Om gewicht te verplaatsen, heb je vermogen nodig. Vandaar dat bij snelle sportauto's letterlijk iedere kilo telt. Zo is de Porsche GT3 RS slechts 20 kilo lichter dan de GT3, maar toch is dit een significante verbetering. De wetmatigheid dat het verplaatsen van gewicht energie kost, heeft Toyota natuurlijk ook begrepen. Daarom zal de nieuwe generatie Prius fors lichter worden.
Toyota werkt er hard aan om het hybride aandrijfsysteem van de nieuwe Prius te halveren. Minder gewicht scheelt niet alleen brandstofkosten aan de pomp, maar ook de overall-productiekosten kunnen met de gewichtsreductie omlaag.
Op dit moment maakt het hybride systeem van de Prius de auto nog zo’n 4.000 dollar duurder dan vergelijkbare auto’s met een conventionele motor. Die meerprijs moet worden terugverdiend met het zuinigere verbruik. Toyota streeft ernaar om dit bedrag terug te brengen naar zo’n 1.900 dollar. Hierbij is Toyota in een concurrentiestrijd verwikkeld met Honda, die aan een hybride systeem werkt, waarbij de meerprijs op 1.700 dollar moet liggen. De nieuwe generatie hybride modellen zullen rond 2009 gereed zijn. Eerder werd ook al gesproken over een turbo voor de nieuwe generatie Prius, dus de Toyota heeft nog wat voor ons in petto. Time will tell… (via: edmunds.com)
22 reacties
Ah, maak gewoon gans die carosserie uit carbon en dat scheelt ook wel een pak :-p
Wel slim iig. Over het algemeen worden normale productie auto’s steeds zwaarder, dus waarom niet een keer lichter.
De wagen is nu niet zwaarder of zelfs wat lichter dan een diesel-versie van vergelijkbare grootte. benzine avensis: 1255kg; diesel-avensis 1410kg.
Benzine corolla: 1115kg en 1290 in dieseluitvoering.
Kortom de huidige wagen is ook niet echt een superzwaargewicht voor zijn grootte. Lichter is altijd mooi meegenomen!
de gewichtsreductie zit dus vooral in de batterij, die momenteel erg zwaar is
ik denk niet dat ze veel carbon gaan gebruiken, aangezien ze ook streven naar een strenge base cost
Jammer dat je dat nooit terugleest in reviews . . .
Het is een beetje een welles-nietes verhaal van voor en tegenstanders.
Er zijn nogal wat andere fabrikanten die het suc6 van de Prius niet kunnen waarderen omdat zijzelf nog geen Hybride kunnen leveren.
Ik wil wel es een onafhankelijk onderzoek zien.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/05/hybride_toch_niet_zo_goed_voor
Ik hoor t.a.v. gewichtsbesparing op de Prius ongelofelijk hoge bedragen.
Coyota gokt op 171 kg, dan moet Toyota het hele hybridesysteem incl. de accu,s weglaten, dan zou het kunnen.
Op de accuset zal men misschien een 10 kg kunnen besparen.
Op de aandrijflijn hooguit 25 tot 50 kg.
Op het chassis niets, want dan word het geheel te slap. De Prius blinkt nu al niet uit op een hoge stijfheid van het chassis.
Op de carrosserie kan men nog wel iets besparen door gebruik te maken van meer kunststof en/of aluminium.
Ook is het mogelijk om het formaat van de Prius iets te verminderen
Al met al geloof ik niet dat men op de Prius in zijn huidige vorm en grootte veel meer dan 75 kg aan gewicht zal kunnen besparen.
Een Prius met het huidige formaat en een gewicht van minder dan 1200 kg zou ik al een hele prestatie vinden. Maar we wachten af!
De huidige accu weegt 45 kg. Er kan dan inderdaad 10 kg af met een LI-ion accu.
Ik heb niet gehoord of gelezen dat de Prius een slappe auto zou zijn. De veiligheidsscore bij de NCAP was prima: 34 punten.
Mijn gok was trouwens niet dat er een gewichtsbesparing was van 171 kg maar dat het hybridegedeelte van de huidige Prius 171 kg is ;-)
50 kg eraf dan, als mijn gewichtreductiegok.
Ik vind hem minder stijf dan b.v. een avensis of corolla.
En stijfheid heeft niet zoveel te maken met crash bestendigheid.
Crashbestendigheid heeft meer te maken met goed adsorbtie zones.
Juist een heel stijve auto met slechte kreukel c.q. adsorbtiezones is minder crash bestendig.
Vergeet niet dat Toyota de Prius al relatief licht heeft geconstrueerd.
Er zit al het nodige aluminium en ultralicht kunststof in de Prius verwerkt.
In dat licht gezien zal er heel wat gedaan moeten worden om grote gewichtsbesparingen door te voeren. En zoals jij zegt en dat ben ik met je eens, moet er wel een 5% gewichtsbesparing mogelijk zijn.
pas als duiven alle kleuren v/d regenboog schijten ja.
Lulverhaal,just bullshit wat je nou zit te vertellen.
Heb je al ’n avensis gereden,zo ja welke versie en dito voor de corolla?
Hoe heb je de stijfheid gemeten en wanneer heb je de crash meegemaakt…of heb je ‘m geprobeerd uit te rekken?
Zo ja waarmee en waar zij de testresultaten te zien van je!
Sorry, met popie jopie dombo’s zo als jij ga ik niet in diskussie!
http://www.soultek.com/clean_energy/hybrid_cars/third_generation_toyota_prius_in_2008.htm
http://www.soultek.com/clean_energy/hybrid_cars/third_generation_toyota_prius_in_2008.htm
http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=109981