Ritsen zal altijd een probleem blijven

Auteur: , 48 Reacties

Hoewel we mogen aannemen dat de regels voor het ritsen inmiddels duidelijk zijn, blijft het fenomeen ritsen een bron van irritatie en een belangrijke oorzaak van files en ongelukken. Kort samengevat is het idee dat je zo laat mogelijk invoegt, vlak voor de wegversmalling. Op die manier blijven alle rijstroken maximaal benut, en is voor het overige verkeer duidelijk wanneer men de invoegende auto's kan verwachten.

Voorwaarde hierbij is dan natuurlijk wel dat de rechter rijstrook de ritser voldoende ruimte geeft. Borden langs de kant van de weg met de tekst “Geef ritser ruimte” herinneren ons hieraan. Toch wil dit maar niet lukken, getuigen het aantal files veroorzaakt door een wegversmalling en dan heb ik het nog niet eens over het aantal ongelukken en de frustraties als gevolg van het ritsen.

Ik denk wel te weten waarom het ritsen bij ons maar niet wil lukken. Het probleem ligt in de aard van de gemiddelde Nederlandse automobilist. Achter het stuur is deze een nogal egoïstisch beestje. We gunnen elkaar in het verkeer bitter weinig. Volgens mij is dit typisch iets Nederlands, want in alle andere landen die ik tot nu toe heb bezocht, is men achter het stuur veel coulanter en een stuk minder gestressed.

Om een voorbeeld te geven: Ik reed in Duitsland op de meest linker baan. Met een snelheid veel hoger dan ter plekke was toegestaan naderde ik een auto voor mij die zich wel aan de maximale snelheid hield. Deze auto ging keurig voor mij aan de kant, terwijl op de rechter rijbaan een vrachtauto met veel lagere snelheid reed en de auto dus behoorlijk moest afremmen. Je kunt je afvragen of dat erg slim is, maar het geeft wel de mentaliteit aan. Dit heb ik in Nederland nog nooit meegemaakt, want wij zouden zoiets hebben van: “Fuck you, zolang ik één kilometer harder rij dan de rechter baan, hoef ik niet opzij en je mag hier toch niet harder rijden”.

Terug naar het ritsen. Bij het ritsen gaan verschillende dingen mis. Zo heb je de mensen die veel te vroeg ritsen (foto.1) uit angst er later niet meer tussen te kunnen. Deze angst is in de praktijk voor de iets minder zelfverzekerde automobilist helaas gegrond (zelf kom ik er altijd nog wel tussen), maar dat zou zo niet moeten zijn. Doordat er te vroeg wordt ingevoegd zijn er onnodig veel willekeurige verschuivingen die onduidelijkheid veroorzaken voor de overige weggebruikers, hetgeen de doorstroming niet ten goede komt.

Dan heb je nog het probleem dat de ritser geen ruimte krijgt (foto.2). Op het moment dat de Nederlandse automobilist zelf al heeft ingevoegd, rijdt deze vervolgens de gaten dicht onder het mom van: “Ik laat jou er zeker niet tussen, want je had net als ik maar eerder moeten invoegen”. Kennelijk kunnen we er erg slecht tegen dat een auto die eerst achter ons reed na het ritsen ineens voor ons rijdt, want dat gunnen we elkaar natuurlijk niet. Toch heeft het geen enkele zin om de gaten dicht te rijden, want het effect in de praktijk is vaak dat de invoegende auto nog even gas bij geeft en zijn auto een paar auto’s verder er alsnog tussen wurmt en ook dan rijdt ‘ie voor jou. Totaal zinloos dus en het is een killer voor de doorstroming.

Ik vergeet bewust even de irritante vrachtwagenchauffeurs te vermelden, die het nodig vinden om met hun lompe gevaarte half op twee rijstroken gaan rijden en ons daarmee dwingen in te voegen vanaf het moment dat zij hebben bepaald. Ik ga daar niets over zeggen, dan zou ik erg nasty worden, want die frustratie zit te diep.

