Vandaag blijft de auto thuis!

Auteur: , 26 Reacties

Het is maar dat je het weet! In heel Europa is het namelijk autoloze zondag en in Nederland zijn vandaag achttien gemeenten een dag vrij van autoverkeer. De autovrije dag is onderdeel van de Week van de Vooruitgang, die in het teken staat van duurzame mobiliteit. In ruim achthonderd Europese steden worden autovrije dagen georganiseerd, zo ook in Brussel en Antwerpen.

De officiële Nederlandse opening van het evenement is in Leiden. Na een ontbijtdebat met politici en het Astmafonds is de hele binnenstad autovrij en zijn er tientallen activiteiten. Ook in Arnhem is het raak en doen veertien wijken mee aan de Autovrije Dag, dit gebeurt mede door staten of gebieden af te sluiten voor verkeer en buurtactiviteiten te organiseren. En in Eindhoven worden vele straten afgesloten en zijn door de hele stad barbecues, kinderspelen en andere activiteiten georganiseerd. Andere deelnemers zijn steden als Utrecht, Deventer, Nijmegen en Tiel.

Volgens het Milieu en Natuur Planbureau (MNP) overlijden jaarlijks in Nederland mogelijk 18.000 mensen tot tien jaar eerder aan de gevolgen van luchtvervuiling door autoverkeer.



26 reacties

Superkoerier!
Blijft de auto thuis? Dat zullen we nog wel eens zien. Straks weer naar 0032 en dan ga ik toch echt met de auto hoor. En uiteraard in z’n twee door de trajectcontrole bij Overschie.
haha zielig van die autovrije zondag….. Maar wat als je wel gaat rijden door die steden? Krijg je dan een boete???
ik vind het prima op een desnoods afgesproken dag me auto thuis te laten staan. het is alleen knap triest zoals het je hier opgelegd wordt!!!

dus door die straten scheuren uit protest dan maar ;-)

echt weer een groen en links initiatief… met als achterliggende gedachte; als die stoute mensen nou niet luisteren sluiten we volgend jaar lekker alle straten af en zetten we de kindjes ervoor zodat niemand erdoorheen rijdt.
meestal geraak je er niet in, met dranghekken afgezet. Mensen die betrapt worden krijgen een vieze blik en een bolwasing, stel je maar eens voor je woont in zo een afgezete zone en je wil met je auto ergens naartoe -_-.
fuck de autovrije zondag!!!!!!!!!!!!! ga zo richting 030 toch echt met de auto.
misschien is het lekker rustig op de weg kunnen we lekker rijden.
ook weer zo’n hypocriet onderzoek trouwens… alsof je van de uitstoot van auto’s meer dood gaat dan van de uitstoot van het ruhrgebied?!

vooral eigenlijk wel een linkse actie want de uitstoot wordt echt niet alleen door de auto’s veroorzaakt en de lucht in een stad is ook niet in 1 dag schoon.
Straten zijn er toch voor ontworpen om auto’s over te laten rijden?
Kinderen moeten in de speeltuin spelen.
Ik ga toch ook niet met mijn auto door speeltuinen rijden op ‘kinderloze zondagen’!?
Had ik maar een Ferrari V12 met tubi’s of een Lambo LM002. Vandaag lijkt me de perfecte dag om zo’n apparaat eens flink te laten brullen.
Nu moet ik maar met mijn bescheiden MX-5 een blok om, om de autoloze dag te vieren.
Die BBQs hebben meer schadelijke uitstoot dan de autos…
toch knap dat ze uit kunnen rekenen waar die mensen aan zijn doodgegaan….. zijn ze niet overleden door de uitstoot van diesel treinen? Of aan de uitstoot van onze kolencentrales? Of aan de uitstoot van fabrieken? Of aan de uitstoot van 4 miljoen (of zo) cv-ketels? Of aan de rook van cigaretten? etc.

