Honda onthult de Civic Type-R

Auteur: , 51 Reacties

Na de vijfdeurs Civic en de driedeurs Type S is het nu tijd om het topmodel van de Civic te presenteren. In Genève zagen we de Type-R concept al, die had toen een 200pk 2.0 liter i-VTEC uit de vorige Type-R. Die specs zijn overeind gebleven, alleen zou het nu gaan om 201pk...

Dat valt een beetje tegen, maar de ongeblazen 2,0 liter viercilinder moet daarmee toch in 6,6 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten.

Aan de buitenkant valt de Type-R natuurlijk op door het spoilerwerk aan de voor- en achterkant, de driehoekige mistlampen, 18-inch lichtmetaal in zevenspaaksdesign, remklauwen met logo en het rode H-logo in de grille.

De Honda Civic Type-R staat eind deze maand in Parijs, begin volgend jaar worden de eerste afleveringen verwacht. Prijs is nog onbekend.

Honda Civic Type-R
Honda Civic Type-R
Honda Civic Type-R



51 reacties

een auto voor johnny’s …
willen maar ni kunnen!
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik blijf het een echte toffe auto vinden! Ook van binnen; net een spaceshutle!
200pk klinkt inderdaad niet extreem veel, maar 6,6 seconden is wel sneller als de Golf met evenveel PK… en DSG!
Een otnzettend ruige bak. De vorige type-R had ook niet meer vermogen dan zijn concurenten, maar reed ze allemaal zoek op het top-gear circuit. Het nu al alom geprezen onderstel van de civic zal nog beter zijn in dit model. Honda doet het gewoon atmosferisch waar VW een turbo nodig heeft om betrouwbaar zoveel vermogen te leveren. Zowel techniek, als qua design loopt Honda weer voorop in dit segment.
Heerlijk! :9
smaakversterker
dat is achteruitgang ipv vooruitgang… die wagen ziet er zwaarlijvig uit en is het ook. en om niet schamelijk te staan krijgt het 1 pk meer dan vorig versie.
en die 6,6 seconden zal ook maar met een korreltje zout genomen moeten worden. Sorry ik vind het maar niks, een 360 graden bakduip op wielen.
@smaakversterker. Bril opzetten. Als hij echt zo zwaar is, waarom rijdt hij dan een GTI zoek. Honda is overigens erg voorzichtig met 0-100 cijfers. Ze zijn meestal sneller dan fabrieksopgave……
@Smaakversterker& Beire: hoeveel Hot hatches zijn sneller dan deze Civic? En hoeveel kosten er minder dan 40.000 euro? Er blijft een lijstje van 8 auto’s over als je naar een Hatchback van minder dan 40mille zoekt die onder de 7 seconden naar de 100 gaat. Misschien gaat deze ook nog minder dan 35.000 kosten en dan wordt de keuze heel erg beperkt…. Dus nog afgezien van het bijzondere uiterlijk en het (altijd weer) sublieme weggedrag en de super betrouwbaarheid is het dan gewoon een Top Hot hatch/GTI.
beschuitfluiter
PK’s is één ding, wegligging iets anders en daarin blinken de TypeR’s altijd wil in uit… ik zeg dat het tijd wordt voor een circuit face of met wat hot hatches van dit moment:

Civic Type-R
Astra OPC
Focus ST
Golf GTI

Wordt lachen !
Dat word een wedloop waar de Golf als laatste eindigt! :) de Astra als derde en de Focus of Civic 1-2e plaats! Ik denk zelf de Civic…
misschien kunnen we idd een review doen van twee Hot hatches (waarvan de Civic er dan één is)
Heb ooit eens in een oude Aerodeck gereden.

Daar zat een fantastische motor in.
mooie bak, zeker als wagen voor jonge gasten
niet een auto van mijn smaak, toch is ie erg mooi. Sterk staaltje ontwerpen.
En de de specs zijn net zo indrukwekkend. Goed bezig Honda :)
Update:
De motor is ten opzichte van de vorige Type R behoorlijk gewijzigd. Door een nieuwe balansas en het Drive-by-wire systeem te monteren is het karakter van de motor nog wat verder fijngeslepen. Verder is de belangrijkste wijziging terug te vinden in het lager toerental waarbij de “snelle nokkenas” van het V-tec systeem de taken van de “normale nokkenas” overneemt. Dit gebeurt nu “al” bij 5200 toeren en het maximale toerental is nog wat verder opgeschoefd (nu 8000 toeren per minuut). Die wijziging van het toerenbereik betekent dat er bijna 3800 toeren zijn waarbij de motor er harder aan trekt. Dat is dan ook de verklaring voor de snellere acceleratie ondanks een hoger gewicht. De aanpassingen aan de motor zijn dus vooral bedoeld om de koppelkromme te verbeteren en de auto beter te laten doortrekken en niet zozeer op meer pk’s (zoals we weten zeggen pk’s niet zoveel over de snelheid van een auto, maar koppel wel).
sorry het moet zijn “Die wijziging van het toerenbereik betekent dat er bijna 3000 toeren zijn waarbij de motor er harder aan trekt.”
tja… ik denk dat ik dan toch voor een MAZDA 3 zou kiezen, 60 pk meer en o-100 in 6,1 !! en dan de prijs….
@Trevor. Zonder meer, de Mazda heeft meer pk en is dus beter. Een boeing 747 is trouwens nog beter.
Deze auto’s zijn sneller (0 naar 100) en goedkoper dan de civic:

