Burn Ferrari F430 Burn!

Auteur: , 47 Reacties

Heb je tegenwoordig een beetje smaak (en centen) dan koop je een Pagani of Koenigsegg. Toch schijnen er nog steeds mensen in een Ferrari rond te rijden, dit ondanks de brandproblemen van het Italiaanse merk...

Afgelopen maand zijn er twee Ferrari’s in de fik gevlogen. Eentje was een nieuwe 599 die net van de dealer kwam in Duitsland. De bestuurder was ongedeerd en kreeg direct een nieuw model aangeboden van Ferrari.

En ook een F430 is onlangs in de hens gegaan, dat zou te maken hebben gehad met een probleem in de olieleiding. De afbeeldingen zijn gevonden op Exotixboard (via motorauthority).

Hieronder nog twee afbeeldingen van de F430:
Ferrari f430 burn
Ferrari f430 burn

En hier wat afbeeldingen van de 599 Fiorano:
Ferrari 599 GTB Fiorano burn
Ferrari 599 GTB Fiorano burn
Ferrari 599 GTB Fiorano burn



47 reacties

Hot cars!
Niet echt goede PR als dit met je laatst uitgekomen modellen gebeurt. :)
beschuitfluiter
Haha, dat kán echt niet met een auto met zo’n prijskaartje! Als dat met je Davia gebeurt, ok… maar niet met je superexoot… volgende keer toch maar een CCX? :)
Haha CCX? doet mij denken aan die eerste topgear aflevering met de ccx .. dat ding `vlamt` ook wel lekker ;)
Roken. Dood en doodzonde.
Deze week staat er in de autoweek ook een stukje in over een auto dat in brand stond maar dat was een lamborghini Gallardo
Ferrari heeft peugeot probleempjes dus.
Leuk voor een terug-roep-actie… gelieve de auto duwend naar de dealer te brengen door mogelijk uitslaande brand!
Valt mij op dat die Ferrari’s sowieso errug vaak in de hens gaan. Kijk maar op http://www.wreckedexotics.com : Lijkt wel een Ferrari-crematorium
Toch mooi van Ferrari dat je zo een nieuwe krijgt!

Maar inderdaad, zoiets kan niet.

Maar ’t is nu niet omdat er 2 in de fik vliegen op korte tijd, dat ze allemaal kunnen gaan branden éh.
Eentje kwam juist van een ferrari-dealer in Duitsland, die kerel is gewokn effe lekker gaan scheuren op de autobahn tegen 300 ofzo!! Met een juist nieuwe ferrari moet je nu eenmaal niet te wild rijden dat doe je pas als hij is ingereden ofzo.

Niet dat ik iets heb tegen ferrari of hardrijden, maar een juist nieuwe ferrari in DUITSLAND ik denk dat dat genoeg zegt.
roflol @ reiner
och als je http://www.wreckedexotics.com checkt.. dan zie je tog dat er al aardig wat enzo’s gesneuvelt zijn.. wat een zonde..
Lamborghini maakt het echter nog erger!
@david

ferrari’s hoef je niet meer in te rijden tegenwoordig daar ze al hebben gedraaid voordat ze gemonteerd worden.
dus onzin.
Die hebben geluk gehad…
Hier een lambo die op zijn dak gegaan is en de inzittende konden er niet meer uit omdat die deuren zoals bekend naar boven open gaan. Het spel is dan nog eens in brand gevlogen…

Niet voor gevoelige kijkers!!
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=397404&highlight=lambo
kwik heat, het werkt best!
Vreselijk, dat dit kan. Link van Marnix is echt gruwelijk. Denk je het gemaakt te hebben koop je een lambo, eindstand verbrandt je in iets waar je je hele leven voor hebt gewerkt en van heb gedroomt.
Het komt door te traag te rijden.

Dit zijn eigenlijk race-motoren. Maar als je ermee rijd als een oma dan krijgt het motor compartiment niet veel verse lucht. Vooral bij de modellen waarbij de motor achter de cockpit verborgen zit. Door de hitte verstarren de olieleidingen, en verschijnen er microscopische schuurtjes die op bijvoorbeeld het hete uitlaatsysteem kunnen lekken.
Bij soort wagens is de kans ook groter dat bij een ongeval olie in concact komt met hete onderdelen, en dat de wagen vuur vat.

