Pininfarina ontwerper ontslagen: Ferrari op de weg terug?

Auteur: , 58 Reacties

Ken Okuyama is gisteren door Pininfarina op straat gezet. De reden schijnt te zijn dat hij teveel tijd besteed aan zijn eigen bedrijf. Ken Okuyama houdt zich kennelijk liever bezig met het ontwerpen van robots en meubels dan met het bewaken van de stijl en de passie van de Ferrari ontwerpen.

Ik denk dat de ontwerpen van de Enzo en de 599GTB toch ook wel een rol hebben gespeeld in zijn vroegtijdig vertrek. Die auto’s zijn bij veel mensen in de verkeerde aarde zijn gevallen, dus was zijn positie niet on-omstreden. Door de Glickenhaus P4/5 weten we dat het ook anders en aerodynamisch (objectief meetbaar) beter kan. De 599 is verre van fraai en de Enzo is ook nogal een lelijk eendje dus ik zal er geen traan om laten.

Opvallend is wel dat er de laatste tijd een aantal ontwerp chefs de laan uit worden gestuurd bij de diverse ontwerpafdelingen. Kennelijk is de drang om te vernieuwen ook vaak net een stapje te ver. Goed design mag (moet?) vernieuwend zijn maar laten we de stijl en fraaie lijnen van klassiekers niet uit het oog verliezen. Zeg nou zelf: Hoeveel Ferrari’s van de laatste 15 jaar komen in de buurt van de schoonheid van een 250 GTO of een 275?

Laten we er het beste van hopen en afwachten wat de toekomst van Pininfarina ons brengt. Ik ben benieuwd, welke kant moet Ferrari op? De stijl van de Enzo of meer de kant van de Glickenhaus P4/5?



58 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
raar, ik vind het beide mooie wagens.
Okuyama weg, goed zo. Nu Bangle nog aan ‘den dop’ zien te krijgen (in de WW voor onze noordelijke vrienden.)
Ik denk ook dat er wat anders speelt :cough: :D
Nee! Die andere Rick
Geen van beiden kanten dankuwel!

Enzo: je begrijpt de design waar het op gebaseerd is (f1) maar je begrijpt het ook weer niet.

Glickenhaus:………Geef me dan maar liever een Enzo!
tom van belgie
kvind ze beiden mooi enkel scaglietti kon beter vond ik
greetz
Nee! Die andere Rick
het is HET design natuurlijk.
Ik vind het allebij mooie auto’s, vooral die enzo, en ik hoop dat ze zoals ook bij de 430 die kant op gaan.
sorry, maar ik vind de enzo een pak mooier dan de Glickenhaus P4/5 (l.e.l.i.j.k. bekijk die velgen man!!)
en de 599 vond ik in het begin ook niet zo mooi maar naar mate ik betere foto’s kreeg begon ik wel van het model te houden, akkoord ze zullen nooit nog in de buurt komen van vroeger (275,355,dino 246)
Cuore sportivo
de enzo is bloedmooi (punt andere lijn)
Ik vind de Enzo ook niet mooi. Het is me teveel “gefabriceerd” en krampachtig. Er zit ook geen mooie lijn in. Ik vind de 599 al mooier, maar wel erg mainstream, teveel Corvette/Honda NSX. De verhoudingen van de 599 kloppen weer wel helemaal. En nee, geen enkele Ferrari van de laatste 15 jaar komt in de buurt van een 275 GTB. Maar dat is niet erg, geen enkele auto komt in de buurt van een 275 GTB.
Ik vind de achterkant van de Enzo echt geweldig! De voorkant echt lelijk!
Tuurlijk zijn de oude modellen (250 GTO en de daytona) erg mooi, zelfs ik vind dat als 16 jarige knul ;) Maar toch is het merk aan vernieuwing toe en uiteindelijk vind ik de 599GTB echt heel mooi..
Ik vind de 599 GTB toch echt wel een hele mooie auto! Voor mij één van de droomauto’s die ik zou verkiezen boven een Lamborghini of Porsche!
De Enzo daarintegen vind ik niet mooi, maar past wel bij de auto. Zeer functioneel ontwerp met F1 trekjes! Alleen de 612 is naar maar inzicht het minst geslaagde ontwerp!
@ Zoef: Bangle bepaald het design bij BMW al niet meer, dat doet nu onze landgenoot Adrian van Hooydonk.

