Koplampen: Why God? Why?

Auteur: , 103 Reacties

Iedere ochtend scroll en klik ik door alle autowebsites en blader ik alle autobladen door om het laatste autonieuws in me op te nemen alvorens ik aan het werk ga. Gewoonlijk krijg ik door het zien van nieuwe vormen en materialen nieuwe inspiratie om mee verder te werken, maar de laatste tijd word ik er eerder doodmoe van, dan dat het me iets zinnigs oplevert. Het enige dat het bekijken van de nieuwste foto's me oplevert zijn gevoelens van irritatie en verbazing.

Designers over de hele wereld zijn in mijn ogen duidelijk zoekende. Dat is natuurlijk iets wat een designer altijd behoort te doen, maar soms kan je ook te ver gaan en verdwalen. En gezien de nieuwe ‘mode’, vind ik dat enkele merken qua styling flink de weg kwijt zijn. Ik zal mijn mening proberen uit te leggen aan de hand van de hedendaagse koplampstyling. Als ik hier een complete auto zou gaan bespreken, zou ik teveel van jullie tijd in beslag nemen.

Waar ik me nu zo over verbaas en aan irriteer zijn die immense koplampen die tegenwoordig steeds vaker van bumper tot bijna aan de A-stijl doorlopen.
Ik kan natuurlijk denken: “Het is weer eens wat anders en je moet altijd blijven vernieuwen,” maar dan zou ik mezelf niet geloven. In hun drang naar vernieuwing slaan veel designstudio’s te ver door en komen met overdesignde auto’s.

Peugeot, bijvoorbeeld, heeft er een handje van om de grootste lichtunits van de hele industrie op hun auto’s te monteren, die bovendien volledig uit glinsterend, verchroomd plastic bestaan. Het lijkt wel of er twee enorme brokken bergkristal op de neus gevallen zijn! Misschien is het de bedoeling dat we koplampen gaan zien als de sierraden van een auto? Als dat zo moet zijn, dan zie ik een vitrine vol met Svarovski beertjes en engeltjes voor me… Brrr!

Gisteren verscheen er een spionagefoto van een facelift voor de Gallardo op deze site en ook daar zag ik dat de koplampen nog weer meer in de lengte waren opgerekt richting de A-stijl. Nog even en de lampmode schrijft voor dat lichtarmaturen tot aan of voorbij de zijspiegels behoren te lopen. Heren designers, is het geen idee om dan gelijk maar de achterlichtunits en de koplampen over de flank aan elkaar vast te knopen? Dat is nog eens vernieuwend!

Zo zijn er nog legio andere modellen te noemen waarbij het lijkt of de designers in hun drang naar “anders dan anders” te zijn te ver zijn doorgeschoten. De auto zelf lijkt haar blik wanhopig naar de hemel te richten en lijkt te roepen: “Why God. Why?!” Ogenschijnlijk wordt de essentie en primaire functie van een koplamp vergeten of genegeerd. Waarom ‘anders dan anders’ als het er desondanks lelijker op wordt?

Wat is nu ook alweer een koplamp? Van Dale omschrijft het als volgt:

kop·lamp (de ~)
1 lamp aan de voorzijde van een auto, fiets e.d. => koplicht, voorlicht

Een lamp dus… Een lamp is rond en moet licht geven op plaatsen waar je in het donker iets wil zien, toch? En dat is dus de weg voor de auto, lijkt mij zo. ‘Lamp aan de voorzijde van een auto….’ Hmmm, voorzijde? Tegenwoordig liggen die dingen languit op hun rug boven de voorwielen op de spatborden en lijken ze de hemel te beschijnen! Ik dacht dat ze voorop zaten om de weg naar voren te belichten, of ben ik nou gek?

Vroeger (ja, daar ga ik weer…), toen een lamp nog gewoon een ronde lamp was, loste men dat heel simpel op. Men had een auto met wielen (jaja…) waar een aerodynamisch gewelfd spatbord in een passende vorm overheen gedrapeerd werd. De breedte en de stuuruitslag van de voorwielen bepaalden de afmetingen en de vorm van dat spatbord.

Ferrari 250 GTOVervolgens moest er een lamp in komen, dus boorde men recht van voor een rond gat in het plaatwerk om daarin een lamp te monteren. Om daarna de stroomlijn weer te herstellen werd er een glazen kap overheen gezet, et voila! De lijnen die langs de koplamp ontstonden waren van een pure schoonheid omdat ze een logisch gevolg waren van een vaste vorm gecombineerd met een gat. Zo simpel en logisch, zo puur en doeltreffend en dus mooi, want het klopte gewoon.

Aston Martin VanquishNu is het tegenwoordig door montage van meerdere lichtpitten wel wat moeilijker om zo simplistisch te werk te gaan, maar het principe wordt bij de mooiste auto’s vaak wel zo toegepast.

Bij een Vanquish bijvoorbeeld wordt de uitsnede langs de koplampen door de vorm van het plaatwerk en een logische plaatsing van de lampen bepaald. Er zijn zo op het eerste gezicht geen rare kunstgrepen uitgevoerd om die vorm te bereiken en dus klopt het. Of je het mooi vindt, is iets anders, maar het klopt wel!

Marijke HelwegenJe kan een auto vormgeven met de vorm van een koplamp als uitgangspunt, maar dat is in mijn ogen de omgekeerde wereld. Als dit niet goed gedaan wordt, dan komt het heel erg geforceerd over en lijkt het meer op iemand die plastische chirurgie heeft ondergaan dan op iemand die van nature al mooi is. De strakgetrokken botox-ogen van Marijke Helwegen lijken bijvoorbeeld sterk op de koplampen van een Peugeot 407 of 207.