Tot slot heb je dan nog de asociale honden die met een bloedvaart nog een stuk door jakkeren over het verdrijvingsvak (foto.3) en daarmee niet alleen zichzelf, maar vooral anderen in gevaar brengen door hun auto absurd ad hoc in een vaak nog maar net groot genoeg gaatje te proppen, waardoor alle auto’s achter hem fors in de ankers moeten. Ik zeg bewust “achter hem”, omdat ik een vrouw dit nog nooit heb zien doen, die zijn daar doorgaans iets te onzeker voor.

De oplossing voor soepel ritsen is zo simpel dat je het een kleuter kunt uitleggen, maar heb ik niet de illusie dat het ons ooit gaat lukken. Sterker nog, ik heb het gevoel dat het steeds slechter wordt. Ritsen is helaas niet besteed aan een egoïstisch volkje als wij zijn (foto’s: minvenw.nl).



48 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Punt wat hier ook telt is dat het in Nederland niet logisch is dat je een ander helpt zijn fouten op te lossen.

Fouten in het verkeer kunnen erg grote gevolgen hebben, maar iedereen maakt ze. Niemand die perfect rijdt, en als andere weggebruikers je fout herkennen, en je helpen deze op te lossen zou het er al een stuk gemoedelijker aan toe gaan in het verkeer.

Ik merk het bij mezelf ook, als ik iemand door een dubbele doorgetrokken streep zie inhalen, plotseling een tegenligger ziet komen en dan weer terug naar rechts moet geef ik hem ook met tegenzin ruimte, en ik denk er dan bij “eigenlijk moet hij het zelf maar uitzoeken”.
De regels zijn simpel .. nu moeten ze enkel nog toegepast worden .. ik kan mij mateloos ergeren aan mensen die in het linker rijvan mooi 120 rijden als er een caravaan autos achter hun hangt. Ik heb me al vaak afgevraagd wat er met het rechter rijvak mis is .. niemand wil daar blijkbaar rijden ..
Wanneer ik zelf traag/trager rij, dan zal je mij altijd op het rechter vak vinden!
Hier in België werkt ritsen ook niet; dus moet de politie dan al komen voor het zogenaamde ‘blokrijden’, d.w.z. iedere rijstrook rijdt om te beurten.
Volgens mij is de oplossing makkelijk:
Zet een ophoging tussen de rijbanen en laat aan het einde pas een opening open. Sluit na de ritsopening de linkerbaan af, dus geen verdrijvingsvlakken.

Zo los je trouwens ook de files op bij de A8, voor de coentunnel, zet ophogingen tussen de rijbanen en met een opening ertussen waar het ritsen plaats vind.
zoals veel mensen die veel km’s rijden heb ik ook vaak haast en rij dus ook vaak te hard en maak ongetwijfeld ook wel fouten (rechts inhalen bijvoorbeeld komt nog wel eens voor)

Het zou een stuk beter doorstromen EN we zouden allemaal een veel beter humeur hebben als we met z’n allen zouden proberen elkaar zoveel mogelijk de ruimte te geven en elkaar zo min mogelijk dwars proberen te zitten.

Dus goed in de spiegels kijken, op tijd naar rechts. Ja ook als er 500 meter verderop iets op de rechtbaan rijdt kun je best naar rechts. Het voordeel is dat je daar een beter overzicht hebt op de weg. Bovendien: waar gebeuren de meeste ongelukken op de snelwegen? Juist, op de linkerbaan, dus als het echt druk is zou je daar het minst graag moeten rijden.
Verder raadt ik iedereen aan om elkaar te helpen. Iemand die per sé harder wil hou je toch niet tegen en bovedien levert het alleen maar agressie op. Ga eens van je gas af als je ziet dat iemand op de rechterbaan snel inloopt op een vrachtwagen en laat hem of haar ertussen! Zij blij, jij blij en het scheelt hooguit een paar seconden……..

Oh ja, en geeft in godsnaam netjes richting aan als je van baan gaat wisselen, ook dat is de ander helpen gevaarlijke situaties te voorkomen.

