Gespot in Zandvoort

Auteur: , 32 Reacties

Op strandplekken kun je lekker boulevard-cruisen met je auto, dat zagen we al in Marbella (2, 3, 4, 5) en Knokke. Spotter Roland is van mening dat Zandvoort ontbreekt in dit overzicht en stuurt een reportage op van hetgeen hij daar zoal heeft gezien in de loop der tijd.

Zandvoort kan best meekomen kwa auto’s, nu alleen dat weer nog… Het woord is aan Roland:

Ik heb deze aflevering toegewijd aan de auto’s die Zandvoort rondrijden en dan heb ik het niet over het circuit maar gewoon bij de hotels of op de boulevard. Geniet ervan en misschien tot over een week.

Porsche Carrera GT

De Carrera GT een prachtige auto vind ik zelf, in detail misschien een beetje Duits waardoor de lijnen niet heel extreem zijn. Het geluid daarentegen is wel extreem, een prachtige sound die wordt veroorzaakt door een 5.7 liter V10 die eigelijk gebruikt zou worden voor de racerij. De auto is niet heel bijzonder meer want kort geleden is nummer 1270 van de band gerold wat tevens de laatste is. Dat is voor een supercar natuurlijk te veel als je ziet dat Pagani maar 16 Zonda F’s per jaar bouwt. Dit exemplaar stond op de boulevard een verademing als je hem tussen de golfjes en de astra’s ziet staan.

Porsche Carrera GT - Foto © Roland Peet

Porsche Carrera GT - Foto © Roland Peet

Porsche Carrera GT - Foto © Roland Peet

Cadillac XLR

Een beetje hoekige Amerikaan met een relatief grote motor (4,7 liter V8) en niet heel veel power (326 pk), maar we zijn ook niks anders gewend. Inmiddels hebben ze er een supercharger opgezet en er een V achter geplakt waardoor hij 440 pk levert. En dat begint er al een beetje op te lijken. Helaas hebben ze dat niet meteen gedaan al hoewel er wel een lekkere roffel uit de 4 uitlaatpijpen komt. Deze XLR heb ik gespot op de boulevard, ik heb er nog eentje gespot in Knokke en die komt heel misschien nog wel een ander keertje langs. De XLR-V heb ik nog niet weten te spotten maar die hoop ik binnenkort nog is tegen te komen, maar voor nu moet ik het met de ‘normale’ doen en dat is ook helemaal niet verkeerd.

Cadillac XLR - Foto © Roland Peet

Cadillac XLR - Foto © Roland Peet

Cadillac XLR - Foto © Roland Peet

Lamborghini Murciélago Roadster

Wat een geweldig mooie wagen is dit. Ik fietste langs het Palace hotel waar deze Lambo stond en ik ging helemaal uit me dak. Over dak gesproken als je het dak erop wil zetten duurt dat ongeveer een kwartier, en als je dan eenmaal het dak erop hebt dan mag je niet harder dan 160 km/h rijden anders vliegt hij eraf. Dus alleen met mooi weer rijden als het dak eraf kan. De krachtbron, een 6.2 liter V12 levert 580 paarden en een heerlijk diepe sound en de prestaties spreken boekdelen: van 0-100 in 3,8 sec en een top van 320 km/h. Een goede concurrent dus voor de Pagani Zonda S Roadster die overigens 2x zoveel kost. Al met al een mooie spot en een stukje zeldzamer dan de coupé variant.

Lamborghini Murciélago Roadster - Foto © Roland Peet

Lamborghini Murciélago Roadster - Foto © Roland Peet

Lamborghini Murciélago Roadster - Foto © Roland Peet

Ferrari F430 Spider

Natuurlijk is deze al een keer langsgekomen maar appeltje heeft al zoveel spots laten zien dat het moeilijk is om origineel te zijn. Toch laat ik hem even zien omdat het toch een te mooie auto is om achter te houden.
Hij kwam tegelijk aanrijden met een 996 Carrera 4S die op de achtergrond te zien is. Hij volgt de 360 Modena op wat voor mij een fenomeen is en dat is deze wagen inmiddels ook, hij is er qua uiterlijk op vooruit gegaan en hij heeft 90 pk extra gekregen waardoor hij in 4 seconden naar de 100 km/h sprint en de teller pas bij 315 km/h stopt. Waardoor hij de ‘magische’ 300 grens overschrijdt wat de 360 Modena nét niet haalde. Ik mocht in deze wagen overigens ook nog even zitten.

