Het zijn de opties die je nekken…

Auteur: , 50 Reacties

Vooral bij Audi, BMW en Mercedes kun je het aardig gek maken met/ je gek laten maken door de optielijst. Hoe extreem het kan worden is natuurlijk een mooie vraag voor een regenachtig weekend.

Een bezoeker van gummen.org vond een mooi lijstje. Het slachtoffer in kwestie is een Audi A6 waar voor bijna 90.000 euro aan opties geschroefd kan worden. De afschrijving zal niet mals zijn en je rijdt nog steeds een viercylinder dieseltje, maar vrienden met de dealer wordt je zeker.

52.090 A6 avant 2.0TDi multitronic
4.600 ProLine pakket
6.600 S-line pakket
2.600 S-line exterieur
4.009 audi exclusive speciale kleur lak op klantwens
3.034 adaptive cruise control
698 adaptive light (upgrade op xenon icm ProLine)
872 bandenspanningscontrolesysteem
173 Isofix
611 zij-airbags achter
2.423 adaptive air suspension icm S-line
783 parking system advanced, incl. achteruitrijd-camera
819 spiegels dimmend, inklapbaar, memory
1.917 geluidsisolerend dubbel glas
670 privacy glass
2.667 schuif-/kanteldak met solar-functie
1.630 trekhaak
958 upgrade naar 19” velgen voor S-line
44 diefstalbeveiligde wielbouten
1.744 advanced key
506 fietsenhouder en bagageruimtepakket/vastzetsysteem
400 homelink
803 inleg dashboard en portieren berkenhout grijs voor S-line
2.354 standverwarming/-ventilatie incl. brandstoftank 80 liter
906 automatische bediening kofferklep
451 kompasfunctie in binnenspiegel
173 omkeerbare mat in bagageruimte
226 opbergpakket avant
278 opbergbox in bagageruimte avant incl. afsluitbaar zijvak
338 skifoedraal
575 upgrade naar mf stuurwiel met schakelpaddles voor S-line
680 electrische verstelling stuurwiel incl. in-/uitstapautomaat
1.219 verwarming voorstoelen en achterbank
2.660 electrische verstelling voorstoelen incl. memory beide stoelen
382 zonwering achterzijruiten en achterruit
1.604 vaste autotelefoon
1.203 BOSE soundsystem
645 dubbele cd-wisselaar
3.871 DVD navigatie incl. MMI high
767 spraakbediening navi, audio, telefoon
767 digitale radio-ontvangst incl. data-services
1.832 digitale TV-ontvangst
331 bedieningselementen in audi exclusive leer
601 brandblusser bij passagiersstoel
3.224 dashboard met leder bekleed audi exclusive
14.645 audi exclusive lederen bekleding pakket 2
680 nekkussens aan hoofdsteunen in audi exclusive leder
785 sierlijsten zijruiten matzwart audi exclusive
400 schakelpookknop in hout audi exclusive
3.224 vloerbedekking audi exclusive
688 vloermatten audi exclusive
2.789 veiligheidsgordels in kleur audi exclusive

totaal: 138.949 euro

De vraag blijft of het nog extremer kan. Bij BMW lukte het mij in ieder geval niet, maar dappere pogingen in de comments worden zeker gewaardeerd.



50 reacties

Precies. Daarom koop je dan maar uit wanhoop de RS6 van €150.000. Waar je alsnog €30.000,- aan opties op schroeft :)
the real stig!
jesus!!!! wat een lijst en 14000+ euro voor lederen bekleding is wel wa veel en is bij het s-line pakket de axterior nie inbegrepen?
voor iederen wat zou ik zeggen
…en ik vond het al irritant dat mijn C270CDI station meer dan 2x zo duur was als een standaard classic (duitse prijzen)…en dat was nog niet eens close to 90.000 euro aan opties…

greetingz from san francisco,
Dit geeft weer een totaal andere invulling aan de veelgelezen aanprijzing “voorzien van alle denkbare opties”. Tot voor kort was dat niet meer cruise controle, airco en nog wat andere schattige opties. Tijden veranderen :-)

Overigens: wat gebeurt er met het gewicht van deze auto? Zou je dan niet meteen willen dat je voor de 2.7 of 3.0 TDI had gekozen om nog een beetje van je plaats te komen?
@Peter: Denk dat het met het gewicht wel mee zal vallen… het betreffen veelal upgrades van al gemonteerde zaken als radio, bekleding, ruiten etc.

