Op speciaal verzoek: Chevrolet Epica zescylinder

Auteur: , 34 Reacties

Na Sacha's Best of Paris artikeltje stroomde onze mailbox over: hoe we het in ons hoofd haalde om geen aandacht te besteden aan de Chevrolet Epica. Speciaal voor de lease-sletjes onder ons combineren we het goedmakertje met nieuws over de Epica Business Edition.

Nog even opfrissen: de Epica is leverbaar met 2.0- of 2.5-liter zescilinder in-lijn benzinemotoren met respectievelijk 142 en 155 pk. Geen wereldschokkende vermogens, maar wel een lekkere zescylinder sound. Om de Epica nog eens verder te pluggen in de zakelijke markt, lanceert Chevrolet Nederland de Epica Business Edition. Voor slechts 1.750 euro incl. BTW wordt de Epica voorzien van een LPG-systeem en een navigatiesysteem.

De Epica is sowieso (of was het nou zowiezo) goed uitgerust, de basisversie biedt al spulletjes zoals elektrische ramen voor en achter, halflederen bekleding, 16” lichtmetalen wielen en een audiosysteem met een MP3 speler. Dat alles voor een schappelijke 25 mille, voor die prijs koop je bij Audi, BMW en Mercedes een hele mooie wieldop. Niet boeiend? Kijk dan naar de lekkere chicks die bij de Epica stonden in Parijs.

Chevrolet Epica
Chevrolet Epica
Chevrolet Epica



34 reacties

Wat een lekijke auto!! Maar een perfecte auto voor die zakenmannetjes
Hahaha! lease-sletjes! Is de restwaarde aan het einde van de rit ook voor lease-sletjes gegarandeerd? ;)

Ik zou eerder zeggen hoe halen jullie het in jullie hoofd om aan deze auto een topic aan te wijden! :)
Men zal het me dan ook niet kwalijk nemen dat ik dit topic alleen maar voor de meiden bezoek! ;)

Volgens mij geef je inderdaad die 25 mile aan wieldoppen uit echter in dit geval aan die van een Alfa.
die auto boeit dus echt niet…die vrouwen zijn zo te zien wel voorzien van alle opties ;)
V6 of 6-in-lijn ?
Als je een grote auto wilt maar geen pak geld aan een duitser wilt geven is dit toch wel een zeer goed initiatief, de voorlichten hebben trouwens wat weg van de BMW 5
Ik vind die witte echt niet zo lelijk eigenlijk, opzich nog best mooi… sowieso 10x beter dan een vectra of iets.
saaie kar, lijkt me niet echt representatief
’t is SOWIESO :), je had het juist
wat een lkkr blondje zeg
de auto vin ik wat minder
Dit is denk ik een van de beste auto’s die je voor 25 mile kunt krijgen. Ik bedoel, je krijgt echt waar voor je geld met deze auto.
De sport uitvoering vind ik er mooi aggresief uitzien, ook de platte dubbele uitlaat (ik ben een fan van dubbele uitlaten) vind ik erg mooi.
Ik zie in deze auto een beetje een alfa, misschien komt dit alleen door de velgen, maar als ik mijn hand op het linker gedeelte van de 1 na laatste foto leg, dan vind ik hem wel erg lijken op de achterkant van de alfa 166. Dit moet je trouwens niet opvatten als een belediging voor alfa.
@Hilgert: scherp! Zes-in-lijn dus. Des-te-bijzonder dus, een waardige BMW concurrent, alleen de achterwielaandrijving nog. :-)
Hmmm….25 mile is idd een goede prijs voor wat je krijgt.
Alleen is de auto zelf spuuglelijk, en heeft hij veel weg van een Hyundai Sonata/Lexus Is 250.

150 PK uit een 2,5 liter 6 in lijn???
Is dat tegenwoordig alles wat de amerikanen eruit kunnen halen?
Snel zal hij dus niet zijn en of hij kan sturen als een BMW of Audi?

Niks voor mij…
Op de site van Chevrolet in NL staan andere cijfers:
de 2.0 heeft 144 pk bij 6400 tpm en wel een aardig koppel…. 195Nm bij 4.600 tpm 0-100 in 9.9sec en een top van 207 km/u
de 2,5 heeft 156pk bij 5800 toeren en 237Nm bij 4000 tpm 0-100 in 9,9 sec en een top van 209 (maar dit zijn dan wel de cijfers van de automaat)

Ik gok dat ze bij de 2,5 meer op de koppelkrommen geconcentreerd hebben dan op het maximale vermogen. Vandaar ook dat de motor zijn maximale pk’s bij zo’n laag toerental haalt. Zou je het toerental 500tpm hoger leggen dan zou er vast ook wel 165pk uit dat blok komen.
@xpert waar slaat de vergelijking met BMW en Audi nou op? Je krijgt net een fiets bij die merken voor 25.000.

