ze ook binnen het VW concern) Zo moest de auto ook onder de meest extreme omstandigheden 300km/u kunnen blijven aanhouden zonder warm te lopen of stuk te gaan, etc. etc.
Misschien is daar nog wel iets over te vinden.

In feite moet je de Phaeton zien als het beste wat het VW concern kon bouwen (een beetje zoals de Veyron maar dan in de vorm van een 4-deurs limosine….). De auto zou dus ook op een aantal punten beter moeten zijn dan de A8.
Ja klopt ben verkoopadviseur van Audi maar we verkopen ook Seat, Skoda en volkswagen
Overpriced, de Pheaton, volgens mij gaat 95% voor een A8 of een andere dikke bak. Leuk dat VW zoiets kan bouwen maar als het genoeg mag kosten kan ieder merk zoiets bouwen… of je het verkopen kunt, dat is de vraag.
Ik heb in Duitsland onlangs ong. 15 km achter een V10 TDI gereden op een kruissnelheid waarvoor je in Nederland op Opsporing Verzocht komt. Bij langzamer verkeer dat invoegt naar rechts (vanaf +/- 125 km/h) verdween het ding alsof hij aan een enorm elastiek zat; echt ontzettend indrukwekkend. Bovendien leek het niet eens of hij zijn best deed (afgezien van de zwarte pluimpjes na de kickdown dan :)).
@ Alfa Male,

Kun je nagaan als je achter een 535d of een A8 4.2 tdi had gereden…

@ Markus,

Idd, als het genoeg mag kosten kan iedereen zoiets maken, of nog beter…
Het logo voorop is wat er verkeerd aan is. Bijna 2 ton voor een Volkswagen, alsjeblieft zeg. Ik ken iemand die er eentje heeft en het is best een mooie wagen daar niet van hoor, maar ik herhaal dat logo.
ik denk dat et prijsverschil zit in het aluminium , de A8 heeft dat maar de phaeton niet
@ 750i

BMW 535d: 272 pk/ 560 Nm
Audi A8 4.2 TDI: 326 pk/ 650 Nm
VW Phaeton V10 TDI: 313 pk/ 750 Nm

(bron: “het altijd betrouwbare Autoweek.nl”)

Denk je echt dat mijn verhaal dan zo anders was geweest?
Die 750Nm die doen het ‘m.
Of de 750 Nm doortunen naar 900Nm. Dan maak je een Porsche 911 het erg moeilijk mee…

http://www.mentalcars.nl/huidigaanbod.php?id=12
Dan zou ik ongetwijfeld zeggen: Die 900Nm die doen het ‘m :)
@ Alfa Male,

Zie de auto visie test, daar kwam de pheaton niet in de buurt van de 535d en de 4.2 tdi.

Logisch:

535d 1635kg
4.2tdi 1945kg
pheaton 2375kg

Met alleen koppel kom je er niet…
Ook dat vod lees ik niet :). Het zijn allemaal beesten van wagens (alhoewel ik wel denk dat je ze op hun belangrijkste eigenschap: nl. comfort moet beoordelen).

Na de korte ontmoeting bij de Oosterburen heb ik op Mobile.de eens gekeken wat je daar voor zo’n TDI moet neerleggen. Voor rond de 35k ben je daar klaar voor een exemplaar met zo’n 50k op de teller! Dat is natuurlijk wel voordat je er nog maar over hebt nagedacht om hem naar NL te brengen. Persoonlijk vind ik het “wat is dat voor een rare grote Passat” imago juist vermakelijk en, ik durf het bijna niet te zeggen, ….cool.

Stel je voor: doordeweeks een Pheaton voor de zakelijke kilometers, en voor de vrije tijd iets superlichts/snel om te voelen dat je leeft….. . Ik ben duidelijk in het verkeerde land geboren…
Als ik op http://Mobile.de/ kijk word ik altijd spontaan depressief…
Die site is niet grappig !!!

