Cabrio, Spyder of Roadster?

Auteur: , 75 Reacties

Augustus is voorbij en de herfst komt er weer aan. Deze regenachtige zondagmiddag leek me dan ook het perfecte moment om eens wat duidelijkheid te krijgen over de benaming van cabrio's. Ik vraag me namelijk al een tijdje af wat nu precies het verschil is tussen een Cabrio, Spyder of Roadster? We weten allemaal wat een cabriolet is, yep, dat is een auto waar het dak vanaf kan. Maar wanneer is het een Spyder, en wanneer noem je het een Roadster?

Laten we beginnen met een definitie van de cabrio. Een cabriolet is een auto (vaak tweedeurs) met afneembaar dak (softtop of hardtop) en is in Amerika ook bekend als “convertible”. Bij een softtop cabrio is het dak gemaakt van vinyl of canvas, en de achterramen zijn vaak van plastic. Bij een hardtop kun je het dak er zelf afhalen, of deze klapt in een X aantal delen en verdwijnt vol-automatisch in de bagageruimte. In dat laatste geval spreken we vaak over een CC (CoupéCabriolet).

Italianen noemen een cabrio graag een Barchetta (kleine boot) maar volgens velen is de term Spider (of Spyder) de juiste benaming voor een Italiaanse cabrio. De open Lambo Murcielago heet echter weer roadster… Waarom? Ik weet dat sommigen de Lambo gewoon een Audi vinden, maar over het algemeen staat het merk Lamborghini toch bekend als een echte Italiaan…

Volgens Wikipedia is een Spyder echter een “rear mid-engine rear wheel drive convertible car body style“. Als voorbeeld wordt een Toyota MR2, Porsche 550 Spyder, Fiat 850, Chevrolet Corvair en Triumph TR7 genoemd. En het artikel noemt ook de Mitsubishi Eclipse, Lamborghini Gallardo en Mitsubishi 3000GT als voorbeelden die eigenlijk geen Spyder zijn.

Om het nog complexer te maken: de Alfa Romeo Spider heeft al twee generaties voorwielaandrijving (of vierwielaandrijving). De generaties daarvoor waren achterwielaangedreven, maar altijd lag het motorblok voor in de auto.

Als we even verder zoeken dan schrijft Wikipedia over de Roadster het volgende: “Roadster is the North American term for a frontal mid-engine, rear-wheel drive, 2-seater, open car, traditionally without side windows“. Het gaat daarbij vaak om lichtgewicht sportwagens waardoor de term ook een bepaalde marketingwaarde heeft gekregen. Als voorbeeld worden de Audi TT, de BMW Z3/Z4, de Mazda MX-5/Miata, de SLK, de 350Z en de Porsche Boxster genoemd…

Volgens mij klopt er niets meer van deze benamingen, of ligt dat aan mij? De Audi TT is bijvoorbeeld in de basis voorwielaangedreven (en is er ook als Quattro). Het lijkt er dus op dat de marketingafdeling beslist met welke term de open versie zal worden gepromoot. Andere logica lijkt ver te zoeken.

Foto: Viaggio @ flickr.com.



75 reacties

Ken Speed Fan
– edit: voegt niets toe! –
Leuk dat je het eens uit hebt gezocht, ik maak zelf ook zo nu en dan fouten met benamingen, Gallardo Roads.. ehh Spyder. Om maar een voorbeeld te noemen. De termen worden naar mijn idee lukraak gebruikt, maar dat blijkt ook wel uit je artikel. Nog één opmerking over Hardtop:

Bij een hardtop klapt het dak in drie delen en verdwijnt vol-automatisch in de bagageruimte. In dat laatste geval spreken we vaak over een CC (CoupéCabriolet).

Wat is dan het verschil tussen een hardtop en een CC? Een hardtop is toch gewoon een hard verwijderbaar cabriodak zoals je wel eens ziet op 996 Cabrio’s en TT’s?
Volgens mij is een roadster een 2-zitter, bv. een SLK, BMW z4
spyder een Italiaanse 2-zitter, bv. Ferrari F430 spyder
cabrio een auto met meer dan 2 zitplaatsen, bv. Mercedes CLK cabriolet, AUDI A4 cabriolet

Natuurlijk kan ik er naast zitten.
FIAT Spider is eigenlijk een roadster: een sportauto met de motor voorin . . . Anyways, Dink wou gewoon ragtopdown de Rotary Club Bussum rijden . . .