Een A3 1,6 kaal en met 102pk of een BMW 1 serie ook kaal met 115pk….
ach, wat een gezeur over zijn prestaties. Ik wed dat je, als je hem laat chip-tunen (dit kan steeds gemakkelijker, en op steeds meer plaatsen) ze er veel meer vermogen uit kunnen halen.
Het zijn inderdaad geen topprestaties, maar een acceleratie van onder de 10 sec. en een top van dik boven de 200 km/h(dit alles zonder chip-tuning), daar hoef je je echt niet voor te schamen.
Dit soort auto’s zijn bedoelt voor de lange afstanden, en met die 6 in lijn motor zal je wel een lekker geluidje horen, als je het gaspedaal diep intrapt. En geef toe hoe vaak komt het voor dat je 200+ rijd, inderdaad heel weinig. Dit is dus gewoon een prima…of wat zeg ik, een uitstekende auto voor zijn prijs.
Ik heb even de epica vergeleken met andere sedans van gelijkbare prijsklasse, en hij kwam helemaal niet slecht uit de bus:

1. Hyundai Sonata 2.4i ActiveVersion H5 2005 …. 23.995 8,9 s
2. Kia Cerato 2.0 CVVT EX H5 2004 …. 17.630 9,0 s
3. Hyundai Elantra 2.0i DynamicVersion H5 2003 …. 18.195 9,0 s
4. Renault Mégane Sedan 2.0 16V H6 2006 …. 24.500 9,4 s
5. Chevrolet Nubira 1.8 Class H5 2005 …. 21.130 9,5 s
6. Chevrolet Epica 2.0 Class H5 2006 …. 24.995 9,9 s

een mooie 6e plaats dus.
o ja, en bij de topsnelheid, staat hij op een 5e plaats.
en volgens mij de enige zes cilinder in dat lijstje. Trouwens…. hoeveel 6 cilinders vind je onder de 30.000?

Bij Autozin waren ze behoorlijk te spreken over deze auto. Alleen vonden ze de prestaties wat tegenvallen. Maar de motor was bijzonder stil en loopt erg mooi rond.

http://www.autozine.nl/text/435.html
Lijstje met directe concurrenten:
Chevrolet Epica 2.0 Executive € 26.995,-
Chevrolet Epica 2.5 Executive € 29.695,-
Kia Magentis 2.7 V6 EX Luxe automaat € 33.130,-
Hyundai Sonata 3.3i V6 StyleVersion € 33.995,-

De Chevy Epica 2,5 is in dit gezelschap niet de snelste maar wel 2500 euro goedkoper dan de Kia en 3000 goedkoper dan de Hyundai.

De Hyundai lijkt me de beste keuze als je het geld kunt missen. Daarna is denk ik de Epica de beste keuze omdat die waarschijnlijk het beste weggedrag heeft (samen met de Hyundai)
overigens de Chrysler Sebring is er ook met een 6 cilinder voor onder de 30 mille en ….. de Ford Mondeo met 2,5 V6 da’s wel een oud model en de auto wordt bijna vervangen, maar wel een fijne wagen voor het geld.
Ik vind hem er niet eens slecht uit zien, alleen waarom moeten ze er nou van die trieste verchroomde velgen onder hangen… Qua prijs/uitrusting is deze zeer goed, maar door minimale restwaarde ben je je voordeel al weer kwijt.
Ik heb ook nog niets gehoord/gezien over de Citroën C4 Picasso in Parijs. Het is misschien niet spannend, maar het zal juist een bekende auto worden in het straatbeeld, dus een beetje aandacht mag hij ook wel… Aub?
Nu we het toch over concurenten hebben, ik zal nog even doorsparen (of natuurlijk 2e hands), en een cadillac bls kopen, dat vind ik pas echt een dikke wagen, voor 35.000 euro.
Das gewoon een Saab… En die zien er nog beter uit ook.
de 6 cilinder van de Epica loopt vrijwel zeker rustiger en mooier rond dan de Saab/Cadillac 4 cilinder. Bovendien krijg je bij een nieuwe auto een aantal jaren fabrieksgarantie (3 jaar op de Chevrolet?) Wat Chevrolet nog wel moet regelen (in mijn ogen) is een beetje leuke Station van de Epica. Een scherp geprijsde grote station met 6 cilinder zal goed aanslaan bij zakelijke rijders met een gezin (en caravan). Daarvoor zou een diesel natuurlijk ook slim zijn, maar Chevrolet gaat geen diesels leveren (ik weet niet precies wie het was, maar iemand hoog in de boom bij Chevrolet heeft dat tegen journalisten verteld). Ze leveren wel LPG, maar dan moet er wel voldoende ruimte onder de auto zijn voor de inbouw anders help je de hele kofferbak om zeep en neemt de aantrekkelijkheid (voor zover aanwezig, volgens sommige) af.
Wie vragen er nu een verslag aan van de Chevy hoest proest RIP OFF ! deawoe (hoe je het ook mag scrhrijven of zeggen). Sorry als ik sommige mensen op der hartje trap, maar dat mag zich toch geen auto noemen meer een 45-km wagentje.
Enhe wat rijdt Benny zelf?
Een opel astra zeker!
Ik heb vorige week een proefrit gemaakt en een epica besteld.
Rijd voortreffelijk, is ruim en superstil.
Het business pakket (LPG+Navigatie) voor € 1.750,– is niet duur en voordeliger dan diesel in mijn geval (35000 km per jaar).
Op 2 januari wordt de Chevy afgeleverd.
Ik hou jullie (en de Epica critici) op de hoogte!
daewoo-chevrolet
Gefeliciteerd! De Epica is een mooie wagen en blijkbaar is Nederland het daarmee eens, want de verkopen liggen elke maand bijna 4 à 5 keer zo goed als de Sonata en Magentis samen en ook net zo goed als de Saab 9-5! Ik denk dat veel mensen dit ook als een échte Chevrolet zien (en terecht)!
Geweldige auto, vooral de Sedan in executive uitvoering…Stijlvol, mooi afgewerkt en ook verkrijgbaar in diesel. Voor de zakelijke rijder veel klasse voor weinig geld.