Ferrari F430 Spider - Foto © Roland Peet

Ferrari F430 Spider - Foto © Roland Peet

Ferrari F430 Spider - Foto © Roland Peet

Ferrari F430 Spider - Foto © Roland Peet

TVR Sagaris

Dit is een van de juweeltjes tussen mijn spots, een geweldige wagen met looks die sommige mensen overdone vinden maar die ik typisch TVR vindt. Die glazen spoiler, die uitlaten, die motorkap alles is extreem. En het extreemste eraan is dat hij maar 113.500 euro kost, dat is heel weinig geld als je kijkt hoeveel plezier je ervoor terug krijgt en dat plezier kan alleen geëvenaard worden door auto´s die 3x zoveel kosten. Overigens is laatst in Nederland de eerste links gestuurde Sagaris verkocht.

TVR Sagaris - Foto © Roland Peet

TVR Sagaris - Foto © Roland Peet

TVR Sagaris - Foto © Roland Peet

TVR Sagaris - Foto © Roland Peet

Lotus Exige S

Voor bijna 71.000 euro heb je een Lotus Exige S met een 1,8 liter 4 cilinder van de Toyota Celica, dan denk je bij jezelf dan kun je ook gewoon een Celica kopen dat gespaard je 43.000 euro en krijg je dezelfde motor. Dat is niet helemaal waar, want bij Lotus zijn ze zo slim geweest om er een turbo bij de te gooien waardoor hij 225 pk levert en dat voor een auto die maar 935 kilo weegt. Dat betekent een sprint naar de 100 in 4,3 sec wat menig Ferrari eigenaar doet huiveren. Of deze Lotus mooi is ben ik zelf nog niet uit, dat hij bruut is daar is geen twijfel over mogelijk.

Lotus Exige S - Foto © Roland Peet

Lotus Exige S - Foto © Roland Peet

Mercedes CLK DTM AMG Cabriolet

Een niet heel opvallende auto als je hem vergelijkt met de auto die we 5 minuten ervoor hadden gespot (de Sagaris).
Maar toch de sportwagen van Mercedes op dit moment. En er zijn er maar 100 van gemaakt wat veel minder is dan de 3500 van de SLR McLaren. De 5,5 liter V8 met een supercharger levert 582 pk en in plaats van de begrenzer van de ‘normale’ AMG’s die bij de 250 km/h stopt hebben ze nu de begrenzer bij de 300 km/h gezet. Deze wagen stond samen met een Lotus Exige S bij het NH hotel te Zandvoort.

Mercedes CLK DTM AMG Cabriolet - Foto © Roland Peet

Mercedes CLK DTM AMG Cabriolet - Foto © Roland Peet

Mercedes CLK DTM AMG Cabriolet - Foto © Roland Peet

Chevrolet Corvette C5 Z06

Heel weinig mensen kennen deze auto alleen de echt autoliefhebbers hebben er is van gehoord. Dat komt omdat deze auto niet in Europa te koop was, je moest hem zelf importeren vanuit Amerika daardoor is dit in Europa een heel bijzondere wagen en ben ik blij dat ik er eentje heb gezien. Want dit is een van de weinige C5 Z06 versies in Nederland. Het is hetzelfde recept als de ‘normale’ C5 de motor is een 5,7 liter V8 weer lekker groot zoals normaal bij die Amerikanen, maar de Z06 versie heeft 405 pk in plaats van de 344 pk van de gewone C5.

Chevrolet Corvette C5 Z06 - Foto © Roland Peet

Chevrolet Corvette C5 Z06 - Foto © Roland Peet

Chevrolet Corvette C5 Z06 - Foto © Roland Peet

Ferrari F40

De F40 is de supercar van Ferrari in de jaren ’90 met zijn 3,0 liter V8 plus 2 turbo’s heeft hij 478 pk wat hem extreem snel maakt, want er zit geen luxe in of aan deze wagen. Daardoor weegt hij slechts 1100 kilo en was het de eerste Ferrari die 320 km/h. Nu halen zowat alle Ferrari’s 320 km/h en de nieuwste Ferrari de 599 GTB rijd de F40 eruit op de weg en op het circuit. De Ferrari F40 is gemaakt voor het 40 jarig bestaan van Ferrari en het moest een racewagen voor de straat worden, en dat is aardig gelukt. Ik vind hem persoonlijk mooier dan de F50 en de Enzo maar dat is subjectief.