Was dat hele BPM verhaal niet een beetje in strijd met de Europese wetgeving ? Als dat eraf is wordt het hier ook veel gezelliger!
@sacha
bedoel je die slr’s aan halve prijs?
@dekster: Bijvoorbeeld. Werkelijk alle auto’s die ik een beetje leuk vind staan daar letterlijk voor 50% van de prijs waar ze in NL voor te koop staan :(
@ 750i

die bmw 535 komt echt niet in de buurt van die Pheaton wat denk je nou zelf en dan ga je het gewicht erbij halen terwijl de 5 serie een heel ander segment is dan een phaeton/A8 :S
Dat een auto zwaarder is doet er weinig toe als er bij 120 doorgetrokken wordt naar 180 of zo. Bovendien heeft de Phaeton een erg goede luchtweerstandswaarde en heeft maar liefst 34% meer koppel. Dat de 535d erg vlot is dat klopt en bij accelereren vanaf stilstand scheelt het niets, maar boven de 100 loopt die Phaeton weg…… daar telt vooral het hoge koppel (en natuurlijk de eindoverbrenging).
Iedereen zit hier wel de VW af te zeiken omdat er een VW logo voorop zit.. Maar je moet je ook bedenken dat dit voor bepaalde mensen een HEEL groot voordeel is. Mensen die bij klanten langs moeten bijvoorbeeld (en dan heb ik het over klanten in de vorm van particulieren) kunnen gewoon niet in een mercedes/bmw aankomen, een grote audi is ook al snel te veel. Mensen denken hierdoor al snel dat ze te veel betalen. Kom je in je VW voor de deur denken de meeste mensen dat niet, terwijl je toch in alle luxe kan vertoeven.
ik vind het een geweldige auto!! Jammer dat die V10 verdwijnt. Ik begrijp alleen niet waarom deze pheaton na de facelift lelijker is dat de eerste.
@robert
die V10 zouden ze beter in een vrachtwagen steken, want hij heeft veel koppen en dat is goed om zware ladingen te trekken (menig phaeton eigenaar gaat toch niet met de caravan op reis)
en binnenkort komt de A8 met een V12tdi
Ik weet niet waarom jullie zoveel ophef maken over die V10 diesel, deze is vanaf heden niet meer leverbaar omdat hij niet voldoet aan de milieueisen hij zal waarschijnlijk vervangen worden bij het nieuwe model door de V8 diesel van audi. In de touareg blijft hij voorlopig wel leverbaar
Nou, mijn vader is eens een keertje met zijn volvo’tje (S60 D5; 185pk, 400nm) achter zo’n vw V10 TDi’tje blijven ‘plakken’, terwijl dat phaethontje een cilinderinhoud heeft van meer dan het dubbele (factor 2,08333…3…).
Maar dat wil natuurlijk niks zeggen; het kon zijn dat de chauffeur een voorzichtig man was…
Dit is ook geen auto die je eerste hands koopt, maar deze auto’s devalueren zo snel dat ze tweede hands heeeel aantrekkelijk zijn.
Alleen dat logo… dat blijft toch het grootste obstakel voor de consument.
top gear over de phaeton (is toch mooie en goede wagen)
http://www.youtube.com/watch?v=cLJKvfNeSiw

Op een bepaald moment verkocht de Pheaton beter dan de S-klasse in Duitsland, en zaten ze met een tekort aan productie capaciteit. Toegegeven, de S-klasse was al verouderd. Maar de Pheaton is niet de afgang die sommigen zeggen dat het is.

De eerste generatie Audi A8 werd trouwens aan verlies verkocht. Het diende als een mobiel reklamebord. Nu is Audi in de positie om de A8 tegen winst te verkopen, en zelfs straks met een superwagen uit te komen. Ik denk dat ze hetzelfde in gedachten hebben voor VW. Alleen jammer dat de Pheaton zo steriel is. Je moet al goed opletten om een Pheaton op te merken. Ze moesten trouw gebleven zijn aan het D1 concept.
Die V10 wordt niet meer gemaakt omdat die motor te “vuil”is, is nu een Euro II. Technisch zijn de ingrepen te groot om hem aan Euro IV te laten voldoen.

Ook de Touareq V10 stoppen ze mee.

Daarnaast begrepen dat er redelijk veel problemen met deze motor zijn en qua aantallen, zowel touareq als Phaeton, ook niet doet wat VW verwacht had.
@supergroover, de touareg V10 blijft voorlopig nog in productie omdat hij in de touareg wel binnen de eu norm blijft.

En bij ons zijn er toch al redelijk veel V10 touareg’s verkocht en onze directeur rijdt er ook 1.
E-klasse achtig voorbumpertje
vw pheaton met 445 pk die sneller is dan een e55 amg. hij haalt 322 km/u, dat is niet normaal. en die weegt ook nog eens 2400 kg.
dat heeft te maken met de de luchtweerstand
Een Audi A8 zie je tegenwoordig veel rijden
A3,A4,A6 en de A8 Allemaal dezelfde grill..wel mooi..maar te goedkoop!

