Rijtest: Volkswagen Touareg W12 Executive

Auteur: , 41 Reacties

Een beetje SUV heeft tegenwoordig toch minimaal 400pk onder de motorkap liggen, dat moge duidelijk zijn. De Touareg W12 is zo'n wagen en is één van de weinige V12 SUV's (update: Q7 TDI). Op een zonnige zaterdagochtend reed ik dan ook met een grote smile richting Leusden, bestemming: PON headquarters. Daar aangekomen konden de sleutels van de Touareg W12 in ontvangst genomen worden. De PR-man had me nog proberen tegen te houden en wilde ons eerst maar even een leuke Golf GTI of Polo GTI meegeven. Maar wij als autobloggers beginnen graag bij de wat duurdere en exclusieve modellen, en refererend aan de Audi A8 was de deal snel gesloten. De Wobber, zijn naam dankend aan de Duitse kentekenplaat uit Wolfsburg, stond die ochtend glimmend op mij te wachten.

Als je de naam Touareg laat vallen zullen over het algemeen weinig mensen hun hoofd omkeren, voeg er echter de term W12 aan toe en je hebt direct de aandacht. Ja mensen, een twaalfcilinder SUV van Volkswagen… veel gekker moet het niet worden.

De Touareg heeft sowieso al een zeer interessant motorenaanbod, zo is er bijvoorbeeld een V10 TDI verkrijgbaar (313pk en 750Nm!) en was er al eerder een W12 Sport. Deze tot 500 stuks gelimiteerde W12 Sport gebruikte als enige Touareg de twaalfcilindermotor, maar nu is er dus de W12 Executive. Die overigens ook wat beschaafder oogt, maar nog steeds de beschikking heeft over 450pk en 600Nm koppel!

Volkswagen Touareg W12 Executive
Rijdend in de PC hooft, kwamen toch al snel de cameratelefoons tevoorschijn (gespot!). De W12 zie je namelijk niet veel rijden in ons kikkerlandje. Net toen we de parkeerkwaliteiten van deze SUV wilden testen zagen we een paar meter verder een leuke CLK AMG cabrio staan, maar wie stond er naast? Juist, onze gespot-specialist himself, the man also known as Appeltje! We hadden het kunnen weten want waar anders kun je deze liefhebber op de zaterdagmiddag verwachten? Voordat we gedag konden zeggen had hij de W12 al op de gevoelige plaat vast weten te leggen… Damn he’s fast!

Volkswagen Touareg W12 Executive
Nadat ik de andere bloggers had opgepikt vroegen we ons af voor hoeveel deze wagen eigenlijk kan worden aangeschaft. Sacha gokte op minimaal 150K en ik zat rond de 120K te denken. De waarheid ligt in het midden want de zwolfcylinder VW is voor een slordige 135K de jouwe! Veel geld, maar als je er iets langer over nadenkt dan valt het eigenlijk best mee. Want dit is volgens mij de goedkoopste twaalfcilinder, in ieder geval de goedkoopste twaalfcilinder SUV!

Volkswagen Touareg W12 Executive
Volkswagen Touareg W12 Executive
Rijdend in deze urban terreinwagen valt meteen op hoe rustig en comfortabel hij is. Zoals bij elke SUV zit je natuurlijk wat hoger waardoor je een rustiger en meer overzichtelijk uitzicht hebt. Maar vooral de CDC luchtvering zorgt voor dat extra stukje comfort, perfect! Van binnen is de W12 Executive voorzien van alle gemak. Ik noem een 4-Zone Climatronic en keyless entry. En vergeet niet het memorypakket voor individuele instellingen van de voorstoelen, gordels, buitenspiegels en stuurwiel. Er is een informatiesysteem incluis navigatie, een uitklapbare DVD-speler in het dak en er zit zelfs een 230V stekker in de achterbak! Dat biedt perspectief…

Kijkend naar het dashboard valt het wel op dat het ietwat onoverzichtelijk is, het was wellicht handiger geweest een aantal opties alleen beschikbaar te maken via het navigatie- en multimedia systeem.