Dit soort getallen slaat echt helemaal nergens op. Ja, auto’s hebben een bepaalde uitstoot en ja ze zijn dus schadelijk voor de kwaliteit van de lucht en daarmee dus schadelijk voor mensen en milieu. Maar hoe auto’s gebruikt worden heeft meer invloed op de uitstoot dan nog strengere normen en nog betere katalysator-systemen. De eerste 7 km van de rit (en dat blijkt de gemiddelde afstand te zijn die we rijden per rit met de auto) als de auto koud is, veroorzaken net zoveel uitstoot als de 100km daarna! Dus: laat voor korte stukjes de auto thuis en ga eens lopen, met de bus,tram, metro of gewoon lekker op de fiets en probeer op de route van je werk naar huis eens je boodschappen in te plannen (nog ff snel langs de super in plaats van direct naar huis, auto laten afkoelen en weer een koude start extra.) En in godsnaam niet je kids naar school brengen met een auto met koude motor die vervolgens de hele dag stil staat om aan het eind vd middag nog eens de kids op te gaan halen…….
Per jaar overlijden 18.000 mensen 10 jaar eerder aan de gevolgen van de luchtvervuiling van autoverkeer…..

Ik sta versteld van de stupide reacties van menig autogebruiker op de autoloze zondag. Een dagje zonder auto, en het geweeklaag is niet van de lucht.

Ik ben er niet het type na om iemand longkanker te wensen omdat hij zonodig altijd en alles met de auto moet doen (bv. naar de sportclub??!!) Maar mensen denk svp eens na waarvoor je die auto gebruikt en ga eens met je dikke reet op een fiets zitten, dan zou menigeen er ook nog eens wat beter en gezonder uitzien…..
waar slaatt het op ? denken ze nou egt dat niemand gaat rijden. wij hebben gister al ge-bbq-t haha.
Wat een toeval. Ik rijd practisch nooit op zondag met de auto (en je voelt hem al aankomen), BEHALVE vandaag…

Niet dat ik, als ik het had geweten, mij ervan weerhouden had om in de auto te stappen. Want de bus/trein combi bood vandaag dus echt geen oplossing.
Jeetje, het lijkt hier wel alsof autorijden een keiharde junkenverslaving is. En helaas gaat het deze ‘autovrije’ dag slechts om een paar straten, maar stel je voor dat het hele land, alle snelwegen autovrij zouden zijn. Da’s toch prachtig voor zo af en toe? Eén dagje per jaar fietsen over de A2, da’s voor autorijders toch ook leuk? De volgende dag mag iedereen dan weer met z’n v6 in de file aanschuiven om met slippende koppeling (want schakelen is zo sportief!) voort te kruipen.
ze overdrijven wel met autoloze zondagen, het is al de derde autoloze zondag in Antwerpen dit jaar.
Nee! Die andere Rick
@Anke
Je hebt helemaal gelijk! Een stelletje schorrie morrie hierzo! Wat denken jullie nou wel eigenlijk niet?! MOGELIJK 18.000 doden hoor! niet MOGELIJK 17999 of MOGELIJK 18001! En niet MOGELIJK 9 jaar te vroeg of MOGELIJK 11 jaar te vroeg! Nee MOGELIJK 10 jaar te vroeg! En dit weten we zo zeker omdat men dat zegt! En die ene autoloze zondag in het jaar lost alle problemen op! Ik weet niet hoe…..maar dat het zo is moet wel kloppen omdat ze het zeggen!

Goed gedaan hoor Anke! Als jullie me nu willen excuseren ga ik ff met mijn auto naar een vriend toe die 2 straten verder op woont. Om daar te gaan BBQen. Om te vieren dat het een autoloze zondag is!

P.S. Anke kan je mij het concept van een fiets uitleggen?! Ik heb daar meerdere mensen over gehoord maar het enige wat ik eruit begrijp is dat je daar moe van wordt……klopt dat?!
het zou opzich wel leuk zijn als mensen eens wat meer het functionele van fietsen in gaan zien.

zelf doe ik binnen een straal van 20 km bijna alles met de fiets… hoewel ik niet met regen 20 km ga fietsen.
ik rijdt dan van wageningen naar arnhem oid. en op dat traject is de fiets ook een stúk sneller dan het OV. auto = 30 min, fiets = 40 min, ov is 60(!) min. alleen zodra het met de auto over de snelweg kan en het geen spits is neem ik 100% de auto.

