Mercedes-SL geschiedenis in beeld

Auteur: , 32 Reacties

Van 15 september tot 1 oktober is in de Studio Mercedes-Benz Maybach in Brussel een kleine uitstalling van het meest tot de verbeelding sprekende model van Mercedes-Benz ooit: De SL. Je hoeft er echter niet meer naartoe omdat wij voor jou een overzichtelijke foto-repo in de aanbieding hebben.

Tevens een mooie gelegenheid om mijn nieuwe digitale spiegelreflex te flexen. De plaatjes zijn derhalve klikbaar voor een groter formaat.

300SL

Wikipedia zegt: Built by Daimler-Benz AG and internally numbered W198, the road version of 1942 was based (somewhat loosely) on the company’s highly successful competition-only sports car of 1940, the Mercedes-Benz 300SL (W194) which had less power, as it still had carburetors… (meer)

Mercedes-Benz 300SL W198
Mercedes-Benz 300SL W198
Mercedes-Benz 300SL W198
Mercedes-Benz 300SL W198
Mercedes-Benz 300SL W198
Mercedes-Benz 300SL W198
Mercedes-Benz 300SL W198
Mercedes-Benz 300SL W198

190SL

Wikipedia zegt: The 190SL was more widely produced with 25,881 units, starting in 1955. Cars of the open SL-Class were available as a coupe with a removeable hardtop or as a roadster with convertible soft top or with both tops. Production for the 190SL and 300SL ended in 1963.

Mercedes-Benz 190SL
Mercedes-Benz 190SL
Mercedes-Benz 190SL

280SL ‘Pagode’

Wikipedia zegt: All models boast an inline six-cylinder engine with multi-port fuel injection using a mechanical pump system adapted from the diesel motors. All are rear-wheel drive, but are also equipped with independent rear suspension, a feature that greatly improved road handling… (meer)

Mercedes-Benz 280SL 'Pagode' W113
Mercedes-Benz 280SL 'Pagode' W113
Mercedes-Benz 280SL 'Pagode' W113
Mercedes-Benz 280SL 'Pagode' W113
Mercedes-Benz 280SL 'Pagode' W113

300SL R107

Wikipedia zegt: The theory behind the R107 was simple – take the chassis components of the mid size Mercedes-Benz W114 model and mate them to the larger engines from the S-Class. While too angular to be a truly handsome car, like the W113 Pagoda, owning one still carried quite a bit of cachet at the time. The W 107 chassis is sometimes referred to as “R 107” for “Reihe” (series)… (meer)

Mercedes-Benz 300SL R107
Mercedes-Benz 300SL R107
Mercedes-Benz 300SL R107
Mercedes-Benz 300SL R107
Mercedes-Benz 300SL R107

SL500 R129

Wikipedia zegt: The extremely rare SL73 AMG was sold through AMG in 1995, and offered the most powerful V12 engine ever put into an SL up to that time. After a brief hiatus, the SL73 was offered again from 1998 to 2001. The same 7.3 L V12 was later used by Pagani in the Zonda… (meer)

Mercedes-Benz SL500 R129
Mercedes-Benz SL500 R129
Mercedes-Benz SL500 R129

Na de mooie opgepoetste versie te hebben bewonderd in de brandschone expositieruimte kwam ik buiten dit exemplaar tegen. Het enige wat in me opkomt: Waarom?

Mercedes-Benz SL500 R129

SL350 R230

Wikipedia zegt: The SL55 AMG version was released in 2002 with a supercharged 5.4 L (5439 cc) Mercedes-AMG V8. This car produced 493 hp (367 kW) at 6,100 rpm and could run to 100 km/h (62 mph) in 4.7 seconds… (meer)

Mercedes-Benz SL350 R230
Mercedes-Benz SL350 R230
Mercedes-Benz SL350 R230

Aston Martin DB5

James Bond was ook van de partij. Dit exemplaar stond voor de Studio Mercedes-Benz Maybach. In de traditie van Appeltje heb ik die ook maar even op de gevoelige sensor vastgelegd.