In tegenstelling tot de luxe en het verwachtingspatroon van een SUV heeft de Touareg wel degelijk goede terreincapaciteiten. Zo mag hij maar liefst drieënhalve ton trekken (handig voor op de manege) en trotseert de VW hellingen tot een stijgingspercentage van 45 graden! Ook in het water voelt de Touareg zich in zijn element, de maximale doorwaadhoogte bedraagt 580 millimeter.

Volkswagen Touareg W12 Executive
Wat zal de toekomst van de Touareg brengen? In ieder geval komt er een facelift aan, die waarschijnlijk volgende maand al in Parijs te zien is. Begin volgend jaar staat de vernieuwde Touareg dan in Nederland, waarbij er optisch niet heel veel zal verschillen van de huidge versie. Denk aan andere koplampunits, grille en achterlichtunits.

Ook staat voor 2007 de Tiguan op de planning, dit wordt het kleine broertje van de Touareg. Maar de Touareg krijgt volgens diverse bronnen ook een grotere broer: de Touareg XL. Dit moet een zevenzitter worden, op basis van het Q7 platform. Verwacht deze grotere SUV echter niet voor 2009/2010.

Anyway, terug naar de W12. We hebben namelijk nog wat videomateriaal:

De andere autobloggers hebben zoals gezegd ook even aan de W12 mogen proeven, hieronder lees je hun bevindingen:

Dennis: Voor Volkswagen begrippen vond ik de Touareg altijd wel een aardige verschijning. Niet overdreven opzichtig, maar toch duidelijk aanwezig. Nu ik er in gereden heb ben ik duidelijk een heel stuk enhousiaster, hoewel ik moet oppassen hierin niet door te schieten, want we hebben immers in het topmodel gereden waarin het aan niets ontbrak. Met een 6,0 liter W12 onder de kap, goed voor 450 pk, een koppel van 600 Nm en een acceleratie van 5,9 seconde, is het haast in iedere auto goed vertoeven, dus het beeld is wat vertroebeld. Zou je me in het 3,2 liter instapmodel met 241 pk, 305 Nm en een acceleratie van 9,8 seconden, dan zou ik dat ongetwijfeld heel anders beleefd hebben en waarschijnlijk lang niet zo enthousiast zijn.

Het dashboard is sober, maar netjes afgewerkt, zoals we van VW gewend zijn. In het middenconsole zijn ze bij VW een beetje uitgeschoten met het aantal knopjes. Tegenwoordig heb je namelijk al lang niet meer voor iedere functie een apart knopje nodig. Dat zou allemaal best wat meer geïntegreerd kunnen.

Wat betreft de rij-eigenschappen. Hoe je dat ervaart is natuurlijk heel persoonlijk. Persoonlijk ben ik mijn Mercedes C220 CDI Sportcoupé gewend en hoewel je de Touareg zou beledigen om de prestaties van deze twee auto’s te vergelijken, vind ik mijn auto een stuk sportiever rijden en daar houd ik persoonlijk meer van. De Touareg is supercomfortabel, waardoor de brute prestaties worden overschaduwd door het comfort. Als ik in 6 seconde naar de 100 km/u sprint, dan wil ik dat voelen, maar in de Touareg verloopt dit allemaal zo ongelooflijk soepel, dat ik de rauwe randjes een beetje mis. Het comfort van de auto daagt je niet uit om even flink te gassen. Daarentegen moet je continue oppassen dat je niet te hard rijdt, zo soepel gaat het allemaal. Maar goed, dat is dus met recht een luxe probleem, want de auto rijdt gewoon heerlijk. De 12 cilinders die voor je aan het werk zijn, maken iedere manoeuvre “a walk in the park”.

Volkswagen Touareg W12 Executive

Minpuntje is natuurlijk wel het verbruik. Het boekje geeft een verbruik van 1 op 4,4 in de stad en 1 op 8,4 op de snelweg. Dat is behoorlijk hoog. Zeker de wijze waarop wij vandaag gereden hebben, denk ik dat een verbruik van 1 op 3,5 niet onrealistisch is. Tja, die 12 cilinders moeten toch iedere keer weer gevuld worden.