In tegenstelling tot de Vw Phaeton..die zie je niet veel rijden.
Maakt hem lekker exclusief
De koplampen hebben een “Pas Op” Look..
Interieur is Prachtig afgewerkt..Kan audi nog van leren.
Tja en een logo doet me niet veel
Audi kwam paar jaar later pas aankakken met de A8
Precies hetzelfde met de Q7(3 voorbumpers hoog)..Gewoon te laat!
vw rulez. zekers wel. kheb is in de phaeton gzeten en werd helemaal verliefd op die bak.
laterzz
Men zou er mijns inziens beter aan doen om het Eos/Passat front toe te passen. Dit doet toch wat mooier en spannender aan dan wat je op deze foto’s ziet. Voor al degenen die de Phaeton af zitten te kammen: Mercedes zag in de komst van de Phaeton voldoende aanleiding om voortijdig hun S-klasse op te waarderen! Dus de reden dat de concurrentie zoveel verbeterd is, is de Phaeton. Dit in tegenstelling tot de Lexus in 1989, die werd echt weggelachen.
wat een negatieve reactie op de phaeton,ik heb er zelf een en je moet er maar eens in gaan rijden,hoeveel phaetons rijden er in nederland? juist ! niet veel en dat maakt het zo leuk.
Heren,

Ik bezit reeds 2 jaar een pheaton en heb er enkel maar lof over, inderdaad men had beter zoals toyota gedaan met een eigen merk tegeven zoals de ” lexus “. Heeft er iemand een idee waar ik terecht kan voor de auto langs de buitenzijde te laten aankleden ?

groetjes
Iemand een idee waar ik m’n phaeton kan laten verlagen ?
heerlijk rijd zon pheaton heb de v10 gehad en v6 heerlijke auto en vind ook nog is mooier dan een a8
Hi……ik rijd sinds kort een Pheaton, nadat ik ook een s-klasse heb gereden en een BMW. Voordeel voor mij zoals Bassie hierboven schreef het logo straalt niet de gigantische luxe uit waardoor mijn klanten geen overbodige vragen gaan stellen. Maar wat een geweldige auto, wegligging en luxe. Ben er super tevreden over. Kan alleen maar positief en trots zijn om deze auto in mijn bezit te mogen hebben.
Mag ik onder het kopje: “laatste reacties” nog eens aandacht vragen voor de nieuwe Phaeton? Weet iemand wanneer deze komt? Ik hoor of zie er de laatste tijd niets meer over, terwijl het toch een (ondergewaardeerde) Klassewagen is.
He Johann….ik ben laatst in Dresden geweest. Daar konden of wilden ze mijn niets zeggen over het nieuwe model. Volgens mij zijn ze er nog niet uit.
Ben wel heel benieuwd. Dus ff afwachten. En trouwens…….hij is TE ondergewaardeerd. Waanzinnige auto, rijd er met verschrikkelijk veel plezier in.
Heren

ik rij sinds vrijdag 06-01-2007 een Phaeton met V10 TDi en hij gaat als de brandweer.
In 6.9 naar de 100km en de BMW 535TD in 6.5 seconden, de A8 4.2 Diesel in 5.9 seconden…
En als jullie de 535 Tdi vergelijken met de A8 en Pde haeton dan hebben jullie de afslag gemist…..moet je toch de 7 serie pakken.

Anyway ik heb een A8 4.2 diesel gereden niet verkeerd maar als de Phaeton een keer op weg is en rijdt dan is ie ook wek en daar kan de BMW 535 Tdi en 745Tdi en A8 4.2 tdi niet aan tippen. Het zit hem echt in de koppel.
Tuurlijk heeft de Phaeton zijn gewicht mee maar het is geen stoplichter racer maar een reisauto en dat doet ie goed.

However zou ik deze toch maar 6 manden rijden en dan weer iets anders …….

Maar ik rij hem wel en kan er dus meepraten wat ie kan en wat niet … kunnen jullie dat dan ook ?????
@Texas

> Kunnen jullie dat dan ook?
Dat hoeft toch helemaal niet. Niet iedereen op deze site bezit alle auto’s waar ie op reageert :)

Anyway: als ik die phaeton had zat ik niet op deze site maar in mijn auto ;)
Ik stel voor dat een aantal mensen hier dit: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter artikel nog eens lezen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).