Ik heb dit gehoord van een respectabele Lamborghini garagist, die zijn klanten aanrade om de olieleidingen eveneel te vervangen als de olie zelf.
Ja maar je kunt toch altijd de ruit doorslaan of tikken

maar er zijn gevoelige foto’s tussen :O
@pieter-jan
daar hebben ze tegenwoordig variabele kleptiming voor…en voor je begint , nee dat heb idd niks te maken met de koeling te maken , maar je toeren maakt tie precies goed voor het rijgedrag dat je dervoor neemt
zonde van de 599, zo’n pracht ding :(
fouten gebeuren nu eenmaal, maar het doet me wel pijn in mijn hart :cry:
-edit Loze bijdrage-
@ Tombnols : Ja maar zou jij je nog veilig voelen in een ferrari ?
Ik dacht trouwens dat die betrouwbaarheidsproblemen toch al van de baan waren, de F430 is de beste Ferrari ooit wordt weleens gezegd, en dagelijks bruikbaar ook volgens de bladen. De meeste kopers rijden ook niet alleen op het circuit met zo’n auto’s, maar flaneren er even graag mee aan de kust. Behalve dan met die F1-versie natuurlijk, als nu alleen die zo’n grillen kreeg, OK, die is toch uitsluitend gemaakt voor het circuit.
@ Pieter-Jan : Zo, en was jij die klant ? ;)
er was toch ook nog een 612 van die voetballer?
in die prijsklasse zou ik eerder gaan voor lamborghini, vooral de murcielago vind ik helemaal top!! Als het ook twee keer zoveel mag kosten, doe mij dan maar een pagani, super!!! Ferari vind ik niet echt een exoot, meer de VW golf in zijn klasse.
Ach, het is algemeen bekent dat m’n in het zuiden meer rookt dan in het noorden, maar het aantal longkankers is toch evenveel.
Dacia betrokkene
Beste @beschuitfluiter,

Ook een DACIA brand NIET af,stop met deze onzinnige opmerkingen en plaats een inhoudelijke reactie , hetgeen moeilijk zal zijn als je zo’n hersenloze opmerking plaatst…………………………
idd, dacia hebben renault motoren en dergelijke en renaults heb ik nog niet zien branden
@route 66

Variabele kleptiming dient om een platte koppelcurve, en dus een brede powerband (bruikbaare toerentallen) te creeëren. Zodat je comfortabel in lage toeren kunt blijven.

Maar ik denk niet dat hitte ontwikkeling afhankelijk is van toerental. Het is afhankelijk van hoeveel brandstof er word ingespoten, en dus hoe diep je de pedaal induwt. Het toerental kan daarvan veranderen, maar niet noodzakelijk. Meer weerstand van bijvoorbeeld wind of een helling zal meer brandstof vergen, terwijl het toerental onveranderd blijft. Bij acceleratie zal het toerental wel veranderen, maar de hitte ontwikkeling zal niet afhankelijk zijn van hoeveel toeren, maar van hoe snel de toeren veranderen. Dus je kan in lage toeren nog steeds redelijk veel warmte genereren.

Je zal waarschijnlijk ook wel weten dat je stilstaand in een file een grotere kans hebt op overhitting dan, dan wanneer je zonder obstakels door je versnellingen gaat. Luchtstroom is essentieel. De belasting op de motor speelt een rol, maar zolang er verse lucht is zal de warmte niet opbouwen.

Een 6.2liter als de Lamborghini zal zowiezo veel warmte ontwikkelen, wat je ook doet. 12 cilinders hebben ook een extensiever uitlaatsysteem, en dus meer oppervlakte om warmte af te geven aan het motorcompartiment. En ook meer olieleidingen die de kansen op die fatale onfortuinlijke oliedruppel vergroten.