Sacha: Een 12 cylinder SUV vind ik behoorlijk bijzonder. Meer bijzonder vind ik een 12 cylinder SUV van Volkswagen. Eerst alleen via VW Individual te krijgen, maar nu gewoon op de prijslijst. Ik beschouw de eerste generatie ML (let wel, al in 1998) als de grondlegger van het luxe-SUV segment, en de Touareg als de vervolmaking ervan. Luxe, comfortabel, terrein-capabel, onmiskenbaar Duits en toch heel discreet. Op dit moment is het de enige SUV die ik de moeite waard zou vinden om daadwerkelijk te bezitten (let wel; ik maak onderscheid tussen SUV en terreinwagen). Als auto erbij voor de vrouw, dat wel, want een SUV is eigenlijk geen mannenauto maar meer een boodschappenauto en kinder-wegbrengmobiel voor moeders. Bovendien is en blijft het een Volkswagen bus, weliswaar een hele dure maar toch. Uiteraard wel handig om in de vloot te hebben voor als je ‘ns een keer een koelkast of een ander ‘groot ding’ moet vervoeren wat niet in je 911 past. En dan moet ik zeggen dat deze W12 wel erg interessant is. Die motor is zo boterzacht en dient zijn koppel zo breed over de toerenschaal uitgesmeerd op dat je zou denken dat er een elektromotor met louter Duracell batterijen in zit. De automaat is in de comfort-stand een beetje lijzig, maar in de sport-stand schakelt ie vlijtig op-en-neer en of je nou 50 Km/h of 150 Km/h rijdt, je hebt altijd een duw in je rug beschikbaar. Maar ja, niet helemaal verwonderlijk met 450 Pk en 650 Nm onder je reet. Oeps, even tanken (alweer?). De luchtvering is wat mij betreft ook prima afgesteld, in alle standen. Heerlijk sportief-comfortabel en een beetje tegenwerken in de bochten. Yep, doe mij die maar. En hou die Cayenne Turbo S, Spyker Peking to Paris, Audi Q7 en andere patserbakken voor de echte opscheppers. W12 logo eraf en het vrouwtje heeft niet eens door waar ze in rijdt. Als ze moeilijke vragen gaat stellen dan zeg je gewoon dat het een hybride is en dat ie daarom zo lekker optrekt. *Plop* en toen werd ik wakker.

Wouter: Sportauto meets SUV, dat somt de Touareg W12 het beste op. De W12 motor is fantastisch (zo lang je de benzine niet zelf betaalt). Het geluid is binnenin nog redelijk beschaafd, maar met dank aan het uitlaatsysteem met vier pijpen is het buiten een grote orgie met 450 ontsnappende paarden. Die 450 pk weet wel raad met de 2380 kg zware Touareg… Tot zover het goede nieuws en tijd voor een bekentenis. Ik heb een gezonde haat-liefde verhouding met SUV’s. De hoge zit is lekker, de hoeveelheid blik is goed voor je ego en stoeprandjes en drempels lijken te krimpen. Allemaal erg fijne eigenschappen van de moderne SUV. Alleen past een SUV niet zo goed bij mij. Ik hou van lange doordraaiers op de snelweg, rotondes, afritten en bochtige binnenweggetjes. Niets lekkerders om daar (met beleid) de grenzen zo nu en dan op te zoeken. Begrijp me niet verkeerd, met het weggedrag van de Touareg is niets mis. Het is gewoon niet mijn ding, zo’n SUV. Doe mij maar een Passat W12, dat lijkt me wel wat. De vorige generatie Passat W8 heeft ook nog steeds een enorme aantrekkingskracht, terwijl ik niet bepaald een Passat fan ben.

Volkswagen Touareg W12 Executive
Volkswagen Touareg W12 Executive
Volkswagen Touareg W12 Executive



41 reacties

erg dik, maar toch beschaafd
Vraagje aan de redactie: waarom ga je in hemelsnaam naar de PC Hooftstraat? Dat is weliswaar de natuurlijke habitat van deze bak, maar ik had verwacht te lezen dat jullie eens lekker een bouwput in waren gedoken. Toevallig ken ik twee aannemers met een Touareg.

