Brera GTA’d?

Auteur: , 29 Reacties

Alfa Romeo maakt aardige diesels en mooie auto's. De Brera is er natuurlijk al met een 200pk sterke 5 cilinder en die is best aardig. Het lijkt er echter op dat ze bezig zijn deze twee ingrediënten in een nieuwe potentere mix te gieten. De Brera met een dikke dieselmotor... Volgens sommigen is dit vloeken in de kerk, een duivels plan en een onzalige gedachte... Maar wat als ik jullie vertel dat de nieuwe diesel motor een V6 met 3 liter inhoud wordt?

De dieseltechniek gaat met sprongen vooruit en Alfa Romeo heeft al een aantal aardige dingen op dit vlak laten zien. Met een vermogen dat ergens tussen het specifieke vermogen van de 1,9JTDm (175pk=92pk/liter) en de 2,4JTDm (200pk=83pk/liter) in ligt zou je voor de nieuwe 3 liter V6 op een vermogen van tussen de 250pk en 275pk uitkomen!

Voor de dieselhaters… wat is het grootste probleem van de Brera? Juist overgewicht! Laat dat nou net iets zijn waar een dieselmotor wel raad mee weet! Door het hoge koppel voel je al die kilo’s een stuk minder en wordt de Brera een hele vlotte diesel. Reken (als het ongeveer 260pk wordt) op prestaties die de 3,2liter V6 op benzine ruimschoots overtreffen. Dus minder dan 7 seconden voor 0-100 en een top van meer dan 240km/u.

Tja en het geluid… ehm ja dat wordt nog even afwachten, maar wie met Alfa’s huidige 2,4JTDm vijfcilinder heeft gereden weet dat die diesel echt een fraaie sound heeft… dus misschien moeten we er maar aan wennen. Ook een fraaie coupé van Alfa Romeo heeft straks in 30% van de gevallen gewoon een diesel onder de motorkap. Het moet niet gekker worden hoor!

Bron: oa autoscoops.eu en op Italiaspeed staat ie al tijden bij de futuremodels.



29 reacties

deze brera is erg mooi en mu met die nieuwe motoren er in wordt het een succes denk ik xD
tsja, een kennis van me heeft een alfa 156 sportwagon met een 1.9 JTD en die maakt toch een erg mooi geluid als je ’t gas in trapt. Dus ik kan me voorstellen dat een 3-liter v6 alleen maar mooier moet klinken!
Ben erg benieuwd!
ben ook benieuwd….
Niets voor mij.
Over het geluid: Volvo’s D5 klinkt anders ook ze-ker niet slecht! Gewoon goed! Het kan dus wel…
Ja tim ben het met je eens, de D5 is een diesel en heeft een schoon geluidje en goede prestatie, dus het zou kunnen bij alfa !
Ben benieuwd of dit de nieuwe trend word om snele dikke dieselmotoren in auto’s te zetten? laatst die q7 en nu deze alfa.

Ik vind het geen probleem dat er een dikke diesel motor in de brera komt (en niet in de 8c) mits het geluid goed is. je hebt dan veel voordelen, geen last meer van het overgewicht, een hoog koppel, top prestaties en dan ook nog stukken zuiniger dan benzine.
wel jammer dat er dan nog meer gewicht in het vooronder licht :-? maar in een rechte lijn weet de diesel iig wel raad met de kilo’s.
Nee! Die andere Rick
Naarmate ik deze auto vaker zie begin ik hem steeds minder te begrijpen.
Wat is het nou dat men met deze auto wil bereiken?
ja dat snap ik ook niet helemaal want een van de concurente van deze brera is da alfa gt. uit eigen huis.