Daarom heeft de Murçie een open motorkap, en variablele airscoops. Je moet eens de fotos van de Lamborghini Canto (de Diablo opvolger afgewezen door Audi) opzoeken om te beseffen hoe groot het dilemma van hitte is voor Lamborghini. De luchtinlaten van dat ding gelijken op twee Rolls Royce turbine motoren. De garagist die ik eerder vermelde sprak direct in verband met de ego-pyromanische neigingen van de Murçie. Vrijwel iedere Murçie eigenaar heeft een olievlek in zijn/haar garage. Audi heeft een Gran Tourismo gemaakt van een racewagen, maar indien je hem ook zo gebruikt, dan is dat niet zonder consequencies. De volgende incarnatie van de gevleugelde superwagen zal waarschijnlijk een aerodynamisch paradepaardje zijn.

Één van de problemen met de Veyron was trouwens ook hitte. De eerste wagens produceerden ‘slechts’ een beetje meer van 700pk omdat ze de hitte niet konden afvoeren. Als ik me niet vergis heeft de Veyron 16 radiatoren, een koelsysteem van 60liter, en een secundair koelingsysteem voor de intercoolers met een capaciteit van 15liter.
dat is niet niets maar ik denk toch dat veyron betrouwbaarder is dan een ferrari
een veyron heeft goede duitse techniek en is heel heel lang getest. ferrari staat zoizo niet zo bekend om zijn betrouwbaar heid daarom zou ik juist een porsche kopen want die staan juist wel bekend om hun betrouwbaarheid
In principe zou een bedrijf als Ferrari, met hun autosport ervaring en voor het geld dat ze vragen, alleen het beste van het beste materiaal moeten gebruiken. Dat betekent alleen aeroquip slangen, hetgeen ook in de autosport verplicht is.
@ marnix…. Toch wel handig he zo’n ding in je auto waarmee je je gordel kan los snijden en je raam kapot mee kan slaan….
@benny: Ja dat weet iedereen en maar een handje vol mensen hebben dat in hun wagen liggen… Laat staan dat je zoiets in een lambo gaat leggen…
Nu maar hopen dat de mensen al K.O. waren toen de auto in brand vloog.
ahhh! nee niet een 599 GTB, die heb je dan een dag en dan KLABAAM
@ Pieter-Jan.
Mijn excuses dat ik heel even ‘off-topic’ schrijf, maar ik wil even kwijt dat ik de teksten die Pieter-Jan schrijft uitermate goed en leerzaam vindt. De ingestelde “Autoblog huisregels voor reaguurders” maakt nogmaals duidelijk dat deze posts kwalitatief van inhoud erg goed zijn. Mijn complimenten Pieter-Jan.
@ Marnix

Die link van je maakt me toch even stil. Zo zou ik écht niet willen sterven.

@ Sjonnie

Na het bekijken van Marnix’ foto’s kan ik je zeggen dat ik wel 2 keer zou nadenken vooraleer ik m’n Ferrari-bestelbon zou tekenen. Is er eigenlijk al reactie op deze branden gekomen van Ferrari?
Die foto van de F430 lijken mij vals als je het mij vraagt..
Me lijkt dat als je gruwelijk hard tegen het één of ander hengst met een machine die tegen een enorme ratio benzine aan het slurpen is het inderdaad wel eens een fikje zou kunnen geven.

Een ongeval kan altijd gebeuren maar dit soort beelden het doet me een beetje denken aan één van de eerste Ferrari cups die ik zag op circuit Zolder waar bij de eerste bocht een Testarossa of drie desintegreerden. Wat zagen die rijkeluisjochies bleek.
Die laatste foto klopt niet dat is volgens mij een ander auto
waneer gaat er is een bugatti veyron aar de klote?:D
dat is wel aardig van ferrari om een nieuw model te geven dat doen andere automerken niet, en trouwens moet ferrari die modellen wat beter gaan controleren
@Pieter-Jan

Interessant verhaaltje over de Canto, ik kende de plaatjes uit de Autovisie, waarin hij werd uitgelegd volgensmij als de nieuwe kleine Lamborghini, wat we nu kennen als de Gallardo.
‘T is nog sund!! :-(
“De bestuurder was ongedeerd en kreeg direct een nieuw model aangeboden van Ferrari.”

Volgens mij had ie liever zijn geld terug.
een ferrari vliegt niet zomaar in de fik. die mensen moeten gewoon beter weten hoe je met zo’n auto moet omgaan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).