Motor op zuiver gecomprimeerde lucht

Auteur: , 38 Reacties

Het Franse bedrijf MDI, wat staat voor Motor Development International, heeft een 4-cilinder motor ontwikkeld die zuiver op gecomprimeerde lucht loopt. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor, worden de cilinders niet door een explosie in beweging gebracht, maar met gecomprimeerde lucht in beweging geblazen.

Het Koreaanse bedrijf Energine Corporation is hier ook al een poosje mee bezig, daarbij rijdt de auto vooralsnog tot 20 km/u op gecomprimeerde lucht en bij hogere snelheden helpt een elektromotor een handje.

De 4-cilinder motor bestaat voornamelijk uit aluminium en weegt daardoor nog maar de helft van een normale verbrandingsmotor. Er kan zoveel aluminium worden gebruikt, omdat er in de motor geen verbranding plaats vindt. De auto is uitgerust met 4 carbon tanks van ieder 300 bar. Hiermee is een maximale snelheid van 110 km/u haalbaar en een actieradius van 200 km. Tanken bij een speciaal tankstation duurt slechts 3 minuten, maar de auto heeft ook een eigen compressor aan boord zodat de auto ook thuis kan worden “opgeladen”. Dit duurt dan wel 4 uur en de stroomkosten bedragen hierbij ongeveer 2 dollar. Een strakke ontwikkeling.

In onderstaande video, wordt het een en ander uitgelegd…

UPDATE: meer info vind je HIER (via: motorauthority)



38 reacties

Goede ontwikkeling hoor. Staat nog wel in zijn kinderschoenen zo te horen/zien, 200km radius is natuurlijk niet echt genoeg/interessant genoeg
Zolang het als een diesel klinkt hoef ik het niet :P
@Hugo: je kan ook ’s verder kijken dan prestaties en aan ons aardklootje denken. Dat het op het moment nog niet als volwaardige auto kan worden beschouwd neemt het potentieel voor de toekomst niet weg.
Hence the smiley…
Ok leuke motor… nu nog een beetje mooi koetswerk plz :P en kben benieuwd hoeveel nm deze motoren genereren (trek kracht)
Vullen tot 1000 bar en je komt 3x zover.
200km actieradius is al best aardig. Twee keer zoveel en je hebt een redelijk bruikbare auto. Veel praktischer ook dan electrisch omdat je wel snel kan tanken. Tankstation infrastructuur hoeft ook niet moelijk te zijn omdat de stations alleen maar elektriciteit nodig hebben om de compressors aan te drijven. Ik zie hier wel wat in. Het klinkt als een beter plan dan waterstof of elektriciteit.
@ Erik, reken jij eens die vier keer 300 bar tanks bij elkaar op? …………………………. 1200 bar he ;)?

Maar het zou een goede ontwikkeling kunnen zijn voor vrachtvervoer. Als ik die soms gas zie geven moet ik groot licht aan doen zo’n wolk roet rijd ik tegemoet
is ook lekker goedkoop tanken, alleen lucht
@C30 CDI AMG

wat bazel jij nou?!?!:P
je kunt de druk niet zomaar bij elkaar optellen vriend:D
lol
p=F/A weet je nog? ;)
ohja, daar begint weer iets te dagen ja…! :P

maar snap alleen niet waarom ze dan vier tanks hebben ipv één grote ofzo. maar zal wel een goede reden hebben.
@C30 CDI AMG: Waarschijnlijk voor iedere cilinder van de 4-cilindermotor een aparte compressietank.
Ik denk dat hij steeds naar een andere tank overschakeld als de druk te ver afneemt en dus het vermogen. Die 110km/h als topsnelheid kun je dus 3x halen, als de 300bar beschikbaar is. De snelheid die je kunt rijden is evenredig aan de druk in de tank verwacht ik.
Rem energie is wel gemakkelijk op te vangen BTW, motor wordt een luchtcompressor, that’s it. Dus een lange afdaling en je zit voor op 300bar of nog meer, kboem.
@erik