Hoe soft het ook klinkt: samenwerken werkt beter dan tegenwerken.
je hebt ook van die mensen die als je ze voorbij steekt of voor hen invoegt, je voorbij steken aan hoge snelheid en dan op de remmen voor je gaan staan , dit gebeurd niet veel maar plezant is het niet als je het voorhebt
Heeeel erg herkenbaar dit verhaal, Dennis! Wederom leuk en boeiend geschreven (Y)
ik denk dat we teveel verwachten van de gemiddelde automobilist: als je veel op de (met name snel-) weg zit weet je hoe je moet geven en nemen. Als je weinig rijdt dan lukt dan niet. Ik merk het zelf met ritsen: op de snelweg/in de file ondervind ik weinig problemen, gewoon doorrijden en ze laten je vanzelf tussen. In de stad is het anders: bij een wegversmalling merk je dat veel lokaal verkeer heel angstig is en zo snel mogelijk rechts gaat rijden: de linker(invoeg)baan is vrijwel leeg. Als je daar gaat rijden dan worden de blikken boos en gaan onze vrachtwagenvrienden (en ook stadsbussen!!) naar links. Grrrr, maar ik rijd stug door, ik ben namelijk in mijn recht. Ik denk echter niet dat het ooit goed komt zo.
Ik vind dit een fantasitisch stuk. Ik kan me ook mateloos ergeren aan het ritsgedrag. Zelf rijdt ik altijd links rustig langs de file als er gerits moet worden en mas bij de laatste 300 meter rits ik.
Als je rustig langs de file rijdt heb ik het idee dat mensen het veel minder erg vinden om je er langs te laten dan dat je dit met hoge snelheid doet.
Verder heb ik het idee dat als ik het maar zo goed mogelijk probeer te doen dat meer mensen het vanzelf ook op gaan pikken en er beter wordt geritst.
@henk: dat is ook mijn ervaring. Goed voorbeeld doet (regelmatig) goed volgen!
Moet je eens kijken hoe makkelijk je kan ritsen als je een half overgespoten verroeste ingedeukte golf rijd. Iedereen maakt plaats. :-)

(p.s. niet mijn golf bedoel ik hiermee natuurlijk !)
p.s. ondanks het betoog van topgears Jeremy over het plagen van vrachtwagenchauffeurs, en hoelang zij erover doen om op snelheid te komen, valt het altijd aan te raden om voor een vrachtwagen of anderszins langzamer voertuig te ritsen… daar vallen de grootste gaten
Ritsen heeft ook alleen maar zin als al het verkeer nog doorrijd. Als er op 1 baan al file staat kan je wel op de ritsstrook gaan staan maar dan heeft ’t volgens mij nog niet zo veel zin.
Leuk stuk stuk weer!

Het gaat inderdaad ook over de manier waarop…

Even opbiechten:

Hoewel ik mij realiseer dat ik er uiteindelijk zelf niet veel bij gebaat ben een ander dwars te zitten, geeft het mij toch een goed gevoel wanneer ik heb kunnen voorkomen dat bestuurder met een arrogante kop in een patserige auto, die met een flinke vaart komt aanzetten, even zijn patsbak voor mijn auto schuift. Vervolgens duikt hij dan voor de auto voor mij, maar dat maakt me dan niet meer uit. Waar het om gaat is dat je die credits niet van mij gekregen hebt.

Je mag er van mij altijd tussen op het moment dat je netjes en rustig komt aanrijden. Het zal wel de drang zijn om een ander te willen corrigeren, want per saldo maakt het geen moer uit.
@vr6: precies, dat is ook mijn truc. Maar ja, wij snappen dat, maar de meeste andere weggebruikers niet denk ik. Ik zou dit laatst tegen mijn schoonvader en die keek me glazig aan, zo van “nog nooit opgemerkt dat dat handig is met ritsen”…
We weten denk ik allemaal wel hoe het beter kan, maar wees eens eerlijk, dat zit gewoon niet in onze mentaliteit (uitzonderingen natuurlijk daargelaten).

Wanneer ik naar mijzelf kijk, dan zit ik ook weleens een ander dwars zonder hier zelf direct voordeel van te hebben, want dan mag het natuurlijk wel (ehum!). Het hangt ook een beetje van mijn bui af. Ik weet het, het is slecht, maar ik ben tenminste eerlijk.