Toch best wel erg om je auto ff 2,5x zo duur te kunnen krijgen door het aanbrengen van opties… Vraag me eerder af wat dit met de leaseprijs doet :-D
173 omkeerbare mat in bagageruimte

Hoe bedoel je nutteloos :-P
ik denk eigenlijk dat je voor dit geld ook deze opties met een dikkere motor kan krijgen.

er staat dan eigenlijk een auto die niet bestaat omdat bij een duurdere wagen vaak opties minder kosten…
ik denk dat icm een 4.2 fsi er een groot deel van de opties al standaard zijn en dat je nooit op zon hoge meerprijs komt.
volgens deze lijst zou je dus eigenlijk een extra bedrag neertellen omdat je een lichtere motor wil!

ondanks dat opties echt heel duur kunnen zijn is dit dan niet helemaal een representatieve of relevante lijst…
had beter een s6 kunnen nemen
achterlijk duur die opties
tja dat krijg je als je een auto koopt die status heeft,maar goed ik vind een meerprijs sobiezo onzin.
4.600 ProLine pakket
6.600 S-line pakket
2.600 S-line exterieur

??
je koopt toch de proline pakket of de s-line pakket? En het lijkt mij sterk dat de s-line exterieur al bij de s-line pakket zit. Klopt niks van.
bij bmw lukt zoiets niet omdat je dan een bmw personall ofzo moet kiezen.
Het meest belachelijk is toch wel die 2700 euro voor gordels in een kleurtje.
probeer eens bij porche, gaat messchien ng wel harder.
@ Farzan

Dit klopt inderdaad niet, dit is ook echt niet iemand die zo zijn Audi besteld heeft, daar geloof ik helemaal niets van, die upgrade van die velgen klopt ook niet want daar koop je een S-line pakket voor, die koop je niet nog eens een keer apart.

@ ‘de bezoeker van gummen.org’

Jij snapt het niet helemaal heb ik het idee :)
De porche optielijst is beperkter hoor remy, serieus!
vind t echt zo jammer dat een beetje auto daardoor al zo duur wordt….zelfde als je een beetje kale bmw 3/5 serie koopt…dan ziet ie er echt niet uit met te kleine velgen/oranje knipperlichten ipv witte etc….
heel veel optie kunnen niet samen
Bij Smart heb je ook zo’n configurator op de site. Ik ben ff bezig geweest, heb nu een Smart van 34.926,00 euro… Ik denk dat het overal wel zo is…
“die upgrade van die velgen klopt ook niet want daar koop je een S-line pakket voor, die koop je niet nog eens een keer apart.”

Lezen is ook een kunst. Dat is een upgrade naar 19″ velgen, een maatje groter dan in het S-Line pakket dus.

@Stiggie: dit schijn je dus wel degelijk zo te kunnen bestellen. Alleen dat zal inderdaad niemand doen, maar daar gaat het dan ook niet om.
@Franqie: het zijn vooral de Duitsers. Bij Fiat heb ik een Panda gemaakt op basis van de duurste uitvoering (1.3 Multijet 16V Edizione Cool), die kost in de basis €14.095 en krijg ik met opties niet hoger dan €20.755.
@Ruben: Smart is van Mercedes, en dat is vrij Duits ;)
Over Mercedes gesproken: daar valt het wel weer mee, een C200 Kompressor Combi:

Basisprijs 42.549,34 EUR
Uitrusting Elegance 2.459,72 EUR
Lakwerk Metallic: Jaspisblauw 0,00 EUR
Bekleding Leder: Zwart 2.676,46 EUR
Accessoires 25.565,94 EUR
Totaalprijs 73.251,46 EUR
@ franqie

valt wel mee bij mercedes zeg jij……73 mile minus 42 mile = dikke 30 mile…da’s bijna 75% van de basisprijs er nog eens extra bij!!!!!
@henk: ik bedoelde ten op zichte van het voorbeeld van Audi en Smart, die Smart begon bij 17.000 dus 2x zo duur en die Audi 2,5x zo duur. Maar ik ben t met je eens dat t nog steeds ongelofelijk veel geld is.
hallo allemaal,

dit lijstje komt van mij! ik heb het uitgezocht en gepost op het autoweek-forum. voor eenieder die iets roept in trant van “klopt niet”: neem een a6 prijslijst en kijk het maar na… klopt allemaal echt helemaal wel. ProLine, S-line en S-line exterieur zijn volledig los van elkaar bestaande pakketten.

en nee inderdaad, ik heb mijn A6 niet zo besteld. wel kreeg ik veel reacties op de opties die ik wel heb genomen tov basisprijs. voor de ruime EUR 75k van mijn 2.0TDi MT had ik ook een veel kalere 3.0tdi TTq kunnen hebben. maar mijn voorkeur is uitrusting ipv (heel veel meer dan toch al ruim voldoende) prestaties…

helaas voor diegenen die denken dat opties bij audi op duurdere motoren standaard worden. dat is nauwelijks het geval.