ooit van een safetyvalve gehoord?
Ik denk dat, wanneer wij op het welvaartsniveau willen blijven (of hoger dan waar wij nu zijn) en de rest van de wereldbevolking daar ook deel aan laten hebben dan zijn dit soort ontwikkelingen onmisbaar. De wereldvoorraad aardolie is eindig, kernenergie is omstreden enz. Ik zou wel eens een calculatie willen zien van de productiekosten van de electriciteit die nodig is voor het compressorstation (of hoe dat ook mag heten).
Verder lijkt mij 200km actieradius in een stedelijke omgeving toch wel genoeg voor een 1/2 werkdag van, laten we zeggen een koeriersdienst of een taxi. Tijdens een middagpauze sluit je het ding aan op een compressor en gaan maar weer.
Of zijn we met zijn allen toch verslaafd aan de emotie van de brandstofmotor en de bijbehorende techniek?
Ik heb ooit eerder zo’n filmpje gezien alleen veel korter, maar dit bedrijf is al redelijk ver met de ontwikkelingen. Zelf had ik jaren geleden al dit soort ideeën, maar uitvoeren is wat anders.
Dat blijkt maar weer hoe ver ze nu zijn.

Ik hoop dan echt dat deze motor een echte bruikbare motor wordt voor alledaags gebruik. Het is al bruikbaar, maar alleen voor stadsritten.
Vraag me af of hier een turbo ook zou werken, je hebt tenslotte ook iets dat uit de uitlaatpoort van de cilinders komt, welliswaar lucht.
@SimonMC

een turbo zou juist averechts werken.;)
Even simpel uitgelegd> Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de cilinder. deze gassen laten de turbo draaien en daarop word er meer lucht in de cilinders geperst. Daardoor onstaat een betere verbranding en dus meer power.
Als we dit zouden toepassen op deze motor dan zou het beteken dat de uitlaatgassen een turbo zouden moeten aandrijven die ervoor moet zorgen dat een nog hogere druk dan 300bar wordt bereikt. Dit gaat niet gebeuren.
1. De gassen die de cilinders in deze motor verlaten hebben wel een klein beetje meer volume. ze staan namelijk onder minder druk, omdat alle kracht al is overgedragen aan de krukas.
2. Om een over druk te creeeren heb je power nodig. deze power is simpelweg niet aanwezig. de enige power die aanwezig is is de druk in de tanks. deze druk doet al het werk. deze kan dus niet nog meer druk maken. als dat mogelijk zou zijn dan zou er een onuitputtelijke energiebron zijn uitgevonden.
damn dat heb ik slecht uitgelegd, ik hoop dat iemand het begrijpt:)
@Michael

Je uitleg is prima.

Afremmen op de motor zou energie terug kunnen winnen wat de actieradius zou vergroten. Als je de pomp thuis voor het opladen aan een windmolen of zonnepanelen zou koppelen heb je voor niet veel geld een goedkoop transportmiddel. Ik bedoel hiermee de dagelijkse operationele kosten, niet zozeer de aanschaf van het geheel.

Ik vraag me echter wel af hoe de overheid hier tegenover zou staan. Ze verliezen echter vele miljoenen aan belasting over brandstof. Zalm zal echt niet staan te trappelen om dit te steunen.

Nog een overweging; als je stil staat in de file (wat niet onwaarschijnlijk is in dit land) “verbruik” je dus ook niets!

Al met al een goede ontwikkeling, als de productie op gang komt wil ik hier zeker naar kijken als vervanging van mijn huidige Golf tdi.
Dikke onzin, sla je natuurkunde boeken maar eens open of kijk eens even iets verder op internet.

In die luchttanks kan je energetisch niet meer opslaan dan 1 liter conventionele brandstof

worden de cilinders niet door een explosie in beweging gebracht, maar met gecomprimeerde lucht in beweging geblazen
In een verbrandingsmotor vinden geen explosies plaats!!
Hee Winky (of moet ik zeggen Binky), stuur jij die lui van MDI dan even een mailtje dat ze uit hun nek lopen te lullen en dat ze hun natuurkundeboeken nog eens goed moeten doornemen. :)
Ik ben overigens niet de enige die dit zegt hoor, in een artikel in technisch weekblad of de ingenieur is deze vent een hele tijd terug al compleet doorgezaagd. Het is niet voor niets dat men in de technische hoek geen enkele aandacht meer aan deze vent besteedt.
Winky: “In een verbrandingsmotor vinden geen explosies plaats!!” Wat gebeurt en dan met het brandstof/lucht mengsel in de cylinder? OK formeel is het een hele snelle verbranding, maar in de volksmond noemen we dat een explosie.
Nou heel makkelijk Klaas verbranding!