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OYSOMWYE

. . . helemaal geweldig. Nieuwe cabrio’s hebben zo’n nichtenschermpje achter de stoelen en de voorruit staat zo schuin dat je bijna geen verschil merkt met dicht rijden . . . ik reed februari bij 3 graden en motregen met dit lekkertje:

http://www.klassiekerrally.nl/toonfotos/resize.asp?path=c:/upload/klassiekerrally/dinkel/tr6/Dink_3923.jpg&width=450

http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=271195
Theorie is zo vluchtig: “Bij een hardtop klapt het dak in drie delen en verdwijnt vol-automatisch in de bagageruimte.”

En toen was daar de Volkswagen Eos, waarbij het dak in maar liefst 5 delen inklapt;)
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/03/videoreview-volkswagen-eos
ik denk dat een cabrio een coupe/gewone wagen is die is omgebouwd zodat het dak eraf kan

roadster is volgens mij een sportwagen waar het dak eraf kan, en die ook in 1ste instantie bedoeld was als roadster

en spyder is een (sport)wagen waarvan men achteraf een spider(roadster) heeft gemaakt
@Appeltje & Dennis: een gewone hardtop kun je er inderdaad met de hand afhalen, het gaat niet altijd automatisch. Ook zijn er dus meer dan 3 delen;) Heb de tekst in het artikel iets aangepast.

Volgens mij is een CC altijd automatisch…
om het wat ingewikkelder te maken, hoe noem je wagens zoals een carrera gt, mc12 en een ccx?
@ Dekster

een Targa, toch…
Ja, auto zonder dak, maar met achterruit is Targa

Een twee-zitter cabrio is een roadster of spider… wat jij wilt

De rest is gewoon cabrio(lette) of convertible

Oja, dan heb je nog die Pontiac van Micheal Knight… KITT, dan is een T-top, met twee uitneembare panelen!

Wat ik wel jammer vind is dat de huidige Porsche 911 Targa niet een echte Targa is maar meer een coupé met panoramisch schuifdak.
ik dacht dat een targa een wagen was met een glazen dak was :?
@ PigPen en RJ turbo S volgens mij gebruikt alleen porsche het wordt targa maar werd het uiteindelijk een begrip.
Er is volgens mij ook geen enkele andere fabriekant die het woord gebruikt.
Als iemand er wel een fabrikant weet die de term in de type naam gebruikt zeg het maar

??
Nee! Die andere Rick
Ik denk dat er geen verschil is tussen een roadster en een spyder. Ik associeer alleen een spyder altijd met een Italiaan en een roadster met een Engelse auto. De Duitsers gebruiken nu roadster omdat dat marketing technisch beter uitkomt (verkoopt goed in Amerika natuurlijk).

Misschien heel vreemd van mij maar als ik spyder hoor denk ik aan een klein fragiel autootje en als ik roadster hoor aan een wat robuuster autootje……..ben ik hierin de enige?
Waarom benoemt Lamborghini de cabrioversie van de Gallardo “Spider” terwijl ze bij de Murciélago de benaming Roadster gebruiken?
Misschien zijn de termen cabrio, Roadster en Spider wel gewoon hetzelfde en kijken we (of de autofabrikanten) wel wat het beste klinkt bij een bepaald model :)
ik kom hier niet uit allemaal te ingewikkeld!!! ;)
@AM jonas
heb je die foto getrokken aan de kust of ergens in nl?
Aston Martin Jonas
hij is gespot in knokke door een lid van de Z06-Crew
-edit: stuur anders een e-mail naar tips-
@ Nee! die andere rick je bent niet de enige ik heb ook een bepaald gevoel bij elke naam het is inderdaad wel raar van Lamborghini
En onder welke noemer valt dit dan? Buggy?

http://static.autoblog.nl/images/wp/smart_crossblade.jpg
Funnycar.
hahah het is net of die smart ergens onderdoor is gereden waardoor ze dak eraf is:P

maar over het orginele artiekel: ik vind er ook geen logica in zitten
@Dennis: dat ziet er eerder ene uit die onder handen genomen is door de brandweer…

… met een pneumatische tang om bij de passagiers te kunnen komen.