Overigens zie ik liever ferrari weer de kant op gaan van de P4/5 dan van de Enzo. Dat de 599 zo lelijk is ben ik het niet mee eens. Vooral op foto’s in de buitenlucht ziet hij er een stuk beter uit.
Wat is er mis met de 599? Heb je hem in het echt gezien? Ik wel, geweldig ontwerp gewoon! Sierlijke lijnen, sexy en netjes afgewerkt.

En de Enzo, is apart maar zeker wel vet, naar mijn bescheiden mening natuurlijk. De Enzo mag wat extreen zijn, daar is het supercar voor.

Wat ik van de P4/5 vind? Op zich wel mooi, maar wat mij betreft ook wat te veel startrek (ik zou hem overigens wel willen hebben, een kleine aanpassing aan de daklijn en een andere invulling van koplampen en ik vind hem prachtig).

Zo zie je maar, meningen kunnen verschillen en dat is goed. Dat meneer ontslagen is vanwege het niet kunnen scheiden van werk en prive, prima. Maar Pininfarina is goed bezig…
Goed.Nu nog die designer(s) bij peugeot buitensmijten.
@Freak, ik ben het niet met je eens wat smaak betreft, maar je slaat de spijker op zijn kop: De Enzo is niet mooi, maar wel vet. Net als een Impreza en een Murcialago vet zijn. Een 275 GTB is maar heel weinig vet, te vrouwelijk, niet breed en agressief. Wel mooi en sierlijk. Ik denk dat we eens een verhaaltje zouden moeten schrijven over het verschil tussen mooi en vet.
wat er mis is met de 599? Where to start? Het ontwerp is één en al drukte, veel teveel lijnen, gaten en ik vind het dinge weinig sierlijk. De spannende bijna vrouwlijke lijnen van oude Ferrari’s zie ik er niet in terug……
@ W0o0dy

Jij doet alsof jou mening de waarheid is maar het is slechts jou mening. En het is overduidelijk dat de meeste mensen het qua 599 niet met je eens zijn. Dus misschien moet je het openingsbericht maar aanpassen dat de 599 wel bij de meeste mensen in de smaak valt.
ik vind de 599 anders wel heel geslaagd ..
@JPM ik doe niet alsof mijn mening de waarheid is. Quote: “Ik denk dat de ontwerpen van de Enzo en de 599GTB toch ook wel een rol hebben gespeeld in zijn vroegtijdig vertrek.”

Verder geef ik aan dat er veel mensen zijn die de Enzo en de 599 niet mooi vinden. En dat is geen mening, dat is een feit. Ga maar eens op een aantal Ferrari-fora kijken.

Ik heb het niet gehad over “de meeste”…. maar jij stelt: “het is overduidelijk dat de meeste mensen het qua 599 niet met je eens zijn.”

De meeste mensen die hier op de site een reactie hebben geplaatst misschien, maar dat is geen betrouwbare steekproef. De tekst aanpassen omdat jij het er niet meer eens bent lijkt me dan ook onnodig. Maar evengoed bedankt voor je reactie.
ik word geil van een enzo!
Nee! Die andere Rick
@Thijs
Wat ben jij een zielig mannetje! ;) Geintje!
Als je het persbericht leest: http://www.pininfarina.com/index/press/cosCorp.html?index.php&p=529
dan staat er overduidelijk vanwege de externe activiteiten. De Enzo is succesvol op zijn manier en was ook een kleine productie. Ik denk niet dat de vormgeving maatgevend voor de toekomst is (bepaalde thema’s misschien). De Glickenhaus is een retro-design wat ook niet maatgevend voor de toekomst zal zijn (maar ook hier zullen weer thema’s doorvloeien in toekomstige modellen). Interessant is dat een Belg een van de drie peilers van Pininfarina is (en Vermeersch is beetje Nederlands omdat hij in Delft gestudeerd heeft;-)
Die Glickenhaus-bak vind ik echt snoeilelijk in vergelijking met de Enzo. De Enzo ben ik van gaan houden hoewel het geen uitgesproen schoonheid is. Maar vorm volgt functie vind ik soms ook wel mooi.