OV vind ik eigenlijk alleen een optie in de randstad of naar een beurs (rai bijvoorbeeld)
Die kankergroenen toch, maja dan heeft de pers toch ook weer iets om over te schrijven. Ik vind het allemaal maar dikke kul die autoloze zondagen, we weten allemaal dat auto’s het milieu zwaar vervuilen maar er zijn zoveel ergere dingen in de wereld. Maar om nog even terug te komen over die moordende vervuilingen van auto’s (volgends de overheid dan). Al die politici rijden ook in dikke audi’s, bmw’s, en mercedessen hoor. Ons kareltje de gucht rijdt gewoon in een dikke bentley en madam onkelinkx ofzoiet die rijdt ook met een audi A8. Dus ja ik snap hun acties eigenlijk niet.
Superkoerier!
Anke heeft voor wat betreft een aantal postings wel gelijk: die raken kant nog wal. Maar goed, voor goede discussies moet je op geenstijl.nl zijn, niet hier. :-)

Over die 18000 doden. Op weg naar 0032 bedacht ik mij nog dat dit eigenlijk de eerste keer is dat men zo genuanceerd uit de hoek komt. Het getal is meerdere keren genoemd (wat geen ene f*ck zegt natuurlijk) in verband met het fijnstof-luchtkasteel. Dat begon eerst met 5000, toen 8000, toen 10000, daarna is het nog eens 15000 geweest en is uitelndelijk uitgekomen op 18000 doden. Vervolgens is daar onweerlegbare kritiek op gekomen, waarbij de interpretatie van het onderzoek waarschijnlijk het bepalendst is geweest voor deze nuance. Wat voor de fijnstof wel fijn is dat die 18000 mensen die mogelijk tot 10 jaar eerder komen te overlijden (=goed voor het milieu en de ziektekostenpremie) is dat het nu aan luchtvervuiling algemeen verwijdt wordt en niet meer alleen aan fijnstof. Kortom: sloop dat roetfilter er maar weer onder weg en gaan met die banaan!
Goedzo Alwood! Zeker tijd teveel… Ik moet gewoon werken hoor, door-de-weeks, en heb dus geen tijd om 20km heen en terug te fietsen, 2x extra douchen en een uur eerder naar bed te gaan omdat ik zonodig op de fiets moet.
Wacht maar totdat je uitkering stopt, dan heb je daar geen tijd meer voor…

Ben ook benieuwd hoe je in zo’n autovrije buurt naar het ziekenhuis moet dan, als je gaat bevallen???
zozo das een sportieve post, rm… ik wou met mijn post aantonen dat het tijdsverschil dus best mee valt. als ik 5-10 minuten langzamer rijdt heb ik geen last van zweet en valt het douchen ook mee. daarbij moet je vooral fietsen omdat je het nut er van inziet of omdat je er van houd.

ik wil niemand mijn levensstijl opleggen en ik ben zelf ook vaak genoeg in de auto te vinden. verder zeg ik al helemáál niet dat mensen geen auto moeten gebruiken, ik zou hier weinig te zoeken hebben als ik geen groot fan van deze vierwielige voertuigen was.
het zijn daarbij nog lang geen amerikaanse taferelen waarbij iemand niks meer kan zodra de auto stuk is, gelukkig…
spijtig dat als hij een week thuisblijf het hele land platligt
Mag je in een vrij land misschien zelf bepalen wanneer je wel en niet in de auto rijdt, waar je een godsvermogen aan belasting voor betaalt?
Mag je na een week hard werken (een groot gedeelte van de tijd puur ten gunste van de staatskist) op je vrije zondag misschien met je auto ergens naar toe. Of voor mijn part doelloos rondtoeren?
Waar halen de moraalridders de moed vandaan mij te vertellen dat ik op een bepaalde dag niet mag rijden? Omdat je rijdt op een dag die door mensen, die helemaal niets te vertellen hebben, is uitgeroepen tot autoloze dag denken ze met hun vinger te kunnen wijzen. Misschien maak ik wel minder kilometers per jaar of is mijn auto schoner of ga ik in tegenstelling tot hen niet met het vliegtuig op vakantie. De mensen die niet mee doen aan deze flauwekul zijn echt niet per definitie de minst vervuilende mensen.
Goed zo Brave Alwood.
Ze hebben je bijna waar ze je willen hebben. Woon je nog op de buiten? Verkopen! En in een ophokkooi gaan wonen in de stad!
Bij een normaal auto- en verkeersbeleid is de fiets op geen enkel traject sneller dan de auto hoor! Al eens bij je opgekomen dat dat gewoon…express zo veroorzaakt wordt?
’t Was weer autoloze zondag. Wat luchtkwaliteit lost dit niets op, dat bleek uit metingen in Brussel en Antwerpen. Er zijn andere duurzame maatregelen nodig.
Wil je er meer van weten?