Ferrari 575 GTZZo krijg ik bij de Ferrari 575 GTZ een beetje een raar gevoel, omdat er ‘iets’ niet klopt. In dit geval zijn ze uitgegaan van de lichtunit van de 612 Scaglietti en vervolgens hebben ze daar de vorm van het spatbord op aangepast. De breedte van de spatbordwelving stemt ook niet meer overeen met de breedte van de banden, zoals bij de Ferrari 550 en 575 wel het geval was. Op de één of andere manier zie je dat er gekunsteld is en de puurheid van het algehele lijnenspel is weg.

Je zal inmiddels nu wel begrijpen dat ik een voorstander ben van design die de functie van het object door zijn vorm volledig duidelijk maakt. Lijnen behoren te ontstaan uit het logisch en praktisch samenvoegen van functionele componenten. Niets meer en niets minder. Zo krijg je een geheel dat rust uitstraalt en dan blijft er voor de liefhebbers nog ruimte genoeg over om naar smaak diverse frivoliteiten toe te voegen. Form follows function en less is more!

Goede voorbeelden van deze manier van vormgeven zijn o.a. meerdere klassieke Ferrari’s Aston Martins en Jaguars, allen uit de jaren ’50 en ’60 en tegenwoordig is Pagani een man die dit beter dan wie ook in zijn auto’s toepast. Bij de Zonda zie je hele simpele, maar doeltreffende koepeltjes die de kleine lichtpitjes herbergen en nog tal van andere verbluffend simpele, maar wonderschone toepassingen. En voor de liefhebbers brengt hij tot slot nog wat extravaganza aan, et voila!

Samenvatting van dit college:

Een koplamp dient naar voren gericht vormgegeven te worden en niet net doen alsof hij de hemel belicht. Daar hebben we de zon al voor. De volgende keer gaat het college over een ander anatomisch deel van de body.



103 reacties

Haha, prachtige column! Ben het ook wel voor een groot deel met je eens, vind die koplampen van peugeot ook niet zo mooi, terwijl ze ten tijde van de 306 wel mooi en strak waren.
De Alfa 159 / Brera is dus een voorbeeld van hoe het moet.
idd 100% waar :-D alweer!

als er een wereldmacht zou komen die de styling van auto’s regeld vertrouw ik dat met een gerust hart aan michiel toe!
Mooi verhaal geschreven, wederom complimenten. Maar wat ik toch wil zeggen is dat het toch best mooi kan zijn als de koplampen tot de A-stijl doorlopen? Een voorbeeld daarvan is Gallardo, het geeft hem een beetje agressieve uitstraling mee. Verder zijn er heus wel tal wagens waarbij de koplampen goed aansluiten bij hun design, neem de SLR of Alfa C8 Compitizione. Ik heb zelf niets te klagen, maar ik ben het wel met je eens dat tegenwoordig veel “bling bling” in de koplampen te zien zijn zoals in veel peugeots van tegenwoordig, dat is bij Pagani natuurlijk niet het geval. Maar kijk, een bepaalde vorm van de koplampen speelt ook een rol in de uitstraling van een auto. Zo geeft een ronde vorm meestal een vrolijke gezicht (bv. Mini of kever) en een rechthoekige, scherp gelijnde of dubbele ronde vormen een agressieve gezicht (bv. Bmw etc).
Mooi stukje Michiel, had ik tenminste iets langs te lezen terwijl ik mijn burger binnengooide.

Voor zover ik me herriner was Bertone -zoals bij zoveel veranderingen in designrichting- hier de eerste met de Slalom.
http://www.madle.org/eslalom.htm

En zie, volgens mij meteen een voorbeeld hoe het gerust mooi kan met die doorgetrokken lichten. Overigens waren de 928 en de Muira toch ook hemelstaarders, en mochten ze best gezien worden IMHO.

Maar wat form follows function betreft heb je een punt. Stel je vormt eerst een mooie aerodynamische neus met voldoende downforce en minimale Scx, en daarna ga je kijken hoe je de lichten er optimaal inzet. (en hey presto een TVR Tuscan is ontworpen :-) )

Wat Zagato betreft hebben ze natuurlijk een traditie van materialen te gebruiken die voorhanden zijn -eerder uit financiele noodzaak dan principe- en zo met zo veel mogelijk bestaands iets zo mooi mogelijk neer te zetten.
Ik denk dan aan een Junior Zagato of een Hyena (lampen, voorraam en deurframes uit de Alfa SZ – desondanks permanent resident in mijn droomgarage). Hun 575 is over the top maar wat mij betreft een juweeltje.

PS Gisteren eens gekeken wat Peugoo voor zijn nieuweling vraagt…woei!
@ V-Power

Inderdaad, Brera en 159 heeft er iets op bedacht. Unieke vormgeving.
@V-power: Juist! Alfa heeft het (bijna) altijd goed begrepen.
Kijk voor mooie verzonken lampen op de klassieke manier ook maar eens naar de Duetto. Ook één van de lekkerste kontjes uit de autoindustrie trouwens…
Ook bij de 159 zit het zo simpel en doeltreffend in elkaar, maar dan toch op een creatieve andere manier! Wonderschoon!

