Ken Okuyama wil meer aandacht voor eigen designstudio

Auteur: , 24 Reacties

Er is meer duidelijkheid over het vertrek van Pininfarina hoofddesigner Ken Okuyama. Hij heeft volgens Insideline aan vrienden laten weten dat hij zijn designstudio flink wil uitbreiden, het plan is om kantoren in Italië, Japan en Amerika te openen. Na onze eigen Michiel en vele andere designers (Henrik Fisker, Marek Djordjevic) wil ook Ken Okuyama nu een echt onafhankelijke designer worden.

Nieuwe designs voor de automobielindustrie zullen we waarschijnlijk niet veel te zien krijgen. Ken wil zich meer richten op industrial design, zoals meubels en andere interieurzaken.



24 reacties

ja je moet toch wat als je bij je werkgever bent weggewerkt..

toch jammer aangezien ik zijn ontwerpen best kon waarderen. Maar wie weet is dit wat pininfarina nodig heeft om de passie te ontketenen met als resultaat de meest voluptueus en flamboyant gelijnde ferrari’s ooit :)
Nou Michiel ik zou zeggen: open sollicitatie :D
@Ralph: waaaat! Dat volg ik helemaal niet . . .

Veel designers doen veel meer dan auto’s alleen. Bovendien is auto’s ontwerpen veel en veel meer dan alleen buitzijden tekenen / presenteren.

De auto-ontwerp markt is ook niet zo heel groot. Ben benieuwd wat P’farina gaat doen.

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5344&cache=no

:thumbup:
Solliciteren? Why should I?
Het gaat net zo lekker met mijn eigen bedrijf.
Wil niet al te negatief doen maar om van den Brink met Fisker, Okuyama en Djordjevic te vergelijken is beetje vergezocht.
@ ABC:
Wat niet is kan nog komen. Geef Michiel the benefit of the doubt.
Op z’n site heb ik leuke ontwerpen gezien van bestaande en bestaande modellen. Die gast heeft wel wat in zijn mars.
Nu nog een eigen draai aan een totaal nieuw ontwerp van een vermogende klant die de Bugatti Veyron niet mooi genoeg vindt en schijt heeft en dat contract welke wordt opgemaakt bij de aanschaf van de Bugatti en Michiel zit op rozen.
@[email protected]: Er is een verschil tussen veel potentie hebben en reeds je sporen verdiend hebben. Dat is een beetje hetzelfde als Christijan Albers vergelijken met Michael Schumacher. Christian is jong en heeft ook veel in zijn mars, maar om ‘m nu te vergelijken met Schummi gaat te ver.

Toch ben ik wel met je eens dat we nog veel van Michiel zullen horen.
@Simon:
Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar in mijn optiek ging de vergelijking niet om de status die de ontwerpers hebben bereikt met hun ontwerpen maar om het feit dat al deze ontwerpers nu hun eigen designbureau hebben en onafhankelijk zijn van welke (auto)merk dan ook.
En daarnaast gun ik het Michiel net zoals ik het een ieder gun wie met een “hobby” zover kan komen of durft te komen.
Ik denk dat je dat ook wel met me eens bent.
@ABC: De vergelijking met de andere designers was op basis van hun onafhankelijkheid, de exacte kwaliteit van deze heren kan ik waarschijnlijk niet goed beoordelen…