Wat de volksmond betreft, daar heb ik natuurlijk helemaal niks mee te maken. Er is een wezenlijk verschil tussen een explosie en een verbranding!

Als je explosies hoort in je motor (pingelen is een vorm daarvan) dan ga je terug naar de garage!

(student Verbrandingstechnologie, sectie Automotive Engineering ;-) )
Wat me wel verbaasd in het verhaal is dat de motor warm aanvoelt. Normaal gesproken zou de motor moeten bevriezen. Eén van de problemen van werken met gecomprimeerde gassen is dat gas heel veel warmte afgeeft bij compressie en warmte opneemt (en dus de omgeving afkoeld) bij decrompressie. Er zouden ijspegels moeten hangen aan de motor.
Ah ik weet niet hoe het zit, maar door de wrijving van de cilinders ontstaat er zowiezo warmte, dat zal wel de warmte zijn die je voelt.
Das lekker chillen in de zomer LOL
Doe mij maar zo’n bakkie.
Ik rij tog nooit meer als 200 km per reis, en die ene keer meer, ga je tog gewoon tanken. Heb je ook gelijk een rustpauze.

Dat geluid valt wel weg te isoleren

En WINKY, vroeger gooiden ze je in een diepe put als je zei dat we konden vliegen. Dat heet vooruitgang.
Nou eedwin,

Je hebt altijd nog zoiets als logisch nadenken. En als je een beetje thuis bent in de techniek dan weet je dat je gewoon amper energie kan opslaan met perslucht.

Ga maar eens zoeken online en dan zie je dat de enige auto die hij OOIT voor een testrit wilde uitlenen nooit verder is gekomen dan 7 kilometer en dat is heel wat minder dan 200.
Hebben jullie ook gezien/gehoord dat als je met die car een tank vult met benzine en een cylinder perslucht dat je dan een afstand kan afleggen van 3961 km (ze zeggen van Los Angeles tot New York).