@Alwood: Bedankt voor dat enorme compliment!
Maar als je het niet erg vind sluit ik me niet aan bij een dergelijke wereldmacht, maar werk ik gewoon vanuit mijn designbureau op de Veluwe. Is dat ook goed? ;)
Leuk onderwerp.
Ik verbaas me er ook vaak over, maar vind de langgerekte vormen niet zo erg als de walstaltige manier waarop de hedendaagse micraatjes, aygoos en niet te vergeten de eerste multipla uit hun ogen staren.
Ontwerptechnisch gezien is de achterkant nog altijd het moeilijkst, dus ik ben benieuwd naar jouw mening daarover, Michiel ;-)
Als de vorm van de auto heel goed is, kunnen de ‘aanhangsels’ lekker klein blijven:
http://www.klassiekerrally.nl/toonfotos/resize.asp?path=c:/upload/klassiekerrally/Alphen_aan_den_Rijn/IMG00062.JPG&width=450
Tuscan Mk1

http://www.autoblog.it/uploads/honda_civic_type_r_concept_01.jpg
Civic 2006 . . . errrrrrr.

Van mij mogen koplampen overdag uitblijven trouwens . . .
Een ander voorbeeld waarbij de koplampen van de auto perfect in lijn zijn met de rest van de auto, is wat mij betreft de Range Rover. Werkelijk schitterende balans!

http://static.autoblog.nl/images/wp/range_rover_front_cut.jpg
Die RR kijkt een beetje boos…
Die RR is ook gewoon een beetje boos, omdat hij graag de Veluwse bossen in wil jagen, maar tegen zijn zin door de PCHooftstraat moet sukkelen….
Maar dat is een ander verhaal. ;)
Een waar verhaal. Toch blijf ik die haaienbekkies met die gekke gemene lampen erboven van Peugeot leuk vinden. Spannender dan een astra, golf, a3, a4, whatever.
Je kan dit soort nieuwigheden heus wel leuk vinden en enkele stylingoplossingen spreken mij ook wel aan.
Maar het is de vraag of je dit over 6 jaar nog steeds mooi vindt.
Het is zo’n typische modegrill die tijdelijk voorziet in een behoefte aan vernieuwing, maar die later als bijzonder lachwekkend en als fout zal worden gezien.
dat heb ik nog veel erger met die “After-market” heldere achterlichten…. op de meeste (oudere) auto’s lijkt het echt nergens op en het blijft een oude bak…..
Zo heb ik een teringhekel aan mensen die heldere “lexus-style” achterlichten op hun mx-5 zetten! Ik vind dat zooooooooo lelijk!!
Mazda doet het trouwens wel aardig op het koplampen-front….Mazda 3, 6, rx8, cr-7, mx-5 gaat allemaal wel goed…
Michiel: Ik vind het leuk hoe jij mij altijd aan het nadenken zet met collums over het design van de hedendaagse auto’s! Je zorgt zo ook nog voor een beetje inhoud! :)

Een ferrari 599 GTB Floriano is denk ik ook een goed voorbeeld van hoe het moet! Prachtige kleine doeltreffende koplampen! Ook de nieuwe achterlichten vind ik erg mooi!

Die koplampen die helemaal doorlopen zijn inderdaad niet tijdloos! Zo zijn de lampen van de 5-serie nu al weer achterhaalt vind ik. Bmw volgens mij ook, want je ziet ze nu niet terug bij andere modellen!

Daarintegen vind ik de ‘Angel-eyes’ van de oude 5-serie wel heel erg mooi! Prachtig als je die in het schemerlicht ziet! Terwijl dit toch ook vormgeving van de verlichting is i.p.v. vorm volgt functie!
@mvagusta: Wat betreft de koplampen van de 599 GTB ben ik het niet met je eens.
Ik zou daar wel een hele column over kunnen schrijven, want die dingen kloppen van geen kant.

Je opmerkingen over de lichten van BMW vind ik weer wel raak.
De Angel-eyes zijn een mooi voorbeeld van de creatieve toepassing van een nieuwe techniek die voor een vernieuwende vormgeving zorgt.

Technieken vernieuwen nu eenmaal en zorgen op die manier voor nieuwe vormen.
Lampen hoeven niet meer zo groot te zijn als vroeger en als een toekomstige lamp ooit misschien op TL-licht gebaseerd gaat worden, zal je zien dat de koplampen plat en horizontaal vormgegeven gaan worden.
Althans… volgens mijn theorie
1 van de beste voorbeelden waarbij koplampen ” kloppen” met de welvingen en vormen van de rest van de auto is naar mijn mening wel de 911-reeks van porsche!
Dit zijn natuurlijk de allermooiste (van de auto dan he):
http://www.xs4all.nl/~philippo/italia_a_zandvoort/italia_a_zandvoort-Images/14.jpg
Nee! Die andere Rick
Heel goed stuk.

Ook ik vind dat koplampen in hedendaags design te dominant aanwezig zijn. In principe geen probleem als het maar iets toevoegd aan het overal design. De koplamp moet naar mijn mening ook iets bijdrage aan de `smoel` van de auto. Ik hou vooral van agressief kijkende auto´s. Om die agressieviteit erin te krijgen speelt de design van de koplampen daar een grote rol in.
Ik denk dat bijvoorbeeld Peugeot (waarin ze in mijn ogen bij de 207 cc te ver zijn doorgeschoten met hun koplampen) op dit moment een eigen smoel heeft gecreeerd die iedereen van ver af herkent. Om toch maar een enigzins vernieuwende smoel te hebben zal men details moeten wijzigen en op hoofdlijnen blijven zitten. Wat zijn die details dan? Ja dat zijn naar mijn mening dan o.a. de koplampen.
Dan kan je wel zeggen dan verander je het design radicaal. Ja maar dan denk ik dat je met een paar afdelingen binnen het concern problemen krijg waaronder je marketing en financial department.
…toekomstige lamp ooit misschien op TL-licht gebaseerd gaat worden…

LED is de toekomst. Lekker plat, zuinig en gaat niet meer stuk (ok, bij een botsing wel).
@michiel

ik hoop dat er nog een hele grote toekomst voor dat designbureau mag komen en dat de filosofie niet verloren gaat!