En men zegt nu wel dat het aerodynamisch beter kan, maar ten eerste is de Enzo 4 jaar ouder dan de Glickenhaus (en de ontwikkelingen staan nu eenmaal niet stil) en ten tweede moet ik dat nog maar zien of die daadwerkelijk beter is. Het gaat bij aerodynamica namelijk om meer dan om topsnelheid en/of pure downforce. De balans van de auto is ook een erg bepalende factor. Zo kan je in de F1 een auto maken die in cijfers minder goed is dan de concurrent, maar die wel makkelijker te rijden is en op die manier alsnog vaker wint.
de 599 mist 2 achterlampen.. misschien was ie te druk met robots en meubelen om die er bij te tekenen.. wat een misser.. meneer komt 1 dag niet op zn werk en een prachtauto sterft..
@ Nee! Die andere Rick

soooweeeeee kben echt blij dat er geintje achter staat :)
Nee! Die andere Rick
@Thijs
LOL! :) Gelukkig maar! ;)
Ik denk dat er veel meer aan de hand is.
Wat betreft de designs van de Enzo en dergelijke, denk ik dat Ken niet veel te vewijten valt.
Hij tekende immers ook maar in opdracht van en onder regie van Ferrari.

Even een quote van Glickenhaus die dit goed weet te verwoorden:
“The brief for the Enzo was a homage to Ferrari’s resurgence in F1.
My brief for P 4/5 was a homage to the P 3/4.
IMO they both suceeded very well.

The Enzo wasn’t my cup of tea but that is simply my taste.

I think Pininfarina did a great job on the Enzo, in that they realized what Ferrari wanted.
I think Pininfarina did a great job on P 4/5 as they realized what I wanted.

Great Designers study and understand many cultures and are able to express what clients want.


In dit geval was Ferrari niet meer dan een klant en opdrachtgever van Pininfarina.

Ik denk dat het vertrek van Ken in goed overleg is gegaan en dat hij niet zomaar op straat is gezet.
Hij zal niet voor niets veel tijd en energie steken in zijn nevenactiviteiten.
Mogelijk dat Ken niet langer met een goed gevoel onder de druk van ferrari kon werken…
Dat het hem te verwijten zou zijn dat is iets anders dan dat je ervoor verantwoordelijk bent (wordt gehouden). Designers op dit niveau werken toch eigenlijk nooit meer alleen aan een auto? Bijna alles wordt bepaald in vergaderingen door de verschillende design-teams, toch?

Het feit dat Pininfarina aangeeft dat Ken zijn tijd (teveel) steekt in zijn eigen projecten is in mijn ogen een duidelijke legitimatie voor een ontslag en niets minder..
Door designteams worden enkel voorstellen bedacht en opdrachten omgezet in producten.
Beslissingen worden genomen door het management.
De keuze voor het design van de Enzo is door Luca de Montezemolo gemaakt op een moment dat Ken niet in Italië aanwezig was.
Als je de laatste designs niet mooi vind, dan is de enige partij die wat te verwijten valt Ferrari zelf.