Opzich wordt persluch al jaren gebruikt voor powertools. En deze auto gebruikt een orgineel en nieuw motor design. Dat je er maar 7 km ver mee komt lijkt me een uit de duim gezogen verhaaltje. Tis voor sommige moelijk te geloven dat niet alle mooie dingen alleen in sprookjes bestaan.
-edit: loze bijdrage-
Antoine van Kipshagen
Als jullie even op de website: http://www.mdi.lu van deze Fabrikant in potentie zou kijken, zouden jullie kunnen constateren dat ze meer te bieden hebben dan alleen maar een motor die op gekomprimeerde lucht loopt. Het haalt meteen heel wat reacties onderuit. Tevens hebben ze inmiddels heel aantrekkelijke prototypes te laten zien, waarvan er één binnenkort op de markt gaat komen. overigens zijn de licenties al verkocht aan Mexico, India en nog zo wat landen. Onmogelijk om deze auto op de Franse markt uit te brengen, hoewel de uitvinder voorheen als project ingenieur werkte bij de Renault Formule 1 divisie.
1) monomotor, op puur gekomprimeerde lucht voor stadsgebruik.
2) bimotor, zowel geschikt voor stadsgebruik als op de grote weg. Deze motor loopt op, naast gekomprimeerde lucht ook op willekeurig welke brandstof, kan zijn: benzine, dieselolie, pindaolie etc. Loopt dan rond 1 : 50 met afhankelijk van het model verschillende topsnelheden (max: 155 km/uur) en een aktieradius van rond de 1500/1600 km. De overheid, in Nederland nog steeds Zalm? hoeft helemaal niet moeilijk te gaan doen. Met enige politieke wil vinden ze wel een manier om belasting te heffen. Alleen bepaalde monopolies moeten doorbroken worden en dat hoeft nog niet eens als zij de enige zijn die dan de brandstof, wel schoon natuurlijk, mogen gaan leveren. Misschien hebben jullie het inmiddels wel begrepen, ik woon in Frankrijk. Maar ook hier in Frankrijk valt het op hoe weinig mensen hiervan op de hoogte zijn.
Dit geldt evenzo voor de gangbare motor die deels, tot 75 % op ‘water’ middels een soort generator volgens de plasma techniek (Pantone systeem en de franse
konnektie) kan lopen, zie http://www.geet.com en http://www.patents.ibm.com Klinkt heel ingewikkeld. In de praktijk blijken juist de eenvoudigere motoren zonder of met weinig elektroniek zich daar uitstekend voor te lenen. Elke motor die voorheen een roetpluim uitbraakte wordt met deze generator puur schoon. Dan zijn al die andere merkauto’s zoals de Toyota Prius en al die andere hybride auto’s maar een gerommel in de marge. Helaas zo zou ik door kunnen gaan. Overigens stationaire motoren zoals een elektriciteitsgenerator of tractoren die veel op een vast toerental draaien blijken die 75 % besparing heel makkelijk te halen.
In de VS is door een ingenieur een bougie ontwikkeld met een grote ‘dome’ als centrale elektrode en als buitenelektrode twee bogen die een benzinemotor 30 % zuiniger maar ook schoner laat lopen. Bij stationair draaien blijkt het regelmatig inhouden van de motor niet meer voor te komen. Etc
Antoine van Kipshagen
Even een aanvulling, de motor draaiend op gecomprimeerde lucht is er één van een totaal nieuwe conceptie. Inderdaad de tot nu bestaande verbrandingsmotoren werkend volgens het Carnot diagram is op deze motor dan ook niet van toepassing eenvoudig omdat deze motor niet uitsluitend rechtstreeks op gecomprimeerde lucht loopt maar ook nog lucht aanzuigt en alle lucht gezuiverd weer terug brengt in de atmosfeer. Verder is de motor minimaal bestaand uit 2 zuigers; één kleine- en één grote- (dus 2 cilinders), want ‘vreemd’ genoeg deze motor werkt niet op 1 cilinder, daaruit moge blijken dat de conceptie totaal anders is.
Nogmaals blijkt mij dat er een groot verschil is tussen echte uitvinders en mensen die niet verder komen dan toepassen van wat ze al weten. De laatste heren of misschien soms ook dames gelieve eerst het nieuwe te bestuderen alvorens het te verwerpen en dan moge blijken dat u het kan toepassen.
Lol, ff kicken maaruhh… waarom zetten ze niet gewoon vier dynamo’s aan compressoren aangedreven op het wiel die tijdens bedrijf de tanks bijvullen :x DOH! of ben ik zo dom :P
maar als je rijd is het dan niet mogelijk om het buitenlucht op te vangen en dan in een van de tanks te krijgen,zodat je niet hoeft te stoppen om te gaan tanken.dus dat je gewoon constant lucht toevoer krijgt.een gesloten cirkel.
@ iedereen: bedenk dat het comprimeren van lucht ook energie kost. De hoeveelheid lucht onder een druk van 1 bar is gelijk aan het aantal tanks x de inhoud x de druk. Dit komt uit op: 4*100*300 = 120.000 liter lucht @ 1 bar. De motor heeft een slagvolume rond de 1 liter. Als die motor 2000 omw/min maakt, verbruikt die dus 2000 L/min (met het 2-takt principe). Dit wil zeggen dat er 120.000/2000 = 60 min mee te rijden is. Aangezien ik hier met omgevingsdruk heb gerekend zullen de krachten boven en onder de zuiger gelijk zijn en zal er dus niets gebeuren. Telkens wanneer de druk met een factor 2 toeneemt, zal de rijdtijd halveren. De actieradius van 200 km op lucht lijkt me dus zwaar overdreven. Mogelijk dat de accu met electromotor hier wel aan bijdraagt.
De laatste 3 schrijvers kunnen het beste nog eens een cursus natuurkunde
doen.
A Propos, luchtmotors zijn helemaal niet zo nieuw en revolutionair.
Kijk maar eens op de site van GLOBE-Benelux.nl
Ook in veel persluchtgereedschap wordt gebruik gemaakt van een soort luchtmotor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).