ook je artikel over SUV’s was écht top. klassiekerrijden is ook écht autorijden… de meeste moderne auto’s rijden ook echt als een computer. als de wereld zou bestaan naar zulke ideeen zou er voor mij een stuk minder ergernis zijn.

mss ook nog eens iets over kleine auto’s die klein moeten blijven en sedans die geen sedan meer zijn ;-)
leuke column inderdaad, maar ben ’t niet helemaal met je eens.
Ik vind zelf ook dat, bijvoorbeeld bij peugeot, er veel wordt overdesigned. Bij de nieuwere modellen hebben ze de stijl van de vorige lichting (die ik zeker niet lelijk en bij de 206 zelf mooi vond) uitgerekt en opgeblazen.
Ik vind niet dat tot de a-stijl doorlopende koplampen per definitie lelijk of onacceptabel moeten zijn, dat is wat ik uit jouw verhaal concludeer. Ik denk dat bij de eerdergenoemde Gallardo bijvoorbeeld het een prachtig onderdeel is van het ontwerp en onmisbaar in zijn krachtige, gemene uitstraling. Verder zijn er denk ik nog wel meer productie- en conceptmodellen te noemen die zeker ook mooi zijn mét dit fenomeen.
Ik denk dat je beter kunt zeggen dat ontwerpers soms wat te ver gaan in hun design, louter om ‘het te ver gaan’ en dat heeft soms ook effect op de koplampen en de invloed daarvan op het ontwerp.
nog een voorbeeld is trouwens de skyline GTR concept… opzich een heel leuk idee en echt niet de lelijkste auto… maar de koplampen :-/
@ Sacha: I know, het was gewoon een ‘figure of speech’.
Led geeft heel veel vrijheden voor designers en daar ligt nog een leuke uitdaging te wachten.
Bij de P4/5 van Glickenhaus is daar al erg leuk mee gespeeld, maar Jason Castriota heeft het gelukkig wel binnen de perken gehouden.

Ook heeft Philips in het verleden al eens geëxperimenteerd met glasfiber door de hele auto die werd belicht door één centrale lichtbron.
Waar de uiteinden van het glasfiber door de carrosserie naar buiten staken, zag je lichtpuntjes ten grootte van leds.
Door middel van kleurfilters en schuiven kan je één bundel glasfiberdraden meerdere functies toekennen.
Een beetje hetzelfde idee als een discolicht met verschillende draaiende filters.
Moet je je eens indenken wat daat voor impact heeft op de vormgeving van auto’s!

@Alwood: reken maar dat ik in de toekomst met een auto kom die (zo veel als mogelijk) volgens deze filosofie is vormgegeven.
Xenon lampen zijn eigenlijk gebasseerd op TL- lamp techniek, daarom dat het ook niet echt verblindend is als je er rechtstreeks inkijkt.(niet zo verblindend als traditionele lichten ).

En LED’s gaan wel degelijk stuk,zijnde na 50.000 branduren, wat overeenkwam dacht ik met 10 jaar aan één stuk branden.
Probleem met LED’s is nu nog dat ze de juiste “kleurtemperatuur” moeten vinden, maar het kan ook zijn dat dat probleem hedendaags al verholpen is.Ook is LED licht niet echt gefocust licht, maar meer verspreid licht, dus om een koplamp te maken uit LED’s, en die ook nog voldoende te laten schijnen, zul je veel en sterke LED’s nodig hebben.Ook laat de lens van de LED toe om maar in een beperkte hoek te schijnen, maar met behulp van reflectoren of spiegels zou dat probleem wel verholpen moeten worden.
@Simon: “En LED’s gaan wel degelijk stuk,zijnde na 50.000 branduren, wat overeenkwam dacht ik met 10 jaar aan één stuk branden.

Dat rond ik af naar nooit ;)
:-D
@Dink, geen idee, omdat die kutsite er een popup overheen gooit die het filmpje bedekt en niet weg te krijgen is. Zulke sites bezoek ik niet. Ga weg met die rommel.
het artikel slaat naar mijn mening nergens op
het is juist mooi
er zijn genoeg auto´s met geen liggende koplampen
dan kopen degene die dat willen zo´n auto
maar als iedereen dat doet is er geen varitie meer
Michiel zal dan wel niet zo erg van deze auto houden:
http://static.autoblog.nl/images/wp/Renault%20Nepta%20side.jpg

Die achterlichten staan gewoon recht omhoog.
Groot gelijk! Koplampen mogen niet doorlopen. Dat maakt de BMW 5 serie ook zo lelijk.
@AJ: Je leest mijn gedachte…
Als ik mij niet vergis: BMW 5-serie (vorige generatie E39).
Inderdaad schitterend!
Zoals gewoonlijk (maar niet gewoon!) weer de spijker op de kop geslagen en prima geschreven. Complimenten. Call me miereneuker if you want, maar laat mij dan maar het grammaticaal geweten zijn. “Waar ik me nu zo over verbaas en aan irriteer …”. Beste Michiel, ik mag, denk ik, van jou meer verwachten. Of niet soms? Het is: “zich ergens aan ergeren” of “iets irriteert mij”. Ik kijk uit naar je volgende college.
SimonMc schreef: “Ook is LED licht niet echt gefocust licht, maar meer verspreid licht, dus om een koplamp te maken uit LED’s, en die ook nog voldoende te laten schijnen, zul je veel en sterke LED’s nodig hebben.Ook laat de lens van de LED toe om maar in een beperkte hoek te schijnen, maar met behulp van reflectoren of spiegels zou dat probleem wel verholpen moeten worden.”
Met als gevolg dat een koplamp op basis van een bundel LEDjes met lenzen en reflectoren que vorm en afmetingen overeen zal gaan komen met moderne Xenonlampen.
Dat heeft dan helaas weinig effect op de vormgeving.
LEDs toegepast in knipperlicht, sidemarkers, remlicht, e.d. geven wel weer nieuwe ruimte om mee te spelen, gelukkig.