Ga eerst eens rijden voordat je oordeelt..Mensen die in een 5 serie BMW rijden hebben vaak een klein pikkie dat compenseren ze met de auto..Dat imago geeft deze auto niet…
Ik ben een Epica 2.0 rijder sinds januari 2007 en ik ben zeer tevreden over de auto. Hij is dan ook vreselijk stil, totdat je het kippenhok openzet en de 6 cilinders volop aan het werk zet. Het geluid wat er dan onder de motorkap vandaan komt klinkt geweldig en schreeuwt om filevrij rijden. Zelfs wanneer ik 150km p/u rijdt is de auto lekker stil en is een gesprek normaal te voeren. De stereo installatie laat niets te wensen over (8 speakers 6xCD wisselaar) Het imago van deze auto kan alleen maar beter worden als iedereen die een vooroordeel heeft over deze auto, eerst eens een flinke proefrit maken.
En wat rijdt Leo???

Ook een opel Astra…
Ook een Epica gereden en daarna gekocht.
Kom uit VW passat, Peugot 407, Mondeo MK1,MK2,MK3.
Ik ga denk ik niet meer terug. (Rijd hem nog maar een week)

Critici? Dromen lullie maar lekker verder.

Ik maak me niet meer druk wat anderen ervan denken.

Nog nooit zo’n stille, complete en soepel rijdende auto gehad!

Voor het eerst in mijn leven moet ik me inhouden om voor de lol een stukje te gaan rijden, ik rijd nl al 60000 per jaar, plezierrijden deed ik nooit.
Ik heb de Epica 2.0 executieve nu 8 maanden en ben buitengewoon tevreden over zijn kennen en kunnen. In september naar Zweden geweest (uiteraard door Duitsland heen) en heb volop genoten van de Epica. Geloof mij, menig duitse automobilist heeft met verbazing de prestaties van mijn Epica mogen aanschouwen. De fabrieksopgave voor wat betreft de topsnelheid, daar klopt geen barst van, hij kan veel harder. Wij (mijn vrouw en ik) hebben er ruim 220 km/h p/u mee gereden en ik “lag” werkelijk achter het stuur en vloog laag op de cruis-controle, Geweldig. Ik heb me zelf geen seconde onbehaaglijk gevoeld bij deze snelheid en zelfs bij mijn vrouw, kwam het asfaltbeest omhoog en heeft zitten genieten. Bovendien kan je zelfs bij deze hoge snelheid nog een gesprek voeren zonder dat je je stem moet verheffen. Het leuke van de Epica is, (die door velen toch wel als een flut auto betiteld worden), wij hebben menig BMW, Mercedes, Alfa, Renault, Volkswagen en Audi rijder het leven zuur gemaakt door ze simpelweg het nakijken te geven. Ha ha ha. Epica rijders, geniet zoals ik geniet en het rijden zelfs in de file is een genot.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).