Ik zou zeggen spyder, denkende aan bv. de 550 spyder, zo zonder dak en enkel een windscherm vooraan.
Bij een roadster heb ik zo meer het idee, dat de carrosserie achter de hoofdsteunen meegolfd.

Maar dat is gewoon op mijn gevoel af.
Natuurlijk valt er wel onderscheid te maken tussen de verschillende (carrosserie) vormen van een auto met een dak dat open kan en op welke manier…Het grootste gedeelte van de merken gebruiken de termen te pas en te onpas, de marketingafdeling zal hier wel een flinke vinger in de pap hebben. Klinkt het lekker of niet enzovoort
Even voor de duidelijkheid: Een Italiaanse Spider/Spyder is anders dan een Cabriolet/Convertible: Bij een Spider verdwijnt het vouwdak onder een kap, en heeft geen drukknoopjes en hoesje om hem op te bergen. Italianen houden niet van dat Engelse geknutsel. Zie Fiat Barchetta, Fiat 850 Sport Spyder, Alfa Romeo Spyder (de Duetto).
Het verschil tussen een Roadster en een Convrtible/Cabriolet wordt ook wel als volgt uitgelegd: Een cabriolet/convertible is een auto waar het dak af kan, een roadster is een open auto waar een dak op kan. Een roadster heeft ook meestal een lagere voorruit, dat dakje is er alleen voor als het echt niet anders kan.
Barchetta is geen benaming voor een open auto. Het is de benaming voor een type Ferrari uit de 1948 dat op een bootje leek. Fiat, en later Ferrari, hebben die benaming opnieuw gebruikt, bij de Fiat vanwege een paar styling overeenkomsten, bij de Ferrari alleen vanwege de naam.
op die foto van dennis staat toch een duo Maxi-cosi? ;-)

Een cabrio is iedere auto waarvan het dak naar beneden kan. Een spider is twee-zitter, maar een roadster ook……
Volgens mij is roadster en spider/spyder het zelfde, alleen betreft de eerste de Engelse benaming en de tweede de Italiaanse benaming. Het zijn sportieve auto’s ontwikkeld zonder vast dak. Ook enkele coupe’s waarvan een dakloze auto is afgeleid horen hiertoe.

De cabrio is volgens mij een auto die van oorsprong een 4/5 deuren en een dak heeft, maar daarna is aangepast zodat het dak eraf kan.
“Ik weet dat sommigen de Lambo gewoon een Audi vinden, maar over het algemeen staat het merk Lamborghini toch bekend als een echte Italiaan…”

ik neem aan dat je bedoelt Volkswagen? :P
als mensen dat denken dan vind ik dat echt dom ;)
je noemt Ferrari toch ook geen Fiat? :roll:

en de naam roadster, spyder, cabrio? dat maakt mij helemaal niet uit hoe ze het noemen
als het de naam maar waard is en het lekker klinkt ;)
ik ga zal toch voor de mogelijkheid coupé gaan ;)
praktischer en in mijn ogen ook sportiever :)
@JeffreyG: Lamborghini is toch echt van Audi hoor…
@Franqie, excusé moi, dacht dat het altijd Volkswagen was ;)
Haha, fout gedacht dan ;)

Maar om tog weer ff ontopic te komen: Ik snap het ook niet meer :)
verbetering

@Franqie nogmaals, Lamborghini en Audi horen bij Volkswagen AG, dus Lamborghini is wel een Volkswagen :lol:
en nu inderdaad weer back on-topic :D
Ahum,

De auteur van dit artikel is de term Speedster vergeten. :D
Volgens mij moeten we het op het gevoel doen:
Is een Renault Megane met een vouwdak een roadster?
En is een Ac Cobra een cabriolet?
Als je het antwoord op deze vragen weet, dan is het toch duidelijk?
@Lampredi: Die uitleg klinkt goed. Volgens jou heeft de nationaliteit van het merk en de soort aandrijving dus niets met de benaming te maken?
Zoals je het nu schetst zou de Spyker C8 Spyder eigenlijk een roadster zijn?