@Franqie: Toch wel.
Maar hier heb je het over de achterkant en achterlichten hebben een andere functie en dankzij de moderne LEDs een andere constructie dan koplampen.
Dit zal een goed onderwerp zijn voor mijn volgende column.

@Marcel: Dank je!
Je miereneukerij wordt gewaardeerd!
Het was gisteravond, toen ik dit schreef, al wel laat en ik was dan ook niet meer al te helder…
Bovendien uit ik me liever met behulp van potlood of tekentablet dan met woorden, maar ik doe mijn best!
Hee Marcel, dat moet nog best lastig zijn hè, zo’n miertje neuken…, zucht!
mierenneukerij is ook niet voor iedereen weggelegd ;-)

kleine quiz….. bij welke auto horen deze koplampen? (en graag hoor ik ook van wat mensen of dit mooi of lelijk is….. volgens mij passen ze in de beschrijving die Michiel geeft over hoe het moet….. sort of…. dus goed of fout?)

http://img421.imageshack.us/img421/4703/lightsmd9.jpg
Mag ik ook meeraden? Ik heb hier de foto voor me waar je dat stukje uit hebt geknipt. ;)
Als ik heel miere(n?)neukerig deze lamp ga beoordelen, dan past hij misschien net niet in mijn beschrijving.
Toch is deze lamp wel passend in de gehele vormgeving van de auto, al vind ik het niet mooi.
cadillac escalade
Volgens mij zijn deze koplampen van de Cadillac SRX en ik vind ze spuuglelijk!
Nee! Die andere Rick
@W0o0dy
Ik zit aan een Frans automerk te denken Citroen of Renault……zit ik dan in de buurt?
Allebei fout, maar wel warm.
Nee! Die andere Rick
Als het de Cadillac dan hou ik bij voorhand al niet van de design
maar is het de Cadillac STS?
“Nee! Die andere Rick” heeft het graden!
Het was inderdaad de Cadillac STS.

Nu iets anders.
Hieronder een wonderschone unit, maar toch klopt hij niet helemaal.
Wat is er volgens mijn theorie mis met of “fout” aan deze koplamp?

http://www.cartype.com/images/page/aston-martin-db9_headlight.jpg
ja het is idd de Cadillac STS….. en ik was vooral benieuwd of men dit “trekt of niet”. Ik vind het namelijk een originele oplossing (op een auto die ik overigens van voor en van achter behoorlijk lelijk vind, zoals bijna alle recente Amerikanen een volledig vernachelde voor- en achterkant hebben) en echt heel erg fout kan ik de lampen niet vinden……..

De Musa….. ehm van binnen heb ik al eens een uitvoering gezien met een styling zoals alleen de Italianen het (lijken te) kunnen. Two-tone bekleding en dashbord met zelfs een handtas van Alcantara die in/bij het dashbord past…… kleurstelling bruin met beige/crème…. heel apart….

Verder snap ik niet waarom de Musa niet in de juiste Two-tone te krijgen is….. je kunt bepaalde delen licht en andere donker krijgen maar in mijn ogen hebben ze dat precies verkeerd om gedaan….. (als het je interesseert moet je maar eens een Musa aankleden met de configurator op de site http://www.lancia.nl)
Nee! Die andere Rick
@Michiel van den Brink
Ik denk dat dit zinnetje van jouw je vraagt beantwoord:
`Tegenwoordig liggen die dingen languit op hun rug boven de voorwielen op de spatborden en lijken ze de hemel te beschijnen!`
Deze is koplamp technisch natuurlijk het hoogst haalbare.

http://webpages.csus.edu/~sac63701/Images/Porsche%20Carrera%20GT.jpg

Op alle andere gebieden trouwens ook!! :P
Maar dan kijk je alleen naar t glas bij die Aston, en dan lijkt deze ook de hemel te beschijnen.
http://static.autoblog.nl/images/wp/ferrari_250GTO_cut.jpg
zo db9 als maar kan volgens mij :-P

en er zit wss te veel glas om de lamp… de werkelijke stralers staan mooi vooruit alleen de unit loopt heel ver door.
of ze hadden de lampen verder achterin de unit moeten stoppen…
Jij begrijp het, Alwood.
Inderdaad meer glas dan nodig.
Of de lampunits verder naar achteren IN de carrosserie schuiven of het overtollige glas wegwerken, zodat je dat lelijke matzwarte plastic niet meer kan zien.

Ga maar eens voor de spiegel staan en trek je bovenste oogleden met je vinger maar eens een stukje omhoog.
Dat is precies wat ik zie als ik in de ogen van een DB9 kijk.