http://ketelapper.freeservers.com (sorry, nog niet actueel)
http://www.autoweek.nl (onder forum, categorie “mijn auto” en dan topic “ketelappers Audi A6”

groeten,
vincent
Voor dat geld koop ik liever een kale TVR SAGARIS met geen luxe maar veel PK’s en hopen rijplezier. Of een ander exoot uiteraard en GEEN viercilinder diesel!!!!
Op zich is het niet zo moeilijk de prijs hoger te krijgen door hem met opties aan te kleden. een standaard 2.4 liter diesel volvo s80 kun je van € 46.000,- incl btw opwaarderen tot € 78.855,- (misschien wel meer)
De werkelijkheid is alleen wel anders (goedkoper gelukkig) door een aantal opties te combineren kom je al aan een veel voordeliger parket. Dat scheelt al snel een slok op een borrel.
En ja, voor dat geld koop ik ook liever iets anders ;)
Ken Speed Fan
@ ketelapper

waarom een brandblusser bij de passagiers stoel , dat ziet toch niet uit man.
Heb je zeker aangeschaft vanwege de brand op de trein.
Het is ook zo bij mercedes, toen ik op zoek was naar een nieuwe auto, kwam ik uit bij een mercedes slk55 amg. Op deze auto zitten bijna alle mogelijke opties al op, of kun je voor een redelijk goedkoop bedrag erbij bestellen. Kijk je naar de slk350, en bestel je daar bijna alle mogelijke opties bij, dan kom je toch ook al snel boven de ton uit. voor dat geld heb je ook een slk55 amg (met bijna alle opties).
Op iedere optie zit 45% luxebelasting BPM plus 19% BTW, vandaar de hoge bedragen. Het is niet de dealer/importeur of fabriek die er veel op verdienen, maar de overheid.
@Franqie: that’s my point, 34.000 euro voor een smart is veel, het ding is dan ook Duits. Maar de duurste Panda komt nauwelijks boven de 20.000 uit.
@ketelapper

ik wweet het er zijn een heleboel opties verkrijgbaar en het is idioot duur maar er klopt toch iets aan je lijstje

ik werk namelijk bij een VW-Audi dealer en ik weet zeker te zeggen dat pro-line niet samen te bestellen is met het s-line pakket, vraag maar aan elke willekeurige audi verkoper
Daarnaast zijn heel veel opties veel duurder uitgevallen omdat je een veel te goedkoop basismodel gekozen hebt, dus dit is iets wat niemand zal bestellen en door de fabrikant ook niet verwacht wordt

Je punt dat je een auto door opties ontzettend duur gemaakt kan worden daar ben ik het met je eens en dat is neem ik aan ook wat je bedoelt hebt.
Ach ja, daarom zou ik nou een lexus kopen. Zitten (bijna) alle opties er standaard al in. Kun je max een paar duizend Euro voor een kantel- schuidak en metalic lak toevoegen aan je optielijstje.

Als je dan een GS in de meest luxe uitvoering gaat vergelijken met die A6 in een beetje uitvoering met een beeeeetje aan opties, hou je een hoop geld over voor andere leuke dingen.
Allemaal een beetje dubbel.. Zitten veel opties op die ook al in pakketen zitten. Dus Niet echt een beeld van der werkelijkheid.

Maar feit is wel dat je altijd een hoop opties kunt bestellen bij audi. Mijn A3 2.0 TDI kost basis ongeveer 30k maar uiteindelijk heeft hij 42k gekost.
Deze prijzen zijn natuurlijk al belachelijk (ook de reden waarom er bij veel mensen misverstanden ontstaan zoals dat een m3 bijna net zo duur is als een 911, maar een basis carrera 2 met de opties die je MOET nemen zoals leder enz. al 30 tot 40 duizend meer kost).
Maar echt belachelijk word het als je in het individuele gedeelte gaat..
Heb een porsche gehad die buiten motortuning om al (in duitsland ZELFS!!) op 10duizend na het dubbele kostte van de basisprijs.
Heb een SL600 gehad die daarna naar brabus is gegaan en bij mercedes vertrok voor 200.000 euro (Duitse platen.. dus geen bpm.. 150.000 was basisprijs), en bij brabus vandaan kwam met custom interieur, skirts, uitlaatsysteem, totaal pc systeem in command system e.d. (dus motortuningprijs buitenwegen gelaten) voor 260.000 euro.
dus 110.000 euro voor extras waarmee het nog steeds dezelfde auto zou zijn.
@ Mareno, even volledig offtopic, heb je nog meer leuke auto’s?
niet meer :-(
Maar ben weer bezig nieuw wagenpark op te bouwen :-)
Je kan wel wat geld besparen door bijvoorbeeld een duurdere versie te nemen. Als ik me niet vergis heb je bij Mercedes 4 uitrustingsniveaus. Neem je bijvoorbeeld een E-klasse Elegance, dan krijg je daar toch al het een en het ander bij hoor.