En wat betreft de Barchetta, ik dacht dat naast paar styling overeenkomsten vooral de afmetingen van de auto belangrijk waren voor die term? De barchetta is altijd klein?
Volgens mij doen de autoproducenten het ook op gevoel ;)
@Karaya: Nog wel meer ook. Wat dacht je van deze termen:
Decapotable, zie dakloze Citroen DS.
Landaulet, zie Bugattie zonder dak achter.
@Lampredi

Landaulette…

Das volgens mij een limo met een opengewerkte achterbank, Mercedes maakte de oude 600 in zo’n uitvoering (oa voor de Paus).
Zoveel ruimte was er niet in de titel;)
@autoblogger

jaja! :lol:

(voortaan beter je huiswerk doen)
@autoblogger: Ja, barchetta is altijd klein, omdat “barchetta” het italiaanse verkleinwoord voor “barca” is, wat boot betekent. “Barchetta” betekent dus “bootje” , en dat is klein.
Maar ja, die open versie van de Ferrari 575 heette ook Barchetta, en die is toch met geen mogelijkheid klein te noemen.
De aandrijving heeft er volgens mij niets mee te maken. Een Fiat barchetta is een Spider, maar heet bij Topgear een Roadster, omdat het een open auto is waar een dak op kan, maar de Barchetta heeft voorwielaandrijving.
Een Fiat punto zonder dak heeft hetzelfde onderstel als de Barchetta, maar is wel weer duidelijk een cabriolet, want het is een gewone dichte wagen waar het dak af kan. De voorruit is ook niet lager gemaakt.
@Karaya
Ja, die Mercedes was ook mooi.
Het grappige is dat het toen in zwang kwam om de passagiers buiten te laten genieten van de zon, terwijl er ook limousines waren (auto’s, geen koeien uit Frankrijk) waar alleen de chauffeur buiten zat omdat men een dak voor de chauffeur niet nodig vond.
En de naam Speedster?
Is die alleen door Porsche gebruikt voor de toenmalige 911 Speedster?
Of weten jullie misschien meer merken die deze naam geadopteerd hebben?

En heeft iemand ooit gehoord van een Peugeot 203 Découvrable?
@Karaya: O ja, vergeten: De nationaliteit heeft er wel iets mee te maken, in die zin dat duitse auto’s bijna nooit spiders zijn, omdat ze zo’n hoog opliggend dak hebben. Die dictator Mercedessen uit WOII hebben het al, en zelfs de eerste Porsche 911 cabriolets hebben dat. Italianen vinden dat blijkbaar vreselijk, want die werken de kap altijd weg onder een harde klep.
Engelsen hebben graag die onhandige drukknoopjes zodat je lekker lang bezig bent om het dakje erop te zetten of eraf te halen. Dat mag je natuurlijk nooit een spider noemen :)
Maar inderdaad: Er is een Porsche die het dak ook weggewerkt heeft onder een kap en een erg lage voorruit, en die heet…..550 Spyder.
@Michiel van den Brink:
Volgens mij is een Speedster een echte Roadster. Ik ken alleen Porsche Speedsters.
Ik ken de Peugeot 203 Decouvrable niet, nooit gezien, maar als ik de naam uitspreek, vind ik meteen al een mooie auto: Ik zie Brigitte Bardot al rijden met een hoofddoekje om:)
Opel Speedster…
@autoblogger: Das een goeie.
Een echte roadster in mijn ogen. Die zou ik nou nooit cabriolet noemen. Of eigenlijk Targa, want de achterrruit zit er nog in geloof ik.
Découvrable is de Franse benaming voor auto’s met canvas roldak waarbij de raamstijlen en de dakrand overeind zijn blijven staan.
De 2CV is in zekere zin ook een Découvrable.

http://ma203.free.fr/amoureux/images/203decouvrable1.jpg

http://ma203.free.fr/amoureux/images/203decouvrable2.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fr/9/97/T57-Atal-002.jpg
Smart Roadster? Is ook een Targa dan toch?
Volgens de theorie zou de Murciélago geen roadster zijn (dak moet je er in delen afhalen), en de C3 Pluriel geen cabrio om dezelfde reden. Er is weinig logica in dit alles te ontdekken. Overigens was ‘hardtop’ in de jaren ’50, ’60 en ’70 ook een benaming voor Amerikaanse sedans en coupés zonder B-stijlen.