Er rijdt trouwens een V12 Sport hier in het dorp, met een 100-jarige ex-golddigster erin. Leuk gezicht.
En de W12 sport is ook weer verkrijgbaar :D

W12 Sport Edition:

-Lichtmetalen velgen 275/40 R 20 ‘’Casablanca’’

-2 dubbele uitlaatstukken

-Achterspoiler

-Dynamische bi-Xenon met bochtenverlichting

-Chromen lamellen in grille

-Dakdragers

-Metallic of pareleffect lak

-Achterste zijruiten en achterruit 65% donker getint

-Geborsteld ‘’Micropoint’’ aluminium inleg

-Instaplijsten

-Bekleding in leder ‘’Nappa’’ antraciet

-Sportstoelen

-Tiptronic bediening aan het stuur

-Alarm

-Parc distance control

-Automatisch dimmende buitenspiegels

-CD-wisselaar in de bagageruimte

-Coming- en leaving-home functie

-Luchtvering met automatische dempingregeling

-Automatisch verstelbare voorstoelen met geheugen

-Radio navigatiesysteem ‘’RNS 2 DVD’’

-Regensensor

-Keyless Entry

-Verwarmbare voorstoelen

-Telefoonvoorbereiding

-Bagagescheidingsnet

http://www.dealerxtranet.nl/media/5/5/5/31948_X-20060124151039375.jpg
Mooi stukje! Al ben ik zelf helemaal geen SUV-fan, toch doet me deze wagen iets .. hij is omeen of andere rede beschaafder dan zijn collega’s.
@Chroombumper: Autoblogger moest de W12 weer terug brengen en had geen zin om verplicht een heftige poetsbeurt te moeten ondernemen. :-)

Serieus antwoord: de bandjes onder de Touareg waren vooral erg geschikt voor de A4 en de PC Hooft en wat minder voor het echte werk. Maar we nemen de suggestie mee voor een volgende SUV review.
tom van belgie
lekkere bak maar jammer dant er geen sound track is van de W12 kan die nog geupdate worden?
greetz
Ik zie ze veel rijden, op en neer naar Pon. Kom volgende keer even aan, ik woon op 3 minuten. De motor zit ook in Bentley’s GT, impressive piece of kit.

De camera doet ’t goed, ook in ’t donker ;) Heel leuke clip. Koopt Pon de footage over voor promotie? :D

En eens, in de bagger met dat ding.
Ik had al eerder gelezen dat de W12 sport gebouwd werd in een gelimiteerde oplage van 500 stuks, maar ik heb er hier al een stuk of vijf gezien, terwijl dit de eerste Executive is die ik spot. Merkwaardig…
“De man kwam alleen parkeren om zelf foto’s te maken en ging weer weg Trok hem vol open echt super geluid”


zoals het hoort! ben trots op jullie…ik vind die Touareg er maar lomp uitzien. Majah de 12 cilindertjes maken het toch wel weer leuk hea!:P

Leuk filmpje, maar kan je nou je vering handmatig afstellen:\?
vraag:

Waaraan kan je hem herkennen, behalve dat er dan een W12 badge op staat en dat ie 4 uitlaten heeft?

Ik vind deze behoorlijk mooi, mede omdat hij zo bescheiden is, je zou idereen verassen met zijn vermogen.

Bij ons, in het (lommerrijke) dorp Bosch en Duin (bij Utrecht) rijden er ook twee rond.
^ één van die eigenaren is trouwens een kennis van mij, dus heb er wel eens mee gereden.
Leuke video, alleen het belangrijkste zijn jullie vergeten bij de video : Het geluid van die 12 cilinders.
Jammer…
Het was lastig om het geluid van de W12 goed op film vast te leggen. Daarbij was het geluid heel ingetogen en niet zo bruut als je van een W12 zou verwachten. De auto is één en al comfort, dus wellicht heeft Volkswagen om die reden het motorgeluid erg ingetogen gehouden.
Zeer mooi allemaal.
touaregv6tdi.driver
ik had het toch leuk gevonden als jullie het geluid er bij hadden gedaan want met me v6tdi gechipt mis ik dat een beetje ;)

wel heel top dat jullie hem onder de loep hebben genomen!

gr
Lastig parkeren kennelijk, zo’n dure Golf plusplus, hij staat half uit het parkeervak op de PC.
Hoewel ik het een erg leuk stuk vond om te lezen, zou ik voor dat geld (wanneer ik het zou hebben) toch liever een jaguar xjr kopen. Ook 400 pk en in mijn ogen een heel stuk stijlvoller.
“Ook in het water voelt de Touareg zich in zijn element, de maximale doorwaadhoogte bedraagt 580 millimeter.”