-subaru impreza 2.5 wrx awd, 33.785 euro, 29 pk meer, en een sprint van 0 naar 100 in 5,9 sec.
-subaru forester 2.5 xt awd, 39.735 euro, 29 pk meer, en een sprint van 0 naar 100 in 6 sec.
-opel astra opc, 36.995 euro, 39 pk meer, en een sprint van 0 naar 100 in 6,4 sec.
-renault mégane 2.0 16v T 225 RS, 33.635 euro, 24 pk meer, en een sprint van 0 naar 100 in 6,5 sec.
-of inderdaad die mazda van Trevor.

Ik zou denk ik voor de imreza gaan.

Verder vind ik de civic van de voor en achter kant er mooi, vooral die twee driehoekige uitlaten. de zijkant vind ik juist absoluut niet mooi, zeker die van de type s niet. en het interieur doet mij een beetje te veel aan een cokpit vij een vliegtuig denken.
De Honda Civic Type-R staat eind deze maand in Parijs, begin volgend jaar worden de eerste afleveringen verwacht. Prijs is nog onbekend.

slk55 amg, hoe kan jij al weten of die auto’s die jij opnoemt goedkoper zijn?
Ik ben van 40.000 euro uitgegaan, dit was de prijs die we moesten verwachten, heb ik ergens gelezen.
ik haat drive by wire! hoe hebben ze deze auto zo kunnen vervloeken! honda was ooit zo mooi :'(
nou is subaru de enig overgebleven jap die de moeite waard is… of evtl. een oude s2000

bij échte auto’s hoort het gas gewoon van je voet via een kabel naar de motor te gaan. puur kostenbesparing dat gepruts met drive-by-wire!

het klopt ook niet dat dáárdoor de gasrespons beter is. om te beginnen moet er in gasgeven via DBW een vertraging ingeprogrammeerd zijn om het controleerbaar te houden. verder gaat ondanks mooie elektronische trucjes écht rijgevoel (lees: plezier) verloren.

het gevoel van directere respons komt hoogstens door de reactie die de computer op een bepaald signaal van het pedaal geeft. bij plotsteling indrukken kan de computer reageren door nóg meer in te spuiten.
het zou kunnen dat de computer beter het gas kan doseren dan een gewone bestuurder (een voet is bij de meeste mensen geen precisie-instrument) en dat de response van de auto daardoor beter is. Teveel gasgeven (je wil tenslotte sneller) kan de acceleratie in de weg zitten…. Volgas is niet altijd de snelste manier. Dat het goedkoper is dat geloof ik niet echt. Ik denk dat het meer met milieu-normen te maken heeft. Het gevoel van een gaskabel en een carburateur is toch al afgeschaft met al dat milieu-gedoe dus echt gevoel is er al niet meer. De computer bepaald wat de motor doet, niet meer (voor 100%) de bestuurder samen met het mechaniek….. De tijden veranderen…. ik zou het systeem eerst willen testen en ga dan pas mijn oordeel vormen……
idd is dat milieugedoe echt een nadeel. als richtlijn is het zeker goed. maar een auto met carburateur kan ook zuinig zijn met hoor rendement als er goed mee gereden wordt.

het is volgens mij wel degelijk goedkoper. bij DBW is het niet moeilijk om vanaf het pedaal een digitaal signaal de computer in te sturen. daarbij hoeft er alleen een gelijkstroom kabeltje tussen gaspedaal en computer wat ook op heel laag voltage en amperage kan werken. de computer kan dan ook goedkoper omdat die geen signalen om hoeft te kunnen zetten.