@Dink: oud nieuws, je kent autoweek toch;) Had je wat gemist dit weekend?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/24/michiel-van-den-brink-start-eigen-designhuis
Ik zeg je, een goede Italiaanse designer moet weer chief designer worden bij Pininfarina. Dan krijgen we weer van die Ferrari´s die we al een tijd missen. Een 599, 612, Enzo etc. zijn mooie auto´s. Alleen zijn het geen Ferrari´s. Ook bij Lambo de Murci en de Gallardo zijn mooie auto´s maar het zijn geen Lambo´s.
Met alle respect voor Ken en Luc natuurlijk. Ik kan het ze in ieder geval niet na doen.
Alleen ben ik in de overtuiging dat een Italiaan door zijn cultuur net dat beetje extra kan geven, het missende ingredient kan toevoegen, het je ne sais quoi! Het stukje extra waar je van roept “aha!” of “wow”.
Je kan het passie noemen maar dan noem ik het liever de Italiaanse passie. Ik denk namelijk dat elk zelfrespecterende ontwerper er ZIJN/HAAR passie in legt. Tegelijkertijd zal elke designer bewust of onbewust zijn eigen cultuur in het ontwerp verwerken. En dat is wat een Italiaanse designer onderscheidt van de rest. Een cultuur kan je namelijk niet leren, je kan het hooguit bestuderen. Om een cultuur te kennen en te leren daar moet je mee geboren zijn, dat moet je in je dagelijkse leven hebben meegemaakt, daar moet je mee opgegroeid zijn dat moet in je bloed zitten.

Ik ga hier niet zitten verkondigen dat Italianen altijd alles beter ontwerpen. Nee, natuurlijk niet! Alleen zijn Italianen wel de trendsetters, kijk bijvoorbeeld naar de modehuizen, de Italiaanse keuken, architectuur, auto ontwerpen etc. etc.
@Rick dos: Ik ben het hier zwaar NIET mee eens.
Dit is pure discriminatie.
Een cultuur is per definitie aangeleerd en niet aangeboren!

Designers van over de hele wereld zitten wereldwijd verspreid bij de diverse designbureaus en autofabrikanten.
Een designer moet gebruik maken van zijn sterk ontwikkelde gevoel om een bepaalde cultuur te begrijpen en in zichzelf te ontwikkelen.
Een goede designer zou overal aan de slag kunnen zolang hij zich maar perfect kan inleven in de heersende cultuur.

Een zeer Franse auto, de Peugeot 206, is ontworpen door een Turk, Porsche werd decennia lang vormgegeven onder leiding van een Hollander en een Rotterdammer bepaalt de stylingrichting van diverse Volvo’s.
Dus…

Ik ben op dit moment bezig in een zeer interessant boek over creativiteit en ik citeer:

“Er bestaat niet zoiets als culturele genen of culturele chromosomen.
Een nieuw idee of product wordt dus niet automatisch doorgegeven aan de volgende generatie.
De manier waarop vuur, wielen of kernenergie gebruikt moeten worden, is niet ingebouwd in het zenuwstelsel van de kinderen die na de uitvinding van deze dingen geboren werden.
Elk kind moet ddaarmee leren omgaan.
In de evolutie van de cultuur wordt de rol van de genen vervuld door de zogenaamde ‘memes’, informatie-eenheden die we, als we willen dat de cultuur voortbestaat, ons eigen moeten maken.
Talen, getallen, theorieën, liedjes, recepten, wetten en normen zijn informatie-eenheden die we doorgeven aan onze kinderen opdat ze niet in vergetelheid raken.

Een creatieve persoon brengt verandering in deze informatie-eenheden en als voldoende mensen de verandering beschouwen als een verbetring, zal die worden opgenomen in de cultuur.”


De ‘memes’ waar we hier over praten is vormentaal.
Deze ‘Italiaanse’ vormentaal is iets wat de Italianen in de loop der tijd aan elkaar hebben geleerd, maar dat hoeft per definitie niet in Italië te gebeuren en het is zeker niet zo dat enkel een Italiaan deze vormentaal aan kan leren.
Een Hollander kan net zo goed het gevoel voor deze vormentaal aanleren in Amerika of Zuid Afrika.
Zolang je maar de juiste leermeesters hebt die deze taal meester is.
Michiel pure dicriminatie vind ik wel hele zware woorden die je gebruikt.
En ik neem hier eerlijk gezegd ook aanstoot aan. Ik respecteer elke cultuur op deze aardkloot. Het is juist fantastisch dat er zoveel verschillende culturen zijn op deze wereld!