Debat:
Wilt U het fijne
weten over fijn
stof?

Debatavond:


Omschrijving van het aanbod
We weten het allemaal, onze lucht is niet zuiver. In ons klein maar dichtbevolkte landje rijden, relatief gezien, het grootste aantal auto’s en vrachtwagens met dieselmotor rond. Bovendien zitten we in de Antwerpse Voorkempen met de lucht van het industrie- en havengebied en er waait veel fijn stof uit het buitenland over ons.

Dit debat wordt georganiseerd in samenwerking met de milieudienst van Antwerpen.


Opmerkingen/Praktisch

Wanneer: 19/10/2007om 19.30 uur
Waar: Cultureel Centrum Merksem (kasteel Bouckenborgh), zaal 3, 1ste verdieping – Bredabaan 561 – 2170 Merksem


bereikbaar tram 3, bus 33, 600, 601, 605, 610, 620, 621, 629, 640 tot 643, 650, 660, 661, 670

Gratis deelname.

Reservatie is om praktische redenen (overgroot succes congres verleden jaar) wel gewenst via het nummer 03 217 08 26 (inschrijven mogelijk vanaf 11 september).




Aanbod bestemd voor mensen uit
Provincie Antwerpen


Programma
19.00u: Kan u kennis maken met de “waterstofbus”.

Debatavond:

19.30: verwelkoming door dhr Rombouts, voorzitter van vzw Red de Voorkempen

19.40u – 21.00u: Moderator ere senator Paul Staes ondervraagt o.a.

Professor Nicolas van Larebeke, hoogleraar Universiteit Gent;
Dhr Piet Vanden Abeele (Unizo) en
Mevrouw Marka Van der Elst, beleidsmedewerkster luchtkwaliteit.
Schepen Guy Lauwers heeft afgezegd wegens dubbele boeking (milieumaand is een drukke maand!).

21.00u tot 22.00u: vragen vanuit het publiek

22.00u: receptie (gratis)

De waterstofbus zal aanwezig zijn op 19 oktober 2007
De nieuwe brandstofcelbus is een wereldprimeur. Ze is de eerste volwaardige hybride bus (waterstof-elektrisch) die remenergie recupereert. Daardoor heeft ze veel minder energie nodig dan de vroegere brandstofcelbussen. Daarnaast heeft ze dezelfde capaciteit (tot 104 reizigers), levert ze dezelfde prestaties en heeft ze dezelfde actieradius (tot 350 km) als een moderne dieselbus. Om dit te bereiken ontwikkelde busbouwer Van Hool een bus van 13,2 meter lang met drie assen.
Dankzij een nuluitstoot is de waterstofbus erg milieuvriendelijk. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen). Ook van fijn stof is geen sprake. Uit de uitlaat komt alleen een wolkje waterdamp. De bus is ook aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus. Dat komt omdat er geen bewegende mechanische delen zijn in de brandstofcel.
De waterstofbus is een hybride voertuig. Dat betekent dat ze wordt aangedreven door twee krachtbronnen. Enerzijds is er een brandstofcel die waterstof omzet in elektrische energie. Naast een tankvoorraad van 40 kilo waterstof heeft de bus batterijen die worden opgeladen als er een energieoverschot is.
Dit overschot is enerzijds afkomstig van de brandstofcel en anderzijds van de gerecupereerde remenergie. Hierdoor gaat er nagenoeg geen energie verloren en volstaan de waterstoftanks om 350 kilometer te rijden. Door de hybride aanpak verbruikt de bus minder brandstof, en is ze veel efficiënter dan een bus met één krachtbron.
Waterstof is de brandstof voor de toekomst. Ze is milieuvriendelijk en onuitputtelijk. Momenteel wordt waterstof vaak geproduceerd met fossiele brandstoffen, via reforming van aardgas, vergassing van steenkool of elektrolyse van water. Deze methodes gaan gepaard met de uitstoot van CO2. Het is ook mogelijk om hiervoor schone energie te gebruiken, zoals windkracht. Als dat het geval is, is de technologie 100 % milieuvriendelijk.
Wenst u de mening te weten van de politieke partijen?