Soms heb ik weleens oprecht spijt van mijn acties, bijvoorbeeld wanneer ik agressief toeterend reageer op (weer) een lompe actie van een mede- weggebruiker. Echter wanneer ik er dan langs rijd en zie dat het een (net niet bibberend) onzeker jong vrouwtje is met een baby op de passagiersstoel, dan vind ik mijzelf toch wel een ernorme lul op zo’n moment. Ik probeer dan, indien mogelijk, nog wel een vriendelijk excuus-gebaar te maken, maar het leed is dan al geschied.
@dennis
ken dat gevoel :-(
Tjah, wat valt hierover te zeggen… ik zit in de categorie “jonge bestuurders” dus tussen 18-21. Ik rij nu elke dag Geldermalsen-Driebergen op en neer (voor mn school) en bij de A12 of A27 als je van de A2 komt moet je ook altijd ritsen. Wat mij opvalt is dat merken als Peugeot/Jaguar/Toyota vaak je eerder voor laten dan BMW/VW/Honda… de rijders groepen verschillen toch nogal van gedrag. Oh en “asociale porsches” heb ik nog nooit gezien, wel dat ze hard rijden.. maar vaak zijn dit ook de zakenmannen met veel ervaring op de weg en die geven heel gauw ruimte (of ze zijn bang voor mn BMW E36 studentenbak haha). Stukje psychologie en ook al heb ik pas 1 jaar rijervaring, toch elke dag 34km heen en terug merk je dat op :)
Nou rij ik zelf vrij stevig door, hoort vast bij mn leeftijd, maar idd voor vrachtauto is dr altijd plek, gewoon kwestie van ertussen rammen. Waar ik me ook nog weleens op betrap is als je je richting aanwijzer geduldig aanzet, en hij knippert zoon 20 seconden al en zoon vent die blijft maar naast je kofferbak hangen met zn neus (laat je er niet tussen) toch voorzichtig beetje eng naar links/rechts gaan voordat ik zelf het overzicht verlies hebben zij al zoiets van… oeh even inhouden. Want das iets wat je int autovak leert, gevoel voor de grote van de auto, ik zit er nog lang niet op zijn bumper, maar hij denkt van wel… et voila je hebt plek! :D

Tot zover mijn betoog
Je vergeet een belangrijk ding dennis: Bij het bord ritsen na 300 meter hoor je de autos op de rechterbaan niet meer in te halen.

http://www.ritsen.nl
@Peter: Ben ik niet vergeten, maar heb het gewoon niet genoemd, want ik begin mijn verhaal met: “Hoewel we mogen aannemen dat de regels voor het ritsen inmiddels duidelijk zijn…”, maar je hebt gelijk dat hoort er natuurlijk ook bij.
Inderdaad is het een typisch Nederlandse gedraging. Helaas is het niet alleen in het verkeer zo dat Nederlanders elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Fout ritsen vind ik net zo irritant als onnodig links rijden: het is allebei zonde van het asfalt. Af en toe denk ik dat Nederland genoeg heeft aan één rijbaan. Richtingaanwijzers zijn binnenkort ook niet meer standaard op auto’s te krijgen, ze worden toch niet (of zelden) gebruikt. Het zal inderdaad wel aan de kaaskoppenmentaliteit liggen: Iedereen moet zich aan de regels houden, maar ik mag iets meer. Jammer.

@ Ome Henk: Je spreekt jezelf tegen:
De regels zijn simpel .. nu moeten ze enkel nog toegepast worden .. ik kan mij mateloos ergeren aan mensen die in het linker rijvan mooi 120 rijden…

120 rijden is toch ook een regel?
In (zuid) Frankrijk is het super, ik heb een 7 serie en over het algemeen gaan mensen heel snel aan de kant als ik eraan kom. In Monaco is het helemaal geweldig, mensen wachten op je terwijl je geen voorrang hebt, ze zijn helemaal ten opzichte van de Nederlanders extreem geduldig en netjes.
Het is natuurlijk helemaal niet gek dat het ritsen niet lukt.