Koplampen zijn overduidelijk de ogen van een auto en bij een mens liggen de ogen IN een oogkas en niet hal daarbuiten.
De lichtpitjes van een auto behoren naar mijn idee dan ook IN de carrosserie te vallen en dus moet de “oogkas” ook niet te groot zijn.
Maar ik denk dat als je die ronding achter de lampen sneller gaat inzetten, dat je dan een beetje een lompe uitstraling krijgt. Nu heeft het door die geleidelijke ronding en de lengte een ranke uitstraling.
Hetzelfde effect als bij de DB9 zie ik in nog sterkere mate gebeuren bij de 599 GTB.
Kijk haar maar eens diep in de ogen en merk hoe dom en hoe schaapachtig ze je aan staat te staren:
http://a904.g.akamai.net/7/904/506/v0011/www.autobytel.com/images/2007/ferrari/599_GTB/400/Ferrari_599GTB_17.jpg

Bovendien loopt de kromming van het glas niet in lijn met de kromming van het spatbord.
http://a904.g.akamai.net/7/904/506/v0011/www.autobytel.com/images/2007/ferrari/599_GTB/400/Ferrari_599GTB_23.jpg
Bij die 599 GTB is het idd niet mooi.
Nee! Die andere Rick
Bij die 599 is het inderdaad niet mooi maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik op de DB9 niks negatiefs heb aan te merken.
Alle proporties en verhoudingen aan deze auto kloppen in mijn ogen gewoon en dus ook de koplampen. Te ver naar achter had je een holle loze ruimte gehad te ver naar voren had je zulke koplampen als de Zonda gekregen (met die bobbels). Mooi voor de Zonda maar niet voor de DB9.
Koplampen design is niet zo gemakkelijk. De Ferrari en Aston lampen kunnen waarschijnlijk vanwege package redenen niet meer naar binnen liggen. Gevolg is dat bij de Ferrari de kromming anders loopt maar de lamp is wel tangent aan de bumper en spatbord dus een zuivere oplossing. Ik vindt het modern als de lamp een onderdeel van het complete design is. Of de uitvoering goed is dat is een andere verhaal. Vanwege de regelgeving (en dan specifiek voor Xenon) zijn er stricte eisen en dat maakt het niet gemakkelijker. En misschien denken sommige designers niet aan een mens kwa oogvorm maar aan een insect waar de ogen buiten de kop liggen;-)
Die Peugeot 207 is idd om te braken (en niet alleen vanwege die TL balken). Er staat er toevallig één voor mijn deur. En dat terwijl die 206 zo leuk was.

Drukke lampen:

http://static.autoblog.nl/images/wp/mercedes_slr_mclaren_722_edition_01.jpg
http://www.leblogauto.com/images/carver_one.jpg
Deze heeft de lampen precies ‘volgens de regels van Michiel’ maar echt mooi vind ik het toch niet. Wel een heel gaaf concept trouwens.
@JH: Ik zou niet in een insect willen rijden…
Verkeerde inspiratiebron, vind ik.
Het zou wel kloppen als de rest van de auto er dan ook als een insect uit zou zien.

Ik weet dat het niet makkelijk is en dat packaging een probleem kan zijn, maar het kan wel!
Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een TVR Sagaris.

Mijn inspiratiebronnen zijn mensen, katachtigen, paarden en in sommige gevallen ook planten.
Ach, jullie zullen het in de toekomst wel zien.
@sascha;

wat voor SLR is dat? Die velgen zijn een stuk mooier als het orgineel!
Om bij de collumn te blijven, de lampen van die SLR zijn druk ja, maar wel funcioneel naar voren schijnend, toch.

@michiel:

Toch ben ik het niet met je eens wat betreft de 599. Ik blijf het echt één van de mooiste automobielen van dit moment vinden en zeker van het vooraanzicht vind ik die lampen zeer mooi in lijn met de auto zonder overdadig te zijn.
Sorry, goede collumn, maar echt niet met je eens!
Michiel:

Heb je geen tekening van een goede koplamp!? Of een auto van dit moment die wel volgens jouw visie voldoet?
Ik vind dat je wel heel erg vasthoud aan je eigen ideeen! niet erg, maar moet je soms geen compromissen maken voor jou klanten maken?

Ik ben zelf interieurarchitect en ik weet ook echt wel wat mooi is en niet mooi, maar dit blijft altijd afhankelijk van de situatie, de omgeving en technische haalbaarheid. Heb jij daar niet ook mee te maken?
Ik weet van de designer van de 599, Jason Castriota, dat we het op dit punt wel eens zijn.
Hij heeft erg zijn best moeten doen om er voor te zorgen dat de lampen IN de carrosserie kwamen te liggen, maar hij heeft de strijd verloren.

Hier zijn eerste designschetsen.
http://i6.photobucket.com/albums/y212/Donoren/Untitled-4copy.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y212/Donoren/Untitled-3copy.jpg

Dit soort frustraties horen nu eenmaal bij het vak van designer in dienst bij een autobedrijf en je moet er mee leren leven.
Concessies moet je altijd doen, maar het liefst zo min mogelijk.
Daarom ben ik blij dat ik zelfstandig ben. ;)

Jason heeft ook de P4/5 van James Glickenhaus getekend en daar is het wel helemaal volgens zijn zin gegaan.
je ziet duidelijk de gelijkenis met de P4/5 op die tekeningen, maar ik vind dat een ferrari stoer moet ogen, maar niet gruwelijk. (zoals een aston)
Ik begrijp compleet waar je het over hebt bij dat schaapachtig kijken. Koplampen vind ik zo’n beetje het belangrijkste deel van een auto voor de uitstraling. Als ik naar een auto kijk, zie ik altijd toch een menselijk gezicht. Meestal zijn lampen de ogen en het nummerbord de mond. Heel kinderachtig eigenlijk. Het nummerbord is recht, daarom zouden alle auto’s hetzelfde kijken, maar dat is zeker niet zo. Auto’s kijken blij (nissan 350Z), neutraal (vrijwel alle auto’s uit de jaren ’80 en ’90), grijnzend (peugeot 407) of agressief (Range Rover).