Zijn die 58 centimeters zo’n enorme prestatie dan?
Ook knap dat jullie die bak meekrijgen trouwens! Mooi! Qua looks was ik nooit zo onder de indruk van deze bak, (het front is niet zo groot, komt kaal over). Maar qua techniek best aardig! Die V10 TDI komt echt uit de veren bij optrekken, en deze V12 zal helemaal om te gieren zijn :). Weten jullie het verbruik tijdens de test?
Overigens vind ik de enige niet patserige SUV (van de echte merken) een XC90 :)
@Danger: geen enorme prestatie…
maar wel noemenswaardig voor een PC Hooft tractor toch?

@Mark: verbuik tijdens de test hebben we niet bijgehouden…
@autoblogger: vraagje: menen jullie nou echt dat het aantal pk’s en nm’s echt genoeg is en de volle 100% van dit blok is / zijn..??

als je kijkt naar mercedes, of hun tuner brabus, dan halen ze dit volgens mij al bijna uit een 4.0l. v8..??? (kijkende naar de rocket van brabus is dit echt een greintje van wat eruitgehaald kan worden…)
wat me verwonderd is dat geen enkele rapper zo één heeft gekocht? :-?
Verbruik tijdens de test: “Hè?!?! De tank is alweer half leeg en ik heb net getankt!
Leuk ding, maar eh, waarom koop je niet zo’n ouwe touring car? Heb je ook een lelijk groot ding met een sterke diesel, verbruikt net zo veel, en is best dominant aanwezig in de PC Hooft. En het feest een stuk makkelijk!
Leuke review om te lezen, foto’s en filmpje erbij altijd leuk! Ik wilde nog vragen waarom jullie het motorgeluid niet hadden laten horen? Dat was blijkbaar te tam. Als je stilstond met de auto en je gaf gas in z’n neutraal, ging toen bij jullie ook de auto een beetje heen en weer? De V10 bij ons een paar jaar geleden wel, das echt zo geweldig he … wat een kracht!!
@ dekster

Maar enorm veel voetballers rijden in zo’n ding o.a. Kuijt
Heb je een heel filmpje over de touareg w12 en dan mogen we het motor geluid niet horen :S
dit doet volkswagen goed
Doe mij maar een ML63 AMG, dit vind ik een auto in de categorie “net niet”.
Hoe je het draait of keert… het blijft een Volkswagen!
dat wel ja maar wel een mooie vw
het sportpakket was heel heel mooi zelden zo goede SUV tuning gezien

maaarr dit is ook mooi………bescheiden
Lees ik dat goed, V?
Je kreeg een Golf GTI aangeboden en ging voor de Stupid Ugly Vehicle?
Tsssss…;)
@Mr.p’: Dank je, we doen ons best;)
De vering/hoogte kun je inderdaad handmatig afstellen.

@Djivy: Je kent me toch;) Binnenkort de GTI…
Wel aardig weer eens een review. Ik heb me al gemeldt voor die GTI review, maar dan moeten we nog wel ff een leuke auto ter vergelijking ernaast hebben. Dat komt vast wel goed ;-) Die shots waarbij je rondom de auto loopt zijn een beetje schokkerig…… statief met wielen lijkt me een goed idee voor zo’n shot.

Wel leuk dat er weer eens een originele auto gereden is…. reviews van deze SUV kun je waarschijnlijk vrijwel nergens vinden…. :-) Goed bezig!
misschien een S3?
nee, een s3 moet je vergelijken met een R32. Ik denk eerder aan de nieuwe clio RS.
aah i love it, specificaties?
Een Natasia-auto.

lelijk en een dikke kont
zou vw deze als optie ook met de bentley biturbo motor leveren? (560pk) dat zou wel heel erg spectakulair zijn! eat your hart out cayenne!
hier in onze stad staat er ook een te koop, maar zal er volgend jaar nog wel staan….ik bedoel de rosse buurten zijn zo goed als uitgestorven, maar een W12 Volkswagen, wat heeft dat nog met het volk te maken, ik kennelijk geen probleem…dat Nederland is ook so fucking boring geworden…daar zeg ik u tegen…snappen jullie het nog? nee? nou ik maar al te goed…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).