Feit is wel dat sommige opties gewoon noodzakelijk zijn en niet standaard worden geleverd enkel en alleen om met een “redelijke” prijs te kunnen komen aandraven. Bij BMW moet je zelfs (veel) bijbetalen voor bekerhouders vooraan! Stel je voor zeg. ‘k Begin het zo stilaan schandalig te vinden dat je ook voor metallic lak moet bijbetalen, zeker op auto’s uit het A6-segment.
Leuk onderwerp.
Het is me via de Audi Configurator gelukt om de prijs van een A8 4.2 TDI (standaard 118.800,00 euro) met alle extra’s te verhogen tot 265 mille!
Ik twijfel alleen een beetje aan de echtheid hiervan, de configurator op http://www.audi.de lijkt beter in elkaar te zitten (maar die prijzen zijn voor ons niet interessant…).
@Collin;

hier spreekt een willekeurige Audi verkoper, en het lijstje klopt als een bus.
S Line is zeker wel te bestellen icm Pro Line, alleen niet met Pro Line business…nog even goed leren dus… ;-)
oh sorry heb ik idd niet goed opgelet
dank markv, ik wilde collin ook al even terugsturen naar de audi-verkooptraining… kun je ook nog bevestigen dat de goedkope basisversie niet tot nauwelijks verschil maakt in dit optielijstje?

mijn A6 heeft uiteindelijk een catalogusprijs van net over de 76k. vandaar mijn cynische opmerking dat ik maar “een halve auto heb”, immers ik had tot bijna het dubbele kunnen gaan.

ach, ik geniet iedere km van mijn A6 ProLine S-line S-line exterieur :) Al 2.500km sinds aflevering op 2 sept. Au gaat hard.

Point taken door de meeste lezers. Het was vooral ludiek bedoeld op het AutoWeek forum. Ik ben er weer weg van…
dergelijke optielijst is waarschijnlijk met dubbeltellingen. Veel opties kun je ook in pakketsamenstelling optioneel toevoegen. Site van BMW is beter en sluit dergelijke dubbeltellingen uit waardoor je dit extreme voorbeeld bij het duurdere merk BMW niet zult tegenkomen.
Bij de nieuwe Ford Mondeo kunnen ze er ook wat van:

Met alle opties erbij aangevinkt kom je op 53.075 euro, als je opties die elkaar tegenwerken (vaste / afneembare trekhaak, ruimtebesparend / volwaardig reservewiel) of upgrades op andere opties (radio/cd vs radio/cd/mp3) wegstreept gaat er 1.150 euro af en kom je op 51.925 euro uit.
De basisprijs van de auto is 26.950 euro.
Offtopic: Toch wel geestig om te lezen dat vrijwel iedere commenter hier een vrij dikke auto zou besturen… Aangezien half Nederland in lease bakken à Astra/Golf/3 series rijdt, lijkt me dit een beetje ongeloofwaardig. Maar goed, zou er ook een harde plassert van krijgen om lekker anoniem te pochen op dit soort fora ;-)

Ontopic: Is inderdaad het spreekwoordelijke addertje onder het gras, mijn nederige Golfje was reeds met wat ‘standaard’opties als leer/lak/airco/fatsoenlijke velgen zo’n 8000 E duurder. De paketten die je bij een gemiddeld Duits modelletje kan bestellen zijn commercieel-technisch ook slim uitgedacht, bij vrijwel ieder pakket ontbreekt er stiekem toch iets dat je er als brave borst nog bij moet nemen zodat dit je al met al ook niet echt goedkoper uit laat zijn…
ik kan een hatchback bmw 130i driedeurs in elkaar configureren voor maar liefst 70.500 euro’s dat moet ook wel een heerlijk gevoel geven om daarin te rijden!
meer dan 600 euro voor een brandblusser!!!
is tog niet meer leuk!
Montgolfier schrijft:
9 September 2006 om 12:33
De porche optielijst is beperkter hoor remy, serieus!


klopt maar de prijzen per accesoire/optie waar je voor betaalt is echt uitermate belachelijk. Oftewel een bepaalde optie die je bij een 911 bijvoorbeeld zou willen hebben is gewoon 2x zo duurder dan bij een ander merk, terwijl de functionaliteit van de optie gelijk is , en niet verschilt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).