Voor vrachtwagens en ander langzamer verkeer op de rechter baan is het namelijk zeer frustrerend dat alles wat later dan jij aan komt rijden er vervolgens op de linker baan fluitend voorbij kan en voor jou invoegt. De rechter baan offert in principe telkens weer afstand en tijd op. Oplossing zou zijn om verkeer dat op de rechter baan tot stilstand komt, te verplichten om de meest lege baan te gebruiken. Hierdoor krijg je op de één of andere manier toch een beetje rechtvaardig effect van wie eerst komt, eerst gaat. Maarja…dan krijgen we weer extra baanwisselingen die ook weer voor oponthoud gaan zorgen. M.a.w. dit zal altijd een probleem blijven mits er op een externe manier je plaats in de file bepaalt gaat worden.

Dat het een typisch NL effect is, is onzin. Waag je eens in het verkeer in de Aziatische metropolen….daar geldt alleen het recht van de brutaalste, maar met één heel groot voordeel t.o.v. wij Nederlanders. Mensen aanvaarden daar hun verlies en gaan vervolgens niet lopen etteren. Argressiviteit in het verkeer komt daar zelden voor.
overal waar het (te) druk is heb je dit soort problemen. Teveel ratten in een hok leidt ook tot onderlinge strijd en geweld.

Om het ritsen goed te laten verlopen is het zaak dat de linkerrijstrook ongeveer hetzelfde tempo aanhoudt als de middenbaan (of de rechterbaan bij tweebaans) tot het einde van de rijbaan en dan allemaal elkaar een beetje ruimte gunnen… komt het allemaal goed.
@Marcel: Je zegt dat het onzin is dat dit een typisch Nederlands fenomeen is en je haalt daarbij de Aziatische landen aan. Ik heb in het Thaise Bangkok in een bus en in een taxi gezeten. Het verkeer daar is één grote mierenhoop en iedereen doet maar wat (althans, zo komt het op mij over). Auto’s zetten rustig andere auto’s klem en het kan niemand wat schelen. Iedereen blijft relaxed en wacht heel geduldig af tot hij/zij weer kan rijden. Bij een auto die tijdens zijn voordring manouvres de buitenspiegel van een andere auto raakte die daardoor naar buiten klapte, werd door de bestuurder van de geraakte auto weer rustig recht gezet, zonder dat “dader” überhaupt heeft omgekeken. Dat kun je je hier niet voorstellen. Hier breekt in zo’n situatie de pleuris uit. Zo kan ik nog tal van voorbeelden noemen, maar wat ik wil aangeven is dat de mentaliteit daar heel anders is. Mensen zijn daar (in tegenstelling tot hier in Nederland) heel relaxed en coulant. Misschien is het daar wel simpelweg te warm om je druk te maken.
Ik heb een aantal jaren in Bangkok en omgeving gewoond Dennis. Ben blij dat je het aanhaalt.

Het is idd zo dat de meeste chauffeurs daar maar wat doen. Ze hebben weinig besef en verkeersinzicht. Ik heb een tijd lang 2x per dag Sukumvit Road op en neer gereden…en hoe chaotisch het ook allemaal mag zijn….op de één of andere manier komt het allemaal wel goed.

Ik heb het fileprobleem daar ook nooit zo erg gevonden, het is een vaststaand feit dat je in de spits 2 uur ectra reistijd moet incalculeren.

Mooi voorbeeld is dat spiegeltje. Mensen doen daar niet zo hysterisch over…het is maar een vervoermiddel. Toch vreemd, want een auto kost in Thailand relatief gezien veel meer dan in Europa.