Subtiel detail: Ken is niet ontslagen, maar er is in samenspraak met Andrea besloten het contract niet te verlengen.
Ken had de keuze om zijn werkzaamheden buiten Pininfarina af te stoten of te stoppen, maar heeft dit niet gedaan.
Dat roept bij mij toch wat vragen op.
Misschien was het werk bij Pininfarina het niet waard om te stoppen met zijn meubels en robots?
Misschien is zijn eigen carrière succesvoller dan die bij Pininfarina?
Misschien kon hij niet meer door één deur met de mensen die het voor het zeggen hebben bij ferrari?
Ik weet dat Ken en Andrea Pininfarina persoonlijk een zeer goede relatie hebben, dus daar zal het niet aan liggen.
lekker subjectief nieuws dit :P

ik blijf er bij dat de 599 GTB een prachtige moderne ferrari is, met mooie subtiele welvingen maar een spetterende techno-dynamiek.

Maar ok, de Enzo is niet moeder’s mooiste voor de objectieve kijker..

Ben benieuwd of ’t wat uithaalt voor jullie, of ze echt weer terug gaan naar de klassiekers, vrees ’t echter niet :D
Ik kan me vergissen hoor, maar…is de 599GTB Fiorano niet ontworpen door Jason Castriota?

De titel van dit artikel is trouwens redelijk misleidend :).
Wat een gezeik allemaal.
Of het nu een enzo is, 1 van die andere rooie rakkers uit italie, of zelfs een “lelijk eendje” uit die zelfde renstal………………t’ blijft mooi spul he?
Nee! Die andere Rick
Ik vraag me al een hele tijd af waar de passie van een Ferrari is gebleven.
Ik vraag me af, zou een 599 of een 612 geen ferrari geweest zijn, maar een Hyundai bijv.. Zou menigeen dan net zo lyrisch erover zijn? Of is men alleen maar lyrisch over de wegligging en de motor?!

De laatste Ferrari waar ik nog vol passie naar kan kijken is een F40. Een 360, een 430, een 355 zijn mooie auto´s MAAR geen passievolle auto´s. Kan iemand hier met passie nog naar bijv. een 456 M GT kijken? Ik niet in ieder geval.

Dus welke kant moet men opgaan. Wie ben ik om dat te zeggen. Ik kan echter wel hopen. Ik hoop op auto´s met veel meer passie in het design. Ik hoop niet op retro designs want daar behoort Ferrari gewoon boven te staan. Iedereen kent het antwoord van Enzo Ferrari op de vraag; “Welke Ferrari is voor u het beste?”. En dus in die filosofie zou je ook niet meer terug moeten kijken. Men moet echter het summum van de auto industrie blijven nastreven en ook de meest passievolle.

But that´s just my humble opinion
@DavkeG: Ik vond de titel ook niet overduidelijk en heb hem iets aangepast. Nu maar hopen dat we Woody niet op ons dak krijgen. ;)
Is dit een column of een nieuwsbericht? Als het het eerste is zou ik het netjes vinden als het vermeld word in bijv. de titel. Als het het laatste is vind ik het ongepast om als schrijver je mening zo duidelijk naar voren te brengen. Het zou dan een stuk netter staan om bijv. te schrijven dat de Enzo over het algemeen als niet mooi beschouwd word.

De Enzo vind ik om eerlijk te zijn een van de mooiste auto’s die er bestaan, geef mij de keuze tussen een Enzo en een Veyron en ik weet het wel. De 599 vind ik ook een mooie auto, tuurlijk hij had zo veel mooier gekund, maar lelijk absoluut niet.
zoals altijd is een berichtje een combinatie van nieuws en de formulering door de schrijver….. objectief nieuws is een theoretisch iets. Iedere journalist bepaalt hoe hij/zij het bericht onder woorden wil brengen en ook al is dat vaak onbewust, kleurt op die manier het nieuws……. Echt objectief zijn is in dit geval helemaal onmogelijk. Wij baseren ons berichtje op de informatie die we van anderen krijgen……… het is dus al gekleurd voordat wij het lezen en dat wordt alleen maar “erger” als wij er ons eigen verhaal van maken……..

Ik heb duidelijk in het artikel laten zien wat mijn mening is en je zou dit dan ook mijn visie op het nieuwsbericht kunnen noemen. We houden hier wel van discussie toch? Ik daag mensen met dit stukje een beetje uit…. moet kunnen toch?

