Lada drifting

Auteur: , 34 Reacties

Het imago van Lada is niet al te best, ondanks dat Lada's vrijwel onverwoestbaar zijn. In die zin zie ik wel wat parallellen met Subaru (oei, wat zeg ik nu). OK verschillen zijn er ook, Subaru's hebben een sportief imago en Lada's niet. Dat is niet helemaal terecht, bekijk de video's om te zien waarom niet.

Er bestaan zelfs trackdays, in dit geval georganiseerd door de Lada club Finland.

Of check deze Lada 2105 VFTS die gedemonstreerd wordt voor de pers. Lada rules!



34 reacties

veet
haha:p
lekker driften op die smalle bandjes… die 2105 vfts… als ik me ogen dichtdoe, zou ik zweren dat er een 1600cc junior wrc voorbij zou komen…. dan doe je je ogen open, en maakt de desillusie zich van mij meester… leuke poging, maar lada blijft lada…
Stoer geluidje maakt die laatste.
toch zou ik er niet in willen rijden, hoe stoer of stevig ze ook zijn
hehe, je hoeft dus niet per sé een BMW te kopen om te driften ;-)
Fraaie stukjes voertuigbeheersing, vooral in de s-bochten! Lada heeft trouwens ook vrij veel rally-successen geboekt in het oostblok (na de val van de muur deden daar ook allerli Opeltjes, BMW’s etc. mee…..

Skoda was trouwens jarenlang vrijwel onverslaanbaar in de klasse onder de 1400cc (met de 120/130 en later met de Favorit)………dus ook een merk met een rijke rally-geschiedenis.
Lada heeft naar mijn weten dit model van Fiat gekocht toendertijd…….
(wat je verder met deze informatie doet is aan jou…..)
klopt, het model is heel erg weinig gewijzigd ten opzichte van de fiat 124 (een hele groot succes qua verkoopaantallen toen de auto net uit was)
Hé wat gek?! Grijpt de ESP en andere electronica dan niet in?
ehm sacha….. bij een artikel over Lada is dat absoluut off-topic ;-)
Herriner me nog mijn studententijd in zo’n Lada van een maat, al driftend over de Antwerpse kasseien aan een snelheid waarbij fietsers met gemak voorbij kwamen.
En dan die kerel in zijn Porsche die geen voorrang wou verlenen :-)
waarom nu Subaru erbij betrekken, ik hoop echt dat dit sarcastisch is of anders maak ik geen mondelinge reclame niet meer voor jullie site ;-)
Bij een drift wedstrijd in Japan worden duizenden yens uitgegeven om dit weggedrag te krijgen: langzaam, niet teveel grip en driften. Die russen doen het lekker zo. Net zoals toen de Amerikanen miljoenen dollars uitgaven om een pen te ontwikkelen die het in de ruimte ook deed, namen de Russen een potlood mee in de Saljoez.
Ze zijn ons weer te slim af :)
Tis een mooi alternatief voor een BMW. :D
Toch mooier dan een 5-serie.

Sorry, ik kon het niet laten ;-)
Ook al lacht iedereen ermee en zijn ze bijna volledig uit het Vlaemsche straatbeeld verdwenen, ik heb altijd sympathie gehad voor Lada’s.

En zoals je ziet is er dus wel degelijk rijplezier te beleven in zo’n aftandse Lada.

Ik heb ook al gehoord dat Lada’s onverwoestbaar zijn, maar is dat nu wel echt zo? Kan iemand me dat bevestigen?
Lampredi, een potlood is geen officieel schrijfgerief. In Rusland misschien wel, dat kan.
En potlood kan je zo uitgommen terwijl die ontwikkelde balpen enkel met opvallende tipex zou kunnen worden verwijderd