auto’s met gas dmv ouderwetse kabel hebben om te beginnen een redelijk hoogwaardige kabel nodig omdat die een behoorlijke levensduur moet hebben. daar wordt deze duurder van.
dan is er ook een buitenkabel nodig en een smeermiddel. echt duur spul zou zelfs practisch luchtdigt afgesloten kunnen worden om nog soepeler te laten gaan.
dan zijn er ook nog servo’s nodig waarvan het analoge signaal dan weer naar digitaal omgezet moet worden waarmee het geheel voor de computer(die in vrijwel alle auto’s zit) ingewikkelder en duurder wordt.

bottomline… volgens mij kan er op DBW veel meer bespaard worden dan op een ouderwetse kabel omdat de kabel gevoeliger is voor mechanische fouten.
de productie kosten zijn dus iig hoger voor de gaskabel.
Mooie wagen, specs hadden wat mooier gemogen, maar waarschijnlijk worden de meeste andere “hot hatches” er weer gewoon uitgereden in bochten
gewoonweg lelijk ik was al niet erg voor honda maar dit slaat alles
het is jammer dat te veel mensen alleen naar de buitenkant kijken…
Laten we eerlijk zijn, een erg goeie prijs/prestatie/kwaliteit verhouding mede dankzij dat deze civic in engeland wordt gebouwd. Maar ik zie mij hier absoluut niet in zitten. Veel liever een Focus ST bijvoorbeeld, dat lijkt nog op een echte auto.
ziet er wel leuk uit. zou pas leuk zijn als hij getuned kan worden dan heb je nog meeeeer pk’s onder je zitten
De CTR’s zijn rijdersauto’s en niet voor mietjes. Iedereen die eens in zo’n VTEC bak heeft getrapt weet wat ik bedoel. Mind you: de S2000 was op de Ring sneller dan een NSX . . . Pk’s zeggen zeker niet alles. Het gaat er ook om hoe je er mee omgaat. binnenkort maar ‘es langs de Honda-dealer . . .
wat is beter V tec of type R?
Type-R is een merknaam welke honda gebruikt voor de “snel” uitgevoerde modellen. Zo heb je de accord-, civic- en integra-type-r.

Ik neem aan dat je weet wat VTEC is, honda’s systeem voor variabele kleptiming. ‘vroeger” had je de civic Vti. Deze wordt vaak aangeduid als de een civic of crx vtec. Toen was vtec nog vrij zeldzaam en daarom werden deze modellen zo genoemd. Maar nu is vtec bijna op iedere honda te vinden.

VTEC of type-r, zie vtec maar als de oude aanduiding voor type-r. de oude vtitjes zijn dus in de volksmond vtec gaan heten.
Bah, die achterkant is echt het lelijkste wat ik ooit gezien heb!
Wel een leuk wagentje voor de rest, maar aangezien het een Japanner is (met zo geclaimde “betrouwbaarheid” wil ik niet met de standaard koppakking en brandstofleiding rijden.

De NSX-R en Civic Type-R hadden hier vaak problemen mee, en Honda kennende gebruiken ze vast en zeker vrijwel dezelfde motor.
Over smaak valt niet te twisten…
Maar ik heb 3 jaar in de eerste vtec gereden (crx) (1990); deze was niet kapot te krijgen.
Later, in 1998, heb ik 3 jaar in een Integra Type-R gereden; ook niet kapot te krijgen.
In beide hard gereden; de laatste deed niet onder voor een Impreza 555.
Straks zal ik een van de eersten zijn die een civic Type-R rijd.
Want,
Wie zoek, heeft nooit een top Honda gereden.
Wie ooit een top Honda heeft gereden, zoekt niet!
(met top bedoel ik niet een instapmodel maar het top model. liever een civic Type-R dan een Accoord 1.8)
Honda is top! Bij mij thuis hebben ze altijd al honda gereden en nu steeds.
De nieuwe civic is echt wel een goede wagen.
Honda maakt een van de beste benzine motoren!
Heb al mogen rijden met civic type-r en de s 2000,
daar zijn geen woorden voor!
Gruwelijk uitziende bakkie typisch honda snel sportief en kwalitatief top zouden andere fabrikanten een les van kunnen leren E-Tec
de nieuwe type R is gewoon te vet 201 pk en dat zonder turbo’s welk ander merk doet dat na!!!!!
@ Mister Honda,

Euhm, De nieuwe Renault Clio RS doet hem dat na… Atmosferische motor. 200 pk. De Japanse engineering & prestaties zijn uiteraard niet te kloppen. Clio RS doet het befaamde trucje in 6.9 seconden. De nieuwe Type R klaart de klus in 6.6… Zegt genoeg. Niettemin, de RS doet het hem toch maar na. Weliswaar niet zo goed als Honda, maar bon. ;)
Ik vind deze type-r in ieder geval veel beter uitzien dan het standaard (5-deurs) civic model, Honda blijft top:snel en betrouwbaar ,
maar de nieuwe civic had wel mooier gekund vooral de achterkant.
Het lijkt wel alsof de type-r aanpassingen ervoor zorgen dat ie “minder lelijk” wordt ..
Reactie op Beire.