In de eerste decennia van de vorige eeuw ligt de oorsprong van de meeste carrosseriebenamingen, vaak gebaseerd op hoe een koets in die vorm genoemd werd (zie ook landau’s, [stage]coaches). Ook al hadden ze toen specifieke betekenissen, dat is nu allemaal verwaterd en ik denk niet dat er ‘officieel’ nog verschillen bestaan tussen een Spyder/Spider en een Roadster. Dat hoort bij onze tijden denk ik, want laten we het maar helemaal niet hebben over SUV’s, SAV’s, crossovers, MPV’s, APV’s, enz.

Nog zo’n vreemd verschijnsel: o.a. BMW en Saab noemden in de jaren ’80 de tweedeurs versies van hun auto’s (bijv. de 3-serie en de 900) ‘tweedeurs sedans’ in plaats van coupés.
Een speedster is een dakloze sportwagen met een extra lage voorruit.

Porsche heeft van de 911 een gelimiteerde speedster uitvoering uitgebracht.
@Ruben: Ik ben het geheel met je eens: De theorie volgt hier de praktijk en niet andersom, het is allemaal niet precies. Het heeft natuurlijk ook te maken met die koetsmakers, die vroeger onafhankelijk van de autofabricant een koetswerk maakten. Die hadden er nog belang bij dat duidelijk was wat er gebouwd ging worden voor de klant.
Over die Saab 900: In principe is een tweedeurs ook niet automatisch een coupe. Een coupe is een bijgesneden (gecoupeerde) sedan, en dat betekent in de praktijk 2 deuren, maar dat hoeft niet (Mercedes CLS), en toen hatchbacks nog niet zo in zwang waren, was er van bijna elke gezinswagen wel een tweedeurs versie, gewoon omdat dat goedkoper was (Opel kadett).
Italianen gebruikten het woord coupe eerst niet, maar het woord “Berlinetta”, wat “kleine Berlina” betekent, ofwel kleine sedan (Sedan is ook al een streek in Frankrijk). Zie ook de type aanduiding “GTB” bij Ferrari.
@Michel: Wil je niet meer met die vreselijk mooie voorbeelden aankomen? Ik probeer hier een beetje wetenschappelijk te blijven, kom jij met zo’n geile Bugatti aan!
@Lampredi: Ja, mooi is ze he?
Dat is een ex-Victor Muller auto, te herkennen aan de foutief geplaatste lichtjes op de voorspatborden.
Die lichtjes horen in lijn te liggen met de naad in het midden van het spatbord, maar liggen in dit geval ernaast. Slordig….
Ja, volgens de regels is dit geen Roadster, want een opengesneden Type 57, maar ik zou mijn eigen Roadster er wel voor inruilen.
Je hebt toch ook een aanduiding zoiets als Lavoliette?

(kan niet op de juiste spelling komen)
Dat is niet meer dan de achternaam van een engineer uit de Spyker-historie die als typenaam gebruikt is.
over het algemeen heeft elk merk zijn eigen benaming voor zijn ‘daklozen’..
zo gebruikt alfa romeo graag spyder, Porsche Targa, lambo roadster, ferrari spider, amerikaanse merken over het algemeen convertible en ga zo maar door,.. het gaat in deze kwestie niet zo zeer meer over de betekenis maar ook vooral over de klank van het toegevoegde woord in de naam van de wagen.
In mijn beleving zou ik die Visa toch een Découvrable noemen.
Ramen en daklijst staan nog fier overeind.
Dat is het natuurlijk ook, maar de typenaam is toch Visa Décapotable. In Frankrijk neemt men het niet zo nauw… :-P
Achja… de conclusie mag nu wel zijn dat niemand in de autoindustrie de juiste benaming nog erg nauw neemt.
Nee! Die andere Rick
@Michiel van den Brink
De conclusie mag ook zijn dat we blij mogen zijn dat er verschillende talen zijn……Ik bedoel Ferrari Barchetta of Fiat Barchetta klinkt 100x beter dan Ferrari Bootje of Fiat Bootje….:s
Mits je het op de juiste manier uitspreekt: barketta en niet barsjetta zoals veel nederlanders
De capot is een dak in het frans. Décapotable betekend dus gewoon dat het dak eraf kan. Découvrable betekend dat de “bedekking” van de auto afkan. Oftewel, precies hetzelfde, maar waarschijnlijk wilde iemand er een nieuwe term in gooien.
Traditioneel is een cabriolet een open versie van een dichte auto en een roadster een open auto met eventueel een nooddak. De Italianen hebben voor roadsters hun eigen benamingen bedacht, zoals Barchetta en Spider.