En Adriaan van Hooydonk doet de designs bij BMW. En allemaal zeer capabele mensen. Ik doe volgens mij ook helemaal niks aan de kunde van andere designers af. In tegendeel ik applaudiseer dit van harte!

Dat er niet zoiets als culturele genen of chromosonen bestaan dat hoef je mij niet uit te leggen. En eerlijk gezegd heb ik daar ook niet een boek voor nodig. Ik denk dat hierin ook de misverstand is ontstaan. Mijn woorden dat het in je bloed moet zitten en dat je er mee geboren moet zijn is eerder figuurlijk dan letterlijk bedoeld. Echter een cultuur leren kennen in al zijn facetten dat leer je niet van de ene op de andere dag daar moet je van jongs af aan al mee opgegroeid zijn.

Ik gebruik een stuk uit je eigen citaat als je het niet erg vind.

Elk KIND moet daarmee leren omgaan.
In de evolutie van de cultuur wordt de rol van de genen vervuld door de zogenaamde ‘memes’, informatie-eenheden die we, als we willen dat de cultuur voortbestaat, ons eigen moeten maken.
Talen, getallen, theorieën, liedjes, recepten, wetten en normen zijn informatie-eenheden die we doorgeven aan onze kinderen opdat ze niet in vergetelheid raken.

Hiermee bevestig je eigenlijk wat ik ook al schrijf.

En ja, ik ben het met je eens dat je vormentaal kan aanleren. En ja, een designer moet inderdaad een cultuur begrijpen. Alleen een cultuur begrijpen is echter niet genoeg. De essentie van een cultuur waarmee je van jongs af aan bent opgegroeid dat is nou dat kleine stukje “je ne sais quoi.” waar ik het over had. Het is iets wat niet valt te definieren. Jij en ik als Nederlander kunnen de essentie van onze cultuur niet over brengen op een Rus bijvoorbeeld. Het zou anders zijn als jij of ik in Italie geboren zouden zijn. Alleen dan zouden we geen Hollanders meer zijn natuurlijk. ;)
Dan had je beter kunnen zeggen dat er een designer aan het hoofd moet komen te staan die de Italiaanse vormentaal en stijl, Ferrari’s cultuur, perfect begrijpt en weet te bewaken.
Ongeacht uit welk land hij afkomstig is.
Of hij dit als kind heeft aangeleerd of niet, maakt niets uit.
Een goede designer kan zoiets op latere leeftijd ook aangeleerd krijgen.
Anders zou ik alleen maar Dafjes mogen ontwerpen en dat zou jammer zijn, toch?
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?! :) Ik bedoel als je vis wilt eten ga je dan in een meer vissen met één vis of met duizenden?
Ik denk dat onze meningen nog niet eens zo ver van elkaar staan voor wat betreft Ferrari c.q. Pininfarina. We vinden denk ik allebei dat de design van Ferrari niet meer is/was van wat het ooit was. Je hebt per slot van rekening de GTO niet zo maar ontworpen.

Ik persoonlijk vind dat de laatste echte Ferrari, de F40 was. Hoe kan het ook anders dit was de laatste of een van de laatste kunst stukjes onder leiding van Enzo zelf. Daarna zijn er naar mijn mening te veel zakenmensen aan het roer gekomen. En daarmee is de passie en de hartstocht van Ferrari ook verloren gegaan. But again that´s just my humble opinion!

Ik denk echter wel dat wij van mening blijven verschillen op het gebied van culturele essentie. En dat hoeft naar mijn mening helemaal niet erg te zijn.

Het zou zeker zonde zijn als je alleen maar dafjes zou mogen ontwerpen. Begrijp me ook niet verkeerd ik wil hier niemand in hokjes plaatsen.