Hij zegt dat de nieuwe Civic Type R iets voor Johnny’s is.
Dat denk ik niet!
Waarom niet dan?

Omdat Johnny van huis uit in een Opel rijd. Maar die vlieger gaat ook niet altijd op.
In princiepe is iedere auto een Johnny auto. Johnny’s zijn nou eenmaal autoliefhebbers waar motor olie door de adere stroomd. Pure liefde voor techniek. Ben je geen Johnny, dan verplaats je je met het openbaar vervoer denk ik zo. De trein. En als je dat doet val je niet op Anita, dus ben je…… Echte kerels rijden zelf, en houden van vrouwen, en hebben een getunede en flink knetter te gek uitgebouwde blitse auto die meer decibellen kan produceren dan een JSF.
denk dat je over het kunnen bij deze wagen niet hoeft te twijfelen hoor! ik heb er eens ingezeten en ben er echt verliefd op geworden ;-)
Waar halen jullie die idiote prijs van meer dan € 30.000? Hij zal ong 25.000 kosten, zoals de huidige er maar 23.000 kost…

100 pk/liter zonder turbo, beste weggedrag en snelste op circuit

Bye bye germany
Esselens Davy
heb gehoord in mijn garage van honda
en zal 26.000 zijn bij uitkomen in mei of april
Als ik in autovisie kijkt, kost een 1.8 vtec 27.650
De Type-R zal dus tussen de 30.000 en 34.000 komen (lijkt mij)
Ik heb geen Type-R , wel n gewone 1.4 sport en zwaar voelt die al zeker niet aan! En het is n 5-deurs dus ik denk dat de type-r wel n bommetje is hoor! De prijs zou ook volgens mijn dealer net onder de 30.000 blijven…
Ach er zijn altijd voor- en tegenstanders hè… Qua techniek is ie heel goed ,qua uiterlijk is t ieder zn voorkeur hè… Ik vind hem nogal spacey, en het interieur is niet overdreven en handig… Het enige nadeel vind ik de Tyre-repair-kit ipv een reservewiel….. En ja, de toekomst zal meer van deze modellen brengen …
Prijzen zijn bekend (bron http://www.autoweek.nl):
Type-R GT : 34.995
Type-R : 31.845

Het lijkt er toch sterk op dat ik meer feeling heb voor Honda dan de meeste dealers.

In Engeland is de Type-R 500 pond goedkoper dan de Mazda3 MPS; in Nederland 200 euro duurder.

Maar dat mag de pret niet drukken; ik ga morgen bellen (kijken of ik ‘m kan bestellen)

Voor beelden zie http://www.redh.co.uk
Awel dat is nu eens een moderne auto en is niet zoals die golfkes met hun chauffeurs met volop muziek,ik verwijt hun niets maar bij honda heb je alles standaard.Ben zelf ene auto freak en als de type r uit is ga ik hem zeker testrijden hoor.En de prijs is heel laag tegenover de golf vr32 die binnenkort ook uitkomt.201PK en van naar 100 in amper 6 sec.Kom maar met die andere auto’s.

En nog beter is de nieuwe nsx die volgend jaar op onze stand zal staan in brussel.
De kostprijs zal rond de 27000 zijn voor een standaard sportversie, maar van de Pk zal iedereen nog opkijken. Ik heb al horen vallen dat de hoogste motor 420 pk zal ontwikkelen. Hoop doet leven zeker :)

geef mij er ook maar eentje:)
ik heb zelf met de clio RS gereden dit weekend en dit is een goede 2e. De CTR overtreft hem in alles al is het verschil minimaal. Om te beginnen het onderstel. Met de CTR kan je veel harder de bocht om. Ik kwam een bocht tegen met de RS waar ik met mijn Accord uit 1990 een stuk harder door heen kan. De versnellingsbak is lekker kort alleen is de pook een kleine 10 cm te lang.
En ik mis de brom in de uitlaat, die had iets meer aanwezig mogen zijn. Wat ik wel een groot nadeel vind, is dat je onder de kap van de RS niet eens normaal een open filter kwijt kan en in de CTR wel.
Maar al met al is de RS een vette bak!!!
Zoals ik al zei, een goede 2e!
Het schoppen in de rug van een turbo blijft het leukst.
Ik rij nu zelf een Mazda 3 met 150 pk en dan wil ik er wel op vooruit gaan en 50 pk meer lijkt met dat je dat niet echt voelt.
Ben het helemaal eens met Ben en ik ga ook voor de MPS.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).