Dat de titel niet klopte dat was me ook opgevallen….foutje! dat krijg je als je dingen tegelijk aan het doen bent.
@Bram: Wat we als blogger in onze artikelen schrijven is vaak subjectief, dat maakt het ook wat minder droog;) Of echte objectiviteit bestaat is een heel andere discussie.

@J: het is een nieuwsbericht op een weblog…
Voor integrale persberichten kun je ergens anders terecht;)

Verder kan ik melden dat zowel de 599 als de Enzo in mijn ogen NIET mooi zijn!
Nee, die andere Rick;

Goed opmerking! Ik denk dat het merk wat op een auto staat zeker tekenend is voor wat je gevoel over het uiterlijk van de auto zegt! Dit is inderdaad wel raar, maar veel auto’s zijn ook mooi door de historie waarop ze gebouwd zijn en die geven dan ‘emotie’ aan de auto. Ik denk dat je die ‘emotie’ van een auto deels krijgt door het merk en je relatie met het merk. Hierdoor zal een Hyundai een veel beter ontwerp moeten hebben om te slagen als bijvoorbeeld BMW dat nodig heeft! Merkimago doet nou eenmaal erg veel!
Autoblogger:

Moet je volgens de huisregels je mening niet onderbouwen?

Want ik vind de 599 GTB Floriano ECHT WEL HEEL ERG MOOI!!!! :)
hmm volgens mij is de 599 design technisch absoluut geen hoogstandje… onafhankelijk van de mooi-heid
Ik vind de 599 bijzonder geslaagd.

Een auto hoeft van mij niet bij iedereen in de smaak te vallen, liever niet zelfs.
ik ben benieuwd welke weg ferrari inslaat nu de ontwerper weg is, echter denk ik dat er niet veel zal veranderen, ferrari’s hebben in het verleden er ook anders uitgezien sommigen denken, neem bijvoorbeeld de testarosa (1984), je moet het maar durven die enorme sleuven in de zijkant te maken! ik vond het werkelijk waar schit-ter-end! eindelijk iets anders!

De enzo, 612, 599 zijn ook modellen die er een stukkie anders uit zien dan normale straatmobielen. Ze zijn echter wel een kenmerk, en of je ze nu mooi vind of niet… geloof maar dat je je ogen uitkijkt als er eentje langsrijdt!

Ik vind de modellen apart, maar zeer geslaagd, heb ze allen al in het echt mogen bewonderen en dan valt het ontwerp veel beter dan op veel foto’s. in het echt zie je de verhoudingen en de maten van de auto’s, terwijl dat op de foto’s minder in het oog springt.
De 612 is echt een gigantisch lange auto, en dat ontwerp staat dan erg goed, zouden ze dat op een kleinere auto (360/430) gezet hebben zou alles er vreemder uitzien.
De 599 heeft ook van die kenmerken, eerst vond ik het jammer dat ze zijn afgestapt van de dubbele ronde lichten achter, maar het heeft toch ook wel weer wat. De auto is een echte schoonheid! niet standaard..
En de enzo…. bruut! Functioneel! Radicaal!
(ik kijk als ferrari fanaat misschien wel door een rode bril, maar ferrari profileert zicht zo wel als een exclusief merk, met daarbij behorende passie en en vormgeving)