Ferrari F40 - Foto © Roland Peet

Porsche 996 GT2

Een erg zeldzame verschijning de GT2 en dus ben ik erg blij dat ik hem tegenkwam toen ik de winkelstraat van Zandvoort uitfietste. Het is zoals gewoonlijk weer een Duitser met zo’n dikke Porsche maar dit keer heeft hij ook nog smaak want dit is natuurlijk 10x beter dan die honderden 997 Carreratjes. Hij heeft standaard keramische remschijven te herkennen door de gele remklauwen en de uiteindes van de spoiler lopen omlaag dat zijn 2 kenmerken van de GT2.
De kleur van deze GT2 vind ik persoonlijk niet echt denderend maar wel origineel zeker omdat hij de velgen mee heeft gespoten.

Porsche 996 GT2 - Foto © Roland Peet

Porsche 996 GT2 - Foto © Roland Peet

Porsche 996 GT2 - Foto © Roland Peet

Aston Martin AMV8 Vantage

Prachtige wagen deze Aston Martin ik was bezig met het fotograferen van een Maserati toen ik een M5 zag staan en toen ik daarnaar toe liep zag ik deze staan. Gebouwd op een ingekort onderstel van de DB9 die overigens nog mooier is dan de AMV8 Vantage. De motor komt van Jaguar en is opgeboord van 4,2 liter naar 4,3 liter. Deze auto moest voor de minder rijke mensen beschikbaar worden en toen is hij nog bijna 150.000 euro. Dit is inmiddels nummer 4 die ik op de foto heb en dat worden er vast nog wel wat meer.

Aston Martin AMV8 Vantage - Foto © Roland Peet

Aston Martin AMV8 Vantage - Foto © Roland Peet

Aston Martin AMV8 Vantage - Foto © Roland Peet

Aston Martin AMV8 Vantage - Foto © Roland Peet



32 reacties

Een F430 Spider is al smakelijk en dan ook nog eens in het antraciet…
Heerlijk gewoon.
PFFF een duitse TVR Sagaris ik heb de enige nederlandse op de foto :P
LEUK!
Snelheidsduivel
Mooie reportage, met een aantal behoorlijk exclusieve auto’s. Het geluid van de Carrera GT is inderdaad meesterlijk (kippevel). Zelf droom ik van een AMV8, wat is die auto geweldig vormgegeven.
Nee! Die andere Rick
Zo! Dat ziet er zeker goed uit daar in Duits….uh sorry in Zandvoort! :)
Murceliago, Carrera GT tja moeten we daar nog woorden aan vuil maken oke 1 dan; Prachtig!
Alleen zou ik als ik eigenaar van die GT zou zijn niet zo fijn wandelen daar. Kom je terug heeft een of andere jan loel zijn deur te hard open gedaan! Of zal die eigenaar daar niet om malen?
Leuke stukje zo en schitterende en exclusieve auto’s! CLK DTM AMG cabrio is een grote zeldzaamheid, de Z06 en de Murcielago Roadster. Hoewel ik de laatste niet geslaagd vind. Het dakje lijkt net een toupetje…!
toppertje deze reportage….ga vooral zo door Roland!

echt uniek om in t wild zo’n dtm amg tegen te komen..wat een beest
grappig ik heb die twee Lotussen een tijdje later op de A12 gespot, toen ze weer naar duitsland onderweg waren. De heren reden overigens keurig en de Exige had een TomTom (of zoiets) aan boord, wat ik niet helemaal snap want als je met zoiets rijdt dan maken wat extra km’s niet uit, is alleen maar leuk als je een originele route rijdt….
heee sukkeltje :P :P (deze is alleen voor insiders ;) )
mooie autos man, vooral de sagaris en de f40 vind ik echt fantastisch.
zandvoort is denk ik wel beter dan adam qua spotten, zeker met autosport evenementen!
Lamborghini Murciélago
http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/KR2006/P9101972-1.jpg