Maar de marketing jongens nemen het niet zo nauw met benamingen. Zo ook de benaming GT. Dit zijn eigenlijk auto’s als de Ferrari Daytona en Maserati Ghibli. Maar de marketing boys plakken het logo zonder moeite op een kadett.
Ja ik kan de benaming ook niet meer volgen, wat ik zelf altijd dacht was dat spyder/spider een stoerdere naam voor Cabrio is, en dat beiden over een dak kunnen beschikken (hard of zacht maakt dan niet uit)

En dat roadsters echt bedoeld zijn om zonder dak gereden te worden, als voorbeeld: De Murcielago Roadster, er zit iets bij wat een dak zou kunnen zijn, maar je bent een uur bezig om het er op te zetten, en het ziet er niet uit.

Overigens kreeg ik tijdens het lezen wel een “Hans Teeuwen” moment, who gives a f*ck ik kom daar nooit :P En als ik ooit al een Lambo Roadster in m’n garage heb, wat maakt mij het naampje dan uit gewoon gassen met die bak ^^
@Topless: Neehee, Barchetta is geen benaming voor een Italiaanse roadster, het is gewoon een type aanduiding, zoals “Punto” of “Delta”.

En dan nog dit. Een coupe behoort ook elegant te zijn. BMW en Mercedes geven dus geheel ten onrechte de benaming coupe aan hun 2 deurs auto’s.
@ seppie:

“De capot is een dak in het frans. Décapotable betekend dus gewoon dat het dak eraf kan. Découvrable betekend dat de “bedekking” van de auto afkan. Oftewel, precies hetzelfde, maar waarschijnlijk wilde iemand er een nieuwe term in gooien.”

die laatste zin vind ik zelf iets te kort door de bocht… Décapotable betekend dat het dak eraf kan > daar zie ik meer een geheel voor me, dus inclusief de stijl etc. (weet even niet welke, maar waar het dak dus ‘aan’ zit:P) bij dat laatste, Découvrable, is toch echt een tikje anders, wat je bij de plaatjes van michiel zag;-)
een intressante discussie. Wat ik mij echter afvraag, de term Spider ( Spyder) hoe komt men daar eigenlijk aan. Zover ik weet is het een Spin echter tussen dit insect en een openwagen zie ik geen enkele overeenkomst. Hoe komt men dus aan die term? in tegenstelling tot convertible, Roadster en Barchetta kan ik hier geen logische verklaring voor vinden. en dan te denken dat ik zelf Alfa Spider ( ja, met een i) rij. Terwijl Maserati dan weer van Spyder spreekt! Wie het weet mag het zeggen!
van Houwelingen
talbot lago barchetta, maserati barchetta, ferrari barcheta en mogelijk nog andere merken zijn racewagens uit de jaren 50. deze hadden geen dak en waren eigenlijk alleen voor racen bedoeld. De fiat barchetta (spider) is een ode aan deze raceautos wat terug te vinden is in de vorm (rondingen) van de auto niet in de technische specificaties. Spider staat voor de softtop die tegen de weersinvloeden kan worden opgezet. dus eigenlijk is het gewoon een spider!
@T. Schurgers

Spider (of spyder) komt van het engelse speeder, heb ik me ooit eens laten vertellen. Het betekent dus iets van ‘snelle auto’ of ‘sportwagen’ volgens dit verhaal.
Wat een nutteloze discussie. Alleen een auto waar Spider op staat mag je “spider” noemen. Je noemt een kut Golf toch ook geen Escort.
en een Renault Sport Spider? is dat ook gewoon n Spider?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).