Via Google: http://blog.seniorennet.be/dwreddevoorkempen
en http://www.bloggen.be/reddevoorkempendw
of http://reddevoorkempendw.bloggen.be/

Op deze blog kan je o.a. lezen:

Dirk Weyler interviewt (deze mensen zijn niet aanwezig op de debatavond zelf!):

Bart Martens (sp.a)
Filip Dewinter (Vlaams Belang)
Marleen Van Eynde (Vlaams Belang)
Rudi Daems (Groen!)
Mark Verhaegen (CD&V)
Jos Bex (Spirit)
Mieke Vogels (Groen!
Anncik Deridder (Vld)
Frans Peeters (CD&V)
Jan Peumans (NVA)

en schotelt hen stellingen voor ivm FIJN STOF om te commentariëren. Ook de zuivere logistiek wordt op de korrel genomen.
FIJN STOF IN HET ANTWERPSE?!?

We noteren dat de waterstofbus uiteindelijk toch niet kan komen gezien een beurs in Kortrijk (dubbele boeking bij de Lijn). Er zal tussen 18.30 u en 19.30 u iemand aanwezig zijn van De Lijn en iemand van autobusconstructeur Van Hool.
Door De Lijn zal een film van 7,5 min getoond (en herhaald) worden over de waterstofbus (promotiefilm) en door Van Hool een powerpoint-presentatie over de technische kant van de bus. Van Hool zal ook een schaalmodel van het brandstofsysteem tonen.

Op vrijdagavond 19 oktober te 19.30 u heeft in het centrum Bouckenborgh, Bredabaan 561 te Merksem een debatavond plaats over “FIJN STOF”, georganiseerd door de regionale milieuvereniging Red De Voorkempen en de Milieudienst van de Stad Antwerpen.

bereikbaar tram 3, bus 33, 600, 601, 605, 610, 620, 621, 629, 640 tot 643, 650, 660, 661, 670

Parkeren:
Opgelet: Er mag niet geparkeerd worden op de oprit naar het Kasteel Bouckenborgh (Bredabaan 561, Merksem).
U dient op de Bredabaan de dreef van het kasteel voorbij rijden (wanneer je vanuit de stad komt) en voorbij de eerstvolgende verkeerslichten de eerste straat rechtsaf slaan (richting Schoten, Oude Barreellei). Onmiddellijk na de hoek dient U rechtsaf te draaien; daar is de parking. Er staat een bord parking maar je bent er snel voorbij, dus opgelet. Via het voetbalveld kom je dan in de dreef naar het Kasteel uit.

Thema:

Sinds enkele jaren wordt fijn stof beschouwd als één van de kwaadaardigste vormen van luchtvervuiling. Dat stof, onder meer afkomstig van het verkeer en van verwarming, dringt tot diep in de longen door en kan daar zorgen voor ernstige schade op termijn.
Red De Voorkempen en de Antwerpse Milieudienst vragen zich af hoe het in Antwerpen en in de Voorkempen gesteld is met deze vervuiling. De bevolking dient de kans te hebben te weten hoe de situatie eruit ziet, want iedereen heeft er rechtstreeks mee te maken, wat je ook doet en hoeveel ramen je ook sluit.
De organisatoren slaagde erin één van de beste specialisten ter zake te kunnen aantrekken: prof. Nic van Larebeke van de Rijksuniversiteit te Gent. Naast hem debatteren ook mee: dhr Piet Vanden Abeele, adviseur Milieu, Energie en Ruimtelijke Ordening bij Unizo en mevr Inge Overmeer, beleidsmedewerker luchtkwaliteit Vlaamse Milieuadministratie. Het publiek krijgt uitvoerig de kans om vragen te stellen. Het debat wordt gemodereerd door ere-senator Paul Staes.


De avond wordt netjes afgerond om 22u15, waarna de Antwerpse Milieudienst, gastheer van de avond, een drink aanbiedt. Plaatsje reserveren kan op nr 03/222.36.27 of via e-mail: [email protected]
Lees meer:
http://www.bloggen.be/reddevoorkempendw

Groetjes,
Dirk Weyler
Vzw Red de Voorkempen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).