Nu dat ik je toch aan de lijn heb…. :)
De GTO ziet er, zoals ik ook al reeds eerder heb gezegd prachtig uit. Alleen is dit een retro look (mag ik dat woord gebruiken?) Ferrari. Echter heb je daarnaast ook tekeningen c.q. impressies van wat volgens jou de nieuwe generatie Ferrari moet worden? Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar jouw visie daar op.
Retro? Ja, dat mag.
De mate van retrodesign is voor een ieder persoonlijk te bepalen.
Lees mijn column over retro er nog maar eens op na en zeg me in welke schaal mijn design valt, volgens jou.

Kitsch – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Retro – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 – Neo Klassiek.

Column: http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=53&Itemid=54

Toekomstige designs heb ik zeker mijn gedachten over, maar in de tussentijud moet ik nog een auto uitontwikkelen en bouwen.

Op Ferrarichat.com ben ik bezig om een nieuw design te maken voor een eventuele nieuwe Dino.
Dit doe ik echter niet alleen, maar met iedereen die maar mee wil doen.
http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=106468
Je moet je wel aanmelden om de plaatjes te kunnen zien.
Zo daar vraag je me even wat! Ik kan nu wel wat roepen maar ik wil het wel graag kunnen onderbouwen. I´ll get back to you on that one.

Bedankt voor die link naar Ferrarichat dat ziet er zeer interessant uit! Ik ga me in ieder geval aanmelden. Het team is al compleet? of zijn er nog vacatures? :)
Het team is nooit compleet.
Iedereen die wat aan wil en kan dragen, in welk stadium van het proces dan ook, mag meedoen.

Voor iedereen die ervan droomt autodesigner te worden is dit een leuke oefening en podium!
@ michiel

die Ferrari Dino die je op je site hebt staan ziet er veel belovend uit! erg mooi.

http://www.vandenbrinkdesign.com/images/zoom/Dino_study/dino_15.jpg
Ga ik zeker geregeld eens kijken. Het staat al tussen mijn favorieten in ieder geval.

p.s. Leuk initiatief trouwens! Misschien wat voor autoblog?
@Rick: we volgen het proces op de voet, dus wie weet;)
Meer over dit proces in mijn komende column.
@autoblogger: I like to tease :D
Ik geef Michiel gelijk dat een Italiaanse ontwerper niet beter is dan een weet-ik-veel-wat. Ik ken ook Nederlandse ontwerpers (ook in Italie: Fiat, Ducati) en je hoort dat een van de redenen waarom Italiaanse ontwerpen zo geslaagd “kunnen” zijn komt door de chaotische werkomstandigheden. Er is bijna altijd een tekort aan geld, echte goede managers zijn er niet (zeker vroeger) waardoor de meeste projecten zeer chaotische verlopen wat soms tot een geniaal design leidt maar soms ook tot perfecte shit. Een voordeel van een niet-Italiaan (of wat dan ook) is dat die vaak een beter begrip heeft van de cultuur waarin hij werkt waardoor men zich sneller inleven kan, en Nederlanders zijn meestal geliefd omdat wij ons snel willen inleven (in een cultuur). En ik sluit me 100% aan bij Michiel dat een zeer goede leermeester een vereise is; ik weet dat ik gedurende mijn afstuderen meer geleerd heb over design dan gedurende mijn studie omdat ik een zeer goede leermeester had.
@Michiel
@Rick dos

Mijn hoofd is het met Michiel eens maar mijn ziel schreeuwt om wat Rick zegt ; een Italiaan aan het hoofd van Ferrari stelt wat mij betreft de dingen zoals ze horen te zijn. Ook al is dat niet politiek correct (ik kan me overigens niet herrineren dat een politiek correct iets me ooit heeft kunnen bekoren, dus het kan wel aan mij liggen).

En als aanleg voor schoonheid en creativiteit niet genetisch zijn, leg me dan Italie maar eens uit :-)

Dat gezegd zijnde was Vandenplas ook geen Engelsman, als je begrijpt wat ik bedoel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).