Ik mis het nog iedere dag…zeker als ik weer op de A13 vast sta tussen die opgefokte snelle dieselrijders:)
ikzelf ben ook al naar bangkok geweest en daar doen de meeste mensen wat ze willen, maar als je naar indie gaat kom je nog iets anders tegen, daar rijdt iedereen ook over en doen ze wat ze willen maar ik heb er nog nooit het verkeer zien stilstaan, het gaat constant vooruit aan een snelheid van 40/50kp/h
Eens met Marcel. Als iedereen door zou rijden tot de sergeantstrepen, zou het verkeer helemaal tot stilstand komen. Het is onmogelijk om al die auto’s op dat moment te laten invoegen. Het is de kunst om met zo min mogelijk verstoring van het oevrige verkeer een strook op te schuiven. De vrachtwagenchauffeur die al rijdend de linkerstrook afsluit heeft gelijk. Het alternatief is dat hij moet stoppen bij het verdrijvingsvak. In snap ook niet dat je kunt zeggen dat degene die doorrijdt tot het einde van de strook het helemaal goed doet en tegelijkertijd de ander die een paar meter verder rijdt asociaal noemt. Het is allebei uitstelgedrag wat leidt tot afpersgedrag. De ander móet stoppen zodat zij verder kunnen!
Zit Wouter niet regelmatig met een diesel op de A13? ;-)
Dit artikel zou door iedereen met een auto gelezen moeten worden!

Zelf voeg ik meestal zo rap mogelijk in sinds een vrachtwagen mij met opzet aanreed tijdens het inritsen. En hoewel ik toen zelfs stilstond was ik in fout (je kan niet bewijzen dat je stilstaat zonder getuigen en ik stond schuin over de streep :( ) De mensen kunnen het gewoonweg niet verkroppen dat je ze voorbij steekt als zij stilstaan. Waar ik wel het schijt van krijg zjin die mensen die aan ongelooflijke snelheden komen aangereden en in plaats van in te voegen nog even doorrijden over de witte strepen waar het baanvak eigenlijk al stopt en dan een paar auto’s verder agressief beginnen te doen omdat niemand ze tussenlaat.

En wat Rijk zegt is zeker waar, elk automerk heeft zijn typische bestuurders (velen geloven dit niet maar als je veel kilometers doet merk je dit echt op!). De allerergsten zijn de janettebakken zoals de Touaregs, Cayenne’s, X3, X5 etc, op de voet gevolgd door de BMW’s. Er zjin natuurlijk altijd uitzonderingen maar als ik een BMW zie komen aanvlammen in mijn achteruitkijkspiegel ga ik altijd naar rechts, ook al moet ik dan even remmen en tussen 2 vrachtwagens rijden want die gasten kunnen zo agressief worden! Die verwachten dat je even in berm gaat staan of opstijgt want in je gat komen plakken als je zelf niet wegkan omdat er auto’s voor je rijden daar zie ik het nut niet van in!

Nog een veilige tip tegen gatplakkers ipv op je rem te gaan staan (ben zo zelf al in een kettingbotsing betrokken geraakt) is je ruitesproeiers gebruiken en je van den domme houden :) Werkt fantastich bij cabrio’s :)
voor nico,
Mijn achterruitsproeier staat omhoog gericht.
kleven (minder dan 4 meter afstand bij 80km/u geloof ik) kost al snel 200 euro en bij snelheden boven de 100 en bij een tweede keer kan je het rijbewijs een aantal maanden kwijt zijn….

http://www.verkeershandhaving.nl/?s=26
In de wet is bepaald dat iedere bestuurder in staat moet zijn om z’n voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Wie dat niet doet, kan rekenen op een boete.

Echte ‘plakkers’ krijgen een dagvaarding, waarbij ze veroordeeld kunnen worden tot een forse geldboete en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 8 maanden. De politie controleert op bumperkleven met ‘normale’ surveillances en met surveillances in de onopvallende videoauto. Het Korps Landelijke Politiediensten controleert daarnaast ook met het Video Controle Systeem
OK, elk merk heeft zijn typische bestuurders, uitzonderingen daargelaten. Er wordt vaak van ‘ons’ BMW-rijders (zelf een E36) gezegd dat we niet al te netjes rijden, maar waar ik me de laatste tijd groen aan erger zijn Renaults, met name Laguna’s. Het lijkt wel alsof de bestuurder gewoon maar doet waar ie zin in heeft, hem kan niks overkomen want de Laguna heeft niet voor niks 5 ncap-sterren…
Krijgen we dit weer…gezeik op BMW rijders.