Ik vind dat je weer een zeer geslaagde column hebt gemaakt, zeker mee doorgaan! Je ziet aan het aantal reacties dat het veel stof oplevert. ;)

Ik vind trouwens de koplanpen van de Citroën C-Métisse apart en mooi, maar volgens jouw beschrijving zijn ze verkeerd. Bekijk ze eens goed Michiel, en vertel je resultaat…
Sorry Michiel, maar dat is een typische design schets. Die lampen liggen in het rubber van het voorwiel (trek de cilinder van het voorwiel maar door) Ik heb altijd een probleem met dat soort schetsen. Als dan achteraf gezegd wordt “mijn concept is niet haalbaar” dan is er gewoonweg niet genoeg nagedacht door de designer; wat je bedenkt als ontwerper moet ook haalbaar zijn…
C-Métisse… hmmm, moeilijk….
Verkeerd vind ik ze niet, ze passen wel goed in het geheel en zijn echt wel naar voren gericht.
Mijn “regel” hoef je natuurlijk niet mierenneukerig letterlijk te nemen.
Het is meer iets om na te streven, maar zoals bekend moeten er ook consessies gedaan worden wegens packaging, marketing, enz, enz.

Ik ben nog maar een jonge designer die pas aan het begin van een mogelijke carrière staat
Helaas weet ik maar al te goed hoe het is om bijzonder veel consessies te moeten doen.
Heb je ooit de Spyker SSUV goed bekeken? ;)
Jammergenoeg kan en mag ik jullie de schetsen niet tonen, want die heb ik niet.

Als reactie op de frustraties die ik aan die periode heb overgehouden formuleer ik mijn filosofie vrij strak en ongenuanceerd, maar zo simpel ligt het in het echte leven natuurlijk niet.
Het is wel een gedachtegang die ik in het ontwerpproces van mijn volgende auto zo ver mogelijk zal proberen door te voeren.
Ook vind ik het erg leuk om te zien hoe ik met een beetje uitleg anderen aan het denken kan zetten.
Misschien ga je dan op een andere manier dan auto’s kijken en kan je meer weloverwogen een mening vormen over een bepaald model.

Het leukste is dat het vormen en formuleren van filosofiën de discussie over mooi en niet mooi wat meer diepte kan geven.
Iedereen en ieder merk heeft zo zijn eigen visie, maar in dit geval praten we middels mijn column enkel over de mijne.
De criteria die ik voor mezelf bepaal zijn passend bij mijn karakter en ik weet zeker dat dat voor anderen weer geheel anders zal werken.

Ik ben ook maar een mens en ik heb zeker niet altijd gelijk, maar ik vind het wel leuk om jullie te laten zien op welke manier ik naar auto’s kijk en volgens welke principes ik een vormgeving beoordeel.
Wat dat betreft zijn jullie nog niet van me af, want er valt nog veel meer te bespreken!

Ik hou het voor gezien voor vandaag.
Het was me weer een waar genoegen. ;)
Bedankt voor al jullie leuke en interessante reacties en tot de volgende week!
LPH (met TVR verslaving)
Michiel, groot gelijk! ik stoor mij ook altijd aan die joekels van koplampen die tot aan de a-stijl rijken! Maar helaas is dat peugeot’s nieuwe huisstijl, een reden dus om geen peugeot te kopen…
http://news.caradisiac.com/IMG/jpg/Peugeot_Boxer_2.jpg
Ik kan een Gallardo toch niet lelijk vinden.. vind die lampen er precies bij passen, en met lampen die aan de “regels” zouden voldoen denk ik niet dat de auto er mooier op zou worden.
LPH (met TVR verslaving)
@ Dink, TVR lichtjes zijn perfect hé ;-)

bmw blue angel eyes dat zijn pas mooie lampjes
Slecht verhaal. Blijkbaar vinden meer mensen dit een slecht verhaal, want de verkopen van peugeot doen het erg goed, met de 207 zelfs op de eerste plek in augustus. Peugeot probeert het iig eens wat anders en dat kun je van heel veel andere merken niet zeggen.
Er zijn ook mensen die de simpele koplampen van de Mercedes G-klasse behoorlijk kunnen verpesten.
nog ff een plaatje dan

http://www.automotivearticles.com/uploads/ds-gtr-proto-official-001.jpg

mooie concept maar over-the-top koplampen
Zeur niet zo. Ga in de auto zitten (met andere woorden: gebruik ‘m waar-ie voor gemaakt is) en je ziet er niets van. Klaar! ‘Probleem’ opgelost!

-edit: loze bijdrage-
Er is een veel erge trend in koplampen, een stijl die echt heel kort houdbaar is: de doorsnee koplamp opgeleukt met een soort druppeltje, een traantje dat doorloopt in de bumper zoals de nieuwste VW Passat. Toyota paste die truc toe om de latere versies van Corolla en Yaris op te leuken. Daarbij vergeleken zijn de lampen van de Peugeot 207 prachtig en een resultaat van evolutie door de modeljaren heen.
Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens! Peugeot is eigenlijk al een tijdje geleden begonnen met deze koplampen en op dit moment ze zijn gewoon erg mooi!!!!
En wat te denken van de achterlichten van tegenwoordig. Moet je die auto’s van Volkswagen eens zien: rondjes, cirkeltjes, doorschijnende afdekglazen… het kan niet op. Het knipperlicht van vb. een nieuwe Passat of Jetta is gewoon storend om naar te kijken, lijkt wel een flikkerlicht.
Nu we het toch over koplampen hebben… Ik mocht van de week even 746 Euro neerleggen voor een nieuwe Xenon lamp met behuizing! De keerzijde van een mooie lamp met mooie techniek……
ha ,jullie weten toch dat al deze disign en high tech lampen bij een duwtje stukken van mensen kosten ?
kan er me even iemand zeggen als een vw eos zwart vanbuiten& vanbinnen met als optie houtinleg fout is?
of neem je beter de aluminium plaatjes ?

de 2l diesel versie.
en wat is best? nappa of vienna leder ?

gr.
ik vind de BMW en de VOLVO koplampen het schoonst ik weet niet wat jullie ervan denken maar het is mijn mening
Ik verwacht binnenkort een zelfde trend in spiegels. Ontwerp, vorm en materiaal zullen ons nog lelijk gaan verrassen.