Een Lada Niva is volgens wij toch wel een heel sterk werkpaard.
Als je dat zo ziet zou je er u beina eene kopen gewoon om daarmee te leren driften en vanalles te proberen.
hahaha toch wel humor…. alle grote merken (ford, BMW, renault etc…) showen hun modellen op een circuit, of eigen gebouwde test-track…

lada niet… dat doe je toch gewoon op een boerenland weggetje met dik 100km/h :-P

vind het leuke filmpjes… nix mis mee toch (als Rus dan wel, wij Nederlanders zijn er te verwend voor :-D) hahaha
Whaaah! Ik snap wel waarom ze zo’n imago hebben!
T ziet er toch niet uit! :)
zijn deze autotjes opgevoerd of kunnen ze standaard al zo driften?
is die Lada 2105 VFTS voor de FIA WTCC races waar lada aan mee gaat doen???
@Jan: ik neem toch aan dat ze in hun ruimtecapsules niet de boekhouding bijhielden, maar meer losse aantekeningen en dergelijke. Tis ook maar een anekdote. Het laat voor mij zien dat de eenvoudigste dingen vaak het beste werken in de moeilijkste omstandigheden. Zo’n Lada is wel simpel, maar oersterk en als een van de weinige auto’s in staat russische wegen (paden) te overleven. Ik denk dat zelfs een Hummer in Siberie binnen een half uur het loodje legt.
deed de lada niva 0 naar 100 niet in 24 seconden
Timmy Highflyer
Heb ook ergens gelezen dat Lada zou meedoen aan WTCC races. Maar dat zou zijn met de Lada Priora. Wordt dat niet in de loop van de komende maanden officieel bekend gemaakt?
@Timmy: dat dacht ik wel ja, we hadden daar ook al eens iets over geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/13/lada_110_wtcc_uitvoering
Ken Speed Fan
Tja ut blijven achterlijke , debiele en lelijke wagens.

Ze worden nog steeds met zo’n jaren 70-styling verkocht he.
Wel erg retro hoor :P
Ik heb de filmpjes wel al eens gezien, het blijft een leuk zicht om lada’s te zien driften.
@Tombnolz, bij ons in de (mini) stad rijden er een stuk of 10 of zelfs meer rond, er is zelfs een lada garage, en die zien er ook wel heel erg onverwoestbaar uit die lada’s, sommige zijn ontzettend oud en ze rijden nog steeds rond!

@db, ik heb het even opgezocht en de Niva doet er 17 seconden over met ‘nieuwe’ motor en 22 seconden met ‘oude’ motor.
@Ken Speed Fan : auto’s kunnen niet achterlijk of debiel zijn, alleen mensen die denken dat ze beter dan andere zijn kunnen deze eigenschappen bezitten
ik rij met een Niva, 19 sec voor de 100 te halen, inderdaad, maar waarom ons haasten, alle wegen staan toch vol met files
ben je teminste origineel tussen al de andere opgefokte wagens waar meer plastiek aanhangt dan oerdegelijk staalplaat van 0.8 mm
Hier in het dorp rijdt de schilder met een 1980 Lada 1600 bestelwagen, op LPG, met een half miljoen km.. een Lada is gebouwd als een tank. Ik denk dat Lada’s alleen vaak in handen komen (2e hands, 3e hands) van mensen met weinig geld die het onderhoud achterwege laten. En zonder de beurtjes komt zelfs een Ferrari in de problemen.
@olav

En zonder de beurtjes komt JUIST een Ferrari in de problemen. De gemiddelde Enzo is stuk om de 2000km geloof ik.
Jaren Lada gereden, zowel de standaard 1200 (S, geloof ik) en 2105.
Vooral die 2105 was een klasse-bak. Groot, sterk, goedkoop maar:
Lelijk, zuipen, traag, lawaai. Kopie-Fiat van de jaren 60.
Maar simpele techniek: startprobleem? Zakmes, vloeitje, doekje en hij rijdt weer.
Zwak punt: getande riem voor de nokkenas-aandrijving. Maar dat is enige waar ik ooit mee te maken heb gehad.
Driften met een LADA? Heb ik me nooit aan gewaagd.
Een Lada blijft een Lada, da’s duidelijk, maar dan wel voor heel veel jaren.
Een deuk die klop je eruit en overspuiten met een rol of kwast.
Onderdelen (deur, bumper en zo) haal je bij de sloop.
ik vindt ze gewoon mooi
al die lux heb niet nodig voor van a naar b te rijden
de 2105 LADA HEB IK HET LIEFST

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).