Kom toch op heren…jullie zien alleen wat jullie willen zien. Ik zit 80.000 km per jaar achter het stuur met een directeur achterin. Mijn beroep is dus autorijden.
Aso rijgedrag komt bij alle lagen van de autobevolking voor. Kunst is juist om te weten hoe je daar mee omgaat.
Het klopt inderdaad dat het verkeer in de Aziatische landen erg chaotisch is en dat ze er minder stressend zijn.

Heeft iemand wel eens een taxi daar genomen met een taxichauffeur die de weg niet kent..?! Ik neem aan van niet, ik dus wel en dat is pas een bizarre situatie. Want voor zo iemand is het een schande als hij de weg niet kent en dan zal hij ook gerust een half uur rondjes gaan rijden zonder dat hij iets zegt. Pas toen ik na 3 keer hetzelfde te hebben gezien vroeg aan de chauffeur of hij misschien niet precies wist waar wij naartoe wilden. Hierop vertelde hij ons de weg daarnaartoe niet te weten. Maar dat kun je je hier dus al HELEMAAL niet voorstellen. Dit geeft inderdaad aan dat de mensen zich daar veel minder snel druk maken, maar het is wel echt een apart volkje.
Dat bedoel ik dus met dat niet iedereen dit gelooft (vooral de BMW rijders zelf, en mijn vriendin is er ook eentje zodus ik heb niets tegen BMW chauffeurs op zich).

Natuurlijk komt asociaal rijgedrag bij alle merken auto’s en alle soorten mensen voor, ik ben zelf ook niet altijd onschuldig, maar toch valt het op dat bepaalde merken bepaalde ‘trekjes’ hebben. Met een BMW hang je nu eenmaal gemakkelijker in iemand zijn gat als met een Twingo.
Ik kan het ook niet verdragen dat ze ineens voor je komen rijden wanneer ze zien dat je komt aangestormd, ze denken echt alleen maar over IK wil die auto inhalen dus IK ga nu naar links, ook al is die snelle auto er achter mij.

Ivm het rechts inhalen, ik weet dat het een zware overtreding is maar ik kan soms langer op de rechterrijstrook rijden en inhalen dan op de linker die soms voller zit dan middenrijstrook en zeker rechterrijstrook.
Moesten er geen vrachtwagens zijn had zelfs de rechterrijstrook, de snelle strook kunnen worden, daar rijdt echt niemand :-)
mooie collumn, complimenten
HEELMAAL TOT HET EINDE RIJDEN
VLOTJES INVOEGEN
EN DAN VRIENDELIJK HANDJE OPSTEKEN
EN DAN EENS GOED LACHEN

VR6 rijder ...
er is NU een item over ritsen / blokrijden op Belgie 1
Altijd files op de A4 at Floris’ krabbels
[…] Het befaamde (bij mij dan) autoblog had er een leuk stukje over geschreven; Hoewel we mogen aannemen dat de regels voor het ritsen inmiddels duidelijk zijn, blijft het fenomeen ritsen een bron van irritatie en een belangrijke oorzaak van files en ongelukken. Kort samengevat is het idee dat je zo laat mogelijk invoegt, vlak voor de wegversmalling. Op die manier blijven alle rijstroken maximaal benut, en is voor het overige verkeer duidelijk wanneer men de invoegende auto’s kan verwachten…. lees verder […]
Met dat ” zo laat mogelijk invoegen ” ben ik het niet helemaal mee eens
Zie versmalling A1 naar de A10 waar ik dagelijks kom (trouwens dit is zo’n onnodige versmalling die alleen actief wordt als het druk op de weg is, maja we hadden het over invoegen)
Hier(A1-A10) heb je net zo als foto 1 laat zien een versmalling, als alle autos zo laat mogelijk in voegen
staat de rechterkant 1 uur stil/stapsvoet (zelf meegemaakt) terwijl er links met 70km gewoon doorreed.
Als je iets erder invoegt zoals ik ook al eens heb meegemaakt kunnen de autos die bijna op de A10 zijn snelheid maken en stroomt alles door ipv steeds weer te moeten remmen omdat links-rijder er op het laatst met 70km verschil er tussen moet wurmen en op het laatst beslist ik ge er hier tussen.