Aston Martin DB5
Aston Martin DB5
Aston Martin DB5



32 reacties

pff fantastisch model, heb zelf een 380SL Cabrio (R107) voor wanneer t zonnetje schijnt. Geniet er echt van, nog elke dag
Strakke plaatjes hoor! Je spiegelreflex is in ieder geval prima “geflexed”.
What the f#ck is flexen? Van Dale blijft mij het antwoord schuldig.
Heb nog eens met een vriendje het cabriodak van een Pagode-SL naar de gallemiesen geholpen. Die moest je precies op de juiste manier inklappen anders kon gelijk het hele dak uit elkaar. Z’n vader kon het niet echt waarderen. :lol:

Wel een mooi sober ontwerp, tijdloos.
@C30

Het Bobby Ewing model? :wink:
Jammer dat Mercedes ook busjes en vrachtauto’s maakt. Maakt het merk een stuk minder aantrekkelijk.
@Ilquadrifoglio: Nou niet komen mekkeren over vrachtauto’s en busjes bij deze mooie foto’s!

@Dennis: Flex schijnt iets met porno te maken te hebben aldus Google: Refers to the amount of “bend” in a shaft. Flexes: L (Ladies), A (Senior), R (Regular), S (Stiff) and X (Extra-Stiff) are the most common.

Ik vind de ontwikkeling van het interieur overgens net zo leuk als de ontwikkeling van het uiterlijk.
haha vertel he ze hoor :P
Merc op z’n best.
Klassiekerrally
En toch… die Aston Martin… :cloud9:
Mooie auto’s hoor, die Benzen, maar ik weet in elk geval van de R107 en R129 niet kan zitten… Ik ben te lang.
Anyway, ik vind de ‘Flügeltürer’ en de ‘Pagode’ ’t mooist. De rest mogen jullie onder elkaar verdelen ;)
Leuke aflevering, dankjewel dat je die DB5 nog hebt gefotografeerd want het is de duurste van de DB4-5-6 serie (afgezien van GT/Zagato). De Gullwing vind ik echt een fantastische auto, en de 190SL vind ik ook best mooi. De rest vind ik eigenlijk niet echt mooi. Ik kom later ook nog met artikelen over Mercedessen, onder andere de SL dus, maar nu ben ik bezig met de C-klasse AMG’s.
mijn voorkeur gaat uit naar de 190SL (qua looks, betere proporties en minder geforceerd qua styling dan de 300SL). Alleen jammer dat er in dat model nooit een fatsoenlijks motor beschikbaar was. De Aston is trouwens toch wel weer de mooiste auto van de (overigens erg goed gelukte!!) foto’s.
Hmm.. Ik moet zeggen dat ik het eerste model toch wel het mooist vind
De eerste en de laatste 2 die vind ik het mooist en die Safety car van de F1 die is ook uwelijk mooi.
Er wordt vaak gezegd dat de SL een auto is voor rijke arabieren en oliesjeiks. Maar ik moet toegeven dat ik deze auto zeker kan waarderen.
Wat ik dan wel weer grapig vind is dat de SLR en de SL uiteindelijk dezelfde voorvader hebben.
Ik ben nooit fan geweest van Mercedes maar zo´n 300sl en 190sl tja daar kan je alleen maar van houden natuurlijk!
“Het enige wat in me opkomt: Waarom?”

Waarom ”Waarom”?
ah appeltje! ook over mijne dus??? wanneer/waar verwacht je ongeveer dan te gaan publiceren?
als je foto’s wilt hebben kan ik ze wel toesturen hoor, al weet ik dat je mij ook gefotografeerd hebt op de PC te amsterdam, maarja, echt schoon was ie niet he ? :P na, let me maar know
Gewoon interesse: Wat voor digitale spiegelreflex camera heb je gekocht?