“Overigens is laatst in Nederland de eerste links gestuurde Sagaris verkocht.”
http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/KR2006/P9101825.jpg
De meeste auto’s heb ik ook gezien

maa de GT2 is zeker mooi en bijzonder Nou wordt het wachten op de nieuwe GT2


En de Carrera GT is zeker bloed mooi :D
wel gek dat de eigenaar van die carrera gt een nummerplaathouder heeft en desondanks z’n nummerplaat achter de vooruit legt
Zeg Sacha, denk je nou werkelijk dat een Lotus Exige alleen maar beter is dan een Toyota Celica omdat er een turbo op zit, of is dat bij wijze van spreken?
@ lampredi: nee natuurlijk niet het gewicht wat ik noem en hij is ook wat gestroomlijnder etc etc

bedankt overigens voor alle leuke reacties ik ben alweer bezig met de volgende :)
Ik zie af en toe zo’n elise/exige staan/rijden, en iedere keer denk ik weer: wat zijn die dingen laag en licht, en wat lijken ze op een Le Mans wagen uit de 60-er jaren, en wat zou het gaaf zijn om daarmee op het circuit te gummen :)
de laatste keer dat ik in zandvoort was zag in een SLR mclaren, veel maseratis, 2 ferraris’s, 2 bmw m5 (1 met m6 velgen) verder massa’s porsches en audi (r)sjes
Ik heb alle foto’s een paar keer gescrold. Voor mij staat het vast dat de Aston Martin V8 Vantage de mooiste is, een juweeltje om naar te kijken. Verder vind ik de TVR Sagaris ook lekker bruut. Echt een pittige bak.

De zwarte Murcielago is ook mooi, maar eh…ik geloof dat de soft-dak niet goed vast zit of heb ik het mis. Het oogt gewoon lomp zo.
Zo’n lambo blijft toch prachtig … telkens ik er een zie (wat niet zo vaak is) ben ik zwaar onder de indruk .. (op de jalpa na dan :) )
Leuk stukje Rolo! Maar zorg dat je niet in 1 keer al je troeven verspeelt (in 1 keer al je topspots plaatst :P )
Murci klinkt hemels! 6.2 liter V12 with nuff power on tap . . .
Mooie foto’s, Maar niemand afgelopen zaterdag naar “De Droomrit” Geweest? Dat waren pas auto’s…
@Nee! Die andere Rick

inderdaad, als ik die eidenaar van de GT zou zijn had ik hem ook niet zo dicht naast de andere auto’s gezet, beetje ‘SULlig’ van die eigenaar.

(zie nummerbord)
mr. ilovemorethan600hp
nauwelijks nederlandse nummerborden
hebben we geen carrera gt’s of clk dtm
jawel maar in zandvoort komen meestal de duitsers met de dikke bakken.
yep, ik woon ook in zandvoort, zie ook vaak de nieuwste auto’s die hier nog niet eens uit zijn. ik heb trouwens een groot deel van de auto’s die hier staan gezien haha
Hee Rolo, je hebt een heel leuke aflevering gemaakt! Geef mij de Murci, Sagaris en F40 maar! Opmerkelijk trouwens, dat er al 3500 SLR’s zijn gemaakt! Ik herinner me nog een artiekl waarin werd aangekondigd dat er 1000 waren gemaakt, en dat vind ik al heel erg veel voor een auto die net zo veel kostte als de EB110 twaalf jaar geleden (inflatie meegerekend).
Zalig die CLK DTM cabrio, een van de mooiste mercedessen.
En hoe lelijk is dat dak van een Murci cabrio, ik zou nog geen kwartier van mijn leven verspillen aan zo’n lelijk dak erop te doen.
De Porsche Carrera GT is mijn favoriet! Dat geluid!!!!!
Voorderest natuurlijk erg mooie foto’s! Ik denk dat ik ook eens ga kijken in zandvoort!
Erg mooie rapportage. Ik heb de meeste ook al gespot in Zandvoort (woon in Haarlem, zo’n beetje elk weekend naar Zandvoort :D). Elke keer dat ik in Zandvoort kom, zie ik wel wat bijzonders, echt genieten!
leuk kenteken heeft die carrera gt
CLK DTM Bruut!!!
ik ga niet meer daarheen voor te zonnen maar voor de autos:P:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).