Ik laat, als ik eerder van links naar rechts ga, de mogenlijkheid voor andere links rijders de ruimte om VOOR MIJ in tevoegen, dit doen ze meestal niet, rijden helemaal naar het einde, waar ze net voor de rode kruis hun heilige koe er tussen proppen. gevolg dat iedereen erachter op ze rem gaat staan en deze rij stilstaat.


Gegroet MM
Het is niet special Nederlands. Ik woon nu al 5 Jaar in Duitsland en zie het vast elke dag dat Duitsers ook niet ritsen kunnen. Die zijn precies zo egoistisch als nederlanders.
Rustig meerijden op de linkerstrook en dan pas vanaf het bord ‘ritsen vanaf hier’ invoegen werkt inderdaad het beste als er al een file staat. Als het verkeer op dat punt nog stevig doorrijdt, zull je toch je invoegactie iets beter moeten plannen, dus niet tussen die 5 auto’s maar daarachter, waar veel meer ruimte is.
Overigens mis ik hier nog een aspect: Ik zie het veel te vaak gebeuren, dat mensen die moeten invoegen dit doen terwijl er op de andere strook al sterk wordt afgeremd. Blijkbaar denken ze dan: “nu gauw invoegen, anders kom ik er niet meer tussen”. Hiermee versterken ze het afremmende effect en blijft de file langer bestaan. Ik wacht altijd met invoegen, totdat de rij weer begint te rijden. Afhankelijk van de situatie rijd ik dan stapvoets verder of blijf ik desnoods stilstaan.
Een medeweggebruiker
Helemaal eens met arjan (27 July 2006 om 14:25)
Even een paar reacties op de tekst uit het artikel:
Citaat 1:’Fuck you, zolang ik één kilometer harder rij dan de rechter baan, hoef ik niet opzij en je mag hier toch niet harder rijden’
Reactie: Ik vind het inderdaad prettig om met exact de toegestane snelheid in te halen zonder dat ik me stoor aan knipperende en claxonerende snelheidsduivels. Als jij je ook aan de snelheid houdt heb je dus van mij geen last. En als je dat niet doet, waarom zeik je over mij als je je zelf niet eens aan de regels kan houden?

Citaat 2: ‘vrachtwagenchaffeurs die het nodig vinden om met hun lompe gevaarte half op twee rijstroken gaan rijden en ons daarmee dwingen in te voegen vanaf het moment dat zij hebben bepaald’
Reactie: Die zorgen ervoor dat iedereen op z’n beurt gaat, en dat niet de hele file staat te wachten tot alle snelheidsduivels geweest zijn. kom jij bij de bakker ook altijd via links naar de toonbank en scheld je daar op die lui die netjes een nummertje getrokken hebben?

Die file staat er waarschijnlijk omdat er mensen zijn die op het laatste moment invoegen (netjes hoor, de hele strook gebruikt) met grote snelhheid en dan vol in de ankers gaan. Resultaat: iedereen schrikt (terecht van de remlichten en gaat ook in de ankers. Gevolg: file, maar dan ben jij al thuis.

Als laatste: ritsen gaat toch alleen als beide stroken dezelfde snelheid hebben. Ooit geprobeerd de rits van je jas dicht te doen terwijl je de linkse rits tegelijkertijd hard omhoog trekt? Wordt een zootje; op de snelweg noemen we dat zootje een file.
eigenlijk moet het ritsen niet voorkomen, want alle snelwegen moeten gewoon gelijksbaan zijn en blijven. probleem opgelost.
want dat is één van de redenen dat files ontstaan.
ff een reactie van een irritante vrachtwagenchauffeur
volgens mij doen wij de rechterrijstrook een gunst idd blokkeren wij de linkerrijstrook maar zorgen er vervolgens wel voor dat er op een eerlijke manier word ingevoegd.

het probleem zijn die irritante automobilisten die eerst iedereen voorbij rijden en dan op het laatste moment in willen voegen.
ritsen is dus gewoon voorkruipen

ik zie zelfs van die sukkels in de file die parkeerplaatsen en tankstations gebruiken om voor te kruipen.

ritsen bedacht door stropdassen voor een betere doorstroming laat me niet lachen
ritsen werkt niet en gaat ook niet werken never nooit niet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).