over deze diesel …. NIET DOEN want benzine motoren van alfa klinken ooh zo prachtig wat is er mis met een v6 of heel mischien wel de v8 uit de concept brera?????
nu nog de wegenbelasting omlaag
Mooi, maar ik ruil er mijn bestelde 335d coupé toch niet voor in ;)
Cuore sportivo
vroeger bestond dat niet een diesel in een alfa, dat doe je gewoon niet !!
maar door de directe benzine inspuitingen is het dan ook niet meer mogelijk lpg te installeren en de benzineprijzen de de loonsindexeringen hoog overschrijden … het koppel mag goed zijn en de prestaties ook, maar zoals ik al zei, de ziel is toch al weggefiltert dusja, waarom geen diesel erin poefen dan ?
Waar zit die 1.9 JTD 175pk dan in? Knappe prestatie. 5 cilinders klinken stoer, die moet in een SUV of terreinbak. 6 cilinder is smoothh, ideaal voor zo’n ding.
Voor de dieselhaters… wat is het grootste probleem van de Brera? Juist overgewicht! Laat dat nou net iets zijn waar een dieselmotor wel raad mee weet! Door het hoge koppel voel je al die kilo’s een stuk minder en wordt de Brera een hele vlotte diesel.
Een diesel weegt meer dus wordt de auto nog zwaarder. Uiteindelijk gaat het toch om de pk/kg verhouding. Al het koppel ten spijte.
Hoe je ’t draait of keert, de brera weegt veel te veel… zonde van die pk’s.
Steek 260 pk in de veel lichtere Alfa GT en de prestaties van de brera verbleken… Daarenboven kost de ‘gewone’ brera vreemdgenoeg al de helft meer als een GT..
@Aj: de hoeveelheid pk (of eigenlijk kw’s) loopt op als het toerental omhoog gaat. Daar heb je bij 2000 toeren dus helemaal niets aan. Een benzinemotor levert zijn piekvermogen bij 7000 toeren. Een diesel levert bij lagere toerentallen echter veel meer koppel (en dus ook pk’s), maar omdat het maximale toerental niet hoger is dan 5000 tpm lijkt het vermogen veel lager dan bij een benzinemotor.

Een motorfiets heeft 160pk maar dat wordt pas geleverd bij 12000 toeren. Diezelfde motor is vrijwel onbruikbaar in een (zware) auto omdat hij erg weinig koppel levert bij lage toerentallen…… Het gaat dus niet echt om pk/kg.

Een voorbeeld om één en ander te verduidelijken:
Een Peugeot 207 1,6 benzine levert 110 pk bij 5750 toeren en heeft een max koppel van 147Nm bij 4000 toeren.

De diesel 1,6 levert 110pk bij 4000tpm en heeft een koppel van 240Nm bij 1750tpm.

De benzine 207 weegt 1188kg en de diesel 1219kg welke zit sneller van 0 op 100km/uur? De diesel! (10,1 voor de hdi en 10,7 voor de 1,6 16v benzine 207)
Waarom? Omdat de diesel meer trekkracht levert bij lagere toerentallen.
Woody, dat is helemaal geen dieseltechnologie. Dat is pure turbotechnologie! Die kan je zo op benzinemotoren schroeven en dan hebben die ook zulke joekels van Newtonmeters bij even lage toeren. Gewoon volblazen die boel, dat is de truc. Heeft NIKS met diesel te maken. Overigens beginnen fabrikanten dat te begrijpen en de BMW 335i twin turbo zet de trend voor dikke turbo-benzinemotoren met Newtonkilometers op de as. Ook Audi schroeft er zo eentje in hun nieuwe TT. De boodschap is begrepen, de trend is gezet: hier komen de dikke turbo-benzines en daar hebben turbodiesels dan toch weer geen schijn van kans tegen. Uiteraard is het wel de dieselmotor die de impuls voor de ontwikkeling van die turbotechnologie gegeven heeft.
@ Zoef
Vergelijk eens de curves van de 335i & de 335d ;)
Als je alleen maar naar pk’s en kilo’s kijkt ben je echt dom. Je moet ook kijken naar de lengte van de versnellingen, de opbouw van het koppel. Koppel is veel belangrijker dan het topvermogen.