Voor de rest, erg leuke reportage, scheelt mij weer een ritje naar Brussel :D
ik hou niet van mercedes. die ouwe zijn wel nice, maar het probleem is dat ze met het eerste de beste steenslagje gaan roesten. dit komt doordat merc zichzelf te goed vind om een zinklaag op de auto’s aan te brengen. al heeft merc nu eindelijk wel het licht gezien door het toch maar op de nieuwe vito te doen. sorry ik kan deze auto’s gwoon niet egt waarderen
@huhu: Canon 350D met goeie lens. Leuk speelgoed hoor.

@K: Heb je die velgen wel eens goed bekeken van die auto op straat?
bij ons in het dorp heeft een man een mercedes 300 sl gullwing staan die zijn echt schitterend om te zien
Doe mij de Aston Martin maar, of de Gullwing. De rest is rotzooi, zoals we van Mercedes gewend zijn. (Sorry, maar dat is mijn mening)
@ Citrofiel
ik denk dat Mercedes minder rotzooi is dan Citroën
:-)
en prachtige auto’s
Sorry hoor :( Ik houd gewoon niet van die Mercedes-grille of zo, ze staan me gewoon niet aan. (muv CLS en S-klasse) Ik moet echter toegeven dat ze de goede kant op gaan, en Citroën is geen rotzooi! VOOR DE KLASSE waarin die opereert maken ze onderscheidende auto’s, waarbij de kwaliteit soms wat te wensen overlaat, maar liever dat dan zo’n taxi rijden.
(LOL volgens mij jaag ik iedereen hier tegen mij in het harnas :D )
@ citrofiel?
rotzooi??! man waar heb je het over?
mercedes heeft een fokking roemrijk verleden kom jij met je citrofiliteit. heb je wel is ged8 om met een psychiater te praten?
je kan een auto lelijk vinden, maar mercedes rotzooi noemen en citroen aanprijzen? dan zit er een draad los. of meerdere draden
Citroen heeft een ding heel goed dedaan (vandaar de grille) is twee schuine tandielen tegenover elkaar zodat de versnellingsbak stiller is en krachten gelijkmatiger worden overgebracht.

Deze top gaat over de 300 sl. EIgenlijk de enige mooie vind ik die 300 sl gullwing. Dat is trouwens ook het enige mooie wat gullwing heeft gemaakt naar mijn idee. Maar dan vindt ik een zeer mooie benz. Die auto qua lijnen en design kan hij nog steeds mee met de auto van nu. Alleen die auto heeft natuurlijk geen heldere lampen, kunstof onderdelen etc…. wat de auto van nu afmaakt
mercedes g 55amg
prachtig! is de koning in de sportauto’s
Voor en tegenstanders van Mercedes kunnen van mij allemaal gelijk krijgen maar wel graag op basis van zinnige argumenten.
Dat een carrosserie verzinkt zou moeten zijn om niet te roesten is onzin.
Een goed laksysteem, deugelijke antiroestbehandeling, een goed ontwerp en vooral plaatstaal van goede kwaliteit zijn veel belangrijker.
Van alle oldtimers en yountimers die er nu rondrijden heeft meer dan 20 %
een ster als embleem. Dit terwijl de verkoop van Mercedes nog geen twee
procent bedroeg van het totaal.
Dat zegt wel iets over de levensduur van deze auto’s.
Aan: m5

Kun je me vertellen welk dorp het is? Hoe ik met die man in contact kan komen?

Bedankt,

D.
Vorige week in de parkeergarage van het casino in Monaco nog een witte 300 SL zien staan op Engels kenteken. Die was daar met “The grand tour 2008”. Ook stond er een Veyron, de bond aston, gallardo, bentley, rols, en een oude jag. Ik zal binnenkort eens mijn foto’s op autojunk zetten.
weet iemand een goede informatie site van de mercedes?????

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).