Auto’s worden ontworpen voor óf de massa, óf proleten met poen. Beide groepen staan niet bekend om hun goede smaak, dus willen ze helaas veel bling. Zelf een voorheen ingetogen merk als Audi heeft nu een papier-hier grille opgeplakt, en chromen buitenspiegels op b.v. de heavy A4 cabrio. De technische mogelijkheden van de lampen vereist helemaal geen grote lampen, maar glimplastic is goedkoop en het ontwerp biedt dan nog wat onderscheidend vermogen tussen de modelletjes.

Als je trouwens voor een 5 met ‘angel eyes’ rijdt is het net of ze verlichte hoefijzers voorop hebben. In het begin dacht ik dat het zigeuners waren die zelf een leuke mod hadden gemaakt
@michiel

Ik had eerst geen zin om zo’n lang verhaal te lezen, vandaar mijn late reactie.
Ik vind het een prachtig stuk dat je hebt geschreven, en ben het voor een groot gedeelte met je eens. Ik kom nog niet zo lang op deze site, maar tot nog toe zijn jouw stukjes mij uitermate goed bevallen.

Peugeot wil met zijn koplampen aggresief ogen, maar doet dit op een erg lelijke manier, door de lampen veel te groot uittetrekken. Amerikaanse auto’s doen dit op een veel mooiere manier, bijvoorbeeld de camaro: http://www.canadiandriver.com/photos/2006/naias/chevrolet/camaro/camaro_1
6.jpg
of de mustang: http://www.arundelfire.com/Mustang%20Big.gif
beide auto’s ogen aggresief, maar hebben niet van die koplampen die ‘op’ de motorkap liggen.
De koplampen van de Bentley continental vind ik ook erg mooi, en sluiten (volgens mij) aan bij Michiel’s mening: http://www.autoblog.it/uploads/bentley_continental_gtc_2.jpg

steeds meer auto fabrikanten gaan deze uitgerekte koplampen overnemen, er was laatst nog een concept van Suzuki die dit ook had: http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/13/suzuki-splash-concept
Cuore sportivo
fiat 500/600 of 126-style. Magnifiek
Ik ben normaal gezien niet voor alfa romeo, maar de koplampen van de alfa romeo brera zijn echt prachtig.Alleen jammer dat de achtelichten dan weer zo lelijk zijn.
Achterlichten van de brera lelijk? zijn juist één van de mooiste achterlichten die ik ken.

achterkant brera: http://www.alfaworkshop.co.uk/Final%20image/alfa_romeo_brera_5.jpg
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=5260

Mooie auto of niet?? eerlijk zeggen!!
@Joel

Eerlijk gezegd vind ik het zonde van al dat witte materiaal, daar kan je leukere dingen mee doen. http://dut619.com/m3/images/079.jpg
Wat denken we van de RR (New) Phantom. Persoonlijk denk ik dat ze de koplampen relatief heel klein hebben gelaten, maar daarmee zeker geen slechte voorzijde hebben ontworpen. De auto wordt er indrukwekkender door. Beter dan de Silver Seraph.
http://www.hollecker.de/original/Rolls%20Royce.jpg
Ik ben het met je eens friedrich. Het maakt hem heel stijlvol en nog dikker van voren. de ronde mistlampen vinden veel mensen niet mooi, maar ik vind het wel wat hebben met zo’n chrome randje er om heen.

je hebt trouwens een mooie exemplaar uitgezocht voor de foto. Prachtige combi tussen lakkleur en interieur kleur.
ik vind dat de Aston martin Vanquish wel hele mooie lichten heeft en de Bmw 7 45 d en de porsche cayenne en de Bmw z8
joel schrijft,

11 September 2006 om 22:53
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cach

Mooie auto of niet?? eerlijk zeggen!!


Echt wel lelijk!!! Zo te zien begint het plaatwerk pas boven de koplampen, alles daaronder is plastic. Die 207 is echt een gedrocht, ook de niet CC… Overdesigned stuk plastick.
Ik ben ook van mening dat koplampen niet overdreven gestyled moeten zijn. Eigenlijk mag niets aan een auto overdreven gestyled zijn. De nieuwe audi A6 vind k daar een goed voorbeeld van, pure schoonheid door een simpele vormentaal. En @ Michiel: form follows function vind ik een heerlijk Porsche uitspraak al houden ze zich er ook niet meer altijd aan. Kijk maar naar de luchtinlaten in de achterspatschermen in de nieuwe turbo… Die lijken er wel opgeplakt….
Dan vindt Michiel de koplampen van de Citroen XM vast helemaal goed. Die heeft Bertone wat mij betreft perfect passend bij/in de neus gemaakt. Sowieso een schitterend ontwerp als je d’r goed bekijkt.
Citroen XM!
Yes! Helemaal top geïntegreerd!
Erg extravagant en toch niet overdone.
Goede voorbeeld: Alfa 159 / Brera. Beter kan niet volgens mij. De units van de 997 zijn gelukkig ook weer erg mooi.

Slechte voorbeelden: BMW 1/5/6/7 serie, nwe Renault Clio, Fiat Sedici
Koplampen zijn iets wat de auto afmaakt(soms letterlijk)……, maar sommige desiners gaan er nogal eens mee aan de loop. Vooral bij die franse merken zijn de koplampen tegenwoordig om over te huilen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).