En alfa staat er om bekent auto’s te maken die ook nog nut hebben, dus een snelle diesel waarom niet? Waarom zou je er niet meer pronken als eerste common rail te hebben, dus ook een leuke diesel in je topwagen te leggen.

En ja het geluid, dat is inderdaad totaal niet verkeerd. Als je 4 kleppen per cilinder hebt, ben je al een heel stuk van dat aggregraat geluid kwijt.
Oude diesels zonder turbo hadden altijd al een grote hoeveelheid koppel bij lage toeren (ik kan het weten want ik ben begonnen met 2 diesels zonder turbo en daar heb ik meer dan 180.000km mee gereden). Die krengen waren absoluut langzaam, maar in de heuvels hoefde die diesel eigenlijk nooit een versnelling terug en auto’s met benzine motor moesten meestal 1 soms zelfs 2 versnellingen terug. Bij een diesel heeft een turbo bovendien een groter voordeel vanwege de diesel/luchtverhouding.

Eén van de problemen die wel moeilijk op te lossen zijn bij diesels: het relatief lage maximum toerental. Als het toerental verder omhoog gaat wordt de tijd die het mengsel heeft om volledig te verbranden (diesel motoren hebben spontane ontbranding door de hoge compressie in combinatie met warmte) te kort en remt de motor in feite vanzelf af…..
Als dat probleem opgelost kan worden dan is er weinig te verzinnen waardoor diesel motoren nog lang een achterstand zouden houden ten opzichte van benzine motoren.
Alfa heeft echt we begrepen dat de Brera met een probleem zit.

Naast de beschreven dieselontwikkeling zijn ze blijkbaar ook bezig met een dieetprogramma voor de Brera:

“Blijkt vandaag dat de Brera niet alleen esthetisch maar ook structureel met een probleem zit. Beladen met twee passagiers, wat bagage en een volle tank zet de corpulente coupé al snel 1850 kilo op de schaal, evenveel als (zit u neer?) een Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D S. Geen wonder dat zelfs de 265 paarden van de 3.2 V6 moeite hebben om de Brera van sportprestaties te voorzien. Daarenboven publiceerde het Britse Autocar recent een artikel dat het over een mogelijke ‘mark 2’-versie van de net gelanceerde Brera had; een vroegtijdige opknapbeurt die de GT dankzij titanium onderdelen van zijn obesitas-cachet moet verlossen.”

komt uit http://www.djivy.be/2006/09/01/sleutelt-alfa-stiekem-aan-de-brera/
Lijkt mij sterk dat daarvoor titanium voor gebruikt zal worden, veels te duur.

Carbon ligt meer voor de hand.
@Karaya: Titanium delen voor de wielophanging hebben het voordeel dat het onafgeveerde gewicht omlaag gaat EN het totale gewicht van de auto. En het is vrijwel zeker stukken goedkoper (naast effectiever) dan een nieuwe sterkere motor te ontwikkelen. Andere lichtmetalen kunnen gebruikt worden voor onderdelen in/aan de motor. Maar carbon plaatwerk is idd wel een logische stap als het gewicht omlaag moet.
Volgens mij heb ik gelezen dat de GTA carbon carrosseriedelen krijgt.

P.S. Zouden carbon wielen niet meer helpen dan titanium draagarmen? :wink:
Het is al zo’n rare creatie die door bijna niemand gekocht wordt, ga er dan niet nog eens een sportieve diesel van proberen te maken. Ik vermoed dat die net zo flopt als de C30 CDI AMG.
@ Appeltje

Rare creatie? De Alfa Romeo Brera is verkozen tot één van de mooiste coupés van dit moment…

Ben je toch echt een van de weinigen die dit vindt.
Tom schrijft,

19 September 2006 om 7:56
@ Zoef
Vergelijk eens de curves van de 335i & de 335d


Maar de 335i is wel slechts een 3 liter en de 335d is wel degelijk een 3500, niet?
WoOodY heeft gelijk over zijn diesels, mooie theorie en hij klopt :)
Maar koppel spreekt nu eenmaal niet zo aan als PK :p

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).