Ik zou zeggen, ga zo door!
Nee! Die andere Rick
@mvagusta
Jij onderschrijft dus eigenlijk wat ik ook bedoel. Het gevaar ervan is echter dat je niet meer naar de zaak objectief kijkt. Ik bedoel geef een varken een Ferrari badge en men zal zeggen dat het mooi is. Begrijp me goed ik vergelijk TOTAAL niet het huidige Ferrari gamma met een varken. Alleen mis ik bij hedendaagse Ferrari´s de passie c.q. de emotie. Het gevoel bij mij is dat ze niet meer de auto prioriteit geven maar eerder de marktwerking en dat is gewoon zonde. Begrijpelijk maar wel zonde.
599 GTB is lijk supermooi je moet hem gewoon wat leren gewoonworden Het is in het begin een rare verschijning maar ik vind hem echt mooier worden. Hoe langer ik hem ken
@Erik: goede onderbouwing en ook eerlijk (“ik kijk als Ferrari fanaat….passie en vormgeving”). De laatste Ferrari die ik echt mooi vond was de 456GT, de F355/360 en de F430 zijn spectaculair en vind ik ook hele gave auto’s maar vind ik niet uitzonderlijk mooi. De (grote) topmodellen van de laatste jaren hebben in mijn ogen te weinig uitstraling (of de verkeerde uitstraling) of hebben een geforceerde vormgeving (599GTB) met teveel lijntjes en gaten en/of rare proporties.

tja, we zullen zien hoe de vormgeving in de toekomst zal zijn, ik ben wel benieuwd en hoop dat er echt gave en stijlvolle auto’s tussen zitten, want ik heb wel iets met (oude) Ferrari’s.
Ik vind juist dat de 456 en 355 een nietszeggende voorkant hebben.

De 612 is in het echt trouwens een stuk mooier dan op de foto, een echte grand tourer met de nadruk op grand.
voor de liefhebbers…..
http://www.galleria.ferrari.com/
Nee! Die andere Rick
@W0o0dy
“De laatste Ferrari die ik echt mooi vond was de 456GT”
Oke?!……..over smaak valt niet te twisten…..zegt men.
Dus dat respecteren we dan maar hé?! :)
ook ik heb mijn zwakheden ;-)
Okuyama’s eigen commentaar: “It’s an exciting time for me,” said Okuyama. “With all the industrial design activities of my own booming recently, particularly in Japan, my business came to the point that it is too visible to continue working as a Design Director at Pininfarina simultaneously. It needs my full-time attention. Pininfarina and I came to the conclusion today not to extend the contract for the benefit of both parties.
On the automotive design consultancy (side), I have not decided how I may provide services to the future clients. I will take time and entertain some of the offers I have.”
Thanx JH, dat is wel een goede toevoeging! Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt?

Als je dit leest zou het in goed overleg zijn gegaan. Maar wie zou graag in de media roepen dat ie moest vertrekken? Wat ik me moeilijk kan voorstellen is dat iemand liever robots en meubels ontwerpt dan auto’s (Ferrari’s nog wel). Ooit moet hij auto’s toch wel boeiend gevonden hebben anders was hij niet bij Pininfarina terecht gekomen…… blijft vreemd. Nou ja, hij is weg en de toekomst is open.
http://www.cardesignnews.com/site/home/display/store4/item49796/
Auto design is leuk maar waarschijnlijk is het geld dat hij met zijn andere activiteiten verdient leuker;-)
Het rommelt in Itali…

Geen onweersbui aan het eind van een zwoele zomeravond, maar een soort van politieke paniek in de wereld rondom Ferrari. Ferrari is namelijk op meerdere fronten erg veel in het nieuws geweest. We hebben hier al meerdere keren diverse one-offs voorbij z…
wat denken jullie van een luc donkerwolke als designer bij ferrari?? i love too see this happen,
De Enzo Is Egt Spuug lelijk maar goed dat die weg is:) en die Glickenhaus mag je niet eens een ferrari noemen..
Granturissimo
Wat de 456GT betreft, sluit ik me aan bij Wooody.
Vind dat de laatste mooie Ferrari, simpel, de juiste proporties, elegant, geen overbodige shit.
Nu begin ik ook steeds meer de 550 te waarderen. En dat komt allemaal door lelijke apparaten als de 599 en California, met overbodige lijntjes en roostertjes en Playstation-details, ontwerpen door mensen die Ken heten in plaats van Sergio en de zijnen.
De Enzo is een verhaal apart, dat is een Supercar, die mooi is door functionaliteit…zoals de F40 dat was twintig jaar terug en daardoor nog steeds de koning is…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).